Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Gini

Re: Vrijheid van meningsuiting of geen moreel kompas?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:53

Ah oké, dus dat was de zogezegde druppel. Zijn er dan nog voorbeelden van topics waarvan jij vindt dat het moreel kompas van Bokt een beetje tilt slaat? Dit om een beetje zicht te krijgen over hoe groot je het probleem inschat.

Kimddddd

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 16:59

Hmm tsja fairwair foundation alsof dat alles zegt....Net als het beter leven keurmerk.....Er kunnen producten zijn zonder beter leven keurmerk of fairwair foundation of max havelaar stempel waar het nog beter en fijner is dan hetgene met een keurmerk. Misschien verdient een fabriek juist wel meer aan deze producten waar geen (keur)merkje op zit en kunnen ze hun personeel beter betalen.

Precies weten doet niemand het. Net zoals veel dingen op bokt waar mensen commentaar/mening of geen commentaar/,mening op hebben... Wel een deken, geen deken, natuurlijk bekappen, gewoon bekappen, bit of geen bit, boomloos, met boom (Je sloopt je paard als je dit of dat doet). Iedereen is min of meer hypocriet...Het 1 wel en het ander niet.

Alle bokt gebruikers aan de pil of hormonale anticonceptie zijn ook geen echte paardenliefhebbers....kan ik bijvoorbeeld vinden (Want die pil word gemaakt door bloed van merries op bloedboerderij....inmiddels in zuid-amerika onder verschrikkelijke omstandigheden omdat we het hier niet kunnen aan zien) Maar ik veroordeel niemand hierom....mensen maken keuzes met hun eigen morale compas en iedereen doet goede en misschien in ander mans ogen slechte dingen. Ik vind dat bedrijven of bokt geen stelling hoeven in te nemen behalve dan natuurlijk dat ze bokt regels bewaken.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:03

Gini schreef:
Ah oké, dus dat was de zogezegde druppel. Zijn er dan nog voorbeelden van topics waarvan jij vindt dat het moreel kompas van Bokt een beetje tilt slaat? Dit om een beetje zicht te krijgen over hoe groot je het probleem inschat.

Ik heb ze niet allemaal paraat, maar zeker het topic over asielzoekers, het wolventopic en wat verder terug het topic over de OVP.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:10

Oei, die topics zeggen me helaas vrij weinig. Maar waar heeft Bokt de bal misgeslagen bij bv. het OVP? Mochten in dat topic ook alleen maar positieve dingen gezegd worden?

Poekkie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:13

Nikass schreef:
Poekkie schreef:

Openlijk dierenmishandeling promoten en daar zelf actief mee bezig zijn is wel nog een ander level. Dat gaat tegen de boktregels zijn.
Maar een topic als ‘show je bit, hulpteugels, zweep en spoor’… waarom niet? Zeker als die mensen uitleg geven over wat ze gebruiken en waarom zou het heel jammer zijn moesten daar de moraalridders ook weer komen opdraven.

Openlijk mensenrechtenschendingen promoten (Temu) vindt jij van een andere orde?

Gini: het topic was slechts de aanleiding. Ik heb zelf niet in dat topic gereageerd.

Cambionn daarin verschillen wij van mening. Moraal is imo niet tijd en plaats gebonden.

Moraal is zeer zeker plaats en tijd gebonden, volledig eens met Cambion daarin. Het allerduidelijkste voorbeeld daarvan was die link die even terug geplaatst werd van een bokker die niet begreep dat er geen rij/tuigtechnisch commentaar hoefde gegeven worden bij een rouwpost/overlijdensbericht. Kan het zelf niet beter illustreren.

