Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:35

Ik verbaas me nog steeds en deze discussie leidt echt tot niks.

De mods van Bokt zijn geen politici en geen juristen. Het is misschien voor een aantal al moeilijk genoeg om al die lappen tekst te begrijpen en door te nemen. Zeker als zo een topic hard loopt.

Er zitten mensen van verschillende niveaus op Bokt en de 1 uit zich anders dan de ander. Het is niet altijd zo dat degene die het mooier inpakt, minder erge dingen zegt. Maar taalkeuze kan wel invloed hebben.

Je ziet niet wie er achter een Bokt naam zit. Je weet niet waar iets vandaan komt. Als mensen iets als discriminatie echt willen aanpakken, moet je gaan kijken waarom mensen discrimineren. Alleen roepen dat het niet mag, gaat echt niet helpen.

Het is alleen heel handig dat mensen die hun mening willen doordrammen de wet aan hun kant hebben dat discrimineren verboden is. Maar het gaat niet om cijfers en wetten. Het gaat om mensen die samen moeten leven. Mensen met diverse achtergronden, persoonlijkheden etc.

Er wordt gewoon niet naar mensen geluisterd en dan blijf je tegen elkaar aan schoppen, zonder naar de menselijke kant te kijken.
Voor heel veel mensen zijn dingen de ver van hun bed schow, lezen artikelen, kijken naar cijfers etc, maar maken het zelf niet mee. Weten niet waar de echte problematiek zit.

Als je zelf al zo een discussie voert op een redelijk anoniem iets als een forum zoals Bokt, hoe wil je dan dat mods eerlijk, netjes en op de juiste manier ingrijpen? Als er een discussie is, ben je daar zelf ook deel van. Ook als je eventueel gelijk hebt. Maar jouw aandeel is net zo belangrijk in de sfeer, manier van communiceren als van degene waar je zo tegenaan loopt te schoppen.

Karl66

Re: Strikter inhoudelijk modereren op uitingen van racisme

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 12:42

Bokt heeft toch gewoon regels? En als de mods op die regels kunnen modereren, waarom zouden ze dan niet op de specifieke regel dat berichten aan de wet moeten voldoen en niet mogen discrimineren kunnen modereren?

Het is nou niet zo dat modereren alleen maar bestaat uit het verplaatsen van topics of controleren dat er niet teveel foto's in een bericht staan. Een groot deel, zeker qua tijd, van het modereren bestaat uit het beoordelen van de berichten en discussies en bepalen of het niet over de schreef gaat.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 14:38

Karl66 schreef:
Bokt heeft toch gewoon regels? En als de mods op die regels kunnen modereren, waarom zouden ze dan niet op de specifieke regel dat berichten aan de wet moeten voldoen en niet mogen discrimineren kunnen modereren?

Het is nou niet zo dat modereren alleen maar bestaat uit het verplaatsen van topics of controleren dat er niet teveel foto's in een bericht staan. Een groot deel, zeker qua tijd, van het modereren bestaat uit het beoordelen van de berichten en discussies en bepalen of het niet over de schreef gaat.

Ja, maar er wordt gesproken met veel emoties, het is het geschreven woord en soms echt lastig te beoordelen.
Zeker in zo een topic wat snel loopt en de emoties hoog zijn is het echt lastig.

Het is eigenlijk al erg genoeg dat je mods nodig hebt en mensen niet zelf fatsoenlijk een discussie kunnen voeren.

Daarbij durven mensen anoniem veel meer te zeggen en kan de ene zich beter verwoorden dan de ander.
Als iemand uit een omgeving komt waar harde uitspraken worden gedaan en hier schrijft; alle Turken zijn X, dan is dat misschien niet oke, maar je kan je ook afvragen waar het vandaan komt. Kijken of iemand iets bij te brengen is en gedurende een topic van mening kan veranderen.

En soms schrijft iemand een mooie tekst en lijkt het heel interessant, maar zit er ook enige discriminatie in verborgen. Maar diegene pakt het mooi in, lijkt intelligenter en gaat men wel de discussie aan.
Ergens discrimineer je dan zelf ook, al is het op een ander niveau.

