Bokt is niet meer wat bokt geweest is....

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Bokt is niet meer wat bokt geweest is....

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:51

Nou je vriend dan.... := :D

Cyntje

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:52

>;) :?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-08-10 18:54

ga me nou niet vertellen dat jij je vriend nooit slaat! :D
edit: flauw grapoje natuurlijk. Dus ontopic maar weer :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 08:04

Weer veel bij te lezen hier.

Ik denk dat Shadow deels een punt heeft dat het team het al heel lang hetzelfde doet. Een échte duidelijke mening kan ik hierover niet geven omdat ik natuurlijk niet weet hoe het er achter de schremen aan toe gaat.

Wat ik me wel voor kan stellen is dat het ook moeilijk is om veranderingen door te voeren. Het is een enorm team, met veelal vrij nieuwe moderators (ik vind persoonlijk dat de laatste tijd een heleboel fijne oudgedienden verdwenen zijn, en ik vraag me wel eens af waaraan dat ligt) en het is moeilijk om binnen zo'n team veranderingen door te voeren. Je mist namelijk de ervaring bij de moderators om met frisse opties te komen denk ik.

Tenzij je iemand hebt die bekend staat als een mondige bokker misschien, maar ik kan me ook voorstellen dat dat niet klikt met het team. Is een dun lijntje tussen iemand die wel een goede mening en goede ideeën heeft, en die toch nog binnen het huidige team kan functioneren denk ik?

Al met al weet ik uit ervaring op een ander forum dat modereren niet altijd leuk is en heb ik dit ook van andere moderators gehoord. Gestalkt worden door gebruikers, uitgescholden worden door mensen die het niet eens zijn met de regels of de waarschuwingen die je ze oplegt... Ik weet niet of het er hier op bokt ook zo hard aan toe gaat, maar je moet stevig in je schoenen staan, je wordt hard op fouten afgerekend, moet één front vormen naar buiten toe, ook al ben je het er persoonlijk niet mee eens.

Dat is absoluut erg zwaar!

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 12:03

Ik zit vaak in de politieke topics,en daar maak je inderdaad veel mee dat er voor- en tegenstanders tegen elkaar opbieden en er soms harde woorden vallen. Zelf vind ik dat geen probleem en als ik persoonlijk aangevallen word,dan ben ik mondig genoeg om van me af te bijten.Maar aangezien ik van de mod's het advies kreeg om niets terug te zeggen maar te temmen, houd ik me daar aan.Met als gevolg dat ik,tot een paar weken geleden, iedere pagina wel een paar keer moest temmen.Nu zijn er wat OW's en bans uitgedeeld,en eindelijk is de sfeer weer prettig en wordt er niet meer persoonlijk aangevallen maar alleen nog inhoudelijke meningen gegeven. Dus het systeem van OW's en Bans werkt wel. Zelf heb ik ook een dagban gehad,weliswaar was ik het niet eens met de reden waar ik die ban voor kreeg, maar er waren ook wel andere opmerkingen waar ik hem wel voor verdiend had en niet kreeg. Dus heb ik em geaccepteerd, and life goes on. :j

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:32

Alweer het zoveelste topic over het beleid. Denk persoonlijk dat deze topics deels ervoor zorgen dat er kleine positieve beleidsaanpassingen komen. Niks mis mee :D

Toch zou ik me als mod aardig bescheten voelen zo minachtend als sommigen over het beleid spreken. :(:)

Ach en wat het geweest is? Enige verschil is dat de dominante mensen van toen nu niet meer zo dominant geaccepteerd worden. (een hele bittere pil voor sommigen) Dus hulde aan bokt zoals het nu is. *\o/* +:)+

Ga er maar aan staan als team. Dikke pluim mensen.... en onthou dat je het echt nooit goed doet in de ogen van de mensen die het altijd weer beter weten :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:38

slimmerik schreef:
Ach en wat het geweest is? Enige verschil is dat de dominante mensen van toen nu niet meer zo dominant geaccepteerd worden. Dus hulde aan bokt zoals het nu is.