En ja er zit een groot verschil tussen zelf actief iets strafbaars doen. (Bvb een bit met prikkeldraad gebruiken zoals je voorstelde) en ergens legaal dingen kopen bij een bedrijf met een reputatie. Die staan los van elkaar. Als anky morgen in het nieuws komt omdat ze haar honden alle geblesseerde paarden heeft laten verscheurden oid voel ik mij helemaal niet beter of slechter door toch nog zo’n mooi blauw anky dekje te bestellen en zou het topic over anky niet opeens moreel verwerpelijk worden. Je kan die dingen toch los van elkaar zien?
Laatst bijgewerkt door Poekkie op 24-09-23 17:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:16

Gini schreef:
Oei, die topics zeggen me helaas vrij weinig. Maar waar heeft Bokt de bal misgeslagen bij bv. het OVP? Mochten in dat topic ook alleen maar positieve dingen gezegd worden?

Dat kan ik zo niet samenvatten. Het gaat om opmerkingen zoals in de op genoemd. Misschien moet ik voortaan alles noteren, maar dat heb ik in de tijd natuurlijk niet gedaan. :=

Poekkie dat was niet mijn voorbeeld. En nee, de morele plicht is er imo niet alleen wanneer het jou of mij uitkomt.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:22

nps schreef:
En over arme mensen die wel moeten - er zijn legio alternatieven. Vinted, kringloop, marktplaats.

In het kader van een moreel kompas vind ik het dus ook heel naar wanneer mensen zich boven andere mensen voelen staan, en zich ook geroepen voelen om keuzes te willen maken voor een ander, ik snap al niet waarom je dat uberhaubt zou willen. Zeker wanneer dit keuzes zijn die de ander nadelig treffen, en niet jezelf. Doe dan zelf spul 2ehands kopen als dat jouw ding is, laat een ander lekker zijn/haar eigen keuzes maken en geniet van het feit dat je zelf ook de vrijheid hebt om zelf je eigen keuzes te maken, ontneem dat een ander dan ook niet.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:37

Nikass schreef:
Gini schreef:

Dat kan ik zo niet samenvatten. Het gaat om opmerkingen zoals in de op genoemd. Misschien moet ik voortaan alles noteren, maar dat heb ik in de tijd natuurlijk niet gedaan. :=

Oh nee, je moet voor mij niet alles precies noteren, maar ja, toch, ergens, als je het modteam van een fout moreel kompas "beticht", zou ik als moderator een aantal zeer concrete voorbeelden (liefst zelfs met link) van waar het misloopt wel fijn vinden.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 17:46

Daar zijn ook al heel wat berichtjes en linkjes naartoe gestuurd. Maar ik heb ze niet ergens bij elkaar opgeslagen. Helaas, denk ik nu achteraf, want het is een hoop werk om dat allemaal terug te zoeken.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 17:54

Het is gewoon omdat ik het probleem niet helemaal vat en met meer voorbeelden zou het misschien duidelijker worden.
In het ene topic wil je eigenlijk dat er door een mod de discussie 'gestuurd' wordt (als in bepaalde meningen terechtwijzen/niet toelaten). Maar in een topic waar dat gebeurt, waar de discussie gestuurd wordt, is het ook niet goed. Misschien omdat het net die richting uit gestuurd wordt die jij niet oké vindt? Of het een topic is waar jij een (sterke) mening in hebt? Zeg me als ik fout ben hoor.

Je valt bv. heel erg over een uitspraak als: gas geven als ik de wolf zie. Maar is dat ook niet een beetje omdat het onderwerp jou heel erg aangaat en je er een sterke eigen mening over hebt? Zou je het even fout vinden als ik zeg: Ik had echt een absolute rotdag op het werk, ik kan mijn baas wel van de brug duwen? Moet een mod mij op dergelijke uitspraak aanspreken?

