Boktbullying

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:21

Azmay schreef:
danzzz schreef:
And counting.

Ik hoop oprecht dat dit gewoon een experiment is :o

Het maakt het wel in een keer heel duidelijk, vind je niet?

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:23

danzzz schreef:
Azmay schreef:
Ik hoop oprecht dat dit gewoon een experiment is :o

Nee, ik vind het in dit geval terecht dat men een mogelijk enorm kwetsende stelling wil weerleggen.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:27

Pipodipo schreef:
CharmingS schreef:
Moet zeggen dat ik nog nooit echt een pest topic voorbij heb zien komen op bokt.

Niks persoonlijks hoor, want anderen in dit topic hebben een vergelijkbare opmerking gemaakt, of gezegd dat ze geen pesten zien op bokt.

Pesten komt op bokt zeker voor. Tegenwoordig zie je geen topics meer die speciaal bedoeld zijn om iemand te pesten, die tijd is wel geweest. Maar er wordt wel degelijk gepest. Op zich niet zo raar omdat pesten bij het sociale leven hoort, je ziet het op school, bij verenigingen en clubs, in families, op internet en dus ook op bokt. Het gaat dan voornamelijk om akelige opmerkingen en heel veel dooddoeners die gemaakt worden met als doel dat iemand zich minde prettig gaat voelen. Een voorbeeld is dus ook de dooddoener dat men er maar tegen moet kunnen die we in dit topic voorbij hebben zien komen. Het is een beetje raar om te stellen dat iedereen maar tegen nare bedoelde opmerkingen moet kunnen, niet iedereen is zo koelbloedig. Bovendien is het vreemd om mensen te willen afharden of lessen te willen leren, dat is niet een taak die hoort bij een forumgebruiker. Eerste iemand de stuipen op het lijft jagen met een vervelende opmerking en dan daarna verwachten dat ze er iets van geleerd hebben -O- . Een andere dooddoener is het advies om maar op het rode kruisje te drukken, echt waardeloze input is dat. Dus ja, pesten komt voor en dat zal ook zo blijven zolang de pester niet erop aangesproken wordt. Maar pesters hebben altijd hun smoesje klaar, want ook in dit topic wordt het maar gauw betiteld als kritiek en dan het liefst recht voor z'n raap.

Heel vervelend als mensen dit zien als pesten, want dat is het in mijn ogen niet. Pesten is als je iemand continue blijft zieken en achterna blijft zitten.

Maar een opmerking maken naar iemand die iemand als vervelend kan ervaren vind ik geen pesten, dat is nou eenmaal het nadeel van internet. Face to Face kun je aan iemand zijn houding en gezichtsuitdrukking zien hoe iemand iets bedoeld. Op bokt kun je het in jou ogen nog zo vriendelijk typen als je wil, maar mensen kunnen dit toch als negatief ervaren. En waar ligt dan de schuld?

Vind het trouwens wel heel erg triest als mensen een discussie niet kunnen winnen ofzo ze hun vriendjes er bij halen ter ondersteuning..

Ben het trouwens ook eens met Quera ;)

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:30

Azmay schreef:
danzzz schreef:

Nee, ik vind het in dit geval terecht dat men een mogelijk enorm kwetsende stelling wil weerleggen.

Dat snap ik, haal het kwetsbare eruit en dan is het drammen in groepsverband. Daarnaast zijn er socialere manieren om een stelling te weerleggen. En daaaarnaast gaat het alleen om het dankbaar zijn, niet mijn stelling op zich. Als ik het dankbaar zijn er niet achteraan had gepropt hadden mensen uit emotie niet zo geërgerd gereageerd en zeker geen steun gezocht bij elkaar. Dit is een typisch voorbeeld van in groepsverband een andersdenkende onder uit proberen te halen. Bullyen dus.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:31

Bruintje, ik denk dat er ook systematisch wordt gepest, maar daar heb ik geen voorbeelden van omdat ik niet zoveel volg op dit forum om het aan te kunnen wijzen. Maar wat je ook onder pesten kunt verstaan is de gewoonte om opmerkingen te maken in de vorm van dooddoeners om anderen af te bekken. Daar heb ik wel een voorbeeld van, uit dit topic nota bene, zie hieronder. Vooral de laatste zin is een echte dooddoener en dit zie je heel erg veel op bokt.
danzzz schreef:
JIJ bent nog niet zo ver dat je los kan laten en hebt daarom moeite met begrijpen wat ik schrijf. Nessie begrijpt me wel, die heeft geleerd los te laten. Ook jij gaat dat ergens een keer leren, misschien zet dit je vanavond wel zo aan het denken, je weet het niet.

