Transparantie over ban.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:30

Doma_clasica schreef:
Er zijn bepaalde volwassen bokkers die negatief opvallen op Bokt en ik denk dat de moderators dat ook zien.

Dit is nou precies wat ik bedoel! Als je in het dagelijks leven negatief opvalt is dat geen probleem, althans, zolang je geen crimineel bent. Natuurlijk vinden wij (algemeen bedoeld) dat soort mensen niet leuk, en lopen dan met een boogje om zo iemand heen. Vinden we volstrekt normaal. Maar op Bokt moet zo iemand geband worden... Dat vind ik nou raar.

Doma_clasica schreef:
Dit topic is naar mijn idee ook al veel te lang open.

En ook dit is een uitstekend voorbeeld van wat ik bedoel. Waarom topics sluiten? In een gesprek wat je niet zint plak je toch ook niet iemands mond dicht? Dan loop je weg en ga je wat anders doen.
Laatst bijgewerkt door Dorien66 op 28-08-12 08:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Dorien66

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:33

Nuage schreef:
Dorien het was een voorbeeld. Ik maak discussies graag tastbaar en specifiek, in z'n algemeenheid blijven praten daar schieten we nooit zoveel mee op. Als jij enkel praat vanuit een gevoel en niet concreet wilt/kunt zijn wat verwacht je dan nog van de discussiepartner? Je zit niet veel op Bokt zeg je maar je hebt wel een mening over of wij te snel ingrijpen. Dat snap ik niet helemaal.

Kijk, dit is nou zo'n argument wat een discussie compleet doodslaat.
Met niet veel tijd op Bokt doorbrengen bedoel ik dat ik niet actief post en niet alles lees. Maar ik kom dagelijks meerdere keren op Bokt dus ik denk dat ik redelijk goed weet hoe het eraan toegaat. Ook heb ik uitgelegd waarom ik niet actief post... Het wordt een herhaling van zetten. Ik ga aan het werk.

Edit: lees de post van Kadankovitch, hij stipt het werkelijke probleem aan van dit topic. Het gaat over details en gevolgen daarvan, terwijl je het over het principe zou moeten gaan. Dat is waarom ik jou geen tastbare en specifieke voorbeelden geef. En een gevoel mag ook als argument meegeteld worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:40

Doma Classica, het is natuurlijk hoe je het wil zien...het negatief opvallen...als wij nu met zijn allen over jouw gaan vallen en dat in een paar topics blijven doen, val jij negatief op :D Dat is nl bokt!

Soms lees ik met verbazing hoe betrekkelijk nieuwe bokkers in specifieke topic, zoals bv deze zo uit de klerenkast komen, dat ik denk, joh zo ver van voor jouw tijd...of bokkers die mee reageren dst ik denk, tja als je in de kliek bent toegevoegd en JIJ mag het zeggen, lijkt het net of JIJ het ook hebt ondervonden, waardoor die aangevallen persoon ineens Of negstief opvalt of ineens nog meer. Feitelijk wordt er alleen maar gediscussierd.....
Voor de wat meer ingeweide bokker die , door het " ons kent ons " systeem, dan weet ooooo dus die zit er achter.

In dit soort topics is het als stroop voor dat soort vliegen.

Wat is nu menselijk om als mod je dinnen te gaan telllen in zo een topic?

Dus Doma Classica, als jij een zeer been treft met een ander netwerk, eens zien hoe snel jij negstief opvalt?...

Overigens is dat netwerking zoals het bedrijfsleven ook werkt....positief opvallen met diegene die aan de touwtjes trekt.

Een ondergronds systeem dat al jaaaaren en ver van voor jouw bokt tijd aan de gang is.

Daarom heb ik in een eerder topic opgeroepen tot verversing van langzittende moddies en hoofdmoddies...het bekende verse bloed om een bedrijf gezond te houden.

Transparantie zou dan wellicht ook kunnen...

