Vraag over topics op FZ

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Vraag over topics op FZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:11

Ik ben er wel voor dat alle post in de huiskamertopics elke 2 jaar worden verwijdert :j
In huiskamertopics gaat het er meestal persoonlijker aan toe dan in de rijtechnische topics e.d. (denk ik, bij de meesten)

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:34

[***] schreef:
Ik ben er wel voor dat alle post in de huiskamertopics elke 2 jaar worden verwijdert :j
In huiskamertopics gaat het er meestal persoonlijker aan toe dan in de rijtechnische topics e.d. (denk ik, bij de meesten)

Dit vind ik weer wat anders. Ik ben geen voorstander van je persoonlijke leven op internet bespreken. Dus als je daarvoor kiest, doe je dat uiteraard zelf.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:41

HK-topics zijn juist doordat ze persoonlijker zijn leuker om te bewaren. Ik ben vast niet de enige bokker die regelmatig door oude HK-topics bladert.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:43

Maar er zitten vreselijk veel jonge kinderen op Bokt die echt nog niet de gevolgen kunnen overzien van wat ze nu online zetten. Sterker nog, ik zie genoeg volwassenen die dingen online zetten waarvan ik denk "wtf da's echt nie slim..". En dat gaat dan over dingen als bikinifoto's, details uit seksleven en dergelijke. Sommigen beseffen nog niet helemaal dat werk en privé (internet) steeds vaker met elkaar verweven raakt. Heb me er zelf ook schuldig aan gemaakt, zij het in veel onschuldiger vorm gelukkig.

Waarom niet het knopje "post verwijderen" (dat kruisje) langer laten staan? Kost Bokt geen werk, regie en verantwoordelijkheid in handen van de gebruiker. Vraag me alleen af of iedereen er mee om kan gaan, maar iets in die richting lijkt mij een goede optie.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:51

Lijkt me sterk dat bijvoorbeeld een potentiële nieuwe werkgever mijn naam googlet en dan bij hestejente op bokt uitkomt.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:56

Mijn echte naam is ook niet zo 1-2-3 aan mn Boktnaam te koppelen, maar bij genoeg mensen is dat wel zo. Ik kom echt vaak profielen tegen waarin mensen zich met voor- en achternaam voorstellen. Alleen de mensen die mij irl al kennen weten wie ik ben :) Werkgevers googlen echt vaak trouwens.

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 13:57

Heino schreef:
Waarom niet het knopje "post verwijderen" (dat kruisje) langer laten staan? Kost Bokt geen werk, regie en verantwoordelijkheid in handen van de gebruiker. Vraag me alleen af of iedereen er mee om kan gaan, maar iets in die richting lijkt mij een goede optie.

Dat is een mooie suggestie. Of bv na 1 jaar activeren, zodat je oude berichten kunt verwijderen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:11

hestejente,je wilt niet weten wat mensen kunnen achterhalen.
als jouw werkgever de naam van je paard intikt op google(ik zeg maar wat he)en dan op bokt topics uitkomt,en zo opeens jou tegenkomt...
geloof me,je bent hier ook niet anoniem.
en aangezien ik 7 jaar terug minder bewust hiervan was,zijn er dingen waar ik nu gewoon niet meer aan herinnererd/gekoppeld wil worden.
en ik sta in mijn recht als ik die oude dingen weg wil hebben.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:14

Volgens mij denkt bokt boven de wet te staan hiermee.

Er komen hier steeds jongere kinderen, die de consequenties van het openen van een eigen topic niet eens kunnen overzien. Je hebt dan echt nog niet in de gaten dat wat je hier neerzet, je misschien nog jaren later kan achtervolgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 14:21

Precies LuvdaTossa,dat bedoel ik.

RelarDevi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:16

Ik ben hier begonnen toen ik 13 was, zou dus ook heel graag heel wat berichten uit die tijd weg willen hebben. Toen was ik ook niet zo bewust van de gevaren van de grote boze internet.

Dus ik ben voor om berichten tot maximaal 2 jaar te bewaren en daarna te verwijderen.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:20

Ik ben daar ook zeker voor :j

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:24

Anoniem schreef:
als jouw werkgever de naam van je paard intikt op google(ik zeg maar wat he)en dan op bokt topics uitkomt,en zo opeens jou tegenkomt...
en aangezien ik 7 jaar terug minder bewust hiervan was,zijn er dingen waar ik nu gewoon niet meer aan herinnererd/gekoppeld wil worden.

Ik snap wat je bedoelt. Mijn werkgever kent hooguit de roepnaam van mijn paard. En die is vos. Ga d'r maar an staan op een paardenforum :D Zijn officiële naam is alleen aan mij gekoppeld op een site waar je zonder account niet bij die informatie kunt ;) Ik heb ook wel eens gepost in welke plaats ik woon... maar hier wonen nog 146614 andere mensen dus ja. En mijn voornaam is nou ook weer niet heel zeldzaam te noemen.

