stef schreef:Nog even over dat je moet kiezen voor een ggk hengst: denk eens verder dan het kwpn, er zijn stamboeken die niet eens goedkeuring kénnen.
Exact nog zoiets. Niet alle stamboeken vragen RX-en voor goedkeuring.
Om maar iets te noemen. Ik heb recent een jonge fokmerrie aangekocht uit een Iberisch stamboek. (PSL)
Paard is gefokt door iemand met naam en de bloedlijnen zijn top. De moeder is kampioen geweest in het thuisland en ook op latere leeftijd in België, Nederland en Duitsland. En heeft recent een 'recommended' status gekregen. (Wat vergelijkbaar is met die predikaten bij de warmbloeden. Dit is zowat het hoogst mogelijke voor een fokmerrie.) En de vader was een bewezen vaderdier die recent overleden is. Maw het paard zelf is qua bloedlijn enorm interessant. + Dat ze ook nog eens behoorlijk weet te bewegen en best leuk is om naar te kijken. Een zogenaamde merrie met potentieel dus.
Dan ben ik als eigenaar toch stapelgek als ik zo'n dier helemaal op de foto zou laten zetten? Op zoek naar iets dat misschien wel eens erfelijk zou kunnen zijn? Al helemaal omdat dit bij het PSL helemaal geen vereiste is. Ik zou mijn merrie er onnodig tekort mee doen.
En zelfs dan kan je wel een 'propere' merrie hebben. Maar dan weet je nog helemaal niets over de dekhengsten.
Sammie schreef:Nu ik vind het ook niet erg slim van d'r en erg voorbarig om te roepen dat het een geweldig veulen is (en later ook een geweldig paard) is omdat x mensen hem al wilde kopen. Dat is bij veulens niet zo moeilijk weetje, die zijn altijd leuk en schattig. Misschien leuk kleurtje erbij. Eerst maar eens kijken hoe het uitgroeit.. Ken er zat die later zo lelijk als de nacht zijn geworden. En wie weet is het ook gewoon wel een goed gelukte combi.
Lief en schattig deed niet ter zake hoor. Er zijn mensen die op bloedlijn alleen al geïnteresseerd waren.
Gek hé, maar de specifieke kruising die ik gefokt heb + de ongekeurde! vaderhengst die ik gebruik heb, worden als enorm interessant beschouwd in bepaalde sporttakken.

En zolang zo'n paard niet volwassen is, is het altijd speculatie hé. Dat geldt voor elk veulen.
xx_Horsiex schreef:OCD is erfelijk, waarom daar dan mee door fokken? Ik snap ook niet dat er stamboeken zijn die hengsten met ocd wel goedkeuren....
OCD is maar zeer beperkt erfelijk hoor. Dik 70% van het voorkomen van OCD heeft niets met erfelijkheid te maken. Des te meer met stalmanagement en voerbeleid.
Een uitstekende fokmerrie afwijzen omwille van een aanmerking die niet bewezen erfelijk is, lijkt mij helemaal van het zotte?
Je zou zoiets eigenlijk moeten beoordelen op basis van de nakomelingen.
KWPN is trouwens één van de weinig stamboeken die er zo zwaar aan tilt. En mijn inziens hebben ze er weinig resultaat mee ook.
En daarnaast, als jij nu een 4 jarige fokmerrie aankoopt die je PROK laat keuren. Kan die net zo goed genetische aanleg voor OCD hebben. Zo'n dier kan al lang en breed als 2jarige geopereerd zijn en je ziet daar niets meer van terug.