Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

tita

Re: Gaan sommige mod's te ver met hun bemoeienissen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 17:45

Men zegt dat ik dat was Bloos geloof ik.
Maar ik noem dit niet op de man spelen...maar ja dat is de gedachtengang van een mod

Maar zou de mod die de groene tekst willen neerzetten wie ze in gedachten hadden, zo kunnen wij de visie van een mod bekijken

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 18:19

Deze mod-opmerking vind ik wel een beetje een voorbeeld. Waarom zou je niet even off-topic kunnen, als het pagina's lang duurt dan vind ik het logisch maar na 1 pagina al een groene tekst is wel erg snel.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:28

Onassa schreef:
Ikima schreef:
Juist Onassa, je zegt het goed. Haha!

Dus ik mag blijven??? Haha!

ik denk dat de Mod opmerking voor mij bedoelt was.
En dan terecht want ik ging hier off topic.
Soms heb ik dat zelf niet zo snel in de gaten. Clown

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 19:58

Jacimatho, dat was niet wat ik bedoelde. Ik snap heel goed dat je niet meteen tijd hebt om te reageren, maar de reactie zoals die er nu staat, was niet meer van toepassing op de discussie zoals die op dat moment gaande was. Dan zou ik zelf eerder ervoor kiezen om dat ook expliciet te benoemen, nu komt het toch wat als mosterd na de maaltijd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:24

Ik weet dat ik zelf nu ook offtopic ga, maar de laatste pagina's werd er door iedereen over van alles en nog wat gesproken wat niet met het onderwerp van dit topic te maken had. De vraag van de TS ging over de bemoeienis van mods en of dat te ver gaat, niet over dyslexie, alinea-indeling, miscommunicatie tussen bokkers onderling etc. Aangezien het helemaal niet meer over het oorspronkelijke onderwerp ging, is het gemakkelijker om iedereen in één keer in het topic aan te spreken, dan iederen per PB te benaderen. Na de moderatoropmerking gaat het trouwens vrolijk verder met offtopic geneuzel over wie er nu precies aangesproken wordt, of de timing wel goed is etc. etc.

Volgens mij is het gewoon een simpele vraag of we weer over het oorspronkelijke onderwerp verder willen gaan:

Ikima schreef:
Misschien krijg ik nu wel een ban maar ik waag het erop. Haha!
Soms vind ik dat mod's zich teveel met een topic bemoeien. Ze gaan dan zeggen hoe je een discussie moet voeren en kijken eigenlijk niet naar de oorzaak van het "uit de hand lopen" van die discussie. Als iets niet bevalt dan wordt er soms als een schooljuf ingegrepen i.p.v. de veroorzaker aan te pakken. Vervolgens gaat het topic op slot en gaat de veroorzaker vrolijk verder in een ander topic of start zelf een nieuwe.
Sommige bokkers hoeven maar iets verkeerd te zeggen en krijgen dan een ban van een dag of een week, andere bokkers kunnen alles maar zeggen en telkens topics verzieken zonder ingrijpen van mod's.
Wat vinden jullie hiervan?

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-08 23:58

Kijk, zo kan het ook Karl66, dit komt een stuk vriendelijker en direkter over. Misschien komt het door de groene kleur en de standaard zinnen dat het zo bazig en onpersoonlijk overkomt en men zich dan eerder aan een mod gaat ergeren in plaats van er wat mee te doen. Zo'n reactie als deze laatste van Karl66 heeft op mij meer effect dan een groene modwaarschuwing. Als men dan toch blijf doorgaan dan kan die alsnog gebruikt worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-08 23:59

Karl. niet om het een of ander maar hiermee dwing je ook bij mij veel en veel meer respect af, applaus!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:03

Karl66 schreef:
Ik weet dat ik zelf nu ook offtopic ga, maar de laatste pagina's werd er door iedereen over van alles en nog wat gesproken wat niet met het onderwerp van dit topic te maken had. De vraag van de TS ging over de bemoeienis van mods en of dat te ver gaat, niet over dyslexie, alinea-indeling, miscommunicatie tussen bokkers onderling etc.

