Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LoveGlove

Re: Is het zoveel rustiger geworden op bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 11:39

Mag ik even hier tussendoor piepen met iets?

Dit topic is momenteel een heel goed voorbeeld van een reden waarom ik bokt wel leuk vind: goede discussies.
Hier is nu een hele goede discussie gaande. Discussies zijn goed en ze zijn ook leuk om mee te volgen en af en toe je eigen mening erbij te zetten. En dit vind ik dan een voorbeeld van een mooie discussie. Die volg ik graag mee. En er worden ook hele goede punten gemaakt hier :j

Ods
Forumcoördinator

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:07

Daar wil ik mij ook graag bij aansluiten, fijn gezegd LoveGlove.

Heb persoonlijk heel erg veel aan jullie feedback, er zijn wensen, ideeën en heel veel kennis bij iedereen. Niet alleen om het forum een fijnere plek te maken maar ook in de kennis van alle dagelijkse dingen, paard gerelateerd of niet. Wanneer ik vragen heb is Bokt altijd wel de plek geweest om ervaringen op te zoeken en waarbij je nog de kans hebt om door te zoeken. En dat er soms vragen worden herhaald is niet zo gek, de wereld veranderd snel genoeg en zo zijn er weer andere producten, medicijnen en ervaringen die helpen.

Ik voel die huivering die jullie hier benoemen om bv foto's te plaatsen, of om naar ervaringen te vragen. Ben als een gebruiker, maar nu ook nog veel, meer een meelezer dan dat ik heel actief mee praat. En wanneer ik reageer probeer ik dat zo zorgvuldig mogelijk te doen. En de reden zal niet voor iedereen gelijk zijn maar voor mij persoonlijk ben ik best gevoelig voor de vaak harde manier van uiten en een mening geven, dat zit hem voornamelijk in de toon die wordt gebruikt. Omgekeerd kan ik het ook moeilijk, mijn moeder heeft nogal hard ingeslagen "Wilt u niet wat u geschiedt, doe het ook een ander niet" Dat omdraaien van een situatie is soms wel verhelderend.

Als teamlid is het weer heel lastig het iedereen naar de zin te maken, een hoop wensen zijn heel begrijpelijk maar lastig uit te dragen of zoals in het geval van Flarum, een heel traag proces als je het bekijkt van de buitenkant. Waarbij we de afgelopen tijd heel vaak naar hebben gewezen en daardoor dingen heel lang zijn blijven liggen, straks als Flarum er is dan.....! En zelfs als rood teamlid heb ik geen enkel zicht op de voortgang, ben heel niet zo technisch aangelegd. Maar wat ik wel weet en kan delen is dat Bart en Luceos heel hard werken aan het mooi in te richten voor Bokt en daarin zeker een hoop wensen meenemen, wensen vanuit het team maar vooral ook van jullie als gebruiker. Wat ik begrijp gaat het een stuk gebruiksvriendelijker worden. Maargoed, zoveel mensen dus zoveel wensen, het zal heus niet voor iedereen walhalla zijn. En dat hoeft ook niet

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:13

upendo schreef:
Hoe zie jij het privacyvraagstuk dan voor je Shadow? Ik denk dat moeilijk te ontkennen valt dat er een hoop verbetering mogelijk is..

Volgens mij valt het dus wel mee met hoeveel verbetering er daadwerkelijk nodig is, omdat het volgens mij een minder groot probleem is dan wordt aangenomen, omdat er een aantal dingen allang niet toegankelijk zijn voor nieuwe/anonieme gebruikers of zoekmachines.

Maar ik zou denken: de informatieve topics zijn doorzoekbaar door iedereen die aangemeld is. Dit zijn dus de rijtechnische fora waar vooral inhoudelijke vragen aan de orde komen en die echt meerwaarde hebben ook om langer terug te kijken.

De algemene topics, waar je ook de 50-berichten-grens voor moet hebben, ook alleen maar doorzoekbaar maken voor mensen die voldoende posts hebben. Ik zou daar nog een lidmaatschapsgrens aan toevoegen, en maken dat je op persoon in elk geval niet verder terug kunt zoeken dan dat je lid bent.