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:05

Ik kan mijn baas wel van de brug duwen .... en dan zeg ik er lachend bij "wel met een vangnetje he?" want ik weet hoe je het bedoelt. Je gunt je baas helemaal geen nare dood van een brug af, je bent je baas gewoon even helemaal zat.
Oprecht Nikass, ik denk dat je met het openen van een topic zoals ik het noemde meer voor elkaar krijgt dan in een fan topic. En dat is wat je wilt, dat mensen gaan nadenken over hoe en wat. Ik kende Temu helemaal niet. Nu ik dit allemaal lees weet ik dat ik daar nooit ga bestellen. In jouw ogen moet dat winst zijn. In het Temu topic zou ik dat nooit gelezen hebben omdat ik dat topic nooit geopend zou hebben.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 18:14

Gini daar heb ik al eerder het volgende over gezegd:

"...eigen rechter spelen is niet helemaal de bedoeling. Maar het gaat ook om hoe iets wordt verwoord.
Als iemand aangeeft: "het maakt me zo boos dat ik bijna wens dat die moordenaar wordt aangereden", is dat al volstrekt anders dan als je zegt: "die moordenaar loopt in de bossen bij Ede. Mocht iemand hem tegenkomen, een ongeluk is zo gebeurd..."

Natuurlijk wordt mijn mening gekleurd door mijn referentiekader. Maar toch denk ik dat er wel 1 lijn in zit. Juist iets dat ik mis bij het modereren:
In het Temu topic worden kritische opmerkingen geweerd omdat het topic daar niet voor bedoeld is. In andere, meestal maatschappelijke topics, worden discriminerende opmerkingen toegestaan, omdat het vrijheid van meningsuiting is.
Mijn vraag in dit topic is dus: welke normen en waarden hanteert bokt?
En aanvullend daarop: hoe kun je daar als bokker nog op anticiperen, als het beleid willekeurig cq vriendjespolitiek lijkt?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:28

Ik geloof dat in het tweede geval er echt wel een modactie ondernomen zal worden. Dat vertrouwen heb ik echt wel.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:39

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:45

Citaat:
In het kader van een moreel kompas vind ik het dus ook heel naar wanneer mensen zich boven andere mensen voelen staan, en zich ook geroepen voelen om keuzes te willen maken voor een ander

Mee eens.
Citaat:
Zeker wanneer dit keuzes zijn die de ander nadelig treffen, en niet jezelf.

Die snap ik niet helemaal.

Volgens mij ging het gesprek op gegeven moment om 'Het is goedkoop, niet iedereen heeft een ruime beurs'
versus 'Ook al heb je een smalle beurs, je kunt goedkoop spullen krijgen waar waarschijnlijk minder ellende achter zit'.

Dat gaat niet om 'een keuze maken voor een ander'.
En het gaat juist wel over het ontzien van mensen met een smalle beurs.

Citaat:
Doe dan zelf spul 2ehands kopen als dat jouw ding is

Mij bevalt het prima, vintage mode.
Net niet "omdat het mijn ding is".
(Meer om verspilling tegen te gaan.)

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 18:59

Ik heb niet alles gelezen, dus ik weet niet of het genoemd is, maar een deel van de producten van temu, wish, shein, aliexpress en consorten is wel degelijk illigaal.
Dat je ze kunt bestellen, betekent niet dat het mag (denk aan (nep)wapens, geneesmiddelen, namaakproducten etc)
Daarnaast, veel producten dragen over het algemeen niet het CE keurmerk waardoor sommige producten de veiligheidsregels overschrijden.
Er zitten verboden (of een te grote hoeveelheid van) stoffen in of zijn anderzins geproduceerd onder omstandigheden die van de Europese wetgeving niet mogen.
Ik ben geen jurist, dus ik heb geen idee hoe illigaal het kopen van producten uit voorbeeld 2 daadwerkelijk is. Wèl begreep ik na wat googlen dat producten uit voorbeeld 1 in beslag genomen kunnen worden, en je een boete kunt krijgen voor het invoeren.
Er gaan ook al een paar jaar stemmen op om deze vorm van webshops te verbieden, al is het waarschijnlijk heel lastig om dat te handhaven.

