Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokkers erg aanvallend naar de zwaardere/gezettere bokkers?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 13:48

Uppojono schreef:
Ik ben ook iemand met een een maatje meer

Echt? Wat versta jij dan onder een maatje meer?

Het is helaas in de maatschappij van tegenwoordig de norm om slank (gemiddeld maat 36/38) te zijn en alles daarboven is al gauw 'een maatje meer', terwijl je dan nog met gemak een gezond gewicht kan hebben.
En op Bokt lijkt het soms de tendens te zijn om elkaar zo veel mogelijk af te kraken. Ook heb ik het idee dat alles wat niet in het plaatje 'sportpaard-slanke dressuurruiter die niet met de benen onder de buik uisteekt-Anky setje' past al snel als (negatief) afwijkend wordt gezien. Terwijl er genoeg mensen zijn die voor het plaatje misschien te dik of groot zijn, maar geen probleem vormen voor het paard.

Wel vind ik dat je als ruiter een verantwoordelijkheid naar je paard toe hebt. Jij wilt zo graag rijden, dan moet je ook zorgen dat je dat doet met een passend zadel, een bepaalde mate van ruiterkunst (les!) en een lichaam in goede conditie.

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:06

Amen RedPassion!!!

avaluna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-08 14:27

Ik heb niet alles gelezen en ik begrijp dat het een beladen onderwerp is.
Ik denk dat het veelal meespeelt of je goed mee kunt gaan met de bewegingen van het paard.

Ik heb ooit eens op bokt gereageerd op iets van deze strekking en dat werd heel verkeerd opgenomen. Dit was iemand die zelf een topic opende of ze niet te zwaar zou zijn, ze wilde meen ik samen met haar zus gaan rijden op een paardje.
Persoon was niet ontzettend veel te zwaar, maar wel "stevig gebouwd" en het mooie hiervan vond ik dat zij absoluut geen "steviger gebouwd" paard/pony wou. Dat vond ze niks Haha!.
Tja als het arabiertje zou mogen kiezen had het misschien ook wel liever een wat "fijner gebouwd" persoon.
Op het feit dat ze dus wel ging voor een iel paard/pony heb ik dus gereageerd, wat mij niet in dank werd afgenomen Knipoog

Als laatste wil ik even kwijt dat ik het super vind dat mensen er wat aan proberen te doen!
Hartstikke top en vaak hartstikke moeilijk! Als het paard/of het rijden dan een motivatie is, is dat natuurlijk super. Verder vind ik het idd vaak jammer dat er tot in den treure over gewicht gepraat wordt, want ik denk dat de meesten van ons echt wel weten als ze aan de zware kant zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:14

Ik denk dat iedereen toch wel zelf weet of ze te zwaar voor hun paard/pony zijn?? Als je echt met je hart voelt en niet met je hoofd, merk je en zie je als je hem hebt afgezadeld of je te zwaar voor hem bent geweest.

Niemand maakt zich kennelijk zorgen over het feit dat je op de ruggegraat zit en dat dat niet natuurlijk voor een paard is en dat er op een klein oppervlakte, dus daar waar je zitbeenknobbels zitten al gauw 2/3 van je gewicht mee hobbelt. Ongeacht of je nu zo een topruiter bent dat je elke stap volledig in balans bent met de beweging van het paard. Iets wat overigens Jaaaaren duurt eer je dat zo beheerst.

Ken trouwens geen topruiters met een maatje meer.

Als een paard goed bespierd is, dus sterke beenspieren, een goed ontwikkelde achterhand en stevige rugspieren en dan ook nog genoeg massa heeft is het al een goed begin, maar gewicht van de ruiter speelt wel degelijk een rol, evenals ras van het paard.

Je kunt je dan wel aangesproken voelen en zieilig zijn, maar wel de feiten blijven volgen, is wel zo eerlijk voor het dier zelf.