Daarbij roept iedereen hier nu dat Bokt zo wit is, maar wie zegt dat? Kan je dat door het scherm heen zien? Ja, veel paarden volk is blank ( in Nederland ) maar dat zegt niks over zo een groot, redelijk anoniem, forum.

Dat is eigenlijk juist zo mooi. Stel iemand roept; alle Turken zijn X, maar een Turkse plaatst een leuk bericht en die zogenaamde racist schrijft daar een leuke reactie met lieve smilies.........

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:03

Het zou niet uit moeten maken of een onderwerp veel emoties oproept, ook dan kan je nog steeds modereren volgens de regels die je als Bokt zelf opgesteld hebt. Maar als je modereert, dan kan je alleen modereren op wat er geschreven is, niet op wat iemand misschien wel bedoeld heeft. Als je dat doet, dan maak je modereren juist onmogelijk. Als je dat doet, dan kan je mensen nergens meer op aanspreken, want dan is het op dat moment altijd anders bedoeld en moet dat maar geaccepteerd worden. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor wat ze schrijven en daar kan je dan ook op modereren.

Als mensen racisme, of iets anders wat niet toegestaan is, verstoppen in een mooi geschreven tekst en andere mensen kunnen dat eruit halen, dan ga ik er vanuit dat mods dat kunnen herkennen. Op het moment dat het zo goed verstopt is, dat niemand het kan zien, dan lijkt het mij niet zo relevant.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:14

Karl66 schreef:
Het zou niet uit moeten maken of een onderwerp veel emoties oproept, ook dan kan je nog steeds modereren volgens de regels die je als Bokt zelf opgesteld hebt. Maar als je modereert, dan kan je alleen modereren op wat er geschreven is, niet op wat iemand misschien wel bedoeld heeft. Als je dat doet, dan maak je modereren juist onmogelijk. Als je dat doet, dan kan je mensen nergens meer op aanspreken, want dan is het op dat moment altijd anders bedoeld en moet dat maar geaccepteerd worden. Mensen zijn zelf verantwoordelijk voor wat ze schrijven en daar kan je dan ook op modereren.

Als mensen racisme, of iets anders wat niet toegestaan is, verstoppen in een mooi geschreven tekst en andere mensen kunnen dat eruit halen, dan ga ik er vanuit dat mods dat kunnen herkennen. Op het moment dat het zo goed verstopt is, dat niemand het kan zien, dan lijkt het mij niet zo relevant.

Persoonlijke voor/afkeuren hebben is menselijk/natuurlijk gedrag en niet bij de wet verboden.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 16:18

Ailill schreef:
Gini, ik snap je punt hoor en deel deels je mening. Maar waarom mogen bepaalde Bokkers echt van alles roepen, binnen de meest uiteenlopende topcis, terwijl ze heel goed weten dat er veel weerstand komt. Sterker nog, dat is (denk ik) hun doel. Als je dat bij een groep steeds weer ziet en ook steeds andere mensen reageren precies hetzelfde op hen.

Moeten al die mensen dan maar op het rode kruisje drukken (wat voor mij de richting op gaat om die herrieschoppers dus nog gelijk te geven ook) en die herrieschoppers hebben vrij spel? Met ook nog eens inhoudelijk heel erg verkeerde uitspraken? Die iedereen kan lezen, dus ook kwetsbare mensen en/of jongeren? Is dat dan JJ-proof?

Goh ja, ik snap je wel, maar mijn antwoord hierop is eigenlijk tweeledig.

1. Indien dat het doel is van bepaalde mensen is het dan toch eigenlijk jammer dat het hen zo gemakkelijk lukt? Dat een leuke, constructieve discussie over misschien wel een rete-interessant onderwerp helemaal gekaapt wordt en misschien zelfs eindigt in een slotje? Daarnaast is ook hier weer de vraag: "wat is de eigen inbreng?" Ik kan me namelijk zo voorstellen dat wanneer Bokker X absoluut niet door 1 deur kan met Bokker Y dat geen van beiden eigenlijk maar iets goed kan zeggen in de ogen van de ander en dat het er sneller bovenhands op zit. Dus ja, als Bokker X dan iets post en Bokker Y merkt dat het stoom al meteen uit de oren komt en dat die niet netjes gaat kunnen blijven, dan ben ik voor de aanpak: relax, tem het bericht en klik een ander topic aan, ga dat wasje even draaien, weet ik veel. :D OF...ga de confrontatie aan en post wat je wilde posten, maar weet dan wel dat het kan gebeuren dat het topic escaleert.

