Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Moderators: Essie73, ynskek, Ladybird, Polly, Muiz, Telpeva, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:29

tmr001 schreef:
@oomens en dan mag er van mij dus ook best gezegd worden dat het op z’n zachts gezegd vrij onwaarschijnlijk is om headfirst tegen het plafond aan te vallen zonder dat het respectloos is.

Prima bij zoiets onschuldigs. Wanneer het echter om gevaarlijker keuzes gaat dan in huis een helm opzetten, en diegene ook nog eens iedereen gaat lopen waarschuwen voor omhoogvallen, actief propagandamateriaal voor helmdragen gaat verspreiden, gebaseerd op die gecultiveerde angst voor omhoogvallen, gaat oproepen om ook de kinderen maar een antiomhoogvalhelm op te zetten, en bovendien zelf helmen en vloerankertjes blijkt te verkopen, dan kun je je ook afvragen of je niet beter kunt zeggen: "prima, dat mag je vinden, maar wíj bieden je er geen podium voor".

nps

Re: Modereren op misinformatie en "fake news" op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:34

Ook eens. Ik zie het al voor me, kinderen met geknakte nekjes die tegen het plafond aan hangen.

Als forum kan je hier dus best een standpunt innemen over helmdragen binnenshuis en die in je huis- tuin en keuken subforum zetten als sticky met richtlijnen en informatie. Censureren vind ik een stap te ver gaan mits er voldoende context is.

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:40

Maar ehm..... hallo!

Er zijn vele waarheden welke op verschillende wijzen tot stand komen. De pragmaticus wordt onrustig van gevoelsargumenten en sleept publicaties aan, de spirituele mens krijgt kriebels van de pragmaticus, de wetenschapper krijgt het op de heupen van de irrationele redenaties van de religieus dogmatisch denker.....

Ofwel: er zijn, blijkbaar, meerdere wegen om tot een persoonlijke waarheid te komen.
Wellicht valt de ene waarheid makkelijker te verdedigen dan de andere waarheid.

Uiteindelijk kun je je afvragen of het belang is jouw versie van de waarheid, die je ook nog zegt te kunnen aantonen, met veel geweld verplicht te stellen voor iedereen die op zijn/ haar manier tot zijn/ haar waarheid komt.

Want immers: wanneer je zegt over de absolute waarheid te beschikken ben je toch wel een beetje een 'gekkie'.

Ik zeg, en blijf zeggen: agree to disagree. Je mag je waarheid aanbieden als eenmalig cadeautje, en een volwassen mens zijn wanneer dit cadeau niet geaccepteerd wordt. Anders worden dit soort zaken een soort balspel voor ego-verslaafden. Is dat nou echt leuk?

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:42

Hanmar, jij bent mod op algemeen en dit is een topic naar aanleiding van een topic op jouw tabblad. Daarnaast is het een controversieel topic en er is de laatste tijd nog in gemodereerd. Dus ik verwacht dat jij redelijk goed ingelezen bent in dat topic, want modereren is weliswaar vrijwilligerswerk, maar dat maakt het niet vrijblijvend. Dus ik ga er vanuit dat jij prima een inschatting kan maken of die klaagzang terecht is. Daarnaast zijn behoorlijk wat van die opmerkingen in dit topic meer op de man dan de bal. Als jouw conclusie naar aanleiding daarvan is dat je niet op intenties kan modereren en dus niks doet, dan is dit topic compleet nutteloos en stel ik voor dat je niet meer modereert in dat topic en de mensen het zelf laat uitzoeken. Want als je geen standpunt durft in te nemen, dan is mod zijn niks meer dan kijk eens wat voor mooi groen kleurtje ik heb.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:46

Karl66 schreef:
dan is mod zijn niks meer dan kijk eens wat voor mooi groen kleurtje ik heb.

