Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:52

c_alsemgeest schreef:
Gaat mij er ook niet om of hij weg gaat of niet...
Maar vooral dat mensen voor andere mensen gaan denken en dan ook alles over 1 kam scheren.

Boras schreef:

Misschien redeneer en voel je teveel vanuit jezelf en sta je te weinig open voor de diverse problemen die zwarte mensen hebben met zwarte piet.

Niet zo generaliseren...
Er zijn ook genoeg gekleurde Nederlanders die helemaal geen probleem hebben met de traditie.
Heb 3 vrienden uit de antillen en kaapverdië en die hebben er geen enkel probleem mee.

Er zijn ook mensen die het wel hebben, en daar moet je ook gehoord aan geven mits die hier ook op bokt zitten.

Zo niet, waarom zou je het dan aanpassen?

Ik generaliseer niet. Ik schrijf zwarte mensen, niet alle zwarte mensen. Klopt als een bus dus :)

LWDaisy

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:55

Seriously?

De beste man ziet zwart omdat hij door de schouw gekropen is. Welke kleur zou hij anders moeten hebben dan zwart, van het roet? Of er nou een blanke, chinees of zwarte door de schouw kruipt - wedden dat ze er allemaal zwart uit komen? Wat is het probleem eigenlijk? Als ik mijn pelletkachel schoonmaak zie ik ook zwart hoor. Het hoort bij de traditie - Sinterklaas loopt met zijn paard over de daken, en Piet kruipt door de schouw om cadeautjes te droppen. En ja, daar wordt hij dan zwart van, want in een schouw zit nou eenmaal roet. Meer is er niet aan.

Dan mag je elke smiley bannen, want er zal op deze aardbol wel iémand rondlopen die aan een bepaalde smiley aanstoot neemt.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:56

Vrijwel niemand zal zich persoonlijk gekwetst voelen door de zwarte smiley omdat we vrijwel allemaal blank zijn op bokt.

Het gaat er ook niet om wat wij voelen, maar om het onnodig in stand houden van een verouderde traditie die geen enkel doel dient

Samengevat; weg ermee

Miran

Shae schreef:
Miran schreef:
Zwarte Piet staat voor mij juist voor de afschaffing van de slavernij, het vrij laten van de slaven die er zelf voor kozen Sint Nikolaas (als zijnde goedheiligman) te blijven helpen.

Ah, ja dus dan is het opeens niet racistisch als we blanke mensen zwart schminken, een dikke laag rode lippenstift erop kalken en een kroespruik opzetten. Okay. :D

Dat zeg ik toch niet? Buiten dat is dat ook meer iets van mijn jeugd, dat zie je nu helemaal niet meer.
Ik verbaas me alleen dat de associatie zo gemaakt wordt met het slavernijverleden, terwijl het zo’n mooie ingang is naar wie Sint Nikolaas was en de afschaffing van de slavernij. Hier had op een heel andere manier mee omgegaan kunnen worden, zonder de dreiging van een extreme partij als KOZP.

Shadow0

c_alsemgeest schreef:
Het probleem met zulke zaken is meestal dat we gaan nadenken voor anderen. Dus mensen gaan aannemen dat andere bokkers gekwetst zijn door het poppetje.

Maar dat is volgens mij het uitgangspunt niet. Het gaat niet om mensen die gekwetst worden, maar dat er allang bekend is waarom zwarte piet een racistisch symbool is. En dat is echt omstandig aan de orde gekomen in de media de afgelopen jaren en jaren. Zwarte piet is nu ook al een aantal jaar geen deel meer van de landelijke intocht of de viering op het sinterklaasjournaal, ook lokaal al op heel veel plekken is afgeschaft. Dus tijd om er gewoon mee op te houden.

Citaat:
Volgens mij er er voor dit topic nooit een klacht geweest,

Dit is een klacht, en bovendien weet ik dat het topic eerder aan bod gekomen is. Maar daarnaast: je hoeft dus niet te wachten tot iedere individuele situatie apart aan de orde gesteld wordt door mensen die erdoor geraakt worden voor je iets verandert. Zwarte piet als symbool is nu al racistisch, dus je kunt er ook nu al mee stoppen. En nogmaals: er is echt meer dan goed uitgelegd door allerlei mensen van kleur welk racisme zwarte piet zoal meebrengt. Doen alsof we hier inhoudelijk van 0 zouden moeten beginnen is niet terecht.

Citaat:
alleen de wens voor een kleuren piet toen der tijd en die is er gekomen. Je kan er ook nog een witte (aka gele) piet tegenaan gooien, dan heb je meteen alle keuze.

Nee, want keuzevrijheid is niet waar dit om gaat. Het gaat om het stoppen met een racistisch symbool. En stoppen met het bieden van een smiley die expres door mensen gebruikt wordt om een beetje extra provocerend-racistisch te zijn.

Citaat:
En betreft of het kwetsend is voor onze huidige bokt community:

Het gaat dus wat mij betreft zeker niet alleen om de bokt-community. Het gaat om iets van algemeen fatsoen.

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:58

Ja joh blackface doordat je door de schouw kruipt.

