Bokkers die verdwijnen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 13:21

Nou ja voor mij is het heel simpel. Als mensen mij vervelende of agressieve PB's sturen foei ik zo iemand gewoon. Probleem opgelost. Meer energie ga ik er echt niet in steken.

Echt, die foeiknop is iets wat het beheer nou dan toevallig wel heel goed heeft gedaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:21

Avalanche schreef:
Ik denk ook altijd dat je mening en persoon uit elkaar moet blijven houden. Ook politiek, blijf in gesprek, ook al is het fel soms.

Want aan het eind van de dag wil ik gewoon een gelukkige papa en een biertje kunnen vatten samen. Het oneens zijn met elkaar is ook een kunst denk ik :)

Dit. Absoluut. :) Er zijn een hoop bokkers die hier reageren die ik echt wel waardeer kwa mening die al minstens 1 keer "agree to disagree" als antwoord gekregen hebben van mij. Soms kom je er gewoon niet uit. Dat mag, je hoeft daarvoor iemands gehele persoon niet te degraderen tot dat verschil in mening.
En oh ik zal heus wel eens in de fout gegaan zijn op dat gebied en ik zal vast in de toekomst nog wel uitschuivers maken maar daarvoor zijn we ook mens uiteindelijk toch?

Wordt dat soms ook niet wat vergeten, dat we wel met mensen aan het praten zijn die fouten maken en gewoon een k*tdag kunnen hebben en dat, zoals mensen wel eens doen, uitwerken op het foute moment/op de "foute" manier?

We zijn geen robotjes ook al geven onze schermnamen dat idee wellicht wel.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:23

rien10 schreef:
In het wolven topic zie ik geen stroming hoor.

Oef, als ik daar een bericht begon met "Maar de wolf is hier nu eenmaal want Nederland gaat niet hermetisch worden afgeschoten, laten we gaan kijken naar hoe we dit ook in de toekomst kunnen gaan managen" werd ik (voor mijn gevoel) echt gedecimeerd. Voor mij reden om geen teen meer in wolventopics te zetten!

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:24

VuurVleugels schreef:
Ach Anjali hou nou toch eens op met in elk topic aanhalen dat iedereen bovenop je springt vanwege je mening. Je bent niet het slachtoffer. Mensen zeggen keer op keer (ik ook) dat het gaat om hoe je die mening overbrengt, niet om die mening zelf. Genoeg conservatieve bokkers die respectvol een discussie kunnen voeren hier.

Mensen, laten we wel even on topic blijven.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:25

In welke zin is dit niet ontopic?
Laatst bijgewerkt door Ayasha op 20-09-23 13:25, in het totaal 1 keer bewerkt

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:25

Maar de reactie daarop mag gewoon zijn : we kunnen ook kijken of we tot een 0 stand kunnen komen. Dat iemand stelt dat de wolf er is (wat de waarheid is) is niet hetzelfde als dat de wolf hier altijd zal zijn (de toekomst is nog niet bekend).
Iedere mening mag er zijn.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:26

VuurVleugels schreef:
rien10 schreef:
In het wolven topic zie ik geen stroming hoor.

Oef, als ik daar een bericht begon met "Maar de wolf is hier nu eenmaal want Nederland gaat niet hermetisch worden afgeschoten, laten we gaan kijken naar hoe we dit ook in de toekomst kunnen gaan managen" werd ik (voor mijn gevoel) echt gedecimeerd. Voor mij reden om geen teen meer in wolventopics te zetten!

Voor mij reden om er al niet te beginnen want ik denk er hetzelfde over.

