Kleurengenetica subforum

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

DianneM

Re: Kleurengenetica subforum

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 13:49

erg jammer dat we nu nog veel minder voorzieningen hadden voor onze kleuren interesse als er voorheen was...

Wat een kennisverlies nu dat topic gesloten is en er geen nieuwe soortgelijke topics toegestaan zijn..

Kleurencalculators kan iedereen uitvoeren.. Dus een aanwinst, denk het in het geheel niet....

Voor de tinkers is kleurengenetica ook een hot issue en deze fokkerij is ook heel anders als die van KWPN en Welshes etc etc, omdat je te maken hebt met verschillende open stamboeken die zich al dan niet in het buitenland bevinden..

Erfelijke ziekten wat betreft de westernpaarden fokkerij en kleuren, ik kan me alleen maar Overo Lethal White Syndrome voorstellen, 1 van de honderden kleurenmogelijkheden. Komt dan niet bij bijvoorbeeld tinkers voor, maar bijvoorbeeld ook veelvuldig in de minipaarden fokkerij, gezien frame minipaarden zeer gewild zijn.

Ik vind de nu getroffen maatregelen heel niet dekkend voor de vraag naar betere voorzieningen voor kleurenfans, kleurenkenners en mensen die er graag meer van af willen weten.. De kleurentopics blijven overal als paddestoelen uit de grond komen, omdat er geen centraal punt meer is waar je je vragen kan deponeren..

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:01

Teuntje111, er is een sticky gekomen en een centraal topic waar over de uitslag van die kleurencalculator gekletst mag worden. Dat is er bijgekomen, er is niets weggegaan. Nogmaals, dat topic wat gesloten is ging niet over kleurengenetica, slechts de laatste pagina's. Er zijn dus niet minder voorzieningen, er zijn meer voorzieningen. Party!!

Teuntje111 schreef:
De kleurentopics blijven overal als paddestoelen uit de grond komen, omdat er geen centraal punt meer is waar je je vragen kan deponeren..

En dat centraal punt is er wel, en is er ook altijd geweest, dat is F-AM of WN-AM.

IcePrincess

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:05

Er zijn toch wel meer topics die evolueren naar iets anders verzameltopic -> centraal topic -> hk topic op FA?
Onderwerp bleef over kleur gaan; aparte kleuren en kleuren indenticiferen, dus zoveel offtopic ging het niet.
Hoeveel topics worden er wel niet naar de HK verplaatst omdat ze echt totaal offtopic gaan?

@ Teuntje, idd, enkel OWLS is kleurgebonden en kan netzo goed bij niet westernpaarden voorkomen. Andere 'western' ziektes hebben te maken met bloedlijnen en niet met kleur (herda, hypp, gbed)

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:08

Neonlight schreef:
Een centraal topic is niet handig. Meestal moet er nog gevraagd worden naar informatie over de voorouders, om vast te stellen hoe de ouders genetisch qua kleur in elkaar zitten. Als er dan 3 mensen naar de kleur van hun paard vragen tegelijk, is het overzicht al snel kwijt welke informatie bij welk paard hoort. Als je naar de verschillende topics kijkt zie je wat ik bedoel, het is vaak gepuzzel, meerdere paarden tegelijkertijd maakt het niet overzichtelijk.

Een centraal topic is niet handig.... INDERDAAD... maar wat krijgen wij als antwoord op onze vraag voor een subforum.... een centraal topic ?!?!?!?!

De topics i.v.m. kleur zijn de laatste 3 weken misschien meer als verdubbeld, maar dit komt waarschijnlijk deels door het sluiten van dat bepaalde verzameltopic met als gevolg dat men nergens meer terecht kon met zijn vragen.
Hieruit blijkt ook dat er wel degelijk nood is aan een subforum waar men met vragen over dit onderwerp terecht kan.

