Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:37

stef schreef:
Nog even over dat je moet kiezen voor een ggk hengst: denk eens verder dan het kwpn, er zijn stamboeken die niet eens goedkeuring kénnen.

Exact nog zoiets. Niet alle stamboeken vragen RX-en voor goedkeuring.
Om maar iets te noemen. Ik heb recent een jonge fokmerrie aangekocht uit een Iberisch stamboek. (PSL)
Paard is gefokt door iemand met naam en de bloedlijnen zijn top. De moeder is kampioen geweest in het thuisland en ook op latere leeftijd in België, Nederland en Duitsland. En heeft recent een 'recommended' status gekregen. (Wat vergelijkbaar is met die predikaten bij de warmbloeden. Dit is zowat het hoogst mogelijke voor een fokmerrie.) En de vader was een bewezen vaderdier die recent overleden is. Maw het paard zelf is qua bloedlijn enorm interessant. + Dat ze ook nog eens behoorlijk weet te bewegen en best leuk is om naar te kijken. Een zogenaamde merrie met potentieel dus.
Dan ben ik als eigenaar toch stapelgek als ik zo'n dier helemaal op de foto zou laten zetten? Op zoek naar iets dat misschien wel eens erfelijk zou kunnen zijn? Al helemaal omdat dit bij het PSL helemaal geen vereiste is. Ik zou mijn merrie er onnodig tekort mee doen.
En zelfs dan kan je wel een 'propere' merrie hebben. Maar dan weet je nog helemaal niets over de dekhengsten.

Sammie schreef:
Nu ik vind het ook niet erg slim van d'r en erg voorbarig om te roepen dat het een geweldig veulen is (en later ook een geweldig paard) is omdat x mensen hem al wilde kopen. Dat is bij veulens niet zo moeilijk weetje, die zijn altijd leuk en schattig. Misschien leuk kleurtje erbij. Eerst maar eens kijken hoe het uitgroeit.. Ken er zat die later zo lelijk als de nacht zijn geworden. En wie weet is het ook gewoon wel een goed gelukte combi.

Lief en schattig deed niet ter zake hoor. Er zijn mensen die op bloedlijn alleen al geïnteresseerd waren.
Gek hé, maar de specifieke kruising die ik gefokt heb + de ongekeurde! vaderhengst die ik gebruik heb, worden als enorm interessant beschouwd in bepaalde sporttakken. :+ Er bestaat meer dan alleen dressuur en Kwpn'ers hoor. En die markt is er niet minder om.
En zolang zo'n paard niet volwassen is, is het altijd speculatie hé. Dat geldt voor elk veulen.

xx_Horsiex schreef:
OCD is erfelijk, waarom daar dan mee door fokken? Ik snap ook niet dat er stamboeken zijn die hengsten met ocd wel goedkeuren....

OCD is maar zeer beperkt erfelijk hoor. Dik 70% van het voorkomen van OCD heeft niets met erfelijkheid te maken. Des te meer met stalmanagement en voerbeleid.
Een uitstekende fokmerrie afwijzen omwille van een aanmerking die niet bewezen erfelijk is, lijkt mij helemaal van het zotte?
Je zou zoiets eigenlijk moeten beoordelen op basis van de nakomelingen.
KWPN is trouwens één van de weinig stamboeken die er zo zwaar aan tilt. En mijn inziens hebben ze er weinig resultaat mee ook.
En daarnaast, als jij nu een 4 jarige fokmerrie aankoopt die je PROK laat keuren. Kan die net zo goed genetische aanleg voor OCD hebben. Zo'n dier kan al lang en breed als 2jarige geopereerd zijn en je ziet daar niets meer van terug.

Electra63

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:51

Ik krijg de indruk dat er in dit topic sprake is van wat frustratie naar het KWPN?