Ik weet ook niet wat bokt er in dit geval als medium mee doet.
Ik ga er vanuit dat niemand trots in het temu topic gaat lopen verkondigen dat ie wapens of geneesmiddelen heeft gekocht. Namaakproducten (of mensen zich er nou bewust van zijn of niet) is dan wel weer zo'n ding wat mensen benoemen, en daar word dus ook niet op gemod. (persoonlijk heb ik niet zo'n probleem met namaakspul. Het echte spul word over het algemeen in net zulke slechte omstandigheden geproduceerd alleen dan maakt het bedrijf 800% winst. Maar het is dus wél verboden)
Ik vind persoonlijk dat je in zo'n topic best feiten mag verkondigen. Sommige mensen weten misschien niet van de misstanden, door het juist in dát topic te benadrukken worden mensen zich er bewust van.
Ik snap wel dat het "drammen" vervelend over kan komen. Wat mensen vinden of doen met aangedragen feiten mogen ze in principe zelf weten.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:18

Janneke2 schreef:
Citaat:
In het kader van een moreel kompas vind ik het dus ook heel naar wanneer mensen zich boven andere mensen voelen staan, en zich ook geroepen voelen om keuzes te willen maken voor een ander

Mee eens.
Citaat:

Volgens mij ging het gesprek op gegeven moment om 'Het is goedkoop, niet iedereen heeft een ruime beurs'
versus 'Ook al heb je een smalle beurs, je kunt goedkoop spullen krijgen waar waarschijnlijk minder ellende achter zit'.

Citaat:

Het gaat erom dat users lijken te willen bepalen of andere users wel of niet bij bepaalde winkels spullen mogen kopen. Daar heb ik echt iets op tegen, ik las het hier in dit topic ook niet als tip voor mensen met een smalle beurs maar als verplichting 'want dit willen we niet hebben op bokt'.
Dat is hoe het op mij over komt :)

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:26

rien10 schreef:
Ik kan mijn baas wel van de brug duwen .... en dan zeg ik er lachend bij "wel met een vangnetje he?" want ik weet hoe je het bedoelt. Je gunt je baas helemaal geen nare dood van een brug af, je bent je baas gewoon even helemaal zat.
Oprecht Nikass, ik denk dat je met het openen van een topic zoals ik het noemde meer voor elkaar krijgt dan in een fan topic. En dat is wat je wilt, dat mensen gaan nadenken over hoe en wat. Ik kende Temu helemaal niet. Nu ik dit allemaal lees weet ik dat ik daar nooit ga bestellen. In jouw ogen moet dat winst zijn. In het Temu topic zou ik dat nooit gelezen hebben omdat ik dat topic nooit geopend zou hebben.

Ik vind dat wel een goed punt eigenlijk. Ik ben het gaan lezen toen uit nieuwsgierigheid omdat ik doodgegooid werd met advertenties en wat de tegenstanders daar zeiden maakte voor mij dat ik niet wilde bestellen.

Maar via een andere weg werkt het ook.
Telpeva schreef:
Voor wie nog meer interesse heeft, ik heb een topic gemaakt voor het bespreken van stomme winkels waarom ze stom zijn, en tips voor betere winkels! :)

[LZP] Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg

Super!

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:29

Telpeva schreef:
Voor wie nog meer interesse heeft, ik heb een topic gemaakt voor het bespreken van stomme winkels waarom ze stom zijn, en tips voor betere winkels! :)

Dank je. Zo'n topic bedoelde ik inderdaad.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 19:30

Misschien heb je daar gelijk in Rien. Ik heb alleen helemaal niet in het Temu topic gereageerd ;)
Dat de mensen die dat wel deden, met de intentie om mensen te wijzen op de mensenrechtenschendingen vervolgens te horen krijgen dat ze dat maar ergens anders moeten gaan doen, vind ik niet terecht.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:32

nps schreef:
Maar er wordt niet actief op gemodereerd. Hoeveel rij-itp topics zijn er wel niet geweest waarbij de TS duidelijk aangaf geen meningen te willen, waarbij er toch pagina’s aan meningen werden gegeven? Denk aan rijden met een bepaald gewicht of met slof. Of dressuurmatig rijden met een wat jonger paard. Als dit echt de regel is en men die wil handhaven moet daar wel 1 lijn in zijn. Ik vind het écht gek discussies actief te weren over onderwerpen met maatschappelijk belang.
Ik had het hier puur over dat ik meermaal dingen lees in de trand van "Bokt is een discussieforum. Als je geen discussie wil moet je niet posten". Dat klopt dus gewoon niet. Bokt begon als discussieforum, maar is inmiddels breeder. Een "show leuke aankopen topic" past nu dus wel gewoon op de site.

