Omgang met mensen met een beperking op bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

IMANDRA

Re: Omgang met mensen met een beperking op bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:07

Volgens mij -maar verbeter me gerust- wordt er ingegrepen met slotjes. En omdat de reacties van de posters technisch gezien niet tegen de regels zijn (het is immers kritiek, maar niet op een begripvolle of aan TS aangepaste manier gegeven) hebben zij er weinig consequenties aan (tenzij ze echt persoonlijke aanvallen hebben gedaan). Toch?

En als het topic op slot gaat is TS alsnog slachtoffer, want dan krijg je dat diegene (bij herhaling daarvan) minder snel een topic durft te openen. Dat is jammer.

Ik heb de oplossingen ook niet hoor, vind het wel een interessant vraagstuk.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:09

Misschien lezen jullie andere topics maar op grof taalgebruik en iemand afbranden wordt imo best goed gemod. Als mods zich gaan bemoeien met wat je inhoudelijk mag zeggen over een foto of een onderwerp zou ik dat een slechte zaak vinden.
Wie gaat dan nog bepalen wat voor antwoorden er mogen komen?

Op een manegetopic mag je dus niets over het Scala zeggen, alleen ‘wat leuk’ en evt tips. Hoe ga je dat doortrekken naar de rest van bokt? Geen beginnen aan, moet je ook niet willen.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:16

IMANDRA schreef:
Volgens mij -maar verbeter me gerust- wordt er ingegrepen met slotjes. En omdat de reacties van de posters technisch gezien niet tegen de regels zijn (het is immers kritiek, maar niet op een begripvolle of aan TS aangepaste manier gegeven) hebben zij er weinig consequenties aan (tenzij ze echt persoonlijke aanvallen hebben gedaan). Toch?

En als het topic op slot gaat is TS alsnog slachtoffer, want dan krijg je dat diegene (bij herhaling daarvan) minder snel een topic durft te openen. Dat is jammer.

Ik heb de oplossingen ook niet hoor, vind het wel een interessant vraagstuk.

Vaak krijgen mensen ook sturende pb's heb ik begrepen en gebeurt het echt vaak, dan volgt er een ban.
Mars schreef:
Misschien lezen jullie andere topics maar op grof taalgebruik en iemand afbranden wordt imo best goed gemod. Als mods zich gaan bemoeien met wat je inhoudelijk mag zeggen over een foto of een onderwerp zou ik dat een slechte zaak vinden.
Wie gaat dan nog bepalen wat voor antwoorden er mogen komen?

Precies dit. Dat lijkt me echt volledige waanzin, en ik denk dat je op die manier het tegenovergestelde van inclusiviteit bereikt.

En dat er soms felle reacties op rijtopics komen is rot, maar er is vaak ook gewoon wel een reden voor. En ik wil geen instagram cultuur hier op bokt, waar je alleen ooh en aahh reacties mag plaatsen en geen kritiek meer mag geven.

Ik wil zelf ook gewoon eerlijke feedback op wat ik plaats, en sommige reacties vind ik grote nonsens, en andere reacties zijn super fijn en nuttig, en die mis je dan ook.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-04-22 17:17

Ik krijg juist eerder het idee dat er tegenwoordig sneller wordt ingegrepen in topics waarin meerdere mensen hetzelfde kritiek uiten en topics erdoor ondersneeuwen, ik heb in ieder geval al vaker posts van moderators met groene balken gezien met het verzoek om niet steeds hetzelfde te willen herhalen. Dat vind ik wel al een flinke verbetering vergeleken met vroeger

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:18

En ah, wist ik niet. Dat is idd goed Avalanche :j

Zeker eens hoor. Zou ook niet goed weten hoe je het oplost, en censuur is geen oplossing, maar het is toch jammer als mensen geen topics meer durven te openen omdat ze elke keer een flinke afbrander krijgen waardoor dat topic dicht gaat? Er moet toch iets van een balans gevonden kunnen worden?

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:22

Sunnda
Maar wanneer is in 2022 iets niet meer beter weten?

