Volwassenen die kinderen onderuithalen op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

kellaxy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:08

Dat is vaak omdat ze dit IRL niet voor elkaar krijgen..

Triest, heel triest!

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:42

Percy schreef:
Maartje: ik denk dat jij het over je eigen topic hebt, dat over de NB-ers die de grond ingetrapt zouden worden volgens jou. Volgens mij is er in dat topic best respectvol gereageerd en ook het topic waar jij op doelde was echt niet respectloos.

Jammer dat jij dat hier aanhaalt om het hele bokt team over één kam te scheren. Je kan zeggen over bokt en de vrijwilligers wat je wilt maar dit is nog steeds een van de grootste fora in Nederland en dat is denk ik niet voor niets. Ondanks alle negativiteit van sommigen blijven mensen hier heel frequent komen. Sommigen vinden het fijn om overal tegenaan te schoppen maar blijkbaar is het feit dat ze bokt zo vreselijk vinden toch niet genoeg reden om hier te vertrekken.

Jammer dat jij meteen een aanname doet die helemaal niet klopt. topic wat ik bedoelde is ondertussen een jaar oud en ik was de TS niet, maar ik zie vaker van dat soort topics.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 00:03

Lees nu eens wat ik schrijf Maartje. Ik doe geen aanname, ik reageer alleen op recente topic's.

Jij hebt zeer recent een topic gestart waar ik op doelde en dat beschrijft toch hoe jij er in staat? Dat mag ik toch wel aannemen? Anders moet ik mij toch wel wel extreem veel gaan aanpassen.

Het topic wat ik aanhaalde is nauwelijks een paar weken oud. Een jaar geleden had ik nog nooit van jou gehoord.

Ik snap eigenlijk niet wat je hier doet. Dit topic gaat niet om gelijk halen maar om eerlijk naar elkaar te zijn.

Maartje1990

Re: Volwassenen die kinderen onderuithalen op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 00:15

Percy: ik snap werkelijk waar niet waar je het nu over hebt?wat is je probleem nu precies?

Jij zegt dat ik het hier over mijn topic van een tijdje terug heb. Dus jij doet daarmee een aanname want ik heb nergens gezegd over welk topic het gaat. En ik had het dus niet overdat topic waar jij op doelt

Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat er beter op cyberpesten mag worden gereageerd idem dito van het herhalen van reacties. Ik zie alleen ook graag dat er 1 lijn getrokken wordt, voor iedereen hetzelfde dus. En niet voor het ene topic dat het prima is om naar te doen naar ts en in de ander wel. Dat ontbreekt in mijn ogen nogal en daarmee doel ik op alle topics in het algemeen, niet perse NB topics.

Arc_En_Ciel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 00:29

Ik vind dit een heel goed topic! :j
Probleem is dat het wb ruzies ook erg gedraaid kan worden.
Ik ben zelf minderjarig en ben compleet de kop in gedrukt door twee andere minderjarige bokkers, desbetreffende persoon verspreidde zelfs neppe quotes, zogenaamde pb's van mij.
Deze persoon heeft het echter zo weten te draaien dat ik een OW heb gekregen voor cyberpesten :n
Bezwaarcomissie heeft er ook niks aan gedaan. Ik was hier echt gefrustreerd om.

Er moet dus wel op gelet worden dat er echt rechtvaardig gehandeld wordt.
Vervelende reacties komen vaak niet uit het niets :)

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:28

Iris82 schreef:
Zwerte, wat versta jij in deze context precies onder cyberpesten? Structureel dezelfde persoon die dezelfde persoon 'pest'? Of meer generaliserend: mensen die vaak negatief aanwezig zijn?

Ik denk dat het wel lastig te definieren is, en daarmee is het ook lastig om er regels op te maken. In dit geval doel ik eigenlijk op de volwassenen die blijven doorgaan op een kind. Om even heel zwartwit te blijven: blijven rellen (met pennys, popcorn en de hele bups) en daardoor het topic verzieken van een kind wat het gewoon goed bedoeld. Voor mij gaat men echt de grens over als er is gezegd (door gebruiker of mod) dat het nog maar een kind is en daarna gaat men doodleuk verder. Dat kan 1 persoon zijn, dat kunnen er tien zijn.