Gewoon een kwestie van zelf opletten wat je neerzet. Zelfs een flapuit als mij lukt het. Het lukt me meestal zelfs om niets genants te posten. Mensen die al hun gegevens in hun profiel zetten moeten dat zelf weten... bovendien kun je dat ook zelf ten allen tijde aanpassen in je profiel natuurlijk.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 15:29

hestejente schreef:
Gewoon een kwestie van zelf opletten wat je neerzet. Zelfs een flapuit als mij lukt het. Het lukt me meestal zelfs om niets genants te posten. Mensen die al hun gegevens in hun profiel zetten moeten dat zelf weten... bovendien kun je dat ook zelf ten allen tijde aanpassen in je profiel natuurlijk.

Maar tieners weten niet wat voor 'schade' ze ermee aanrichten om persoonlijke informatie in een topic te zetten. Zij gaan van te voren niet nadenken over wat ze neerplempen en wat eventueel later schade kan berokkenen.

Het profiel haalt niets uit, dat kun je zo anoniem doen als jezelf wilt. Dat heb je helemaal zelf in de hand.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 16:19

hestejente schreef:
Anoniem schreef:

Ik snap wat je bedoelt. Mijn werkgever kent hooguit de roepnaam van mijn paard. En die is vos. Ga d'r maar an staan op een paardenforum :D Zijn officiële naam is alleen aan mij gekoppeld op een site waar je zonder account niet bij die informatie kunt ;) Ik heb ook wel eens gepost in welke plaats ik woon... maar hier wonen nog 146614 andere mensen dus ja. En mijn voornaam is nou ook weer niet heel zeldzaam te noemen.

en dan nog......ondanks dat je oplet heb ik al een aantal punten kunnen vinden in nog 5 minuten tijd.....
ik zet ze ivm privacy redenen hier niet zomaar openbaar neer....maar het is zooo simpel dat vinden.....en dan ben ik nog geen eens een hacker maar gewoon een simpele ziel
goede vriend van ons is nr 4 hacker van de wereld......als ik het bij wijze hem zou vragen (en dat doe ik niet) weet ik alles van je binnen 10 min.....

anoniem ben je alleen als je niet internet ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 16:20

ja idmw, zo makkelijk gaat dat dus...
en alleen al daarom vindt ik dat er serieus mee omgesprongen moet worden hier op bokt.en dat als je vraagt om verwijdering, er niet de reden mag komen'kost zoveel tijd'.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 16:25

ja met die hacker kan je afgelopen 2 jaar weghalen wat je wilt, maar we hebben maar een paar knoppen nodig om alles te weten te komen
maargoed dat doen we niet,dat is strafbaar ;)

maar nu zonder hackkunsten weet ik van HJ al haar werk, haar geboorteplaats en geboortedatum, haar woonplaats, en haar paard...en niet alleen zijn roepnaam
en dat was echt nog geen 5 min werk........dus stel je voor als ik er 2 uurtjes aan zou zitten.....

ik vind dus ook dat een iedereen recht heeft om iig een stuk geschiedenis + bepaalde berichten te laten wissen.....

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:14

hestejente schreef:

Iedereen is vindbaar op internet, ook jij.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:17

Als je denkt dat je op internet niet te traceren bent, dan ben je echt naief. Dan hoef je nog niet eens een nr. 4 van de wereld hacker te zijn...

Jammer idmw; had graag gezien dat alles weg zou zijn op 2009 en 2010 na :P

Vienna2007

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 17:26

Lovely schreef:
Als ik zelf mijn username verander in Gast43 (of was het nou 42) haalt dat weinig uit omdat het dan nog steeds een aanklikbaar profiel is en er ook vermeld staat wat mijn vorige username was.

De beheerders kunnen dit toch wel doen voor de gebande gebruikers, die een permanente ban hebben? En dan ook profiel leeg maken, geen vorige naam vermelding, en dan is het toch goed?

Ik vind dat wel een mooie tegemoetkoming.

t1000

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:42

Ik weet dat ik in de vorige post heel laconiek reageerde door te zeggen dat je eerst moet nadenken voordat je iets post. Natuurlijk is dit meer een waarschuwing dan dat het werkelijk iets bijdraagt aan de discussie of posts of een account geheel verwijderd moeten kunnen worden.

Er bestaat wel degelijk een wens vanuit de Bokt leden om enkele dan al niet alle posts van een bepaalde periode te verwijderen. Daarnaast is er ook duidelijk een wens vanuit de leden dat een hele gebruikersnaam verwijderd kan worden inclusief alle posts die aan deze gebruiker toebehoren.

