Vlaams, Nederlands en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Shirley

Re: Vlaams, Nederlands en bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:28

Uit Vriesland ;) ?

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:40

Morganlefay schreef:
F_Orumster schreef:
Misschien moeten we ook maar verbieden om met de telefoons berichten te plaatsen :D

Dat niet, maar ze kunnen wel gewoon elk woord tikken in plaats van allerlei onmogelijke afkortingen gebruiken. Of gewoon met je lapje op je lap.

Sorry met je wat op je wat :D?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:47

Dat niet, maar ze kunnen wel gewoon elk woord tikken in plaats van allerlei onmogelijke afkortingen gebruiken. Of gewoon met je lapje op je lap.

O dear.
Taalgrapje????

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:50

Afkortingen vind ik niet zo erg, het houdt je ook alert en zet je brein aan het werk. Het heeft best lang geduurd eer ik uitgevogeld had dat iig in ieder geval betekent :) Hou wel van woordspelletjes, daarom struikel ik ook minder over dialecten of verbasterde nederlandstalige woorden.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:56

Varekaj schreef:
Afkortingen vind ik niet zo erg, het houdt je ook alert en zet je brein aan het werk. Het heeft best lang geduurd eer ik uitgevogeld had dat iig in ieder geval betekent :) Hou wel van woordspelletjes, daarom struikel ik ook minder over dialecten of verbasterde nederlandstalige woorden.

Ik heb ook geen problemen met afkortingen, maar op bokt gaan afkortingen rond die niet bestaan en daar mekkert niemand over en nu over camion wel. Hypocrisie.

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:10

Morganlefay schreef:

O dear.
Taalgrapje????

Niet zo serieus :(:)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:15

Als je hier in Belgie er een lap op geeft dan ga je uit de bol (of je werkt iets snel af) :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 13:32

Varekaj schreef:
Afkortingen vind ik niet zo erg, het houdt je ook alert en zet je brein aan het werk. Het heeft best lang geduurd eer ik uitgevogeld had dat iig in ieder geval betekent :)

En dat terwijl ze nog wel zo mooi in de Help staan: http://www.bokt.nl/wiki/Bokt:Help#Algem ... fkortingen

Wadi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:08

Varekaj schreef:
Persoonlijk vind ik die reactie die hierboven gequote is overkomen als "vlaams is een breezertaaltje". Dialecten of andere talen zoals Vlaams staat er ook letterlijk in. Vlaams is gewoon AN maar met een ander accent, maar het is GEEN andere taal. Alsof ik in mijn eigen taalgebied een vreemde ben, grof gezegd. Want Vlaanderen en Nederland is 1 taalgebied namelijk het Nederlands, met per streek en regio zijn eigen bijzonderheden en dialecten.

Had de TS nu woorden gebruik als sperrezjieker, visoche, lampadeir, hairink, prisjipoalst, tettemoesj, vasteloavend en nog van dat fraais, dan had ik me een kriek gelachen en perfect begrepen dat jullie er niks van zouden bakken. Dat zijn woorden uit mijn streekdialect, het Aalsters of "Oilsjters" zoals iemand hier al eerder aanhaalde. Ik begrijp het redelijk, spreek het amper maar vind het wel een prachtig dialect dat ook zeer actief in stand gehouden wordt.
Maar dat dialect, dat is nog steeds evengoed "Vlaams" of "Nederlands", alleen met een persoonlijk tintje.

Ben ik de enige Belg die van de vetgedrukte woorden nog nooit heeft gehoord? :o? :')

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:11

Nee hoor, geen idee wat ze betekenen. Is ook geen Vlaams, maar dialect.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:21

Die woorden zijn inderdaad dialect, staat ook in mijn post :j Als een West-Vlaming er dialect tegenaan gooit begrijp ik er ook geen snars van. De woorden had ik wel fonetisch uitgeschreven, de echte dialecte schrijfwijze is waarschijnlijk nog helemaal anders maar zo goed ken ik het niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:30

Ik had het gelezen in jouw post, daarom dat ik het ook extra vermeldde. Logisch dat niet veel Belgen die woorden begrijpen. ;)

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:31

Shadow0 schreef:
Citaat:
Jij hebt moeite met de manier waarop TS in dat topic word aangesproken, wij hadden in de eerste plaats geen moeite met de manier waarop zij haar post had opgesteld we gaven alleen aan dat dat woord niet veel gebruikt word in het NL en in de eerste instantie vroeg ik zelfs alleen maar naar de betekenis...

Ook aan jou de vraag: snap je wel waarom mensen het wel over vonden komen alsof jullie er moeite mee hebben? En waarom ze dat vervelend vinden?