En een besloten subforum, waar je dingen met meer privacy kunt delen en waar de toon meestal veel constructiever en plezieriger is dan op het open Bokt.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:49

Dat ook :D

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 17:51

Karl66 schreef:
Hanmar, jij bent mod op algemeen en dit is een topic naar aanleiding van een topic op jouw tabblad. Daarnaast is het een controversieel topic en er is de laatste tijd nog in gemodereerd. Dus ik verwacht dat jij redelijk goed ingelezen bent in dat topic, want modereren is weliswaar vrijwilligerswerk, maar dat maakt het niet vrijblijvend. Dus ik ga er vanuit dat jij prima een inschatting kan maken of die klaagzang terecht is. Daarnaast zijn behoorlijk wat van die opmerkingen in dit topic meer op de man dan de bal. Als jouw conclusie naar aanleiding daarvan is dat je niet op intenties kan modereren en dus niks doet, dan is dit topic compleet nutteloos en stel ik voor dat je niet meer modereert in dat topic en de mensen het zelf laat uitzoeken. Want als je geen standpunt durft in te nemen, dan is mod zijn niks meer dan kijk eens wat voor mooi groen kleurtje ik heb.

Misschien zou je op weg naar een nieuw jaar eens stil kunnen zitten, je ogen dicht doen, je mond houden en reflecteren op wat je nu eigenlijk altijd maar probeert te doen op dit forum. Dat wat de aluhoedjes mediteren zouden noemen ;-)
Dit bedoel ik niet vervelend.
Maar ik denk dat het mes je beide kanten op de verkeerde op 'snijdt'. Je overtuigt mensen lastig met een hautaine toon, en anderzijds voel jij je niet begrepen en voed je je eigen idee dat je omringt bent door domme mensen die maar niet begrijpen dat jij over de waarheid beschikt.
Het voelt een beetje als iemand die wanhopig blijft staan 'picket-en' met een houten bord op zijn buik op een veel te druk kruispunt waar niemand kijkt.
Je zegt heel veel maar verbind je niet met je gesprekspartner, dan is er gewoon geen ontvangst aan de andere kant..... en of je nu wel of niet gelijk hebt maakt dan eigenlijk niet veel meer uit.

Kijk eens of je hier iets aan zou kunnen veranderen. Ik denk dat een andere toon kiezen meer luisterende oren sorteert. Nooit te laat voor een goed voornemen!!!

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 18:52

Het is tijd voor gezelligheid en vrienden om je heen en veel ste veel eten het nieuwe jaar in te gaan:-) Ik wens alle pro en anti en die daartussen zitten een goed en vooral rustig uiteinde en veel gezondheid in het nieuwe jaar!

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:01

Ninx schreef:
Dit bedoel ik niet vervelend

Natuurlijk wel, wees eerlijk.
Je wordt in je post heel persoonlijk richting Karl. Een lief verpakte sneer is het, niet meer en niet minder.
Blijf gewoon op de inhoud, daar kun je genoeg over zeggen.

Ben het overigens niet eens met Karl, je kunt problemen hebben met de wijze van modereren in het hier (meest) besproken topic, maar om dan te zeggen dat men dan maar helemaal moet stoppen met modereren aldaar, en en passant dit topic overbodig te verklaren, vind ik een beetje kinderachtig, sorry. Een mod hoeft toch geen standpunt in te nemen, die hoeft 'alleen maar' te waarborgen dat de discussie binnen het betamenlijke blijft.

Nouja, genoeg voor nu.
Iedereen alvast een fijne jaarwisseling gewenst, ook voor je familie, paarden en (andere) huisdieren!

Pocca_Locca

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 19:24

Ninx schreef:
Maar ehm..... hallo!

Er zijn vele waarheden welke op verschillende wijzen tot stand komen. De pragmaticus wordt onrustig van gevoelsargumenten en sleept publicaties aan, de spirituele mens krijgt kriebels van de pragmaticus, de wetenschapper krijgt het op de heupen van de irrationele redenaties van de religieus dogmatisch denker.....

