'Sorry, ik heb dyslexie!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lielle

Re: 'Sorry, ik heb dyslexie!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:26

Alane schreef:
Ik zie de schrijffouten bij mij zelf wel, bij anderen ook... nou dan doe ik er iets langer over om de langs de fouten te lezen..... Maar om er dan een topic over te openen.... en erger dat mensen het maar in de onderschrift moeten vermelden, leest het voor mensen met een goed ontwikkeld taalgevoel dan gemakkelijker?

Ik heb er geen topic over geopend en ik zeg er zelden of nooit iets over, maar het stoort me wel dat er heel gemakkelijk vanuit gegaan wordt 'dat je dan maar op de inhoud moet concentreren'. Dat is dus net iets gemakkelijker gezegd dan gedaan:)*

Citaat:
Ik rammel vaak te snel op mijn toetsenbord, vergeet daardoor wel eens een letter of typ er 1 teveel.... Als ik me aan iedere fout zou gaan ergeren dan wordt bokt ipv ontspanning een verkeerde inspanning...

Ik kan best over een typfout heenkijken, zie mijn eigen teksten, maar daar heb ik het ook niet over. ik heb het over onverzorgde teksten, zonder komma's, leestekens, hoofdletters, alinea's, en met talloze spel- en typfouten. En daar erger ik me niet aan, die berichten negeer ik gewoon. Als de spelling checker te veel moeite is, zie ik niet in waarom ik de moeite zou doen om het bericht te ontcijferen.

Er wordt hier trouwens heel wat door elkaar gegooid.

samengevat:
- 't kofschip geldt alleen bij verleden tijd, en dat is logisch want het kofschip is oud. Eindigt de stam op een letter uit 't kofschip, komt er een t achter in de verleden tijd.
- in de tegenwoordige tijd kun je het vervangen door lopen (of smurfen)

@melody21, jouw onbegrip voor mijn taalgevoel kan net zo kwetsend als het op jou overkomt Knipoog En dan met name de in mijn ogen gemakzuchtige opmerking 'daar lees je dan maar overheen'. Dat kan ik niet, net zo min als je van een dyslexisch persoon kunt verwachten dat ze die fouten er maar even uithalen.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:34

Ik heb niet alles gelezen.... Maar er is wel een groot verschil tussen msn taal en dyslexie.

Ook komt Dyslexie minder vaak voor bij werk worden met een d of t of dt enz.. dit omdat dit heel logich te verklaren is met welke stam het is. Moeilijker word het met worden als logich... weet namelijk ook niet of dit goed is geschreven. Dit omdat hier totaal geen logica in zit. Moet het meet een g of een ch dat zijn de moeilijkere dingen. ook de F en de V uit elkaar houden en beer schreef ik vroeger ook als bir.

En ik kan je vertellen dat als je echt dyslexie heb het flink lastig kan zijn als je iets wil typen en gewoon niet op het woord kan komen, wel op het woord maar niet hoe je het schrijft. Dan schrijf je een woord weet je dat het fout is maar je weet ook niet hoe je het wel moet schrijven. Ik heb vele spellingstoetsen met een onvoldoende afgerond en dat is erg frusterend.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:43

Lielle schreef:
Alane schreef:
Ik zie de schrijffouten bij mij zelf wel, bij anderen ook... nou dan doe ik er iets langer over om de langs de fouten te lezen..... Maar om er dan een topic over te openen.... en erger dat mensen het maar in de onderschrift moeten vermelden, leest het voor mensen met een goed ontwikkeld taalgevoel dan gemakkelijker?

Ik heb er geen topic over geopend en ik zeg er zelden of nooit iets over, maar het stoort me wel dat er heel gemakkelijk vanuit gegaan wordt 'dat je dan maar op de inhoud moet concentreren'. Dat is dus net iets gemakkelijker gezegd dan gedaan:)*

Citaat:
Ik rammel vaak te snel op mijn toetsenbord, vergeet daardoor wel eens een letter of typ er 1 teveel.... Als ik me aan iedere fout zou gaan ergeren dan wordt bokt ipv ontspanning een verkeerde inspanning...

Ik kan best over een typfout heenkijken, zie mijn eigen teksten, maar daar heb ik het ook niet over. ik heb het over onverzorgde teksten, zonder komma's, leestekens, hoofdletters, alinea's, en met talloze spel- en typfouten. En daar erger ik me niet aan, die berichten negeer ik gewoon. Als de spelling checker te veel moeite is, zie ik niet in waarom ik de moeite zou doen om het bericht te ontcijferen.