Ik denk alleen dat in dit soort topics het vaak lastig is om objectief te blijven denken. Vergeet niet dat angst en ongerustheid een hoop doet met een mens waardoor het soms echt lastiger is om rationeel na te denken. En daarmee bedoel ik niet te zeggen dat tegenstanders van de wolf te emotioneel zijn, zeker niet! Alleen wellicht helpt het je om op die manier de meningen van een ander te benaderen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:27

Ik denk wel dat tegenstanders soms te emotioneel zijn, en dat zeg ik, als tegenstander van de wolf. Een van de redenen dat ik me niet moei in wolventopics. Ik kan niet rationeel genoeg blijven in die discussie. Mijn drang om mijn dieren te beschermen maakt me dusdanig zwart wit dat er niet echt te discussiëren valt. (waarmee ik niet bedoel dat mensen die wel rationeel kunnen blijven hun dieren niet willen beschermen voor alle duidelijkheid, enkel dat ik verblind wordt door die drang.)

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:34

Even lomp tussen jullie goede discussie door, ik zie meerdere praten over het verwijderen van berichten. Voor mij zou het ook prima zijn om echt oudere of niet minder relevante topics na x jaar in zijn geheel te anonimiseren. Dat je niet meer kan zien wie wat heeft gezegd, maar dat elke poster in dat topic bijvoorbeeld een kleurtje krijgt zodat je wel het topic nog na kunt lezen, maar dat niet meer te achterhalen is wie wat precies zei al die jaren geleden.

Bijvoorbeeld dit topic:
Ts = Koper
1e reageerder = Tamary
2e reageerder = Anastasia24

(en zo door)

Dat zou jaren later imo ook prima leesbaar (maar dan anoniem!) kunnen zijn door:
Ts: Anoniem Boktblauwe username
1e reageerder: Anoniem rode username
2e reageerder: Anoniem weer een andere kleur username.
En dan per topic, dus elk bericht in het topic van Koper daarin is Koper boktblauw, elk bericht van Tamary in dat topic is rood.

Ik hoop dat de omschrijving een beetje duidelijk is :') :+ Maar zoiets lijkt mij 'gewoon' een stukje programmeren, dat kan in mijn beleving best geautomatiseerd worden.

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:35

rien10 schreef:
Tekst van het bericht kopiëren en aan een Mod sturen. Gewoon even handmatig doen. Dan kan je gelijk een verhaal meezenden, wat er gebeurd is.

Jij stuurt mss het originele bericht (of althans, een kopie ervan) maar een ander stuurt mss een bij elkaar verzonnen verhaal wat een compleet ander beeld geeft.
Screenshotten of een mod in jouw account mee laten kijken is wat dat betreft denk ik het handigst.
Maar dan zit je weer met je privacy etc.

Zelf ben ik op een ander forum bedreigd en diegene deed dat via pb maar kwam me vervolgens ook op Facebook opzoeken en daar in PB (nu facebook messenger) lastigvallen en bedreigen.
Forumbeheer daar deed er geen donder mee want 'is niet op het forum gebeurd' en 'op pb's modereren we niet'.
Toen ik vervolgens pissig werd en het openbaar maakte werd ik uiteindelijk geband wegens het openbaar maken van privé communicatie en het niet laten rusten vh onderwerp.
En dat terwijl ik niets inhoudelijks had openbaar gemaakt, enkel dat *naam* me lastig viel, bedreigde etc, ik diegene er al op aangesproken had (zowel in pb als openbaar) en dat het beheer weigerde er een blik op te werpen.
Betreffende forum bestaat inmiddels niet meer maar daar was overduidelijk sprake van vriendjespolitiek want de openbaar geplaatste dingen door diegene werd ook niets mee gedaan terwijl ik op mijn flikker kreeg en zelfs gedreigd werd met een ban toen ik op de betreffende berichten TeMde. 8)7

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:37

@Ayasha Die angst is ook zeer begrijpelijk. Hier vanuit de Randstad speelt dat niet.
Wij zitten niet in angst voor de wolf die onze pony kan grijpen of schapen of ander vee. Maar als je dat wel hebt dan is de wolf een heel groot probleem. Ik was eerst niet tegen de wolf. Wel was ik zo van laat ze gewoon met rust en hun gang gewoon gaan. Maar ik zie in dat dat problematische gevolgen heeft en vind nu dat de wolf niet thuis hoort hier en dat daar naar gehandeld zou moeten worden.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:38

Telpeva
Fijn juist dat je doorgaat.
Vind discussie hierboven dus niet relevant.