Ofwel: er zijn, blijkbaar, meerdere wegen om tot een persoonlijke waarheid te komen.

Uiteindelijk kun je je afvragen of het belang is jouw versie van de waarheid, die je ook nog zegt te kunnen aantonen, met veel geweld verplicht te stellen voor iedereen die op zijn/ haar manier tot zijn/ haar waarheid komt.

Want immers: wanneer je zegt over de absolute waarheid te beschikken ben je toch wel een beetje een 'gekkie'.

Ik zeg, en blijf zeggen: agree to disagree. Je mag je waarheid aanbieden als eenmalig cadeautje, en een volwassen mens zijn wanneer dit cadeau niet geaccepteerd wordt. Anders worden dit soort zaken een soort balspel voor ego-verslaafden. Is dat nou echt leuk?

Helemaal mee eens!

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-19 20:14

Askja schreef:
Natuurlijk wel, wees eerlijk.
Je wordt in je post heel persoonlijk richting Karl. Een lief verpakte sneer is het, niet meer en niet minder.
Blijf gewoon op de inhoud, daar kun je genoeg over zeggen.

Ben het overigens niet eens met Karl, je kunt problemen hebben met de wijze van modereren in het hier (meest) besproken topic, maar om dan te zeggen dat men dan maar helemaal moet stoppen met modereren aldaar, en en passant dit topic overbodig te verklaren, vind ik een beetje kinderachtig, sorry. Een mod hoeft toch geen standpunt in te nemen, die hoeft 'alleen maar' te waarborgen dat de discussie binnen het betamenlijke blijft.

Nouja, genoeg voor nu.
Iedereen alvast een fijne jaarwisseling gewenst, ook voor je familie, paarden en (andere) huisdieren!

Het gaat nog niet eens zozeer om de wijze van modereren, het gaat om de dooddoener die gebruikt wordt om niet te modereren en geen mening te hoeven hebben. Als ik als reactie had gekregen dat ikzelf soms een botte hork ben, die zichzelf prima kan verdedigen en er ook wel tegen een stootje kan en dus niet moet zeuren. Dan had ik dat ook geen leuke reactie gevonden, maar dan ben je als Bokt duidelijk en weet iedereen waar hij aan toe is. Maar de reactie was er eentje van pappen en nathouden en als je dat doet voeg je niks toe als mod en kan je net zo goed niet modereren.
Dit hele topic gaat over hoe we willen discussiëren, over op de bal ipv op de man spelen, over kunnen onderbouwen wat je zegt. Dan mag je van een mod toch verwachten dat ze tenminste in dit topic een mening over hebben?

Maar nu ga ik lekker oud en nieuw vieren. Iedereen alvast een prettig uiteinde en een gelukkig en gezond nieuw jaar...

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 09:34

Kuggur schreef:
Ken je toch wel secricible? Komt wel vaker voor op bokt deze manier van discussiëren; je trekt het argument van de tegenpartij door tot in een absurd scenario, en valt hem vervolgens dáár op aan; "je schrijft A dus je bedoelt B, en dát is verschrikkelijk..."
Vermoeiend, want ipv je eigen argumenten onderbouwen moet je tijd en energie steken in uitleg dat hún fantasie niets te maken heeft met jouw mening....

Ik denk dat deze wel weer van toepassing is op het helm-scenario 8-)

Interessant trouwens hoe mensen helemaal bezig zijn met wat er ergens tussen de regels door zou staan (ik ben altijd zó benieuwd wat men dan denk te moeten lezen, volgens mij is het gewoon zoeken naar een stok om mee te slaan.... ) terwijl als ik toch eens even in het recente vaccinatie-topic kijk, ik ten eerste zie dat ik er héél weinig aan gemist heb en dan valt inderdaad het reaguurders-niveau op zoals iemand eerder al treffend zei :=

Maar daar zie ik dan overduidelijk intens sekreterige opmerkingen staan zoals, ik noem maar wat, "Pieter Baan centrum" die gewoon blijven staan... als dit soort overduidelijk als beledigend en kwetsend bedoelde dingen blijkbaar zo onomwonden toegestaan zijn, waar hebben we het dan in hemelsnaam over met dat "tussen de regels" geneuzel :?