AlexZura

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:02

Wauw, zelfs in een erger-topic tegenover zure reacties, zijn allemaal zure reacties. Geen wonder dat mensen bokt zien als verzamelplaats voor zeurmensen! =)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:05

AlexZura schreef:
Wauw, zelfs in een erger-topic tegenover zure reacties, zijn allemaal zure reacties. Geen wonder dat mensen bokt zien als verzamelplaats voor zeurmensen! =)

Heb jij verder nog een bijdrage aan dit topic? Dit is dus IMO een zure reactie. Kort door de bocht en verder geen bijdrage tot het onderwerp. :D

Maar wat zijn dan de zure reacties? Misschien moeten we daar eens de definitie van bepalen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:09

Euh…Ik zie hier helemaal geen allemaal zure reacties. Sterker nog ik zie veelal gewoon structurele, onderbouwde reacties. Goed men is het niet met elkaar eens, maar het hoeft ook niet. Slechts 1 a 2 reacties die lichtjes zuur te noemen zijn. Als je dit topic ‘allemaal’ zuur vindt, dan ben je imo weinig gewend :)

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:10

Sammie schreef:
Beslissingen worden niet altijd rationeel gemaakt.

Misschien inderdaad niet. Fokken met een eigen merrie zal waarschijnlijk altijd wel deels een emotionele beslissing zijn?
Maar wie bepaalt dat zo'n beslissing geen goede beslissing zou zijn omdat het niet 100% rationeel is?

Is het niet pretentieus om op basis van de summiere info die doorgaans in de openingspost zo'n hengstenkeuzetopic gegeven wordt, te veronderstellen dat de TS de verkeerde beslissing maakt?
Als iemand een topic opent "wel of niet fokken", wordt er gevraagd naar zulke meningen. En dan is dat zeker op z'n plek.
Maar het ging hier over topics waarin naar potentiële vaderhengsten gevraagd werd, en niet zozeer naar advies over het al dan niet fokken. In mijn ogen is dat dan inderdaad ergerlijk en off topic.
En men gaat ook niet de hele medische geschiedenis van de merrie in de openingspost schrijven.
Iets zoals artrose, HKO of eczeem kan het gevolg zijn van zoveel verschillende oorzaken. Wat niet noodzakelijk erfelijk hoeft te zijn.
Een leverprobleem geeft bijvoorbeeld ook extra aanleg tot eczeem en huidproblemen. (eczeem heeft maar een extra erfelijkheid van om en bij de 20%) HKO kan het gevolg zijn van de rijstijl en artrose kan het gevolg zijn van een trauma etc...
Laatst bijgewerkt door Luckystory op 27-11-12 13:11, in het totaal 1 keer bewerkt

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:11

Sammie schreef:
Euh…Ik zie hier helemaal geen allemaal zure reacties. Sterker nog ik zie veelal gewoon structurele, onderbouwde reacties. Goed men is het niet met elkaar eens, maar het hoeft ook niet. Slechts 1 a 2 reacties die lichtjes zuur te noemen zijn. Als je dit topic ‘allemaal’ zuur vindt, dan ben je imo weinig gewend :)

Precies :D

Maar ik krijg de indruk, dat als je het niet eens bent met de stelling, je een zure reactie geeft. :?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:15

Luckystory schreef:
Sammie schreef:
Beslissingen worden niet altijd rationeel gemaakt.

Misschien inderdaad niet. Fokken met een eigen merrie zal waarschijnlijk altijd wel deels een emotionele beslissing zijn?
Maar wie bepaalt dat zo'n beslissing geen goede beslissing zou zijn omdat het niet 100% rationeel is?

Is het niet pretentieus om op basis van de summiere info die doorgaans in de openingspost zo'n hengstenkeuzetopic gegeven wordt, te veronderstellen dat de TS de verkeerde beslissing maakt?
Als iemand een topic opent "wel of niet fokken", wordt er gevraagd naar zulke meningen. En dan staan zulke meningen zeker op hun plek.
Maar het ging hier over topics waarin naar potentiële vaderhengsten gevraagd werd, en niet zozeer naar advies over het al dan niet fokken. In mijn ogen is dat dan inderdaad ergerlijk en off topic.
En men gaat ook niet de hele medische geschiedenis van de merrie in de openingspost schrijven.
Iets zoals artrose, HKO of eczeem kan het gevolg zijn van zoveel verschillende oorzaken. Wat niet noodzakelijk erfelijk hoeft te zijn.
Een leverprobleem geeft bijvoorbeeld ook extra aanleg tot eczeem en huidproblemen. (eczeem heeft maar een extra erfelijkheid van om en bij de 20%) HKO kan het gevolg zijn van de rijstijl en artrose kan het gevolg zijn van een trauma etc...