Daan13

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:58

DuoPenotti schreef:
Waarom niet inzien dat de zwarte Piet al lang geen boeman en slaaf is?
Dat hij alleen maar goed is.
Hoe kun je goed nu willen verbieden?
Echt ik snap dat niet.
Positieve associatie verbieden ipv omarmen.

Idd,ook voor ons is het positief en iets wat normaal is zonder dat we tig jaren terug gaan in tijd want voor ieder ras, huidskleur is er wel een negatieve associatie te vinden.

MarlindeRooz schreef:
Waarom per se iets in stand houden terwijl dat mensen kwetst?

Omdat er zoveel dingen zijn die mensen kwetsen,is het niet de 1 dan wel de ander.

Wat eerder al genoemd werd ;
:o? Kwetsend voor de blonde medemens.
~~}> pijnlijk voor de mensen die in pijn leven.
:~ kwetsend voor mensen die kwijlen, hetzij overdag of s'nachts in hun slaap.
En waar is de smiley voor onze Belgische medemensen en tegenwoordig ook Zweedse, Australische etc etc.

Je kan het niet iedereen naar de zin maken.

Aranel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:59

LWDaisy schreef:
Seriously?

De beste man ziet zwart omdat hij door de schouw gekropen is. Welke kleur zou hij anders moeten hebben dan zwart, van het roet? Of er nou een blanke, chinees of zwarte door de schouw kruipt - wedden dat ze er allemaal zwart uit komen? Wat is het probleem eigenlijk? Als ik mijn pelletkachel schoonmaak zie ik ook zwart hoor. Het hoort bij de traditie - Sinterklaas loopt met zijn paard over de daken, en Piet kruipt door de schouw om cadeautjes te droppen. En ja, daar wordt hij dan zwart van, want in een schouw zit nou eenmaal roet. Meer is er niet aan.

Dan mag je elke smiley bannen, want er zal op deze aardbol wel iémand rondlopen die aan een bepaalde smiley aanstoot neemt.

Hoewel ik zelf zwarte piet het leukste vind van alle mogelijke varianten Pieten, vind ik dit argument niet opgaan.
Want dat zwarte kroeshaar, oorringen en rode lippen komt dan ook van de schoorsteen?

Shadow0: dat mensen een dergelijke zwarte piet smiley gebruiken om 'expres provocerend racistisch te zijn' vind ik echt kul. Volgens mij geeft zo'n beetje iedere voorstander van zwarte piet aan dat ze er niets racistisch in zien of mee bedoelen.

Volgens mij hebben sommigen het in het verleden voor de rest verpest door inderdaad de zwarte medemens uit te maken voor zwarte piet. Dat is natuurlijk ook belachelijk en kan niet.
Laatst bijgewerkt door Aranel op 13-11-21 22:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:01

Shae schreef:
Ja joh blackface doordat je door de schouw kruipt.

Houd nou eens op.

Zwarte Piet wordt al jaren niet meer zo weggezet.
De afbeelding/ gelijkenis werd iets overgenomen maar verder heeft het niks, maar dan ook helemaal niks met blakface te maken.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:01

Arabesk schreef:
Vrijwel niemand zal zich persoonlijk gekwetst voelen door de zwarte smiley omdat we vrijwel allemaal blank zijn op bokt.

Het gaat er ook niet om wat wij voelen, maar om het onnodig in stand houden van een verouderde traditie die geen enkel doel dient

Samengevat; weg ermee

Kan...
Maar dat kan je dan met meer zaken doen toch?
Wanneer je het zo bekijkt, mogen deze allemaal nog wel dan? Zitten wel meer oude tradities of exemplaren tussen waar men aanstoot aan zou kunnen nemen?

:o?
Het "domme blondje".

:7
De maatschappij wordt ook steeds meer anti roken.

**\O/**
49% van Nederland stemt tegen het zelf mogen afsteken van vuurwerk.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:03

Je kunt het ook omdraaien.

Een in de zoveel tijd verandert de Sinterklaas traditie. Is nooit een probleem geweest.

Nu het om huidskleur gaat ineens wel.

Waarom? Waarom perse vasthouden aan een zwarte huid.

Toen die roe verdween, hoorde je daar niemand over.

Toen die zak verdween, hoorde je daar niemand over.

Nu is er een minderheid die iets vraagt en we willen en moeten een zwarte huidskleur. We claimen een zwarte huidskleur.

Waarom? Omdat het uit een minderheid komt? Een minderheid met een zwarte huidskleur. Een minderheid die niet moet denken dat ze hier de dienst uit kunnen maken?

Waarom is deze verandering zo'n probleem? Voor volwassenen. Kinderen vinden het prima.

Waarom zo ontzettend moeilijk doen. Waarom alles van de andere kant ontkennen of afdoen als onbelangrijk.

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:06

MarcoBorsato schreef:
Ik wil dat best uitleggen. Ik neem deze discussie niet zo serieus en ik wilde een beetje rellen.

Dat. Is. Gelukt.

