Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:28

Tazzey schreef:
Leg mij dan uit wat het verschilt is tussen online en offline voor wat betreft fatsoensregels want dat ontgaat mij totaal.

Ik vind dat, zowel online als offline, het soms gepast is je mening voor je te houden. Het communicatiemedium maakt in dat geval weinig uit.

Het dikgedrukte ben ik met je eens :j

Het verschil;
Online is het normaal om een topic te openen over privézaken (van huwelijksaanzoeken tot ziektebeelden tot welke kachel je moet kopen) en dat te bespreken met volslagen vreemden. Offline zou je dit alleen met vrienden/familie bespreken. Je gaat dus met vreemden om alsof het je vrienden zijn.

Ik ben eerlijk tegen mijn vrienden. Als een vriend echt iets stoms doet dan zal ik daar (op een aardige manier) wat van zeggen. Tegen een willekeurige vreemde niet. Tegen een bokker weer wel, omdat ik die weliswaar niet ken, maar wel behandel als vriend, én omdat iemand met een topic vraagt om reacties.

*hoopt dat het zo duidelijk is*
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-14 18:29, in het totaal 3 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:28

Blijheid schreef:
Maar goed, ik ben ook van het type dat liever heeft dat iemand me zegt dat ik een lelijke jurk aan heb, dan dat iemand zich er met een smoesje van af brengt,

Ook dat zal waarschijnlijk weer van de situatie afhangen. Als ik in een winkel een jurk aan het passen ben en ik twijfel, dan heb ik maar wat graag als een vriendin eerlijk zegt dat die jurk me voor geen meter staat. Dan heeft die negatieve mening een nut, namelijk dat ik straks geen 200 euro aftik aan de kassa voor een aartslelijke jurk.
Wanneer ik naar een feest ga met mijn spiksplinternieuwe jurk aan waar ik zo trots op ben en die ik echt mooi vindt, dan heeft de boodschap "jeetje wat een lelijke jurk is me dat" geen enkel nut. Zorgt enkel voor een ongemakkelijk moment.

Ayasha
Blogger

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:30

Daar zit waarschijnlijk het verschil, ook in die situatie zou ik me niet ongemakkelijk voelen. :') Prima joh, vind jij 'm lelijk, kan toch? :)

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:33

vuurneon schreef:
Ayasha schreef:
en wie bepaalt wat fatsoenlijk is en wat niet. Jij?

Dat dus.

Je hebt inderdaad wel gewoon de regels van bokt, maar er zit een grijs gebied in en ook ik zie net als jou; als je een topic opent, dan kun je commentaar verwachten.

Ik sluit me daarbij aan.
En dan is het ook nog heel subjectief wat je positief of negatief vindt overkomen. Dat interpreteert iedereen weer anders.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:34

Gini schreef:
Blijheid schreef:
Maar goed, ik ben ook van het type dat liever heeft dat iemand me zegt dat ik een lelijke jurk aan heb, dan dat iemand zich er met een smoesje van af brengt,

Ook dat zal waarschijnlijk weer van de situatie afhangen. Als ik in een winkel een jurk aan het passen ben en ik twijfel, dan heb ik maar wat graag als een vriendin eerlijk zegt dat die jurk me voor geen meter staat. Dan heeft die negatieve mening een nut, namelijk dat ik straks geen 200 euro aftik aan de kassa voor een aartslelijke jurk.
Wanneer ik naar een feest ga met mijn spiksplinternieuwe jurk aan waar ik zo trots op ben en die ik echt mooi vindt, dan heeft de boodschap "jeetje wat een lelijke jurk is me dat" geen enkel nut. Zorgt enkel voor een ongemakkelijk moment.

Hmm, deels waar :j
Maar wat als ik midden in de zaal sta te roepen dat ik een nieuwe jurk heb? Als ik aan alle mensen in de zaal vraag wat ze er van vinden?
Ik vind een topic openen namelijk wel vragen om reacties :)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:35

@imd, ik vraag me eerder af wat het probleem er van is als je dit schrijft? Je kwetst er niemand mee. Het is immers ook aan de andere zijde om te kijken wat diegene ermee doet. Niet interessant? Dan skip je het.