IMO maakt de oorzaak van de beperking niet uit. Artrose/HKO/KS is pijnlijk, dus alleen al de gedachte om met zulke merries te willen fokken, geef IMO aan, dat je niet om het welzijn van je merrie denkt.

En natuurlijk zijn er mensen, die een weloverdachte keuze maken, maar het gros zal dat niet doen. Zeker niet een paar jaar geleden, toen de paardensport/fokkerij booming was. Iedereen fokte maar raak en nu een paar jaar later, met een recessie, staan veel paarden/pony's te koop. Voor een deel, zal geen nieuwe eigenaar gevonden worden.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:21

Electra63 schreef:
IMO maakt de oorzaak van de beperking niet uit. Artrose/HKO/KS is pijnlijk, dus alleen al de gedachte om met zulke merries te willen fokken, geef IMO aan, dat je niet om het welzijn van je merrie denkt.

Weet je wat wel grappig is? Zwangerschapshormonen hebben een positieve invloed op artrose. :+
Mijn merrie heeft al jaren artrose (en inderdaad als gevolg van een zware blessure toen ze jong was.) Ze loopt ook al onzuiver sinds ze 7 jaar was. (Ze is er nu 15) En rijden is niet altijd mogelijk met haar.
Maar ik heb haar nog nooit zo goed weten lopen als toen ze hoogdrachtig was. Verd*mme wat ik had ik toen spijt dat ze te dik was om er een zadel op te leggen. :D Lang leve de zwangerschapshormoontjes hoor!

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:24

Citaat:
Maar het ging hier over topics waarin naar potentiële vaderhengsten gevraagd werd, en niet zozeer naar advies over het al dan niet fokken.
Als je nu werkelijk dit weer aan wil gaan kaarten, gaan we in cirkels praten. Daar ga ik niet aan beginnen. Ik verwijs naar mijn eerdere reacties.

Citaat:
Fokken met een eigen merrie zal waarschijnlijk altijd wel deels een emotionele beslissing zijn?
Jep, niks mis mee. En als je er in verdiept en je hebt een gezonde merrie. Mijn zege heb je! Maar maak die beslissing wel zo objectief mogelijk (voor zover het kan) en daar schort het wel eens aan. Ik verwijs verder naar de reeds besproken roze wolk.

Citaat:
Aan een openingspost kun je al heel snel opmaken of TS weet wat ze wil en waar ze het over heeft. Maar zoals jij stelt… kunnen we EHK beter gewoon helemaal opdoeken. :)

Citaat:
HKO kan het gevolg zijn van de rijstijl en artrose kan het gevolg zijn van een trauma etc...
Artrose kan een normale slijtage zijn, maar niet bij paarden van onder de tien jaar! HKO is het gevolg van slechte benen, als een rijstijl daar debet aan is, is het paard er sowieso gevoelig voor… Sinds het uitbannen van HKO hengsten (bij sportpaardenstamboeken) is het aantal HKO paarden geminimaliseerd. Wil je dan nog steeds beweren dat het een heleboel andere gevolgen kan hebben?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:27

Luckystory schreef:
Electra63 schreef:

Weet je wat wel grappig is? Zwangerschapshormonen hebben een positieve invloed op artrose. :+
Mijn merrie heeft al jaren artrose (en inderdaad als gevolg van een zware blessure toen ze jong was.) Ze loopt ook al onzuiver sinds ze 7 jaar was. (Ze is er nu 15) En rijden is niet altijd mogelijk met haar.
Maar ik heb haar nog nooit zo goed weten lopen als toen ze hoogdrachtig was. Verd*mme wat ik had ik toen spijt dat ze te dik was om er een zadel op te leggen. :D Lang leve de zwangerschapshormoontjes hoor!

Ik kan je vertellen dat ik ernstige artrose in mijn nek heb, dat is soms zeer pijnlijk. En dan hebben wij het nog maar niet of het erfelijk is?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:41

Hier absoluut geen frustratie richting het KWPN, wel dat er op bokt mensen zijn die enkel in het hokje KWPN kunnen denken als het om algemene fokkerij discussies/vragen gaat

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:41

Sammie schreef:
Artrose kan een normale slijtage zijn, maar niet bij paarden van onder de tien jaar! HKO is het gevolg van slechte benen, als een rijstijl daar debet aan is, is het paard er sowieso gevoelig voor… Sinds het uitbannen van HKO hengsten (bij sportpaardenstamboeken) is het aantal HKO paarden geminimaliseerd. Wil je dan nog steeds beweren dat het een heleboel andere gevolgen kan hebben?

