Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

rien10

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:16

De voorbeelden die je aanhaalt zijn wel persoonlijke aanvallen en dat mag niet op Bokt. Daar wordt door mods ook op geacteerd.
Topics kunnen onveilig aanvoelen, dat ben ik met je eens. Maar jij durft je nek uit te steken, dat heb je meerdere malen laten zien.
Dat je de enige bent die ergens op reageert, hoeft niet hetzelfde te zijn als; je bent de enige die er zo over denkt. Het kan zo zijn dat er mensen zijn die de moeite van het reageren niet nemen, maar het toch met je eens zijn.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:31

@Nikass mbt het wolventopic:
ik citeerde ooit één van de schaapherders op het Dwingelderveld.

Die als natuurmens de komst van de wolf toejuicht, maar mbt zijn beroep
(... al eeuwenlang: wolven wegjagen...)
wel enige vraagtekens heeft.

(Zijn schapen zijn eerlijk gezegd beter beschermd dan de meeste schapen van hobbyboeren.)

...dat was geloof ik mijn laatste bijdrage.
Ik zit voor mijn lol op bokt en kennelijk is in het wolventopic alleen "boe en bah" toegestaan...

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:04

Zoals ik eerder ook al aangaf, ik heb pogingen gedaan in wolventopics maar je komt er nauwelijks levend uit. Wat een slagveld die topics.

En iemand die dan zegt "zo zie ik ze het liefst" (doodgereden en bebloedt), ja daar heb ik dan een heel erg sterke mening over. Maar die opmerking mag toch echt gewoon blijven staan 8)7

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 22:30

Nikass schreef:
Cambionn: soms is de bedoeling bewustwording proberen te creëren, en dan kun je er voor kiezen een nieuw topic te openen oid

Maar in mijn geval is het meestal dat ik een topic lees en dat er een opmerking voorbij komt welke ik zo buiten alle norm vind, welke ik drie keer over lees omdat ik denk wacht even, staat dat er echt?
Dan zeg ik wat ik ervan vind en dan word ík getemd en zeggen de mods: "ja je opmerking kon wel wat vriendelijker". Ja okee, sorry, maar wat vinden jullie van de stigmatiserende opmerking waar ik op reageerde?
"we doen niks, het is vrijheid van meningsuiting"
> dus mijn ietwat scherpe, maar wel inhoudelijke reactie is erger dan het stigmatiseren van een groep mensen? >;)
Wellicht dat ik niet duidelijk was. De reactie dat erop reageren en daargaan niet passend is was specifiek voor het voorbeeld "Temu fans topic". Maar er zijn ook topics waar het wel passend is, ligt echt aan context. Dus dat je erop reageert in het algemeen vind ik niet per se kwalijk, mits passend voor dat topic.

Voor de reactie en moderatie. Ik heb zover weinig problemen gehad met moderators, dus hoewel ik ze graag het voordeel van de twijfel geef kan ik hier relatief weinig over zeggen gezien ik er nog niet zo lang ben. Wellicht omdat ik probeer geen posts te schrijven als iets me raakt, maar het in die gevallen te laten beduiden en dan te gaan schrijven. Ook omdat mijn ervaring is dat op emotie schrijven, hoewel zeer begrijpenlijk, vaak afferechts werkt zelfs als men wel open staat voor reactie. Ik zou echter wel hopen dat, zelfs als een reactie op emotie is, mods naar eerdere reacties kijken. Dus van jouw post lezende snap ik de frustatie.

Maar ik blijf ook bij mijn eerdere gezegde dat buiten (mogelijk) illegale en (mogelijk) gevaarlijke situaties puur op regels zouden moeten moderereb, en de regels morale restricties moeten bevatten. Dat is namelijk de enige manier om een duidelijke afbakening te hebben op wat wel en niet kan, en gelijk te modereren.

Nikass schreef:
Maar ok, ik heb geprobeerd daarvan te leren. Kom ik weer zo'n opmerking tegen dan heb ik niet in het topic gereageerd, maar getemd.
Ik verstoor dan het topic niet?
Ik probeer dan eerst mijn verontwaardiging te toetsen bij de mods, en reactie aan hun over te laten.
Maar ik ben dan teleurgesteld door de reactie van de mods "we houden het topic in de gaten" en verder niks.
Ook een nette oplossing en dat siert je. Jammers als er idd zo weinig mee gebeurd, zeker als jij je best doet het op de "goede" manier te doen. Snap wel dat dat oneerlijk voelt.