2. Daarnaast heb ik er echt wel vertrouwen dat Bokkers die echt iets doen wat niet volgens de regels is aangepakt worden, vaak is dat echter onzichtbaar. Ik denk niet dat herrieschoppers zomaar vrij spel krijgen. Maar voordat een Bokker een straf krijgt opgelegd die effectief zichtbaar is voor de rest van Bokt, moet er inderdaad al wel heel wat "dossier" zijn opgebouwd en dan kan het lijken dat er tot die tijd helemaal niks gebeurd is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:44

Ik kreeg zojuist een reactie van een mod dat Bokt pertinent niet wil modden op het opzettelijk plaatsen van misinformatie, trollen en liegen.

Maar ik snap dat dus niet. Want in geen enkel opzicht zijn dat vormen van respectvol discussieren.. waarom wordt dat toegestaan? Hoe weinig zijn de regels inmiddels waard voor Bokt?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:48

Shadow0 schreef:
Ik kreeg zojuist een reactie van een mod dat Bokt pertinent niet wil modden op het opzettelijk plaatsen van misinformatie, trollen en liegen.

Maar ik snap dat dus niet. Want in geen enkel opzicht zijn dat vormen van respectvol discussieren.. waarom wordt dat toegestaan? Hoe weinig zijn de regels inmiddels waard voor Bokt?

Gaan we even eerlijk blijven ;)

Je hebt een bericht gehad mbt een tem over het weg willen halen van een normale post waarvan jij vind dat het misinformatie is. Iets waarvan we al meerdere keren hebben aangegeven dat we dat niet gaan doen en met reden waarom niet.

Ten tweede gaat het hier niet in dit topic over modden op misinformatie maar over racisme. Dus hier nu je gelijk willen halen vind ik persoonlijk niet zo netjes naar ons en de mensen die hier een andere discussie voeren.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:53

Mondy schreef:
Je hebt een bericht gehad mbt een tem over het weg willen halen van een normale post waarvan jij vind dat het misinformatie is.

Nee Mondy! Het is aantoonbaar een leugen die door meerdere gebruikers is aangegeven. En dergelijk trolgedrag is uiterst respectloos naar discussiegenoten die wel fatsoenlijk een discussie voeren.

Citaat:
Iets waarvan we al meerdere keren hebben aangegeven dat we dat niet gaan doen en met reden waarom niet.

Welke reden dan? Want ik snap dus echt niet wat de regels dan betekenen volgens jullie.

En hoewel de aanleiding voor mijn tem geen racisme is, gaat dit wel net zo goed over jullie handelen in het modden op racisme.

De regels beginnen met "We vragen je hier altijd respectvol te reageren en discussiëren."

Maar tegelijkertijd worden allerlei dingen die behoorlijk respectloos zijn, waaronder racisme en liegen, van beide ken ik geen context waarin dat respectvol is, gewoon geaccepteerd.

Wat zijn de regels dan? Wat betekenen ze volgens jullie? Wat verstaan jullie dan onder 'respectvol'?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 20:57

De discussie mbt het modden op misinformatie ga ik hier niet voeren. Daar kan je al veel topics hier op Forumzaken op vinden waar we daar uitgebreid antwoord op hebben gegeven.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:00

Maar kunnen we dan de discussie over wat respectvol reageren is hier tenminste hebben? Waarom vinden jullie racistische uitingen bv binnen de regels vallen, zelfs als ze behoorlijk grof zijn?

Mondy

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:05

Zo zwart wit vinden wij dat niet. Zoals je ook hebt kunnen lezen van mijn medemod.
Mbt de rest van de discussie hier heb ik nog niet genoeg bij kunnen lezen om goed inhoudelijk netjes te kunnen reageren zonder in herhaling te vallen.
Maar mbt reacties die duidelijk niet door de beugel kunnen mbt respect/racisme doen we absoluut op reageren/modden.
De reacties die dat minder duidelijk zijn is soms inderdaad lastiger. Zoals je in het racisme topic al ziet mbt hoe verschillende mensen 1 bericht op verschillende manieren kunnen lezen.