HK-berichten verder dan een half jaar zou ik niet terugzoekbaar maken op persoon, behalve de topics waar je zelf deel van uitmaakt. En misschien ook wel een vervaloptie op HK-topics, waar ze na een jaar na de laatste reactie niet meer vindbaar zijn behalve voor mensen die deel hebben genomen. (Maar dat zou ik niet voor alle topics willen, want bv de Taalblooper-topics gun ik iedereen, die zou ik niet willen verbergen.)

In dat geval kan niemand verder terugkijken naar je persoonlijke geschiedenis voorbij wat diegene ook op het forum zelf had kunnen lezen. Gebruikers hebben de mogelijkheid om te zien wat de context is (is iemand bv allerlei rare verhalen aan het vertellen?)

Maar, ik wil nog wel toevoegen dat ik denk dat het in de praktijk niet veel verschil gaat geven, en dat het dus voor de beleving van de gebruikers niet veel zal uitmaken. Het lijken me wel zinnige veranderingen, maar niet echt oplossingen voor een probleem, en ik elk geval denk ik geen oplossing voor waarom er minder Rijtechnische en Fototopics zijn. Dat heeft meer met andere dingen te maken. (En wat daarbij ook meespeelt: de sfeer op Bokt kan wisselen, meestal gaat dat in golfbewegingen. Maar de negatieve ervaringen blijven hangen. Ook al vind ik het op dit moment best meevallen in de heftigheid van de reacties - ik weet ook hoe het is als mensen genadeloos een stal of ruiter afbranden en zou daarom niets delen wat anderen kan schaden. Maar er is geen privacysetting die dat oplost behalve gewoon helemaal niet plaatsen.)

Dus mogelijkheid tot verbeteren: jawel. Maar met in gedachten dat het dus vermoedelijk niet zoveel uit gaat maken.

mika11

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:15

Ik was zo'n jaar of 10 geleden veel actiever op bokt, nu vooral af en toe wat meelezen.
Wat ik me herinner, is dat er random meer grappige topics waren, heel veel gelachen.
Daar ontstonden soms weer huiskamertopics van, zo heb ik vooral veel in een paar huiskamer topics gezeten.
Dat was een leuke tijd op bokt. :)

Appeltje_1

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:30

Ik open zojuist een topic waarvan ik denk, leuk! En dan lees ik de OP, hartstikke leuk hoor. Kijk ik naar de reacties, nou meteen geen zin meer om te reageren...
Dat niet reageren ligt ook gewoon aan de sfeer in het topic eerlijk gezegd.

musiqolog

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:45

Storm schreef:
20 jaar bokt, alle vragen zijn al een keer gesteld :')

Uitdaging aangenomen. "Is het aannemelijk dat uit dropveter vervaardigde luchtroosters een rol spelen bij de mystificatie van paarse caviakleurspray?" Als je die vraag in de Bokt-archieven kunt terugvinden, begin ik je te geloven. :+

Maar in alle ernst: de ervaring leert dat de meeste vragen zich na een jaar al herhalen. Niet alleen op Bokt, op alle fora. En ook dat ze vaak uitlopen op vruchteloze potjes welles-nietes tussen voor- en tegenstanders. Ook in 2008 was Bokt wat dat betreft dus wel "uitgepraat". Maar daar draait het op een forum niet om. Fora zijn levende gemeenschappen, die met elkaar omgaan, met elkaar communiceren, gesprekken voeren. Als je in het echte leven wegging zodra je alles al een keer gezegd had, zou je geen vrienden meer overhouden...

Sunnda

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 12:50

Shadow0 schreef:
Sunnda schreef:
Lijkt mij trouwens een super simpele oplossing die hier gemoemd wordt en al flink meehelpt mbt privacy: zorg dat anderen je berichten niet terug kunnen lezen met één klik in je profiel.