Iedere jan boereneikel begrijpt dat dankbaar zijn metaforisch bedoeld is, iedereen behalve mensen die nog niet los kunnen laten.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:33

Maar dat wat je aanhaalt is toch geen pesten?
Dat is een losse opmerking niet gericht op 1 persoon..

Echt, de definitie van pesten moet beter begrepen worden.. (dat staat er nu banketstaaf dan bedoeld) :+

MarjanB

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:38

Als ik denk om welk topic t gaat, tja t is flauw maar je kan ook kiezen om gewoon niet te reageren..

Wat ik wel erg vind is dat er jonge meisjes op bokt zijn die volledig de grond in worden geboord. Tijd geleden ook zo met een meisje die enorm netjes reageerde op iedereen die wat te zeggen had. Meisje was een jaar of 14 en had dus naar haar ouders te luisteren. Nou wat een reacties daar op kwamen van volwassenen! Om je kapot te schamen. Bij dat soort dingen tem ik direct en vind ook dat daar flink op ingegrepen mag worden.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:39

...en eerlijk gezegd: :o :o
ik ga niet altijd uit van de goede bedoelingen van een poster.

Ooit las ik een topic, expliciet bedoeld voor steun. TS had na symptomen, huisarts, ziekenhuisopname etc medicijnen gekregen waar je erg van aan komt.
TS wilde in het topic steun voor het feit dat ze voorlopig ivm overgewicht niet meer te paard kon. (Dier zelf waren maatregelen voor getroffen, die kwam niets te kort.)

En het is in dit topic voorgekomen dat iemand met een opgeheven vingertje binnen kwam vallen 'nee foei, jij bent echt te zwaar om te rijden!'.

Of die keer dat ik zin had om foto's te kijken.
Ik klik ITP aan, de bovenste heeft 1 reactie - en leuke foto's van een lieve pony.
Mijn oog valt op die ene reactie. Ik weet het niet meer letterlijk maar het was zoiets als 'Wat is dat een lelijk dier, ik zou m naar de slager brengen'.
(Okee - ik heb getemd - en zeker deze laatste posting is verwijderd.)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-12-17 12:40, in het totaal 1 keer bewerkt

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:40

Pipo,
Maar een dooddoener is toch geen pesten?

Ik begrijp voor een deel ook wel wat danzzz schrijft.
Dankbaar zijn nee. Of dat met loslaten te maken heeft, nee ook dat denk ik niet.
Maar als je op een gegeven moment sterker word, vaak komt dat ook we met de leeftijd heb ik het idee.
Dan heb je bij een opmerking die je eerst rot vond nu zoiets van: doei :evaw:
En je denkt er al niet eens meer aan.

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:42

GamblersCup schreef:
Wat heeft advent daarmee te maken?

Ik zie geen pesten op bokt. Het zal misschien wel voorgekomen zijn, maar veel is het niet anders was het wel meer mensen opgevallen. En zeker weten ingegrepen worden.

Waar de meeste mensen hier over zeiken is al meerdere malen gezegd: de opmerkingen die niet in watten gepakt zijn, niet met glittertjes en roze hartjes bestrooid zijn. Mensen kunnen directe taal, opmerkingen en meningen niet meer hebben tegenwoordig. Heel jammer, want zo gaat het ook in het echte leven. Er wordt zelfs tot aan een ban toe op gemodereerd, hoe zwak is de samenleving tegenwoordig... er wordt niet gescholden of gepest. Jammer dat de doetjes out there een gewone, maar directe opmerking voor "pesten" aan ziet. Zit een heelal verschil tussen.

Écht pesten is natuurlijk een dikke no-go! Maar het meeste wat hier aangehaald wordt is gewoon eerlijke, directe taal. Niks mis mee. Ook het topic dat als voorbeeld genoemd wordt.... echt? "Waar is nou het vuur?" wordt echt door mensen als pesten gezien? Sorry hoor, maar het was een eerlijke opmerking op een enorm overdreven, dus misleidende topictitel. Pesten is wat anders. Jammer dat tegenwoordig het gros van de bokkers zo snel op hun pik getrapt is, huilebalken en het tere zieltje uithangen is helemaal in op bokt tegenwoordig. Terwijl het echte leven gewoon zo direct is. Geen wergever zal iets in watten en glitters verpakken. Of is het juist daardoor, dat men op bokt zo zwak geworden is?