Ik vind het jammer dat je er zo over denkt, want ik denk dat dat soort dingen nou juist jheel veel te maken hebben met de bemoeienissen van de mods. Want dat ingrijpen van de mods komt niet zomaar uit de lucht vallen - daar zit wel een soort doel achter. Als ik deze discussie zo lees valt het me vooral op hoe vreselijk
de meningen uiteenlopen over wat leuk/wenselijk/toegestaan/mogelijk is in een topic.

Ik zou het dan ook erg jammer vinden als deze discussie alleen maar als 'off-topic' gezien wordt. Ook de feedback van Lielle - ik kan mij er alleen maar bij aansluiten. De modopmerking miste ook voor mijn gevoel iets van aansluiting met de manier waarop het topic op dat moment verliep en dat is jammer.

Citaat:
Aangezien het helemaal niet meer over het oorspronkelijke onderwerp ging, is het gemakkelijker om iedereen in één keer in het topic aan te spreken, dan iederen per PB te benaderen. Na de moderatoropmerking gaat het trouwens vrolijk verder met offtopic geneuzel over wie er nu precies aangesproken wordt, of de timing wel goed is etc. etc.

Nogmaals: ik zou het zeker geen geneuzel willen noemen en ook niet offtopic. Want juist omdat de modopmerking voor meerdere gebruikers niet geheel duidelijk is en bovendien voor verschillende deelnemers (Lielle bv) het gevoel geeft dat het niet helemaal klopt qua timing, wordt dat gevoel dat een modopmerking een (onwenselijke) bemoeienis is versterkt.

En dan kijk ik bijvoorbeeld naar de quote van Ikima die jij aanhaalt:
Ikima schreef:
Soms vind ik dat mod's zich teveel met een topic bemoeien. Ze gaan dan zeggen hoe je een discussie moet voeren en kijken eigenlijk niet naar de oorzaak van het "uit de hand lopen" van die discussie. Als iets niet bevalt dan wordt er soms als een schooljuf ingegrepen i.p.v. de veroorzaker aan te pakken.

Dat komt voor mijn gevoel best dicht in de buurt van wat Lielle beschrijft en wat ik ook ervaar: dat er een opmerking geplaatst wordt waarbij het lijkt dat de mods de lopende discussie niet echt volgen en zich niet voldoende verdiept hebben in waarom het topic zo verloopt.

En dan staan de mods volgens mij voor dezelfde keuze als de gebruiker: acties roepen reacties op, en hoe vat je die op? Je kunt het zien als bewijs dat 'zij' inderdaad zo zijn als je dacht. Het kan ook aanleiding zijn om zelf nog eens wat bewuster na te denken over wat je wilt bereiken en of de gekozen manier het handigst is. Lachen

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:12

Hey modjes, geen ruzie onderling maken nu hoor.
Ik denk dat iedere mod ook zijn eigen manier en inzicht heeft.
En in een voorbeeld functie zou ik zeker elkaar niet in het openbaar zoals hier daarmee benaderen, maar zou ik kiezen voor het mod forum.
Ik snap Shadow dat je dit wilt aan geven, maar ik zou ermee oppassen, want hiermee kan je ook veroorzaken dat er velen nu in hun vuistje gniffelen en dat mag denk ik niet de bedoeling zijn.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 00:20

Onassa, hieruit blijkt dat mods ook maar gewone mensen zijn soms de verkeerde dingen kunnen zeggen, daarom moeten zij zich ook meer in de personen kunnen verplaatsen en niet de standaard waarschuwingen uitdelen. Het bericht van Karl66 komt veel vriendelijker-en voor mij veel effectiever- over dan de manier waarop shadow nu schrijft.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:21

dank je wel shadow, dat scheelt me een hoop typwerk. Dat is idd nu precies het gevoel dat ik kreeg bij de modopmerking, en dat me stoorde. Ik vind dit topic nu een heel mooi voorbeeld van een zinnige discussie over een breed onderwerp waarbij er onderling gecorrigeerd wordt waar nodig. De mod opmerking komt op mij nu over als mosterd na de maaltijd en sluit IMO echt niet aan op de stand van de discussie op dat moment. En dan voel ik me idd op de vingers getikt, en dan niet door de opmerking over de manier van discussieren, maar wel door de timing. Dit kwam op mij nu over als "er is geTeMD dus 'we' moeten laten zien dat we betrokken blijven" want de discussie had totaal geen moderatie nodig. Idd het schooljuf gevoel, en hoewel ik het helemaal niet rot bedoel naar de betreffende mod, wordt dat nog eens versterkt door de reactie op mijn feedback. Ik geef een inhoudelijke reactie, maar daar wordt niet volledig op ingegaan; er komt alleen iets over 'aanspreken doen we nooit persoonlijk in het openbaar' terwijl aan de achterliggende boodschap van mijn bericht voorbij gegaan wordt. Daarmee vergroot je het draagvlak voor een modererende ingrijp bepaald niet.

