Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
Gini schreef:Ah oké, dus dat was de zogezegde druppel. Zijn er dan nog voorbeelden van topics waarvan jij vindt dat het moreel kompas van Bokt een beetje tilt slaat? Dit om een beetje zicht te krijgen over hoe groot je het probleem inschat.
Nikass schreef:Poekkie schreef:
Openlijk dierenmishandeling promoten en daar zelf actief mee bezig zijn is wel nog een ander level. Dat gaat tegen de boktregels zijn.
Maar een topic als ‘show je bit, hulpteugels, zweep en spoor’… waarom niet? Zeker als die mensen uitleg geven over wat ze gebruiken en waarom zou het heel jammer zijn moesten daar de moraalridders ook weer komen opdraven.
Openlijk mensenrechtenschendingen promoten (Temu) vindt jij van een andere orde?
Gini: het topic was slechts de aanleiding. Ik heb zelf niet in dat topic gereageerd.
Cambionn daarin verschillen wij van mening. Moraal is imo niet tijd en plaats gebonden.
Gini schreef:Oei, die topics zeggen me helaas vrij weinig. Maar waar heeft Bokt de bal misgeslagen bij bv. het OVP? Mochten in dat topic ook alleen maar positieve dingen gezegd worden?
nps schreef:En over arme mensen die wel moeten - er zijn legio alternatieven. Vinted, kringloop, marktplaats.
Nikass schreef:Gini schreef:Oei, die topics zeggen me helaas vrij weinig. Maar waar heeft Bokt de bal misgeslagen bij bv. het OVP? Mochten in dat topic ook alleen maar positieve dingen gezegd worden?
Dat kan ik zo niet samenvatten. Het gaat om opmerkingen zoals in de op genoemd. Misschien moet ik voortaan alles noteren, maar dat heb ik in de tijd natuurlijk niet gedaan.
Citaat:In het kader van een moreel kompas vind ik het dus ook heel naar wanneer mensen zich boven andere mensen voelen staan, en zich ook geroepen voelen om keuzes te willen maken voor een ander
Citaat:Zeker wanneer dit keuzes zijn die de ander nadelig treffen, en niet jezelf.
Citaat:Doe dan zelf spul 2ehands kopen als dat jouw ding is
Janneke2 schreef:Citaat:In het kader van een moreel kompas vind ik het dus ook heel naar wanneer mensen zich boven andere mensen voelen staan, en zich ook geroepen voelen om keuzes te willen maken voor een ander
Mee eens.Citaat:Zeker wanneer dit keuzes zijn die de ander nadelig treffen, en niet jezelf.
Die snap ik niet helemaal.
Volgens mij ging het gesprek op gegeven moment om 'Het is goedkoop, niet iedereen heeft een ruime beurs'
versus 'Ook al heb je een smalle beurs, je kunt goedkoop spullen krijgen waar waarschijnlijk minder ellende achter zit'.
Dat gaat niet om 'een keuze maken voor een ander'.
En het gaat juist wel over het ontzien van mensen met een smalle beurs.Citaat:Doe dan zelf spul 2ehands kopen als dat jouw ding is
Mij bevalt het prima, vintage mode.
Net niet "omdat het mijn ding is".
(Meer om verspilling tegen te gaan.)
rien10 schreef:Ik kan mijn baas wel van de brug duwen .... en dan zeg ik er lachend bij "wel met een vangnetje he?" want ik weet hoe je het bedoelt. Je gunt je baas helemaal geen nare dood van een brug af, je bent je baas gewoon even helemaal zat.
Oprecht Nikass, ik denk dat je met het openen van een topic zoals ik het noemde meer voor elkaar krijgt dan in een fan topic. En dat is wat je wilt, dat mensen gaan nadenken over hoe en wat. Ik kende Temu helemaal niet. Nu ik dit allemaal lees weet ik dat ik daar nooit ga bestellen. In jouw ogen moet dat winst zijn. In het Temu topic zou ik dat nooit gelezen hebben omdat ik dat topic nooit geopend zou hebben.
Telpeva schreef:Voor wie nog meer interesse heeft, ik heb een topic gemaakt voor het bespreken van stomme winkels waarom ze stom zijn, en tips voor betere winkels!![]()
[LZP] Eerlijke spullen kopen, tips en uitleg
Telpeva schreef:Voor wie nog meer interesse heeft, ik heb een topic gemaakt voor het bespreken van stomme winkels waarom ze stom zijn, en tips voor betere winkels!![]()
nps schreef:Ik had het hier puur over dat ik meermaal dingen lees in de trand van "Bokt is een discussieforum. Als je geen discussie wil moet je niet posten". Dat klopt dus gewoon niet. Bokt begon als discussieforum, maar is inmiddels breeder. Een "show leuke aankopen topic" past nu dus wel gewoon op de site.Maar er wordt niet actief op gemodereerd. Hoeveel rij-itp topics zijn er wel niet geweest waarbij de TS duidelijk aangaf geen meningen te willen, waarbij er toch pagina’s aan meningen werden gegeven? Denk aan rijden met een bepaald gewicht of met slof. Of dressuurmatig rijden met een wat jonger paard. Als dit echt de regel is en men die wil handhaven moet daar wel 1 lijn in zijn. Ik vind het écht gek discussies actief te weren over onderwerpen met maatschappelijk belang.