@boktbeheer: lijkt mij niet moeilijk te verwezelijken, maar wel prettig voor de gebruikers. Een idee?

Ik ben het daar niet mee eens. Ik vind het bij sommige gebruikers echt wel belangrijk om te zien dat een bepaalde reactie geen uitzondering is. Steeds meer weghalen van context en controleerbaarheid maakt de sfeer niet beter, het maakt juist eerder dat mensen nog minder grenzen stellen aan hoe ze zelf reageren.

En eerlijk gezegd: ik zie in de topics helemaal niet vaak dat mensen andermans geschiedenis gaan uitpluizen behalve als daar reele aanleiding toe is doordat iemand herhaaldelijk vreemde of nare opmerkingen maakt, of in het ene topic het ene verhaal begint en dan in het andere topic iets wat daar totaal tegenover staat. (Liegen dus, zeg maar. Laten we het maar gewoon noemen zoals het is.)

En andersom: mensen die steeds op een ander persoon reageren met een bepaalde vooringenomenheid, die hebben daar vaak de zoekfunctie niet echt voor nodig, dat is gewoon een kwestie van vaak herhalen. Dus nee, ik vind het niet zomaar prettig voor gebruikers en geen aanpassing die zomaar gedaan hoeft te worden.

Ik denk dat jij dan in het rijtje valt van mensen dio imo internet veeeel te serieus nemen.
Waarom wil je weten of iemand vaker zo reageert? Verandert dat je mening?
Snap helemaal niets vanje post, behalve dat je volgens mij bewijst wat bedoelt wordt: je wilt mensen nazoeken om dat in discussie te gebruiken omdat ze wel of niet in je straatje passen. ;)

Jilletje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:08

musiqolog schreef:
Storm schreef:
20 jaar bokt, alle vragen zijn al een keer gesteld :')

Uitdaging aangenomen. "Is het aannemelijk dat uit dropveter vervaardigde luchtroosters een rol spelen bij de mystificatie van paarse caviakleurspray?" Als je die vraag in de Bokt-archieven kunt terugvinden, begin ik je te geloven. :+ .

Done! :))

moonsparkle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:08

Appeltje_1 schreef:
Ik open zojuist een topic waarvan ik denk, leuk! En dan lees ik de OP, hartstikke leuk hoor. Kijk ik naar de reacties, nou meteen geen zin meer om te reageren...

En dan krijg ik de neiging om te kijken naar gebruikers berichten om snel te zien welk topic het is :')

In mijn hoofd (maar ik ben totaal geen iter) zou het heel makkelijk kunnen om het uit te zetten dat je berichten van een gebruiker kunt inzien.
Laatst bijgewerkt door moonsparkle op 08-01-22 13:16, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoeska27

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:14

Appeltje_1 schreef:

Herkenbaar. Ik had dat vannacht ook bij een topic. En temmen heeft geen zin want ze zitten of net op het randje of het zijn gebruikers die overal mee weg komen.

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:18

In ga ook al zo 10 jaar mee op Bokt en vind het over het algemeen een fijne, informatieve plek waar je veel van kan leren en waar ook actualiteit fijn besproken kan worden.

Of de privacy echt zo’n groot probleem is durf ik niet te zeggen. Om hier echt iets zinnigs over te zeggen zou je goed gebruikersonderzoek moeten doen onder een zo groot mogelijke groep gebruikers, ook de jongere. Ik denk dar de kracht van Bokt ligt in hoe informatief het is - waar je op Facebook vaak alleen met gelijkgestemden zit is het op Bokt veel breder, wat de discussies beter en informatiever maakt.

