van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:33

Als Nederlands schrijven je zoveel moeite kost, hou het dan gewoon simpel. U vind ik geen probleem......... maar als het u en moeilijke zinsconstructies zijn met verkeerd gespelde woorden, dan word het lastig.......

Verkeerd begrijpen is dan een logisch gevolg.

Doe jezelf een plezier en vereenvoudig je schrijven

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 22:39

FaberSmid schreef:
Yamcha u mag mijn schrijven gerust verbeteren, ik denk dat mijn Nederlandse taalgebruik niet uw moderne Nederlands is. En dat daar juist het probleem in zit, naast de anderen redenen waardoor mijn schrijven een beetje vreemd kan overkomen.
Mijn schrijven kan dan wel denigrerend tot u en anderen overkomen. Het geen niet wil zeggen dat ik ook daadwerkelijk denigrerend schrijf.
Shadow0 ook ik heb mijn rechten het geen zo te schrijven, zoals u en ieder. Hoe kan u nu weten hoeveel moeite ik moet ondernemen Nederlands te schrijven? Als u enig idee had, had u dat niet eens geschreven.

Maar dít is prima te begrijpen.
Oud Nederlands is helemaal niet het probleem, dat begrijp ik prima, ben met de Statenvertaling van de Bijbel opgevoed, als dat geen oud Nederlands is, weet ik het ook niet meer :D
Het gaat mij meer om de zinsbouw, die hier en daar wat chaotisch is, en met goed geplaatste leestekens en spaties ( bijvoorbeeld van het geen -> hetgeen maken ) is de tekst echt stukken duidelijker. Oud Nederlands mag u van mij best gebruiken, ik doe daar niet moeilijk over. Mijn problemen liggen echt bij het grammaticale deel van de tekst.

FaberSmid

Re: van ongedwongenheid naar formaliteit... "U" "Geachte" etc

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-10 23:00

KiWiKo mijn schrijven is zoals ik het des tijds geleerd heb, ik ben niet zo modern als u.
Yamcha ik kan u nu beter begrijpen, grammatica is niet mijn sterkste kant. Ben al lang blij dat ik het omdraaien van letters redelijk onder controle heb. Het is me wel overkomen met hoofdkanteling wat ik als hoefkanteling las, achteraf kon ik er wel om lachen. Maar op dat moment zie ik dat dus niet, wat het een en ander veroorzaakte aan misverstanden.
Ik persoonlijk kan de proza en internationale taalgebruik en schrijven, wel waarderen van anderen die ook met u schrijven.

Uums

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 00:29

Yamcha schreef:
Oud Nederlands is helemaal niet het probleem, dat begrijp ik prima, ben met de Statenvertaling van de Bijbel opgevoed, als dat geen oud Nederlands is, weet ik het ook niet meer :D
Het gaat mij meer om de zinsbouw, die hier en daar wat chaotisch is, en met goed geplaatste leestekens en spaties ( bijvoorbeeld van het geen -> hetgeen maken ) is de tekst echt stukken duidelijker. Oud Nederlands mag u van mij best gebruiken, ik doe daar niet moeilijk over.

[kommacopuleermodus]Juist met deze definitie begeef je je op glad ijs, omdat Oudnederlands de eerste vorm van Nederlands is die gesproken werd in ons grondgebied (aan het begin van de Middeleeuwen).

Hoewel uit je spatiegebruik blijkt dat je niet Oudnederlands bedoelt, maar 'ouder' Nederlands, gaat de voorkeur voor de benaming van wat je bedoelt uit naar 'archaïsch taalgebruik' - 'Oud Nederlands' wekt verwarring en is in gesproken taal zelfs verkeerd als je het als etiket gebruikt voor de Tale Kanaäns.[/kommacopuleermodus]

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 08:51

Je hebt gelijk Uums :)
FaberSmid schreef:
KiWiKo mijn schrijven is zoals ik het des tijds geleerd heb, ik ben niet zo modern als u.
Yamcha ik kan u nu beter begrijpen, grammatica is niet mijn sterkste kant. Ben al lang blij dat ik het omdraaien van letters redelijk onder controle heb. Het is me wel overkomen met hoofdkanteling wat ik als hoefkanteling las, achteraf kon ik er wel om lachen. Maar op dat moment zie ik dat dus niet, wat het een en ander veroorzaakte aan misverstanden.
Ik persoonlijk kan de proza en internationale taalgebruik en schrijven, wel waarderen van anderen die ook met u schrijven.

