'Sorry, ik heb dyslexie!'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Katja

Re: 'Sorry, ik heb dyslexie!'

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:24

Ziet er hier ook luid en duidelijk uit.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:24

Haha en dan nog stug doordoen met fouten blijven maken.

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:26

holly schreef:
Dus het is, hij nodigt uit.
Maar dan is het toch ook, hij word uitgenodigt? Prakkedenk me suf of word hier nu met dt moet ivm lopen

En als je nu praten, heten etc wil doen.
Hij heette? Hij praatte?

Nee, het is: Hij wordt uitgenodigd (om het even makkelijker te maken :s).
Zijn er geen nederlandse docenten op bokt? Ik weet namelijk wel hoe het moet, maar ik vind het heel moeilijk om uit te leggen. Het gaat bij mij meer vanzelf. Ik zal even kijken of ik het kan vinden op internet.

bedankt trouwens voor de vergroting Clown ik maar boos worden op mijn computer.

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:31

Och ik ben dus compleet de draad kwijt zo Haha!

Hij wordt uitgenodigd.
wordt is het, omdat je hier loopt voor in de plaats kunt zetten (ik kwam geen wijs uit loop of loopt)
en uitgenodigd omdat je dat veranderd in uitnodigde?
Terwijl je bij, hij nodigt uit, nodigen een eigen word is en je dan weer de t gebruikt?
Oh ja hoor, ik begrijp het echt helemaal nog ( )

pearlie

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:35

tegenwoordige tijd:
ik: stam
hij: stam + t
wij: hele ww

verleden tijd:
ik: stam + te of de
hij: stam + te of de
wij: stam + ten of den

voltooid deelwoord:
ge-ww-t of d

t wanneer de letter aan het einde van de stam in 't kofschip zit, anders een d. (z en v blijven staan in de stam).

VOorbeeldje:
TT
ik fiets
hij fietst
wij fietsen

VT
ik fietste
hij fietste
wij fietsten

wij hebben gefietst
(t want de s zit in 't kofschip: fiets)

Nog voorbeeld:
TT
ik brand
hij brandt
wij branden

VT
ik brandde
hij brandde
wij brandden

wij hebben gebrand
(d want d zit niet in het kofschip: brand)

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:37

http://www16.brinkster.com/vardanyan22/nederlands.html

Bij hij wordt uitgenodigd is uitgenodigd het voltooid deelwoord. Het einde van een voltooid deelwoord wordt bepaald door de verleden tijds vorm van het woord. In dit geval is de verleden tijd nodigde uit. Dat wil zeggen dat het voltooid deelwoord ook eindigt op een D.
Bij kussen is de verleden tijd kuste. Het voltooid deelwoord is dan dus gekust.

Hij nodigt uit is tegenwoordige tijd. Dan is het dus de regel stam+t. Het ezelbruggetje van overal loop tussen zetten geldt eigenlijk alleen bij het gebruik van je. Bij ik is het altijd zonder t en bij de rest (hij/zij/piet/klaas) is het altijd stam + T. Alleen bij Je is het soms t en soms niks.

Het regeltje van langer maken geldt voor de verleden/voltooide tijd en niet voor de tegenwoordige tijd.

Maargoed nederlands blijft een ingewikkelde taal en als het ontleden al moeilijk gaat heb je ook niks aan alle regeltjes Knipoog .

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:45

Pff met dat d, t en dt snap ik ook nooit..

*pakt lijst erbij van groep 8 en 2e klas;
Zal het even overtypen:
vorm eerst een stam door EN weg te strepen
achter de stam komt:

Tegenwoordige tijd: Verleden tijd:
ik - te/de
jij/je +t te/de < Enkelvoud
hij/zij/het +t te/de

wij/we ten/den
jullie/u ten/den < Meervoud
zij/ze ten/den

Als je/jij niet vervangen kan worden door jouw als het achter de persoonsvorm komt, dan vervalt de T

Als je niet weet of de verleden tijd en het voltooid deelwoord te/de of t/d krijgen, dan kijk je of de laatste letter van de stam voorkomt in de letters (medeklinkers) van:
't k o f s c h i p

Als de laatste letter van de stam voorkomt in 't kofschip dan vorm je de verleden tijd door t/te