Hm, toch nog redelijk wat getypt.

Onassa, shadow is geen mod, maar de wiki coordinator, en dat is wat anders. Ik ben ook geen mod (meer) en daarnaast vind ik dat dit een gefundeerde discussie is die wat mij betreft absoluut openbaar gevoerd mag worden.

Ikima, ik ben helemaal niet zo blij met de reactie van Karl, trouwens wel met het feit dat het niet in hulkkleuren staat. Ook hij gaat voorbij aan de onderliggende boodschap in deze discussie, zoals shadow al aangeeft. Ik vind het grappig dat je de reactie van shadow niet effectief vindt, kun je toelichten waarom?
Laatst bijgewerkt door Lielle op 14-11-08 00:26, in het totaal 2 keer bewerkt

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:22

Dat is wel zo, maar Karl is er daarna nog op terug gekomen en het wel goed verwoord, dan moet het in mijn ogen ook okee zijn, maar nogmaals, dat is mijn mening Knipoog

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:24

Oh sorry, dat Shadow ook een mod was.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:25

Onassa, ik zie maar 1 reactie van Karl, of begrijp ik je verkeerd?

/add
of bedoel je het als aanvulling op de 1e mod opmerking? In dat geval, ik kan helemaal niet wakker liggen van zo'n hulk schreeuw, maar ik probeer wel aan te geven waarom ik aan beide reacties een onvoldaan gevoel overhoud. En dat is echt niet persoonlijk naar beiden bedoeld, maar ik heb wel het idee dat de discussie dus idd verkeerd wordt ingeschat, en ik zou juist eerder een inhoudelijke reactie, bv over het al of niet verzorgd schrijven, verwachten.

Ik modereer trouwens op het werk ook nogal eens in vergaderingen, en ook daar is timing en vooral maatwerk echt cruciaal.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 00:29

Lielle, te lang van stof vind ik de reactie van shadow, en het leest niet prettig met al die quotes ertussen. Het moet ook met minder woorden gezegd kunnen worden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:31

Onassa schreef:
Oh sorry, dat Shadow ook een mod was.

Mijn excuses, dat had ik er inderdaad even bij kunnen zeggen. Ik ben in het geheel niet betrokken bij modbeslissingen maar alleen bij de wiki. Ik reageer dan ook vanuit mijn eigen persoonlijke ideeën en niet vanuit mijn functie als teamlid.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:33

Ikima schreef:
Lielle, te lang van stof vind ik de reactie van shadow, en het leest niet prettig met al die quotes ertussen. Het moet ook met minder woorden gezegd kunnen worden.

grappig, hoe meningen dus kunnen verschillen. Ik vind dit dus juist een prettige reactie, omda je niet hoeft te twijfelen tegen wie ze het heeft en hoe het bedoeld wordt. Ik zal zo ook bij voorkeur reageren, het risico van in minder woorden zeggen is wel vaak dat het voor meer uitleg vatbaar is.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 00:36

Omdat het zo'n lang verhaal is schiet het zijn doel voorbij, bij mij tenminste. Haha!

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:37

het is als ik zo snel even kijk mss een alinea langer dat het mijne er direct na, het lijkt alleen langer door de quotes. Maar goed, dat zijn persoonlijke voorkeuren, daar is niets mis mee.

Onassa

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:38

Shadow0 schreef:
Mijn excuses, dat had ik er inderdaad even bij kunnen zeggen. Ik ben in het geheel niet betrokken bij modbeslissingen maar alleen bij de wiki. Ik reageer dan ook vanuit mijn eigen persoonlijke ideeën en niet vanuit mijn functie als teamlid.