Ik ben het deels wel eens met jou hoor.
Jonge paarden met HKO of ongelijke voeten zou ik ook niet aan beginnen. En KS zou ik ook een probleem vinden.
Maar er zijn net zo goed een heel aantal dingen die niet noodzakelijk erfelijk zijn.
Als merrie-eigenaar vraag je toch ook dingen na bij DA's en aanverwanten? En als het goed is, ken je de geschiedenis van je paard waardoor je mogelijk bepaalde dingen kunt verklaren?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:45

Luckystory schreef:
Sammie schreef:

Ik ben het deels wel eens met jou hoor.
Jonge paarden met HKO of ongelijke voeten zou ik ook niet aan beginnen. En KS zou ik ook een probleem vinden.
Maar er zijn net zo goed een heel aantal dingen die niet noodzakelijk erfelijk zijn.
Als merrie-eigenaar vraag je toch ook dingen na bij DA's en aanverwanten? En als het goed is, ken je de geschiedenis van je paard waardoor je mogelijk bepaalde dingen kunt verklaren?

Geloof jij dit echt? Ik denk dat veel mensen "zomaar" een veulen fokken, omdat het leuk is, omdat de merrie niet meer te berijden is, omdat men ruimte genoeg heeft, omdat men denkt eraan te kunnen verdienen. Impuls-dekkingen, hetzelfde als impuls-aankopen. :D Men overdenkt het helemaal niet, is mijn ervaring soms. Men doet maar was. ;)

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:52

Luckystory schreef:

Mijn ervaring irl en ook hier op bokt is dat dus niet zo. Bij papierloze merries kan dat sowieso zelden, dus mis je eigenlijk altijd een grote 'schat' aan kennis. Ik denk dat als je er een vragenronde over zou houden dat het meerdendeel geen flauw benul heeft van hoe het zit. Getuige ook wel de soms onmogelijke wensen op EHK.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 13:54

Elke gek zijn gebrek . Maar er zijn zoveel kwalen bij paarden en een heel groot gedeelte komt ook door verkeerd rijden en maar minimaal uit de aanleg . Dan noem ik HKO .
Artrose , simpel slijtage . Hoe komt dat . Paarden worden met pokon opgefokt om als 4 jarige toch wel al minimaal L proef te kunnen lopen .
Ik heb een 8 jarige met artrose in een achterbeen . En dat is niet erfelijk . Zij heeft 2 gaat geleden een zwaar trauma gehad en daar is de artrose uit voort gekomen . Stom he dat ik dat hier neerzet . Want ooit FOK ik nog een 100% Gelders veulen mest haar . Is die nakomeling dan gedoemd tot salami ?
Als je fokt met een dier wat een gebrek heeft moet je heel goed weten waar dat gebrek vandaan komt . Weet je dat niet dan niet fokken .
En dan over fokken met kruisingen of niet ggk ouder dieren . Er zijn mega stamboeken bv aqha en daar wordt gewoon gefokt en niks geen keuring of wat dan ook
Dat mag wel ??? Omdat zowel pappa als Mamma aqha zijn ?!
En dan noem ik nu het KWPN waar een merrie keuring ook niet veel voorsteld. Merrie, s mogen laten zien dat ze in het type staan en leuk kunnen bewegen en voilla stamboek . Kunnen ze wat extra een ster . Hebben ze een ruiter die leuk kan sturen worden ze sport ....
Hengsten met een chip worden ook opgenomen als de bloedvoering interessant is .
Met een vermelding maar er wordt gewon mee gefokt .

Nou dan heb ik dus ook niks tegen een wel overwogen kruising . Mits de achtergrond maar niet is " Zo leuk een keukentje in de wei " Want dat is te vaak gebeurd en het resultaat is nu onderweg met een paard onwaardig transport omdat slacht in het buitenland goedkoper is of net wat meer oplevert .
Dus bezint eer ge begint .