Vind je dat? Vind je dat de discussies op dit moment interessant zijn, of sympathiek, of plezierig om te lezen? Want ik vind dat namelijk niet. Ik vind Bokt als geheel helemaal niet iets wat hulde verdient. In RT-P en HAW-topics kun je zonder reden uitgemaakt worden voor van alles en nog wat, tot aan dierenmishandelaar toe. In topics over kleuren, of juridische vragen, of E achter B, of weet ik veel wat, worden de grootste onwaarheden verteld. Dat maakt de ''informatieve'' tabbladen in elk geval al volstrekt oninteressant.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:44

slimmerik schreef:
Ach en wat het geweest is? Enige verschil is dat de dominante mensen van toen nu niet meer zo dominant geaccepteerd worden. (een hele bittere pil voor sommigen) Dus hulde aan bokt zoals het nu is. *\o/*

Scherpe opmerking, ik ervaar dit ook zo. Bokkers die zich verschrikkelijk op hun teentjes betrapt voelen want...er wordt een reactie weggehaald van een 'heilig bokker' maar dat kan niet??? ;)
Krijg je vervolgens weer zo'n draaideurbokker, die je hier ook ruimschoots terugvind in dit topic.
Steen en been klagen maar geen hand in eigen boezen steken, dat wordt geweigerd. Laat staan een eigen steentje bijdragen.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 13:47

Shadow0 schreef:
slimmerik schreef:
Ach en wat het geweest is? Enige verschil is dat de dominante mensen van toen nu niet meer zo dominant geaccepteerd worden. Dus hulde aan bokt zoals het nu is.

Vind je dat? Vind je dat de discussies op dit moment interessant zijn, of sympathiek, of plezierig om te lezen? Want ik vind dat namelijk niet. Ik vind Bokt als geheel helemaal niet iets wat hulde verdient. In RT-P en HAW-topics kun je zonder reden uitgemaakt worden voor van alles en nog wat, tot aan dierenmishandelaar toe. In topics over kleuren, of juridische vragen, of E achter B, of weet ik veel wat, worden de grootste onwaarheden verteld. Dat maakt de ''informatieve'' tabbladen in elk geval al volstrekt oninteressant.

Als je het er niet mee eens bent gewoon temmen. Als het team vindt dat het kan blijven staan, dan moet je je er maar bij neerleggen. Je kunt nu eenmaal niet alles kapot modereren. En zoals ik al zei: volgens mij nemen ze echt wel dingen mee uit deze topics en volgen indien nodig aanpassingen.

En als ze je voor dierenmishandelaar uitmaken ....valt het onder persoonlijke aanval als het niet goed onderbouwd is lijkt me.

En ja 100% naar ieders wens is geen haalbare kaart. Kun je je eigen er niet in vinden zoals het in bepaalde topics aan toegaat dan blijf je er weg en kun je je er niet in vinden zoals het over het algemeen op het hele forum gaat dan trek je gewoon de deur achter je dicht.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:03

slimmerik schreef:
Als je het er niet mee eens bent gewoon temmen. Als het team vindt dat het kan blijven staan, dan moet je je er maar bij neerleggen.

Waarom? Waarom zou ik me daarbij neer moeten leggen? Waarom zouden we daar als gebruikers genoegen mee moeten nemen?

Citaat:
En als ze je voor dierenmishandelaar uitmaken ....valt het onder persoonlijke aanval als het niet goed onderbouwd is lijkt me.

De uitwassen van dierenmishandelaar worden uiteindelijk meestal wel aangepast / weggehaald. Maar het wordt gewoon toegelaten dat mensen die een normale, beschaafde, niet extreme vraag stellen heel hard, fel en onvriendelijk worden afgekapt. Het wordt ook toegelaten dat mensen op pagina tig nog eens binnenkomen in een topic en iets plaatsen dat al 15 keer eerder is geplaatst (en soms iets dat bovendien al 15 keer weerlegd is ook.)

Het maakt de topics die onder informatief gerangschikt zijn tot alles behalve informatief. En het team treedt er hooguit incidenteel tegen op, maar structureel doen ze er niet veel aan. (In elk geval niet voldoende om het ook werkelijk te veranderen.) De topics worden alleen maar saaier, ongenuanceerder en kwetsender, en het wordt gewoon geaccepteerd.