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 08:48

Waarom verversing van nieuwe Mods? :?
Ik denk dat je zeker ervaring moet krijgen in het Mod-zijn. En als je het goed doet als moderator? Waarom dan vervangen? Als moderator maak je misschien niet altijd vrienden maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog maar met weinig moderators contact heb gehad en dus eigenlijk de mods niet eens ken. Het is dat ze een kleurtje hebben. Dus wat mij betreft mogen moderators gewoon aanblijven tenzij zij hun werk niet goed doen. En daarbij denk ik dat er niet teveel verloop moet zijn. Straks is iedereen moderator geweest en dan heeft zowat iedereen achter de schermen inzage gehad wat mij op zich ook weer niet de bedoeling lijkt.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:02

Doma_clasica schreef:
Waarom verversing van nieuwe Mods? :?
Ik denk dat je zeker ervaring moet krijgen in het Mod-zijn. En als je het goed doet als moderator? Waarom dan vervangen? Als moderator maak je misschien niet altijd vrienden maar ik moet je eerlijk zeggen dat ik nog maar met weinig moderators contact heb gehad en dus eigenlijk de mods niet eens ken. Het is dat ze een kleurtje hebben. Dus wat mij betreft mogen moderators gewoon aanblijven tenzij zij hun werk niet goed doen. En daarbij denk ik dat er niet teveel verloop moet zijn. Straks is iedereen moderator geweest en dan heeft zowat iedereen achter de schermen inzage gehad wat mij op zich ook weer niet de bedoeling lijkt.

Omdat er geneigd word (mods, geneigd niet gebleken, geneigd) naar partijdigheid.
Dit valt meerdere bokkers op. Mijn PB box loopt de afgelopen dagen vol met PB's waarin gevraagd word of dat zo is, kan ik er naar kijken en zou ik hierin iets kunnen doen.

Ik ben van mening dat als een Permanente ban openbaar gemaakt zou worden dit vanuit de betreffende gebande moet komen. Die kan een verzoek tot openbaring indienen.
Maar dan wel volledig.
Met alle OW's, alle redenen van de ban.

Waar rook is is vuur.
En als de mods niets te verbergen hebben, maar ook de gebande niet, waarom zou dit niet mogen dan?

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:14

Doma_clasica schreef:
maikeltje schreef:
Minderjarigen hebben toch ouders? Hebben die niet de taak om hun kroost te beschermen?

Ik heb eigenlijk de indruk dat niet de kinderen de rellers zijn op Bokt maar dat het toch echt de volwassenen zijn. :roll: En dat is toch op zijn minst bijzonder te noemen.
Er zijn bepaalde volwassen bokkers die negatief opvallen op Bokt en ik denk dat de moderators dat ook zien. Ik vind dat de moderators in dat soort gevallen erg soepel zijn en verbaas mij een beetje dat de gebanden niet eerder een ban hebben gekregen.
Ik vind het ook vreemd dat een opgelegde ban zoveel doet met mensen. Vrienden van gebanden maken topics aan om wederom het boktbeleid onder de loep te nemen en het lijkt wel het effect van een olievlek te krijgen.
Dit topic is naar mijn idee ook al veel te lang open.

Maar wie bepaalt of bokkers negatief opvallen? Het aantal tems op die persoon of zijn/haar berichten? Zijn deze tems altijd eerlijk, objectief of onderbouwd? Meningen zullen daarover verschillen.
En de reden om dit topic te willen sluiten, snap ik sowieso niet. Imo is dit een nette discussie, maar misschien kan jij dan aangeven waarom dit topic gesloten zou moeten worden? Daar ben ik erg benieuwd naar!

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:39

Lieffiefi schreef:
Ik ben van mening dat als een Permanente ban openbaar gemaakt zou worden dit vanuit de betreffende gebande moet komen. Die kan een verzoek tot openbaring indienen.
Maar dan wel volledig.

Dit topic bleef toch een beetje door mn hoofd spoken en bovenstaande lijkt me toch niet helemaal wenselijk. Als namelijk alles open is, dan kan dat weer zeer onprettig zijn voor een eventueel "slachtoffer" van de gebande. Stel dat Klaas een ontzettend terechte ban heeft gekregen omdat hij Pietje voor van alles en nog wat heeft uitgemaakt. Als Klaas dan geband wordt, zou ik als Pietje zijnde niet blij zijn als alles waar Klaas me voor heeft uitgemaakt op z'n profiel wordt gezet omdat hij wel vindt dat het openbaar mag. Dus zó transparant zou ik het ook weer niet willen maken.