Precies dit. Echt tegenwoordig mag je niks meer zeggen. Ik heb echt het idee dat het aantal naïeve pennymeisjes alsmaar groter wordt. Ze plaatsen elke week tal van foto's van hun paard en daar moeten dan maar blije, lieve reacties opkomen. "Oh kijk mijn pony heeft een nieuwe deken" "oh kijk nou wat een rare gezichten hij trekt!" En als er dan geen reacties op komen of niet de juiste dan is het huilen geblazen. Ik denk - en dan spreek ik ook vanuit mezelf - dat we na al die jaren Bokt af en toe wel klaar zijn met alle onzin. Er worden zovéél onzin topics gemaakt. Als er een scheet dwars zit dan is dat al een reden voor een nieuw topic. Mensen zijn te lui om de zoekfunctie te gebruiken en stellen de meest idiote vragen. Nou ik snap best dat je daar moe van wordt.

Palmera schreef:
Nou, het heeft even geduurd, maar het is het talentvolste zoekmachientje van bokt gelukt de betreffende veroorzaker van al dit leed op te snorren. :+

Eerlijk? Heet dat dus ook al pesten? Echt? Dan vind ik de weerbaarheid van de mensheid er nog wat verder op achteruit gegaan.

Ik had echt iets grofs en beledigends verwacht. Dit is gewoon flauw. En daarmee is alles gezegd

Ik had al een vermoeden wat het topic was en ja hoor, een beetje olie op het vuur en de vlam schiet in de pan. Nou mensen kom op, dit is toch geen pesten? Als jij een bekende Bokker bent en je hele hebben en houwen op Bokt knalt dan krijg je dit hè. Hoge bomen vangen veel wind. Er had ook grappig op gereageerd kunnen worden, maar in plaats daarvan schiet iedereen op hol en loopt het helemaal uit de hand. Misschien moeten mensen dan ook maar niet zo happen, want echt ik vind dit geen nare opmerking. Dit is gewoon een ietwat sarcastische opmerking waar veel te overdreven op wordt gereageerd. En ik vind dan ook niet dat de schuld bij degene van de opmerking ligt maar bij alle reageerders die zo overdreven happen.

Jester_ schreef:
Maar bokkers kunnen tegenwoordig nergens meer tegen. Sommige topics zijn gewoon zo'n onzin dat ik graag een lolletje ervan maak met wat sarcastische opmerkingen. Dat doe ik in het dagelijks leven ook, een beetje de gek aansteken. Maar aangezien ik daar regelmatig groene pb's van krijg, zal niemand daar wel meer tegen kunnen :+

Dit snap ik volkomen. Soms word je er gewoon zó flauw van.

Overigens vind ik bedreigingen via PB echt, maar dan ook écht niet kunnen. Daar mag wat mij betreft streng tegen worden opgetreden. Maar als je Bokt vergelijkt met andere fora (zoals Fok en het Vivaforum) dan is dit echt een unicorn-glitters-forum hoor.

Mensen zeggen gewoon waar het op staat. En op internet word je er al op afgerekend als je geen smileys gebruikt want dan is het ineens negatief en niet aardig. Het komt gewoon wat harder over, maar ik denk dat de helft van het hele 'bullying'-verhaal ook zit in de manier waarop de ontvangende partij dingen interpreteert. Het mes snijdt aan twee kanten.

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:48

NadjaNadja schreef:
[ Video ]

Dan krijgen we dit soort taferelen :Y)

Hahaha hier heb ik echt hard om gelachen :')

Ik vind het allemaal heel erg overdreven. Ik heb het topic ook gezien en dacht zelf; oké leuk maar wel een beetje saai. Zeker geen vuur in de foto’s maarja iedereen overdrijft wel eens wat toch? Helemaal niet erg.

Ik vond de opmerking die daarover gemaakt werd ook grappig maar het is allemaal maar net hoe je het opvat denk ik. Er werden echt geen nare dingen gezegd hoor.. En zeker niet gepest, kom op hoor. Jammer dat mensen zich dat zo aantrekken.

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:52

Ik ben nogg nooit een bewust pest topic tegen gekomen. Wel waar kritiek word gegeven of Eem discussie ontstaat. Maar dat imo geen pesten, dat is gewoon communicatie.

Pesten is echt als ts x een topic opent en het zelfde groepje haar steeds komt vertellen dat ze waardeloos is. Of ts x per pb steeds lastig blijft vallen op een of meerdere accounts. Dat is pesten. Maar gewoon kritiek of een discussie is geen pesten. Pesten is het pas als je op de man gaat spelen. En dingen post als: ts wat een slechte foto’s je kan echt niks he. Ik snap niet dat je nog steeds met dat waardeloze paard werkt. Jullie zijn allebei waardeloos misschien zijn jullie daarom samen. Dat is pesten.
En daar heb je een hele mooie tem knop voor. En als dat vaker voor komt dat krijgt die persoon vanzelf een ban.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:59

Ik denk dat een aantal hier geen idee hebben wat het is om gepest te worden, wat pesten is...