Over hoe er gemoddereerd wordt is een tweede en een goede discussie aan zich, maar niet het punt dat ik maakte.

nps schreef:
En wat is het verschil? Uitkomst is - je mag niet posten in “ons” topic
Het verschil is dat monddood maken betekend dat je niks mag zeggen. Niet dat je het wel gewoon mag zeggen, maar dan wel op de daarvoor bestemde plekken. En dat geld voor alle posts. Gewoon waar ze horen on-topic zijn. Valt in hetzelfde straatje als wat sommige al hebben gezegd rondom vrijheid van meningsuiting wat niet geschonden wordt hiermee.

En echt, men leest meer dan 1 topic. Geloof niet dat er iemand op Bokt zit voor enkel het Temu fans topic en verder nergens kijkt. Door elders te posten bereik je mensen echt wel.

nps schreef:
Drammen is niet ok, snap ik helemaal. Op de persoon spelen is al helemáál niet ok. Maar - het alternatief is helemaal niks plaatsen, want off topic. En dat is zonde, want de info is wel degelijk relevant voor beslissing wel / niet kopen op. Zoals mensen hier ook aangeven weten sommigen oprecht niet wat voor bedrijf het is. Dus vind echt niet dat je de info maar moet weren want off-topic.
Nee, alternatief is erover praten in een topic waar het wél on-topic is of die aanmaken. Die komt dan ook gewoon in de lijst met actieve topics. En gezien het me sterk lijkt dat mensen enkel een directe link naar het Temu topic openen, zullen mensen die daar geintreseerd in zijn dat gewoon zien.

En ja, kan zijn dat sommige mensen dat topic niet aanklikken. En die lezen het dan niet. Maar, hoe stom ook, je gaat nooit iedereen overtuigen. Er zullen altijd mensen zijn die er geen snars om geven. Je kan mensen informeren, maar niet forceren anders te denken. En daar zit het hem ook een beetje in denk ik. Door zo'n fan topic te kaapen, wordt het al heel snel een aanval op die groep. Wellicht vind je dat ze dat verdienen, maar de sfeer wordt daar niet beter van en je gaat daar niemand mee overhalen. Eerder idd het tegenovergestelde.

En voor die mensen die je niet overhaalt, daarvoor pleit ik te klagen bij overheid en winkelketens. Die luisteren wellicht nog minder makkelijk, maar hun veranderingen hebben grotere impact en zijn ook het enige die de impact van groep niet-overtuigbare kunnen laten veranderen.

nps schreef:
Dat klopt. Er is veel vraag naar enorm goedkope troep en spullen. Mensen denken niet na over het gevolg van wat ze consumeren. Wat kan helpen om deze vraag tegen te gaan is…. Juist, bewustwording en informatie. En dan helpt ‘t dus niet deze te gaan weren ;)
Nogmaals, ik zeg niet dat het moet worden geweerd. Wel dat het op de juiste plek moet staan. En dat is het fan topic niet. Op de vraag "moet ik er kopen" kun je het eens noemen, eventueel met een link naar een topic over de problemen. Maar laat het daarna rusten. Op een "show je aankopen" topic zou ik het gewoon niet noemen. Again, tijd en plaats voor alles.