Voorbeel: shoppen. stam = schop P= in 't kofschip dus schopte/schopt

Schrobben. stam = schrob B= niet in 't kofschop dus schrobde/geschrobd

verhuizen. stam = verhuiz Z= niet in 't kofschip dus verhuisde/verhuisd

beloven. stam = belov V= niet in 't kofschop dus beloofde/beloofd

Hoop dat het zo weer stukje duidelijker is
Laatst bijgewerkt door waterval123 op 18-12-07 19:47, in het totaal 1 keer bewerkt

Alane

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:47

Lielle schreef:
Goh, als ik zoiets zou zeggen over mensen met dyslexie, valt de halve wereld over me heen, maar nu kan dat kennelijk wel Knipoog Mijn opmerking gaat erom dat erg gemakkelijk is om te roepen dat je je maar op de inhoud moet concentreren, misschien wel net zo gemakkelijk als roepen dat je je tekst moet nalezen Knipoog

Ik doe zelf moeite om slecht geschreven teksten te ontcijferen, en zo verwacht ik ook dat anderen moeite doen voor een verzorgde tekst.

Katja, precies.

Ik zie de schrijffouten bij mij zelf wel, bij anderen ook... nou dan doe ik er iets langer over om de langs de fouten te lezen..... Maar om er dan een topic over te openen.... en erger dat mensen het maar in de onderschrift moeten vermelden, leest het voor mensen met een goed ontwikkeld taalgevoel dan gemakkelijker?

Ik rammel vaak te snel op mijn toetsenbord, vergeet daardoor wel eens een letter of typ er 1 teveel.... Als ik me aan iedere fout zou gaan ergeren dan wordt bokt ipv ontspanning een verkeerde inspanning...

holly

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:47

Oh kijk nou toch eens wat een moeite er gedaan word.
Ik vind het heel erg, maar hoe leuk jullie ook uitleggen, het is en blijft chinees voor mij.

Katja

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:49

holly schreef:
En als je in deze zin word veranderd dan krijg je loopt dus is het wordt. Haha!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:51

Ik heb zelf Dyslexie, probeer er zo veel mogelijk op te letten. Bente (Fiffill@Bokt) Verbeter mij nog al redelijk vaak.. Vork Daar ben ik ook wel blij mee.
Ik wil andere bokkers er niet mee oplast zijn, door somige spel fouten van mij. Maar kan er zelf weinig aan doen.
En dat het als 'pardon' wordt gebruikt om toch soort van msn taal te kunnen gebruiken. Ja daar kan ik soms ook niet helemaal bij met mijn hoofd... Vork

pearlie

onderwerp + pv is hier "er wordt"
dus niet ik word maar plus een t

Melody21

Katja schreef:
Hahaha, woorden omzeilen herken ik maar al te goed.

Same here Haha!

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:52

holly schreef:
Ik vind het heel erg, maar hoe leuk jullie ook uitleggen, het is en blijft chinees voor mij.

Probeer mij ook geen engelse grammatica uit te leggen hoor Knipoog .

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:53

Ik stond net aan de aanrecht
Het ding zit nog in het ding Ja
En Marco snapte het ook nog Haha!

(Spatel zit nog in de afwasmachine)

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:54

om het maar even in moeilijk te maken: bv: krijgen - en = stam = krijg maar de G zit niet in 't kofschip dus zou het volgens die regel met een D moeten terwijl het toch krijgt is. Verward

Edit: zie het al krijgen is tegenw. tijd nu ga ik weer alles door elkaar halen

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:55

Lest schreef:
holly schreef:

Dat is dus iets wat ik echt niet kan hea.. Huilen van het lachen het is eigenlijk gewoon alleen maar stampen. Maar het wil niet.. Nagelbijten / Gniffelen
Mijn hoogste voor engels grammatica is een 5.8 Vork Gewoon hoe je de woorden schrijft, welke volgorde enzo nee dat wil niet..
Terwel me moeder zegt dat het makkelijker is dan het nederlands.. Nagelbijten / Gniffelen Nou ik vind het allebij moeilijk.. Vork

Lest

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:57

Maureenn schreef:
om het maar even in moeilijk te maken: bv: krijgen - en = stam = krijg maar de G zit niet in 't kofschip dus zou het volgens die regel met een D moeten terwijl het toch krijgt is. Verward

Edit: zie het al krijgen is tegenw. tijd nu ga ik weer alles door elkaar halen

Omdat de 't kofschip regel en het langer maken alleen geldt bij de verleden en de voltooide tijd en krijgt is tegenwoordige tijd.