Dat is nog wel een idee.
Of ipv kleuren nummers.
En dan per topic op volgorde van reactie.
Iemand die als 4 reageerde blijft in dat topic nummer 4.

Maar quotes gaan Dan vast weer niet mee. En is elk cijfer (of kleur) nog zo achterhaald.

VuurVleugels

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:39

Ayasha schreef:
Ik denk wel dat tegenstanders soms te emotioneel zijn, en dat zeg ik, als tegenstander van de wolf. Een van de redenen dat ik me niet moei in wolventopics. Ik kan niet rationeel genoeg blijven in die discussie. Mijn drang om mijn dieren te beschermen maakt me dusdanig zwart wit dat er niet echt te discussiëren valt. (waarmee ik niet bedoel dat mensen die wel rationeel kunnen blijven hun dieren niet willen beschermen voor alle duidelijkheid, enkel dat ik verblind wordt door die drang.)

Ik vind het oprecht bewonderenswaardig dat je dit zo doorhebt van jezelf en daarnaar handelt! Zo probeer ik ook kritisch naar mezelf te kijken in waar ik wel en niet reageer omdat ik ook zo verblind kan zijn.

Ik denk echt dat een goede bak zelfreflectie zo'n forum enorm goed doet.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:40

DuoPenotti schreef:
Telpeva
Fijn juist dat je doorgaat.
Vind discussie hierboven dus niet relevant.

Dat is nog wel een idee.
Of ipv kleuren nummers.
En dan per topic op volgorde van reactie.
Iemand die als 4 reageerde blijft in dat topic nummer 4.

Maar quotes gaan Dan vast weer niet mee. En is elk cijfer (of kleur) nog zo achterhaald.

vind het ide van jou en telpeva een goeie eigenlijk. Maar quotes is wel een ding. Hoewel ze volgens mij gewoon woord X kunnen veranderen door Y net zoals je bv in word kan. Dus als je dan "koper" in dit voorbeeld doorheen het hele topic veranderd in "bokker1" dan gaat dat ook doorheen de quotes én in de berichten waarin diens naam gewoon getypt is. Dan zal er wel op script niveau gewerkt moeten worden ipv met de knopjes. Maar dat zal sowieso moeten met dit ide.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:46

Elisa2 schreef:
pien_2010 schreef:
Dat herken ik heel erg Elise, de hetze vaak tegen alternatief. Ik denk, omdat dit niet alleen op Bokt is, dat dit oa de reden is dat er teveel mensen nu wappies zijn geworden, daar ze al zolang verketterd zijn in de maatschappij (ik ben dus ook verketterd op Bokt maar ben geen wappie geworden).
Dat is best wel eenzaam daar ik mijn hele leven in principe alles alternatief doe, behalve als het echt niet anders kan (1x teken beet dus flink antibiotica en 1x als kind longontsteking met antibiotica). Tot en met mijn implantaten toe heb ik me door een deskundige die voor een tandarts jaren werkte in Nederland, mij alternatief laten begeleiden. Uiteraard wist mijn tandarts dit niet. Ik heb keurig zijn recept aangepakt en de man was zeer verbaasd en buitengewoon tevreden dat ik zo rap opknapte met zo weinig klachten.

Eens met bepaalde meningen uit de weg gaan. Dat doe ik ook.

Iemand Wappie (of schaap) noemen is natuurlijk ook gelijk veroordelen en hetgene wat iemand zegt niet serieus nemen.