Ik heb een oud zadel, dat zadel is loodzwaar, telt mee in het gewicht. Ook daar moet je rekening mee houden.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:32

zeg wat een paar prettige pagina's om te lezen zeg,iig niet echt aanvallende posts.

ik heb ook een maatje meer en heb een fjord.
nu ben ik druk bezig met afvallen(10 kg kwijt)en ik ga natuurlijk verder,ik denk dat ik best een goede conditie heb,mede omdat ik voor mijn werk de hele dag sta en loop.
ik heb sinds een aantal maanden een nieuw zadel wat onlangs opnieuw gecontroleerd is en wat prima past op mijn pony,maar waar ook mijn kont goed in past(nog een smalle hand erachter)
ik rij 2 tot hooguit 3x per week.
1x een half uur priveles,1x een uur groepsles en een dag 40 min. vrijrijden.
verder longeer ik mijn pony,en word ze 1 tot 2x per week gereden door een lichtere en betere ruiter dan ik.
als ze vrij is,staat ze lekker in de weide of de paddock.
pas is ook nog de osteopaat langs geweest,en die heeft de rug van mijn pony helemaal OK bevonden.
ik weet niet hoe jullie erover denken(ik hoor graag eerlijke reacties die onderbouwd zijn of mensen die me tips geven)
maar ik denk dat ik op deze manier wel goed met mijn pony bezig ben.

ik wil ook nog even erbij zeggen dat je ook te zwaar kunt zijn voor je paard/pony zonder overgewicht en dat je met overgewicht niet altijd te zwaar voor je paard/pony bent(niet het extreme natuurlijk)
natuurlijk ben je vaak wat minder soepel als je te zwaar bent,en kan je je pony ook tot last zijn als je te lang bent(ik zeg t er even bij voor de zekerheid)

en als iemand aan mij vraagt of ik aangekomen ben is dat kwetsend,en dan vooral als je net 10 kg bent afgevallen.
het lijkt me ook erg vervelend dat als je dun bent,er dingen als anorexiakind naar je geroepen worden.

maar nogmaals,ik vind dat hier goed gereageerd word(iig de laatste pagina's)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:49

Snoevie 10 kg is best veel en heel netjes, nu nog zorgen dat het er niet snel weer aan komt, dat is nog veel moeilijker.

Een fjord is sterk, sterker dan een bloed paard, maar vergeet niet dat paarden gebruikt werden voor de ploeg, of zoals fjorden in de bossen om de bomen te verslepen. Een paard meer kan trekken dan dragen. Meer dan 85 kg al flink wat aan gewicht is voor een paarden rug. Niet elk paard is het zelfde. Maar trekpaarden hebben vaak een sterke achterhand. Zijn ze ook nog in staat om snel te leren dragen heb je al een voordeel.

Mijn paard heeft een losse achterhand, heeft snel te neiging zijn rug weg te drukken en juist niet te dragen. Bij zulke paarden moet je extra rekening houden met gewicht. Ik kan nl heel goed aan hem merken dat als mijn man een rondje op hem stapt, als hij bv 10 minuten met hem gaat rijden op zijn eigen onbeleerde manier, dus hobbel de bobbel, of alleen maar zitten en stappen, is mijn paard echt moe en dan zie ik dat hij last van zijn rug heeft. Op maneges zie je dat sommige paarden gewoon het lood uit hun schoenen lopen, echt afgepeigerd zijn na een uur. Die worden te zwaar belast en sommige ruiters horen gewoon kwa gewicht niet bij dat type paard.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:53

daar heb je gelijk in,ik wil ook nog meer afvallen,dat gaat ook zeker gebeuren,voor mijn pony maar zeker ook voor mezelf.
met de privelessen gaat het al zoveel beter met de achterhand er goed onder rijden,over de rug lopen en een fijn regelmatig tempo aan te houden.

bij ons op de manege word wel gekeken naar het type ruiter wat op een manegepaard rijdt.
ook worden de stevigere manegepaarden niet alleen maar voor wat zwaardere ruiters gebruikt,maar het word ook afgewisseld.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 18:54

Nou Russel, ik zag gisteren in een topic hier op bokt over NK westernrijden ook foto's waar eentje toch echt heel groot en ook behoorlijk stevig was... Kijk, ik ben het met je eens dat je wel moet weten wat een paard kan hebben en dat je zeker een paard moet hebben wat bij je past... Maar ik zie hier topics voorbij komen waar dan een wat dikker/gezet persoon zo wordt ofgeze*kt omdat het plaatje niet mooi is... en daar erger ik me dus aan. Laat iedereen in zijn/haar waarde en ik ga ervanuit dat de meesten hier echt wel weten wat wel of niet kan... En dan nog over dat goed kunnen meezitten: ik ken mensen die behoorlijk scheef zitten en kan je zeggen dat dat nog erger is als iemand die een paar kilo te zwaar is en wel goed meegaat in de bewegingen van het paard... en ik zie vaker iemand scheef zitten als iemand met echt overgewicht op een paard...