Ik moet dus nog verder bijlezen hier en in het andere topic maar dat is niet meer voor vanavond in ieder geval :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:10

Mondy schreef:
Maar mbt reacties die duidelijk niet door de beugel kunnen mbt respect/racisme doen we absoluut op reageren/modden.

Ik ervaar dat niet zo en anderen die in dit topic gereageerd hebben blijkbaar ook niet, want anders was dit topic niet gestart.

Citaat:
De reacties die dat minder duidelijk zijn is soms inderdaad lastiger. Zoals je in het racisme topic al ziet mbt hoe verschillende mensen 1 bericht op verschillende manieren kunnen lezen.

Nee, dit gaat niet om een verschil tussen hoe mensen het 'lezen' maar tussen hoe mensen het schrijven. Sommige dingen zijn beslist racistisch, alleen het punt is dat nooit iemand van zichzelf vindt dat het racistisch is. Dus dat is gewoon geen zinvolle maatstaf.

(Zoals ik ook al in het inhoudelijke topic aangaf: zelfs degene die een plaatje maakte van Sylvana in een tekening van een Jim Crow lynchpartij vond zichzelf niet racistisch bezig toen 'ie voor de rechter gedaagd werd.)

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-09-20 21:51

Het probleem is dat jullie vast wel mensen aanspreken. Alleen gebeurt dat achter de schermen en als er voor de schermen al een reactie is, dan is dat een hulk, meestal pagina's verderop, die met veel meel in de mond geschreven is, omdat vooral niemand zich daardoor aangevallen mag voelen.

Ondertussen blijft het bericht waar mensen op aangesproken worden gewoon staan en het is voor niemand duidelijk dat daar iets over gezegd is. Ik pak gewoon even één voorbeeld van de meerdere die Askja had verzameld:

Citaat:
"Als een blanke mens iemand begint aan te vallen. Dan zullen andere blanke mensen hem proberen tegen te houden, politie bellen etc. Trekt een getint persoon een mes dan zie je meteen andere zelfde getinte personen de dader in bescherming nemen"

Zo'n bericht, wat een schoolvoorbeeld van discriminatie is, negatief gedrag aan een hele groep toeschrijven, blijft staan en mensen die die discussie lezen, krijgen zo de indruk dat dit soort meningen acceptabel zijn op Bokt. Met als problematisch zijeffect, dat als je dit soort dingen maar vaak genoeg leest, het steeds gewoner wordt.

Ik ben helemaal geen voorstander van het verwijderen van berichten, maar het zou goed zijn om na te denken over hoe je toch duidelijk kan maken dat de boodschap zo'n bericht, wat trouwens gewoon een overtreding van de wet is, ook op Bokt niet acceptabel is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 01:25

Ik begrijp gewoon niet dat dit voorbeeld in jouw bericht mag blijven staan op Bokt.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 04:38

Electra63 schreef:
Ik begrijp gewoon niet dat dit voorbeeld in jouw bericht mag blijven staan op Bokt.

Ik wel, het is namelijk geen racisme en al helemaal geen discriminatie. Als je zegt dat alle mensen van een bepaalde groep iets doen dan heet dat generaliseren. Een woord die mensen die continue met de racisme- of discriminatiekaart lopen te zwaaien kennelijk vergeten zijn. En voor de goede lezer, ik doe nu precies hetzelfde als in het voorbeeld. Ik generaliseer een groep mensen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 09:18

Amandavd schreef:
Gini schreef:
Eigenlijk is dit een goed voorbeeld van de verantwoordelijkheid van iedere gebruiker in een discussie.
Iemand maakt een bepaalde opmerking die offtopic is in dit topic maar eerder past in de discussie in het racisme-topic zelf, want dit is een FZ-topic dat gaat over het modereren. Maar wat gebeurt er: een hele rist Bokkers gaat continu mee in dat offtopic-gesprek waardoor de racisme-discussie naar hier verplaatst wordt. En als het straks dan wat feller wordt, kijken we met zijn allen weer naar de modjes om te dweilen. Waarom is het voor ons (zwarte gebruikers) zelf zo moeilijk om bij de essentie te blijven en ons niet te laten meeslepen? Om desnoods even op dat kruisje rechtsboven te drukken als het onderwerp je te nauw aan het hart ligt?
Aan de ene kant snap ik dat iemand zegt: het zijn altijd dezelfde die met provocerende opmerkingen komen. Maar aan de andere kant: verdorie, we laten ons toch ook wel heel snel provoceren hoor. :D