Nu begrijp ik je beter, weer een misverstand opgehelderd :)

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 08:57

FaberSmid: Mag ik dan ook wat vragen?
Sommige mensen die normaal gesproken 'je' schrijven, vinden het lastig om te reageren op iemand zoals bijvoorbeeld jij, die continu 'u' schrijft. De vraag is dus: Vind je het vervelend als we met je reageren of heb je liever dat je aangesproken wordt met u?

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 15:32

FaberSmid schreef:
iWiKo mijn schrijven is zoals ik het des tijds geleerd heb, ik ben niet zo modern als u.

FaberSmid, dit verklaart een hoop. In uw geval lijkt me de tip van Kiwiko dan wel een hele goede: houdt de zinnen kort, zodat u niet verstrikt raakt in moeilijke grammaticale constructies. Dit komt de leesbaarheid zeer ten goede.
Overigens heb ik wel respect voor mensen zoals u die, ondanks dat ze enige moeite hebben met de geschreven taal, toch actief zijn op een forum wat uitsluitend om geschreven taal draait.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:47

Iris82 schreef:
FaberSmid: Mag ik dan ook wat vragen?
Sommige mensen die normaal gesproken 'je' schrijven, vinden het lastig om te reageren op iemand zoals bijvoorbeeld jij, die continu 'u' schrijft. De vraag is dus: Vind je het vervelend als we met je reageren of heb je liever dat je aangesproken wordt met u?

Natuurlijk mag u ook wat vragen, zou niet weten waarom niet.
Dat men mij Tutoyeert, ervaar ik niet als vervelend zijnde. Ik heb alleen een paar geschreven die onbeschoft persoonlijk worden, mij dan maar aan te schrijven met u of meneer. Omdat ik het dan wel als vervelend ervaar.

Dorino echter als ik ander ga proberen te schrijven dan mij gewoon is, bega ik fout op fout. Omdat ik mij ten zeerste moet concentreren met het lezen en schrijven.
Gedwongen Nederlands lezen en schrijven hier op bokt, ervaar ik als een aangename oefening mijn Nederlands te beoefenen.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:51

Maar waarom negeer je de tips die gegeven worden? Het kan best dat het in het begin lastig is als je een andere taal als oorsprong hebt, maar als je er concreet op gewezen wordt, is het alweer een andere zaak.

Ik vind het net zo ongeloofwaardig als de mensen met dyslexie die de shift niet in kunnen drukken - dat je je eigen fouten en vertypingen niet ziet, geloof ik best. Dat is heel vervelend en daar wil ik wel begrip voor opbrengen. Consequent geen interpunctie of hoofdletters gebruiken is echter een keuze, en het negeren van aanwijzingen om het taalgebruik wat eenvoudiger te lezen te maken ook.

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 19:53

Maar FS, is het dan, juist wanneer je je zo moet concentreren, niet veel eenvoudiger om wat meer jip en janneke taal te schrijven? In korte zinnen. En wanneer je het dan naar zin hebt staan, te versturen of eventueel nog wat aan te passen.
In stappen werken lijkt me dan veel fijner....

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:55

Shadow0 schreef:
Maar waarom negeer je de tips die gegeven worden? Het kan best dat het in het begin lastig is als je een andere taal als oorsprong hebt, maar als je er concreet op gewezen wordt, is het alweer een andere zaak.

Ik vind het net zo ongeloofwaardig als de mensen met dyslexie die de shift niet in kunnen drukken - dat je je eigen fouten en vertypingen niet ziet, geloof ik best. Dat is heel vervelend en daar wil ik wel begrip voor opbrengen. Consequent geen interpunctie of hoofdletters gebruiken is echter een keuze, en het negeren van aanwijzingen om het taalgebruik wat eenvoudiger te lezen te maken ook.

Ik kan u niet geheel begrijpen? Ik heb beschreven waarom ik niet, geheel naar u wens kan schrijven? Ik schrijf u toch ook niet voor, hoe u dient te schrijven?

