Avalanche schreef:Over SM gesproken: ik heb het idee dat mensen daardoor ook steeds minder om kunnen gaan met andere meningen. Je ziet het ook in foto topics, vooral RT maar op andere plekken ook.
En ook heel kinderachtig gedrag dan, met lach emoji's en kinderachtige opmerking. Maar ook echte agressie, en daar schrik ik van.
Omgaan met kritiek of andere meningen is echt niet altijd simpel, en adviezen filteren ook niet. Sommige dingen zijn gewoon onzinnig, andere adviezen nuttig, maar het FB-reageren vind ik vreselijk.
Dit komt idd ook weer (iig deels) vanuit het verlengde van wat ik eerder noemde omrent bubbels. Deel omdat de andere mening dommer lijkt door wat je voorgeschotelt hebt gekregen, deel omdat als je in zo'n "jouw mening" bubbel zit hoef je niet leren om te gaan met andere meningen, en vallen ze harder als je ze wel tegen komt. Met daarnaast de push naar shortform content die de aandachtspanne (nodig voor langere genuanceerdere dingen) niet ten goede komt. Dus dat heb je idd goed gezien Avalanche!
Nou niet om te zeggen dat social media de enige reden is hoor. Dat ligt vast complexer en breeder, ook in dingen waar mijn IT-brein minder van weet. En ooit werd ook gezegd hoeveel schade het internet deed, en de horrors die kwamen van computers in iedereens huis. Dus wat nuance om de evils van social media mag ook. Maar als je kijkt naar de onderzoeken omrent social media en het effect ervan op mensen speelt het wel een duidelijk merkbare rol, en daarin erger voor vatbare groepen zoals kinderen (maar uiteindelijk in zekere maten voor iedereen).
Met lach emoji's bedoel je trouwens wanneer ze als reactie gebruikt worden op een "uitlachen hoe dom dit bericht is" manier denk ik? Want dan vat ik hem. Smileys in algemeen gebruik ik namelijk ook best veel, deels omdat ik niet altijd de beste in verwoorden en smileys beetje de bedoelde toon kunnen aangeven. Deels omdat ik het overneem van wat Aziatische mensen die ik ken, en die juist veel smileys gebruiken om toon aan te geven tot het niveau dat het bij westerse standaarden kinderlijk lijkt. Dus in die zin zou ik het niet per se zo linken.