Er wordt hier trouwens heel wat door elkaar gegooid.

samengevat:
- 't kofschip geldt alleen bij verleden tijd, en dat is logisch want het kofschip is oud. Eindigt de stam op een letter uit 't kofschip, komt er een t achter in de verleden tijd.
- in de tegenwoordige tijd kun je het vervangen door lopen (of smurfen)

@melody21, jouw onbegrip voor mijn taalgevoel kan net zo kwetsend als het op jou overkomt Knipoog En dan met name de in mijn ogen gemakzuchtige opmerking 'daar lees je dan maar overheen'. Dat kan ik niet, net zo min als je van een dyslexisch persoon kunt verwachten dat ze die fouten er maar even uithalen.

Heb ik gezegd 'daar lees je dan maar overheen?'

Ik snap wel dat het vervelend is, maar wees eens eerlijk.Staat dat in verhouding tot de tijd,schaamte,moeite die een ernstige dyslect heeft gedaan voor die zin? (ervan uitgaande dat iemand ECHT dyslectisch is Knipoog )
Je hebt gelijk hoor, ik heb totaal geen idee hoe het is om zo erg op spelfouten gefocust te zijn...Dus misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:48

polbo schreef:
Ik heb niet alles gelezen.... Maar er is wel een groot verschil tussen msn taal en dyslexie.

Ook komt Dyslexie minder vaak voor bij werk worden met een d of t of dt enz.. dit omdat dit heel logich te verklaren is met welke stam het is. Moeilijker word het met worden als logich... weet namelijk ook niet of dit goed is geschreven. Dit omdat hier totaal geen logica in zit. Moet het meet een g of een ch dat zijn de moeilijkere dingen. ook de F en de V uit elkaar houden en beer schreef ik vroeger ook als bir.

En ik kan je vertellen dat als je echt dyslexie heb het flink lastig kan zijn als je iets wil typen en gewoon niet op het woord kan komen, wel op het woord maar niet hoe je het schrijft. Dan schrijf je een woord weet je dat het fout is maar je weet ook niet hoe je het wel moet schrijven. Ik heb vele spellingstoetsen met een onvoldoende afgerond en dat is erg frusterend.

Sorry, dat dik gedrukte zie je verkeerd vind ik. (als ik je goed begrijp)....Bij jou is dat misschien niet moeilijk. Maar voor heeeeel veel dysletische mensen is dat helemaal niet logisch te verklaren.Ook al heb je honderd keer de stam regeltjes geleerd...Er zijn veel soorten dyslecten.

polbo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:51

Ja je hebt ook veel soorten sommige kunnen zelfs cijfers niet uit elkaar halen. (Dyscalculie)

Maar toch is het voor de meesten...En niet voor iedereen! Werkwoorden makkelijker als de woorden met een f of v en een z of s en een ch of g.

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:55

Ja. ik heb erger Dyscalculie dan Dyslectie. Bloos
En daar is nog minder begrip voor merk ik.
Nou ja, ik had juist het idee dat meer mensen moeite hebben met d/t , maar wat maakt het uit Haha!

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 22:47

holly schreef:
Yoursa, wat is er knap aan om in 5 vwo te zitten? Het hersenpannetje is namelijk niet stuk, je schrijft enkel wat moeilijk.

Ik zit nu in 4vwo en het is niet altijd even makkelijk.Vooral als ze niet altijd rekening met je houden. Ik heb veel moeite ook met lezen.
Ik lees de woorden wel maar niet het verhaal.
Daarom doe ik extra lang over leesteksten enz. Tuurlijk heb je allerlij soorten dyslexten. Mijn vriendin is ook dyslext en ze heeft een hele andere vorm van dyslextie.

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 23:32

Melody21 schreef:
Heb ik gezegd 'daar lees je dan maar overheen?'

Ik snap wel dat het vervelend is, maar wees eens eerlijk.Staat dat in verhouding tot de tijd,schaamte,moeite die een ernstige dyslect heeft gedaan voor die zin? (ervan uitgaande dat iemand ECHT dyslectisch is Knipoog )
Je hebt gelijk hoor, ik heb totaal geen idee hoe het is om zo erg op spelfouten gefocust te zijn...Dus misschien zie ik het wel helemaal verkeerd.

