Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

PH_Jump

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:29

eerlijk gezegt stap ik soms bij de poetsplaats op mijn paard zonder cap, en bij de stal van me paard ligt dan me cap dus stap ik daar dan heen, ik probeer het me afteleren , alleen het lukt niet zo :o

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 10:05

Heino schreef:
Hou eens even op met dit soort beschuldigingen en zwartmakerij zeg! Ik zeg dat VEEL mensen,vooral jongeren, geen goede risicoanalyse kunnen maken. En daar laat ik het verder bij, ik wil alleen op een respectvolle manier discussiëren.

Heino schreef:
Ik zou het interessanter vinden wanneer je inhoudelijk in was gegaan op mijn mening: "de risicoanalyse van veel mensen is niet realistisch, daarom mag je sommige mensen best wijzen op de potentiële gevaren van het niet dragen van een cap"

Waarbij dat ´is´ volstrekt ongefundeerd IS, want jij kent de omstandigheden van die vele mensen helemaal niet.

...én

Heino schreef:
NinaCharlie schreef:
Wat is jullie mening over op je paard zitten zonder cap voor een fotoshoot? Dus niet rijden, maar alleen 5 minuten erop zitten, op bekend terrein dan. (Sorry als dit al eerder ter sprake is geweest maar ik heb nu geen tijd om alles door te lezen) :)

Net zo stom...

Citaat:
En IK VIND je hoofd niet willen beschermen stom ja, net zoals JIJ dat NIET VIND.

Waarbij je ook nog eens beweert te weten wat ik vind en daarmee de plank misslaat.

Zoals Stef opmerkt is het nut van een cap niet het punt.
Het punt is het waarom van de bemoeizucht erover.
Die stoelt op wat jij aangeeft; het idee dat jij het beter weet, de ander volgens jou een stomme keuze maakt en jij dus het recht hebt om die wettelijke vrijheid te overschreeuwen met jouw ongefundeerde mening.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:08

Batlow schreef:
sflj schreef:
Neuh... Roken moet gewoon verboden worden, net als onveilige seks, alcohol, ongezond eten enz enz

>;) er is ook nog iets zoals vrijheid en eigen keuzes. Je kan niet alles voor iedereen voorschotelen. :list:

Nee maar volgens de argumenten van mensen die vinden dat je verplicht een cap op moet, mag je iemand die je ziet roken ook best stom noemen, een zwaarlijvige die bij de Mac Donalds zit mag je gerust aanspreken en zeggen dat hij/zij stom is enz. enz.

Valt allemaal onder vrije meningsuiting?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 11:35

sflj schreef:
Nee maar volgens de argumenten van mensen die vinden dat je verplicht een cap op moet, mag je iemand die je ziet roken ook best stom noemen, een zwaarlijvige die bij de Mac Donalds zit mag je gerust aanspreken en zeggen dat hij/zij stom is enz. enz.

De fastfood-industrie kost de samenleving veel en VEEL meer aan gezondheidszorg dan helmloos motorrijden, helmloos paardrijden, zonder gordel autorijden ooit gekost heeft. Idem sex zonder veiligheidskleding.
Je hebt dus een prima ´recht´ je daarmee te bemoeien?

Zoals ik dit zie dient die capzucht het belang van de bedrijfssector en verder niets. Is het juist níet in het belang van de ruiterij en nog minder in dat van de individuel ruiter.
De ruiterij wordt opgezadeld met beperkinge en voor de individurle ruiter wordt het alleen maar ónveiliger. Die heeft meer belang bij een veiliger paard, bij een veiliger manier van rijden, bij betere opleiding, bij betere opleiders, dan bij een symptoombestrijding en kijk ons erkende sector eens veilig bezig zijn want een cap is verplicht.

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:21

Ik zie de roep om een cap helemaal niet als een vorm van bemoeizucht.
Als je langere tijd meedraait in de paardensport dan zie je helaas ongelukken gebeuren, waarvan de verwondingen minder ernstig waren geweest als de patiënt een cap had gedragen.
Vraag maar een willekeurige ambulancebroeder naar de gevolgen van een flinke val van een paard zonder cap op het hoofd. Helaas zijn er jaarlijks heel wat 112 meldingen.

Er rijden nu eenmaal veel kinderen paard, waarvan de ouders geen enkel benul hebben van paarden of van de gevaren van de paardensport. Als zo'n puber dan geen cap draagt, omdat ze het niet stoer vinden, vind ik het alleen maar goed als hier op bokt gewezen wordt op de gevaren. En dat geldt ook voor volwassenen die hun eigen rijkunst overschatten.
En zo erg is het toch niet om je cap op te zetten. Bij ons wordt altijd met cap gereden zowel onder het zadel als op de koets.

