Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

mellamoshan

Re: Geen cap op, dan geen HAW/ITP topic?

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:02

wenny schreef:
ik vind het Discriminerend gewoon
Als iemand geen cap draagt geen topic openen
mensen moeten gewoon leren de keuze van de topic starter te waarderen
dan komen we al een heel eind

je hoef je er niet mee te boemoeien als iemand geen cap draagt
die gene valt toch ze eigen hoofd in elkaar
toch niet de jouwe??
niet zo druk maken om andere dus

daarbij ze vragen commentaar op hun rij foto's
niet op hun cap !!!
de meeste weten heus de gevaren wel
als ze dan toch geen cap op willen
nou eigen keus gewoon

en bij jongeren kinderen vind ik dat de ouders
er voor moeten zorgen dat ze een cap op zetten
jongeren kinderen zien het gevaar vaak gewoon niet

Ik sluit me hier volledig bij aan. Ik vind het dan alleen niet discriminerend Clown
Het is een keuze van de ts zelf en dat er dan zo oefeloos over doorgezeurd wordt over het dragen van geen cap is vervelend. Iedereen is bekend met de gevaren die het met zich meebrengt dus laat verder iedereen in zijn waarde. Er wordt gevraagd naar rijtechnische tips niet een wijzend vingertje.

Benfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 14:14

Ik ben het er mee eens, dit omdat hier op het forum veel kinderen komen die door het zien van niet cap dragende mederuiters het idee krijgen dat dit allemaal wel gewoon kan. Het excuus "het is zo'n lief paard" of "hij doet niks" zouden hun het idee kunnen geven dat dit een goed excuus is om je leven zo op het spel te zetten. Of je nou een GB ruiter bent of iemand die net de draf onder de knie heeft het blijft een risico volle sport waarbij een ongeluk in een klein hoekje zit (en niet altijd door bak kabouters) Zelf heb ik er enorm veel spijt van dat ik dacht dat zonder cap rijden een mogelijkheid was en heb ik door een ongelukje met een paard (het dier liep over me heen, en schopte mij tegen het hoofd) nu blijfend letsel opgelopen. Hierdoor ben nu pas bewust hoe idioot het eigelijk is dat men soms geen cap draagt (en schroef die eigen keus, het is niemand zijn keus om voor jou te moeten zorgen als jij niks meer kunt) en lijkt het mij niet meer dan normaal dat als je hier op HAW/ITP foto's plaatst van jou blije kop op je paard je op zijn minst een cap draagt om zodoende te voorkomen dat de jeugdige kijkertjes een verkeerd idee krijgen. Bedoel, vroeger dacht ik dat dat betekende dat je goed kon rijden dan zullen veel meer kids dat denken.

Dus ja, ik ben voor.

_Malu_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:14

Nogmaals ik denk dat deze regel ook totaal niet zal helpen om mensen aan te sporen wel een cap op te zetten. De caploze ruiters posten dan waarschijnlijk gewoon niet meer. Ik ben iig niet van plan om voor bokt een cap op te zetten. Dan maar geen foto's ...of ik photoshop mn caploze hoofd weg.... Pling

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:17

probleem is ook gewoon dat er niet 1 lijn getrokken wordt. Want z ruiters mogen weer een hoedje op (geldt ook voor de knhs). Een ongeluk zit in een klein hoekje, ook een z ruiter z'n paard kan schrikken. Western ruiters hebben weer een hoed op, dit beschermt ook niet. Er zijn te veel uitzonderingen.

savasan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:24

Zodra er wordt gezegd dat IEDEREEN (dus ook western, Z ruiters enz enz) een cap moet dragen tijdens wedstrijden, vind ik dat je deze regel mag instellen. Maar aangezien iedereen iets anders op hun knar mag hebben, zal dat nooit gebeuren.