En nogmaals, ik ben het met je eens wat betreft Temu en vele andere winkels! Maar niet met de manier waarop de bewustwording wordt verspreid (en in bredere zin hoe de westerse ketens die hetzelfde doen niet net zo hard worden aangepakt). En denk ook dat je jezelf er alleen maar mee in de vingers snijd, want als men de berichten voor bewustwoording te negatief ervaart doen ze er gewoon veel sneller helemaal niks mee. Met wat respect, tact, en weten wanneer wat te zeggen bereik je echt meer.

Nikass schreef:
Cambionn daarin verschillen wij van mening. Moraal is imo niet tijd en plaats gebonden.
Ik denk dat we hier inderdaad even moeten accepteren dat we het niet hetzelfde zien. En dat is ok. Maar voor de duidelijkheid, moraal is imho ook niet tijd en plaats gebonden. Maar de manier van bewustwoording proberen te creëren wel. Vermoed dat je dat laatste bedoelde, maar wil toch ff de nuance geven.

Daarmee bedoel ik. Ongeacht tijd of plaats doe ik niet de dingen die ik moreel niet vind kunnen, en zal ik daar ook eerlijk in zijn. Websites als Temu ontloop ik als de pest. Maar de momenten dat ik mensen aanspreek en hoe, of juist besluit me er even buiten te houden, die probeer ik wel af te stemmen op tijd en plaats. Ook omdat ik idd denk dat je daar uiteindelijk meer mee bereikt, om redenen die ik denk ik inmiddels genoeg heb uitgelegd, maar ook omdat ik dat gewoon een stukje respect vind.

Telpeva schreef:

Ik zag hem, ik kom mee volgen :) .

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 19:39

Het grote probleem is niet dat Bokt geen moreel kompas heeft, het grote probleem is dat ze het verkeerde morele kompas gebruiken. En wat ik al eerder zei, het beste kompas is mijn kompas, dus moeten ze die gewoon maar gaan volgen. En mijn morele kompas is: Oordeelt niet opdat gij niet geoordeeld wordt.

Zo weer een probleem opgelost.

Nee, maar serieus het probleem is natuurlijk dat er geen universeel moreel kompas is en dat je gewoon niet die van jou aan anderen op kan leggen of verwachten dat jij vanuit jouw kompas meer mag dan iemand anders, namelijk een discussie opstarten op een plek waar dat niet direct geëigend is.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 20:28

Telpeva schreef:
Citaat:
Mee eens.

Citaat:

Citaat:

Citaat:

Citaat:
Het gaat erom dat users lijken te willen bepalen of andere users wel of niet bij bepaalde winkels spullen mogen kopen. Daar heb ik echt iets op tegen, ik las het hier in dit topic ook niet als tip voor mensen met een smalle beurs maar als verplichting 'want dit willen we niet hebben op bokt'.
Dat is hoe het op mij over komt :)

Oejjj....
Wellicht heb je aan mij dan een slechte, want -
ik wist tot dit topic niet van het bestaan van tamu -
ik vind spullen kopen die spotgoedkoop zijn vanwege kinderarbeid van het verkeerde soort etc etc etc. niet in de haak.

Of dat 'bepalen voor anderen' is, is een vraag.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-09-23 21:10

Cambionn schreef:
nps schreef:
Maar er wordt niet actief op gemodereerd. Hoeveel rij-itp topics zijn er wel niet geweest waarbij de TS duidelijk aangaf geen meningen te willen, waarbij er toch pagina’s aan meningen werden gegeven? Denk aan rijden met een bepaald gewicht of met slof. Of dressuurmatig rijden met een wat jonger paard. Als dit echt de regel is en men die wil handhaven moet daar wel 1 lijn in zijn. Ik vind het écht gek discussies actief te weren over onderwerpen met maatschappelijk belang.
Ik had het hier puur over dat ik meermaal dingen lees in de trand van "Bokt is een discussieforum. Als je geen discussie wil moet je niet posten". Dat klopt dus gewoon niet. Bokt begon als discussieforum, maar is inmiddels breeder. Een "show leuke aankopen topic" past nu dus wel gewoon op de site.

