Voorstel: rondetafelsessie

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

justdiesel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:00

Ik ben zelf een niet zo aanwezige gebruiker en het zal me op zich allemaal worst wezen hoe het hier allemaal gaat, staat het me niet aan dan is het dag Bokt.
Maar sommige dingen die ik lees daar krijg ik toch wel een naar gevoel van! (zoals werkgever bellen enzo!)
Ben dan benieuwd of er bij mijn OW die ik overigens geheel terecht heb gekregen ook zo over mij gesproken is.....

Eline schreef:
Heel veel klachten over het 'met twee maten meten' lijken naar aanleiding van klachten over een kleine groep gebruikers, misschien een stuk of 20. Over het algemeen zijn dat niet de mensen die (om de analogie door te trekken) met 90km per uur over een woonerf knallen, maar mensen die altijd wat te dicht op je bumper zitten. Die te lang(zaam) op de linkerstrook van de snelweg zitten of hun lichten te hoog hebben ingesteld. Geen dingen waarmee ze keihard de wet overtreden, maar wel strontirritant.

Wow hoezo een stoot onder de gordel/trap na geven.....
Hier doe je nu dus precies hetzelfde....
Ga je in het dagelijks leven ook die irritante mensen dan op de lip zitten en ze achtervolgen of ze dan toch maar niet nog meer fout doen?
Want die indruk krijg ik hier op het forum wel, zet je 1 keer een stap verkeerd dan zitten er aasgieren op je te letten om een reden te zoeken om je maar fijn van het forum af te trappen.

BartVB schreef:
@ikdoemaarwat deel 2 :)
- 'De naam die niet genoemd mag worden'
Complexe zaak, ligt nogal gevoelig bij een hoop gebruikers. Moet ik echt even de tijd voor nemen, kom ik later op terug :j

Wist je al dat je twee schermen open kunt zetten zodat je op de ene even de situatie terug zoekt en op de andere meteen antwoord geeft?
Want ik krijg de indruk dat je zo alleen maar de vragen wilt ontduiken......

Ik heb trouwens ook niet meegekregen dat er een enquete is geweest, of ben ik nou zo dement aan het worden?

Voor de mensen die Bokt een bedrijf vinden, als jij bij bijvoorbeeld de plus boodschappen gaat doen en het staat jou daar niet aan. Ga je dan ook naar de bedrijfsleider om hem te vertellen hoe hij zijn toko moet gaan runnen? Dan ga je toch ook gewoon naar een andere winkel....
Bij mij op het werk klopt er ook veel niet en word er ook met twee maten gemeten, al een paar keer aangekaart maar er word toch niks aan gedaan, denk dat dat nog bij veel bedrijven zo is...

Ik hoop dat het gezever en gekonkel wel snel stopt en Bokt weer gewoon gezellig is.

Edit, iets toegevoegd
Laatst bijgewerkt door justdiesel op 28-12-10 12:14, in het totaal 2 keer bewerkt

Alet74

Re: Voorstel: rondetafelsessie

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 12:07

Maar als ik graag de producten van winkel X koop omdat het me in principe wel bevalt, dan blijf ik toch bij winkel X en hoop ik dat ze aan hun slechte punten gaan werken en ik er dan weer met plezier mijn inkopen kan doen.
Dingen veranderen valt niet mee, maar als de wil er is en men continue hierin wordt aangestuurd, dan moet het op den duur wel gebeuren.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 13:02

Alet dat tijd maken kun je oplossen door betaalde krachten als mod te instaleren..
A: ze zijn onpartijdig
B: ze kunnen in roulatiedienst veel meer in de gaten houden..
Als je overdag drie hebt en 's nachts 1, die alle aktieve onderwerpen kijken moet voldoende zijn

pubelia

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:06

Echwel schreef:
Alet dat tijd maken kun je oplossen door betaalde krachten als mod te instaleren..
A: ze zijn onpartijdig
B: ze kunnen in roulatiedienst veel meer in de gaten houden..
Als je overdag drie hebt en 's nachts 1, die alle aktieve onderwerpen kijken moet voldoende zijn

Dat is ook lekker onpersoonlijk. Vind het juist fijn om te weten als je een mod aanschrijft, met wie je schrijft.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:15

Partijdigheid bij mods zal je altijd houden. Hoe graag je het ook anders wilt zien, bij iemand met wie je het goed kan vinden zal je toch net iets soepeler zijn dan bij iemand die je virtueel wel kan schieten.. Wat dat betreft blijven er voor mij enkele opties over:
- onafhankelijke mods van buitenaf die de gebruikers zelf niet kennen
- bokkers die op nonactief gaan qua persoonlijk posten en enkel nog modereren
- geen moderators meer en het forum zichzelf laten leiden (en enkel ingrijpen bij strafbare feiten)

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:43

pubelia schreef:
[Dat is ook lekker onpersoonlijk. Vind het juist fijn om te weten als je een mod aanschrijft, met wie je schrijft.