WN hun fokkerij is net wat anders ?
Voor zover ik weet vererven kleuren hetzelfde bij WN-paarden, als bij om het even welk ander ras.
m.u.v. lethal white misschien
Maar - zoals ik hierboven al heb vermeld - als ze zichzelf dan toch zo speciaal vinden, laat hen dan verder doen onder WN-FA. Dit is echter toch geen reden om een FA-KG te weigeren.

Trouwens wat doe je dan met het vb. van Stef... een half-WN-paard ?!

Neen, een FA-KG subforum kan niet... maar een WN-HAR kan dan weer wel... indien die topics gewoon onder HAR zouden staan, zouden ze er ook lang genoeg staan.

Het is en blijft een feit dat WN duidelijk meer priveleges hebben dan anderen... en die wil ik hen echt niet ontnemen (alhoewel het logisch zou zijn om dit wel te doen)... maar het wil toch niet zeggen, omdat er tegenkanting is vanuit een bepaalde hoek, dat een andere groep mensen daardoor benadeeld moet worden ?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:14

leuk, kletsen over de kleurencalculator Huilen van het lachen Het spijt me heel erg dat ik het zo bot zeg, maar de kleurencalculator is niet meer dan een online kansberekening.. Dus eigenlijk gewoon puur wiskunde..

Juist omdat het verzameltopic over de genetica ging, is dat topic gesloten, maar er mag geen nieuw topic meer komen waar hierover (dus PUUR de genetica erachter) gesproken kan worden... Vind ik toch echt een verlies... Juist omdat er zoveel in dat topic gesproken werd over de genetica is een simpel rekensommetje snel gemaakt ---> er is ontzettend veel vraag naar uitleg over de genetische achtergronden bij bepaalde foto's geweest..

Misschien moet ik toch maar mijn eigen kleurenforum op gaan richten Knipoog Dan kan ik altijd nog een link zetten in F-AM en WN -AM

Nogmaals, mijn reactie is niet rottig bedoeld, maar ik voel er veel voor om juist kennis te vergaren en te verzamelen op een centraal punt. Dat dat centrale punt dus duidelijk niet op Bokt is, geeft mij de ambitie een eigen forum hierover te gaan maken.. Dus niet om me af te zetten, maar puur een informatie verzamelplaats met discussiemogelijkheden creëren.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:21

@ teuntje
Als je je eigen kleurenforum opricht, geef me dan een seintje hé.

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:28

Mij ook! Ja

Ik lees hier tussen de regels dat een punt dat door de mods gemaakt wordt het volgende is: Er zal niet genoeg animo zijn, alleen nu omdat er een aanvraag gedaan is. Is daar nou niet juist de proefperiode voor? Het maakt bokt onoverzichtelijk... Nou, zo overzichtelijk is bokt blijkbaar al niet, aangezien ik WN-FA niet eens kende tot dit topic...

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:36

Mystica schreef:
Mij ook! Ja

Ik lees hier tussen de regels dat een punt dat door de mods gemaakt wordt het volgende is: Er zal niet genoeg animo zijn, alleen nu omdat er een aanvraag gedaan is. Is daar nou niet juist de proefperiode voor? Het maakt bokt onoverzichtelijk... Nou, zo overzichtelijk is bokt blijkbaar al niet, aangezien ik WN-FA niet eens kende tot dit topic...

Niet genoeg animo ?!
Op WN-HAR daar is er pas veel animo... m.u.v. de eerste 7 topics werd er op de overige topics in meer dan een week niet meer gereageerd... maar DAT kan wel...

En...

horen deze [WN-FA] Veulen: Sweet Little San x A Little Bit Famous

[WN-FA] Verrassing!! ik kom gewoon 3 weken tevroeg.

eigenlijk niet thuis onder KS-ITP.
De Welsh-veulens, die geboren worden horen daar toch ook i.p.v. onder WPC
Laatst bijgewerkt door YWC op 29-07-08 14:41, in het totaal 1 keer bewerkt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:36

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:44

Teuntje111 schreef:
http://forum.gypsydiamonds.nl Knipoog Geen idee of hij al werkt, heb hem net weer opgestart Haha!