Maar om eerlijk te zijn is het imo ook een illusie om te denken dat je sociaal gedrag in regels vast kan leggen. Dit kan tot op zekere hoogte, maar zoals nu ook al goed te merken is, komt het in de praktijk vaak neer op persoonlijke interpretatie van de regels. Kan denk ik ook niet anders, daarom is het goed dat jullie met meerdere mensen werken. Ik vind persoonlijk dat jullie, als team, soms te star vasthouden aan de letters van de regeltjes. Als iedereen in het topic vind dat iemand loopt te rellen, maar diegene is zo slim met woorden dat hij/zij steeds niet daarop gepakt kan worden, dan vind ik dat zo iemand best 'op gevoel' gepakt mag worden. Menselijk gedrag is nou eenmaal niet zo rechtlijnig dat het in protocollen en stroomdiagrammen gezet kan worden. Kan wel, maar werkt in de praktijk niet. Uiteraard moeten er regels zijn en moet dit zo gelijkwaardig mogelijk worden toegepast, maar die objectieve scheidslijn die jullie lijken te willen, bestaat gewoon niet.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 14:43

Maartje, het topic waar je op doelt is meer dan een jaar oud; dat kan een voorbeeld zijn van een topic waarin jij vindt dat het 'te ver' is gegaan zonder ingrijpen van een mod, maar iets dat meer dan een jaar geleden is voorgevallen heeft wel een beperkte waarde voor de huidige discussie; het beleid zit niet zo vastgeroest, er is ongetwijfeld een en ander veranderd sindsdien. Dat het recenter voorvalt vind ik veel zorgelijker, en veel relevanter voor deze discussie.

Iris geeft daarbij een goed punt aan; het is opvallend dat er veel meer TeMs komen op relatief simpele dingen, zoals een topic dat verkeerd staat of dubbel geplaatst is, terwijl er relatief weinig getemd wordt op topics die uit de hand lopen of op vervelende reacties. Wel zie ik hier en daar voorkomen dat gebruikers zelf ook proberen rellers aan te spreken/tot de orde te roepen in een topic: dat is echt heel erg fijn, want soms werkt het voor de sfeer veel prettiger als op zo'n manier een topic weer bijgestuurd wordt, zonder dat daar 'groene acties' aan te pas komen.

Maar mocht het nou om wat voor reden niet lukken, of je wilt jezelf als gebruiker niet in zo'n discussie mengen, wat ook begrijpelijk is; TeMmen en in extreme gevallen direct een mod PB'en die online is, bij voorkeur van het subforum (die mods zijn nl. primair verantwoordelijk voor aanspreken/ingrijpen) en anders een andere mod die online is. Zeker als je denkt dat een topic echt acuut uit de hand loopt (dus niet 1 nare opmerking, maar echt met z'n allen op TS-achtige taferelen) is het verreweg het handigst om direct een mod te contacteren.

Uit dit topic blijkt duidelijk dat veel gebruikers het prettig zouden vinden als wij als team strenger gaan optreden in deze topics. Dat betekent dus, als ik het goed begrijp: sneller ingrijpen, eventueel sneller op slot zetten en sneller aanspreken/eventueel sancties uitdelen aan gebruikers die kinderen 'pesten'? :)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 15:47

bij de kinderen zeker wel.
Maar niet alleen richting de volwassenen want kinderen kunnen het leven van andere kinderen ook best behoorlijk zuur maken en daar heel ver in gaan.

Als ik lees dat er kinderen bewust geen account mogen maken vanwege dit en dan vind ik dat echt wel te ver gaan.
Daarnaast zou ik mijn 13 jarige ook liever niet op bokt zien vanwege deze dingen.

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:04

:D hihi niet alleen kinderen hebben last van rete onbeschoft gedrag van medebokkers merk ik net. :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:08

Zwerte schreef:
Iris82 schreef:
Zwerte, wat versta jij in deze context precies onder cyberpesten? Structureel dezelfde persoon die dezelfde persoon 'pest'? Of meer generaliserend: mensen die vaak negatief aanwezig zijn?

Ik denk dat het wel lastig te definieren is, en daarmee is het ook lastig om er regels op te maken. In dit geval doel ik eigenlijk op de volwassenen die blijven doorgaan op een kind. Om even heel zwartwit te blijven: blijven rellen (met pennys, popcorn en de hele bups) en daardoor het topic verzieken van een kind wat het gewoon goed bedoeld. Voor mij gaat men echt de grens over als er is gezegd (door gebruiker of mod) dat het nog maar een kind is en daarna gaat men doodleuk verder. Dat kan 1 persoon zijn, dat kunnen er tien zijn.

