lady_kita schreef:maar goed zelfs met een maatje meer vind ik t gaat om de persoon van binnen en als die zich goed voelt bij haar/zijn uiterlijk??? why not..
Maar dat is de discussie toch helemaal niet? Het is heel fijn voor iemand als die zich prettig voelt ondanks overgewicht, maar daar heeft een paard niets aan.
Als iemand overgewicht heeft en daardoor te zwaar is voor een paard, of geen conditie heeft om voldoende mee te bewegen dan zou die gewoon niet op een paard moeten stappen (totdat deze wel weer op gewicht en conditie is). Ongeacht hoe die persoon van binnen is, hoe aardig/gezellig die is, hoeveel verdriet diegene heeft omdat die te zwaar is om te rijden. Dat zijn zaken die er niet toe doen als het om het welzijn van een paard gaat. IMO teminste gaat het welzijn van paarden boven je eigen welzijn....
Snoevie schreef:er zijn ook zoveel mensen die niet gezet zijn en toch te zwaar voor hun arabiertje/welshje.
dat zie je net zo vaak,of te zware meiden op shetlanders.
je kan ook te zwaar zijn voor je pony zonder overgewicht.
niet dat dat voor de pony minder erg is
Klopt. Je kunt ook te zwaar zijn zonder overgewicht te hebben. Maar wat jij hier nu stelt is ook nog altijd geen excuus om met (zwaar) overgewicht op een paard te gaan zitten.
russel schreef:Tegenwoordig is overgewicht al geen overgewicht meer omdat het algemene beeld zo is.
En dat is zo waar! Vroegen waren dikke kinderen een uitzondering, nu zijn gewoon slanke kinderen een uitzondering. Je ziet praktisch geen 14-jarige meer zonder een dikke buik (hangend over een heupbroek
)
kohtje schreef:Om even terug te komen op het boek van Lammert Haanstra.
Als je conditie goed is ben je minder snel moe, als je moe bent is je coordinatie minder en kan je je paard in de weg zitten.
Ook is vormspanning belangrijk. Vormspanning is de spierspanning in je rompspieren waardoor je rechtop staat.
Kijk, iemand heeft het ook gelezen!
Het frappante is dat bijna niemand aandacht heeft voor conditie, wat zeker net zo belangrijk is als gewicht. En bij mij gaat het er nog steeds niet in: als je zwaar overgewicht hebt (dan heb ik het dus niet over een paar kilo's) dan kun je imo geen goede conditie hebben. Niet goed genoeg om goed te kunnen paardrijden in ieder geval. Je ziet toch ook geen topruiters met overgewicht?