Nikass schreef:
En dan bijvoorbeeld het wolventopic. Ik ben daar niet zo geliefd omdat ik een andere kijk op de situatie heb als de rest. Er wordt mij meerdere keren op zeer onvriendelijke toon "gevraagd" of ik op wil zouten.
Ook zijn mij in het topic dingen gezegd in de trant van: jij vindt het leuk om opengereten schapen te zien/jij komt duidelijk uit de Randstad, waar mensen niet weten dat melk van de koe komt/jij liegt dat je in wolvengebied woont etc etc > mag allemaal gezegd worden, blijkbaar geen persoonlijke aanvallen.
Op een gegeven moment denk ik hoe komt het toch dat ik de enige ben die er anders over denkt?
Maar dan krijg ik meerdere pb's van mensen die het wel met mij eens zijn, maar niet in het topic durven of willen reageren vanwege dat soort reacties.
Als ik dat kenbaar maak aan de mods gebeurt er ook niets.
Vindt bokt het ok dat sommige topics zo onveilig aanvoelen dat mensen er niet in durven reageren?
Moet zeggen, ik heb in het begin ook in het wolven topic gepost met een vermoedelijk vergelijkbare mening als jou. Was.wel echt 1 van de minst fijne discussietopics vond ik.

Ik heb idd vergelijkbare reacties gehad (niet het opzouten, maar de rest) maar ook een hoop nette reacties ondanks dat ze niet met me eens waren (en ook een paar andere gezien die ook niet met de groep mee gingen). Had vooral eigenlijk het gevoel dat men hun zorgen gehoord wou hebben en het gevoel had dat dat niet altijd gebeurde (of het nou terechte zorgen waren of niet) en dat niet altijd even tactisch bracht. En hoewel ik dat snap wanneer men op emotie tiept, zorgen die emoties ook dat rationele discussie een stuk lastiger wordt.

Maar, mijn reactie is naar mijn weten nooit aangepast of een probleem voor Bokt geweest. Enkel sommige gebruikers die het er niet mee eens waren, en dat mag. Dus gesensureerd heb ik me niet gevoeld. Hooguit idd dat de discussie niet altijd net verliep, maar dat is in mijn ogen geen blockade van vrijheids van meningsuiting. Immers, zij zijn net zo vrij mijn mening stom te vinden als dat ik vrij ben mijn mening te hebben.

Mij is nooit gezegd dat ik moest opzouten ofzo, iig niet dat ik herinner. Maar heb daarna besloten eruit te blijven. Mijn mening was verteld, en er was geen reden tot toevoegingen. Dat zou van mijn kant uit me te veel richting drammen gaan voor mijn gevoel. Daarbij liep de discussie ook idd niet echt. Wanneer de discussie doodloopt, bijv. in de zin van "alles is al gezegd maar we gaan het niet eens worden", dan laat ik het er bij. Mocht het nodig zijn, kan men me later altijd een berichtje sturen als ze er toch (beleefd) verder op in willen.

Weet niet of ik gewoon wat makkelijker ben met online discussie, of dat ik er relatief mild vanaf ben gekomen door mijn relatief snelle vertrek. Maar ik moet zeggen, over het algemeen (dus niet enkel het wolven topic) vind ik dat Bokt best fijn is in discussies. Toen ik nog Facebook had waren dat soort dingen echt een issue. Leek alsof niemand nuance snapt, alles werd zo snel zwart/wit en "als je niet vokr me bent, dan ben je tegen me". En dat werden echt witchhunts als je in de tegen groep kwam, zelfs al deed je dus niks fout buiten niet actief voor zijn. Dáár ga ik echt heel slecht op, want in mijn ogen heeft alles nuances en ik vind niet dat iedereen overal actief mee bezig hoeft te zijn. Da's überhaupt niet te doen als een doordachte mening wil. Ik merk dat op Bokt nuances en agree to disagree toch echt een stuk beter gaan, iig in de ervaring zo ver.

