Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Zonnetje81

Re: Discussie over het OW-/ban-beleid, nieuwe poging!

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:33

Omdat je dus gewoon klikt misschien? Je temt namelijk niemand volgens mij (in de letterlijke zin)!! Verder tem ik eigenlijk nooit behalve als het iemand is die nooit op bokt komt en echt met een ongepaste of 1000x gestelde vraag waar het vanaf druipt. En soms voor een vraag die op het verkeerde forum staat, maar dat vind ik meer gewoon even helpen. Ruzies temmen zal ik nooit doen. Het is tcoh ook ontstaan om te helpen en niet om te verklikken....zo heb ik het althans opgevat!
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 20-07-06 17:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:35

Jaduuh schreef:
Die andere bokker is ook niet netjes geweest, maar heeft dat waarschijnlijk op zo'n manier gebracht, dat de moddies het niet doorhadden of dachten van 'Nou met een UN is het ook goed'.

Het kan heel goed - ik ga het niet nazoeken want deze discussie zou onpersoonlijk zijn, zonder concrete voorbeelden - dat de 'tegenstander' ook een OW heeft gehad. Als dat de eerste was, wordt dat niet openbaar gemaakt.

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:36

Ibbel schreef:
Jaduuh schreef:
Die andere bokker is ook niet netjes geweest, maar heeft dat waarschijnlijk op zo'n manier gebracht, dat de moddies het niet doorhadden of dachten van 'Nou met een UN is het ook goed'.

Het kan heel goed - ik ga het niet nazoeken want deze discussie zou onpersoonlijk zijn, zonder concrete voorbeelden - dat de 'tegenstander' ook een OW heeft gehad. Als dat de eerste was, wordt dat niet openbaar gemaakt.

Klopt want ik was al naar mezelf aan het zoeken en dus ook naar haar maar kreeg ze niet gevonden, nu is weer duidelijk waarom! Verder tja misschien ben ik wel overdonderd nooit geen problemen zie mezelf als een heilige bokker en dit schiet/schoot me echt helemaal verkeerd! Ik hou me er nooit mee bezig omdat het eigenlijk niet hoeft, zoek nooit ruzie op bokt maar imo zat zij mij erg bewust omlaag te halen!

Wat is een UN???

Misschien moet het temmen meer iets worden zoals ik hierboven schreef: om te helpen en geen verklikker! Dus voor foute plaatsingen en voor 100x dezelfde gestelde vraag.

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:39

Hoe wil je dat gaan regelen dan? Het temknopje staat overal dus mensen gaan dan alsnog temmen, omdat zij het niet eens zijn met een ruzie, het zielig vinden voor de 'gepeste', whatever!
Wat dat betreft is het niet haalbaar, denk ik, om te zeggen er mag alleen getemd worden voor foute plaatsingen e.d. Sowieso ik hoef al die ruzies op Bokt niet te lezen hoor! Als je elkaar zo nodig dwars wil zitten doe dat dan via pb of in real life!
Laatst bijgewerkt door Grietzz op 20-07-06 17:39, in het totaal 1 keer bewerkt

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:39

SuperPepeijn schreef:
Mensen, dat temmen, dat is toch gewoon een mooi woord voor klikken? Tja, of dat goed is voor onderlinge relaties... ik weet niet hoor Haha!

Nee, temmen is een ander woord voor 'helpen'. Wij kunnen als mods echt niet alles in de gaten houden, daar is bokt te groot voor. Dus als jij denkt dat iets niet goed staat, of niet kan of mag, dan help je ons als mods om daar actie op te ondernemen - als dat inderdaad nodig blijkt te zijn.

Als jij dat als klikken ziet, dan zie je die tem-knop alleen maar als mogelijkheid om 'iemand te pakken', terwijl het in de overgrote meerderheid van de tems het echt alleen gaat over: staat hier niet goed, is oud topic, foto's doen het niet, topic is dubbel geplaatst, etc. Je doet enorm afbreuk aan de temfunctie als je die functie niet (ook) erkent. En het zou ons werk (en de structuur van bokt) enorm moeilijk en onoverzichtelijk maken als er geen temknop was.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 17:40

Misschien is het dan een idee om een aantal keuzemogelijkheden te hebben als je temt? Een soort multiple choice waarbij je iets kan aanklikken, en dat is dan je tem... ?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:41

Grietzz schreef:
Hoe wil je dat gaan regelen dan? Het temknopje staat overal dus mensen gaan dan alsnog temmen, omdat zij het niet eens zijn met een ruzie, het zielig vinden voor de 'gepeste', whatever!
Wat dat betreft is het niet haalbaar, denk ik, om te zeggen er mag alleen getemd worden voor foute plaatsingen e.d. Sowieso ik hoef al die ruzies op Bokt niet te lezen hoor! Als je elkaar zo nodig dwars wil zitten doe dat dan via pb of in real life!