Ja ik zal weinig positieve feedback kunnen geven bij een 23/7 binnen stal en 1 uur paddock van 10*10.
En dan denk ik het is geen 1980 meer zonder internet. Men weet echt wel beter.
Maar dat heeft verder weer niets te maken hoe fantastisch die van mij staan.
Maar eerlijk zou daar gewoon niets positief bij kunnen bedenken.
Zo zullen andere bokkers dat bij andere onderwerpen wel hebben.
Persoonlijk vind ik dat ook gewoon bij discussies horen.
Niet overal perse cleenex soft tissues gebruiken want stel het komt niet zo fijn over.
Dat is echt voor mij totaal iets anders dan bewust iemand neer halen. Wat ook gedaan word.

Mars op grof taal gebruik word idd gemod.
Maar wie taalvaardig op een slinkse manier onderuit schoffeld weer totaal niet.
Terwijl ik dat een kwalijkere manier vind van omgaan met een ander.
En dat zouden dan juist de mensen zonder labeltje zijn....

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:24

Telpeva schreef:
Ik krijg juist eerder het idee dat er tegenwoordig sneller wordt ingegrepen in topics waarin meerdere mensen hetzelfde kritiek uiten en topics erdoor ondersneeuwen, ik heb in ieder geval al vaker posts van moderators met groene balken gezien met het verzoek om niet steeds hetzelfde te willen herhalen. Dat vind ik wel al een flinke verbetering vergeleken met vroeger

Ja, eens, en soms vind ik Bokt daar ook wel te soft in zelfs, kritiek is ook niet altijd verkeerd. Het moet idd niet eindeloos herhaald worden :)

IMANDRA schreef:

Zeker eens hoor. Zou ook niet goed weten hoe je het oplost, en censuur is geen oplossing, maar het is toch jammer als mensen geen topics meer durven te openen omdat ze elke keer een flinke afbrander krijgen waardoor dat topic dicht gaat? Er moet toch iets van een balans gevonden kunnen worden?

Nee, ik weet het ook niet, maar een lijst van approved reacties lijkt me iig niet de oplossing :+

Anderzijds hebben sommige van die mensen ook terecht commentaar gekregen, wat ze niet leuk vonden, en wat ze voor het gemak uit het verhaal weglaten.

DuoPenotti schreef:
Ja ik zal weinig positieve feedback kunnen geven bij een 23/7 binnen stal en 1 uur paddock van 10*10.
Niet overal perse cleenex soft tissues gebruiken want stel het komt niet zo fijn over.
Dat is echt voor mij totaal iets anders dan bewust iemand neer halen. Wat ook gedaan word.

_/-\o_ dit.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:27

Mars schreef:
Op een manegetopic mag je dus niets over het Scala zeggen, alleen ‘wat leuk’ en evt tips. Hoe ga je dat doortrekken naar de rest van bokt? Geen beginnen aan, moet je ook niet willen.

Het valt me op hoe vaak dit meteen naar een extreme positie getrokken wordt met 'oh dus je mag helemaal niet meer...'
Zo zwartwit is het helemaal niet. Het gaat er niet om wat mag en wat niet, maar vooral ook om waar je zelf over na kunt denken. Uiteindelijk is omgaan met elkaar namelijk niet iets wat alleen door de mods gestuurd wordt maar waar je zelf ook keuzes in maakt.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:29

Shadow0 schreef:
Het valt me op hoe vaak dit meteen naar een extreme positie getrokken wordt

Shadow0 schreef:
Ik heb geen specifieke voorbeelden, maar als iemand een onderlinge proefje zonder galop rijdt bij de manege is de reactie die daarbij past bijvoorbeeld vooral 'wat leuk dat je dat gedaan hebt' en dan eventueel wat kleine tips, (en als je dat niet kunt opbrengen, zeg dan niets en klik het topic weg) in plaats van het hele Scala over iemand heen te storten met de conclusie dat het dierenmishandeling is en iemand ontzettend slecht rijdt.

Maar dit is helemaal niet extreem en ook helemaal niet in het belachelijke getrokken :+

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:36

DuoPenotti schreef:
Sunnda
Maar wanneer is in 2022 iets niet meer beter weten?

Mars op grof taal gebruik word idd gemod.
Maar wie taalvaardig op een slinkse manier onderuit schoffeld weer totaal niet.
Terwijl ik dat een kwalijkere manier vind van omgaan met een ander.
En dat zouden dan juist de mensen zonder labeltje zijn....

Ik doelde daarbij vooral op dit topic. Dus mensen met een beperking die niet beter kunnen in hun huidige omstandigheden.