Dus iemand mag wel blijven provoceren maar daar mag je dan niet op reageren? Dus iemand mag zich wel als een zak hooi gedragen door dingen te blijven zeggen die andere kwetsen/raken maar daar mag je dan niet met emotie op reageren? Bijzonder.

Alles wat aandacht krijgt groeit..als je niet in gaat op provocatie is de lol er ook snel af voor de mensen die daar hun kick vandaan halen. Daarnaast is het denk ik belangrijk om je te snel te laten raken en zaken niet persoonlijk op te vatten als aanval. Bedenk zelf dat mensen alleen maar kunnen kwetsen als je zelf een zwakke (pijn)plek hebt op dat onderwerp.

Ik ben het verder volledig met Gini en Jan eens.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 10:57

Elisa2: ik heb praktisch nog nooit meegewerkt dat mensen stoppen als je ze geen aandacht geeft, bovendien lukt het bijna nooit. Want je moet dan honderden mensen die mogelijk meelezen allemaal laten weten dat ze geen aandacht moeten geven aan een duidelijke provocatie (en dan nog loop je het risico dat het weken later gelezen wordt door iemand anders en diegene alsnog reageert.)
En dan nog is het frustrerend... talloze lezers en mensen die wel inhoudelijk deel willen nemen aan een discussie moeten moeite doen, omdat het Bokt-team (dat dat als speciale taak heeft en de mogelijkheden!) die moeite niet wil doen. Het wordt voor wel-constructieve deelnemers en lezers niet per se leuker. Waarom zou je een omgeving creeren die meer aansluit bij de trolls en leugenaars en racisten en anderen dan bij mensen die hechten aan betere discussie dan dat?

Gewoon weg. Duidelijk maken dat bepaalde dingen op Bokt niet kunnen en daarop handhaven. Zo moeilijk is het niet. Waar de onwil vandaan komt snap ik niet.

janderegelaa
vanaf nu met een R erachter

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:00

Shadow0 schreef:
Elisa2: ik heb praktisch nog nooit meegewerkt dat mensen stoppen als je ze geen aandacht geeft, bovendien lukt het bijna nooit. Want je moet dan honderden mensen die mogelijk meelezen allemaal laten weten dat ze geen aandacht moeten geven aan een duidelijke provocatie (en dan nog loop je het risico dat het weken later gelezen wordt door iemand anders en diegene alsnog reageert.)
En dan nog is het frustrerend... talloze lezers en mensen die wel inhoudelijk deel willen nemen aan een discussie moeten moeite doen, omdat het Bokt-team (dat dat als speciale taak heeft en de mogelijkheden!) die moeite niet wil doen. Het wordt voor wel-constructieve deelnemers en lezers niet per se leuker. Waarom zou je een omgeving creeren die meer aansluit bij de trolls en leugenaars en racisten en anderen dan bij mensen die hechten aan betere discussie dan dat?

Gewoon weg. Duidelijk maken dat bepaalde dingen op Bokt niet kunnen en daarop handhaven. Zo moeilijk is het niet. Waar de onwil vandaan komt snap ik niet.

Maar als de manier van modereren jou niet bevalt en je het een schande vindt dan staat het je vrij om Bokt te verlaten hoor.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 11:42

Maar als de manier van modereren je niet bevalt, dan staat het je natuurlijk ook gewoon vrij om het team te vragen zich aan hun eigen regels te houden en die toe te passen.

elnienjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:06

Ik ben blij dat het moderatorteam hier nog niet deelneemt aan de cancelcultuur.
Hopelijk houden ze dat zo!

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:21

Karl66 schreef:

Maar nogmaals, de mods kunnen dat misschien niet allemaal uit een tekst halen en waar een topic te snel gaat, is dat echt veel teveel werk.

