"Rijtechnisch commentaar" op HAW

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

CaPrIoLe`79

Re: "Rijtechnisch commentaar" op HAW

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:07

Is HAW niet dat forum waar iedereen waarnaar de buitenwereld niet eens meer wil luisteren tot vervelens toe kan doorzeuren over rijfoto`s van ruiters die in de praktijk misschien wel beter rijden als alle commentaargevers? Wat is het nut van rijtechnisch commentaar op foto`s van zomaar iemand?
HAW zou leuk worden als er een team aangewezen vrijwilligers ( een dressuurtrainer, springtrainer, westerntrainer, NH-trainer, dierenarts, fysiotherapeut ed) professioneel commentaar bij de foto`s zouden plaatsen.
Maar waarschijnlijk is zo`n team in de praktijk niet makkelijk te vinden. Wel jammer, dan zou het een interessant forum worden.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:13

S_zanne schreef:
Ik vind dat HAW-RT iets toevoegt voor de mensen die echt commentaar willen, en echt iets willen leren.
Ik kan me voorstellen dat als jij een serieus topic opent, je niet zit te wachten op een stel penny's met "Ooohh,,, wat een moooooooi paard het jij!!!!"
Ik zit er in elk geval niet op te wachten.

Dat "probleem" wordt al ondervangen door het oneliner-verbod.

Ik ga er toch vanuit dat de mods taaltechnisch voldoende onderlegd zijn om het verschil te zien tussen een reactie als "ooooo wat heb jij een mooi paardjuh Party!! Party!! Party!!" en "Wat heb je een mooi paard gekocht! OK dan! Heel veel succes met hem!"

Ik snap, net als VValar, het punt niet helemaal. Het past overigens wel helemaal in de sfeer van überactieve mods op bokt. Ik blijf erbij dat (uitzonderingen daargelaten) bokt een redelijk "zelfregulerend vermogen" heeft.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:47

Dus als ik het kan samenvatten dan kan na een fotoreeks rijtechnisch commentaar gepost worden. In principe kan bij een goed onderbouwde post dan het topic dicht omdat er verder niets meer te vertellen is qua rijtechnisch commentaar?

Sorry maar maken de mods het zichzelf niet erg moeilijk door al deze regeltjes?

Ik kom vrij zelden meer op HAW, hoogstens kijk ik bij de posters langs om te kijken of er een 'bekende' van mij recentelijk nog foto's geplaatst heeft. Jammer dat feliciteren van een nieuw paard niet meer kan, imo geven dat soort topics een fijne sfeer op bokt.

Echwel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 18:48

Nog even een vraag erin gooien
Los aan het halster longeren is toch niet @work..
Wat kun je daar in hemelsnaam voor rijtechnisch commentaar bij geven??
Als ik af en toe kijk bij HAW zie ik dat soort topics er ook tussen staan..

Dan wordt er ook vaak alleen maar geroepen "leuke shet "enz enz....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:12

Je kunt wel degelijk een paard trainen met alleen aan een halster Ja
Daar heb je echt niet perse bijzets oid voor nodig.
Dat vind ik vaak jammer dat mensen dat wel altijd denken Lachen
Achterhand eronder, vwnw lopen met fijn rug gebruik, is dus zeker zonder te doen.

Verder ben ik het er wel mee eens dat er mensen zijn die denken dat ze dat ook kunnen, trainen aan een halster, terwijl je ziet dat het daar alleen slingeren is...

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 21:28

Echwel, HAW is bedoeld voor alle soorten werk. Daar valt ook longeren, voltigeren, vrijheidsdressuur etc. onder Knipoog
Ik ben het wel met je eens dat er soms foto's geplaatst worden onder het mom van 'werken', terwijl dit in de praktijk een beetje tegenvalt. Wat Kawa al zegt (aan de hand van jouw voorbeeld), we hebben het dan niet over werken aan de longe, maar over rondslingeren (of alleen wat beweging geven / je paard uit laten razen) en daar kun je nu eenmaal weinig tips over geven.