En betreft het dankbaar zijn.... Ja, het heeft je mede gevormd tot wie je nu bent. Sommige zijn er sterker door geworden, anderen verre van dat en beëindigen zelfs hun leven.... Maar vooral dankbaar zijn.... :n

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:01

Dat is onzin LadyMadonna..
Maar pesten op school wat structureel gebeurt waar je de situatie de rug niet toe kan keren is wat anders dan op een forum dat je gewoon uit kunt zetten als de opmerking je niet aanstaat.

Ik zou heel graag van iemand een pb ontvangen met een voorbeeld van een topic echt pesten!

Ik haat pesten en je zult mij er nooit op betrappen..

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:02

bruintje123 schreef:
Pipo,
Maar een dooddoener is toch geen pesten?

Ik begrijp voor een deel ook wel wat danzzz schrijft.
Dankbaar zijn nee. Of dat met loslaten te maken heeft, nee ook dat denk ik niet.
Maar als je op een gegeven moment sterker word, vaak komt dat ook we met de leeftijd heb ik het idee.
Dan heb je bij een opmerking die je eerst rot vond nu zoiets van: doei :evaw:
En je denkt er al niet eens meer aan.

Iemand de mond willen snoeren zonder een geldig argument is wel aardig in de richting hoor. Vooral als je bedenkt hoe vaak dat op bokt gebeurt. Misschien voldoet het niet aan een bepaalde definitie, maar het telt zeker wel mee. Waar je ook aan kunt denken is dat het wel meetelt voor de sfeer en dat gebruikers het negatieve effect weer kunnen versterkten. In de buitenwereld staat bokt.nl niet zo heel positief bekend vanwege de sfeer en de manier waarop posters zich uitdrukken.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:03

IMJ schreef:

Wat vind je precies onzin aan wat LadyMadonna zegt?

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:05

Welk forum staat er wel goed bekend om de sfeer? Ik denk echt dat bokt heel braafjes is hoor.

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:06

LadyMadonna schreef:
Ik denk dat een aantal hier geen idee hebben wat het is om gepest te worden, wat pesten is...

En betreft het dankbaar zijn.... Ja, het heeft je mede gevormd tot wie je nu bent. Sommige zijn er sterker door geworden, anderen verre van dat en beëindigen zelfs hun leven.... Maar vooral dankbaar zijn.... :n

Ik weet zeker wel wat pesten is. En ik vind het grootste gedeelte geen pesten hier op bokt. Wat er geschreven wordt per pb geen idee. Zou dat wel heel erg vinden trouwens

_Reneee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:07

LadyMadonna schreef:

Dat is onzin. Het wordt nogal snel pesten genoemd. Pesten is iemand op de man lastig vallen. "Oh wat stom, oh wat ben jij lelijk, oh jij kunt ook niks." En waar precies gebeurt dat hier? Iemand gooit een sarcastische opmerking naar buiten en het is meteen pesten. Iets minder slachtofferrol en iets meer ruggengraad mag best hoor. Het is het internet maar.

bruintje123 schreef:
Welk forum staat er wel goed bekend om de sfeer? Ik denk echt dat bokt heel braafjes is hoor.

Ja joh, ga eens ergens anders kijken :+ Dan is dit echt te zoet voor woorden. :')
Laatst bijgewerkt door _Reneee op 06-12-17 13:08, in het totaal 1 keer bewerkt

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:08

Pipodipo schreef:
IMJ schreef:

Wat vind je precies onzin aan wat LadyMadonna zegt?

Dat mensen geen idee hebben.

MarlindeRooz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:09

Wanneer de "gepeste" het voelt als pesten, is het in mijn ogen pesten. Die grens is voor iedereen anders. Als je veel gepest bent zal jij je eerder "gepest" voelen dan iemand die dat nog nooit ervaren heeft. :)

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:15

MarlindeRooz schreef:
Wanneer de "gepeste" het voelt als pesten, is het in mijn ogen pesten. Die grens is voor iedereen anders. Als je veel gepest bent zal jij je eerder "gepest" voelen dan iemand die dat nog nooit ervaren heeft. :)

En hoe moet een ander deze grens weten dan....