Nikass schreef:
Ik ben dan benieuwd welke normen en waarden bokt hanteert, en hoe anderen daartegen aankijken. Dat is de vraag in de op.
Ah oke, ja dan wordt hij wat algemener. Zoals ik zei reageerde ik tot dusver vooral op specefiek het voorbeeld van het Temu Fans topic.

Op de vraag hoe ik het zie heb ik eerder al gereageerd. Denk dat enkel het moderatieteam je een definitief antwoord kan geven, hoewel ik vrees dat dat mogelijk ook per moderator verschilt momenteel.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:32

Citaat:
Eigenlijk gewoon een hele goeie post, ik snap je. Ik blijf erbij dat ik het jammer vind dat als je bijv googled op Temu en je vind het topic je alleen de positieve berichten leest.

maar lees jij dan zo selectief? Want er staan niet alleen positieve berichten in het topic...

Daarnaast..
De opmerking 'zo zie ik ze het liefst' heb ik gezocht, maar kon ik niet vinden (maar dat zegt niks)
Ik vraag me ook af of dat 1x geschreven is, of dat er dagelijks geschreven wordt dat mensen massaal de wolven moeten doodrijden.
Wat ik in die topics ook vaak las (en de reden waarom ik er niet meer in schrijf) is dat er ook aangegeven werd dat de schapen toch naar de slacht gingen, dus de boeren moesten niet zo janken. Als ik dan zei dat het ook hobbiedieren betrof van kinderen bijvoorbeeld, werd dat genegeerd. Dus het werkt echt twee kanten op hoor.. Dat eenzijdige belichten is echt tunnelvisie.

En dat gebeurt nu ook.. het maar blijven drammen op 'je mag niks negatiefs over Temu zeggen' terwijl er wel negatieve dingen in het topic staan.
en "Je mag niks negatiefs over Temu op bokt plaatsen" is gewoon liegen zelfs.. :)
En dat er dan dús een conclusie getrokken wordt over een moreel kompas wat niet goed zou zijn gebaseerd op onware informatie is zelfs een beetje .. ja.. ophitsen ofzo? Hoe noem je dat?
Enfin, veel meer kan ik er niet over zeggen, zonder ook weer in herhaling te vallen..

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:47

Cer schreef:
Daarnaast..
De opmerking 'zo zie ik ze het liefst' heb ik gezocht, maar kon ik niet vinden (maar dat zegt niks)
Ik vraag me ook af of dat 1x geschreven is, of dat er dagelijks geschreven wordt dat mensen massaal de wolven moeten doodrijden.

Ik zou je eventueel een PB kunnen sturen met het bericht maar weet niet of je daarop zit te wachten natuurlijk. Daarnaast ben ik zelf wel van mening (opvatting?) dat er váák in die topics wordt gestuurd richting het doden van wolven (die stelselmatig "moordenaars" worden genoemd, ook zoiets bizars). Dat daar niet op wordt gemodereerd vind ik (als wolf-neutrale dorpsvrouw, niet als pro-wolf stadsmeisje voordat het daar weer op wordt gegooid) echt onbegrijpelijk. Maar dit argument bloedt nu waarschijnlijk een beetje door vanuit het andere topic.

Ik snap je punt overigens wel hoor, dat beide partijen onnodig fel kunnen zijn. Met elke discussie natuurlijk... Dat is zonde.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 07:52

Ik ben het met je eens dat ik dat soort bewoording ook overdreven fel vindt.. Hoezo steeds dat 'moordenaars'.. maar dat komt ook omdat dat niet in mijn aard zit om dat zo te zeggen.
Blijkbaar zitten andere mensen hoger in hun emotie ofzo, en schrijven ze eerder op die manier. Ik vind dat zelf ook storend

En dat onnodig fel is ook waar.. en het helpt niks, maar er is altijd wel iemand die uit de bocht vliegt en dan is het vaak niet meer te redden.
Of, men vind zelf helemaal niet dat het (onnodig) fel is (want dat is ook best persoonlijk) en dan kom je er ook niet uit..