Wellicht meer een opsomming van OW's en korte reden? Dus bijv.

1-1-12 OW1 wegens SA
1-2-12 OW2 wegens persoonlijke aanval, etc.

Degenen die erbij betrokken zijn geweest, weten dan wel waar het over gaat en wie er niet bij betrokken is, maar wel die persoon mist, kan zien wat er aan de hand is zonder al te specifiek te worden.

En waarom dit topic sluiten? Er wordt m.i. netjes gediscussieerd, er wordt niet op de man gespeeld en iedereen is samen aan het brainstormen. Ik heb Bokt nog maar weinig zo eensgezind gezien. :D

papagroom

Re: Transparantie over ban.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-08-12 09:50

Een extra toevoeging,waaraan je kan zien of de ban tot stand gekomen is nav tem gedrag is welkom....het komt nu voor dat iemand in de schoenen geschoven krijgt dat iemand geband is ,door temmen van de ander,terwijl dat helemaal niet zo hoeft te zijn.....dit kan veel voorkombare wrevel voorkomen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 09:56

Dat laatste lijkt me niet handig.

Bovendien wordt er op grensoverschrijdende posts heel veel getemd, juist ook door buitenstaanders. Moet je dan van iedereen de naam aangeven die op dat uitroeptekentje heeft gedrukt?

Dan krijg je toch júist mensen die de score gelijk willen trekken??

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:04

Daarbij zijn de temmers dan de boeman en denken ze nog wel een keer voor ze weer gaan temmen en zonder temmers wordt modden wel een stuk lastiger.

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:10

mylittlejoy schreef:
Lieffiefi schreef:
Maar dan wel volledig.

Dit topic bleef toch een beetje door mn hoofd spoken en bovenstaande lijkt me toch niet helemaal wenselijk. Als namelijk alles open is, dan kan dat weer zeer onprettig zijn voor een eventueel "slachtoffer" van de gebande. Stel dat Klaas een ontzettend terechte ban heeft gekregen omdat hij Pietje voor van alles en nog wat heeft uitgemaakt. Als Klaas dan geband wordt, zou ik als Pietje zijnde niet blij zijn als alles waar Klaas me voor heeft uitgemaakt op z'n profiel wordt gezet omdat hij wel vindt dat het openbaar mag. Dus zó transparant zou ik het ook weer niet willen maken.

Wellicht meer een opsomming van OW's en korte reden? Dus bijv.

1-1-12 OW1 wegens SA
1-2-12 OW2 wegens persoonlijke aanval, etc.

Degenen die erbij betrokken zijn geweest, weten dan wel waar het over gaat en wie er niet bij betrokken is, maar wel die persoon mist, kan zien wat er aan de hand is zonder al te specifiek te worden.

En waarom dit topic sluiten? Er wordt m.i. netjes gediscussieerd, er wordt niet op de man gespeeld en iedereen is samen aan het brainstormen. Ik heb Bokt nog maar weinig zo eensgezind gezien. :D

Ik meldt toch ook niet dat de melder erbij gezet moet worden?
Als er openbaarheid van een ban gewenst is, vanuit de gebande dan lijkt mij dit geen probleem. Namen kunnen gewoon gecensureerd worden...

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:11

Lente schreef:
Dat laatste lijkt me niet handig.

Bovendien wordt er op grensoverschrijdende posts heel veel getemd, juist ook door buitenstaanders. Moet je dan van iedereen de naam aangeven die op dat uitroeptekentje heeft gedrukt?

Dan krijg je toch júist mensen die de score gelijk willen trekken??

Je hoeft niet de naam van de temmers openbaar te maken, maar het aantal temmers zou ik soms wel interessant vinden.
Ik heb namelijk het idee, dat er niet altijd getemd wordt op ( grensoverschrijdende) posts, maar vooral getemd wordt door "tegenstanders" van een mening of bepaalde bokker. M.a.w. ik geloof niet altijd in de objectiviteit van bokkers en/of temmers. Dat geeft niet, dat is menselijk. :D

mylittlejoy

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:16

@lieffiefi: Daar heb je gelijk in.

