Taalmod, wie zou dat willen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zwartwitje

Re: Taalmod, wie zou dat willen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:01

Nouks schreef:
Tsja ach, beetje nutteloos dit, lijkt me. Iedereen weet wat met de meest gangbare afkortingen bedoeld wordt, dus waarom nu een lijst gaan zitten opstellen? Hoofdzaak van een taalmod lijkt me, zorgen dat men een beetje leesbaar typt en waar nodig wat aanpassen of waarschuwingen uitdelen ofzo. Daar is geen lijst met afkortingen voor nodig, lijkt me.

Lijkt me niet overbodig hoor, zo'n lijst. Als er geen duidelijke regels worden opgesteld, kan de taalmod zijn/haar beslissingen ook niet onderbouwen, toch?
Sommige individuen scharen "idd" en iig" onder dezelfde noemer als "mii" en "denke", "vinde", "springe" etc.

Okee, in feite is het allemaal taalverfietserij, maargoed Vork

Sorry trouwens van dat dislexie, maar zoals ik al zei, ik heb niet het hele topic doorgelezen Lachen

Nijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:01

Nouks schreef:
sronnie schreef:
Afkortingen welke toegestaan zijn:
algemene internet afkortingen
btw: by the way
eea: een en ander
idd: inderdaad
iig: in ieder geval
imo: in mijn ogen (in my opinion)
irl: In real life (in het echt)
mi: mijns inziens (IMO)
mss: misschien
oid: of iets dergelijks
omg: Oh mijn god
rtfm: read the fiets manual
RK: Runningkawa of Romkabouter
SA: schaduwaccount
TS: topic starter
wb: wat betreft
wsl: waarschijnlijk
wtf: what the fiets

Je vergeet de DA (dierenarts) en VA (veearts) Knipoog

Dit is wat in de FAQ staat Lachen

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:06

Het is met de mods besproken. Echter delen we een zelfde mening: absoluut niet nodig, gewoon onbegonnen werk.
Iedereen is verantwoordelijk voor wat hij/zij op Bokt plaatst. Het aanstellen van een taalmod is daarom ook absoluut niet nodig.
Bovendien heb je diverse leeftijden op Bokt en mensen met diverse scholingen. De een is beter in Nederlands dan de ander. Dat kan gewoon gebeuren, maar is geen reden om een taalmod aan te stellen.

Daarnaast: bij het zien van MSN/Breezah taal kan er gewoon geTEMt worden en word de user er op aan gesproken. Met de dienstmededeling een beter Bokt begint bij je zelf in het achterhoofd kun je zelf iemand die enorm onduidelijk typt of duidelijk interpunctie niet gebruikt ook aanspreken, en sowieso TEMen.

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:20

Nou toe maar ! Wat zullen jullie dan ge Tem t worden zeg, om schrijftaal ! Want het overgrote deel van de foute spellers doet dit met opzet en zijn wel geschoold en kunnen wel "normaal" schrijven. En het zijn er veeel ! Knipoog

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:28

TEMen bij alle taalkundige fouten die we tegenkomen?
Ik snap best dat mensen fouten maken wat betreft de Nederlandse taal, dat er sprake is van verkeerde interpuncitie of van een tautologie, contaminatie of tangconstructie bijvoorbeeld, maar ik zie veel, heel veel (té veel!), mensen op bokt die toch echt bewust verkeerd typen omdat dat 'stoer' 'modern' 'mooi' of wat dan ook is. Naar mijn idee zal een taalmod dus niet overbodig zijn..

Mireille

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:32

Perrokai schreef:
Nou toe maar ! Wat zullen jullie dan ge Tem t worden zeg, om schrijftaal ! Want het overgrote deel van de foute spellers doet dit met opzet en zijn wel geschoold en kunnen wel "normaal" schrijven. En het zijn er veeel ! Knipoog

En wanneer we dat zien, worden die er zeker ook wel op aangesproken hoor. Wees maar niet bang. Lachen

Elsemieke: Bewust zo typen omdat het stoer/modern is valt onder de noemer MSN taal, die dus niet toegestaan is. Met mijn post haal ik dus niet aan dat er op elk 'word(t)' akkefietje geTEMt hoeft te worden. Ik hoop dat TEM'ers zelf een lijn kunnen trekken van wat gangbaar is en wat echt gruwelijk vervelend leest. Lachen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 00:33

Elsemieke schreef:
TEMen bij alle taalkundige fouten die we tegenkomen?
Ik snap best dat mensen fouten maken wat betreft de Nederlandse taal, dat er sprake is van verkeerde interpuncitie of van een tautologie, contaminatie of tangconstructie bijvoorbeeld, maar ik zie veel, heel veel (té veel!), mensen op bokt die toch echt bewust verkeerd typen omdat dat 'stoer' 'modern' 'mooi' of wat dan ook is. Naar mijn idee zal een taalmod dus niet overbodig zijn..

Nee, niet bij alle taalkundige fouten. Dan blijf je bezig. Dit is ook nooit de opzet van Bokt, danwel van een eventuele taalmod geweest. Gewoon bij onleesbare berichten en breezahtaal.