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 08:32

Hi fijne reacties,
Misschien ben ik ook niet altijd duidelijk geweest, ook in dit topic is het niet persé mijn bedoeling om alleen maar kritisch te zijn, maar meer om aan te geven waar ik tegenaan loop, en of anderen dat herkennen.
Ik ben mij er heel erg van bewust dat er natuurlijk ook een aandeel bij mij ligt; ik kan er ook voor kiezen een keer níet mijn nek uit te steken, en ik kan ook proberen sommige dingen gewoon te negeren..

Ja eens Rien, en van (een aantal van) die mensen krijg ik pb.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:35

Cer schreef:
Citaat:
Eigenlijk gewoon een hele goeie post, ik snap je. Ik blijf erbij dat ik het jammer vind dat als je bijv googled op Temu en je vind het topic je alleen de positieve berichten leest.

maar lees jij dan zo selectief? Want er staan niet alleen positieve berichten in het topic...

Ik weet niet hoor, maar heb je die grote groene hulk op die eerste pagina niet gezien? Bokt modereert actief op de morele discussie, want is offtopic. Het beleid is dus dat je rustig je "hoe knijp ik het beste mijn personeel uit", "waar kan ik maximaal goedkoop geproduceerd vlees scoren" kan openen en dat je als TS ook kan bepalen welk geluid er wel of niet gewenst is in je topic. Om terug te komen op de vraag van de OP - Bokt kiest bewust voor het niet hebben van een moreel kompas. Sterker nog, dat moreel kompas wordt vanaf een bepaald punt gewoon verwijderd als het off-topic is (behalve in RIJ-ITP topics, daar konden mensen altijd eindeloos doorzagen).

Het is in het Temu topic niet gebeurd - daar staan de off topic reacties inderdaad nog steeds. Maar dit beleid wil wel zeggen dat actief de off-topic reacties verwijderd kunnen worden óf dat mensen er niet meer voor kiezen de in mijn ogen waardevolle informatie toe te voegen, want off-topic.

Cer schreef:
En dat gebeurt nu ook.. het maar blijven drammen op 'je mag niks negatiefs over Temu zeggen' terwijl er wel negatieve dingen in het topic staan.
en "Je mag niks negatiefs over Temu op bokt plaatsen" is gewoon liegen zelfs.. :)
En dat er dan dús een conclusie getrokken wordt over een moreel kompas wat niet goed zou zijn gebaseerd op onware informatie is zelfs een beetje .. ja.. ophitsen ofzo? Hoe noem je dat?
Enfin, veel meer kan ik er niet over zeggen, zonder ook weer in herhaling te vallen..

Niet helemaal waar wat je hier zegt. De vraag is - mag een morele discussie ook wanneer het off-topic is? HEt antwoord is nee. Nogmaals, zie die grote hulk op de eerste pagina. Het Temu topic is slechts een nu actueel voorbeeld. Maar dit geldt natuurlijk ook voor toekomstige topics.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-09-23 08:41

Dank je NPS, ik denk dat je gelijk hebt. Ook je eerdere berichten in dit topic heb ik met veel waardering en instemmend gelezen :)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:44

nps schreef:
Het beleid is dus dat je rustig je "hoe knijp ik het beste mijn personeel uit", "waar kan ik maximaal goedkoop geproduceerd vlees scoren" kan openen en dat je als TS ook kan bepalen welk geluid er wel of niet gewenst is in je topic. Om terug te komen op de vraag van de OP - Bokt kiest bewust voor het niet hebben van een moreel kompas. Sterker nog, dat moreel kompas wordt vanaf een bepaald punt gewoon verwijderd als het off-topic is (behalve in RIJ-ITP topics, daar konden mensen altijd eindeloos doorzagen).

Wat hier staat klopt volgens mij niet helemaal.. maar schrijf het gerust. ik vind het ook wat lastig te volgen

Citaat:
Het is in het Temu topic niet gebeurd - daar staan de off topic reacties inderdaad nog steeds. Maar dit beleid wil wel zeggen dat actief de off-topic reacties verwijderd kunnen worden óf dat mensen er niet meer voor kiezen de in mijn ogen waardevolle informatie toe te voegen, want off-topic.

precies, ze staan er nog steeds. Terwijl er steeds gezegd werd dat er niks negatiefs mocht staan. Maar het staat er nog steeds
En die waardevolle informatie kan nog steeds, open gewoon een topic (maar dat topic is er nog steeds niet. En dan bedoel ik niet het topic 'eerlijke spullen kopen" maar het topic "waarom je niet bij goedkope shops moet kopen!" of "waarom je niet bij Temu moet kopen"
Want er wordt hier wel degelijk gesuggereerd dat een topic zoals dat tweede, niet mag.