Maar om eerlijk te zijn is het imo ook een illusie om te denken dat je sociaal gedrag in regels vast kan leggen. Dit kan tot op zekere hoogte, maar zoals nu ook al goed te merken is, komt het in de praktijk vaak neer op persoonlijke interpretatie van de regels. Kan denk ik ook niet anders, daarom is het goed dat jullie met meerdere mensen werken. Ik vind persoonlijk dat jullie, als team, soms te star vasthouden aan de letters van de regeltjes. Als iedereen in het topic vind dat iemand loopt te rellen, maar diegene is zo slim met woorden dat hij/zij steeds niet daarop gepakt kan worden, dan vind ik dat zo iemand best 'op gevoel' gepakt mag worden. Menselijk gedrag is nou eenmaal niet zo rechtlijnig dat het in protocollen en stroomdiagrammen gezet kan worden. Kan wel, maar werkt in de praktijk niet. Uiteraard moeten er regels zijn en moet dit zo gelijkwaardig mogelijk worden toegepast, maar die objectieve scheidslijn die jullie lijken te willen, bestaat gewoon niet.

Daar heb je echt een goed punt.
En ik zie net dat _Skinny iets neerzet wat ik ook aan wilde halen, niet alleen volwassenen tegenover kinderen, maar over het algemeen Bokker tegen Bokker (of nog erger, BokkerS tegen Bokker)

Ik heb ook wel eens een aanval gehad op iets wat ik heb gezegd op bokt, nu kan ik aardig relativeren en ben ik behoorlijk nuchter in dingen, maar ik kan wel zeggen, sommige opmerkingen gaan niet in de koude kleren zitten.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-14 17:57

Dat is een van de grootste moeilijkheden van het modereren op een forum. Waar ligt de grens tussen 'aanspreekbaar' en moeten 'laten gaan'?

De voornaamste reden dat we erg terughoudend zijn met het 'op gevoel' aanspreken is dat het willekeurigheid in de hand werkt. Als we niet strikt langs de regels gaan, maar ook af en toe andere posts 'aanpakken' die eigenlijk niets overtreden (omdat de poster zo slim is net binnen de regels te blijven, of om een andere reden, doet er niet toe) dan komt al heel snel de vraag: waar ligt de grens dan? Bij wat wij als moderators nog gewenst vinden? Daarover kunnen de meningen ongelofelijk verschillen, zowel binnen het team als tussen het team en de Bokkers.

Soms gebeurt dat al, dat een 'grappig bedoelde' post toch verwijderd of aangepast wordt waarop dan een stormvloed aan verontwaardigde reacties komt dat het toch grappig bedoeld was en dat het zo flauw is we toch hebben ingegrepen. Nu zeg ik niet dat het ongewenst is om dat te laten weten; ben je het niet eens met een beslissing, dan kun je dat altijd aankaarten. Maar het geeft ook meteen al aan hoe arbitrair zulke beslissingen al zijn, en dan houden we ons op dit moment dus nog (aardig) strak aan de daadwerkelijke regels.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 01:05

Maartje1990 schreef:
Percy: ik snap werkelijk waar niet waar je het nu over hebt?wat is je probleem nu precies?

Jij zegt dat ik het hier over mijn topic van een tijdje terug heb. Dus jij doet daarmee een aanname want ik heb nergens gezegd over welk topic het gaat. En ik had het dus niet overdat topic waar jij op doelt

Ik ben het er overigens helemaal mee eens dat er beter op cyberpesten mag worden gereageerd idem dito van het herhalen van reacties. Ik zie alleen ook graag dat er 1 lijn getrokken wordt, voor iedereen hetzelfde dus. En niet voor het ene topic dat het prima is om naar te doen naar ts en in de ander wel. Dat ontbreekt in mijn ogen nogal en daarmee doel ik op alle topics in het algemeen, niet perse NB topics.

Ik schreef "ik denk", ik schreef niet dat ik het zeker wist maar één en één is twee en in dat topic gaf jij aan dat er harder opgetreden zou moeten worden tegen mensen die NB-ers "de grond in trappen" terwijl dat, naar mijn mening, niet zo was.