Voor de foto- en rijtopics geldt denk ik dat het simpelweg niet laagdrempelig is ze te plaatsen en / of ze te verwijderen. Dingen zo openbaar zetten maakt kwetsbaar en bij bokt is dat nog een beetje extra omdat er een hele dikke kans inzit dat je niet de reacties krijgt waar je op hoopt. Die krijg je op je fb of je insta wel (en heel veel gemakkelijker ook). Voor mn gevoel moet je ook een enorme disclaimer schrijven als je plaatje niet perfect is. Het lijkt net of we elkaar het plezier niet gunnen online en dat vind ik intens zonde. Heb door de jaren ook gezien dat een aantal - in mijn ogen - hele kundige ruiters stopten met posten omdat er keer na keer gewoon gezeik was om een slof, een verkeerde hoofd houding die niet in het theoretische inrernetkennis plaatje past… eeuwig zonde. Voorbeeld wat Nessie verteld een hele goed voorbeeld. Ik persoonlijk zag een mooie combinatie die sympathiek bezig is, maar dan onstaat er discussie over een haarelatiekje of de stijl van de kleding. Really?! Ik lees ook vaak dat mensen zeggen “als je geen commentaar wil moet je niet posten”. Nouja, dan posten mensen dus niet (of ergens anders). Je zou ook gewoon eens kunnen nadenken voor je iets plaatst. Maar dat is niet echt iets wat Bokt kan oplossen.

Het nazoeken van berichten sta ik dubbel in, het wordt wellicht niet vaak gebruikt, maar als het wordt gebruikt kan het wel snel heel naar worden. Ik zou wellicht aanbieden dat mensen zelf in hun profiel kunnen instellen dat berichten wel of niet doorzoekbaar zijn.

Mijn advies - gas erop met Flarum, goed inventariseren van privacywensen onder een brede groep gebruikers, inzetten op laagdrempeligheid plaatsen en low hanging fruit - niet kunnen doorzoeken van berichten optioneel maken.

Bovenstaande reactie op shadow0 vind ik overigens ook een goed voorbeeld van ok je mag alles zeggen, maar moet dat dan ook zo?

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:41

Sunnda schreef:

Ja. En een belangrijke reden waarom ik vind dat dat moet is omdat er op Bokt ook al eens nogal griezelige en rare mannen zijn geweest die lopen te vissen naar jonge meisjes, of een aantal seksuele toespelingen maakten... Waarbij ieder bericht op zich niet meteen de aandacht trekt, maar als je meerdere reacties onder elkaar zit wordt ineens duidelijk dat het nogal onwenselijk is.

Dat is iets waar de community van Bokt als geheel ook best wel op let: mensen die echt veelvuldig rare dingen plaatsen worden opgemerkt. Maar als je geen manier meer hebt om terug te kijken kan dat niet.

En ook minder duister: soms zijn er gebruikers die meerdere keren iets plaatsen over dingen die niet los staan. Dat kunnen gezondheidsproblemen zijn, of problemen met paard of stal... en ik vind het zonder meer extra waarden hebben dat er dan leden zijn die zeggen: hee, je hebt nu een paar keer dit soort topics geopend, is het niet nuttiger om te kijken naar een grotere oplossing dan alleen maar losse stukjes?

Ik vind dat waardevol. Het maakt een forum juist anders dan bv twitter of insta, waar alles ook vrijwel meteen weer verdwijnt.

Mizora

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:43

Sunnda schreef:
Shadow0 schreef:
Ik ben het daar niet mee eens. Ik vind het bij sommige gebruikers echt wel belangrijk om te zien dat een bepaalde reactie geen uitzondering is. Steeds meer weghalen van context en controleerbaarheid maakt de sfeer niet beter, het maakt juist eerder dat mensen nog minder grenzen stellen aan hoe ze zelf reageren.

En eerlijk gezegd: ik zie in de topics helemaal niet vaak dat mensen andermans geschiedenis gaan uitpluizen behalve als daar reele aanleiding toe is doordat iemand herhaaldelijk vreemde of nare opmerkingen maakt, of in het ene topic het ene verhaal begint en dan in het andere topic iets wat daar totaal tegenover staat. (Liegen dus, zeg maar. Laten we het maar gewoon noemen zoals het is.)