Betekent overigens niet dat ik overal een mening neerzet. Totaal niet zelfs want 9 van de 10 keer schrijf ik het niet. Als ik overal mijn mening op ga geven, tja, dan krijg ik veel vijanden kan ik je bijvoorbeeld al zeggen.
Maar zolang je iemand er geen tekort mee doet en er een positieve sfeer aan geeft, who cares op dat moment? Je kunt het moeilijk gaan verbieden. Het is immers niet een ding waar je nachten lang van wakker ligt, hoop ik immers.

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:35

Nayomie schreef:
Nayomie schreef:
Dus als ik sommigen mag geloven, moeten we dus op een roze wolk leven, waar de bloemetjes alle kleuren hebben, zon altijd schijnt en de bijtjes in de rondte vliegen? Weet niet wat er dan van over zal blijven. :D

Nou ja, je kunt het in het belachelijke trekken, maar uiteindelijk is vriendelijkheid veel leuker om mee te maken dan niet-vriendelijkheid. En iedereen krijgt al genoeg te maken met moeilijkheden... die dingen gebeuren al. Daar hoef je dus op zich niet zelf aan bij te dragen. Waarom zou je je niet voornemen dat een beetje leuker te maken? Het is ook nog eens bijna kerst. {:)

Wegens gebrek aan zon in de buitenlucht wil ik best wat zon op het forum hoor :j

Ja maar met je mening over iets geven maak je de lucht niet vuil. Een mening is geen feit en meningen zijn er om gegeven te worden.
Ik citeer even mijn tekst uit het aanzoek topic.
Citaat:
Het zou totaal niet mijn keuze zijn geweest voor aanzoek, maar ieder stel is anders, nietwaar? En orgineel is het zeker.
Ik ben zeer benieuwd naar Tineke's antwoord. :D

Ja, ik geef mijn mening, maar verpest ik de sfeer ermee? Nee, ik vind van niet.[/quote]

Mag ik dan vragen waarom je het nodig vindt dat erbij te vermelden?

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:37

Lijkt mij vanzelfsprekend. Uitleg lijkt me niet nodig. ;)

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:38

Ayasha schreef:
En dan kom je bij je tante die je heel graag hebt, die net meter geworden is en die heel enthousiast foto's onder je neus duwt en ik wil haar echt niet kwetsen maar ik kan gewoon echt niet goed genoeg faken om enthousiast te lijken. _O-

oh ja dat ken ik ja. Altijd pijnlijke momenten, want net als jij heb ik ook helemaal niks met babies. En het is gewoon zo moeilijk om enthousiasme te veinzen als je iets ziet waar je helemaal niks mee hebt. Het lukt me gewoon niet. Maar ja; zeggen dat je de foto's niet hoeft te zien zeg je ook niet, want dat is weer zo kwetsend.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:38

Dat eerste is wel vergelijkbaar, bij dat tweede stel ik me meer voor dat je iedereen gaat PBen ofzo :+ Maar dan nog, als je midden in de zaal staat te roepen zal een deel van de zaal het negeren, een deel je een compliment geven. Ook dan is er naartoe lopen (want dat doe je) en tegen diegene zeggen dat je 't lelijk vindt imo een beetje overbodig.

Daarbij vind ik het knap, maar ik denk dat er weinig mensen zoals Ayasha zijn die zich 0,0 aantrekken van de mening van anderen. Volgensmij zullen de meeste mensen het zich wel aantrekken als meerdere mensen zeggen dat de jurk lelijk is. En dan is het misschien gewoon een kwestie van fatsoen, om - ook al maakt het jóu niets uit - gewoon niets te zeggen omdat het die ander wellicht wel kwetst?

@Nayomie, omdat ik me kan voorstellen dat sommige/veel mensen hier wél door gekwetst worden! Edit: en het wat mij betreft verder niks toevoegt. Dus het kan enkel negatieve gevolgen hebben en geen positieve.
Laatst bijgewerkt door imd op 22-12-14 18:40, in het totaal 1 keer bewerkt

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:39

Nayomie schreef:

Waarom vind jij het nodig om erbij te zetten dat jij het niet zo zou doen? Wordt daar om gevraagd? Voegt het iets toe? Waarom?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:40

Blijheid schreef:
Maar wat als ik midden in de zaal sta te roepen dat ik een nieuwe jurk heb? Als ik aan alle mensen in de zaal vraag wat ze er van vinden?