Heb me net geregistreerd.
Gewoon een vraagje toch... had het niet beter geweest om het een algemene naam te geven i.v.m. kleurengenetica, nu lijkt het (een beetje) alsof het alleen/voornamelijk op tinkers gericht is...

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 14:46

ja klopt, is mijn oude nood-tinkerforum geweest Huilen van het lachen

Edit: een nieuwe domeinnaam aanvragen is denk ik ook geen overbodige luxe (maar dit is wel erg offtopic)

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:27

Het topic over de kleurencalculator is hier ook aangevraagd, net als een centraal topic. Een centraal topic is onoverzichtelijk, dat is wat anders als het topic over de kleurencalculator.
In het fotoverzameltopic op RPA werd pas op het laatst die kleurenvragen gesteld. Het topic is op 20 juni 2006 gestart, en vanaf mei 2008 kwamen ineens de vragen. Die andere 2 jaar konden de vragen gewoon op F-AM gesteld worden en was dat topic ook niet nodig.
En zoals ik al eerder zei, WN-FA is opgericht omdat er bij de western-fokkerij geheel andere dingen komen kijken dan bij de "gewone" fokkerij. En dan heb ik het niet over kleur, maar over erfelijke ziektes (waarvan alleen OLWS kleurgerelateerd is), hengstenkeuzes, sperma overzees importeren, papieren die Amerikaans zijn, enz. En omdat het een FA forum was horen daar dan ook de kleurenvragen thuis.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:38

ok, en frame komt alleen bij paints voor? En Roan komt ook alleen bij quarters voor? (roan x roan = vergelijkbaar resultaat als bij OLWS)
Naja, ik denk dat de enige oplossing dan maar een huiskamer topic wordt...

Ik snap er echt geen barst van. Er is veel vraag naar een centraal topic of sub forum, er zijn goede argumenten voor, maar nee, het mag niet...
Schiet mij maar lek

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:42

Ik moet zeggen dat ik bijna in staat ben om de kleuren afdeling op mijn forum open te stellen voor "niet-mini's"
Ik heb er 1 in het engels én in het nederlands, en ja, daar wordt veel gebruik van gemaakt

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:43

ook bij de tinkers staan de mooiste hengsten overzee Bloos! En mijn Irish Cob heeft ook Engelse papieren.. En de trekpaarden hebben ook genetisch bepaalde afwijkingen met betrekking tot kleur (roanxroan resorbtie van vruchtjes)

Kleurvragen vind ik ook geen algemene fokkerijvragen.. Ze zijn toch wel altijd heel specifiek..

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 15:51

Waarom wil iedereen zo graag een centraal topic? Het enige wat er dan gebeurd is dat de aanvragen en antwoorden door elkaar staan, waardoor het juist onoverzichtelijk wordt.

Op F-AM staat een topic gemiddeld een week op de eerste pagina, daarnaast staan er nog een paar topics op WN-FA. Wat is dan de werkelijk toegevoegde waarde van een subforum? De topics zijn namelijk prima te vinden.

YWC

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:07

Karl66 schreef:
Waarom wil iedereen zo graag een centraal topic? Het enige wat er dan gebeurd is dat de aanvragen en antwoorden door elkaar staan, waardoor het juist onoverzichtelijk wordt.

Op F-AM staat een topic gemiddeld een week op de eerste pagina, daarnaast staan er nog een paar topics op WN-FA. Wat is dan de werkelijk toegevoegde waarde van een subforum? De topics zijn namelijk prima te vinden.

Wij willeen geen centraal topic. Wij willen een SUB-FORUM, waar men terecht kan met alle vragen m.b.t. kleur...

Wat is de meerwaarde van een subforum WN-HAR ???
Als die vragen net zo goed onder HAR kunnen ???