Janine1990 jip en janneke taal schrijven is mij niet gewoon, zoals ik eerder beschreven heb bega ik daardoor juist meer fouten en kost des te meer moeite met lezen en schrijven. Ik verricht mijn lezen en schrijven al in etappes, door meerdere keren te lezen, schrijven, nakijken en dan pas te plaatsen. Meer dan us zich waarschijnlijk kunt voorstellen. Is mijn Nederlandse taalgebruik en schrijven dan zo een buitenaardse taal?

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 20:59

FaberSmid schreef:
Shadow0 schreef:

Ik kan u niet geheel begrijpen? Ik heb beschreven waarom ik niet, geheel naar u wens kan schrijven? Ik schrijf u toch ook niet voor, hoe u dient te schrijven?

Janine1990 jip en janneke taal schrijven is mij niet gewoon, zoals ik eerder beschreven heb bega ik daardoor juist meer fouten en kost des te meer moeite met lezen en schrijven. Ik verricht mijn lezen en schrijven al in etappes, door meerdere keren te lezen, schrijven, nakijken en dan pas te plaatsen. Meer dan us zich waarschijnlijk kunt voorstellen. Is mijn Nederlandse taalgebruik en schrijven dan zo een buitenaardse taal?

Shadow heeft het in het algemeen over mensen die onduidelijke teksten schrijven, structureel zonder leestekens e.d.

Je Nederlands is wel euh, bijzonder, het is begrijpelijk voor de lezer, maar we moeten er wel moeite voor doen om de juiste betekenis uit te halen. Voor mij is het in de talen die ik ken juist makkelijker om in Jip en Janneke taal te beginnen. Maargoed, Nederlands is een van de moeilijkste talen en ik heb geen idee hoe het voor een anderstalig persoon is om Nederlands te leren en te schrijven...

Dorino

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:00

FaberSmid schreef:
Dorino echter als ik ander ga proberen te schrijven dan mij gewoon is, bega ik fout op fout. Omdat ik mij ten zeerste moet concentreren met het lezen en schrijven.
Gedwongen Nederlands lezen en schrijven hier op bokt, ervaar ik als een aangename oefening mijn Nederlands te beoefenen.

Nog meer respect wanneer uw moedertaal een andere is dan Nederlands. Ik gok Duits, maar wil uw privacy niet schenden hoor. In ieder geval maakt het Duits meer gebruik van bijzinnen dan het moderne Nederlands. Ik kan u dan ook alleen maar adviseren om in plaats van een komma te plaatsen (of te denken), wat vaker een punt te zetten en te beginnen met een nieuwe zin. (En met deze lange zin geef ik dan niet het goed voorbeeld :o ). In een korte zin is het niet zo erg als de woordvolgorde of de grammatica niet helemaal klopt. Het blijft dan toch goed te begrijpen.
En nogmaals, persoonlijk erger ik me helemaal niet aan de "vriendelijke" u's.

Uw bovenstaande post is overigens prima te lezen! Ga zo door ;)

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:14

Janine1990 dank voor uw uitleg, dan kan ik Shadow beter begrijpen.
Humor hoe u mijn Nederlands beschrijft als zijnde bijzonder. Of Nederlands een van de moeilijkste talen is, zou maar zo kunnen zijn. Voor Zweden is de Nederlandse taal "makkelijker" te leren, maar dat heb ik van Zweedse vrienden en niet uit eigen ervaring.

Dorino uw gok Duits is begrijpelijk, maar niet mijn eerste taal. U zit wel de goede kant op te denken, met mijn gebruik van komma's.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:33

Is het Engels?
Ik ben tweetalig, en in het Engels wordt er ook veelvuldig gebruik gemaakt van bijzinnen. En de zinnen kunnen erg lang zijn. Valt het op dat ik nu ook bewust probeer korte zinnen te maken? :D

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:34

ik snap hier iets niet........... maargoed dat kan want ik ben blonT.....

FS is niet van Nederlandse origine, maar kan alleen "oud" Nederlands schrijven........

waarom klopt dat niet tussen mijn oortjes?

wat ik veel aannemelijker vind, in dit specifieke geval, is dat FS zich geleerder voor wil doen dan hij daadwerkelijk is, door moeilijk Nederlands (bijna Ambtelijk Nederlands) te gebruiken, echter de kunst van ambtelijk Nederlands nog niet echt onder de knie heeft...... en daarom dus moeilijke, lastig te ontcijferen zinnen creeerd.

daarom zeg ik, hou het simpel.......... schoenmaker/leest verhaal.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:37

Ah, je kunt uiterst ingewikkelde zinnen creëren op die manier.