Lau

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:15

bruintje123 schreef:

Vergeleken met fok of dumpert is bokt echt heel braafjes

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:17

Tekst 1
Citaat:
ik denk dat er ook systematisch wordt gepest, (...) Maar wat je ook onder pesten kunt verstaan is de gewoonte om opmerkingen te maken in de vorm van dooddoeners om anderen af te bekken. Daar heb ik wel een voorbeeld van, uit dit topic nota bene, zie hieronder. Vooral de laatste zin is een echte dooddoener en dit zie je heel erg veel op bokt.

Tekst 2
Citaat:
JIJ bent nog niet zo ver dat je los kan laten en hebt daarom moeite met begrijpen wat ik schrijf. Nessie begrijpt me wel, die heeft geleerd los te laten. Ook jij gaat dat ergens een keer leren, misschien zet dit je vanavond wel zo aan het denken, je weet het niet.

Iedere jan boereneikel begrijpt dat dankbaar zijn metaforisch bedoeld is, iedereen behalve mensen die nog niet los kunnen laten.

Ik vind tekst 2 nadrukkelijk niet vallen onder systematisch pesten.
Het ingewikkelde is ten eerste dat ik tekst 2 niet volledig begrijp (dus mogelijk is dit mijn coming out als Janneke Boereneikel :j - het is weer eens wat anders +:)+ _/-\o_ ).
En ieder mens leest een tekst weer anders: zou het over afbekken gaan, zou ik juist de eerste zin aanwijzen. (Ik had ooit een nare kennis, die bij zo ongeveer alles riep 'zo is het en als jij iets anders vindt, dan ben je nog niet zo ver'. Alsof er dus maar 1 enkele ontwikkelingsweg zou zijn. En dat wij vooral ook nota moesten nemen van het feit dat zij ons toch wel een paar stappen voor was....)
Met die ervaring in het achterhoofd
(...die je gerust een wijze les mag noemen...) lees ik tekst 2 toch anders dan schrijfster van tekst 1.

En of deze kennis van mij destijds pestte?
Ik vond het naar gedrag.
Of het expliciet bedoeld was om ons een rotgevoel te bezorgen...? Weet ik niet.
Wat nauwelijks gebeurde, gelukkig, was dat ze 'volgelingen' kreeg (voor Harry Potter fans: Voldy verzamelt death eaters / dooddoeners ;) ) - wij gingen er onderling grapjes over maken (= aftasten: vind jij dit ook zulk raar gedoe...?). De meesten vonden het maar raar en we lieten haar steeds meer in het sop gaar koken.
Dat clubpie dat ook ging proberen om zo ver te komen werd niet erg gelukkig en viel uit elkaar.

Edit: @ Quera: daar zeg je een waar woord.
(Eerder in dit topic had iemand een keurige definitie, waarbij gold dat het criterium voor pesten lag in het rotgevoel dat het veroorzaakt. Daar kan ik een hoop mee 'achteraf' - maar als je een gesprek op bokt leest, kan ik er niets mee.....)
Laatst bijgewerkt door Janneke2 op 06-12-17 13:21, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 13:17

vroegah had je popcorn topics, dan wist je gewoon dat er een horde bokkers op los zou gaan en soms was het gewoon funny, niet voor de ts maar hoe stom bokkers konden zijn (heb het dan niet over stevige discussies waar af en toe heel vaak ook een scheef woord viel)

Maar goed wie zijn wij (bokkers in het algemeen) om te bepalen welke topics wel of niet onze goedkeuring krijgen? Als iemand vindt dat hij een gekke bekken foto op bokt moet plempen dan moet die bokker dat zelf weten, en is het niet aan een andere bokker om het in de grond te boren.
ook niet na topic 25.
Zeggen dat wanneer die persoon niet tegen kritiek kan maar op moet zouten (cru gezegd) vraag ik me af waarom... wie ben jij om dat te bepalen. Ipv rechter en beul te spelen kun ook jij verder scrollen of het kruisje klikken...
vindt jij dat door topic 25 de bokt servers misschien overbelast raken dan stuur Bart een pb en vraag hem, of tem een mod om te vragen of het mogelijk is om de betreffende bokker erop te wijzen dat een topic ook meer dan 1 foto kan bevatten.

en ja er werd gepest, een bokker gewoon blijven volgen op bokt en overal waar die reageert ook reageren... werd vroeger gedaan en vermoed zo dat het nog steeds gebeurd.

Ja en amen topics houd ik ook niet van, maar je hoeft niet mosterd te spelen en wanneer je dan toch Dijon (mosterd) bent, je gelijk willen halen hoeft evenmin.