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 19:09

ja dat is zo,maar het mooiste is iemand die bij het paard past én recht zit,en die goed meekomt met de bewegingen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-08 22:29

Snoevie schreef:
ook worden de stevigere manegepaarden niet alleen maar voor wat zwaardere ruiters gebruikt,maar het word ook afgewisseld.

Zijn die paarden dan stevig qua bouw, niet qua 'vetheid'? Want een (stevig gebouwd) paard in goede conditie op een goed gewicht kan dus veel meer dragen dan een paard met overgewicht. Ik heb het idee dat dat soms vergeten wordt (bedoel niet door jou specifiek, Snoevie, ik dacht er gewoon aan door die quote). Een paard met overgewicht moet ook zijn overgewicht nog extra meezeulen, dus die kan eigenlijk nog minder ruitergewicht hebben.

Zonder te generaliseren; ik zie bijvoorbeeld wel eens stevige maar ook te zware koudbloeden waarvan men denkt dat die sterk genoeg zijn voor een zwaarder persoon, terwijl dat door het overgewicht van het paard juist niet het geval is.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 06:56

nee het zijn absoluut geen vette paarden,maar goed stevig gebouwd,en in goede conditie.
gelukkig word daar bij ons goed op gelet.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:24

Om even terug te komen op het boek van Lammert Haanstra.
Als je conditie goed is ben je minder snel moe, als je moe bent is je coordinatie minder en kan je je paard in de weg zitten.
Ook is vormspanning belangrijk. Vormspanning is de spierspanning in je rompspieren waardoor je rechtop staat.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:27

ja dat denk ik ook wel,als je moe bent ga je snel als een zoutzak zitten,maar dat kan ook gebeuren als je geen 'overgewicht' hebt.
en je kan ook een goede conditie met extra kg's hebben.

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:36

Ik weet het zeker dat je ook een goede uithoudingsvermogen kan hebben met overgewicht.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 07:41

zeker weten.
en we hebben het steeds over overgewicht,maar dat betekend niet automatisch dat je te zwaar bent voor je paard.
dat hangt van het dier af en de mate van overgewicht.
ook als je een gezond gewicht hebt kan je te zwaar zijn voor je paard/pony.
iedere combinatie is anders.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:08

En wat misschien nog wel belangrijker is: als je een paard hebt zoals Russel die al in zijn bouw een zwakke plek heeft, dan moet je dit goed trainen om er wat voor persoon ook maar op te zetten. Een goed gebouwd en juist getraind paard kan meer hebben als een paard die al een "bouwfoutje" heeft en daar moet je dus geen voller persoon opzetten, maar ook geen beginneling die niet met de bewegingen mee kan komen. En zaf ook de opmerking van kleinere paarden met en korte rug, daar moet echt geen groot zadel opliggen, want dan zit je weer met de "zwevende" rib, die daardoor in de verdrukking komt. Al met al moet de combinatie dus passen en allebei moeten in conditie zijn, mens maar ook paard....

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:10

ja mee eens.
voor mijn pony heb ik speciaal een zadel uitgekozen met kortere kussens,de meeste fjorden hebben geen lange rug.

HannahFrouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:23

Ik heb niet alle 12 bladzijden doorgelezen hoor.

Zelf erger ik me eerlijk gezegd juist aan het feit dat er gezette mensen zijn die dan toch per se op een iel paardje (Arabier, Welsh o.i.d.) willen rijden, en dan met argumenten komen van:

* Ik kan er toch niets aan doen dat ik dik/gezet/mollig ben
* Ik doe heus mijn best om af te vallen maar het lukt niet
* Mijn paard heeft er heus geen last van want ik rijd zo goed.