In sommige gevallen begrijp ik dat, maar de term wordt heel makkelijk gebruikt om te polariseren. Iemand is een wappie of een schaap..ipv een mens met een andere mening, waar degene volledig recht op heeft.

Het is ook wat er in de politiek gebruikt wordt, zet je tegenstander weg als incapabel en dat tast dan gelijk de geloofwaardigheid van de boodschap die ze verkondigen aan.

Oftewel, het zijn echt geen volwassen manieren om respectvol te discussieren.

Dat klopt wat je schrijft. Ik heb onlangs een kennis van mij gezegd dat als zij met hele nare theorieën komt waarmee ze de verklaring geeft over wat de strepen van vliegtuigen zijn in de lucht, dat ze voor mij grens over gaat en ik haar niet meer over dit onderwerp serieus neem en haar een wappie vindt.
Dus ik heb het niet over normale meningen maar echt bewezen onzin die met de grootste stelligheid verkondigt wordt.

Ava bedankt voor je excuses. Groots vind ik dat.

Eens met soms onderwerpen laten gaan. Doe ik ook.

Maar ook vind ik dat eerlijke passie en emotie ook een topic leuk en interessanter kan maken. Ik word feller als het gaat over de klimaatopwarming daar ik hier me al vanaf mijn twintigste echt serieus in verdiept heb en het voor mij het allerbelangrijkste onderwerp is op dit moment dat staat op de politieke wereld agenda. Ik probeer wel correct te blijven en soms herschrijf en herschrijf ik totdat ik vind dat het toelaatbaar is. _O- (of net op het randje)

Interessant Ayasha je oplossing.

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:52

Telpeva schreef:
Even lomp tussen jullie goede discussie door, ik zie meerdere praten over het verwijderen van berichten. Voor mij zou het ook prima zijn om echt oudere of niet minder relevante topics na x jaar in zijn geheel te anonimiseren. Dat je niet meer kan zien wie wat heeft gezegd, maar dat elke poster in dat topic bijvoorbeeld een kleurtje krijgt zodat je wel het topic nog na kunt lezen, maar dat niet meer te achterhalen is wie wat precies zei al die jaren geleden.

Bijvoorbeeld dit topic:
Ts = Koper
1e reageerder = Tamary

(en zo door)

Dat zou jaren later imo ook prima leesbaar (maar dan anoniem!) kunnen zijn door:
En dan per topic, dus elk bericht in het topic van Koper daarin is Koper boktblauw, elk bericht van Tamary in dat topic is rood.

Ik hoop dat de omschrijving een beetje duidelijk is :') :+ Maar zoiets lijkt mij 'gewoon' een stukje programmeren, dat kan in mijn beleving best geautomatiseerd worden.
Anonymiseren kan al, maar dan op verzoek. Maar dat is blijkbaar niet "genoeg". Dat bedoel ik niet in negatieve zin, maar puur om aan te geven dat sommige bokkers juist wel alles willen verwijderen. Als in, echt weg. Iig van wat ik begrijp van ze.

Hoewel ik niet weet of deels anonymiseren mogelijk is. Dat zou nog wel een interesante zijn om toe te voegen. Dat zie ik ook liever dan verwijderen. Zou het zelf wel op verzoek doen. Want sommige willen wellicht wel het oude spul onder hun naam houden, al was het maar om te voorkomen dat vreemden online hun verhaal en foto's claimen als hun eigen. Als in, nu kun je laten zien dat jij dit ooit op Bokt posste, maar als alles na X tijd geanonimiseerd wordt, kan uiteindelijk iedereen zeggen "dat was mijn post".

Als je dat zo opzet dat je dan kan aanvragen een los bericht, alles uit 1 topic, of alles uit een bepaalde tijdsperiode te anonymiseren, dan voorkom je ook dat het te handmatig wordt.

Kleurtjes zijn wellicht lastig, in grote topics heb je meer mensen dan kleuren en dan ga je ze zo door elkaar halen vrees ik. Maar wellicht dat iets als "nepnaam (anon)" kan? Waar de naam dan willekeurig wordt gekozen. Of idd nummers, maar dat is iets vervelender lezen.