Berdien

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 10:02

Heldere uitleg Fairie, dank hiervoor Lachen

Fairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:30

Jammer, maar als het niet anders is..
Toch bedankt Fairie. Lachen

Shaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:31

Dat wordt TeMmen Vork

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:44

Shaar schreef:
Dat wordt TeMmen Vork

Waarom dacht ik dat ook Duivel

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 12:48

Prima, vind het een vreemd besluit maar ach Lachen Ik weet niet wat er achter de schermen speelt.

Ik zal in ieder geval actief TeMmen op dergelijke topics met de opmerking: Dit zal iets zijn voor een taalmod Ja

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 13:59

ik vind het een terecht besluit van de mod's hier niet aan te beginnen, met duidelijke uitleg waarom niet.

jammer dat er dan weer van die kinderachtige antwoorden komen zoals hierboven....

Elsemieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:01

roossie22 schreef:
ik vind het een terecht besluit van de mod's hier niet aan te beginnen, met duidelijke uitleg waarom niet.

jammer dat er dan weer van die kinderachtige antwoorden komen zoals hierboven....

Zoals?

Julia

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:38

Welke kinderachtige reacties?
Er zullen toch regelmatig berichten bij de mods binnenkomen, via de TeM knop, wat betreft niet leesbare Nederlandse taal.

lindsey

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:40

Elaine schreef:
Ik zal in ieder geval actief TeMmen op dergelijke topics met de opmerking: Dit zal iets zijn voor een taalmod Ja

m.a.w. ik zal en ik moet die taalmoderator zien te krijgen.

Denk dat ze deze bedoeld met kinderachtige opmerking

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 16:48

lindsey schreef:
[***] schreef:

Zo was het niet bedoeld Lachen Misschien handiger om eerst te vragen hoe het bedoeld word dan om conclusies te trekken.

Ik bedoelde dat ik vak zat posts zag waarvan ik dacht dat je daar niet op mocht temmen (dus geen/vervelend interpuncte gebruik), nu zal ik daar wel op temmen Lachen Ik geef altijd aan onder wat voor categorie het valt en nu valt het dus onder taal of taalmod Knipoog

Poiuytrewq

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:18

Ik denk ook dat het een beetje overbodig is....
Er zijn hier mensen die normaal kunnen typen en mensen die het niet kunnen..... denk ook eerlijk gezegt niet dat het veel gaat helpen... Maar misschien ook wel Clown Wie weet. Jek unt het proberen!

Perrokai

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 19:59

Het probleem is eerder dat de meeste wel goed kunnen schrijven en het met opzet niet doen ! Dat heeft niets met goed of fout typen te maken. Ook mensen van boven de 20 doen het.
Ook accountants ! Echt joh, tenzij je wat mankeert zou je vanaf je 13de toch allemaal nagenoeg foutloos nederlands moeten kunnen schrijven. Er bestaat ook zoiets als leerplicht en mensen die niet goed hebben leren lezen en schrijven zijn vandaag de dag zeldzaam en zie je zeker niet hier. Maar waarom zie je dan die enorm slechte spelling en grammatica ?? Eigenlijk vind ik dat als je er niets aan doet werk je er aan mee en wordt het alleen maar erger..... en het probleem is al zo groot Nors opkijken

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:00

Elaine schreef:
lindsey schreef:

Zo was het niet bedoeld Lachen Misschien handiger om eerst te vragen hoe het bedoeld word dan om conclusies te trekken.

Ik bedoelde dat ik vak zat posts zag waarvan ik dacht dat je daar niet op mocht temmen (dus geen/vervelend interpuncte gebruik), nu zal ik daar wel op temmen Lachen Ik geef altijd aan onder wat voor categorie het valt en nu valt het dus onder taal of taalmod Knipoog

dit bedoelde ik idd!
excuses dan dat ik het verkeerd interpreteerde, maar zo kwam het op mij over Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:15

Excuses aanvaard, ik had het ook een beetje krom neergezet Ja

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:26

Elaine, in sommige gevallen zou je er ook voor kunnen kiezen om zelf de schrijver aan te spreken op zijn / haar schrijfstijl Knipoog
Temmen is prima en het mag natuurlijk altijd, maar de gebruikers kunnen hier zelf ook een actieve rol in vervullen Lachen

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:29

Maar Oscar, weet je wat voor reacties je dan krijgt? Die zijn echt niet vriendelijk.

Ik heb het opgegeven om mensen er zelf op aan te spreken! Ze nemen het van een 'gewone' bokker toch niet aan.

Dan krijg je reacties als:
'Als je niets over mijn verhaal te zeggen hebt, zeg dan niets'
'Snap je dan niet dat de TS daar even niet op gelet heeft'
'Waar bemoei jij je mee'
'En wie ben jij dan wel niet'

Enz enz

Dank je de koekoek..

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:42

Elaine, ik denk dat het verschil niet zozeer zit tussen gebruiker of mod. Als mod krijg je deze reactie nl. ook, volgens mij maakt dat weinig tot geen verschil. Je wilt echt niet weten wat je soms als reactie krijgt op een doodnormale opmerking Knipoog

Paardenmeis1

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-01-07 21:45

Nee oke Clown Zit wat in, maar als mod heb je denk ik toch wat meer overwicht en heb je niet gelijk alle 'ach-ik-vind-altijd-alles-zielig-zelfs-al-kan-ik-het-verhaal-niet-lezen' bokkers over je heen Knipoog

Gok ik zo Knipoog