Ninx schreef:
Maar ehm..... hallo!

Mooi gezegd, heel treffend +:)+

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 12:59

Ninx schreef:
Maar ehm..... hallo!

In het geval van vaccineren, (volgens provaxxers) de volksgezondheid ;). Ik denk dat het daarom bepaalde mensen Juist zo raakt. Itt of de aarde plat is.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:32

Volgens mij zie ik hier nu, behoorlijk vaak, de vraag voorbij komen om dit topic breed te houden en niet te veel in te zoomen op een specifiek extern topic.

#InteressantTopicDit.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:35

Ik vind inderdaad ook dat deze discussie zich heel erg op 1 topic toespitst. Blijkbaar zijn er weinig tot geen andere topics waar deze kwestie speelt. We zijn dus eigenlijk een mogelijk probleem uit 1 topic aan het uitvergroten en daarover forumbreed aan het discussiëren.

Mijn conclusie: het valt heus wel mee met dat "fake news" op Bokt.

Dinopino

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:39

Volgens mij zijn daar het heel veel met je over eens. Behalve alle uit het het topic vaccinaties. Dus is een dubbel topic eigenlijk overbodig. En zou ik voorstellen dit topic te sluiten. Dat was ook wat mij triggerde toen ik topictitel voorbij zag komen. ik dacht heeft Trump weer wat naar buiten gebracht;-0

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 13:46

Hier kan ik me erg goed in vinden, Gini.

Bovendien, wat ik steeds vaker merk, zowel hier als privé/op kantoor/sportschool/waar dan ook: Iedereen heeft een andere mening. Ja, meestal is er wel een soort van semi-collectief moraal aanwezig en weten de meeste mensen prima om goed en slecht van elkaar te scheiden. Gelukkig maar.

Echter zijn er ook zaken waar je niet uit gaat komen, kamp voor en kamp tegen. Dan kun je de ander wegzetten als onjuist/dom/stom/koppig/blind/wat dan ook, maar daar bereik je niets mee, althans, niet wat diegene waarschijnlijk wil bereiken. Dat werkt zo niet, zowel online als offline niet. Mensen gaan, denk ik, echt niet snel 180 graden anders denken vanwege een online bericht op fora.

Het is, in mijn optiek, ook zeer zeker niet de taak van Bokt om censuur toe te gaan passen, daar moet je, binnen het normale, ver vandaan blijven. Als is 'binnen het normale' natuurlijk ook een breed gebied. Bokt is, nogmaals in mijn optiek, zeker de laatste transparanter/opener geworden en je ziet ook dat zelfregulerend vermogen meer dan voldoende aanwezig.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:13

Gini schreef:
Ik vind inderdaad ook dat deze discussie zich heel erg op 1 topic toespitst. Blijkbaar zijn er weinig tot geen andere topics waar deze kwestie speelt. We zijn dus eigenlijk een mogelijk probleem uit 1 topic aan het uitvergroten en daarover forumbreed aan het discussiëren.

Eens, dit topic kan wat mij betreft wel op slot nu.
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 01-01-20 14:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:14

Zucht, jammer dit :roll:

pmarena

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:15

enzino schreef:
Gini schreef:

Eens, dit topic is net zo zinvol als vaccineren en kan wat mij betreft wel op slot nu.