Maar bedenk je dan wel, alle berichten moeten óók nagelopen worden, gezien men daar namen noemt. En je kan daar ook niet zomaar op filteren, stel dat ik praat over duopenotie op m'n brood, en DP gaat anoniem (en zo zijn er vast betere voorbeelden waarbij usernames ook normale woorden zijn). Automatiseren is niet zó simpel daardoor. Dit valt trouwens gewoon onder goed anonymiseren in mijn ogen, dus dat zou imho ook nu moeten worden nagelopen. Als je in berichten zelf nog staat genoemd, is het zo na te trekken en dat mag niet.
Laatst bijgewerkt door Cambionn op 20-09-23 13:57, in het totaal 2 keer bewerkt

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-09-23 13:55

Telpeva schreef:

Bijvoorbeeld dit topic:
Ts = Koper
1e reageerder = Tamary

(en zo door)

Dit vind ik op zich een heel sympathiek idee. Al zie ik nog niet helemaal voor mij hoe je dit moet doen voor een topic waar 50 posters zijn. Hoe wil je met 50 kleurtjes een duidelijk onderscheid nog maken zonder dat het lijkt alsof iemand met een iets andere tint blauw hetzelfde heeft gepost als, in jouw voorbeeld, ik?
En hoe kunnen eventuele kleurenblinde bokkers dan zien wie wie is?

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 13:59

DuoPenotti schreef:
@vuurvleugels
Ooit lang geleden heb ik al gepleit voor een tem systeem op pbs.
Dat een mod in 1 klik de hele geschiedenis kan zien.
Dus wie als eerste een PD stuurde. Tot de laatste toe.
Dan is er te zien of er bedreigingen zijn. Of er gescholden word.
En ik denk dat het preventief werkt. Nu weten sommige dat ze met daar naar doen toch weg komen. Dat is dan voorbij...

Maar dan kom je idd weer uit bij de post van marjo.
Beheer doet niks...
Ze dronken een glas, ze deden een plas en alles bleef zoals het was
Heb je het nu enkel over bedreigen en uitschelden via pb (wat natuurlijk not done is)? Of bedoel je dan ook pb's met persoonlijke sneren, voortvloeiend uit een topic (waarvan diegene blijkbaar zelf al heeft ingeschat dat zoiets beter niet in het topic kan worden geplaatst)?

ruitje

Re: Bokkers die verdwijnen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:04

Hoe vaak komt dit nou echt voor? Nu is elke PB er een teveel maar het is toch ook niet zo dat de haat PB's rond vliegen toch?

Ik heb dat in ieder geval nog nooit gehad :o

Betreft bokker Mkango, ik vind het een enorm gemis en ik mis het sowieso: Bokkers die echt kennis hebben van bepaalde onderdelen waar ik 0 verstand van heb. Ik lees graag mee in foktopics, dressuurtopics, boomloostopics. Heb ik allemaal geen verstand van. Zonde als die Bokkers en daarmee kennis verdwijnt :)

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:06

Wat ik me trouwens wel bedenk, als toevoeging op mijn vorige bericht. Is dat als je alle anonieme personen uit elkaar gaat houden wordt natrekken weer relatief simpel. Als je wil weten wie er achter berichten zit, hoef je maar 1 stukje verklappende tekst te vinden. Theoretisch zou je zelfs op schrijfstijl kunnen vergelijken. Nu staat er voor iedereen hetzelfde, wat dat wel moeilijker maakt.