Maar juist door het peroonlijke krijg je deze situaties, omdat veel vriendjes zijn met mod huppeldepup of die en die..
Onafhankelijke mods kunnen best een naam hebben what's in a name, maar ze horen niet samen met bokkers in hk topics enz te zitten

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 14:58

Ik denk dat Bart eens voor zichzelf goed op een rijtje mag zetten wat hij nou eigenlijk voor een bedrijf heeft, want het is een bedrijf, er gaat hier geld in om, hoe hij dit wil gaan neerzetten (ipv voortzetten zoals het nu is) en wat voor impact Bokt eigenlijk op mensen heeft.
Want kom op hee het is maar internet vind ik niet meer van deze tijd. En woepsie Bokt is best groot geworden wat nu? werd 4 jaar geleden ook al gezegd.

Mensen die zich bezig houden met mensen bannen, moeten zich niet bezig houden in huiskamers en op het forum. Als het even kan nieteens met paarden.
Vind ik.
En minsten goede kennis van internetzaken hebben.

En je kan je af gaan vragen: waarom alle bans? Met name bij de 'prominente' users.
Is er na een OW geen ander systeem? (de koelkast?)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:00

Eens, moderating en forummen moet strikt gescheiden worden, anders kan je nooit objectief blijven denk ik
Wat bedoel je met koelkast? :o

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:03

Wat maakt het ook uit als iemand een ban heeft voor altijd, je haalt de gebruiker weg, zijn berichten weg ajuus pleitos
Als ze dan een nieuw account aanmaken en ze gedragen zich daar netjes op, wat maakt het je dan uit,,,,
Laat de mensen ook een beetje zelf reguleren en ga niet gelijk wissen en bij het handje houden, mensen zijn sterker dan je denkt en weerbaarder
Als het je niet bevalt wat er tegen je gezegd wordt ga je toch weg.
Doe je toch ook als je ergens op visite bent en de ret van de visite zegt dingen die je niet leuk vindt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:35

Ik post dit hier ook nog wel even voor de overzichtelijkheid:
Topics over seks worden op slot gezet, terwijl dit níet in de regels terug te vinden is.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:37

Heino schreef:
Wat bedoel je met koelkast? :o

Een plek om af te koelen zonder meteen een ban. Geleend van geit.

Nic

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:46

Heino schreef:
Ik post dit hier ook nog wel even voor de overzichtelijkheid:
Topics over seks worden op slot gezet, terwijl dit níet in de regels terug te vinden is.

Ik denk dat dat komt vanwege dat bokkers op een gegeven moment gingen roepen 'denk aan de kinderen' of 'het is hier geen viva-forum of seksforum' alleen er wordt niet eenduidig gehandeld door mods.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 15:49

Om af te koelen? Dat je dan ff niet op het forum kan? Da's toch gewoon een ban dan? :P Of een forumgedeelte waar je naar hartelust je frustratie kan botvieren?

Mja, daarom is het ook nodig de regels op het gebied van sekstopics aan te passen (of: er überhaupt regels voor te maken, want nu worden mensen bestraft voor iets wat volgens de regels niet verkeerd is)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 19:58

Lovely schreef:
Stef, bedoel je soms een geval waar bijvoorbeeld de TS klaagt dat het paard last heeft van mok, maar uit de berichten blijkt dat het paard elke dag in een modderig landje wordt gezet. Vervolgens zeg je dan als welwillende bokker dat het misschien, eventueel, wellicht niet zo heel erg handig is om het paard in de nattigheid te zetten zolang de mok nog niet echt over is. Daarop trekt TS van leer dat dat een belachelijk idee is, dat het daar helemaal niet aan kan liggen en dat alles al geprobeerd is, maar niets helpt.
Bovenstaande is natuurlijk een voorbeeld waarvan ik hoop dat iedereen snapt waarom ik zo'n voorbeeld kies. Vergelijkbaar is iemand met een paard dat onder de man steigert, maar dat het aan alles kan liggen, maar niet aan de beroerde rijderij van de betrokkene. Je komt dan op een route terecht waar het advies bekritiseert wordt en niet meer het aanvankelijke probleem.