En andersom: mensen die steeds op een ander persoon reageren met een bepaalde vooringenomenheid, die hebben daar vaak de zoekfunctie niet echt voor nodig, dat is gewoon een kwestie van vaak herhalen. Dus nee, ik vind het niet zomaar prettig voor gebruikers en geen aanpassing die zomaar gedaan hoeft te worden.

Ik denk dat jij dan in het rijtje valt van mensen dio imo internet veeeel te serieus nemen.
Snap helemaal niets vanje post, behalve dat je volgens mij bewijst wat bedoelt wordt: je wilt mensen nazoeken om dat in discussie te gebruiken omdat ze wel of niet in je straatje passen. ;)

Ja, of mensen vaker zo reageren maakt voor mij uit hoe ik het bericht schrijf. Welke toon ik inzet, welke informatie ik aanbied, of ik uberhaupt reageer. Er zijn mensen die ik alleen beantwoord om hun tekst voor anderen te ontkrachten, omdat ik weet dat daar uberhaupt niets bij aan komt. Er zijn mensen bij wie de toon wat vriendelijker is, omdat ik weet dat ze mentaal niet altijd helemaal recht lopen. Maar ik verwijs ook rustig terug naar een eerdere post die zij zelf geschreven hebben (veelal op een schreeuwende manier). Ik herinner me het bericht en ga dan kijken of ik inderdaad de juiste persoon aan het bericht gekoppeld heb door hem op te zoeken en daar dan naar te kunnen verwijzen.

Dat iets op het internet is, betekent nog niet dat het niet serieus kan zijn. Ik vind juist dat mensen er vaak veel te lomp mee om gaan en zichzelf veel te grappig vinden door dom gedrag te plaatsen. Ik zie geen enkele reden om daar in mee te gaan.

Dax

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 13:55

Barbet schreef:
Ik was zo'n jaar of 10 geleden veel actiever op bokt, nu vooral af en toe wat meelezen.
Wat ik me herinner, is dat er random meer grappige topics waren, heel veel gelachen.
Daar ontstonden soms weer huiskamertopics van, zo heb ik vooral veel in een paar huiskamer topics gezeten.
Dat was een leuke tijd op bokt. :)

Hierop inhakend denk ik al heel lang: schaf het subforum het Kippenhok af. Er is al vaker aangehaald door het beheer dat ze ontevreden zijn over de wildgroei van subfora (en dat daarom nieuwe subfora, ook potentieel nuttige, er niet snel zullen komen), en dit is typisch een subforum waar ik het nut niet van inzie. Topics met een grappige insteek worden vrij vlot naar KH verplaatst, waar ze vervolgens een stille dood sterven omdat ze niet meer in de actieve berichten terechtgekomen en dus ook niemand meer reageert, want mensen die niet eerder in het topic hebben gereageerd komen er ook nooit meer achter dat het topic überhaupt bestaat. Er worden tegenwoordig volgens mij ook niet zo veel 'grappige' topics geopend dat het nodig is ze allemaal in een apart subforum te gooien; volgens mij kunnen ze dus prima onder andere subfora bestaan :) En ik denk persoonlijk dat eens in de zoveel tijd een topic waar iedereen lekker met z’n allen loopt te grappen de sfeer best ten goede kan komen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:07

Shadow0 schreef:
Sunnda schreef:

Ja. En een belangrijke reden waarom ik vind dat dat moet is omdat er op Bokt ook al eens nogal griezelige en rare mannen zijn geweest die lopen te vissen naar jonge meisjes, of een aantal seksuele toespelingen maakten... Waarbij ieder bericht op zich niet meteen de aandacht trekt, maar als je meerdere reacties onder elkaar zit wordt ineens duidelijk dat het nogal onwenselijk is.

Dat is iets waar de community van Bokt als geheel ook best wel op let: mensen die echt veelvuldig rare dingen plaatsen worden opgemerkt. Maar als je geen manier meer hebt om terug te kijken kan dat niet.