Ik wist niet dat jij een anti-vaxxer was :P

Denk dat de mods prima zelf kunnen beoordelen of het topic iets van een nut heeft (gehad) :)
Laatst bijgewerkt door pmarena op 01-01-20 14:17, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 14:17

pmarena schreef:
Ik wist niet dat jij een anti-vaxxer was, dat weet je dan goed verborgen te houden :P

De grap was te makkelijk dus ik had mijn bericht al aangepast.

secricible

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:05

Gini schreef:

Ik denk dat dit inderdaad de juiste conclusie is. De meeste onderwerpen halen mensen na een tijdje hun schouders over op. Persoonlijk, als iemand wenst te geloven dat de aarde plat is zal dat mij een worst wezen, ik heb daar geen last van.
Ik kan me nog voorstellen dat dit ook speelt rondom een klimaattopic, aangezien het ontkennen van de klimaatveranderingen ook iedereen aangaat. Maar daar ben ik niet in thuis, dus die vraag zou bij de mods moeten liggen die die topics beheren.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-01-20 15:14

Maar is het niet zo dat Bokt primair verantwoordelijk is voor het beheer/toesplitsen van sub-forum? Ik bedoel dat wij, de leden van Bokt, die sub-fora vullen met topics en dat dit verder, inhoudelijk, niet direct in verbinding staat met een Mod?

Je kunt toch niet van hen verwachten dat zij over ieder mogelijk topic binnen hun (sub-)forum kennis in huis hebben? Dat lijkt me vrijwel onmogelijk.

Astorga

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:31

Ben ik een paar dagen weg van Bokt, wordt er zo'n interessant topic geopend.

Ik ben zelf werkzaam in de gezondheidszorg en vanuit die hoedanigheid maak ik me regelmatig zorgen om berichten in MWS. Het gemak waarmee leken elkaar bekogelen met diagnoses en oordelen van artsen bekritiseren kan soms bijdragen aan een oplossing, maar ook het tegenovergestelde bereiken. Als ik zo'n wat-heb-ik-topic lees sluit ik in gedachten een weddenschap af hoeveel berichten het zal duren voordat besloten wordt dat de TO lyme of een vit b12 tekort moet hebben. Of allebei.
Vaak wordt er direct met alternatieve methodes gestrooid, zonder dat helder gemaakt is dat dit een niet-bewezen behandeling is. Laatst zag ik het zelf als verwijt voorbij komen: "waarom heb je nog steeds geen homeopaat bezocht om de oorzaak aan te pakken. Vind je het gek dat het probleem nog niet verholpen is zo?"
Ook worden er met regelmaat asociale communicatiestrategieën aangeraden. TO heeft al maanden klachten, opent vandaag een topic en bezoekt morgen een arts. Als die arts dan niet binnen een week een oplossing heeft wordt er aangeraden stampij te maken, want je hebt na zo lang klachten recht op een snelle oplossing. Desnoods blijf je gewoon zitten totdat je klacht naar tevredenheid is behandeld. In gedachten zie ik dan een collega in het minst erge geval een rotdag hebben en in het meest erge geval overwegen om een ander beroep te gaan zoeken. Triest.
Al deze voorbeelden zijn voor mij redenen om dergelijke topics zo veel mogelijk te vermijden. Ondanks dat ik kennis heb op het vlak van gezondheid en ziekte voel ik me er niet thuis, zeker omdat er idd niet duidelijk is welke suggesties er van leken komen en welke van professionals.

Tot slot nog het propaganderen van potentieel schadelijk gedrag, zoals middelengebruik of niet vaccineren.
Iedereen heeft recht op eigen overtuigingen, maar zodra schadelijke overtuigingen gebracht worden als onschadelijke sprookjes wordt het wel ingewikkeld. Zeker omdat de argumenten voor schadelijk gedrag vaak snel op zijn en er dan in een kringetje wordt gedraaid tot frustratie van iedereen.

Ik ben niet voor censuur, wel voor strakkere moderering en betere regels voor het diagnostiseren van medebokkers zonder dat men gehinderd wordt door vakkennis. Het verbaast mij eigenlijk dat dat nog steeds op deze schaal mag hier.

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-20 13:43

Mooie toevoeging Astorga :j