Over discriminatie zijn natuurlijk wetten, maar er is ook zoiets als vrijheid van meningsuiting. Die nuance moet je kunnen bepalen en dat kan echt lastig zijn.

En wat hier wordt genoemd; het verschil tussen discriminatie en generaliseren is echt heel lastig te bepalen soms. Dan zou je op alles wel kunnen moderen, omdat er op het gehele Bokt dingen worden geschreven die bepaalde mensen en of groepen raakt. Daarbij is er ook een verschil tussen iets vinden of ergens naar handelen.
Ik vind het prima dat mensen alle buitenlanders slecht, rot en naar vinden, zolang ze er maar niet naar handelen, hun eigen ding doen en de rest ook hun dingen laten doen. Er zijn zoveel meningen.

Ik lees op fb een vacature; moet hard werken, afspraken nakomen, vanaf 18 en niet zeuren. Dan schrijven mensen erbij dat je geen vrouw moet nemen. Wordt over en weer hartelijk om gelachen en grapjes om gemaakt.
Ik weet wie het schrijven en heb ze niet hoger zitten, dus tja.......Maar ik zou er ook nooit willen werken als vrouw zijnde. Het zijn grapjes, maar komen ergens vandaan. Binnen hun eigen vrienden groep komen ze ermee weg. Buiten de deur, zijn ze vast niet zo stoer.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:25

Je kan prima je mening uiten met een filter en dat vergeten toch wel veel mensen.
Je kan zeggen:
Nou, ik heb niet zoveel met buitenlanders.

Of je kan zeggen:
Gatver die gore vieze klote gelukszoekers moeten ver bij mij uit de buurt blijven.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:32

janderegelaa schreef:
Electra63 schreef:

Ik wel, het is namelijk geen racisme en al helemaal geen discriminatie. Als je zegt dat alle mensen van een bepaalde groep iets doen dan heet dat generaliseren. Een woord die mensen die continue met de racisme- of discriminatiekaart lopen te zwaaien kennelijk vergeten zijn. En voor de goede lezer, ik doe nu precies hetzelfde als in het voorbeeld. Ik generaliseer een groep mensen.

Precies dit. Ik lees heel erg veel berichten die gewoon drogredenen bevatten. Mensen zouden eerst een cursus argumentatie mogen volgen voor ze aan een discussie over racisme deel mogen nemen.

Ik adviseer iedereen dit te lezen:
https://www.brainwash.nl/drogredenen-zw ... deneringen

Vergeet vooral niet op de cijfers achter de zinnen te klikken dan kun je zien welke drogreden erbij hoort.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-20 12:37

Mijn ervaring is dat je als mod prima weet welke topics bijgelezen moeten worden en welke niet. En ja dan is dat een onderdeel van je werk, die topics waar het fout kan gaan bijhouden, ook of juist als het snel gaat in zo'n topic.

Modereren is het handhaven van de regels van het forum. Daarbij moet je regelmatig lastige afwegingen maken. Het is namelijk heel vaak niet duidelijk heel ver over de lijn, of het nou gaat om meningsverschillen over het rijden van paarden, het houden van paarden, dierenmishandeling, ruzies tussen groepen en bokkers, die over het hele forum en vaak onder de radar uitgevochten worden. Je bent als mod de hele tijd bezig met het maken van lastige afwegingen. Daarom wordt er ook zoveel achter de schermen overlegd, zodat je feedback krijgt en met elkaar kan sparren en om te zorgen dat je eenheid in je beleid houdt. Als je dat overal op het hele forum kan doen, waarom zou het hier dan niet kunnen?

Mensen mogen alles over vluchtelingen of Nederlanders van buitenlandse afkomst vinden, we hebben geen gedachtenpolitie. Maar mensen mogen er niet naar handelen of dat hardop propageren. Dat is namelijk bij de Nederlandse wet verboden en Bokt heeft zich gewoon aan die wet te houden, nog los van het feit dat het ook volgens hun eigen regels niet mag. En dat mensen dan denken er mee weg te komen door het generaliseren in de plaats van discrimineren te noemen is niet zo relevant. Zo'n opmerking als die ik hierboven aanhaalde is gewoon strafbaar voor de Nederlandse wet.