Ik heb de andere reacties natuurlijk ook doorlezen, bedankt daarvoor Lachen
Ik lees ook dat een deel van de bokkers neigt naar een HAW zoals het nu is, maar dan zonder de verplichting om rijtechnisch commentaar te geven. Da's natuurlijk ook het overwegen waard Ja

Wat ik nog graag van jullie zou willen weten is of jullie nog suggesties hebben m.b.t. de sfeer en het 'meelopen' op HAW.

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 00:25

KarinvdM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-01-08 12:54

Tja, daar worden oneliners verwijderd, maar reacties met mooi en gaaf etc etc mogen daar wel blijven staan? Dat strookt dan weer niet met het verwijderen van tig reacties in het topic dat de reden voor mij was om dit topic te openen.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 13:23

Ik ga eigenlijk volledig met Karin mee, vind dit ook nogal overdreven van de mods. Als er nou eens gewoon al tig keer gezegd is wat jij ook ziet aan rijtechnische zaken, mag je dan niet meer zeggen dat het een mooie combinatie is, iemand feliciteren met zijn/haar nieuwe aanwinst, iets zeggen/vragen over een setje, zeggen dat het een mooi paard is, etc etc?

En zoals hierboven al aangehaald wordt: het hele fjordentopic staat bomvol met gaaf, mooi, lief, cool, etc etc. Moeten die hele topics dan maar verwijderd worden? HAW staat imo niet voor niets onder het tabblad KANTINE. Lijkt mij een plek bij uitstek waar niet alleen serieuze zaken besproken hoeven worden. Knipoog

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 14:02

Na het hele topic gelezen te hebben, heb ik heel nuttige inbreng gezien, maar een aantal posten springen er wat mij betreft toch uit.

Oscar schreef:
Cloverdale, dit is 1 van de dingen waar wij ook al over aan het nadenken zijn Ja
Er is al een tijd een behoorlijk gat tussen ITP en HAW. ITP is voor de funfoto's, HAW is voor de serieuze werkfoto's (in combinatie met rijtechnisch commentaar).
Maar er zijn natuurlijk ook veel bokkers die wel werkfoto's willen plaatsen, maar niet zo'n trek hebben in rijtechnisch commentaar. Daar is nu geen plaats voor want werkfoto's mogen niet op ITP.

Daar sla je volgens mij de spijker op zijn kop. Maar juist daarom heeft het imo geen enkel nut om positieve reacties zonder rijtechnisch commentaar te verwijderen.
Misschien wordt het duidelijker aan de hand van voorbeelden. Ik denk dat iedereen het er over eens is dat dit duidelijk ITP is: [ITP] WAT EEN PRACHTIG SCHOUWSPEL!!!!! , want gewoon lekkere sfeerplaatjes.
Dit is duidelijk HAW: [HAW] Ricoh Z (v. Rex Z x Saros XX) @ dressuurles , het zijn tenslotte foto's van een les.
Dan is er echter een heel groot grijs gebied wat imo geen HAW is, maar ook niet onder ITP valt omdat er iemand op het betreffende paard rijdt:
[HAW] Fjord Taco steigert op commando!
[HAW] Banshee en Taco Z2 dressuurfjorden meeten + film

Wat zou er dan aan reacties in die laatste twee topics gepost mogen worden, als je de boktregels strikt uitvoert? Volgens mij kan je hier bijna niks over zeggen wat voldoet aan rijtechnisch commentaar. Maar mogen dit soort topics dan niet geopend worden? Moet iedereen de foto's bekijken zonder dat er iets van gezegd mag worden? En bij het HAW topic met daarin foto's van een les, mag je daar niet zeggen dat je vindt dat het een mooie combinatie is? Dat het er fijn uitziet? Dat je het een prachtig hoofdstel vindt en graag wil weten waar TS Dit gekocht heeft?

Je zou alles kunnen gaan regelen met extra subfora of meer regels, maar mijn vraag blijft eigenlijk wat je daar mee opschiet, en of daar behoefte aan is.