Heb zelfs in dat topic gezet dat ik vond dat jij heel netjes reageerde op een topic van mijn dochter. Je was het niet eens met onze keus maar reageerde respectvol.

Nu blijkt dat het om een ander topic ging maar de strekking zal niet veel anders zijn geweest.
Sommigen voelen zich aangevallen, misschien niet altijd terecht maar soms ook wel. Als het echter kinderen zijn dan wordt het toch wat vervelender. Die kunnen zichzelf niet altijd goed verdedigen.

Harder modereren, ik ben het er niet altijd mee eens. De scheidslijn tussen de boel in goede banen leiden of betuttelen is gewoonweg heel erg dun en dat maakt het nu juist zo moeilijk om op zo'n groot forum het voor iedereen goed te doen. Dat kan simpelweg niet.

Ik vind wel dat er richting kinderen iets scherper mag worden opgetreden zodat het hier voor hun ook leuk blijft.

Wat betreft cyber pesten: soms is het een verlengde van dingen die in het echte leven spelen. Kom dat hier nogal eens tegen. Niet alleen bij jonge bokkers maar ook bij de oudere garde. In het echte leven is er een twist en dan wordt die via bokt uitgevochten.

Mijn dochter heeft dat een paar keer mogen ervaren met een, nu jong volwassene, die blijkbaar jaloers is op haar en meerdere malen geprobeerd heeft om een topic van haar een negatieve twist te geven door bepaalde opmerkingen. Sommigen anderen gaan daar dan in mee (de meelopers) en de ts wordt zo in een kwaad daglicht gezet door iemand die haar werkelijk kent en dit alleen maar doet om te zieken. Neem nu mijn dochter als voorbeeld maar ik zie het regelmatig voorbij komen.

Ik lees het in dit topic en ik zie het bij de jongeren op bokt. De moderators kunnen natuurlijk moeilijk bijhouden wie wie kent maar een jongere zou best mogen weten dat ze hier zelf melding van mogen maken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 01:10

Persoonlijk vind ik dat er een bokt junior en een volwassen bokt moet zijn. Ik zie niet altijd de leeftijd van de posters. Als kinderen van 12 zich in volwassen discussies mengen is er soms al iets gezegd voor dat je er erg in hebt dat het om een kind gaat.

Ocean_Child

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-04-14 11:20

Mindim schreef:
Persoonlijk vind ik dat er een bokt junior en een volwassen bokt moet zijn. Ik zie niet altijd de leeftijd van de posters. Als kinderen van 12 zich in volwassen discussies mengen is er soms al iets gezegd voor dat je er erg in hebt dat het om een kind gaat.

Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat een kind of jongere met een vraag ook terecht moet kunnen bij meer ervaren paardenhouders. Als een kind wil leren juich ik dat alleen maar toe.

Vaak is aan de manier van schrijven al te herkennen of het hier een jongere betreft. En daarbij, maakt het iets uit of het een kind of een volwassene betreft? Een nette vraag verdient een net antwoord, ongeacht de leeftijd van de vraagsteller.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 11:37

SaskiaKa schreef:
Mindim schreef:

Hier ben ik het niet mee eens. Ik ben van mening dat een kind of jongere met een vraag ook terecht moet kunnen bij meer ervaren paardenhouders. Als een kind wil leren juich ik dat alleen maar toe.

Vaak is aan de manier van schrijven al te herkennen of het hier een jongere betreft. En daarbij, maakt het iets uit of het een kind of een volwassene betreft? Een nette vraag verdient een net antwoord, ongeacht de leeftijd van de vraagsteller.

Precies ja (en ik mag zelf ook wel proberen om soms wat vriendelijker te reageren) daarbij volwassenenen (met meer ervarin) kunnen kinderen beter advies geven over paarden dan kinderen elkaar kunnen adviseren

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 12:48

Mindim schreef:

Maar is het dan wel oké om als volwassene vs. volwassene zo onrespectvol en hard te reageren, maar tegen een kind niet? In mijn opinie moet je altijd gewoon respectvol en netjes naar elkaar zijn, al is het maar voor jezelf omdat je toekomstige werkgever ed. het kan lezen....

_Skinny

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:11

Ik heb even een vraagje als je op dat rode uitroepteken klikt en daarin meld dat je van mening bent dat iemand zijn boekje te buiten gaat. Krijg je dan een reactie terug?