Cer schreef:
Niet helemaal waar wat je hier zegt. De vraag is - mag een morele discussie ook wanneer het off-topic is? HEt antwoord is nee. Nogmaals, zie die grote hulk op de eerste pagina. Het Temu topic is slechts een nu actueel voorbeeld. Maar dit geldt natuurlijk ook voor toekomstige topics.

maar dan geef je toch zelf het antwoord al? "het is off topic"
En die paar opmerkingen in het begin konden gewoon, totdat het topic een beetje ontspoorde. Als TS niet zo had gereageerd en de anderen daar dan weer niet op hadden gereageerd, had de groene hulk er wellicht niet gestaan, maar dat is speculatie.

En wat voor toekomstige topics geldt, weet niemand... Dat klinkt mij zelfs een beetje complotachtig "ja nu gaat het zo, maar in de toekomst zal het nog veel erger worden"..

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:50

Maar dan moet daar toch een lijn in zijn Cer? Want in andere topics is die off topic discussie wel toegestaan. Sterker nog, nadat ik een aantal keer heb getemd over off topic discussies kreeg ik letterlijk terug: daar modereren we niet meer op. Dus waarom hier dan ineens wel?

Dat berichten blijven staan vind ik ook niet helemaal een sterk argument. Dat is namelijk alleen niet het geval op het moment dat mensen echt persoonlijk gaan aanvallen, of heel vuil worden naar elkaar. Het beleid van Bokt is altijd geweest om alles zoveel mogelijk te laten staan.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 08:53

ja halen ze nou dingen weg of laten ze nu dingen staan? Ik vind alle argumenten erg verwarrend worden ondertussen..

Ik denk dat het per discussie gewoon verschilt. Wat wordt er geschreven, hoe lelijk wordt er gedaan, wat voor soort topic is het.. ik denk nooit dat je het helemaal zwart wit dicht kunt timmeren, er zal altijd vloeiend mee omgegaan moeten worden, anders wordt het echt heel strak.
En dan kan het soms overkomen als oneerlijk als het kwartje niet jouw kant op valt. Maar dan vind de andere kant het wel eerlijk. En omgekeerd. Er is altijd een kant die het eerlijk, en die het oneerlijk vind.

Mij ging het vnl om de opmerking "bokt heeft een verkeerd moreel kompas want je mag geen commentaar leveren op Temu".. en dat is, volgens mij, gewoon niet waar. De rest betreft allemaal rand-argumenten..

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:01

Cer je beticht anderen van drammen maar bent zelf ook nogal bezig. Als er een topic wordt geopend over een moreel verwerpelijk onderwerp dan zou je daar iets van moeten kunnen zeggen lijkt me.
Al is het maar een stukje bewustwording a la ‘wisten jullie dat deze producten op *deze* manier gemaakt worden en de gevolgen voor milieu zijn *uitleg*’ Lijkt me werkelijk niks verkeerd aan.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:04

Ik vind jouw reacties heel verwarrend Cer ;).

Ik zal het nog 1x heel helder proberen te maken - het beleid van Bokt is dat morele discussie niet welkom is wanneer off topic. Dat betekent dat er actief gemodereerd kan worden op die morele discussie en dat deze dus ook actief geweerd kan worden vanaf het begin van een topic. Daar is niks complot achtigs aan, dat zijn gewoon de regels die Bokt kiest te hanteren. En dat was ook een beetje de vraag van dit topic - moet Bokt een moreel kompas handhaven of niet?

Cer schreef:
Mij ging het vnl om de opmerking "bokt heeft een verkeerd moreel kompas want je mag geen commentaar leveren op Temu".. en dat is, volgens mij, gewoon niet waar. De rest betreft allemaal rand-argumenten..

