Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Karin

Re: Verbazing over o.a. gebruik 'me' in plaats van 'mijn'......

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:03

Ah, grammaticacontrole. Die gebruik ik nooit... Maar fijn dat-ie iig bestaat, dat betekent dat er eigenlijk geen excuus is voor d/t-fouten. ;)

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:05

Nee, eigenlijk niet zolang mensen het ook daadwerkelijk gebruiken tenminste. Heel handig is ook dat de grammaticacontrole uitleg geeft waarom iets fout is en geeft daarnaast een suggestie voor een verbetering.

Ik zelf twijfel ook wel eens over een d-tje of t-tje en dan is dat wel heel makkelijk. :)

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:06

De eerstvolgende keer dat ik een flinke lap tekst produceer (of die van iemand anders redigeer) zal ik de grammaticacontrole er eens op loslaten. Bedankt voor de tip! :)

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:10

moonfish13 schreef:
Tja, iemand als Flugeltje zou ik als werknemer niet aannemen, laat staan op gesprek laten komen..
Als iemand zo denkt over een beetje correct nederlands typen, hoe zit het dan met de motivatie?
Je zal zo iemand maar op kantoor hebben zitten.

Dingen als 'me' en 'der' is geen geval van niet meer weten, maar gewoon lui.

Daarom ben ik ook geen kantoor mens, omdat ik het echt neit leuk vind hihi

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:14

Lekker makkelijk praten Flugeltje..
Het boeit je duidelijk echt niet.
Al zou je niet bij mij op kantoor zitten, met deze motivatie zou je er bij mij nooit inkomen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:20

moonfish13 schreef:
Lekker makkelijk praten Flugeltje..
Het boeit je duidelijk echt niet.
Al zou je niet bij mij op kantoor zitten, met deze motivatie zou je er bij mij nooit inkomen.

Daarom werk ik ook voor mezelf en gaat super... motivatie is er voor iets dat je leuk vind, ik spijbelde vroeger van school vanwege persoonlijke redenen en voorlopig heb ik hiervoor 7 jaar voor dezelfde baas gewerkt, dus hoe kan JIJ mij nou op motivatie beoordelen :P

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:23

In zulke gevallen moet je idd hopen dat je een baas treft die net zo weinig geeft om correct Nederlands als jijzelf.

Of voor jezelf beginnen en zo weinig mogelijk schrijven of mailen - of hopen dat de lezers van jouw teksten jou toch serieus nemen, al doe jij dat niet bij hen.

flugeltje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:27

Karin schreef:
In zulke gevallen moet je idd hopen dat je een baas treft die net zo weinig geeft om correct Nederlands als jijzelf.

Of voor jezelf beginnen en zo weinig mogelijk schrijven of mailen - of hopen dat de lezers van jouw teksten jou toch serieus nemen, al doe jij dat niet bij hen.

Nou ik schrijf toch gewoon normaal hier ?? Wat een gezeur..ik zeg alleen dat ik weleens 4 woordjes op een niet goede manier afkort en dat ik de D,DT en T niet precies meer weet.
Is dat nou geen motivatie ?? Nou sorry, maar de praktijk zegt toch andere dingen !!

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-04-09 18:34

Ik corrigeer mij dan zelf :+

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 00:32

Karin schreef:
De eerstvolgende keer dat ik een flinke lap tekst produceer (of die van iemand anders redigeer) zal ik de grammaticacontrole er eens op loslaten. Bedankt voor de tip! :)

Ja hoor, je kunt zelfs zelf opties aanvinken, bij de 'strengste' controle controleert 'ie zelfs op spreektaal, grootsprakigheid (erg lange zinnen bijv.) en nog wat van die stijlfouten/minpunten. Ik wil nog wel eens vrij lange zinnen maken en met de juiste interpunctie (nog zo'n stokpaardje van die leraar) kán dat ook wel, alleen hebben veel mensen er moeite mee om dat te lezen (nog meer mensen om dat soort zinnen te schrijven trouwens, willen zich dan 'duurder' voordoen dan ze zijn en raken zichzelf halverwege de zin kwijt waardoor het onleesbaar wordt of er onzin komt te staan).
Daar kun je dus ook op checken. Heel handig tooltje voor mensen die er zelf niet zo goed in zijn.
Geloof wel dat die uitgebreide vorm alleen op Word zit (oh, en of Firefox lees ik), in Outlook zit dat, voor zover ik weet, ik niet. Maar dat is simpel opgelost door je mailtjes eerst in Word te typen, te checken en dan te copieëren naar je mail, mocht je echt problemen hebben met grammatica of dyslectie.