En ook minder duister: soms zijn er gebruikers die meerdere keren iets plaatsen over dingen die niet los staan. Dat kunnen gezondheidsproblemen zijn, of problemen met paard of stal... en ik vind het zonder meer extra waarden hebben dat er dan leden zijn die zeggen: hee, je hebt nu een paar keer dit soort topics geopend, is het niet nuttiger om te kijken naar een grotere oplossing dan alleen maar losse stukjes?

Ik vind dat waardevol. Het maakt een forum juist anders dan bv twitter of insta, waar alles ook vrijwel meteen weer verdwijnt.

Ik merk dat het me ook helpt bij mensen met een beperking (van dyslectie tot een laag iq en alles er tussen in) of een jong kind.

Soms lees je een topic waarvan je in eerste instantie denkt dat het een trol is, door bijvoorbeeld vreemde zinsbouw/opmaak/onderwerp. En dan kijk je in iemands berichten en lees je even wat meer over iemand en dan is het al gauw duidelijk.
Ik pas mijn manier van reageren dan wel aan om rekening te houden met iemand. Je kan immers niet van een 11 jarige hetzelfde verwachten dan van een volwassene.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:13

Shadow0 schreef:
Sunnda schreef:

Ik zie ook wel wat voordelen. Helaas is het voor diezelfde vieze nare mannen nu wel heel gemakkelijk om in je berichtengeschiedenis te neuzen. Ik kan zo wat bokkers opnoemen die ik binnen no time op facebook vind en die wel heel veel privédingen delen van zichzelf en/of hun kinderen. Of die dat misschien nu niet meer doen, maar wel in het verleden hebben gedaan en dus gemakkelijk te stalken zijn. Niet alleen vieze nare mannen, ook pestkoppen of (zoals in mijn geval) mensen uit je 'echte' leven.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 14:28

Kijkend naar de sfeer op bokt denk ik dat het echt veel milder is dan in het begin van bokt.
Toen gingen naar mijn idee de discussies veel feller dan nu.
En blijven dan mensen weg omdat ze het nu ook nog fel vinden, of blijven ze weg want "niets" mag meer?
En een slechte naam heeft bokt altijd al gehad, maar toch was "iedereen" wel lid. Dus denk dat het wel meeviel dat het mensen tegenhield lid te worden of te posten.

Ik kijk ook zeker wel eens terug in berichten van personen.
Maar niet perse om iets negatiefs te vinden, wel om een plaatje compleet te maken.
Dan opent een bokker een topic over mijn paard bokt. En dan denk ik, was jij dat niet met het paard dat pas geleden nog een rare schuiver in de wei had gemaakt?
En ja dat was zo....
Dan kan ik dus wel zeggen, je paard bokt, maar pas is hij uitgeschoven, heb je daar al naar laten kijken?
In die zin is een OP niet altijd volledig. Ja oke, de detective uithangen is dan niet fair misschien, maar geeft soms wel een compleet beeld.
En zo zijn er natuurlijk wel meer voorbeelden.

Maar van mij mag deze mogelijkheid best pas zijn bij een x aantal paard gerelateerde berichten.
Dat niet iedereen maar even overal in kan neuzen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:13

Dank je wel Ods voor je reactie want ik miste een beetje rood in deze discussie

Citaat:
Nou ja, ik ben een tevreden Boktgebruiker, dus hoop dat het forum nog een tijdje mag bestaan. Daarbij vind ik meningen die afwijken van de mijne, ook interessant. Terechte kritiek vind ik ook moeten kunnen. Leer ervan. Aanvallen op de man hoeven voor mij niet, maar dat heb je echt op alle social media.

Deze opmerking geldt ook voor mij. Ik vind Bokt leuk met name vanwege de discussies of om te leren.

Onlangs bv geleerd wat het verschil is tussen een tinker en een gypsy cob. Tuurlijk is dat niet wereld schokkend maar wel iets waar ik dan weer van geniet dat ik dat geleerd heb.