Dan denk ik, dit klopt niet, dit is de omgekeerde wereld mensen. Ook al kan het best zo zijn dat je er niets aan kunt doen , ook al lukt het je ECHT niet om af te vallen, die kiloos zijn gewoon een feit voor je paard en dat is vind ik het enige waar je naar moet kijken. De rug van je paard heeft er nl geen boodschap aan of afvallen wel of niet lukt.

Zelf ben ik gemiddeld zwaar, maar merk wel dat ik zwaarder word naarmate ik ouder word. Ik heb een Arabiertje, een tenger paardje dus, dat bovendien al 19 jaar is. Als ik mezelf te zwaar ga vinden (want inderdaad, mij lukt het dus ook niet om af te vallen), dan ga ik er zelf dus echt niet meer op. Dat vind ik jammer en l*llig en zo, maar dan is het voor mij de keus: OF afvallen OF iemand anders meer laten rijden (heb nu dus ook iemand anders daarvoor die op de langere duur de Arabier gaat rijden).

Je moet het maar zo zien, niet alle sporten zijn geschikt voor echt gezette personen. Hardlopen b.v. niet omdat je je gewrichten zwaarder belast naarmate je zwaarder bent , en paardrijden nu eenmaal niet omdat iemand anders (je paard) jouw gewicht moet zeulen. Dat dat sneu voor je is, doet er dan in feite niet toe, dat is de boel omdraaien. Je KUNT niet zeggen: ik kan er niets aan doen dus daarom is het niet erg voor mij paard.

Wat je natuurlijk ook kunt doen is slim zijn en een paard uitkiezen dat jouw gewicht WEL goed kan dragen, daar zijn er genoeg van. Maar ga niet met een fiks gewicht op een klein paard zitten en ga dan zeker niet hem hard aan het werk zetten.

Dit is absoluut geen aanval op dikkere mensen, maar dit is gewoon praktisch blijven.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 08:30

Ik vind hannahfrouk, dat je precies datgene zegt wat ik bedoel. Ik vind het goed van je dat jezelf al nadenkt over wat wel en niet kan met jouw paard en ik denk dat de meeste wat gezette ruiters ook zo nadenken. ik ga ook niet op een arabiertje zitten, hoe sterk ze ook mogen zijn...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 11:45

k vind dat je best mag zeggen als iemand te zwaar is voor zijn rijdier. Natuurlijk wel op een ntte manier. Sommige mensen denken dat paarden hele sterke dieren zijn en alles aan kunnen, hebben geen benul dat die rug juist zwak is.

Dan is het ook geen overbodige luxe om op je jonge leeftijd wat op je gewicht te letten, zal je later juist blij mee zijn. Vraag desnoods of je moeder je daarmee helpt met het koken. Tegenwoordig is overgewicht al geen overgewicht meer omdat het algemene beeld zo is.

Je zou ook even kunnen stoppen met rijden totdat je weer wat bent afgevallen, lijkt mij voor de zwaarderen. Afzeiken is een kwestievan slecht fatsoen, maar daar is bokt juist goed in. Ik kan mij niet voorstellen dat ze dat ook zo op maneges zeggen.

Snoevie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 12:42

er zijn ook zoveel mensen die niet gezet zijn en toch te zwaar voor hun arabiertje/welshje.
dat zie je net zo vaak,of te zware meiden op shetlanders.
je kan ook te zwaar zijn voor je pony zonder overgewicht.
niet dat dat voor de pony minder erg is

en russel,helaas zijn er wel mensen op maneges die zo praten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 14:38

Ik denk Russel dat je je nog niet echt verdiept hebt in overgewicht... Nu zie je inderdaad veel kinderen met overgewicht, maar toen ik jong was, was dat niet zo en ik was wel stevig, maar absoluut geen dik kind. Ik was een echt buitenkind, wat altijd buiten was en heel veel bewoog. Altijd aan veel sport gedaan en mijn hele leven rijdt ik al. Daarnaast ben ik opgevoed juist met goede voeding en heb wat dat aangaat geen verkeerde dingen "geleerd" en ik eet nu nog steeds heel gezond. Waarom ik overgewicht heb, ga ik hier niet zo neerzetten, maar wil ik je heus wel via pb vertellen.