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:12

nouja, met een centraal topic zou ik ook al gelukkig zijn.... liever een sub, maar als alternatief dan maar een centraal topic

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:14

Karl66 schreef:

De topics zijn alleen te vinden als je eerst alle rassenfora's bijlangs gaat, én FA, en WN-FA. Dan ben je al wel even verder hoor Clown

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:15

De meerwaarde van een nieuw subforum zie ik wel....

Dan had je uit F-AM deze topics op de eerste paar pagina's allemaal al niet gehad.. En had het gewoon over de (bijna alleen maar) KWPN fokkerij gegaan...

[F-AM] Zou ze dan toch gra/grullo worden?
[F-AM] kleur veulen
[F-AM] Rara, welke kleur is Prada?!!?
[F-AM] Nog een veulen kleur vraag
[F-AM] Kleur benaming van veulen ..
[F-AM] Wat voor een kleur is dit.
[F-AM] Wat voor kleur wordt mijn veulen?
[F-AM] Wat is dit nu weer?? (kleurtjesvraag)
[F-AM] Tinker x Haflinger, aparte kleur
[F-AM] Van vos naar ??????
[F-AM] Valk dekhengst, bonte merrie, uitkomst?
[F-AM] Hoeveel % kans op welke kleur
[F-AM] wat voor kleur is dat toch!?
[F-AM] Wat voor kleur krijg ik?
[F-AM] Ineens aftekeningen?
[F-AM] Welke kleur krijgt mijn veulen?
[F-AM] grijsxwit = vosbont?
[F-AM] is blauwschimmel een definitieve kleur ?
[F-AM] Donkere rand om de ogen? Welk kleur krijgt veulen?
[F-AM] welke kleur krijgt dit veulen?
[PP] Verkleuring van mijn schimmel merrie ( Tango)
[F-AM] waarom aparte (wild) kleuren zelden bij warmbloeden?
[F-AM] Welke kleur heeft dit veulen?
[F-AM] Kleur veulen
[F-AM] homozygoot uit laten zoeken?
[F-AM] kleur?
[F-AM] Is dit een speciale kleur ?
[F-AM] schimmel arabier x Fries
[F-AM] Welke kleur? Silver 'd apple?
[F-AM] palomino x donkerbruin?
[F-AM] Rara...Wat voor een kleur word dit veulen...
[F-AM] HOE HEET DEZE KLEUR NOU?

[TI] Centraal Tinker/Cob fokkerij topic is mij ook een raadsel, we hebben al een "welke hengst" topic in de Huiskamer en algemene fokkerijvragen stelden we in F-AM

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:16

stef schreef:
nouja, met een centraal topic zou ik ook al gelukkig zijn.... liever een sub, maar als alternatief dan maar een centraal topic

Ik niet, sub of bij FA. Bij een centraaltopic mag je blij zijn als je een antwoord krijgt op je vraag, en aangezien je dan geen apart topic meer mag openen... Centraal hoeft van mij niet. Nagelbijten / Gniffelen

Lyonesse

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:17

@ Teuntje: Een welke-hengst-topic? Nors opkijken Daar krap ik me ook even bij achter de oren hoor Nagelbijten / Gniffelen

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:19

Laatst bijgewerkt door DianneM op 29-07-08 16:23, in het totaal 1 keer bewerkt

djinnie

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-08 16:21

Ik kom ook even binnen vallen. Ben me momenteel in de kleurengenetica van paarden aan het verdiepen, omdat ik het uiteraard machtig interessant vind. Bij luipaardgekko's is voor mij al meer bekend, maar paarden, das nieuw terein. Toen zag ik dit topic. Yes, dacht ik, een kleurengenetica subforum, waar je het met elkaar over de kleurengenetica kunt hebben, waar je van elkaar kan leren, en waar het veel overzichtelijker staat dan verspreid over half bokt. Helaas lees ik nu ook dat dit subforum er niet gaat komen. Jammer, gemiste kans voor velen, denk ik...

De lijst zal dan ook niet meer gelden, maar ik ben duidelijk ook een voorstander van een subforum...