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:44

Shadow0 schreef:
Sunnda schreef:

Dit vind ik niet een taak van de gebruikers, maar van de moderators om in de gaten te houden. Daarbij, gebeurt dit natuurlijk veel te weinig om te rechtvaardigen dat je andermans berichten altijd maar terug kan lezen.
Als een bericht niet goed voelt kun je temmen. Het lijkt mij de taak van de moderators om in de gaten te houden of zij wel of niet over grenzen gaan.

Citaat:

Voor het meeste wat je roept hoef je niet in iemands berichten terug te zoeken, maar zullen degene die actief zijn op het (sub)fora dat wel herkennen.

Natuurlijk begrijp ik je standpunt, maar het zoeken in berichten wordt hier niet voor gebruikt. Ik zie het vaker voorkomen dat mensen die informatie juist tegen ze gebruiken op een manier die niet netjes is. En dan vraag ik me werkelijk af welke toegevoegde waarde het heeft om die berichten terug te kunnen lezen. Zéker wanneer het gaat om HK topics etc.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 15:56

pien_2010 schreef:
Dank je wel Ods voor je reactie want ik miste een beetje rood in deze discussie

Citaat:
Nou ja, ik ben een tevreden Boktgebruiker, dus hoop dat het forum nog een tijdje mag bestaan. Daarbij vind ik meningen die afwijken van de mijne, ook interessant. Terechte kritiek vind ik ook moeten kunnen. Leer ervan. Aanvallen op de man hoeven voor mij niet, maar dat heb je echt op alle social media.

Deze opmerking geldt ook voor mij. Ik vind Bokt leuk met name vanwege de discussies of om te leren.

Onlangs bv geleerd wat het verschil is tussen een tinker en een gypsy cob. Tuurlijk is dat niet wereld schokkend maar wel iets waar ik dan weer van geniet dat ik dat geleerd heb.

:j

Ik denk ook dat mensen die in een topic als dit op FZ zich inmengen om bokt geven.
Anders zal het ze wel aan de bibs oxideren wat er mee gebeurt en of het over een paar jaar nog wel of niet bestaat.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:09

Marjo schreef:
Dit vind ik niet een taak van de gebruikers, maar van de moderators om in de gaten te houden.

Ik vind het niet zozeer een 'taak' als wel gewoon iets wat gebeurt als mensen samen zijn, sociaal gedrag. En daarin hoeft ook niemand dat specifiek te doen, het is gewoon iets waar je met z'n allen een beetje op let.

Citaat:
Als een bericht niet goed voelt kun je temmen. Het lijkt mij de taak van de moderators om in de gaten te houden of zij wel of niet over grenzen gaan.

Maar dan sla je over dat het dus vaak niet over individuele berichten gaat maar juist om patronen in reacties. Daarnaast vind ik niet dat de mods dat allemaal moeten gaan bepalen, maar dat het juist iets is wat je dus samen doet. De mods kunnen specifieke dingen zoals gebruikers weren of berichten weghalen, maar een beetje op elkaar letten is volgens mij iets voor ons allemaal, dat moet je niet uitbesteden aan anderen.

Citaat:
Natuurlijk begrijp ik je standpunt, maar het zoeken in berichten wordt hier niet voor gebruikt. Ik zie het vaker voorkomen dat mensen die informatie juist tegen ze gebruiken op een manier die niet netjes is.

Bedenk dan meteen dat je het vaak alleen maar ziet omdat iemand het misbruikt op die manier. Dus alle keren dat iemand door het teruglezen bv rekening houdt met iemands geschiedenis, of een gebruiker meldt bij de mods op basis van verdacht gedrag, zie je dat niet zo concreet terug terwijl het wel uitmaakt.

Citaat:
En dan vraag ik me werkelijk af welke toegevoegde waarde het heeft om die berichten terug te kunnen lezen. Zéker wanneer het gaat om HK topics etc.

Wat betreft de HK vind ik dat de berichten in elk geval enige tijd open moeten zijn om pesten en roddelen te voorkomen. Hoeft van mij zeker niet oneindig te zijn, zie ook mijn reactie iets verder omhoog, maar ik vind het deels publieke karakter van Bokt juist een belangrijke kracht. Het basisidee van een forum is juist dat je met elkaar in gesprek gaat, niet dat je je allemaal in eigen hoekjes afzondert. En het is geen chat, waar alles snel verdwijnt. Sommige van die dingen kun je niet zomaar veranderen zonder dat je de eigenschappen van Bokt als forum verandert.