Op de één of andere manier vind ik het woord 'creëren' in deze context ontzettend grappig, ik zou alleen niet weten waarom :')

Overigens vermaak ik me enorm met dit topic. Ik heb helemaal geen echte talenknobbel, ik wou dat ik die had, maar het debatteren over taal is erg amusant.

mltex

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:41

Zuidafrikaans _O-

Maar goed, is de discussie nu hoe drijf je met zoveel mensen een enkeling in de hoek?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:45

Is in ieder geval niet mijn bedoeling.

Meer een discussie over hoe je je geschreven taal goed leesbaar en begrijpelijk kunt maken :)

Janine1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:51

FaberSmid schreef:
Janine1990 dank voor uw uitleg, dan kan ik Shadow beter begrijpen.
Humor hoe u mijn Nederlands beschrijft als zijnde bijzonder. Of Nederlands een van de moeilijkste talen is, zou maar zo kunnen zijn. Voor Zweden is de Nederlandse taal "makkelijker" te leren, maar dat heb ik van Zweedse vrienden en niet uit eigen ervaring.

Dorino uw gok Duits is begrijpelijk, maar niet mijn eerste taal. U zit wel de goede kant op te denken, met mijn gebruik van komma's.

Ik kan me wel wat voorstellen dat Nederlands voor Zweden makkelijker is te leren. In ieder geval de klanken, ze hebben veel gelijke woorden, en volgens mij ook dezelfde zinsopbouw.

Ik ben nu wel benieuwd wat het dan wel is, als het geen Duits is. Ik kan me nog voorstellen dat het Russisch is, mijn Duitse lerares was Russisch opgevoed... Maar ik heb geen idee hoe de Russische taal in elkaar zit...

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:52

Yamcha u mag door voor de koelkast, de komma's zijn in de Nederlandse taal anders van gebruik. Misschien kunt u wel korte zinnen schrijven, doordat uw Nederlandse taalgebruik moderner is?

KiWiKo verklaard u uw logica eens nader tot mij? Ik zijt niet zo modern als u? En hoe doe ik mij geleerder voor doen, als hoefsmid? U zal het opleidingsniveau niet geheel onbekend zijn?

Zuid Afrikaans is mij persoonlijk niet vreemd, maar dat is voor de meeste helemaal niet te volgen door de geheel andere grammatica.

FaberSmid

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:55

Janine1990 in het русский язык zijn mij maar enkele woorden bekend net als polszczyzn.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 21:57

FS........ je bent vast nog geen 80+ denk ik????

Hoefsmid is geen universitaire studie, daar past geen universitaire taal bij.......

dus naar mijn mening ben je, door jouw uitleg, of een Back in the Future iets, of je wil je gewoon geleerder voordoen dan je bent. Maar voor het zelfde geld ben je inderdaad gewoon zo antiek dat je echt niet anders weet, dat kan ook nog ;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:00

B-)

Dank voor de koelkast, hij staat erg goed in de keuken.
Wat betreft mijn kortere zinnen: ik maak, als ik een bijzin begin) soms van een komma een punt, het volgende woord begint dan met een hoofdletter. Even oefenen, en goed kijken of de zinnen wel kloppen, dat werkt heel aardig.

KiWiKo schreef:
Maar voor het zelfde geld ben je inderdaad gewoon zo antiek dat je echt niet anders weet,

Kan best, het Nederlands van anderstaligen is soms wat onnatuurlijk, en doorspekt met woorden die eigenlijk niet meer in de dagelijkse spreektaal gebruikt worden, omdat je dát woord in de cursus of op school leert, en het synoniem niet. Ik ben zowel met het Engels als met Nederlands opgevoed, voor mij maakt het dus niet uit, maar dit is wel iets wat me vaak opvalt.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-10 22:02

Yamcha......... zijn statement is dat hij slechts "oud" Nederlands kan omdat dit hem geleerd is.

Naar mijn weten word er al zeker 50 jaar gewoon Nederlands geleerd op scholen, en op cursussen en waar dan ook.