Nell_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 18:27

ik vind dit niet een heel goed idee. Want ik rijd op mijn bijrijdpaard áltijd met cap, maar op mijn pony dus nooit! Tenzij ik naar buiten ga.
Want ik denk idd dat mensen minder gaan posten. Want ze zetten echt geen cap op voor de foto.
Ik zet mijn cap juist meestal af voor mooie foto's Clown

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:07

Kelly_ann schreef:
Vind dat het er trouwens best heftig aan toe gaat naar aanleiding van het ideetje van TS, ik dacht zelf dat de cap al veel meer ingeburgerd was Nagelbijten / Gniffelen

Het gaat niet om de cap an sich. Ik ageer ook fel tegen het idee van TS terwijl ik altijd een cap draag. Ik ben alleen tegen dat vingerwijzende betuttel.
Je moet andermans keuze respecteren.

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:09

Wat een stom idee, het is een vrij land, en cap is en blijft eigen keuze

sarah_m

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:09

lautje76 schreef:
Kelly_ann schreef:
Vind dat het er trouwens best heftig aan toe gaat naar aanleiding van het ideetje van TS, ik dacht zelf dat de cap al veel meer ingeburgerd was Nagelbijten / Gniffelen

Het gaat niet om de cap an sich. Ik ageer ook fel tegen het idee van TS terwijl ik altijd een cap draag. Ik ben alleen tegen dat vingerwijzende betuttel.

Ik ben het daar inderdaad mee eens

Felinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:13

Ik vind het een heel goed idee.
Een cap is verplicht en het draagt een stukje veiligheid voorop.
Maar sommige mensen rijden nou eenmaal zonder cap en mogen dan geen topic openen?
Lijkt me nogal moeilijk.
Maar heel slim gedacht.

mellamoshan

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:15

lautje76 schreef:
Kelly_ann schreef:

Amen! Afgod

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 19:17

Felinee schreef:
Een cap is verplicht

Een cap is niet wettelijk verplicht.

miss_lizje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:40

_Malu_ schreef:
Nogmaals ik denk dat deze regel ook totaal niet zal helpen om mensen aan te sporen wel een cap op te zetten. De caploze ruiters posten dan waarschijnlijk gewoon niet meer. Ik ben iig niet van plan om voor bokt een cap op te zetten. Dan maar geen foto's ...of ik photoshop mn caploze hoofd weg.... :)*

Ben het hier mee eens. Draag zelf af en toe wel mijn cap , maar zoals je ziet is er makkelijk onderuit te komen door photoshop. Het heeft dus gewoon geen zin om zo'n regel in te stellen.

BBMarin

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:42

_helga_ schreef:
vindt het een goede regel!! ik stap nooit op een paard zonder cap, alleen als ik aan het in of uitstappen ben op brave paarden

Dit klopt toch ook niet dan?? Ook op brave paarden kan er tijdens het in of uitstappen in een keer super enge monsters uit de hoek komen waardoor je eraf kan kletteren..

nogmaals, stom idee.

Ik denk ergens dat deze discussie alleen hetzelfde nu naar bovenhaalt.. kunnen we er niet een poll van maken? Clown

Bienotje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 20:50

Het blijft inderdaad eigen keuze. Ik denk dat zo'n regel ook helemaal de plank mis zal slaan. Zo zullen er ook bokkers zijn die fel tegen bitloos of juist mét bit rijden zijn. Daar kun je ook geen lijn in trekken. Net als beenbescherming of zonder zadel rijden of...

Degenen die foto's plaatsen waar ze zonder cap rijden, zijn er alwel van op de hoogte dat ze dat naar hun hoofd geslingerd krijgen. Sommige zullen het misschien daarom toch al laten om foto's te plaatsen.

Bokt hoeft geen moraalridder te worden. Zo'n dergelijke regel zal weinig tot geen verschil maken op het wel of geen cap dragen van mensen. Behalve een mindere sfeer voor vele bokkers op HAW, die zich daar benadeeld voelen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-08 22:03