Avalanche

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:12

Ik vind bokt over het algemeen ook veel vriendelijker dan andere social media platformen. En denk dat het juist goed is om uit je eigen bubbel te komen en mensen die anders denken te spreken. Heel gezond.
Ik ben helemaal geen fan van die echo chambers waarin iedereen het altijd met elkaar eens is, mensen altijd de reactie krijgen die ze willen. Kritiek is goed, is gezond, is nodig. Dat houdt je scherp, maakt je uiteindelijk een betere ruiter, beter paardenmens.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:30

DuoPenotti schreef:
Ik denk ook dat mensen die in een topic als dit op FZ zich inmengen om bokt geven.
Anders zal het ze wel aan de bibs oxideren wat er mee gebeurt en of het over een paar jaar nog wel of niet bestaat.

Hihi! In het kader van interessante, nuttige en soms ook gewoon grappige dingen opvangen op bokt, die kreet: 'Het zal mij aan mijn bibs oxideren!' die las ik ook voor het eerst ooit op bokt, volgens mij in iemands avatar of onderschrift? Ik vind hem ook zo leuk en ik gebruik hem ook, en ook zeker niet alleen op bokt :Y) users brengen soms ook gewoon heel leuke dingen in, ik hou van zulke humor!

Leuk om te horen dat het werk rondom Flarum in ieder geval niet stil staat, en dat er zelfs al getest wordt! Afgelopen maanden heb ik mij wel eens afgevraagd of er nog beweging was op dat vlak, of dat de programmeurs misschien wel getroffen waren door corona of long-covid ofzo... Kortom eigenlijk allemaal zorgen over mijn favoriete forum, en het is niet mijn eigendom en daarom niet aan mij om mij daar zorgen over te maken verder maar ik vind het gewoon fijn om een teken van leven te horen, en dat men nog bezig is <3 bedankt daarvoor!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:43

Shadow0 schreef:
Daarnaast vind ik niet dat de mods dat allemaal moeten gaan bepalen, maar dat het juist iets is wat je dus samen doet. De mods kunnen specifieke dingen zoals gebruikers weren of berichten weghalen, maar een beetje op elkaar letten is volgens mij iets voor ons allemaal, dat moet je niet uitbesteden aan anderen.

"Een beetje op elkaar letten" klinkt als een eufenisme voor het niet hebben van privacy. Geef mij al je wachtwoorden maar, dan zal ik ook een beetje op jou letten.

Het lijkt me juist de taak voor de mods om iemands patroon in berichten te beoordelen, en niet iets dat je "samen" doet. Want het samen doen betekend ook dat er eigenlijk niemand aansprakelijk is.

Bovendien ga je er aan voorbij dat je 2 risico's moet afwegen. Het risico op een pervert die mogelijk minder snel tegen de lamp zou lopen tov een pervert (of iemand anders) die je hele berichtengeschiedenis gaat napluizen op zoek naar aanwijzingen. Het tweede lijkt mij persoonlijk een groter risico, mede omdat sommige gebruikers hier al jaaaaren zitten en in de loop der tijd volledig anders zijn gaan kijken naar wat en hoe ze informatie willen delen.

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-22 16:56

Slechts openingspost gelezen maar mijn eerste ingeving is dat dit komt dankzij het kapot modderen met een beleid waarin je alleen maar oen ah en wat schattig mag plaatsen.
Weinig vermaak aan dus vandaag de dag (en nee ik vind iemand de grond in boren zeker geen vermaak maar bokt is pak hem beet 10 jaar geleden een beleid aangegaan die het leuke van bokt afgehaald heeft).
En de users die mij regelmatig een glimlach op het gezicht brachten zijn vakkundig verbannen dankzij dit beleid.