Je zou alleen de mogelijkheid 'verkeerd geplaatst, foute foto's enz.' Kunnen doen en niet 'ruzie loopt uit de hand'.
Maar zodra een aantal bokkers dat weten, wordt er misbruik van gemaakt. Daar durf ik wel een wedje op te leggen. Scheve mond
Dus dat lijkt me geen optie.

[edit]
Wat ik hierboven bedoel, heef Tieneke iets beter omschreven. Tong uitsteken
Laatst bijgewerkt door Jaduuh op 20-07-06 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:42

Ja zoiets als Tieneke zegt...dat is wel te doen! Dat je kan kiezen in welke categorie het valt!

Verder heb ik het temmen eerst echt nooit gebruikt daarna alleen voor mezelf (verkeerd geplaatst, fouten etc) en toen dus af en toe. Dus opzich is het wel handig hoewel ik daar eerst ook niet van overtuigd was. Ook heb ik meegekregen dat het een helpknop was maar ik denk (misschien ligt het aan de generatie) is het een verklik/naai-knop geworden.

(in de beginperiode klikte ik er 100x op, wat doet dat ding nou Clown, NIKS )
Laatst bijgewerkt door Zonnetje81 op 20-07-06 17:42, in het totaal 1 keer bewerkt

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:42

En dan? Dan gaan de mensen niet temmen, maar de mods bestoken met pb's! Gokje..
En wat krijg je dan? Er kan niet meer getemt worden op ruzies. Nou, er komen me dan toch ruzies! Daar wordt Bokt heus niet blij van!

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 17:46

Maar eigenlijk weet je helemaal niet wie er TeMt en waarom. Er wordt daarover veel aangenomen, maar dat klopt lang niet altijd. En soms zien de mods ook zelf wel eens iets Knipoog

Ik snap verder niet goed hoe er uit TeMmen problemen kunnen komen? Jij bent verantwoordelijk voor de tekst die je plaatst, de mod heeft een verantwoordelijkheid voor de actie die daarop volgt. De TeMmer heeft geen enkel actief aandeel hierin, er wordt alleen een tip gegeven, maar dat hoeft helemaal niet te leiden tot actie.

Heel simpel: als je je beschaafd gedraagt valt er niemand te 'naaien', valt er niets te TeMmen en zijn er geen gevolgen. Als je je niet beschaafd gedraagt heb je de gevolgen verdiend en moet je je niet verschuilen achter 'ze hadden het niet gezien als'. Draag dapper de gevolgen van je eigen woorden, want dat zijn het en dat blijven het: jouw woorden.

Maar goed, dat hangt ook af van hoe je het forum ziet. Als gebruikers in discussies je tegenstanders zijn, die moeten worden overwonnen dan snap ik sommige reacties wel. Maar als je in plaats daarvan de nadruk legt op de inhoud en samen een zinnige discussie voeren, en niet op 'voor- en tegenstanders' dan krijg je al een hele andere sfeer.

nickyu

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:11

russel schreef:
orionneke schreef:
Ik vind dat er niet over ieder wisse wasje gevallen moet worden, dat is 1 van mijn verbeterpunten voor bokt.

Enne Nickyu, als je nog mee post, gewoon lekker op jouw manier schrijven, ben ik aan gewend en dat hoort bij jouw. Niks geen spellingscheck.

russel-> heeeeeeeeeeel erg graag Haha!

orionneke->het lijkt soms idd dat er erg veel mensen erg snel op hun teentjes zijn getrapt , soms zelfs echt zoeken .
zo heb ik een paar ows voor bij zien komen bij verschillende mensen dat ik echt dacht "jeetje daarvoor al ..pff, nou nou "

Ibbel schreef:

Wat we (tot nu toe) niet doen, is aan de temmer aangeven of er OWs uit voortvloeien, en al helemaal niet aan wie. Ik weet bijna wel zeker dat dat zo blijft. Als je buurman links een politieagent is, die je buurman rechts een bon geeft voor te hard rijden, gaat-ie je dat ook niet vertellen, ook al reed buurman rechts je gisteren nog bijna van de stoep.

Dus zo zit het een beetje met het temsysteem.