Bokt kiest ervoor om géén moreel kompas te hebben maar te modereren volgens de regels, die niet altijd even zwart wit zijn. Wanneer iets off-topic is kunnen de meningen natuurlijk over verschillen. In het specifieke geval van het Temu topic heeft men ervoor gekozen om de off-topic berichten te laten staan, maar zouden deze gemakkelijk verwijderd kunnen worden binnen de regels omdat ze eigenlijk off-topic zijn. Het Temu topic was wel - gedeeltelijk - de aanleiding voor dit topic.

En inderdaad, zwart wit hierop modereren is super lastig. Het gaat voor mij niet zozeer om het kwartje "mijn kant" op te laten vallen, maar meer dat in mijn ogen waardevolle informatie - in dit geval voor het maken van een keuze "shop ik ik wel of niet bij Temu" - off-topic is en dus wordt geweerd. En ik snap de regels en ook dat het als off-topic wordt gezien, maar dat neemt niet weg dat ik het persoonlijk jammer vind :)

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:06

Als ik alleen de eerste pagina van het Temu topic lees dan staan daar al tig opmerkingen over hoe slecht het daar is.

Dus dat het niet gezegd mag worden lijkt me dan sterk, ik denk gewoon dat er niet doorgedramd mag worden en dat lijkt me terecht.

Voor mij trouwens prima want ik kende Temu verder niet en nu zal ik er niet snel iets bestellen.

Heb weleens wat bij Shein besteld, totaal onbewust van wat er achter zit..

Over dat onveilig voelen in een topic dat herken ik wel, dat gebeurd meestal wanneer men op de persoon ipv op de bal gaat spelen en daar wordt als het goed is wel op gemodereerd.
Zelf weet ik dat wolventopics bijv. vaak 1 richting op gaan en als ik iets vind dan zeg ik dat vaak 1 keer en daarna kom ik er dan niet meer.
Ik begrijp het als mensen vanuit emotie reageren, persoonlijk kan ik niet goed tegen heel zwart/ wit denken. (in het algemeen)

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:10

volgens mij legt Karl66 dat een paar keer goed uit door het te hebben over 'wiens moreel kompas er dan gevolgd zou moeten worden'

En Mars, ik geef het op

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:12

Cer schreef:
ja halen ze nou dingen weg of laten ze nu dingen staan? Ik vind alle argumenten erg verwarrend worden ondertussen..

Normaal gezien laten ze alles staan, tenzij berichten echt heel ongepast zijn of persoonlijke vetes worden uitgevochten.
Cer schreef:
Ik denk dat het per discussie gewoon verschilt. Wat wordt er geschreven, hoe lelijk wordt er gedaan, wat voor soort topic is het.. ik denk nooit dat je het helemaal zwart wit dicht kunt timmeren, er zal altijd vloeiend mee omgegaan moeten worden, anders wordt het echt heel strak.

Ja, maar er is wel een lijn in het beleid, en die lijn is zoveel mogelijk alles laten staan. De manier om aan te geven dat iets niet gewenst is is een hulk. Dus de klacht over de mond gesnoerd worden is imo wel terecht, kijkend naar wat normaal gezien het beleid is. Daarom vind ik het argument dat berichten wel blijven staan niet bijzonder sterk, want dat is altijd zo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:14

"Dus de klacht over de mond gesnoerd worden is imo wel terecht als het in het betreffende topic offtopic is"
- ik heb de zin even aangevuld zoals ik denk dat het juist is
(waarin ik 'de mond gesnoerd' een wat zwaar gekozen term vind, maar soit)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:17

Cer, wat is nou je punt eigenlijk?

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:27

Cer schreef:
"Dus de klacht over de mond gesnoerd worden is imo wel terecht als het in het betreffende topic offtopic is"
- ik heb de zin even aangevuld zoals ik denk dat het juist is
(waarin ik 'de mond gesnoerd' een wat zwaar gekozen term vind, maar soit)

Nee. Jouw argument is: de niemand is de mond gesnoerd, want berichten blijven staan.

Mijn antwoord daarop: berichten blijven altijd staan dus een zwak argument.