Het gaat mij er niet eens om hoeveel moeite ik moet doen om een tekst te begrijpen, het gaat me om de houding dat ik die moeite maar moet willen nemen omdat dat voor mij zo makkelijk is. Maar goed, mijn punt is wat mij betreft wel gemaakt.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 08:58

het klinkt misschien laks van de mensen
maar men doet nu al hun best om het zo foutloos mogelijk
te doen , om het een beetje leuk te houden voor zich zelf
sluiten ze compromis , schrijven kost tijd moeite en energie
concentratie en het is zelden goed genoeg
dan krijg je inderdaad een laxere houding
van zo is het voor mij nog leuk om te bokken
en is het niet goed genoeg dan lezen ze er maar om heen

voor de zaak doe ik meer mij best
maar 1 antwoord van 5 zinnetjes duurt rustig 5 minuten

doe je dat in een discussie op bokt
dan is het zelfde punt allang gemaakt
zit de discussie al op een ander onderwerp of
is het topic al gesloten

dingen als msn doe ik niet
a de dyslectie maakt het er niet makkelijker op
b het duurt te lang (het typen) zeker met de reuma
c vreet concentratie vermogen / energie
daar waar er al niet te veel van is en er zijn dingen die moeten

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:30

Nickyu, niet banketstaaf bedoeld maar wat mij in jouw teksten dus altijd enorm verbaast is dat je nergens hoofdletters en/of leestekens gebruikt. Mogelijk weet ik niet genoeg van dyslexie af maar juist omdat jouw teksten wel redelijk foutloos zijn komt dit op mij heel vreemd over, maar misschien zie ik dat verkeerd.

/edit
typo's
Laatst bijgewerkt door Lielle op 19-12-07 09:43, in het totaal 1 keer bewerkt

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:32

Ik meen dat Nickyu al eerder in het topic heeft uitgelegd, dat het niet alleen met haar dyslexie te maken heeft, maar tevens ook met haar reuma en dergelijke.
Dus naast het niet gemakkelijk schrijven en zich moeilijk kunnen concentreren of alles wel goed blijft gaan, speelt dat ook een stukje mee.

Wat ik dan wel weer zie in de teksten, waardoor het voor mij minder lastig is dat punten, komma's en hoofdletters ontbreken, is het gebruik van enters en alinea's.

GaitMonster

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:37

Je kunt wel heel erg het verschil zien tussen msn-taal en dyslectie.
Ik probeer ook om zo Nederlands mogelijk te typen, maar omdat ik msn-taal
gewend ben moet ik er nog wel regelmatig aan denken Clown
Maar ik hoor wel vaker dat mensen zeggen dat ze dyslectie hebben, maar of ik dat
altijd moet geloven.. Vork

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:38

ik noemde hoofdletters en leestekens maar ik bedoel de totale opzet van de tekst inderdaad. Als reuma daar een rol in speelt, wil ik daar wel begrip voor opbrengen (alsof dat trouwens aan mij is Knipoog ) maar ik zal ook eerlijk zeggen dat ik dit erg vervelend lezen vind omdat de structuur voor mij volkomen weg is.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:40

Ik heb toch bijna dagelijks msn aan staan (heel handig nickyu, je kunt ermee bellen)
Toch zul je mij niet of echt zelde msn taal zien gebruiken.
Ik vind het dan ook geen excuus om te zeggen, ik ben msn taal gewend, dus kan ik niet meer foutloos ABN schrijven.

Dat klopt Lielle, maar doordat er enters en alinea's aanwezig zijn, valt het (voor mij iig) toch weer goed te volgen.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:41

Lielle
Citaat:
maar juist omdat jouw teksten wel redelijk foutloos

wouw dat is dus een der grootste complimenten die ik
in tijden heb gehad Bloos

klinkt misschien raar maar zit hier direct helemaal
met een brok in mijn keel te glunderen Bloos

het onderdeeel hoofdletters en leestekens
is inderdaad een van de moeilijke punten

ik kijk op mijn toetsen bord als ik type met 2 vingers
niet naar het scherm
letter voor letter half spellend
met shrijven maak ik in de regel meer fouten dan met typen
omdat met typen ik dus echt spellend aan het typen ben
en dan nog maken we vele fouten

geef een enter daar waar ik denk dat er een punt of komma hoort
geen idee welke van de 2 en soms geef ik m wel omdat ik dan zeker weet dat die daar hoort

hoofdletters waar wel waar niet is ook zoiets
weet zeker als ik de tekens en hoofdletters ga plaatsen
dat er helemaal niet meer uit te komen is

door de enters kan je nu nog lezen per zin

plus dat ik ivm de reuma
mijn schouders en armen stil heb liggen op mijn bureau
beweeg zo min mogelijk , zeker op het eind van de dag als alles zeer doet
en ik moe ben en mij haast niet meer concentreren kan