1 uur buiten vind ik lastig, want dat gaat zo tegen mijn eigen 'geloof' in. Dus ik vind er wel wat van en ik geef dat ook aan. Maar dat is 1 keer op een normale manier en wat ts er daarna mee doet is niet mijn zaak, dus dat laat ik dan ook los.
Ik ken namelijk geen situaties waar het hielp om als vreemden op internet 60 keer hetzelfde te zeggen. Ik geloof ook niet dat dit bestaat.

Ik doe dat dan liever in reallife :)

IMANDRA

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:40

Avalanche schreef:
IMANDRA schreef:

Nee, ik weet het ook niet, maar een lijst van approved reacties lijkt me iig niet de oplossing :+

Anderzijds hebben sommige van die mensen ook terecht commentaar gekregen, wat ze niet leuk vonden, en wat ze voor het gemak uit het verhaal weglaten.

Nee zo bedoel ik het ook niet. Weet niet zo goed waar het heen moet. Meer rekening houden met de TS, en niet continu blijven hameren. Fijn dat er nu dus idd gekeken wordt naar tot in den treure herhaalde reacties, lijkt me een goede ontwikkeling.

Want als je door hebt dat de TS er niks van aantrekt, of het niet wil horen... waarom de ruzie dan opzoeken. Dan kan je ook "begrip" hebben voor het standpunt van TS en je terug trekken. Of je commentaar terecht is of niet, een ruzie opzoeken of veroorzaken daar heeft niemand wat aan, lijkt me. Of je reactie nu strict volgens de regels is of niet.

Maar heel eerlijk: ik zit vrijwel nooit op de paard-gerelateerde subfora dus ik kan daar ook niet echt een mening over hebben :))

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:43

Volgens mij kan je een regel maken: commentaar niet herhalen, en voor TS een regel om er op een normale manier op in te gaan :)

Ik zeg vaak: bedankt voor de feedback. Is beleefd, en je zorgt er ook voor dat er geen discussie over komt. Kritiek waar ik wel iets aan heb, ook al ben ik het er niet mee eens, ga ik overigens wel op in. Maar dat is ieder voor zich natuurlijk.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 17:46

Avalanche schreef:
Maar dit is helemaal niet extreem en ook helemaal niet in het belachelijke getrokken :+

Nee, niet echt eigenlijk. Ik heb recent niet dat soort topics gelezen en ik krijg ook niet alles mee, maar dat soort dingen zijn beslist voorgekomen. Wel zocht ik naar een voorbeeld waar een verschil in verwachtingen vrij duidelijk was.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:03

Shadow0 schreef:
Mars schreef:

Het valt me op hoe vaak dit meteen naar een extreme positie getrokken wordt met 'oh dus je mag helemaal niet meer...'
Zo zwartwit is het helemaal niet. Het gaat er niet om wat mag en wat niet, maar vooral ook om waar je zelf over na kunt denken. Uiteindelijk is omgaan met elkaar namelijk niet iets wat alleen door de mods gestuurd wordt maar waar je zelf ook keuzes in maakt.

Als je dingen in regels wilt vangen dan zal dat vrij zwart-wit zijn idd. En een verschil in wensen of verwachtingen kun je (gelukkig) niet voorkomen met een simpele regel, moet je ook niet willen. Iedereen maakt al bepaalde keuzes in het plaate n van reacties en denkt daar over na. Alleen verschillen meningen en keuzes nu eenmaal, is maar goed ook.

De een zal het leuk vinden wat rijtechnisch commentaar te krijgen op een manege proefje en de ander denkt ‘pfff t is maar onderling en ik zit er niet op te wachten’. Dat hou je toch.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:05

Shadow0 schreef:
Avalanche schreef:

Nee, niet echt eigenlijk. Ik heb recent niet dat soort topics gelezen en ik krijg ook niet alles mee, maar dat soort dingen zijn beslist voorgekomen. Wel zocht ik naar een voorbeeld waar een verschil in verwachtingen vrij duidelijk was.

Alles is ooit voorgekomen :+

Nog steeds vind ik het extreem en volledig in het belachelijke getrokken. Als je anderen vraagt om het niet in het extreme te trekken moet je dat misschien zelf ook niet doen. Als jij met een extreem voorbeeld komt, kun je mensen niet kwalijk nemen dat ze de logische conclusie trekken en die dan vervolgens veroordelen als extreem. Het ondermijnt je punt een beetje.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:15

Mars schreef:
Als je dingen in regels wilt vangen dan zal dat vrij zwart-wit zijn idd.

