Geen cap is eigen keus...?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:27

sflj schreef:
Dat kan. Ik vind dat dus wel belangrijker. ;)
Ik snap op mijn beurt niet dat veel mensen het 'gezellige en lekkere sigaretje' belangrijker vinden dan het risico op longkanker. (ik denk zelfs dat de kans dat een verstokte roker kanker krijgt minstens zo groot is als de kans dat ik hersenletsel oploop tijdens mijn paardrijden, maar dat terzijde.) Toch laat ik die mensen hun gang gaan en voel niet de behoefte ze te wijzen op de gevaren, laat staan dat ik ze iets wil verbieden. ;)

Hele goeie!!! hihi en ik ben het helemaal met je eens!

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:36

stef schreef:
Rangeela schreef:
sportschoenen? kan prima zeker als je met veiligheidsbeugels rijd of zonder beugel rijd! helemaal eens met de slechtpassende zadels!

En weer nou eens eerlijk: Hoeveel mensen rijden er zonder beugel of met een veiligheidsbeugel? de ruime minderheid

Nou dat zonder veiligheidsbeugel rijden is dat niet net zo dom als zonder cap?
Ik vind die beugels eigelijk nog wel wat belangerijker... die gebruikt idd de meerderheid waarom dan niet de beugels waarin je niet vast kan blijven haken!!! zijn voor 25 euro verkrijgbaar, lijkt me niet veel duurder als gewone....
Ik vind dit erg raar!!

wiilemijn

Re: Geen cap is eigen keus...?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:41

Ik vind zeker niet dat er verplichte regels moeten komen mbt een een cap dragen, of veiligheids beugels oid. Als ik (boven de 18) op MIJN paard zonder cap wil rijden is dat mijn verantwoordelijkheid en ik zou het van de zotte vinden als je dan bv een bekeuring kan krijgen voor zonder cap rijden..

Rangeela

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:46

wiilemijn schreef:
Ik vind zeker niet dat er verplichte regels moeten komen mbt een een cap dragen, of veiligheids beugels oid. Als ik (boven de 18) op MIJN paard zonder cap wil rijden is dat mijn verantwoordelijkheid en ik zou het van de zotte vinden als je dan bv een bekeuring kan krijgen voor zonder cap rijden..

Mee eens! ik snap alleen niet waarom je wel een cap zou willen verplichten maar dan geen veiligheidsbeugels en evt. bodyprotector....
Misschien tijd om weer eens in het harnas te stappen op paard!
Dan kan ik overigens stoppen met rijden want dat wordt dn wel echt te zwaar voor mijn kleine stakker! :P

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 13:53

Euh omdat een cap de hersenen beschermt misschien?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:27

wiilemijn schreef:

Voor mensen die op een bromfiets of motor rijden is een helm ook verplicht. Dus waarom zouden ze dat niet doen bij een paard. Een brommer heb je nog altijd meer in de hand als een paard, dat nog steeds een vluchtdier blijft. En verder hoeft het ook niet aan je paard zelf te liggen dat er iets gebeurt. Ik had ook een brave trouwe merrie, maar in een fractie van een seconde is het voorbij. Bij ons door een een ongelukkige samenloop op concours.

Ik vind het altijd apart dat mensen direct iets anders erbij moeten willen halen om toch maar hun gelijk te willen halen. Een cap beschermt gewoon je hoofd en belangrijker dus je schedel, die je hersenen bijeen houdt.
Kijk een verbrijselde voet, of een missend lichaamsdeel in erge gevallen is erg, maar niet meer bij verstand zijn door een stom doordrijven van... Van wat idd een helmpje dat je ocharme een uurtje opzet, is vele malen erger.
Ik heb een jaar gerevalideerd en heel wat andere trauma's bij lotgenoten gezien.
Gebroken ruggen, verlamde mensen met blijvende schade, geamputeerde lichaamsdelen etc. Ook heel wat mensen die paardrijden in verschillende leeftijden. Daarnaast zie je dan heel der gebroken families. Want dat 'mijn verantwoordelijkheid' roepen, is dan plots een collectief gebeuren geworden, waar je aangewezen bent op wat anderen voor je willen doen.

Een ongeluk kan altijd gebeuren, en vaak gaat het ook over ongevallen zonder groot letsel. Maar je hoeft maar net de pech te hebben om in de groep van de statistieken terecht te komen. En als een 'stomme' helm je van groot letsel kan behoeden, vind ik het gewoon einde discussie.
Ik denk dat sommigen dit pas zullen beseffen eens ze echt weten waarover ze praten, maar mss is het voor enkelen onder hen dan te laat.