(Maar eigenlijk is dat een beetje off-topic)

kiek dat bedoel ik met dat ik schrijftechnisch niet zo onderlegd ben op meerdere vlakken .. zo bedoelde ik dat dus niet

maar als ergens getemt is in een topic reageer dan IN dat topic naar die persoon waarover getemd is (zou wel eens positief kunnen werken op de persoon waarover getemd is ) , (dat kan super etjes , daar hoeft echt niet bij dat er een un of ow gegeven is of zou kunnen worden , dat is juist niet het punt )

dan is het voor iedereen duidelijk dat het gezien is en hoeft er niet 20 paginas lang door 3den 4den t/m tgsten over door gedramd te worden en kan iedereen even nadenken oja wacht ff , en weer lekker on topic verder

ter verduidelijking ik heb het nu ook echt weer over in het algemeen , zie het regelmatig gebeuren in topics waar ik slechts meelees en verder niks post of zou willen posten maar waar wel een leuke/goede/leerzame discussie gaande is

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:37

Ibbel schreef:
SuperPepeijn schreef:
Mensen, dat temmen, dat is toch gewoon een mooi woord voor klikken? Tja, of dat goed is voor onderlinge relaties... ik weet niet hoor Haha!

Nee, temmen is een ander woord voor 'helpen'. Wij kunnen als mods echt niet alles in de gaten houden, daar is bokt te groot voor. Dus als jij denkt dat iets niet goed staat, of niet kan of mag, dan help je ons als mods om daar actie op te ondernemen - als dat inderdaad nodig blijkt te zijn.

Als jij dat als klikken ziet, dan zie je die tem-knop alleen maar als mogelijkheid om 'iemand te pakken', terwijl het in de overgrote meerderheid van de tems het echt alleen gaat over: staat hier niet goed, is oud topic, foto's doen het niet, topic is dubbel geplaatst, etc. Je doet enorm afbreuk aan de temfunctie als je die functie niet (ook) erkent. En het zou ons werk (en de structuur van bokt) enorm moeilijk en onoverzichtelijk maken als er geen temknop was.

Ja ik zie dat als klikken en niet als helpen. Als jullie vinden dat er nog niet genoeg moddies zijn om jullie strenge regels uit te voeren, moeten jullie nog meer moddies recruteren en niet vragen aan gebruikers om andere gebruikers te verlinken.

Overigens is de andere optie heel simpel hoor, gewoon wat minder regels en wat meer zelfregulering, maar na jaren dit voorgesteld te hebben zie ik dit niet snel gebeuren. En waarom? Joost mag het weten.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 18:43

Ik denk niet dat alles zo zwart-wit moet bekeken worden. TeM'en kan zeker een hulp zijn voor de moderators, daar ben ik 100% van overtuigd. Ik ben er ook 100% van overtuigd dat het ook een klik-middel is en dat het daar voor gebruikt wordt, dat is nu wel duidelijk. Dat klik-middel moet eruit, zo simpel is het. Heeft er iemand een goed idee wat daartoe kan leiden?

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:45

SuperPepeijn schreef:
Ja ik zie dat als klikken en niet als helpen. Als jullie vinden dat er nog niet genoeg moddies zijn om jullie strenge regels uit te voeren, moeten jullie nog meer moddies recruteren en niet vragen aan gebruikers om andere gebruikers te verlinken.

Maar moddies maakt het onoverzichtelijker 'achter de schermen' denk ik. Ook voor ons, wie moet je pb'en wanneer je ergens meer duidelijkheid over wilt enz. Daarbij verlink je ze niet, je kunt ook een pb'tje sturen zonder er ook maar iets in te zetten. Dan zoeken de moddies zelf wel op wat er aan de hand is. [of niet]

SuperPepeijn schreef:
Overigens is de andere optie heel simpel hoor, gewoon wat minder regels en wat meer zelfregulering, maar na jaren dit voorgesteld te hebben zie ik dit niet snel gebeuren. En waarom? Joost mag het weten.

Dan wordt het toch een gekkenhuis op bokt. Stel bij Uit de Kunst en CreaBea mag je zelf weten hoe groot je je foto's doet en hoeveel. Géheid gaan er mensen zeuren. 'De pagina is uitgerekt, nou kan ik de berichten niet meer goed lezen' en 'De foto's laden zo langzaam, omdat het er zoveel zijn'. Dat is toch geen doen?

Net als dat je niet meer mag temmen omdat een topic verkeerd geplaatst is, kun je straks helemaal niets meer terug vinden. Dan kan ik ook alles wel bij LPZ gaan plaatsen wat eigenlijk onder Rijtechnisch hoord, maar simpel en alleen omdat op LPZ meer mensen zitten.

Tieneke schreef:
Ik denk niet dat alles zo zwart-wit moet bekeken worden. TeM'en kan zeker een hulp zijn voor de moderators, daar ben ik 100% van overtuigd. Ik ben er ook 100% van overtuigd dat het ook een klik-middel is en dat het daar voor gebruikt wordt, dat is nu wel duidelijk. Dat klik-middel moet eruit, zo simpel is het. Heeft er iemand een goed idee wat daartoe kan leiden?