Je vraagt met een topic idd wel om reacties, maar niet per se om een mening. Bij het voorbeeld van de zaal kan ik me niet zoveel voorstellen, maar over het algemeen vraag je op een bruiloft zelf bv, met het felicitatielijntje om maar wat te noemen, ook om reacties (namelijk felicitaties), maar niet om meningen. Als je mensen uitnodigt op je bruiloft geef je ze gelegenheid om je te feliciteren, en nee, dat is niet het moment om te zeggen dat je partner X eigenlijk een vreemde figuur vindt, of dat je de jurk niet vindt staan. En omgekeerd mag je dan weer wel je felicitatie iets opfleuren met 'wat passen jullie goed bij elkaar' en 'wat een geweldige jurk heb je'. Dat is dus niet exact gebalanceerd.

Als iemand inderdaad echt overduidelijk om feedback vraagt op zijn/haar kleding dan kun je die geven, in alle andere situaties willen mensen gewoon een leuk moment en positieve emoties delen met anderen en verbondenheid voelen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:41

imd schreef:
Dat eerste is wel vergelijkbaar, bij dat tweede stel ik me meer voor dat je iedereen gaat PBen ofzo :+ .

Maar dat is wel een verschil van inzicht. In mijn ogen is een topic openen ook vragen om reacties. Anders schrijf je het wel in je dagboek of in een schrift toch :)

En aangezien je 'vreemden' van bokt behandeld als vrienden (zie eerdere reactie) kan je dan ook een eerlijke reactie verwachten van iemand die het niet zo tof vind.

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:43

@imd: Dat ligt aan de manier waarop je het brengt, waarover je een mening geeft en wát je precies zegt. Als daar niks schadelijks in zit, prima toch? Daarom ben ik niet voor enkel mening, maar voor dubbel mening.

_sharonnn schreef:
Nayomie schreef:

Waarom vind jij het nodig om erbij te zetten dat jij het niet zo zou doen? Wordt daar om gevraagd? Voegt het iets toe? Waarom?

Evenals deze reactie, die niks toevoegt aan de discussie, terzijde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:44

Shadow0 schreef:
Blijheid schreef:

Je vraagt met een topic idd wel om reacties, maar niet per se om een mening.

Maar als je vraagt om reacties dan is het toch aan degenen die reageren om te kiezen hoe ze reageren?
Dat is het risico van om reacties vragen :)

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:44

Blijheid schreef:
imd schreef:
Dat eerste is wel vergelijkbaar, bij dat tweede stel ik me meer voor dat je iedereen gaat PBen ofzo :+ .

Maar dat is wel een verschil van inzicht. In mijn ogen is een topic openen ook vragen om reacties. Anders schrijf je het wel in je dagboek of in een schrift toch :)

En aangezien je 'vreemden' van bokt behandeld als vrienden (zie eerdere reactie) kan je dan ook een eerlijke reactie verwachten van iemand die het niet zo tof vind.

dat verschil in visie lijkt maar moeizaam begrepen te worden...

Bhodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:46

Nayomie: in mijn ogen wel, ik vraag me oprecht af wat de beweegredenen van mensen zoals jij zijn om zo'n reactie te plaatsen.

Blue_Eyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:51

In het geval van Tineke en Maarten werd helemaal niet om onze mening gevraagd. Er was maar 1 mening die telde, en dat was die van Tineke.
Verder: zie de laatste reactie van Shadow0, helemaal mee eens!

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:51

Wat grappig, ik google even naar de betekenis van een forum, laat dit nu discussie zijn. Waar bevinden wij ons? Wat leuk, een forum. Discussies ontstaan uit meningen, nou problem solved.
Zonder gein, wat zou een forum zonder mening zijn?

@_sharonnn, omdat dit geen betrekking heeft tot deze discussie maar iemand persoonlijk aanspreken op een reactie. Ik stop daarom ook met discusseren hierover in het topic. Als je nog iets te melden hebt, PB. Bovendien is dit al een tweede reactie die verder geen inhoud tot de discussie bevat.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:52

Nayomie schreef:
@imd: Dat ligt aan de manier waarop je het brengt, waarover je een mening geeft en wát je precies zegt. Als daar niks schadelijks in zit, prima toch? Daarom ben ik niet voor enkel mening, maar voor dubbel mening.