Maar waarom denk je uit mijn tekst te halen dat ik het in regels wil vangen?

Citaat:
De een zal het leuk vinden wat rijtechnisch commentaar te krijgen op een manege proefje en de ander denkt ‘pfff t is maar onderling en ik zit er niet op te wachten’. Dat hou je toch.

Nee, da's onzin. Bij de topics van die aard weet echt iedereen dat men op de TS inhakt op een manier die helemaal niet fijn is voor de TS. De vraag is niet of mensen dat uit onwetendheid doen, dat is niet zo. Wat speelt is dat mensen het ok vinden om anderen zo te behandelen in plaats van mensen in hun waarde te laten.

(En je kunt inhoudelijke en rijtechnische tips geven bij een manegeproef en recht doen aan de situatie.)

lor1_1984

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 18:45

Avalanche schreef:
DuoPenotti schreef:
Bestaat de office versie niet meer dan?
Dan is de opmaak met minder prikkels.

Wel hoor. In je profiel, instellingen en dan naar forum instellingen gaan. Daar staat office tussen.

In veel browsers heb je ook een soort van vel papier icoontje in/naast de url-balk staan.
Als je daarop klikt krijg je een 'platte' versie:
wit met zwarte tekst, geen afbeeldingen oid, wel (hyper)links.
Zo ziet FZ er bijvoorbeeld uit als ik die functie heb aangeklikt:
Afbeelding
Dat blauw gekleurde icoontje in de adresbalk is het betreffende icoontje om de 'platte'versie te maken, als ik er op klik komt de gewone blauwe lay-out weer tevoorschijn.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 12:57

Wat ik me nog afvraag; Is het om de mensen met een evt beperking te beschermen? Wat doe je dan tegen de pb's?

Ik wist niet dat er nog een wereld afspeelt per pb's. Zowel onderling als naar mensen waar men het niet mee eens is, maar dat gebeurt dus.

Ik heb daar geen last van, want ik neem Bokt niet persoonlijk. Maar wat als een kwetsbaar iemand nare pb's ontvangt? Wat doet dat met iemand? Hoe kan je iemand daartegen beschermen? Het kan verder gaan dan wat je in een topic leest.

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 13:07

superpony schreef:
Wat ik me nog afvraag; Is het om de mensen met een evt beperking te beschermen? Wat doe je dan tegen de pb's?

Ik wist niet dat er nog een wereld afspeelt per pb's. Zowel onderling als naar mensen waar men het niet mee eens is, maar dat gebeurt dus.

Ik heb daar geen last van, want ik neem Bokt niet persoonlijk. Maar wat als een kwetsbaar iemand nare pb's ontvangt? Wat doet dat met iemand? Hoe kan je iemand daartegen beschermen? Het kan verder gaan dan wat je in een topic leest.

Niets doe je ertegen.
Pb's zijn hele nare dingen en daar kan niet op gemod worden.
En helaas nare mensen weten dat.

En dondert iemand dan van wanhoop zo'n pb openbaar krijgt die de waarschuwing.

Dat is het nare van bokt en vast ook andere forums.
De gehaaide mensen waarvan verwacht word dat ze netjes op een forum mee kunnen zijn dezelfde mensen die weten hoe ze net binnen de lijntjes kleuren.
En als dan uiteindelijk iemand door emotie daarop reageert word dat verwijderd en krijgt die de spreekwoordelijk vinger tik.
Terwijl de veroorzaker in zijn knuistje zit te lachen.

Maar hoe dat op te lossen?
Ja als mod team weten wie net binnen die lijntjes kleurt maar niet ruim er binnen.
Daar zullen vast meer tems op binnen komen.

Net als dat er vast tems binnen komen op mensen die vaak vervelend in een pb box hangen.

Maar denk eigenlijk niet dat dit ooit veranderd.
En zal iemand die daar echt heel verdrietig om word maar beter aan zichzelf kunnen denken en gaan.
Ook al is dat totaal de omgekeerde wereld.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:34

DuoPenotti schreef:
De gehaaide mensen waarvan verwacht word dat ze netjes op een forum mee kunnen zijn dezelfde mensen die weten hoe ze net binnen de lijntjes kleuren.
En als dan uiteindelijk iemand door emotie daarop reageert word dat verwijderd en krijgt die de spreekwoordelijk vinger tik.
Terwijl de veroorzaker in zijn knuistje zit te lachen.