Citaat:
En ja 100% naar ieders wens is geen haalbare kaart. Kun je je eigen er niet in vinden zoals het in bepaalde topics aan toegaat dan blijf je er weg

Waarom? Waarom zou je het team niet mogen aanspreken op de keuze die zij maken voor het forum? Waarom zou je je daar kritiekloos bij neer moeten leggen?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:06

Shadow, op RT-HAW wordt dat niet toegelaten, herhalingen zijn niet toegestaan. Als je ze ziet, graag temmen. :)

janesmith

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:18

slimmerik schreef:
Als je het er niet mee eens bent gewoon temmen. Als het team vindt dat het kan blijven staan, dan moet je je er maar bij neerleggen. Je kunt nu eenmaal niet alles kapot modereren. En zoals ik al zei: volgens mij nemen ze echt wel dingen mee uit deze topics en volgen indien nodig aanpassingen.
En ja 100% naar ieders wens is geen haalbare kaart. Kun je je eigen er niet in vinden zoals het in bepaalde topics aan toegaat dan blijf je er weg en kun je je er niet in vinden zoals het over het algemeen op het hele forum gaat dan trek je gewoon de deur achter je dicht.

Zo zie ik dat ook. Iedereen heeft wel bepaalde topics die hem of haar minder aanstaan dan anderen. Helemaal geen probleem, want er zijn nog honderden andere topics waar je je ei kwijt kunt. En als je niet één topic kunt vinden, dan zit je waarschijnlijk op de verkeerde site en moet je op zoek naar een ander forum, lijkt mij.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:19

Shadow0 schreef:
slimmerik schreef:
Als je het er niet mee eens bent gewoon temmen. Als het team vindt dat het kan blijven staan, dan moet je je er maar bij neerleggen.

Waarom? Waarom zou ik me daarbij neer moeten leggen? Waarom zouden we daar als gebruikers genoegen mee moeten nemen?

Omdat het team het reilen en zeilen bepaalt. Dit is geen democratie. En waarom zouden ze persé de zin doen van een handjevol bokkers? Zij overleggen en bepalen het beleid. Simpel toch?

edit: ik vind het al fantastisch dat ze regelmatig tevredenheidsonderzoeken doen .... denk dat ze daar veel meer en andere dingen uithalen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:30

Neonlight: tussen niet toegestaan en niet toegelaten zit een groot verschil. Als je regelmatig op de informatieve fora kijkt maar ook HAW, dan staat het er vol met herhalingen. Waarom zou ik moeten temmen op iets wat jullie ook zelf kunnen constateren? Het zal vast zo zijn dat er een regel is die zegt dat je die herhalingen niet mag plaatsen. Maar de praktijk is simpelweg dat die regel niet erg gehandhaafd wordt. En ik ben niet degene die die regels handhaaft, dat is het team. Het is hartstikke redelijk om van gebruikers te verwachten dat ze je af en toe eens wijzen op dingen die even over het hoofd gezien zijn, er tussendoor glippen of in situaties met spoed. Maar wij zijn niet de mods. Wij zijn niet degene die kiezen welke richting Bokt opgaat. Dus ik vraag me af waarom je van ons verwacht er heel veel tijd in te stoppen, als het modteam zelf niet echt geneigd is om de zaken structureel leuker / fijner / informatiever / zorgvuldiger te maken?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:30

slimmerik schreef:
Omdat het team het reilen en zeilen bepaalt. Dit is geen democratie. En waarom zouden ze persé de zin doen van een handjevol bokkers? Zij overleggen en bepalen het beleid. Simpel toch?

En ik heb daar kritiek op :) Simpel toch?

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:33

Gelukkig zijn er mensen die wel willen helpen en willen temmen.
Op RT-HAW ben ik nu minimaal 2 uur per dag bezig om reacties eruit te halen. En ja, dan glipt er van alles doorheen, en daarom ben ik blij met alle hulp die er kan zijn.
Je mag me ook dagen van 40 uur geven, ben ik ook tevreden mee.

Maar als ik jou zo begrijp mag die temknop dus weg en wil je alleen maar de lusten hier op bokt en niet de lasten, en verder alleen maar zeggen hoe het wel moet maar er verder niets aan bijdragen?

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:35

Het is gewoon zo dat als je je eraan ergert dat je temt. Dat is de vraag vanuit het team die onmogelijk alle HAW's door moeten gaan lezen om te kijken of er toevallig herhalingen zijn. Als er niet aan geërgert wordt, kunnen ze ervan uitgaan dat ze niet hoeven op te treden.

Zoveel tijd kost het temknopje aanraken niet Shadow0. Ik weet wel dat je aan het schoppen op deze soort topics meer tijd kwijt bent. ;) Geen echte positieve bijdrage vind ik.