Zoals de meesten van jullie al duidelijk hebben vermeld moet Bokt.nl volgens de wetgeving op privacy “privacywet” handelen. Hierin staat zeer duidelijk vermeld dat je als lid er zelf voor kiest om persoonlijke informatie met anderen te delen. Dit neemt echter niet weg dat de gebruiker daardoor afstand doet van welk recht dan ook. Volgens de privacywet is elk bericht dat je openbaar plaatst een persoonsgegeven die te herleiden is aan een specifiek persoon. Dit heeft als consequentie dat
elk forumlid kan eisen om zijn of haar berichten te verwijderen, al dan niet het gehele account.

Een discussie (waarin ik mijzelf ook even verplaatste) waarin het belang van de inhoud van het topic voorop wordt gesteld t.o.v. de privacywet is dan ook geheel zinloos. Dit omdat de inhoud van Bokt.nl
niet valt onder het journalistiek recht waardoor elke eerder geposte informatie op aanvraag van de eigenaar per abuis moet worden verwijderd. Dit geld dan ook voor alle huidige en ex- forum gebruikers.

Mijn interpretatie:
Volgens de wetgeving is Bokt verplicht om gehoor te geven aan het verwijderen van eerder gemaakte posts. Daarbij moet er een mogelijkheid zijn om een geheel account inclusief berichten te verwijderen. Antwoorden als je accountnaam wijzigen is pas interessant wanneer dit niet meer te herleiden valt naar de oude gebruikersnaam i.v.m. de privacywet. (dus geen vermelding van oude account naam meer)

Voor het verwijderen van posts zijn er een aantal mogelijkheden die volgensmij aan de eisen voldoen:
A: Aanvraag bij de forumbeheerders om posts en of account te verwijderen. Zij zullen hier gehoor aan moeten geven. (inclusief ex-forum leden)

B:Iedere gebruiker zelf de mogelijkheid geven om berichten te kunnen wijzigen.
Hierdoor is het mogelijk om de tekst uit de berichten te verwijderen, echter blijft het accountnaam wel zichtbaar . Daarnaast account naam wijziging zonder herleiding naar oude naam. Berichten van ex-forumleden worden op verzoek verwijderd.

C: Nieuwe beleid opstellen, termijn van archief maximaal b.v. 2 a 3 jaar, daarnaast op verzoek van huidige/ ex-forumleden de posts en of account verwijderen.

Zoals ik het nu even aftast is de vraag groot naar een oplossing richting C ?????
Redenen: het belang van een groot archief is gering vooral wanneer het blijkt dat topics in een termijn van 2 a 3 jaar herhaaldelijk opnieuw worden besproken. Daarnaast bestaat er de vraag of oude posts überhaupt nog wel iets toevoegen aan de kwaliteit van Bokt.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 18:45

Interesting t1000, misschien handig om er een nieuw topic van te maken.

Met name Volgens de wetgeving is Bokt verplicht om gehoor te geven aan het verwijderen van eerder gemaakte posts.

Ojajoh

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-12-10 19:02

Omdat er nieuwe situatie's zijn onstaan, ga ik toch ook weer een beetje terug naar mijn OP
en de strekking van dit topic....

Eline en bart: waarom wordt er niet openlijk gesproken over bepaalde zaken?
Nu gaan bokkers speculeren, iets wat de rel eigenlijk alleen maar groter en erger maakt,want iedereen heeft zijn visie erop
is het niet gewoon beter de boeken open op tafel te leggen?

Ceriadwen

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:06

Neem dan gelijk even mijn vraag mee. Waarom zo snel slotjes overal op. Want anedrs word mijn vraag net zo gemakkelijk weer "vergeten".

Eefske

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-10 19:12

ikdoemaarwat schreef:
Omdat er nieuwe situatie's zijn onstaan, ga ik toch ook weer een beetje terug naar mijn OP
en de strekking van dit topic....

Eline en bart: waarom wordt er niet openlijk gesproken over bepaalde zaken?
Nu gaan bokkers speculeren, iets wat de rel eigenlijk alleen maar groter en erger maakt,want iedereen heeft zijn visie erop
is het niet gewoon beter de boeken open op tafel te leggen?

Lijkt me geen gek idee :n Ik merk dat er een ontzettende grimmige sfeer hangt op bokt en ondanks dat ik zelf nooit op een negatieve manier in aanraking ben gekomen met modjes/beheer vind ik het ook een vervelende situatie.
Vanuit het beheer/moderators lijkt het me het best om je keuzes uit te leggen. Waarom kies je ergens voor en dan is 'omdat er genoeg aanwijzingen waren dat...' niet afdoende, dat is ondertussen wel gebleken. Je moet je eigen acties kunnen verantwoorden tegenover zo'n grote groep gebruikers en natuurlijk kunnen er fouten gemaakt worden maar geef dit dan toe. Maar zorg iig dat er duidelijkheid is.
En dan wil ik alle gebruikers vragen om hier ook voor open te staan en niet meteen het beheer en de modjes af te branden. Zij doen immers ook hun best en zijn vrijwillig actief om het forum draaiende te houden.