Asciugamano

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:29

Vraag een willekeurige verpleger in het ziekehuis eens naar de gevolgen van roken! Denk je niet dat dat er veel meer zijn? Geeft dat ons het recht om tegen iedere roker die we zien, te roepen dat ie een stommerik is?

Bloodymary

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:31

sflj schreef:
Vraag een willekeurige verpleger in het ziekehuis eens naar de gevolgen van roken! Denk je niet dat dat er veel meer zijn? Geeft dat ons het recht om tegen iedere roker die we zien, te roepen dat ie een stommerik is?

Nou dat gebeurt al genoeg. Ik rook maar af en toe, als het heel gezellig is. Maar het gezeik dat je dan over je heen krijgt.....

janouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:34

sflj schreef:

Ik zit hier toch niet op een rokerforum maar op een paardenforum :D

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 12:40

janouk schreef:
Ik zie de roep om een cap helemaal niet als een vorm van bemoeizucht.
Als je langere tijd meedraait in de paardensport dan zie je helaas ongelukken gebeuren, waarvan de verwondingen minder ernstig waren geweest als de patiënt een cap had gedragen.
Vraag maar een willekeurige ambulancebroeder naar de gevolgen van een flinke val van een paard zonder cap op het hoofd. Helaas zijn er jaarlijks heel wat 112 meldingen.

Ik ben oproepbaar door 112. Krijg dan die oproep door.
Stel die vraag dus maar +:)+
Míjn reactie op een dergelijke vraag is dat het grootste risico zit bij gebrek aan kennis/kunde/vaardigheid en men massaal veel te onvaardig op veel te onveilige paarden stapt met de cap als misleidend veiligheidsalibi.
Daar heb jij jouw evenwichtige expert-antwoord.
Evenwichtig want ik zie niet alleen de valschade maar weet ook wat van paardrijden en paarden en dus de onderliggende risico-factoren.

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:00

Huertecilla schreef:
Ik ben oproepbaar door 112. Krijg dan die oproep door.
Stel die vraag dus maar +:)+
Míjn reactie op een dergelijke vraag is dat het grootste risico zit bij gebrek aan kennis/kunde/vaardigheid en men massaal veel te onvaardig op veel te onveilige paarden stapt met de cap als misleidend veiligheidsalibi.
Daar heb jij jouw evenwichtige expert-antwoord.
Evenwichtig want ik zie niet alleen de valschade maar weet ook wat van paardrijden en paarden en dus de onderliggende risico-factoren.

Ik krijg toch een beetje de induk dat als ze jou aan de telefoon krijgen bij 112, dat diegene die hulp nodig heeft al is overleden voordat jij klaar bent met je 'uitleg'.......

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:06

janouk schreef:
Helaas zijn er jaarlijks heel wat 112 meldingen.

Hier in de regio gaan die dan onder meer naar de ´locale´ Proteccion Civil

Afbeelding

Hier bereden ´collegas´ van de policia nacional:

Afbeelding

En weer op de man door HP; óp naar de twee dozijn *\o/* *\o/* *\o/*

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 13:22

Bloodymary schreef:
Nou dat gebeurt al genoeg. Ik rook maar af en toe, als het heel gezellig is. Maar het gezeik dat je dan over je heen krijgt.....

= net zo onfatsoenlijk. Je moet helemaal zelf weten of je rookt.
janouk schreef:
Ik zit hier toch niet op een rokerforum maar op een paardenforum :D

Doet er niet toe. Het gaat erom dat er geen respect is voor de keuzevrijheid. Of het nou om roken, snacken, seks of 'risicovolle' sporten gaat.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:39

sflj schreef:

Is niet vergelijkbaar vind ik :) Als je hier foto's plaatst op bvb HAW vraag je imo om feedback op jou als ruiter. Dan kun je ook (ongevraagde) feedback op je uitrusting verwachten.

teugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 16:46

Beter een cap op je kop en je haar in de war!
als je hoofd door de war :o

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:13

Heino schreef:
sflj schreef:

Is niet vergelijkbaar vind ik :) Als je hier foto's plaatst op bvb HAW vraag je imo om feedback op jou als ruiter. Dan kun je ook (ongevraagde) feedback op je uitrusting verwachten.

En als ik ze nou op 'verslag van de dag' plaats? ;)

RoodZonnetje

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 18:54

Hangt af van de context :)

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:37