Ik ben er zelfs als volwasse persoon even helemaal klaar mee om door een medebokker tot stront getrapt te worden omdat ik het toevallig niet met haar eens ben en ze dat blijkbaar niet wenst te respecteren.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:32

Je kunt aanklikken of je wel of geen melding klikt. Mijn ervari g is dat zelfs als je op nee klikt je toch een reactie krijgt :D

Je meldingen (tems, dat is het tode uitroepteken) kun je bekijken bij je instellingen en dan staat daar ook "tip een mod"

Punz

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:46

Doanique schreef:
Maar is het dan wel oké om als volwassene vs. volwassene zo onrespectvol en hard te reageren, maar tegen een kind niet? In mijn opinie moet je altijd gewoon respectvol en netjes naar elkaar zijn..

Oh, hier ben ik het zó mee eens!
Vind verder ook niet dat het zo moet zijn dat jongeren niet op het volwassen deel van bokt mogen komen. Denk dat er dan heel veel leermogelijkheden verloren gaan.

Ik ben inderdaad ook van mening dat het in je reageren niet zo veel uit zou mogen maken of je het tegen een jongere hebt of tegen een volwassene: respectvol reageren is voor iedereen prettig, en kan eigenlijk áltijd, ook als je het niet eens bent met iemand. Simpelweg er op letten dat je inhoudelijk blijft reageren, en het niet op de persoon gaat spelen, voorkomt al heel veel problemen denk ik.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-14 22:52

Ik vind het goed dat dit topic gestart is... We zouden blij moeten zijn als een kind op Bokt vragen stelt of iets vertelt over zijn/haar (verzorg)pony... Op een beetje leuke manier antwoorden geven moet toch mogelijk zijn, denk ik?
Ook volwassenen houden niet altijd hun paard op een manier waarmee iedereen op Bokt het eens is, maar toch valt dat paard dan niet meteen dood neer...

Wel vind ik het niet verkeerd een jongere te waarschuwen als hij/zij iets wil doen wat ècht onverantwoord is, al verschillen mensen over wat onverantwoord is van mening. (Met of zonder cap rijden is daar een bekend voorbeeld van, slofteugelgebruik bij een paard dat niet onder controle is, en zo voort...)
Maar ook dan is er met wat creatief taalgebruik en een snufje geduld nog wel een fatsoenlijk antwoord te geven op de vragen/opmerkingen van jonge Bokkers, al heeft niet iedereen even veel geduld...

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-04-14 10:11

Ik merk nu aan mijn eigen topic wel hoe moeilijk het is om iedereen het naar het zin te maken.
Ben nu zelf ook gewoon mijn geduld daarin een beetje kwijt aan het raken.
Bij sommige mensen is het echt hun manier want anders deug jij niet!!!
En als je als TS vraagt of jouw manier niet gewoon ook gerespecteerd kan worden blijkt dat toch echt een hele verkeerde insteek te zijn voor velen.

Nu vind ik dit al lastig.....en ik ben best al wat ouder,........stel je voor dat ik een kind was...... -O-
Ik ga er verder niet erg wakker van liggen of iemand het nu wel of niet met mij eens is maar ik kan me goed voorstellen dat je als kind daar erg wanhopig van kunt worden en dan ook niet meer op je woorden kan letten.

reden temeer voor mij om toch te gaan temmen als ik zo iets ergens anders zie gebeuren

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 00:31

Ik had geen idee over welk topic je het had Quartel en omdat ik toch wel nieuwsgierig was ben ik even in jouw berichten gaan zoeken.
Kwam je topictitel tegen. Had die al eerder zien staan en heb heel bewust dat topic niet aangeklikt omdat topics over loslopende katten altijd hetzelfde verloop hebben en daar had ik geen zin in. Heb dat nu al zo vaak gezien hier op bokt. Ben er klaar mee.

Zo zijn er meer onderwerpen die altijd dezelfde kant op gaan. Ben zelf ook jaren niet meer op bokt geweest omdat ik er wat moe van werd. Ben teruggekomen omdat mijn dochter hier ging posten en ik weet hoe kinderen soms neergesabeld worden.