Nee, ik heb ook geen idee of TS er moeite mee heeft, de enige waar ik negatieve berichtjes van heb gehad waren andere (overwegend) vlaamse bokkers die zich blijkbaar aangesproken voelden. Daarna moest dit topic geopend worden om kolen op het vuur te gooien waarop ik vervolgens van (overwegend) nederlandse bokkers weer PB kreeg dat ze vonden dat ik (we) toch wel een beetje een punt had(den) maar dat blijkbaar niet in dit topic durven zetten (enkele daargelaten) omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat ze ook zo'n berg geneuzel over zich heen krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:34

Goh, anders misschien een ideetje om iedereen een taaltest te laten afnemen om te kijken of we het standaard nederlands wel voldoende beheersen voor je je mag aanmelden op bokt? Zou maar eens kunnen dat je per toeval een woordje fout gebruikt en dat 1(!!) persoon daarover valt en iets niet begrijpt...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:46

Varekaj schreef:
Goh, anders misschien een ideetje om iedereen een taaltest te laten afnemen om te kijken of we het standaard nederlands wel voldoende beheersen voor je je mag aanmelden op bokt? Zou maar eens kunnen dat je per toeval een woordje fout gebruikt en dat 1(!!) persoon daarover valt en iets niet begrijpt...

Indien je nu het woord 'camion' bedoeld, dat kennen duidelijk meer mensen niet en zoals eerder vermeld in dit topic is het ook geen standaard nederlands woord....

Fitzroy schreef:
Voor degenen die beweren dat camion een standaard Nederlands woord is, dat is het niet

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/156/

Camion is informele Belgische spreektaal en geen standaard Nederlands.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:49

Polly schreef:
Daarna moest dit topic geopend worden om kolen op het vuur te gooien waarop ik vervolgens van (overwegend) nederlandse bokkers weer PB kreeg dat ze vonden dat ik (we) toch wel een beetje een punt had(den) maar dat blijkbaar niet in dit topic durven zetten (enkele daargelaten) omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat ze ook zo'n berg geneuzel over zich heen krijgen.

Maar dan snap ik niet wat de argumentatie is. Waarom mogen wij onze Vlaamse taal niet gebruiken?

Weet dat het voor Vlamingen ook niet altijd gemakkelijk is om te weten wat alleen Vlaams is. Zo voel ik bij het woord 'camion' wel aan dat het toch meer spreektaal is en dat je dat moet vermijden om in een formele of algemene context te gebruiken. Maar nemen we nu het woord 'tok', dat was voor mij een perfect Nederlandstalig woord waar wij in België helemaal geen alternatief voor hebben. In tegenstelling tot vrachtwagen, wordt het woord cap echt helemaal niet gebruikt in België. Dus ik kan me voorstellen dat er sommige woorden zijn waar wij helemaal niet beseffen dat het Vlaams is, omdat we geen alternatief hebben.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:52

Polly schreef:
Fitzroy schreef:
Voor degenen die beweren dat camion een standaard Nederlands woord is, dat is het niet

http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/156/

Camion is informele Belgische spreektaal en geen standaard Nederlands.

Ja, dus?
Informeel: Bokt is geen formele context
Spreektaal: als we spreektaal gaan verbieden op bokt (waar ik niet op tegen ben), dan moeten we wel verder kijken dan de Belgen.
Belgisch: dat is dus waar het probleem om draait. Dat het een Belgisch woord is. Alleen snap ik het probleem niet. Snap je een woord niet, dan vraag je uitleg, punt.

Winged

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-01-13 14:54

Polly schreef:
Nee, ik heb ook geen idee of TS er moeite mee heeft, de enige waar ik negatieve berichtjes van heb gehad waren andere (overwegend) vlaamse bokkers die zich blijkbaar aangesproken voelden. Daarna moest dit topic geopend worden om kolen op het vuur te gooien waarop ik vervolgens van (overwegend) nederlandse bokkers weer PB kreeg dat ze vonden dat ik (we) toch wel een beetje een punt had(den) maar dat blijkbaar niet in dit topic durven zetten (enkele daargelaten) omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat ze ook zo'n berg geneuzel over zich heen krijgen.

Tjah, ík heb geen PB's gestuurd, om dit topic 1 pb gekregen én zelf gedacht dat ik er goed aan deed om die taaldiscussie uit het originele topic te houden.

Mochten er mensen zijn die dit topic onzin vinden en met die reden pb's over mij willen versturen: Kom dan ook even naar mij toe met wat je er van vindt. Achter de rug geroddel vind ik achterbaks en haalt niks uit.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 14:57

Gini schreef:
Ja, dus?Informeel: Bokt is geen formele contextSpreektaal: als we spreektaal gaan verbieden op bokt (waar ik niet op tegen ben), dan moeten we wel verder kijken dan de Belgen.Belgisch: dat is dus waar het probleem om draait. Dat het een Belgisch woord is. Alleen snap ik het probleem niet. Snap je een woord niet, dan vraag je uitleg, punt.

Als je even het topic terugleest zie je dat heel veel mensen van mening zijn dat camion een standaard Nederlands woord is, en dat de mensen die dat niet kennen blijkbaar heel dom zijn. Op de het bericht van Fitz kwam al amper reactie dus vandaar dat ik hem nog een keer neerzet, zo dom zijn wij blijkbaar niet dat we het woord niet kennen.