Benfan schreef:
Ik ben het er mee eens, dit omdat hier op het forum veel kinderen komen die door het zien van niet cap dragende mederuiters het idee krijgen dat dit allemaal wel gewoon kan. Het excuus "het is zo'n lief paard" of "hij doet niks" zouden hun het idee kunnen geven dat dit een goed excuus is om je leven zo op het spel te zetten. Of je nou een GB ruiter bent of iemand die net de draf onder de knie heeft het blijft een risico volle sport waarbij een ongeluk in een klein hoekje zit (en niet altijd door bak kabouters) Zelf heb ik er enorm veel spijt van dat ik dacht dat zonder cap rijden een mogelijkheid was en heb ik door een ongelukje met een paard (het dier liep over me heen, en schopte mij tegen het hoofd) nu blijfend letsel opgelopen. Hierdoor ben nu pas bewust hoe idioot het eigelijk is dat men soms geen cap draagt (en schroef die eigen keus, het is niemand zijn keus om voor jou te moeten zorgen als jij niks meer kunt) en lijkt het mij niet meer dan normaal dat als je hier op HAW/ITP foto's plaatst van jou blije kop op je paard je op zijn minst een cap draagt om zodoende te voorkomen dat de jeugdige kijkertjes een verkeerd idee krijgen. Bedoel, vroeger dacht ik dat dat betekende dat je goed kon rijden dan zullen veel meer kids dat denken.

Dus ja, ik ben voor.

Om deze reden vind ik dat (foto's van) het roken, alcohol drinken en junkfood eten in het openbaar verboden moeten worden! Stel je voor dat jeugdige kijkertjes dat zien!
Kom op zeg, niemand is toch zeker verantwoordelijk voor een ander (zijn of haar) kinderen?!

Kattenbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 10:22

Wat een idioot voorstel zeg! Als deze regel ingesteld wordt dan ben ik weg hier...

En geen goed voorbeeld voor kinderen? Hallo, waar zijn de ouders? Daar is bokt niet voor verantwoordelijk hoor. Dan mag je de topics van dat meisje uit België die allemaal clowns-praktijken ook wel gaan verbieden...

Bah bah bah...

bertie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:04

Het valt me op dat vaak het woord 'verantwoordelijkheid' gebruikt wordt. Vooral in de volgende betekenis: "ik draag geen helm, want dat is mijn eigen verantwoordelijkheid".

Ik zou eigenlijk liever willen zien dat iemand zegt: "ik ben bereid het risisco te dragen dat ik val en daar een hersenbeschadiging aan overhou".

'Verantwoordelijkheid nemen' zou juist betekenen dat je wél een helm op zet.
De verantwoordelijkheid bijvoorbeeld voor je kinderen - wat als die een moeder hebben die in coma ligt?

Afgezien van de vrijheid van het al dan niet dragen van hoofdbescherming pleit ik wel voor het dragen van een helm op foto's. Om mensen niet uit te nodigen onnodige risico's te nemen. Knipoog

En natuurlijk kan de eigenaar van Bokt voorschrijven dat er alleen foto's met helmen geplaatst mogen worden. Je kunt dat betutteling vinden, maar de eigenaar van Bokt kan hierin wel een eigen verantwoordelijkheid nemen, ongeacht wat 'we' ervan vinden.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:14

bertie schreef:
Afgezien van de vrijheid van het al dan niet dragen van hoofdbescherming pleit ik wel voor het dragen van een helm op foto's. Om mensen niet uit te nodigen onnodige risico's te nemen. Knipoog

Paardrijden is in z'n algemeenheid een vrij onnodig risico Lachen

miss_nadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:17

Iedereen moet zelf weten of hij/zij een cap draagt. Ik ben absoluut een voorstander van een cap, ik rij zelf ook niet zonder maar als een ander dat niet wil dan moet diegene dat zelf weten! En daarbij komt bij dat die ene keer per jaar dat er foto's van mijn rijkunsten Clown worden gemaakt dat ik dan ook liever zonder dan met cap op de foto sta, gewoon weg om het feit dat ik het leuk vind om een mooie foto te hebben van mij en mijn paard.

cp112

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:20

bromfiets schreef:
Ik vind het wel een goed idee Ja

Zo draag je de noodzaak van een cap ook meer uit, aangezien er ook jonge en/of onervaren bokkers naar die foto's kijken en wordt het (hopelijk) steeds meer een vanzelfsprekendheid.

En dan kan een cap nog steeds je eigen keuze zijn, maar dan moet je geen foto's op internet zetten.