nps schreef:Het verschil is dat monddood maken betekend dat je niks mag zeggen. Niet dat je het wel gewoon mag zeggen, maar dan wel op de daarvoor bestemde plekken. En dat geld voor alle posts. Gewoon waar ze horen on-topic zijn. Valt in hetzelfde straatje als wat sommige al hebben gezegd rondom vrijheid van meningsuiting wat niet geschonden wordt hiermee.En wat is het verschil? Uitkomst is - je mag niet posten in “ons” topic
nps schreef:Nee, alternatief is erover praten in een topic waar het wél on-topic is of die aanmaken. Die komt dan ook gewoon in de lijst met actieve topics. En gezien het me sterk lijkt dat mensen enkel een directe link naar het Temu topic openen, zullen mensen die daar geintreseerd in zijn dat gewoon zien.Drammen is niet ok, snap ik helemaal. Op de persoon spelen is al helemáál niet ok. Maar - het alternatief is helemaal niks plaatsen, want off topic. En dat is zonde, want de info is wel degelijk relevant voor beslissing wel / niet kopen op. Zoals mensen hier ook aangeven weten sommigen oprecht niet wat voor bedrijf het is. Dus vind echt niet dat je de info maar moet weren want off-topic.
nps schreef:Nogmaals, ik zeg niet dat het moet worden geweerd. Wel dat het op de juiste plek moet staan. En dat is het fan topic niet. Op de vraag "moet ik er kopen" kun je het eens noemen, eventueel met een link naar een topic over de problemen. Maar laat het daarna rusten. Op een "show je aankopen" topic zou ik het gewoon niet noemen. Again, tijd en plaats voor alles.Dat klopt. Er is veel vraag naar enorm goedkope troep en spullen. Mensen denken niet na over het gevolg van wat ze consumeren. Wat kan helpen om deze vraag tegen te gaan is…. Juist, bewustwording en informatie. En dan helpt ‘t dus niet deze te gaan weren
Nikass schreef:Ik denk dat we hier inderdaad even moeten accepteren dat we het niet hetzelfde zien. En dat is ok. Maar voor de duidelijkheid, moraal is imho ook niet tijd en plaats gebonden. Maar de manier van bewustwoording proberen te creëren wel. Vermoed dat je dat laatste bedoelde, maar wil toch ff de nuance geven.Cambionn daarin verschillen wij van mening. Moraal is imo niet tijd en plaats gebonden.
Telpeva schreef:Ik zag hem, ik kom mee volgenVoor wie nog meer interesse heeft, ik heb een topic gemaakt voor het bespreken van stomme winkels waarom ze stom zijn, en tips voor betere winkels!![]()
Telpeva schreef:In het kader van een moreel kompas vind ik het dus ook heel naar wanneer mensen zich boven andere mensen voelen staan, en zich ook geroepen voelen om keuzes te willen maken voor een ander
Citaat:Mee eens.
Citaat:Zeker wanneer dit keuzes zijn die de ander nadelig treffen, en niet jezelf.
Citaat:Die snap ik niet helemaal.
Volgens mij ging het gesprek op gegeven moment om 'Het is goedkoop, niet iedereen heeft een ruime beurs'
versus 'Ook al heb je een smalle beurs, je kunt goedkoop spullen krijgen waar waarschijnlijk minder ellende achter zit'.
Dat gaat niet om 'een keuze maken voor een ander'.
En het gaat juist wel over het ontzien van mensen met een smalle beurs.Citaat:Doe dan zelf spul 2ehands kopen als dat jouw ding is
Mij bevalt het prima, vintage mode.
Net niet "omdat het mijn ding is".
(Meer om verspilling tegen te gaan.)
Citaat:Het gaat erom dat users lijken te willen bepalen of andere users wel of niet bij bepaalde winkels spullen mogen kopen. Daar heb ik echt iets op tegen, ik las het hier in dit topic ook niet als tip voor mensen met een smalle beurs maar als verplichting 'want dit willen we niet hebben op bokt'.