Maakt niet uit ,het is me nu duidelijk Knipoog

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 00:59

In de loop van de discussie kan het soms zijn dat deze zich verbreedt. Maar dat werd in dit topic te ver doorgevoerd, doordat het over heel specifiek gedrag van bokkers ging en niet meer over het onderwerp van het topic. Op het moment dat je een zijstraat als interpunctie, alineagebruik etc. in detail wil gaan bespreken, dan moet je daar een apart topic voor openen en niet het oorspronkelijke topic kapen en volledig offtopic gaan.

De TS heeft dit topic niet geopend met als doel allerlei verschillende vormen van interactie tussen bokkers onderling te bespreken. Vind je dat wel interessant en wil je dat wel bespreken, dan ben je in dit topic domweg niet op de goede plek. Het doel van dit topic was niet een interessante discussie die zich langs allerlei onderwerpen kan voeren die toevallig ter sprake komen. Het doel van dit topic is om onvrede over het beleid te bespreken.

En wat mij betreft gaan we het daar weer over hebben.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:07

Jacimatho schreef:
Dat op het matje roepen gebeurt per persoon, 1 op 1 via de Pb en niet in het openbaar op het forum. De modopmerking in het topic is bedoeld om een waarschuwing te geven dat er op gelet wordt.
Tja, verwachten dat er a la minuut ingesprongen wordt als het off topic gaat is niet realistisch. Moderators werken ook, hebben gezinnen en doen meer dan achter de Pc zitten. We grijpen in op het moment dat we dat kunnen..

en om hier nog even op in te gaan, en wederom niet persoonlijk bedoeld. Een woord als 'waarschuwing' vind ik hier gewoon niet nodig, de discussie modereert zichzelf heel aardig; ik snap dat het niet zo heftig bedoeld wordt maar het versterkt wel de indruk van de juf met het vingertje. Dat geldt trouwens ook voor 'op het matje roepen'. Om even voor mezelf te praten, ik laat me door niemand op het matje roepen, die leeftijd ben ik wel ontgroeid.

En wb dat "a la minute" ingrijpen, dat is uiteraard niet altijd mogelijk en zeker niet altijd nodig. Maar dan vind ik dus wel dat een modererende opmerking in een latere fase op een andere manier kan worden gemaakt. Iets als "prettig dat het na de minder leuke pagina's nu weer goed verloopt" komt heel anders (hoewel nog wat neerbuigend) over op mij iig.

/add
Karl, wat wil je nu? Onvrede over het beleid horen? Dat gebuert hier al veel te vaak op FZ naar mijn smaak. Of een diepgaandere discussie waarom er onvrede is, en wat je eraan zou kunnen doen? Natuurlijk is niet ieder bericht hier on topic, maar het is wel een discussie met diepgang die in de bredere zin zeker on topic blijft. En je laatste zin vind ik (persoonlijke mening) wederom een aardig juf/meester gehalte hebben.

Maar we hebben hier dus een volgens mij heel mooi voorbeeld (en ook wat TS betreft trouwens) van het onderwerp in de openingspost aan de hand, waarbij wat mij betreft tot nu toe alle modreacties de plank (soms behoorlijk) mis slaan in de discussie.

/edit
kleine toevoeging
Laatst bijgewerkt door Lielle op 14-11-08 01:19, in het totaal 2 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:10

Beetje positieve kritiek af en toe doet meer dan "op het matje roepen", dunkt me.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-11-08 01:17

als het dan toch over onvrede over het beleid gaat, zou ik trouwens graag wat reactie willen hebben over mijn opmerkingen mbt HAW een paar bladzijden terug. IMO duurt het nu echt veel te lang voordat dit is afgerond, en hoewel ik maar al te goed weet, hoe dit soort dingen komen, vind ik het echt een kwalijke zaak.

Ikima

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-11-08 01:43

Citaat:
Maar we hebben hier dus een volgens mij heel mooi voorbeeld (en ook wat TS betreft trouwens) van het onderwerp in de openingspost aan de hand, waarbij wat mij betreft tot nu toe alle modreacties de plank (soms behoorlijk) mis slaan in de discussie.

Lielle, het eerste gedeelte is mij niet helemaal duidelijk, kun je het (voor mij althans) iets duidelijker uitleggen?
Met de rest van je post ben ik het aardig eens.