@Electra: Dat zou wel iets zijn. Is het eigenlijk zo dat het temmen vrij is, oftewel, kan een ieder naar hartelust temmen zonder gevolgen? Want dat zou dan eventueel ook wel iets zijn om in deze gedachtegang mee te nemen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:18

Als iemand steeds temt valt dat wel op hoor. :)

Lieffiefi

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:20

Lente schreef:

Ik heb me stuk getemt, maar daar vernam ik niets over.
Vergeet daarbij niet dat een ieder andere normen en waarden heeft, dus ook andere grenzen.
ALs ik daarop aangesproken zou worden dan zou ik daar de discussie ook wel over aan willen gaan...

@mylittlejoy Gefeliciteerd! *\%/*

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:26

Lente schreef:

Hoe weet jij dat?

Je kan snel een excellbestandje opzetten (achter de schermen) om het temgedrag eens onder de loep te nemen. Als er op de berichten van bokker X veel getemd wordt, zou je kunnen kijken of daar een patroon in zit. Zijn het (altijd) dezelfde bokkers die temmen op bokker X? (is er dan sprake van een "vete") Of wordt er altijd veel getemd in bepaalde topics/bepaalde onderwerpen door dezelfde bokkers? Wordt er getemd op de inhoud/mening van het bericht of de manier waarop het bericht geschreven is. Ik kan mij voorstellen dat dit gebeurt bij topics met "gevoelige" kwesties zoals abortus en/of geloofskwesties.

Iemand bannen om een sterke of afwijkende mening is IMO op een discussieforum de krenten uit de pap halen. :D Het wordt dan wel erg saai en gezapig, naar mijn mening.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:26

Je hebt wel gewoon indien gewenst reacties op je TeMs gekregen via het gebruikerspaneel?

Er is natuurlijk een verschil tussen constructief TeMmen op posts die om wat voor reden dan ook niet aan de regels voldoen en op alle posts die richting het randje gaan van een andere gebruiker TeMmen.

Ook dat verschil valt echt wel op.

Hoe ik dat weet? Ik heb ook in het team gezeten. :)

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:32

Als iemand steeds zou temmen, op een tegenstander of zoiets, moet je wel iets hebben om op te temmen.
Dus dan moet diegene ook opmerkingen plaatsen die over de grens gaan en dan tem je sowieso met goede reden dus.
En als je temt op onschuldige opmerkingen, denk ik dat de mod's niet zo dom zijn dat ze dat niet zien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:34

Klopt wat jij zegt mika.

Geloof dat er best onnodig geTeMd wordt, maar zoals Nuage geloof ik eerder al zei; als die TeM onterecht is krijg je echt geen OW.

zonnebloem18

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:35

Tems op onschuldige berichten, daar bedankt je voor en je sluit de tem.
Verder doen we daar over het algemeen niet zo veel mee, mocht iemand echt opvallen als temmer op niet aanspreekwaardige berichten kunnen we die altijd daarop aanspreken of vragen om een reden.

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 10:44

Eigenlijk vind ik dit topic verschrikkelijke onzin. Wanneer je met respect naar andere gebruikers toe reacties plaatst en je aan de geldende regels houdt waar je bij het aanmelden mee akkoord bent gegaan is er volgens mij niets aan de hand. Als je de pipo wilt uithangen en de grenzen wilt opzoeken, dan loop je het risico dat je niet meer welkom bent. Bijna net zo als in het echte leven. ;) Daarnaast is het ook zo dat je je vrijwillig op Bokt begeeft, ben je het er niet mee eens, dan browse je er niet meer naar toe. Ik krijg echt het idee dat sommige mensen een heel saai leven hebben en het als een soort van levenstaak zien om alles wat met Bokt te maken heeft af te branden. Natuurlijk hoef je het niet overal mee eens te zijn, maar het zou wel fair zijn om de fout niet altijd bij een ander (in dit geval Bokt/Mods) neer te leggen.