Gebeurd misschien minder makkelijk, maar ik heb het meer dan eens zien gebeuren. En vaak heb je maar 1 gek nodig die z'n bevindingen verder versprijd.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:12

Cambionn schreef:
Wat ik me trouwens wel bedenk, als toevoeging op mijn vorige bericht. Is dat als je alle anonieme personen uit elkaar gaat houden wordt natrekken weer relatief simpel. Als je wil weten wie er achter berichten zit, hoef je maar 1 stukje verklappende tekst te vinden. Theoretisch zou je zelfs op schrijfstijl kunnen vergelijken. Nu staat er voor iedereen hetzelfde, wat dat wel moeilijker maakt.

Gebeurd misschien minder makkelijk, maar ik heb het meer dan eens zien gebeuren. En vaak heb je maar 1 gek nodig die z'n bevindingen verder versprijd.

Maar je moet de bokkers dan ook niet een vast cijfer geven dat is hetzelfde als een naam :)

Maar per topic.

Jij reageerde (zeg maar wat)in dit topic als 10e dus je blijft in dit topic nummer 10.
In een ander topic reageerde je als 15e, dus blijf je in dat topic nummer 15.

Maar of dat technisch kan?
En dat gaat nooit gebeuren, want flarum gebeurt niet eens....

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:17

@Koper, mijn suggestie was vooral om een startje te maken met denken in potentiele oplossingen, de antwoorden hoe zoiets echt handig zou kunnen werken (en of het uberhaubt haalbaar is) die heb ik niet :)

Dat is met name omdat ik denk ik vooral meer oplossingsgericht ben, ipv over dingen te blijven praten. Praten over dingen die mis gaan of mis zijn gegaan dat kan absoluut helpend zijn om dingen een plekje te geven voor ieder persoonlijk, maar aan het doet niet per se iets aan de problemen die men ervaart, dan heb je imo meer aan een plan van aanpak zeg maar.

-

Nog een suggestie waar ik zelf wat in zie, en die ik ook bij anderen al eens voorbij heb zien komen in soortgelijke topics als deze, dat is de knop in ieders profiel: Zoek gebruikers berichten. Die knop is leuk, en eerlijk is eerlijk ik gebruik hem ook (bokt vrienden stalken 8-) ), maar eigenlijk vind ik dat ook al een beetje een inbreuk op de privacy van anderen. Want hoezo zou je een ander eigenlijk op zo'n manier moeten kunnen volgen, je ziet ook dat mensen er soms misbruik van maken en die knop gebruiken om een ander te kunnen treiteren. Zelf denk ik dat die knop alleen zichtbaar zou moeten zijn voor de user zelf (dus alleen je eigen berichten kunnen opzoeken) en voor mods en het beheer.
Vroegah had je ook die mega lijst met namen onderaan de site, met 'wie is er online', dat vind ik ook zo'n verandering die imo de privacy ten goede is gekomen dat dat is weggehaald.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:21

Die lijst die niet weggehaald. Of bedoel je wat anders.

Wacht zal ff ps maken

Afbeelding

Afbeelding

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:25

Oh, ik keek met mijn neus, in mijn beleving was die lijst weggehaald :') sorry

Cambionn

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-09-23 14:25

DuoPenotti schreef:
Cambionn schreef:

Maar je moet de bokkers dan ook niet een vast cijfer geven dat is hetzelfde als een naam :)

Maar per topic.

Jij reageerde (zeg maar wat)in dit topic als 10e dus je blijft in dit topic nummer 10.
In een ander topic reageerde je als 15e, dus blijf je in dat topic nummer 15.

Maar of dat technisch kan?
En dat gaat nooit gebeuren, want flarum gebeurt niet eens....
Je hebt gelijk, ik haal nu mijn reactie op Telpeva's idee en die van mij ff door elkaar. Excuus. Binnen 1 topic zal dat risico minimaal zijn.

Als je zoals ik zei een optie maakt tot deels anonymiseren account gebaseerd op post, topic of tijdspan, zou ik het wel allemaal onder dezelfde tag doen.

Technisch kan het allemaal met voldoende budget en uren. Of het gaat gebeuren? Dat is een tweede...