Mjay

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 00:33

vreselijk kan me ook zo aan ergeren als mensen zeggen "ja die kan ik wel of die kon ik" vreselijk......

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 00:39

Als Nederlands taalfetisjist heb ik hier ooit gepleit voor een taalpolitie. Maarja...daar was niet genoeg animo voor helaas. :o
Ik heb met een medebokker via PB een keer hele lijstjes bijgehouden van de ergste taalbloopers, dat was soms gewoon té hilarisch voor woorden.

Persoonlijk erger ik me vooral aan:

Hoe is jou paard op wedstrijd
Ik heb jouw gezien

enz...

edit aanvulling:
Ik heb overigens op een redactie gewerkt waar wekelijks tussen de 500 en 600 mailtjes binnen kwamen. Ze zeggen dat het droevig gesteld is met de spelling van de jeugd. Maar ook ouderen kunnen er wat van hoor! Ik denk dat het meer een kwestie is van opleiding, interesse en aandacht die eraan besteed is om de goede regels bij te brengen.
Als ik mensen hoor zeggen: "Ik vind die -d en -t wel moeilijk" dan ga ik al ernstig twijfelen aan hun intelligentie. Het is namelijk zó makkelijk. Mijn vriend is zo dyslectisch als maar kan en hij maakt hier nooit fouten mee!

Wat ik veel ben tegen gekomen:

- Wand (want)
- Tegemoed (tegemoet)
- Het holp niet (hielp)
- Werkweize (werkwijze)
- Nieuwschierig (nieuwsgierig)
- Automaties (automatisch)

En ga zo nog maar even door
Laatst bijgewerkt door Sigrid op 04-04-09 00:48, in het totaal 2 keer bewerkt

Francis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-09 00:42

Ach, ik erger me niet, ik verbaas me slechts.
Enneh...Mjay, interpunctie (het gebruik van hoofdletters en leestekens dus) maakt een zin een stuk leesbaarder. ;) Er was zo'n spreekwoord over een balk en een splinter toch? ;)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:37

Citaat:
haar eigenaaresse

vast een vervelende dame..

Citaat:
zomerxeeem bij paarden

.. ook niet prettig..

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:44

Betaalde reclamebanner op bokt:

Citaat:
"2 harryshorse rijbroeken voor €..."

..'t kost wat, maar dan heb je ook wat!

Karin

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 07:55

Jannepauli, je bent welkom in het HK-topic dat we daarvoor hebben. ;)

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:53

Oh vertel Karin! Waar kan ik mijn mede taalfetijsisten vinden?

Oakland1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 12:57

eempiej schreef:
Ik irriteer me altijd aan het feit dat mensen zeggen: 'Ik wou of we wouden' zeggen. _-:(

Ja die vind ik ook verschrikkelijk, maar "me paardje" en "der hoofdstel" vind ik ook irritant... Gewoon algemeen Nederlands is nou toch niet onoverkomelijk moeilijk?? Werkwoordsfouten tot daar toe, maar spreektaal gaan opschrijven :n

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 13:10

Nog 1 die ik vergeten was, maar net wel tegenkwam: ik zou of ik zal. En ik wilde en ik wou. Die laatste zag ik gister zelf in de ondertiteling van een film :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:32

Hey maar trouwens.. Kinderen leren tegenwoordig ook vaak slecht Nederlands op school. Toen ik nog op de basis- en middelbare school zat had ik al zo iets van.. uuh.. ik snap het wel, maar als je er moeite mee hebt is het echt niet te doen zo. En dat is volgens mijn moeder die zelf in het onderwijs zit inmiddels nog erger geworden. De leraren weten het zelf niet eens. Hetzelfde met Engels. Mijn moeder heeft studenten die al voor de klas staan en écht grove fouten maken. Die leren de kinderen het dus alweer fout aan. En nog erger: Door het leraren tekort wordt er vaak genoeg een leraar wiskunde gevraagd om Nederlands te geven 'Want iedereen kan dat wel'. En dat is echt geen grapje.... Als dat soort dingen gebeuren, hoe moeten kinderen dan nog goed Nederlands leren? Het gaat gewoon steeds verder achteruit.. de eissen worden helaas lager. Maarja, ze komen zichzelf wel 'n keer tegen als niemand elkaar meer begrijpt. :)