Bijvoorbeeld idd.

Bart: Ander idee: De mogelijkheid om je EA topics aan te passen en te verwijderen. Ik kreeg laatst serieus een reactie op een gesloten advertentie van 3 jaar terug (en das niet de eerste keer). Daarnaast is het erg handig als je meerdere dingen tk hebt, en iets daarvan wordt verkocht, dat je dat ook uit je OP kan verwijderen

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:34

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:41

Arabesk, het beheer van bokt.nl beweert zelf dat er louter en alleen sancties gegeven worden voor wat er OP bokt gebeurt. Concreet betekent dat volgens mij dat voor elke OW de aanleiding teruggevonden moet kunnen worden op bokt, in het openbaar. Als daaraan wordt gehouden moeten dus alle 6 OW's die naar een BOT leiden op bokt vindbaar zijn, openbaar. De mod die de BOT geeft zou dus gewoon 6 linkjes naar posts moeten kunnen overleggen om de aanleidingen aan te geven.

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:42

Lovely schreef:
Arabesk, het beheer van bokt.nl beweert zelf dat er louter en alleen sancties gegeven worden voor wat er OP bokt gebeurt. Concreet betekent dat volgens mij dat voor elke OW de aanleiding teruggevonden moet kunnen worden op bokt, in het openbaar. Als daaraan wordt gehouden moeten dus alle 6 OW's die naar een BOT leiden op bokt vindbaar zijn, openbaar. De mod die de BOT geeft zou dus gewoon 6 linkjes naar posts moeten kunnen overleggen om de aanleidingen aan te geven.

en vervolgens geven ze zelf toe dat ze het in sommige gevallen, bij bepaalde bokkers, even niet doen en eventjes wat andere regels hanteren

:(

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:46

Misschien valt dat onder de noemer 'de regels flexibel interpreteren'? Al zou dat voor de gebruiker voor wat dat betreft niet moeten kunnen met een OW enzo.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:50

Hahaha ja, selectief flexibel zijn en dat dan weer flexibel ontkennen :).

Arabesk

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-12-10 22:51

Alet74 schreef:
Misschien valt dat onder de noemer 'de regels flexibel interpreteren'? Al zou dat voor de gebruiker voor wat dat betreft niet moeten kunnen met een OW enzo.

Rubberen regels. Het maatje wordt opgerekt naar gelang om welke bokker het gaat.

_O-

slokkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:31

Heino schreef:
En van mij mag er een zero-tolerance beleid komen. Zuigen? Dan meteen een OW. En niet lief sturende PB's sturen of enkel de betreffende zuigende posts verwijderen. Daarmee pak je problemen in mijn ogen bij de bron aan en voorkom je dat het uit de hand loopt en sterkere sancties nodig zijn.

Alet74 schreef:
Maar dat blijft lastig Heino, want wat de een vervelend vindt, vindt iemand anders misschien wel helemaal niet vervelend. Dan moet je dit soort dingen gaan omschrijven in protocollen van punt tot punt.

@Alet74 is ipv het verwijderen van een post een vervanging door een hulk acceptabel?
Wanneer een mod vindt dat er over de scheef is gegaan dat een tweede mod de tekst bekijkt.
Het betekend wel 2x zoveel werk maar geeft voor de schermen aan wat er verwijderd is (sex, racistisch, zuigen, op de man) zonder het mod forum achter de schermen openbaar te maken.
En beide mods naam staat er bij.

En voor een zero-tolerance beleid.
De oude versie had, dacht ik, de optie posters persoonlijk te modderen.
Posters konden voor een x aantal posts onder moderatie staan om ze wat wijsheid bij te brengen.
Zonder toezicht van een mod kon er niet gepost.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:53

Zo'n hulk in de gevallen die je noemt, vind ik wel ok denk ik. Dan kan het worden toegelicht

polly2

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 11:58

Sonja schreef:
Je kunt alles in je leven klakkeloos aanvaarden 'omdat het zo is' en je blijven ergeren of er voor kiezen om je dan maar om te draaien en iets niet te zien, of weg te lopen.
Maar in de praktijk blijkt dat het veel beter werkt om irritaties bespreekbaar te maken. Vaak zit het in kleine dingen, in stukjes onbegrip voor elkaar, die eigenlijk heel makkelijk op te lossen zijn...