Voor bovenstaande geldt natuurlijk: wie de schoen past trekke hem aan :)

Doma_clasica

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:24

The_Stig schreef:
Eigenlijk vind ik dit topic verschrikkelijke onzin. Wanneer je met respect naar andere gebruikers toe reacties plaatst en je aan de geldende regels houdt waar je bij het aanmelden mee akkoord bent gegaan is er volgens mij niets aan de hand. Als je de pipo wilt uithangen en de grenzen wilt opzoeken, dan loop je het risico dat je niet meer welkom bent. Bijna net zo als in het echte leven. ;) Daarnaast is het ook zo dat je je vrijwillig op Bokt begeeft, ben je het er niet mee eens, dan browse je er niet meer naar toe. Ik krijg echt het idee dat sommige mensen een heel saai leven hebben en het als een soort van levenstaak zien om alles wat met Bokt te maken heeft af te branden. Natuurlijk hoef je het niet overal mee eens te zijn, maar het zou wel fair zijn om de fout niet altijd bij een ander (in dit geval Bokt/Mods) neer te leggen.

_/-\o_

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 11:59

The_Stig schreef:

M.a.w. een reaktie moet altijd zinvol en respectvol zijn? Ik zie toch anders van sommige gebruikers bijv. vrouwonvriendelijke, soms discriminerende, misschien zelfs kwetsende reakties voorbij komen, maar die gebruikers posten nog steeds hoor.
In een discussie kan het er soms best even hard toe gaan, maar ik geloof in zelfreguliering (tot een bepaalde hoogte natuurlijk). Nu wordt een topic soms monddood gemaakt, door groene balken en (tijdelijke) slotjes.

En soms krijg je (sturende) PB's van moderators als er een beetje (cynische) humor wordt geplaatst. IMO overbodig. Papagroom en ik hebben ooit eens in een topic gezeten over "mannen die paardrijden". Opmerkingen als rollade (te dikke ruiters in te strakke kleding) of kerstkalkoen, waren volgens het team (onnodig) kwetsend, grof en beledigend. Ik zal dan wel niet zo'n tere ziel hebben, maar ik vind dit soort opmerkingen niet kwetsend in vergelijking met sommige andere berichten, dus als dan dat soort berichten worden verwijderd (het was ook geen serieus topic) en je krijgt daar sturende PB's over, dan lijkt het net, of je op een kleuterforum zit. ;)

Verder heb ik een prima, druk leven hoor, Bokt is (wat mij betreft) alleen maar tijdverdrijf. Door omstandigheden (ziekte) heb ik vorig jaar wel wat meer op Bokt gezeten, maar nu is het altijd even bij de koffie om te pauzeren. :D

The_Stig

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:33

Dat zeg ik niet dat een reactie altijd zinvol en respectvol moet zijn. Ik geef alleen aan dat je bewust het risico neemt op een waarschuwing of ban wanneer je dit niet doet. Als je het het idee hebt dat het er oneerlijk aan toe gaat qua waarschuwingen en ban's, dan snap ik überhaupt niet dat je hier nog berichten wilt plaatsen en plaatst.

Verder ben ik oprecht blij voor je dat je een prima leven hebt!

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-08-12 12:46

The_Stig schreef:
Dat zeg ik niet dat een reactie altijd zinvol en respectvol moet zijn. Ik geef alleen aan dat je bewust het risico neemt op een waarschuwing of ban wanneer je dit niet doet. Als je het het idee hebt dat het er oneerlijk aan toe gaat qua waarschuwingen en ban's, dan snap ik überhaupt niet dat je hier nog berichten wilt plaatsen en plaatst.

Verder ben ik oprecht blij voor je dat je een prima leven hebt!

Zoals eerder vermeld, ik ben hier ooit terecht gekomen doordat mijn kinderen hier zaten :D en ik hou van discussiëren, ook in het "echte" leven. En verder heb ik alles wel gezegd in dit topic ;) , alleen wil ik nog wel van Doma_Classica weten, waarom zij vindt dat dit topic moet worden gesloten? IMO is dit een nette discussie en wie het onzin vindt of een onzinnig topic vindt, hoeft ook niet te reageren :D, want ik vind honderden topics op Bokt niet leuk, zinnig of interessant en daar reageer ik dan ook niet op, maar deze hoeven (wat mij betreft) niet gesloten te worden. Zowel mensen, zoveel meningen, zoveel topics.