Cleo12

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:31

Ik rijd wel altijd met een cap ookal zie ik er dan uit als een champignon. Het beschermd wel lekker tegen de regen en is gewoon beter voor mijn hersenpan. Maar ik wil het ook mijn omgeving/familie niet aandoen als ik niet meer normaal functioneer, omdat ik te ijdel ben of het lastig vind.
Misschien een topic openen over opgelopen letsels door het niet dragen van een cap (of voorkomen letsels door het wel dragen er van...)

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 14:32

bulck schreef:
Ik vind het altijd apart dat mensen direct iets anders erbij moeten willen halen om toch maar hun gelijk te willen halen.

Ja inderdaad! Wat doet het er nu toe of je die veiligheidsbeugels nu wel of niet draagt? Dat is nog altijd geen excuus om geen cap te dragen :n
Net nog een college neuropsychologie gehad met hersenletsels, misschien ideetje voor de te nuchtere en overzelfverzekerde mensen hier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:02

Met een brommer rij je 40/45 (als je je aan de regels houdt ;) ) op de openbare weg en heb je dus met andere weggebruikers te maken.
Met een paard rij je euhm... 10/15? (gokje) en de meesten rijden in een al dan niet omheinde bak.

Daarbij is het dan iets voor de regering om dit wel of niet te verplichten, niet voor een hobbyforum.

Met een snorfiets hoef je trouwens geen helm op, dus tja.

Ik wordt een beetje moe van de af en toe jehova achtige overtuigingsdrang die mensen die pro cap zijn hebben.
Ik ben meer van: leven en laten leven, jou hoofd, jou keuze, mijn hoofd, mijn keuze.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:03

stef schreef:
Ik wordt een beetje moe van de af en toe jehova achtige overtuigingsdrang die mensen die pro cap zijn hebben.
Ik ben meer van: leven en laten leven, jou hoofd, jou keuze, mijn hoofd, mijn keuze.

Tja dat mag, maar grofgezegd heb ik geen zin belasting te betalen voor een stelletje eigenwijze mensen.

De vergelijking brommer/paard vind ik overigens ook niet opgaan want een brommer heb je zelf onder controle over het algemeen.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:05

Mijn brommer heeft nog nooit gebokt. Of is nog nooit zo lijp op de klepper gegaan dat ik m niet meer kon houden. Mijn paard wel.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:08

owhjee, krijgen we t belasting verhaal weer...
Ik betaal ook belasting voor mensen die in de bijstand zitten omdat ze te bedondert zijn om te werken (geldt dus niet voor mensen die noodgedwongen in de bijstand zitten, die opmerking). Ik betaal ook belasting voor mensen die met hun dronken kop achter het stuur kruipen, zo werkt het nu eenmaal.

Maar goed, moet ik ongetwijfeld ook meer zorgpremie betalen.

Blijf dat zo'n raar argument vinden.

Overigens rij ik op mijn eigen paard in de bak niet met cap, buiten en op vreemde paarden wel.

Ilse: Ik lag vanmorgen ook zowat onderuit met de brommer in de sneeuw, terwijl ik stapvoets reed... Tja...

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:13

Jup, maar gelukkig had je je helm wel op...

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:13

stef schreef:
owhjee, krijgen we t belasting verhaal weer...
Ik betaal ook belasting voor mensen die in de bijstand zitten omdat ze te bedondert zijn om te werken (geldt dus niet voor mensen die noodgedwongen in de bijstand zitten, die opmerking). Ik betaal ook belasting voor mensen die met hun dronken kop achter het stuur kruipen, zo werkt het nu eenmaal.

En zo heb ik geen zin om belasting te betalen voor mensen die zich bewust blootstellen aan dergelijke gevaren. Komt neer op jouw aversie tegen het betalen van belasting voor uitkeringstrekkers die te lui zijn om te werken (net als dat ik mensen die bewust zonder cap rijden stom vind) maar wel belasting willen betalen voor mensen die noodgedwongen in de bijstand zitten (de mensen die mét cap hersenletsel oplopen).

En wederom er wat bijhalen: de automobilisten die dronken achter het stuur kruipen. Niet relevant hier.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:16

Ilse: was je erbij? Is nogal een aanname.