Er zitten zeer zeker leuke kanten aan bokt, anders zou het niet zoveel gebruikers hebben maar in het echte leven valt me vaak op dat in de paarden mensen het vaak graag beter weten. Hoe minder verstand ze er van hebben, hoe harder ze schreeuwen. Alleen, in het echte leven vallen ze door de mand zodra je ze met een paard ziet omgaan of er op ziet zitten.

Hier op bokt kunnen ze zichzelf voordoen zoals ze zouden willen zijn en blijkbaar is het dan nodig om anderen, vaak kinderen, de grond in te trappen.
Ken een aantal bokkers in het echt en dat zijn vaak leuke mensen maar er zitten er een paar tussen waarbij ik soms echt in de lach schiet als ik ze hoor zeveren op bokt. Ik kan het met een korreltje zout nemen maar kinderen afzeiken, dat moet echt stoppen.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 00:46

Ik denk dat veel bokkers die wellicht op bokt heel irritant overkomen irl niet zo zijn. Mijn huisgenootje en bokker verbaasd zich af en toe over mijn reacties hier op bokt als ze die toevallig tegen komt omdat ik zo irl niet ben. Dat, samen met dot topic, heeft mij wel aan t denken gezet om toch te proberen niet meer zo te reageren . Op internet is het alleen veel makkelijker om dingen wat rechtstrekser te zeggen omdat je geen mensen ziet. Dat is denk ik ook waarom de gemoedereden vaak zo hoog oplopen. Daarbij kunnen dingen tevens anders begrepen worden omdat het maar geschreven tekst is en ondanks de smileys is het soms niet duidelijk of het nu wel of niet om een grapje gaat

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 07:51

Had ik geweten dat het betreft katten zo op kon lopen had ik geen topic gemaakt....
Ik kom nooit in kattentopics dus wist ik dat ook niet.....
Weer wat geleerd. Aan de andere kant kreeg ik ook PB van mensen die dit ook niet aan hadden zien komen. Het is wel weer een mooi voorbeeld van hoe het er aan toe kan gaan. Persoonlijk vind ik dat mensen zichzelf gewoon enorm te kijk zetten, jammer dat ze dat zelf niet door hebben.

Maar om even ontopic te blijven......Ik heb er op getemt en anderen met mij omdat ik ze dat gevraagd had.
Mensen zelf aanspreken hielp niet, het maakte het juist alleen maar interessanter voor ze blijkbaar.
Netjes vragen of duidelijk vragen maakt dan ook niet meer uit, het respect is dan gewoon al ver weg als het er al was. Na 3 tems waarvan ik wist nog even gewacht en toen een PB richting een mod en daarna was het ook heel snel tijdelijk op slot.
Dus, ik kan zeggen dat dat prima werkt.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-14 09:02

Maar wordt je al neergesabeld als een meerderheid van bokkers in een topic gewoon niet de mening van de TS delen? Ik vind dat we nu ook niet ieder topic te ver moeten gaan.
Natuurlijk is het op zijn zachtst gezegd niet leuk als je ziet dat jouw mening niet zo verspreid gedeeld wordt en je voortdurend jouw eigen mening moet verdedigen. Maar is dat meteen rellen? Neersabelen? Cyberpesten?

Om nou jouw topic aan te halen quartel.
Waren er mensen die de sfeer verziekten omwille van het doordrukken van hun mening? Zeer zeker, dat ga ik niet ontkennen.
Maar was de sfeer zodanig verziekt dat de discussie afgebroken moet worden? Nee, dat vond ik niet. Ik vond dat het merendeel van de bokkers (van beide partijen) best nog wel netjes reageerden.
Het probleem hier is dat het gewoon een gevoelig onderwerp is omdat het best wel persoonlijk is. Delicaat dus. En dan voel je je sneller gekwetst door een opmerking. En ja, sommige discussies lopen nu eenmaal hoger op dan discussies over welke spaghetti het beste is. Meestal zijn dat maatschappelijk relevante dicht-bij-mijn-bed discussies. Maar is een hoogoplopende discussie meteen slotjesmateriaal?
Jouw topic vind ik dus een prima voorbeeld waar de afkoelban gebruikt had kunnen worden. De bokkers die het te bont maken even een paar uurtjes laten sudderen en de rest gewoon laten verder discussiëren over andere manieren om katten uit de tuinen te weren (daar heb ik by the way twee keer expliciet naar gevraagd en geen antwoord op gekregen) en waarom die methoden minder goed dan wel fantastisch zijn.