Over hoe er gemoddereerd wordt is een tweede en een goede discussie aan zich, maar niet het punt dat ik maakte.

nps schreef:
En wat is het verschil? Uitkomst is - je mag niet posten in “ons” topic
Het verschil is dat monddood maken betekend dat je niks mag zeggen. Niet dat je het wel gewoon mag zeggen, maar dan wel op de daarvoor bestemde plekken. En dat geld voor alle posts. Gewoon waar ze horen on-topic zijn. Valt in hetzelfde straatje als wat sommige al hebben gezegd rondom vrijheid van meningsuiting wat niet geschonden wordt hiermee.

En echt, men leest meer dan 1 topic. Geloof niet dat er iemand op Bokt zit voor enkel het Temu fans topic en verder nergens kijkt. Door elders te posten bereik je mensen echt wel.

nps schreef:
Drammen is niet ok, snap ik helemaal. Op de persoon spelen is al helemáál niet ok. Maar - het alternatief is helemaal niks plaatsen, want off topic. En dat is zonde, want de info is wel degelijk relevant voor beslissing wel / niet kopen op. Zoals mensen hier ook aangeven weten sommigen oprecht niet wat voor bedrijf het is. Dus vind echt niet dat je de info maar moet weren want off-topic.
Nee, alternatief is erover praten in een topic waar het wél on-topic is of die aanmaken. Die komt dan ook gewoon in de lijst met actieve topics. En gezien het me sterk lijkt dat mensen enkel een directe link naar het Temu topic openen, zullen mensen die daar geintreseerd in zijn dat gewoon zien.

En ja, kan zijn dat sommige mensen dat topic niet aanklikken. En die lezen het dan niet. Maar, hoe stom ook, je gaat nooit iedereen overtuigen. Er zullen altijd mensen zijn die er geen snars om geven. Je kan mensen informeren, maar niet forceren anders te denken. En daar zit het hem ook een beetje in denk ik. Door zo'n fan topic te kaapen, wordt het al heel snel een aanval op die groep. Wellicht vind je dat ze dat verdienen, maar de sfeer wordt daar niet beter van en je gaat daar niemand mee overhalen. Eerder idd het tegenovergestelde.

En voor die mensen die je niet overhaalt, daarvoor pleit ik te klagen bij overheid en winkelketens. Die luisteren wellicht nog minder makkelijk, maar hun veranderingen hebben grotere impact en zijn ook het enige die de impact van groep niet-overtuigbare kunnen laten veranderen.

nps schreef:
Dat klopt. Er is veel vraag naar enorm goedkope troep en spullen. Mensen denken niet na over het gevolg van wat ze consumeren. Wat kan helpen om deze vraag tegen te gaan is…. Juist, bewustwording en informatie. En dan helpt ‘t dus niet deze te gaan weren ;)
Nogmaals, ik zeg niet dat het moet worden geweerd. Wel dat het op de juiste plek moet staan. En dat is het fan topic niet. Op de vraag "moet ik er kopen" kun je het eens noemen, eventueel met een link naar een topic over de problemen. Maar laat het daarna rusten. Op een "show je aankopen" topic zou ik het gewoon niet noemen. Again, tijd en plaats voor alles.

En nogmaals, ik ben het met je eens wat betreft Temu en vele andere winkels! Maar niet met de manier waarop de bewustwording wordt verspreid (en in bredere zin hoe de westerse ketens die hetzelfde doen niet net zo hard worden aangepakt). En denk ook dat je jezelf er alleen maar mee in de vingers snijd, want als men de berichten voor bewustwoording te negatief ervaart doen ze er gewoon veel sneller helemaal niks mee. Met wat respect, tact, en weten wanneer wat te zeggen bereik je echt meer.