Snap echt je probleem niet hoor... Merk aan alles dat je het niet meer leuk vind.... Ik zou dan mijn conclusies trekken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:38

Neonlight schreef:
Gelukkig zijn er mensen die wel willen helpen en willen temmen.
Op RT-HAW ben ik nu minimaal 2 uur per dag bezig om reacties eruit te halen. En ja, dan glipt er van alles doorheen, en daarom ben ik blij met alle hulp die er kan zijn.
Je mag me ook dagen van 40 uur geven, ben ik ook tevreden mee.

Uiteraard, daar is het tem knopje immers voor, en weet zeker dat er meer dan voldoende bokkers bereid zijn hierin een handje te helpen.
Ik kom nooit op paard gerelateerde fora's maar probeer wel mijn steentje bij te dragen op andere fora onderdelen, vind het vrij normaal dat we elkaar op die manier helpen.

lesilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:40

Verder over verkeerde informatie, iedereen weet dat als je informatie op het internet opzoekt en vraagt. Dat er kans is dat die verkeerd is.
Als je verkeerde informatie tegenkomt, veranderd die dan probleem opgelost.
Zo draag je meer bij aan de sfeer en internet juistheid dan klagen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:45

Neonlight schreef:
Op RT-HAW ben ik nu minimaal 2 uur per dag bezig om reacties eruit te halen.

En je denkt niet, goh, zoveel werk en zo weinig effect, laten we eens kijken of het anders kan? Ik geloof best dat je er heel veel tijd insteekt, en de intentie hebt om het goed te doen. Maar intentie is niet voldoende. De aanpak van het team deugt niet - het verspilt heel veel kostbare tijd van mods en het heeft maar weinig effect op de sfeer van de topics. Je kunt dan voortdurend blijven hangen in een arbeidsintensieve, niet-efficiente aanpak die je vervolgens heel vaak verexcuseert... of je gaat toch eens kritisch zoeken naar manieren om effectiever zijn, efficienter, beter te bereiken wat je zou willen.

Als een paard niet voorwaarts is, kun je het een uur lang gaan aandrijven. Dan word je zelf heel moe, en het paard wat minder, en je schiet er niks mee op. Je kunt ook eens kijken of er geen andere manieren zijn om een bepaald effect beter te bereiken.

Citaat:
Maar als ik jou zo begrijp mag die temknop dus weg en wil je alleen maar de lusten hier op bokt en niet de lasten, en verder alleen maar zeggen hoe het wel moet maar er verder niets aan bijdragen?

Ik heb heel veel tijd gestoken in Bokt, omdat ik erg gemotiveerd was om er wat leuks van te maken. Ik vind de manier waarop er nu gedaan wordt alsof ik 'zomaar' een gebruiker ben die het beter weet en er niks voor wil doen dan op z'n minst niet zo charmant. Maar op dit moment zou ik zeggen: je kunt op een aantal fora de temknop inderdaad best weghalen. Er zijn fora waar de tems min of meer standaard genegeerd worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:48

Ik denk dat er twee kanten zijn aan het verschaffen van verkeerde informatie. Het is aan degene die het vraagt zelf om informatie die ze krijgen te controleren.

Maar ik denk ook dat het van belang is om als team te proberen op te letten welke mensen stelselmatig onjuiste informatie geven en hen er eventueel eens een sturende PB over te sturen. Het is weliswaar niet de verantwoordelijkheid van het team wat er gepost wordt door gebruikers, maar ik denk wel dat het de algehele sfeer op bokt ten goede komt.

@ Shadow, ik begrijp je frustratie, maar misschien kan je een suggestie aandragen hoe het dan wél beter zou kunnen op bijvoorbeeld HAW?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:50

lesilla schreef:
Als je verkeerde informatie tegenkomt, veranderd die dan probleem opgelost.

Vraag dat maar eens aan LDRD :) Die corrigeert, met onvoorstelbaar veel volharding, bijvoorbeeld stelselmatig allerlei fabels rondom aansprakelijkheidsverzekering. Maar nog geen twee posts onder haar plaatst iemand rustig weer volledig uit de lucht gegrepen fantasieen. Waarom? Tsja, geen zin om te lezen, wat doet het er ook toe, ze weten zeker dat een vriend van de buurman dat wel eens gezegd had, gehoord in de kantine... en dus waar.

