Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Varekaj schreef:Afkortingen vind ik niet zo erg, het houdt je ook alert en zet je brein aan het werk. Het heeft best lang geduurd eer ik uitgevogeld had dat iig in ieder geval betekentHou wel van woordspelletjes, daarom struikel ik ook minder over dialecten of verbasterde nederlandstalige woorden.
Varekaj schreef:Afkortingen vind ik niet zo erg, het houdt je ook alert en zet je brein aan het werk. Het heeft best lang geduurd eer ik uitgevogeld had dat iig in ieder geval betekent
Varekaj schreef:Persoonlijk vind ik die reactie die hierboven gequote is overkomen als "vlaams is een breezertaaltje". Dialecten of andere talen zoals Vlaams staat er ook letterlijk in. Vlaams is gewoon AN maar met een ander accent, maar het is GEEN andere taal. Alsof ik in mijn eigen taalgebied een vreemde ben, grof gezegd. Want Vlaanderen en Nederland is 1 taalgebied namelijk het Nederlands, met per streek en regio zijn eigen bijzonderheden en dialecten.
Had de TS nu woorden gebruik als sperrezjieker, visoche, lampadeir, hairink, prisjipoalst, tettemoesj, vasteloavend en nog van dat fraais, dan had ik me een kriek gelachen en perfect begrepen dat jullie er niks van zouden bakken. Dat zijn woorden uit mijn streekdialect, het Aalsters of "Oilsjters" zoals iemand hier al eerder aanhaalde. Ik begrijp het redelijk, spreek het amper maar vind het wel een prachtig dialect dat ook zeer actief in stand gehouden wordt.
Maar dat dialect, dat is nog steeds evengoed "Vlaams" of "Nederlands", alleen met een persoonlijk tintje.
Shadow0 schreef:Citaat:Jij hebt moeite met de manier waarop TS in dat topic word aangesproken, wij hadden in de eerste plaats geen moeite met de manier waarop zij haar post had opgesteld we gaven alleen aan dat dat woord niet veel gebruikt word in het NL en in de eerste instantie vroeg ik zelfs alleen maar naar de betekenis...
Ook aan jou de vraag: snap je wel waarom mensen het wel over vonden komen alsof jullie er moeite mee hebben? En waarom ze dat vervelend vinden?
Varekaj schreef:Goh, anders misschien een ideetje om iedereen een taaltest te laten afnemen om te kijken of we het standaard nederlands wel voldoende beheersen voor je je mag aanmelden op bokt? Zou maar eens kunnen dat je per toeval een woordje fout gebruikt en dat 1(!!) persoon daarover valt en iets niet begrijpt...
Fitzroy schreef:Voor degenen die beweren dat camion een standaard Nederlands woord is, dat is het niet
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/156/
Camion is informele Belgische spreektaal en geen standaard Nederlands.
Polly schreef:Daarna moest dit topic geopend worden om kolen op het vuur te gooien waarop ik vervolgens van (overwegend) nederlandse bokkers weer PB kreeg dat ze vonden dat ik (we) toch wel een beetje een punt had(den) maar dat blijkbaar niet in dit topic durven zetten (enkele daargelaten) omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat ze ook zo'n berg geneuzel over zich heen krijgen.
Polly schreef:Fitzroy schreef:Voor degenen die beweren dat camion een standaard Nederlands woord is, dat is het niet
http://taaladvies.net/taal/advies/vraag/156/
Camion is informele Belgische spreektaal en geen standaard Nederlands.
Polly schreef:Nee, ik heb ook geen idee of TS er moeite mee heeft, de enige waar ik negatieve berichtjes van heb gehad waren andere (overwegend) vlaamse bokkers die zich blijkbaar aangesproken voelden. Daarna moest dit topic geopend worden om kolen op het vuur te gooien waarop ik vervolgens van (overwegend) nederlandse bokkers weer PB kreeg dat ze vonden dat ik (we) toch wel een beetje een punt had(den) maar dat blijkbaar niet in dit topic durven zetten (enkele daargelaten) omdat ze waarschijnlijk bang zijn dat ze ook zo'n berg geneuzel over zich heen krijgen.
Gini schreef:Ja, dus?Informeel: Bokt is geen formele contextSpreektaal: als we spreektaal gaan verbieden op bokt (waar ik niet op tegen ben), dan moeten we wel verder kijken dan de Belgen.Belgisch: dat is dus waar het probleem om draait. Dat het een Belgisch woord is. Alleen snap ik het probleem niet. Snap je een woord niet, dan vraag je uitleg, punt.
Gini schreef:ik heb toch nergens gezegd dat de vlaamse taal niet gebruikt mag worden?Maar dan snap ik niet wat de argumentatie is. Waarom mogen wij onze Vlaamse taal niet gebruiken?
Tiggs schreef:Wat een ophef over een woord... Uit de tekst wordt toch wel duidelijk wat er ongeveer met camion wordt bedoeld? En anders zoek je het op, goed voor je algemene ontwikkeling.