Standaard boven de PB zetten. 'Heb je er goed over nagedacht, ben je er zeker van, anders leidt dit tot een UN en vervolgens tot een OW'. Haha!
Want dan moet je dus de 'klikkers' [wie bepaald weer dat het klikken of helpen is] afgestraft worden. Maar wel eerst duidelijk worden gemaakt dat dat niet meer mag, anders is het een beetje banketstaaf.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:53

Serieus, wat boeit het nou of iemand 5 of 10 foto's van 600x600 of 800x800 pix in CreaBea zet zeg. De betutteling die daarop volgt is veel irritanter. Sluit het topic en ga dan gewoon iets anders lezen.

Overigens een goed voorbeeld van een gekkenhuis op bokt is juist CreaBea, daarom kom ik er ook gewoon niet. Probleem opgelost.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 18:55

SuperPepeijn schreef:
Serieus, wat boeit het nou of iemand 5 of 10 foto's van 600x600 of 800x800 pix in CreaBea zet zeg. De betutteling die daarop volgt is veel irritanter. Sluit het topic en ga dan gewoon iets anders lezen.

Overigens een goed voorbeeld van een gekkenhuis op bokt is juist CreaBea, daarom kom ik er ook gewoon niet. Probleem opgelost.

Als iedereen er zo overdacht, dan was CB er niet meer. En dat vind ik zonde, want er zijn heel wat die er hun gedichten / foto's en tekening neerpleuren, en die nog goed commentaar krijgen ook.

[edit]
Plus, dat als er wat meer mensen waren geweest die de moddies hielpen door te temmen op CB was er helemaal geen Uit de Kunst nodig geweest. En was CreaBea niet zo'n rommeltje. Wat nu trouwens reuze meevalt. Met de nieuwe bokt.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:03

Ik denk dat je betere feedback krijgt op een gericht forum, maar dat even terzijde.

Aangezien de moderators een forum openstellen, is het hun verantwoordelijkheid hem bij te houden en niet die van de gebruiker. En als ze met het toepassen van hun regels te druk krijgen lijkt me er 2 oplossingen; minder regels of meer moddies.

Maar vragen of gebruikers voor klikspaan willen spelen gaat tegen mijn visie van goede omgang in.

lies

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:06

Ik ben het met SP eens. Ik vroeg me eerder in deze discussie al af of het TeM-systeem bijdraagt aan een goede sfeer. Ik denk dus van niet en heb de indruk dat sinds het systeem bestaat veel vaker mensen een ban krijgen, terwijl ze er in het verleden samen wel uit kwamen.

SuperPepeijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:07

lies schreef:
ze er in het verleden samen wel uit kwamen.
Dat zeg ik, Gamma!

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 19:07

Als je het zo stelt SuperPepeijn, dan ga ik voor meer moddies. Minder regels: denk niet dat dit de ergernissen op Bokt gaan verminderen, in tegendeel. Laten we niet vergeten dat er hier meer dan 50 000 leden zijn, jong en oud. Met minder regels hier, neig je eerder naar anarchie.

Jaduuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:10

Oké, meer moderators dan. Hoe gaat dat verder 'achter de schermen' wordt het daar wel makkelijker met meerdere, of wordt het juist onoverzichtelijk? [Is er een moddie aanwezig Schijnheilig ?]

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:13

Inderdaad. Ik zou dan liever ook meer moddies willen zien, want soms duurt het nu al lang voordat er reactie op komt! Laat staan als mensen niet meer temmen.
Maar, waar haal je al die moddies vandaan die én in het team passen én de tijd hebben om te modereren?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-06 19:15

Sja, in het verleden hebben ze er telkens gezocht en gevonden, dan lijkt het me dat dat weer kan gebeuren. Maar zo ver zijn we nog niet. Is er een moderator die kan antwoorden op de vraag van Jaduuh?

Grietzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:20

Tieneke schreef:
Sja, in het verleden hebben ze er telkens gezocht en gevonden, dan lijkt het me dat dat weer kan gebeuren. Maar zo ver zijn we nog niet. Is er een moderator die kan antwoorden op de vraag van Jaduuh?

Ja, dat zeg je goed. Eentje of een paar. Hoeveel mods zouden er nu dan wel niet bij moeten komen als je het hele temsysteem weg wilt gaan halen?! Verward

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-06 19:20

Ex-moddie. Maar ik denk dat iedereen dat zelf ook kan bedenken: een grotere organisatie geeft altijd meer problemen voor de interne communicatie, meer bureaucratie, tragere reacties, minder flexibiliteit. En heel waarschijnlijk wordt het er dan minder consequent op want het is nog veel lastiger om 60 mensen (ik doe maar een gooi) een gelijk beleid uit te laten dragen dan een team van 24 mensen. En er komen meer regels, want nog meer moet alles van tevoren afgesproken en vastgelegd.

Dat is zo in elke grote organisatie, vrijwillig, betaald, online of offline: grotere organisaties werken trager en logger.

Ik vraag me af of dat echt de oplossing is?