Gini schreef:
Maar dan snap ik niet wat de argumentatie is. Waarom mogen wij onze Vlaamse taal niet gebruiken?
ik heb toch nergens gezegd dat de vlaamse taal niet gebruikt mag worden?

In de eerste instantie heb ik gevraagd wat een camion is, vervolgens kwam er een heel verhaal van een andere bokker met de geschiedenis van het woord, dat het uit het frans kwam enzo. Prachtig allemaal dus daarop heb ik gereageerd dat het een NL forum is (en niet frans) en naar TS dat er misschien wat mensen zijn die dit woord niet kennen en niet zullen begrijpen.
Vervolgens is dit alles als een enorme ballon opgeblazen en neuzelen we hier nog steeds over.
Berichten waarin wij (ik en een andere gebruiker die er blijkbaar op aangekeken worden) dit al eerder hebben geschreven worden gewoon overgeslagen en inmiddels word het zelfs gezien als discriminatie.
En dat terwijl ik echt niks tegen vlaamse bokkers en hun taalgebruik heb, als het maar wel begrijpelijk is en het enige wat ik heb geprobeerd aan te geven is dat ik het woord niet kende en dat er meerdere waren die dat aangeven!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:07

Maar het wordt al in het topic zelf opgeblazen, nog voordat deze discussie geopend werd.
Waarom we er nu nog over neuzelen is omdat Vlamingen echt geschrokken zijn over wat in dat ene topic gezegd wordt. Dat kan jij toch hopelijk ook wel begrijpen. Het kan zijn dat het anders bedoeld was of weetikveelwat, maar zo komt het niet over bij anderen blijkbaar.

Quotes uit het topic waar ik echt grote ogen bij trok:
- Misschien even de nederlandse woorden gebruiken? is immers een nederlands forum.
- Maar aangezien het overgrote deel van bokt Nederlands is lijkt het met handig om de typisch Belgische woorden even na te kijken
en in het Nederlands te plaatsen. Voorkomt ook zulke discussies als dit en het lijkt me een kleine moeite. Camion heb ik werkelijk
nog nooit van gehoord, dus echt Nederlands in gebruik is het niet. Snok evenmin.
- Ik typ mijn berichten toch ook niet in dialect.

Vlaams is geen dialect.
De quotes zijn niet allemaal van jou, maar je hebt het wel bevestigd met een stevige amen (Hebreeuws: het zij zo).

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:09

klopt en is dit zo enorm kwetsend dan? Sorry maar ik voel er nog steeds bij wat ik voelde toen ik het plaatste, geen verwijt maar een tip en geen negatieve bedoelingen.
Ik kom hier al heel wat jaartjes op bokt en ik weet niet beter dan dat de voertaal standaard nederlands is, waar de woorden in dat topic waar naar gevraagd word niet onder vallen, dan is het toch niet zo raar om iemand daarop te wijzen :?

En ja, ik vat het woord 'discriminatie' wel als negatief op.

Misschien voel je je wel een beetje onterecht aangevallen.

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:13

Oké, ik begrijp even iets niet helemaal geloof ik.
Nederlands is ook de standaardtaal in België, Vlaams is daar een dialect. Dit is iets wat ik heb gelezen en mocht dit kloppen, dat weet ik dus niet, wat is dan het hele probleem? Dan zouden de Belgen dus ook prima Nederlands kunnen praten en hun dialect 'uitschakelen'. Als het Vlaams dus een dialect is, is het net zoals Fries in mijn ogen. Als de Friezen hier opeens Fries gaan praten kunnen de meeste mensen dit ook niet begrijpen. :)

Tiggs

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:15

Wat een ophef over een woord... Uit de tekst wordt toch wel duidelijk wat er ongeveer met camion wordt bedoeld? En anders zoek je het op, goed voor je algemene ontwikkeling.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:17

Flemish (Dutch: Vlaams [ˈvlaːms] ( listen)) can refer to

Belgian Dutch (Belgisch-Nederlands [ˈbɛɫʝis ˈneːdərˌlɑnts] ( listen)), the national variety of the Dutch language as spoken in Belgium,[2][3][4] be it standard (as used in schools, government and the media)[5] or informal (as used in daily speech, "tussentaal " [ˈtʏsə(n)ˌtaːɫ]);[6] Nevertheless, the use of the word "Flemish" to refer to the official language in Flanders is misleading. The only official language in Flanders is Dutch.[citation

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 15:17

Tiggs schreef:
Wat een ophef over een woord... Uit de tekst wordt toch wel duidelijk wat er ongeveer met camion wordt bedoeld? En anders zoek je het op, goed voor je algemene ontwikkeling.

Eerlijk gezegd begreep ik het niet hoor, dat hing samen met alle andere woorden die voor mij niet bekend waren. Ik heb niet in het topic gereageerd en had het voor dit topic nog niet gezien. Mocht ik er wel in willen reageren zou ik het in dat geval gewoon even aan de TS vragen en desnoods Google even gebruiken, maar ik blijf bij mijn punt. :)