Shadow0 schreef:Waarom vind jij dat zo'n slecht idee? In het dagelijks leven krijg je ook reacties op wat je zegt. Op een forum is dat veel minder mogelijk omdat dergelijke reacties vaak off-topic zijn en je bovendien al vrij snel hele expliciete reacties krijgt. Bijvoorbeeld: iemand vertelt een lang, saai verhaal. In eerste instantie zeg je meestal niet gelijk 'kop dicht, je verhaal is saai', maar gooi je met een boel hints, deels onbewust: je kijkt ergens anders heen, je gaat met bierviltjes spelen, je probeert het verhaal bij te sturen en er een beetje vaart in te brengen, etc.
Van de andere kant, als iemand uiterst goeie dingen zegt dan kijk je naar die persoon en knik je hier en daar instemmend.
Omdat ik het zo zie: als ik met iemand praat en het interesseert mij niet, dan probeer ik toch te luisteren en gewoon te reageren. Ik ga niet als iemand tegen mij praat en het interesseert mij niet zeggen: "Joh, even kappen, het boeit mij niet." Ik ga ook niet tegen iemand - die iets interessants vertelt - zeggen: "Wat interessant! Hier heb je een beloning!"
Je "beloont" elkaar al door de reactie die je geeft. Slaat jouw zegje nergens op? Dan merk je dat wel door de reactie. Is het heel interessant? Dan merk je dat ook! Is dat al niet beloning genoeg? Moeten we wéér meer willen?