In het "echte" leven geef ik je helemaal gelijk met deze opmerking.
Op een forum als Bokt voel ik me geheel niet geroepen om er dergelijke energie in te steken....
Vind ik namelijk totaal niet belangrijk. Het is maar een forum en een lollig tijdverdrijf. Geen haar op mijn hoofd die er aan denkt om daar dergelijke energie in te steken. Het is hierbij voor mij hetzelfde als bij de tv of radio: als het me niet bevalt, zap ik weg....

Laika

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:06

Op verzoek van Bart om naar dit topic te gaan plaats ik mijn post even hier:

Uit Bokt-Leaks:

Laika schreef:
Wat verbeteringen betreft, zie ik volgens mij in dit topic al een aantal hele goede. Geen groene balken, volgens mij is er niet of nauwelijks gegumd, er zijn best wat personen toch persoonlijk geworden en het topic is nog steeds open. Zonder enige bemoeienis. Ik zou graag zien dat het op heel bokt zo ging. Minder bemoeienis allemaal wat meer open en bloot. Persoonlijke "aanvallen" die geen haatzaaiende en/of scheldwoorden bevatten, maar netjes onderbouwd zijn, gewoon laten staan. Iedereen post hier tenslotte persoonlijk. Kan je niet tegen kritiek dan weet je ook hoe je weg kan blijven.
Maak je het TE bont, dan een OW en met een aantal OW's een ban. SA's zou ik minder aandacht geven zolang ze geen aandacht trekken. Verder natuurlijk gewoon behandelen zoals elke andere gebruiker. Geen onderscheid meer tussen gebruikers. Ik vind trouwens dat er voor ziekelijk en nutteloos temgedrag ook een OW gegeven zou moeten worden. Er zitten op bokt ook genoeg onderkruipseltjes die werkelijk in elk topic spijkers op laag water zoeken.
Telefoontjes zouden in eerste instantie eerst gecheckt kunnen worden met de gebruiker zelf. Vraag toestemming een en ander te verifieren, wordt toestemming daarvoor niet verleend, en is de onderbouwing van de reden zwak, dan gewoon alsnog bannen.

BartVB schreef:
@Laika; dank voor de post! Topics op hun beloop laten en mensen het zelf laten uitvechten zorgt voor een 'verbaal recht van de sterkste', ik weet niet of we dat moeten willen. Het is prettig voor de mensen die geen blad voor de mond (willen) nemen, niet prettig voor de mensen die gewoon gezellig van gedachte willen wisselen. Moeilijk om daar een goede balans in te vinden. Ik stel overigens voor om die discussie in het rondetafel topic verder te voeren, daar komt dat punt ook al een paar keer terug. SA's negeren is een gevaarlijke optie, daardoor zorg je dat mensen discussies met zichzelf kunnen voeren, OWs kunnen negeren (die worden verdeeld over X accounts), can of worms :D Dat we misschien wat minder achter SA's aan moeten ben ik echter met je eens. Wat betreft het bellen heb je denk ik wel een goede suggestie :j Vragen of er iets nagetrokken mag worden, mag dat niet en is daar geen goede reden voor dan aannemen dat worst case waarheid is.

Als mensen het zelf moeten gaan "uitvechten" lijkt het mij dat het wat uit de hand gaat lopen. In dat geval is ingrijpen door een Mod natuurlijk heel normaal. In dat geval zou ik het prettig vinden als er in het betreffende topic gemeld zou kunnen worden wie er voor welke opmerking een OW heeft gekregen. Daar leren de andere gebruikers dan ook weer van. En de posten indien niet TE erg, gewoon laten staan. Ik denk dat na enige tijd die balans vanzelf gevonden wordt. Het zal voor sommige gebruikers even wennen zijn.

Alet74

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-12-10 13:10

Dat lijkt me wel een aardig idee. Maak het maar inzichtelijk waarom bepaalde beslissingen genomen worden.