Heb tot van de zomer een snor gehad, en dan had ik geen helm op

Heino: Jij begint over t belasting verhaal. Ik heb absoluut geen aversie tegen belasting betalen, dat maak jij ervan. Het is nu eenmaal zo. We betalen allemaal belasting, en daar zit voor iedereen punten tussen waar ze het niet mee eens zijn, wat ze onzin vinden ("kunst" langs de rijksweg bijv), maar ik leg me daarbij neer en ga het niet als sullig argument gebruiken.

ilse86

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:20

jij zegt dat je op een brommer reed, dus ga ik er automatisch vanuit dat je een helm op had. Je wilt natuurlijk geen bekeuring voor rijden zonder helm.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:20

Sorry, ik kreeg toch echt de indruk dat je niet graag belasting betaalt voor mensen die met hun dronken kop achter het stuur kruipen en onnodig een uitkering trekken. Zal wel aan mij liggen.

Ik zie het ook niet als een sullig argument. Ik zie het als een argument waar mensen die om een of andere onzinnige reden geen cap willen dragen omheen l*llen en niet op in gaan en het af doen met "sullig argument".

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:21

niemand betaald graag belasting heino, maar ik kan me er niet druk om maken, heeft namelijk geen nut en moet de belasting nog steeds betalen.
Ik zal het dus nooit als argument gebruiken

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:24

Maar het is dus niet leven en laten leven, omdat jouw keuzes invloed hebben op mijn leven. En daar heb ik geen zin in. Niet alleen wat betreft cap dragen, zo heb ik nog meer "stokpaardjes".

Overigens vind ik het belastingstelsel een heel slim concept, alleen vind ik dus ook dat mensen die bewust risico gaan lopen extra belasting mogen betalen.

xShanty

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:27

Ik heb meer ongelukken met cap gehad dan zonder.
Dat dat even duidelijk mogen zijn.

Ik heb een snorfiets, zonder helm. Die toch echt 45 km per uur gaat. Ken snorfietsen die harder dan 60 km gaan, ken niemand die daarmee met helm rijd.

Ja, ik ben ook iemand die zonder cap rijd, mijn hoofd, mijn lichaam, MIJN BEOORDELINGSVERMOGEN. Hoe kan iemand van achter de computer mij vertellen of ik wel of niet kan beslissen of ik met cap kan rijden. Dit vind ik de knulligste grens ooit, ja als je 18 ben ben je magisch ineens volwassen geworden?

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:28

maar zo werkt het nu eenmaal heino.
Neem nou die "kunst" langs de rijksweg. Regelmatig afschuwelijke blokken beton, vind ik dan, maar misschien vind jij het wel schitterend. En omdat jij (voorbeeld) het dan schitterend vind, mag ik fijn mee betalen. Is IMO precies hetzelfde.
Zolang het dragen van een cap niet in de wet is vast gelegd, kan je hier niks mee.
En hoe zit het dan met mensen die een beroep hebben waardoor ze extra risico lopen? Moeten die dan ook meer belasting betalen?

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:30

Net als vele van die zaken komt het neer op een mentaliteit en gedachtegang die scheef zit.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:31

stef schreef:
Neem nou die "kunst" langs de rijksweg. Regelmatig afschuwelijke blokken beton, vind ik dan, maar misschien vind jij het wel schitterend. En omdat jij (voorbeeld) het dan schitterend vind, mag ik fijn mee betalen. Is IMO precies hetzelfde.
Zolang het dragen van een cap niet in de wet is vast gelegd, kan je hier niks mee.
En hoe zit het dan met mensen die een beroep hebben waardoor ze extra risico lopen? Moeten die dan ook meer belasting betalen?

Kunst en hersenletsel is toch appels met peren vergelijken? En nee, mensen die extra risico lopen met werken hoeven van mij niet meer te betalen. Bepaald werk moet nu eenmaal gedaan worden. Rijden zonder cap niet.

bulck

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:33

stef schreef:

Mensen die in een risicovol beroep zitten, hebben vaak strikte veiligheidsinstructies en worden daar ook op afgerekend. ik werk bvb in de chemische sector en voor de mensen op de plants, zijn er speciefieke veiligheidsinstructies en trainingen om ongelukken te beperken tot zo goed als nihill.
Verder moet een werkgever in dergelijke risicogevoelige sectoren ook meer bijdragen, dus dat zit al in het systeem

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-02-10 15:33

Heino schreef:
Kunst en hersenletsel is toch appels met peren vergelijken?

T gaat om het te betalen belastinggeld....

Maar goed, jij hebt jou visie, ik de mijne, en heb zomaar het vermoeden dat we die niet bij elkaar gaat krijgen ;)