Delaja

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:40

Ik ben het er wel mee eens dat ze tegenwoordig minder goed Nederlandse les krijgen, niet op alle schollen natuurlijk maar toch. En wat zeker niet helpt is dat een groot deel van die kinderen vaak ook nog erg veel achter de computer mag van hun ouders waar je dus msn taal krijgt wat nou ook niet echt helpt... Ik wil niet zeggen dat ik zelf zo super goed Nederlands kan maar ik probeer toch om zulke fouten als eerder genoemd zijn te vermijden terwijl ik het idee krijg dat steeds meer kinderen (en ook volwassenen!) gewoon te lui zijn om na te denken over wat ze zeggen en dan kruipen de fouten erin...
Nog eentje waar ik me aan erger: iets overnieuw doen, overnieuw is helemaal geen word, hoort i.m.o toch echt opnieuw te zijn maar zoveel mensen die niet eens weten dat het fout is...

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:45

Juul schreef:
Hey maar trouwens.. Kinderen leren tegenwoordig ook vaak slecht Nederlands op school. Toen ik nog op de basis- en middelbare school zat had ik al zo iets van.. uuh.. ik snap het wel, maar als je er moeite mee hebt is het echt niet te doen zo. En dat is volgens mijn moeder die zelf in het onderwijs zit inmiddels nog erger geworden. De leraren weten het zelf niet eens. Hetzelfde met Engels. Mijn moeder heeft studenten die al voor de klas staan en écht grove fouten maken. Die leren de kinderen het dus alweer fout aan. En nog erger: Door het leraren tekort wordt er vaak genoeg een leraar wiskunde gevraagd om Nederlands te geven 'Want iedereen kan dat wel'. En dat is echt geen grapje.... Als dat soort dingen gebeuren, hoe moeten kinderen dan nog goed Nederlands leren? Het gaat gewoon steeds verder achteruit.. de eissen worden helaas lager. Maarja, ze komen zichzelf wel 'n keer tegen als niemand elkaar meer begrijpt. :)

Op het MBO heb ik nog zoiets meegemaakt... We kregen een nieuwe leraar voor engels, en dus moetsen we onszelf voorstellen met een verhaaltje over onze hobby's enzo, zodat we konden worden ingedeeld in 3 groepen; a, b en c. De c groep sprak matig engels en moest extra opdrachten maken om bij te komen, de b groep sprak voldoende en volgde het normale lesprogramma en de a groep, hoefde de opdrachten niet te maken, alleen de toetsen. Verder waren ze de assistenten van de leraar. Op een gegeven moment kreeg ik het dus over paarden. Ik vertelde dat ik de studie "Equinestudies" had gedaan en dat ik zelf een "mare" had, die 4 "filly's" en 1 "colt" had gehad. Die woorden bestonden niet volgens hem :\ Naah, wat voor leraar ben je dan? :=

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:49

Bij jou missen een paar leestekens Delaja wat ik erg lastig vind lezen. :)

Ik stoor me niet zo heel erg aan overnieuw ipv opnieuw, ik snap wat ermee wordt bedoelt. Net als dat tegenwind niet zou bestaan.

Vandale rekent het trouwens goed:

over·nieuw bw opnieuw
te·gen·wind de; m -en ongunstige wind

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:50

Geheel off-topic. Maar toen mijn broertje in het eerste jaar van zijn opleiding Life Science (laboratoriumtechniek HBO) zat werd hij door zijn oude middelbare school (VMBO-t) gevraagd of hij misschien biologie wilde geven...paar uurtjes per week. Ehm :roll:

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-09 15:51

Lyonesse schreef:
[naam] schreef:

Op het MBO heb ik nog zoiets meegemaakt... We kregen een nieuwe leraar voor engels, en dus moetsen we onszelf voorstellen met een verhaaltje over onze hobby's enzo, zodat we konden worden ingedeeld in 3 groepen; a, b en c. De c groep sprak matig engels en moest extra opdrachten maken om bij te komen, de b groep sprak voldoende en volgde het normale lesprogramma en de a groep, hoefde de opdrachten niet te maken, alleen de toetsen. Verder waren ze de assistenten van de leraar. Op een gegeven moment kreeg ik het dus over paarden. Ik vertelde dat ik de studie "Equinestudies" had gedaan en dat ik zelf een "mare" had, die 4 "filly's" en 1 "colt" had gehad. Die woorden bestonden niet volgens hem :\ Naah, wat voor leraar ben je dan? :=

Filly's kan ook niet, dat moet altijd fillies zijn. Maar goed, ik snap je punt..