Wat leuk dat Lieveli ook weer eens van zich laat horen. Is lang gelee :D

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:06

Boras schreef:
Toen die zak verdween, hoorde je daar niemand over..

Piet heeft geen zak meer? :oo
Dat vind ik veel heftiger dan zn kleurtje, arme Piet! Nu snap ik al die hoge stemmetjes wel van die Pieten :(:)

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:07

Zak verdween?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:07

Kabayo schreef:
Snappen de mensen die zwarte Piet niet meer vinden kunnen dat die beste Piet zwart is van de roet? En dat het niet zijn huidskleur is? Of heb ik het mis

LWDaisy schreef:
Seriously?

Snappen jullie niet wat een vergelijking is? Of denken jullie serieus dat 'ik zweet als een otter' ook betekent dat iemand een otter om zich heen heeft geslagen en daardoor is gaan zweten? :')

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:08

Is de zak er niet meer?
@Mkango zo trots als een Pauw zou dan wel weer leuk zijn :j
Laatst bijgewerkt door xSCWx op 13-11-21 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Boras

Mars schreef:
Boras schreef:
Toen die zak verdween, hoorde je daar niemand over..

Piet heeft geen zak meer? :oo
Dat vind ik veel heftiger dan zn kleurtje, arme Piet! Nu snap ik al die hoge stemmetjes wel van die Pieten :(:)

Geen zak meer om kinderen in mee te nemen naar Spanje, in het verlengde van de roe.

De essentie is dat er telkens wijzigingen zijn waar je niemand over hoort.
Laatst bijgewerkt door Boras op 13-11-21 22:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Aranel

Mijn dochter ziet het verschil oprecht niet trouwens. Bij het sinterklaas journaal en op tv algemeen zijn alleen maar roetveegpieten te zien, bij de intocht in onze stad alleen maar zwarte pieten. Ze heeft er met geen woord over gerept.

Onali

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:09

Dat was toch gewoon de lege cadeauzak?

Althans, zo zag ik het voor me.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:10

Onali schreef:
Houd nou eens op.

Zwarte Piet wordt al jaren niet meer zo weggezet.

Door de meeste pro-zwarte pieten juist wel. De blackface kenmerken worden zelfs extra aangedikt in een aantal gevallen (zoals de oorringen die al heel lang weg waren maar nu juist op de plek waar men piet expres zwart wil houden weer terugkomen.)

Het werd niet meer zo weggezet door de mensen die nu inmiddels gewoon verder zijn gegaan en geen zwarte piet meer nodig hebben.
Maar op de plekken waar zwarte piet wel is, is het juist veel nadrukkelijker wel met blackface en slavernij-symbolen. Opzettelijk.

Boras

Aranel schreef:
Mijn dochter ziet het verschil oprecht niet trouwens. Bij het sinterklaas journaal en op tv algemeen zijn alleen maar roetveegpieten te zien, bij de intocht in onze stad alleen maar zwarte pieten. Ze heeft er met geen woord over gerept.

Precies, het oude argument van het helpt het sinterklaasfeest om zeep is niet waar gebleken.
Kinderen zetten het feestje gewoon voort.

Anoniem

Boras schreef:
Je kunt het ook omdraaien.

Een in de zoveel tijd verandert de Sinterklaas traditie. Is nooit een probleem geweest.

Nu het om huidskleur gaat ineens wel.

Waarom? Waarom perse vasthouden aan een zwarte huid.

Toen die roe verdween, hoorde je daar niemand over.

Toen die zak verdween, hoorde je daar niemand over.

Nu is er een minderheid die iets vraagt en we willen en moeten een zwarte huidskleur. We claimen een zwarte huidskleur.

Waarom? Omdat het uit een minderheid komt? Een minderheid met een zwarte huidskleur. Een minderheid die niet moet denken dat ze hier de dienst uit kunnen maken?

Waarom is deze verandering zo'n probleem? Voor volwassenen. Kinderen vinden het prima.

Waarom zo ontzettend moeilijk doen. Waarom alles van de andere kant ontkennen of afdoen als onbelangrijk.

Roetveeg piet is inmiddels toch breed geaccepteerd, de verandering is toch grotendeels doorgevoerd, wat is dan het probleem, wat moet er nog meer dan?

Het gaat hier om een bokt smiley, die de helft waarschijnlijk niet eens had opgemerkt als er geen topic over was geopend. Men maakt zich niet zo druk over een smiley op een paardenforum.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:12

Ik had werkelijk waar die hele smiley niet gezien en ik denk met mij veel anderen!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:14

Ik zit me telkens te verwonderen dat er Pinkeltje boeken in de aanbieding zijn in de Sinterklaas periode. Over racistisch gesproken.

Amber_anne

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 22:23

Zwarte piet is niet gebaseerd op het vrijlaten van de slaven. Zwarte piet is verzonnen door een man die graag naar shows ging waar blanke mensen zichzelf schminkten en donkere mensen belachelijk maakte. Daarom doen zwarte pieten zich ook zo overdreven voor en vaak dommig.

Heel raar hè dat mensen zich daar niet fijn bij voelen. Het is letterlijk om ze belachelijk te maken