Daarnaast is krijgen een onregelmatig werkwoord want de verleden tijd is kreeg, dus beide regels gaan hier überhaupt niet op.

snappievous?

edit; ik zie je edit nu pas Tong uitsteken . Maar ik ben het met je eens je gaat alles door elkaar halen Knipoog ik moest ook weer even diep nadenken.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 19:59

Maureenn schreef:

Krijgt is hier tegenwoordige tijd, dus stam+t. De kofschipregel is voor de verleden en voltooide tijd.
Daarnaast is krijgen ook nog eens onregelmatig, dus de verleden tijd wordt niet krijgde, maar kreeg.

Edit: Ik zie nu ook je edit.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:02

evanescence schreef:
Lest schreef:

Dat is dus iets wat ik echt niet kan hea.. Huilen van het lachen het is eigenlijk gewoon alleen maar stampen. Maar het wil niet.. Nagelbijten / Gniffelen
Mijn hoogste voor engels grammatica is een 5.8 Vork Gewoon hoe je de woorden schrijft, welke volgorde enzo nee dat wil niet..
Terwel me moeder zegt dat het makkelijker is dan het nederlands.. Nagelbijten / Gniffelen Nou ik vind het allebij moeilijk.. Vork

Ja wij krijgen nu met die vraag zinnen onkennend en gewone, dan moet did weer vooraan maar dan toch weer niet want komt er weer een vraag woord voor, maar de ww moeten ook weer bij elkaar en tijdsbepalingen ook altijd achteraan in de zin Scheve mond

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:03

evanescence schreef:
Lest schreef:
Probeer mij ook geen Engelse grammatica uit te leggen hoor Knipoog .

Dat is dus iets wat ik echt niet kan hea.. Huilen van het lachen Het is eigenlijk gewoon alleen maar stampen. Maar het wil niet.. Nagelbijten / Gniffelen
Mijn hoogste voor engels grammatica is een 5.8 Vork Gewoon hoe je de woorden schrijft, welke volgorde enzo nee, dat wil niet..
Terwel mijn moeder zegt dat het makkelijker is dan het Nederlands.. Nagelbijten / Gniffelen Nou ik vind het allebei moeilijk.. Vork

De grammatica is bij het Engels ook makkelijker omdat er veel minder uitzonderingen zijn dan bij het Nederlands.

De spelling is vaak (zeker voor dyslecten) lastiger, omdat je een klank op vele verschillende manieren kunt opschrijven en een letter(-combinatie) op vele verschillende manieren uitgesproken kan worden.

waterval123

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:07

ook die onregelmatige ww in het engels snap ik niet, bv: get got hadden we zo'n zinnetje op het pw ik netjes get in gevult zegt hij ineens iets endaarna toch maar got van gemaakt terwijl het wel get moest zijn.
Talen, spellig, grammatica ramp!

evanescence

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:07

Ja, dat zegt die docent ook al. Naja ben niet de enige in de klas die dit probleem heeft.
ik zit met 5 andere mensen op steunles, voor engels.
Naja we nemen die toetsen steets door, krijgen echt alles 100X uitgelegt. De grammatica gaat nu wel een stuk beter daar door. maar de volgende dag weet ik het al niet meer.. Nagelbijten / Gniffelen

Melody21

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:21

Lielle schreef:
alleen zou ik het ook wel prettig vinden als iemand als bv Melody21 wat begrip wil opbrengen voor mensen voor wie taalfouten echt storend zijn, en dat is dus geen aanstellen. Ik heb een beetje het gevoel dat het eenrichtingverkeer moet zijn.

Ik begrijp ook wel dat het lastig is. Ik stoorde mij alleen een beetje aan hoeje het zei. Maar het ligt ook wel een beetje gevoelig bij mij(en veel andere dyslecten zoals ik hiet lees) en dat maakt dat ik soms een beetje heftig reageer. Maar er is zoveel onbegrip ! En dat kan echt heel erg pijnlijk zijn. Dat is naar mijn mening niet te vergelijken met de irritatie van sommige stukken tekst niet kunnen lezen op inhoud. Maar zoals ik al zei, misschien dat ik het niet begrijp(dat het lastig is om te lezen in sommige gevallen) omdat ik zelf niet zo'n heel goed taalgevoel heb.....

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-12-07 20:22

ik heb mijn hele leven al moeite met dtjes en ttjes......... ben bijna 40, en ga me er niet druk om maken..........

Lachen