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:20

Zinzi, je heb het echt bij het verkeerde eind.

HKO is erfelijk. Artrose op jonge leeftijd is ook erfelijk.

Ster predikaat moeten ze niks extra voor doen. Het moet gewoon een beter paard zijn. Beter in het type staan, beter bewegen. Daar voor hoef je niet uren naar een paard staan kijken. Stamboekkeuring is het constateren van bepaalde kenmerken. Je kan het niets vinden voorstellen maar je weet dan tenminste iets over het exterieur. En het gaat niet alleen om nu.....maar dat men over tig jaar ook nog weet dat het een goed paard was. Vastleggen van informatie dus.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:22

Ohh en hengsten met een chip worden niet geaccepteerd.. Een hengst met een afvlakking kan bij voldoende compensatie op overige punten(eigen prestatie, afstamming en bouw) goedgekeurd worden.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:35

Precies en de afvlakking mag ook niet zitten op plekken waar erfelijkheid bewezen is.

Lottie84

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:38

Zure reacties horen nu eenmaal bij Bokt ;) Moet je doorheen kunnen prikken. Er zitten mensen die alleen uit lijken te zijn op rellen. Meest simpele topics kunnen de grootste reltopics worden. Thats the worldwideweb!

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 14:40

Lottie84 schreef:
Zure reacties horen nu eenmaal bij Bokt ;) Moet je doorheen kunnen prikken. Er zitten mensen die alleen uit lijken te zijn op rellen. Meest simpele topics kunnen de grootste reltopics worden. Thats the worldwideweb!

Heb je het topic doorgelezen?

Het gaat niet over mensen die rellen. Het gaat erover of je iemand mag afraden om te dekken.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:14

NatasjavE schreef:

Ster predikaat moeten ze niks extra voor doen. Het moet gewoon een beter paard zijn. Beter in het type staan, beter bewegen. Daar voor hoef je niet uren naar een paard staan kijken. Stamboekkeuring is het constateren van bepaalde kenmerken. Je kan het niets vinden voorstellen maar je weet dan tenminste iets over het exterieur. En het gaat niet alleen om nu.....maar dat men over tig jaar ook nog weet dat het een goed paard was. Vastleggen van informatie dus.

Hko , zijn wel vaak paarden die niet goed gereden zijn , geen gelul kop in de krul. Ken helaas aantal paarden met hko en allemaal zo gereden dus het is een en en factor . En heus niet uitgesloten als je een wel overwogen kruising fokt . Of als je een vol papier fokt ....
Ligt er wel aan waardoor een paard artrose heeft ! In het geval van mijn merrie is het ontstaan omdat er een stafylokokken bacterie het nodig vondt mn paard zn gewricht te molesteren .
En ik weet dat ze voor Ster niks hoeven te doen alleen beter zijn als de rest . Maar dan nog ligt het eraan wat de jury graag ziet een luxe of een wat klassieker type om maar in t Gelderse te blijven ...

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:23

euh, HKO zit in de hoeven :?

zimbabwe

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:32

Volgens mij is dat net zo als met heel veel ziektes en aandoeningen: je krijgt er pas last van als je al een genetische zwakte hebt voor het een en ander en dan de omstandigheden meegenomen die maken dat juist die genzwakte boven komt.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 16:34

Zinzi_jewel schreef:
NatasjavE schreef:

Hko , zijn wel vaak paarden die niet goed gereden zijn , geen gelul kop in de krul. Ken helaas aantal paarden met hko en allemaal zo gereden dus het is een en en factor . En heus niet uitgesloten als je een wel overwogen kruising fokt . Of als je een vol papier fokt ....
Ligt er wel aan waardoor een paard artrose heeft ! In het geval van mijn merrie is het ontstaan omdat er een stafylokokken bacterie het nodig vondt mn paard zn gewricht te molesteren .
En ik weet dat ze voor Ster niks hoeven te doen alleen beter zijn als de rest . Maar dan nog ligt het eraan wat de jury graag ziet een luxe of een wat klassieker type om maar in t Gelderse te blijven ...

Dat klinkt allemaal heel erg goed onderbouwd, zonder vooroordelen. :D Het lijkt erop dat we allemaal beter met papierloze, geblesseerde, recreatief bereden merries kunnen gaan fokken. ;)