Off topic is niet relevant, want daar wordt over het algemeen niet op gemodereerd, en staat dus niet in relatie tot berichten wel of niet weghalen, dat is een andere discussie imo.

Cer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:35

nps schreef:
Cer, wat is nou je punt eigenlijk?

Dat staat er echt gewoon al meerdere keren hoor..

neetoch

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:42

Ik denk eerlijk gezegd dat even in zijn algemeenheid, de discussie dan al gevoerd is. Of er al meerdere malen het punt is gemaakt. Wat dan inderdaad gewoon in een topic blijft staan, maar er dan door bokt wordt gemodereerd om het niet te laten escaleren.

Heel eerlijk gezegd vind ik dat alleen maar goed dat bokt dit zo doet als het geen discussietopic is. Ik denk dan ook dat er in een discussietopic anders gemodereert wordt, waardoor daar dus wel veel meer blijft staan. Daar zit men tenslotte om te blijven discussiëren.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:44

nps schreef:
Ik weet niet hoor, maar heb je die grote groene hulk op die eerste pagina niet gezien? Bokt modereert actief op de morele discussie, want is offtopic. Het beleid is dus dat je rustig je "hoe knijp ik het beste mijn personeel uit", "waar kan ik maximaal goedkoop geproduceerd vlees scoren" kan openen en dat je als TS ook kan bepalen welk geluid er wel of niet gewenst is in je topic. Om terug te komen op de vraag van de OP - Bokt kiest bewust voor het niet hebben van een moreel kompas. Sterker nog, dat moreel kompas wordt vanaf een bepaald punt gewoon verwijderd als het off-topic is (behalve in RIJ-ITP topics, daar konden mensen altijd eindeloos doorzagen).

Dit is een behoorlijk groteske verdraaiing van de werkelijkheid en door die verdraaiing keer op keer te blijven herhalen wordt hij niet waar.

Bokt is een forum en geen discussieforum. Bokt is onderverdeeld in subfora met verschillende regels per subfora. Op sommige subfora zijn discussies minder gewenst, op sommige subfora is het afhankelijk van het topic en op sommige subfora wordt discussie juist verwacht.

Wat er gebeurd is, is dat jullie een discussie op hebben proberen te starten in een topic op een subfora, wat daar niet voor bedoeld is. Dan krijgen jullie van de mods te horen dat dat niet de plek is voor zon discussie en dan klagen jullie dat jullie mond gesnoerd wordt. Maar jullie kunnen gewoon de discussie aangaan, namelijk op NM. Ik zie dat er nu een topic op LZP geopend is en persoonlijk zou ik die naar NM verplaatsen, omdat ik denk dat dat subforum de beste plek voor die discussie is. Maar je mag daar gewoon de discussie aangaan.

Maar wat niet mag is mensen die daar niet op zitten te wachten en die daar niet om gevraagd hebben, jullie mening opdringen. En dat is gewoon een kwestie van fatsoen.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-09-23 09:53

VuurVleugels schreef:
Cer schreef:
Daarnaast..

Ik zou je eventueel een PB kunnen sturen met het bericht maar weet niet of je daarop zit te wachten natuurlijk. Daarnaast ben ik zelf wel van mening (opvatting?) dat er váák in die topics wordt gestuurd richting het doden van wolven (die stelselmatig "moordenaars" worden genoemd, ook zoiets bizars). Dat daar niet op wordt gemodereerd vind ik (als wolf-neutrale dorpsvrouw, niet als pro-wolf stadsmeisje voordat het daar weer op wordt gegooid) echt onbegrijpelijk. Maar dit argument bloedt nu waarschijnlijk een beetje door vanuit het andere topic.

Ik snap je punt overigens wel hoor, dat beide partijen onnodig fel kunnen zijn. Met elke discussie natuurlijk... Dat is zonde.

Of er is nuance, die zal je dan ook moeten benoemen. Mijn wolven standpunt is denk ik wel bekend. Dat wil niet zeggen dat ik ze moordenaar vind, dat ik het geen prachtige, slimme, sterke en fantastische dieren vind. Niet alles is zwart-wit. Er zitten zwart-wit denkende mensen tussen, dat is waar, maar dat is echt de minderheid. Laat je daardoor niet opnaaien.