Haha! ik heb ook bellen maar dan via google talk
is idd heel erg handig
doe dat vaak met alwine hier op bokt
zij kan je ook wel vertellen hoe mijn getypte tekst savonds is Bloos
laat ik het zo zeggen
ze belt graag Bloos Haha!

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:43

even ter info ..

lielle plaats reactie en de seconde daarna begin ik te typen
heb het dan nog niet eens gecheckt of doorgelezen
en er staan al weer 3 andere reacties tussen door

dat stukje koste mij dus zo al 8 minuten

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 09:48

Als ik er bij na ga denken, zie ik inderdaad de warboel van hoofdletters, punten en komma's.
Als jou bovenstaande tekst bij iedere regel een hoofdletter zou bevatten, of aan het eind telkens een verdwaalde punt of komma, zou ik er inderdaad niet meer uitkomen wat je nu geschreven hebt.
Dat zie je zo niet, maar als je je er even een voorstelling bij maakt, ziet het er inderdaad een beetje vreemd uit.
Hou het dan maar leestekenloos Nickyu Clown

Lielle, jij had zojuist in jou zin het woord jouw staan.
Wanneer is het nu jouw en wanneer jou?
Wanneer is het wil en wanneer wilt?

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:24

Goh Nicky, dat je daar zo van onder de indruk bent Bloos! dat schokt me meer dan al het andere wat ik erover gelezen heb. Ik zie idd de leestekens nu in gedachten ertussen staan, geloof idd niet dat het daar helderder van wordt Knipoog Maar bedankt voor je opheldering!

Holly, je kunt het vervangen door zijn (jouw) of hem (jou). Dat is jou/jouw boek => dat is zijn boek => dat is jouw boek.

Ik geef het aan jou/jouw => ik geef het aan hem => ik geef het aan jou.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 10:54

He dat is nog eens een goeie Liele.
Zo is me dat nooit geleerd, maar klinkt wel gemakkelijk.
Geld dit ook voor het woord wil/wilt?

edit: toch niet zo gemakkelijk Scheve mond
Ik heb dit van jou gekregen, maar jouw woorden zijn ingewikkeld.
Ik heb dit van hem gekregen, maar zijn woorden zijn ingewikkeld.

De letter w er achter is voor mij dus heel onlogisch. Het woord ziet er raar uit zo.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:17

willen is weer een werkwoord
ik wil stam
hij zij het wilt stam + t
wil jij

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:20

holly schreef:
He dat is nog eens een goeie Liele.
Zo is me dat nooit geleerd, maar klinkt wel gemakkelijk.
Geld dit ook voor het woord wil/wilt?

edit: toch niet zo gemakkelijk Scheve mond
Ik heb dit van jou gekregen, maar jouw woorden zijn ingewikkeld.
Ik heb dit van hem gekregen, maar zijn woorden zijn ingewikkeld.

De letter w er achter is voor mij dus heel onlogisch. Het woord ziet er raar uit zo.

toch klopt het zo helemaal, kwestie van wennen Ja

Nickyu, inderdaad Ja Hoewel willen wel een uitzondering is, dus dat is geen gelukkig voorbeeld. Maar Dat schrijf je wel altijd zoals je het zegt.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:23

Ik wil, hij wilt, wij willen dat begrijp ik.
Maar ik weet het niet toe te passen in een zin.
Als je wil dat het gebeurt. Wil je een kopje koffie. Als u wil dan...

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:24

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:24

nickyu schreef:
willen is weer een werkwoord
ik wil stam
hij zij het wilt stam + t
wil jij

Dat is nou weer jammer. Willen is onregelmatig. Wel goed dat je het hebt geprobeerd.
ik wil
jij wilt (maar: wil jij?)
u wilt
hij wil
wij willen
jullie willen
zij willen

Lielle

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 11:27

maar nickyu zegt precies hetzelfde Knipoog