Dit soort mensen die je hier nu beschrijft zijn de ergsten. Heb zelf al een paar maal met ze van doen gehad. En dat zijn de echte trollen. Alles zeggen wat eigenlijk niet kan, maar omdat men woorden als 'men', 'zij' noemt, kunnen ze ze niet pakken op een persoonlijke aanval, terwijl het dit wel degelijk is. Ze sturen aan op een heftige reactie van de ander, daar is het ze om te doen.
Gewiekste bokkers, die binnen de lijntjes kleuren, maar een stuk naarder zijn dan een flapuit bokker. Gewiekst, sluw en intens gemeen. Die mag men om mij een badge geven.

superpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 14:55

DP; Dat lijkt me inderdaad een probleem en voor "gevoelige" mensen ook echt lastig.

Ik had echt geen idee en gebruikte pb voor dingen die niet ontopic zijn of iets prive. Pas vrij laat kwam ik erachter dat er een heel leven per pb's is. Mensen hebben per pb contact met elkaar, over andere bokkers en ze stoken ook elkaar of anderen op. Zeker minder weerbare bokkers kunnen zo worden beinvloed, maar ook gekwetst.

Zelf heb ik niemand op de foeilijst, kende die ook niet tot 2jr terug. Maar ik lees ook niet alle pb's als ik tegenwoordig al weet dat het alleen is omdat iemand zijn ei even kwijt moet.

Het nadeel is inderdaad dat je niet kan vertellen hoe iemand achter de schermen is.

Persoonlijk raakt het me niet. Maar een tijd terug kwam ik erachter dat mensen zich dusdanig vervelen dat ze echt helemaal op onderzoek gaan wie je bent, hoe je prive leven eruit ziet en dat kan erg ver gaan. Daar trek ik wel een grens.
Ik heb geen geheimen, maar het blijft internet en ik ken niet iedereen op Bokt, dus vind dat ik een stuk prive mag houden.
Op fb bijv bepaal je zelf met wie je bevriend bent, wie je berichten en foto's kunnen zien etc.

Ik denk dat men vooral moet onthouden dat je elkaar niet echt kent en ondanks dat we weten dat dit het geschreven woord is, je nog steeds niet kan oordelen.

Je ziet ook dat als 1 bokker irritaties opwekt, daar reacties op komen, die anderen weer irriteren. Soms niet wetende waar de reacties en irritaties vandaan komen.

Als ik op een dag 5 topics open, weet ik soms niet waar iemand nog meer zit te reageren en irritaties opwekt. Je weet dan niet waar dingen vandaan komen.
Ik lees soms dat mensen goed op de hoogte zijn van elkaar, elkaar herkennen etc. Maar dat geldt dus niet voor iedereen. Dat kan hele andere reacties geven en mensen kunnen dan anders overkomen, dan in een andere discussie waar het wel netjes eraan toe gaat.

Maar goed, ik ga niet iedereen onthouden en reageer per topic en niet per bokker. Als mensen het persoonlijk willen maken, is dat ook deels hun probleem. Maar ik weet nu een beetje waar het om draait en snap wel dat mensen (negatief) gaan opvallen. Ik ben alleen bang dat die mensen ook per pb genoeg nare berichten krijgen en dat is echt wel een dingetje als de discussies op die toon daar doorgaan.

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:27

Mag ik ook even binnenvallen? (waarom lees ik dit topic nu pas?) Heb een lager IQ dan het gemiddelde volk (80) en heb (blijkbaar?) autisme (lichte vorm, al merk IKZELF daar maar weinig van?)

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:36

Jij bent helemaal prima zoals je bent Coon, en omdat jij zo open bent over jezelf maar ook open staat voor feedback, vind ik jou een hele fijne Bokker :)

CoonArt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:37

prompter schreef:
Jij bent helemaal prima zoals je bent Coon, en omdat jij zo open bent over jezelf maar ook open staat voor feedback, vind ik jou een hele fijne Bokker :)

:knuffel: _/-\o_

DuoPenotti

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 09:42

prompter schreef:

Sluit ik mij bij aan :j

Van mij mogen er meer bokkers als jij zijn hoor :j
Je bent een prettige bokker.