Dat dacht ik nou net ook. er zijn aardig wat jongere bokkers onder ons. die zien dat mensen zonder cap rijden en wel mooi commentaar krijgen e.d. denken dat dat helemaal niet hoeft en overbodig is.
Als groots paardenforum vind ik wel dat je het veilig paardrijden naar voren moet brengen. ik denk dat het verbieden van HAW en ITP foto's van ruiter zonder cap een goed idee is!

mamabird

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-08 12:42

Ikzelf ben fanatiek capdraagster, maar ook omdat ik door schade en schande wijzer ben geworden (door een val van mijn (brave) paard mijn cap in twee stukken, hersenschudding en ruggemergskneuzing). Je kan het niemand verplichten, maar ik vind het wel iets wat meer aandacht verdient zonder mensen te betuttelen of terecht te wijzen. Waar ik me wel iedere keer weer over verbaas is dat in de Paard&Sport vaak artikelen staan over de noodzakelijkheid van het dragen van een cap, terwijl er in (bijna) alle advertenties in het blad prachtige dames en heren te paard zonder cap reklame maken. De KNHS heeft het erg vaak over veiligheid en dus ook het dragen van een cap, maar zorg dan ook dat het blad wat je uitgeeft dat ook uitdraagt....
Bokt is geen nederlandse hippische sportbond, dus daar verwacht ik niet meteen zulke maatregelen, maar wel de aandacht (zoals nu bijvoorbeeld), van de KNHS verwacht ik dat daarentegen wel!!!

wenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 10:08

ik kom op bokt voor me zelf, en alleen voor me zelf
niet om de jeugd op bokt het goeie voorbeeld te gaan lopen geven Vork
daar hebben ze toch hun ouders/ verzorgers voor
als hun niet het goeie voorbeeld kunnen geven hadden ze geen kinderen moeten nemen
ik vind het nogal triest als je kind een voorbeeld van een forum moet halen
zoals een paar dus zeggen

anders moet HAW maar niet meer voor jonge bokkers worden!
stel je voor dat ze iemand zonder capje zien
kan natuurlijk niet he!! of gewoon maar heel HAW weg!!

je ziet wel meer slechte foto's
paarden die gespannen lopen in de krul worden gerukt stang in der smoel
lekker hakken en zagen
en dat mag dan wel als voorbeeld maar daar beschadigt je wel een paard mee
maar dat is schijnbaar niet zo erg voor jullie als foto's zonder capje
ik vind dat nog veel erger een paard op een foto die verkeerd gereden wordt
als je je hoofd invalt zonder cap dan doe je dat tenminste nog je zelf aan niet het paard

Martin009

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:07

wenny schreef:
ik kom op bokt voor me zelf, en alleen voor me zelf
niet om de jeugd op bokt het goeie voorbeeld te gaan lopen geven Vork
daar hebben ze toch hun ouders/ verzorgers voor
als hun niet het goeie voorbeeld kunnen geven hadden ze geen kinderen moeten nemen
ik vind het nogal triest als je kind een voorbeeld van een forum moet halen
zoals een paar dus zeggen

anders moet HAW maar niet meer voor jonge bokkers worden!
stel je voor dat ze iemand zonder capje zien
kan natuurlijk niet he!! of gewoon maar heel HAW weg!!

je ziet wel meer slechte foto's
paarden die gespannen lopen in de krul worden gerukt stang in der smoel
lekker hakken en zagen
en dat mag dan wel als voorbeeld maar daar beschadigt je wel een paard mee
maar dat is schijnbaar niet zo erg voor jullie als foto's zonder capje
ik vind dat nog veel erger een paard op een foto die verkeerd gereden wordt
als je je hoofd invalt zonder cap dan doe je dat tenminste nog je zelf aan niet het paard

ROFL Die is goed !!! ROFL Helmaal mee eens denk er maar aan hoe ze met die paarden omgaan neit zo zeer hoe je er zelf op zit Haha!

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-08 12:31

inderdaad een mooi voorbeeld!
Persoonlijk vind ik het veel erger dat dat soort dingen geimmiteerd worden en daardoor paarden beschadigd, dan dat zo'n jeugdig bokkertje z'n koppie pijn doet omdat ie foto's van caplozen heeft zitten kijken! Lachen