Eigenlijk gewoon een hele goeie post, ik snap je. Ik blijf erbij dat ik het jammer vind dat als je bijv googled op Temu en je vind het topic je alleen de positieve berichten leest. Het blijft toch een beetje voelen alsof iemand een “ik knuppel graag zeehonden dood topic” heeft geopend en dat iedereen daar ok mee is ;) Maar je kan mensen inderdaad niet dwingen om andere keuzes te maken. Ik blijf stil hopen dat er toch wat meer bewustwording komt. Thx voor je post.

Telpeva schreef:
In het kader van een moreel kompas vind ik het dus ook heel naar wanneer mensen zich boven andere mensen voelen staan, en zich ook geroepen voelen om keuzes te willen maken voor een ander, ik snap al niet waarom je dat uberhaubt zou willen.

Zeker wanneer dit keuzes zijn die de ander nadelig treffen, en niet jezelf.[/quote]

Omdat er bergen belasting gespendeerd moet worden om mensen hun slechte financiele keuzes te financieren. Indirect treft het me wel. Heeft niks met moreel te maken.

Telpeva schreef:
Doe dan zelf spul 2ehands kopen als dat jouw ding is, laat een ander lekker zijn/haar eigen keuzes maken en geniet van het feit dat je zelf ook de vrijheid hebt om zelf je eigen keuzes te maken, ontneem dat een ander dan ook niet.

Zeg ik ook niet. Maar doen alsof Temu / Ali / Shein de enige manier is voor mensen in armoede om aan spullen te komen is gewoon dikke onzin. En ook hier geldt dat het echt niet onverstandig is eens na te denken of je iets wel echr nodig hebt. Al helemaal als je het niet breed hebt.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-09-23 21:11

Cambionn: soms is de bedoeling bewustwording proberen te creëren, en dan kun je er voor kiezen een nieuw topic te openen oid

Maar in mijn geval is het meestal dat ik een topic lees en dat er een opmerking voorbij komt welke ik zo buiten alle norm vind, welke ik drie keer over lees omdat ik denk wacht even, staat dat er echt?
Dan zeg ik wat ik ervan vind en dan word ík getemd en zeggen de mods: "ja je opmerking kon wel wat vriendelijker". Ja okee, sorry, maar wat vinden jullie van de stigmatiserende opmerking waar ik op reageerde?
"we doen niks, het is vrijheid van meningsuiting"
> dus mijn ietwat scherpe, maar wel inhoudelijke reactie is erger dan het stigmatiseren van een groep mensen? >;)

Maar ok, ik heb geprobeerd daarvan te leren. Kom ik weer zo'n opmerking tegen dan heb ik niet in het topic gereageerd, maar getemd.
Ik verstoor dan het topic niet?
Ik probeer dan eerst mijn verontwaardiging te toetsen bij de mods, en reactie aan hun over te laten.
Maar ik ben dan teleurgesteld door de reactie van de mods "we houden het topic in de gaten" en verder niks.

En dan bijvoorbeeld het wolventopic. Ik ben daar niet zo geliefd omdat ik een andere kijk op de situatie heb als de rest. Er wordt mij meerdere keren op zeer onvriendelijke toon "gevraagd" of ik op wil zouten.
Ook zijn mij in het topic dingen gezegd in de trant van: jij vindt het leuk om opengereten schapen te zien/jij komt duidelijk uit de Randstad, waar mensen niet weten dat melk van de koe komt/jij liegt dat je in wolvengebied woont etc etc > mag allemaal gezegd worden, blijkbaar geen persoonlijke aanvallen.
Op een gegeven moment denk ik hoe komt het toch dat ik de enige ben die er anders over denkt?
Maar dan krijg ik meerdere pb's van mensen die het wel met mij eens zijn, maar niet in het topic durven of willen reageren vanwege dat soort reacties.
Als ik dat kenbaar maak aan de mods gebeurt er ook niets.
Vindt bokt het ok dat sommige topics zo onveilig aanvoelen dat mensen er niet in durven reageren?

Ik ben dan benieuwd welke normen en waarden bokt hanteert, en hoe anderen daartegen aankijken. Dat is de vraag in de op.