Maar op een bepaald moment zal LDRD het zat zijn - en blijven de fabels staan.

Op een bepaald moment houdt de motivatie van individuele gebruikers op - en met goed recht, want waarom zou je in vredesnaam de moeite nemen om informatie te corrigeren als anderen rustig door mogen gaan met allerlei onzin verkondigen?

(Ik neem nu even dit voorbeeld van de verzekering, gewoon omdat het een erg duidelijk voorbeeld is.)

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 14:53

Bokt bestaat nu eenmaal uit posters van zeer diverse niveau's. Iemand die onwaarheden post, kan dat doen uit de overtuiging dat het wèl de waarheid is. Niet iedereen is nu eenmaal op hogeschool niveau. En vaak ligt er een groot grijs gebied tussen wit en zwart.... Hoe bepaal je dat iemand expres ligt te zieken op die manier?

Denk ook dat posters die herhaaldelijk getemd worden op die manier zeker in de kijker komen bij het team. Waag er anders eens een pb-tje aan richting forummod.

En iedereen maar OW-en en bannen die iets verkeerds beweren? Pfffff zou forumzaken als grootste topic maken denk ik :D

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:00

slimmerik schreef:
Niet iedereen is nu eenmaal op hogeschool niveau. En vaak ligt er een groot grijs gebied tussen wit en zwart....
Hoe bepaal je dat iemand expres ligt te zieken op die manier?

Ik heb het helemaal niet over zieken. Maar over hele duidelijke feiten waar niets grijs aan is. Woordenboekdefinities, wetteksten, leeftijdsgrenzen, dat soort zaken. Daar is het buitengewoon simpel: iets is waar (en keurig netjes te onderbouwen met een linkje naar de betreffende wettekst, definitie of regel) of het is niet waar.
Dat zou al een stuk verminderd kunnen worden als er op Bokt iets meer wordt uitgestraald (en dat hoeft helemaal niet met ow's) dat je verwacht wordt om
a. geen dingen van horen zeggen te plaatsen
b. een bron te noemen als daar om gevraagd wordt.

Simpele dingen die op andere plekken en fora prima werken om de kwaliteit van de informatievere onderwerpen een beetje op peil te houden - en je hebt er helemaal niet zoveel voor nodig. Het hoeft niet te leiden tot bans en ow's.

Citaat:
Denk ook dat posters die herhaaldelijk getemd worden op die manier zeker in de kijker komen bij het team. Waag er anders eens een pb-tje aan richting forummod.

Waarom neem je aan dat ik dat pb'tje nog niet gestuurd heb? En op welke basis neem je aan dat iemand die getemd wordt 'in de kijker' komt te staan? Ik bedoel, dat is makkelijk te zeggen. Maar daarmee nog niet werkelijk waar.

Citaat:
En iedereen maar OW-en en bannen die iets verkeerds beweren?

Vreemd, ik heb mijn berichten teruggelezen, maar ik kan niet vinden waar ik dat geschreven heb.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-08-10 15:02

Shadow0 schreef:
En je denkt niet, goh, zoveel werk en zo weinig effect, laten we eens kijken of het anders kan? Ik geloof best dat je er heel veel tijd insteekt, en de intentie hebt om het goed te doen. Maar intentie is niet voldoende. De aanpak van het team deugt niet - het verspilt heel veel kostbare tijd van mods en het heeft maar weinig effect op de sfeer van de topics. Je kunt dan voortdurend blijven hangen in een arbeidsintensieve, niet-efficiente aanpak die je vervolgens heel vaak verexcuseert... of je gaat toch eens kritisch zoeken naar manieren om effectiever zijn, efficienter, beter te bereiken wat je zou willen.

Shadow, nee, dat denk ik niet. Je ziet bokkers niet vaak na aanspreking de fout in gaan en de reacties daarna zijn wel goed, dus het heeft wel effect. Het zijn vaak de nieuwe bokkers die de fout in gaan. Daaruit kan ik niet concluderen dat de aanpak van het team niet deugd. Het kost nu veel tijd, maar het heeft wel effect, het is wel een efficiente aanpak. Het is echter nog steeds dat er dagelijks veel nieuwe aanmeldingen komen en het zijn juist de nieuwe bokkers die foutieve berichten plaatsen op RT-HAW.