Dat is hoe het op mij over komt
Cambionn schreef:nps schreef:Ik had het hier puur over dat ik meermaal dingen lees in de trand van "Bokt is een discussieforum. Als je geen discussie wil moet je niet posten". Dat klopt dus gewoon niet. Bokt begon als discussieforum, maar is inmiddels breeder. Een "show leuke aankopen topic" past nu dus wel gewoon op de site.Maar er wordt niet actief op gemodereerd. Hoeveel rij-itp topics zijn er wel niet geweest waarbij de TS duidelijk aangaf geen meningen te willen, waarbij er toch pagina’s aan meningen werden gegeven? Denk aan rijden met een bepaald gewicht of met slof. Of dressuurmatig rijden met een wat jonger paard. Als dit echt de regel is en men die wil handhaven moet daar wel 1 lijn in zijn. Ik vind het écht gek discussies actief te weren over onderwerpen met maatschappelijk belang.
Over hoe er gemoddereerd wordt is een tweede en een goede discussie aan zich, maar niet het punt dat ik maakte.nps schreef:Het verschil is dat monddood maken betekend dat je niks mag zeggen. Niet dat je het wel gewoon mag zeggen, maar dan wel op de daarvoor bestemde plekken. En dat geld voor alle posts. Gewoon waar ze horen on-topic zijn. Valt in hetzelfde straatje als wat sommige al hebben gezegd rondom vrijheid van meningsuiting wat niet geschonden wordt hiermee.En wat is het verschil? Uitkomst is - je mag niet posten in “ons” topic
En echt, men leest meer dan 1 topic. Geloof niet dat er iemand op Bokt zit voor enkel het Temu fans topic en verder nergens kijkt. Door elders te posten bereik je mensen echt wel.nps schreef:Nee, alternatief is erover praten in een topic waar het wél on-topic is of die aanmaken. Die komt dan ook gewoon in de lijst met actieve topics. En gezien het me sterk lijkt dat mensen enkel een directe link naar het Temu topic openen, zullen mensen die daar geintreseerd in zijn dat gewoon zien.Drammen is niet ok, snap ik helemaal. Op de persoon spelen is al helemáál niet ok. Maar - het alternatief is helemaal niks plaatsen, want off topic. En dat is zonde, want de info is wel degelijk relevant voor beslissing wel / niet kopen op. Zoals mensen hier ook aangeven weten sommigen oprecht niet wat voor bedrijf het is. Dus vind echt niet dat je de info maar moet weren want off-topic.
En ja, kan zijn dat sommige mensen dat topic niet aanklikken. En die lezen het dan niet. Maar, hoe stom ook, je gaat nooit iedereen overtuigen. Er zullen altijd mensen zijn die er geen snars om geven. Je kan mensen informeren, maar niet forceren anders te denken. En daar zit het hem ook een beetje in denk ik. Door zo'n fan topic te kaapen, wordt het al heel snel een aanval op die groep. Wellicht vind je dat ze dat verdienen, maar de sfeer wordt daar niet beter van en je gaat daar niemand mee overhalen. Eerder idd het tegenovergestelde.
En voor die mensen die je niet overhaalt, daarvoor pleit ik te klagen bij overheid en winkelketens. Die luisteren wellicht nog minder makkelijk, maar hun veranderingen hebben grotere impact en zijn ook het enige die de impact van groep niet-overtuigbare kunnen laten veranderen.nps schreef:Nogmaals, ik zeg niet dat het moet worden geweerd. Wel dat het op de juiste plek moet staan. En dat is het fan topic niet. Op de vraag "moet ik er kopen" kun je het eens noemen, eventueel met een link naar een topic over de problemen. Maar laat het daarna rusten. Op een "show je aankopen" topic zou ik het gewoon niet noemen. Again, tijd en plaats voor alles.Dat klopt. Er is veel vraag naar enorm goedkope troep en spullen. Mensen denken niet na over het gevolg van wat ze consumeren. Wat kan helpen om deze vraag tegen te gaan is…. Juist, bewustwording en informatie. En dan helpt ‘t dus niet deze te gaan weren
En nogmaals, ik ben het met je eens wat betreft Temu en vele andere winkels! Maar niet met de manier waarop de bewustwording wordt verspreid (en in bredere zin hoe de westerse ketens die hetzelfde doen niet net zo hard worden aangepakt). En denk ook dat je jezelf er alleen maar mee in de vingers snijd, want als men de berichten voor bewustwoording te negatief ervaart doen ze er gewoon veel sneller helemaal niks mee. Met wat respect, tact, en weten wanneer wat te zeggen bereik je echt meer.
Telpeva schreef:In het kader van een moreel kompas vind ik het dus ook heel naar wanneer mensen zich boven andere mensen voelen staan, en zich ook geroepen voelen om keuzes te willen maken voor een ander, ik snap al niet waarom je dat uberhaubt zou willen.
Telpeva schreef:Doe dan zelf spul 2ehands kopen als dat jouw ding is, laat een ander lekker zijn/haar eigen keuzes maken en geniet van het feit dat je zelf ook de vrijheid hebt om zelf je eigen keuzes te maken, ontneem dat een ander dan ook niet.