Hoe bedoel je dubbel mening? :)

Blijheid schreef:
imd schreef:

Maar is dat niet een ander soort vrienden? Is dat niet gewoon de ontwikkeling van 'delen' door het internet, en dus niet hetzelfde? Ik snap namelijk wat je bedoelt met het delen van dit soort momenten, maar ik behandel de standaard bokker niet als vrienden in de zin van vrienden. Daar zit nog weer een heel verschil in imo.

Ayasha schreef:
Blijheid schreef:

dat verschil in visie lijkt maar moeizaam begrepen te worden...

Wat bedoel je hiermee? :)

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:52

Blijheid schreef:
Maar als je vraagt om reacties dan is het toch aan degenen die reageren om te kiezen hoe ze reageren?

Maar dat is toch geen reden om geen rekening met de ander te houden? Waarom zou je op zo'n moment reageren met iets onaardigs of niet positiefs? Ik begrijp echt niet waarom je dat zou doen, wat voegt het toe?

(En wat betreft 'dat is het risico' - als ik iets uitleen is er een kans dat het beschadigd raakt, ook dat is een risico. Dat is niet erg, maar het is niet meteen een reden dat een ander mijn spullen kapot moet maken, toch? Als je een keer iets zegt wat niet tactisch is, dan kan dat gebeuren. Als je geen zin hebt om rekening te houden met andermans gevoelens is dat van een andere orde.)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:54

Nayomie schreef:
Wat grappig, ik google even naar de betekenis van een forum, laat dit nu discussie zijn. Waar bevinden wij ons? Wat leuk, een forum. Discussies ontstaan uit meningen, nou problem solved.
Zonder gein, wat zou een forum zonder mening zijn?

@_sharonnn, omdat dit geen betrekking heeft tot deze discussie maar iemand persoonlijk aanspreken op een reactie. Ik stop daarom ook met discusseren hierover in het topic. Als je nog iets te melden hebt, PB. Bovendien is dit al een tweede reactie die verder geen inhoud tot de discussie bevat.

Dat eerste wat je schrijft vind ik een beetje jammer. Daar gaat het juist om, dat iedereen allerlei soort reacties (en ja, ook de imho echt nare) goedpraat onder het mom "forum" of "discussie"..

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:54

dat degene die vinden dat je niet je negatieve mening moet geven niet lijken te willen begrijpen dat mensen die dat geen probleem vinden een topic zien als een vraag om reacties/meningen. Als ik ergens geen mening over wil plaats ik geen topic. :)

Verder: wat nayomie zegt over forum... het hele idé achter dit ding is meningen delen.

moniek21

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:55

Het vervelende van topics, emails , sms'jes enz is dat je emotie niet kunt lezen... Iemand bedoeld het misschien anders, als ze het zouden zeggen zou het waarschijnlijk al heel anders overkomen...

Maar dat neemt niet weg dat het wel waar is wat TS zegt, waarom niet blij kunnen zijn voor een ander....
Ik zie het altijd zo, we doen allemaal ons best, we werken er hard voor om het te bekostigen...en als je het ergens niet mee eens bent ( of jaloers , dat is helaas heel vaak het geval in de paardenwereld ) kan er ook eens geprobeerd worden om ipv je ongezouten mening te geven.... Te beginnen met " niet helemaal mijn ding , misschien kun je het eens zo of zo proberen " ....klinkt vaak ook al een stuk aardiger ;)

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:55

Shadow0 schreef:
Blijheid schreef:

Maar dat is toch geen reden om geen rekening met de ander te houden? Waarom zou je op zo'n moment reageren met iets onaardigs of niet positiefs? Ik begrijp echt niet waarom je dat zou doen, wat voegt het toe?

(En wat betreft 'dat is het risico' - als ik iets uitleen is er een kans dat het beschadigd raakt, ook dat is een risico. Dat is niet erg, maar het is niet meteen een reden dat een ander mijn spullen kapot moet maken, toch? Als je een keer iets zegt wat niet tactisch is, dan kan dat gebeuren. Als je geen zin hebt om rekening te houden met andermans gevoelens is dat van een andere orde.)

Jij kan dit zoveel beter verwoorden :D Dat laatste, dat is exact wat ik eerder bedoelde. Dat iets kán betekent niet dat het móet of nodig is..