lady_kita

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:14

Nou ik moet ook eerlijk toegeven dat ik "altijd" al iets te zwaar ben geweest.. en sinds ik dus in Scotland woon en de hele dag achter me desk zit en niet meer vaak paardrij.. er bij mij ook 10-15 kilo is bijgekomen.. maar ik eet gwoon normaal (ontbijt:yoghurt luch:kellog's diner:normaal) ik blijf nu wel rond de 90 hangen met een lengte van 1.78 maar heb al wel een dunner bekkie gekregen Tong uitsteken en ach ik ben op zich wel tevree met hoe ik eruitzie nu.. heb paar jaar gelee egt een "droomfiguur" gehad maar dat kwam door de drugs.. vandaar dat ik nu zoiets heb liever iets dikker dan weer terug naar die tijd... maar goed zelfs met een maatje meer vind ik t gaat om de persoon van binnen en als die zich goed voelt bij haar/zijn uiterlijk??? why not..

jasmijn78

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:30

lady_kita schreef:
maar goed zelfs met een maatje meer vind ik t gaat om de persoon van binnen en als die zich goed voelt bij haar/zijn uiterlijk??? why not..

Maar dat is de discussie toch helemaal niet? Het is heel fijn voor iemand als die zich prettig voelt ondanks overgewicht, maar daar heeft een paard niets aan.

Als iemand overgewicht heeft en daardoor te zwaar is voor een paard, of geen conditie heeft om voldoende mee te bewegen dan zou die gewoon niet op een paard moeten stappen (totdat deze wel weer op gewicht en conditie is). Ongeacht hoe die persoon van binnen is, hoe aardig/gezellig die is, hoeveel verdriet diegene heeft omdat die te zwaar is om te rijden. Dat zijn zaken die er niet toe doen als het om het welzijn van een paard gaat. IMO teminste gaat het welzijn van paarden boven je eigen welzijn....

Snoevie schreef:
er zijn ook zoveel mensen die niet gezet zijn en toch te zwaar voor hun arabiertje/welshje.
dat zie je net zo vaak,of te zware meiden op shetlanders.
je kan ook te zwaar zijn voor je pony zonder overgewicht.
niet dat dat voor de pony minder erg is

Klopt. Je kunt ook te zwaar zijn zonder overgewicht te hebben. Maar wat jij hier nu stelt is ook nog altijd geen excuus om met (zwaar) overgewicht op een paard te gaan zitten.

russel schreef:
Tegenwoordig is overgewicht al geen overgewicht meer omdat het algemene beeld zo is.

En dat is zo waar! Vroegen waren dikke kinderen een uitzondering, nu zijn gewoon slanke kinderen een uitzondering. Je ziet praktisch geen 14-jarige meer zonder een dikke buik (hangend over een heupbroek Clown )

kohtje schreef:
Om even terug te komen op het boek van Lammert Haanstra.
Als je conditie goed is ben je minder snel moe, als je moe bent is je coordinatie minder en kan je je paard in de weg zitten.
Ook is vormspanning belangrijk. Vormspanning is de spierspanning in je rompspieren waardoor je rechtop staat.

Kijk, iemand heeft het ook gelezen! Haha! Het frappante is dat bijna niemand aandacht heeft voor conditie, wat zeker net zo belangrijk is als gewicht. En bij mij gaat het er nog steeds niet in: als je zwaar overgewicht hebt (dan heb ik het dus niet over een paar kilo's) dan kun je imo geen goede conditie hebben. Niet goed genoeg om goed te kunnen paardrijden in ieder geval. Je ziet toch ook geen topruiters met overgewicht?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-08 15:59

Ik ben in de afgelopen maanden 15 kilo afgevallen en heb nu een BMI van 21. Ik woog op een gegeven moment 78 kilo en wist natuurlijk ook wel dat ik mijn paard (sinds april herstellende van een peesblessure) best vaak in de weg zat. Eerlijkheid gebiedt me te zeggen dat het niet mijn arme paard was die me over de streep trok, maar het feit dat ik zo damn ongelukkig was met mezelf. Toen dacht ik ook, nu is het klaar met janken en mieren, ik ga NU op dieet. Ik kan het iedereen aanraden die ermee zit, ga er echt iets aan doen, je gaat je zoveel beter voelen! + als nuttige toevoeging voor dit topic: ook mijn paard is er hartstikke blij mee! Haha!