VValar schreef:
Wat een onzin dat HAW-RT. Ik vind dat persoonlijk écht 3x niks. Gewoon de normale HAW aanhouden (1 subforum dus!) waarin zowel rijtechnisch commentaar als complimenten gegeven mogen worden. Beiden mogen, en hoeven niet gelijktijdig gegeven te worden. Snap eigenlijk niet dat hier zo'n groot probleem van gemaakt wordt.

VValar vat eigenlijk mijn mening samen. Zoals ik al eerder aangegeven heb, HAW is een onderdeel van het tabblad kantine. Voor de echt prangende rijtechnische vragen is er het subforum rijtechnisch, op informatief. Daar kunnen vragen gesteld worden, inclusief foto's. Tevens wordt daar altijd veelal erg nuttig commentaar geleverd. Dus laat HAW gewoon lekker zoals het is. Je kan het nooit iedereen naar de zin maken, maar ik denk dat er weinig mensen op meer regels zitten te wachten en niet meer iemand mogen feliciteren o.i.d. Lachen

LuvdaTossa

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 17:28

Rij technisch commentaar geeft je lesgeefmens maar, daar is imo bokt niet voor nodig.

Gipsylover

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-01-08 20:12

Ik vind die reacties van: Leuk paardje, sucses altijd wel positief hoor! Vind dat fijn om te horen, ook de tips zijn fijn!
Maar waarom verwijderd ze dan in een topic, er zijn ontiegelijk veel topics waar hetzelfde in staat?

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 09:56

Rijtechnisch commentaar geven op foto's is nagenoeg zinloos, daar heb je een instructeur voor die naast je staat, die de combi kent. Raar dat dit gedrag aangemoedigd wordt door Bokt en vriendelijke opmerkingen verwijderd worden.

MelanieB

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 15:19

Ik heb het hele topic niet doorgelezen hoor.
Maar na aanleiding van de 1e post van de TS zeg ik:

Dit gaat werkelijk te ver, als jij er niet zoveel op aan te merken hebt, maar je vind het een supermooi paard of mooie combinatie, mag je dan niet zo vrij zijn om dat te zeggen? Nagelbijten / Gniffelen

magda_90

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 16:54

Ilsemarie schreef:
eerlijk gezegd vond ik het ook wel apart... je mag iemand niet afzeiken, maar als je niets dan complimenten hebt mag dat ook niet. Dus eigenlijk kunnen er alleen reacties komen op topics waar slecht in gereden word want dan heb je rijtechnisch commentaar te melden. Maar dan begeef je je alsnog op het gevaarlijke pad want commentaar moet ook weer niet te vaak herhaald worden...

misschien kunnen ze beter de berichten op HAW niet meer meetellen als deze regeling is omat ze bang zijn dat mensen 'sprokkelen'..

Dat gevoel krijg ik idd ook Scheve mond commentaar wordt vaak niet meer gewentst, en o wee als het nog 1 keer gezegd wordt Nagelbijten / Gniffelen

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:03

Er is natuurlijk nogal een verschil tussen afzeiken en opbouwende kritiek geven en ook een verschil tussen alleen neerzetten: "mooi paardje" of onderbouwen waarom je het beeld prettig vind om naar te kijken.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:07

en constant t zelfde commentaar dan? ook al is t opbouwend?

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-01-08 17:10

Daar moet idd goed naar gekeken worden.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:38

Katja schreef:
Er is natuurlijk nogal een verschil tussen afzeiken en opbouwende kritiek geven en ook een verschil tussen alleen neerzetten: "mooi paardje" of onderbouwen waarom je het beeld prettig vind om naar te kijken.

Maar mag ik dan een antwoord op mijn vraag? Als mods alleen rijtechnisch commentaar bij de foto's willen hebben, staat HAW dan niet gewoon op het verkeerde subforum? Het is de Kantine, niet Informatief.

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 16:48

MissJ, ik zal proberen om je vraag te beantwoorden Lachen
Je hebt inderdaad gelijk, het is wat vreemdig dat HAW onder de Kantine hangt. Ik meen dat daar indertijd voor gekozen is vanwege het al dan niet mee laten tellen van berichten, maar ik weet het niet 100% zeker meer. Er was in elk geval een 'technische' reden voor en het heeft inderdaad als nadeel dat de gewenste manier van reageren niet overeenkomt met wat gebruikelijk is voor de Kantine.

MissJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:15

OK, duidelijk. Lachen Blijven we alleen nog zitten met de vraag welk commentaar wenselijk is Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 17:17

Volgens mij was van oudsher HAW een plek waar je foto's kon laten zien van je paard, en waar andere bokkers dan hun reactie konden geven. Aan die reactie werden, op oneliners na, geen eisen gesteld. De topics varieerden van "kijk mijn nieuwe setje" of "ik heb bokker X gemeet en haar paard gereden" tot "ik heb hier en hier een probleem mee, kunnen jullie obv foto's wat zinnigs zeggen?"

Op een gegeven moment, na een groeispurt van bokt, is ITP erbij gekomen, omdat topics te snel naar beneden zakten. Pas na die schifting in ITP/HAW is de regel dat het om rijtechnisch commentaar zou moeten gaan ingevoerd.

In mijn ogen is dat een onnodige regel die ook aan het doel voorbij schiet.

Joyce_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 18:48

Hmm, oké, als ik regels/regelmatige modopmerkingen even erbij pak, heb ik twee dingen, die elkaar op den duur tegenspreken:

*HAW is bedoeld voor rijtechnisch commentaar, teksten als: "Wat een leuk paard, en wat rijd je netjes." of "Zozo, dat is een mooi hoofdstel!" of "Tjonge, wat loopt jou paard leuk." worden verwijderd.
* Eindeloos herhalen van één zin (oid) is niet toegestaan.

Dus. Iemand plaatst een topic, waar het énige leverbare commentaar bijvoorbeeld de handen zijn van de ruiter, die wat hoger mogen, en de voeten, die naar buiten steken.
Dan zijn er in de eerste 10 reacties, 8 bokkers die zeggen: "Tjonge, wat een leuk paard, ik heb niks op het rijden aan te merken!". Één bokker die zegt: "Hardstikke netjes, houd alleen je handen wat hoger", en één bokker die zegt: "Zooo dat gaat goed zeg! Let alleen op je kapstokvoeten".
Dan zouden er 8 reacties verwijderd moeten worden, 2 reacties blijven staan, en verder zou er niks meer gepost mogen worden, omdat het dan herhaalt wordt (en de ts daar niks aan heeft).

Natuurlijk zijn er in de praktijk vaak wel meer dan 2 dingen 'mis', maar er zit imo weinig tussen het complimentjes geven, en tips geven die eindeloos herhaalt worden, om maar een reactie te kunnen geven in een topic.

Natuurlijk kun je dan zeggen: Dan moet de rest inderdaad maar niet reageren, als alles al gezegd is. Maar dat gaat toch nooit gebeuren.

Snap ook eigenlijk de mods niet dat er zoveel verwijderd wordt in bepaalde topics, en andere topics waar ook one-liners/complimentjes gegeven worden, gewoon laten liggen. Wat al vaak gezegd wordt: Wees consequent, toestaan is toestaan, verbieden is verwijderen.

Al snap ik niet waar het probleem ligt. Niemand heeft er toch last van als er complimentjes in een topic staan? Clown

Waikiki

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 19:47

Myukii schreef:
Al snap ik niet waar het probleem ligt. Niemand heeft er toch last van als er complimentjes in een topic staan? Clown

Blijkbaar wel als het al op 11 pagina's staat ROFL

Oscar
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-01-08 22:57

Myukii schreef:

Laten we het eens omdraaien Knipoog
Heb je er ook geen last van als er 40 keer gezegd wordt dat je bijv. je handen te hoog houdt, of bijv. dat er 60 keer gezegd wordt dat je te groot bent voor de pony waarop je rijdt?
Dat is helaas wel de realiteit op HAW zoals het nu is.
Ik snap best dat 100 complimentjes je niet in de weg staan, maar wat als jij degene zou zijn die 10 pagina's vol met herhalingen en grimmige reacties krijgt, vind je het dan nog steeds leuk? Knipoog