Zwarte piet smiley

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:25

Elin_ schreef:
xSCWx schreef:
Om iedereen blij te maken stel ik voor dat we naast de bestaande pieten smileys :){ en :D{ nog een roetveeg Piet smiley erbij zetten. Dan is iedereen tevreden en kan iedereen zelf kiezen.

Nee dat was dus niet oké, want dan staat ie er alsnog bij. :+

Je moet de zwarte piet versie juist weghalen en alle andere kleuren mogen wel meedoen.

De gele mens heeft schijnbaar nergens problemen mee hier op bokt :o

xSCWx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:26

Oh sorry, ik heb niet 10 pagina’s door gelezen :') jullie gaan zo hard.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:27

Waarom niet inzien dat de zwarte Piet al lang geen boeman en slaaf is?
Dat hij alleen maar goed is.
Hoe kun je goed nu willen verbieden?
Echt ik snap dat niet.
Positieve associatie verbieden ipv omarmen.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:27

MarlindeRooz schreef:
Waarom per se iets in stand houden terwijl dat mensen kwetst?

MarlindeRooz schreef:
Ik zelf stoor me er niet enorm aan maar ik kan me voorstellen dat men het niet meer van deze tijd vindt?

Jij stoorde je er niet aan toch? :)

MarlindeRooz

Re: Zwarte piet smiley

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-11-21 21:30

Dat ik me zelf niet gediscrimineerd voel door zwarte piet maakt nog niet dat anderen dat wel zo ervaren. Waarom dan Zwarte Piet blijven promoten?

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:31

Mindim schreef:
MarcoBorsato schreef:
Huh? Waarom meteen zo persoonlijk worden, ik vroeg me iets af, hang nergens een suggestie aan. Sorry als ik je gekwetst heb?

Mij gekwetst? Waarom zou ik me daardoor gekwetst moeten voelen? >;)

Ik vind het enkel hypocriet, mensen aanspreken omdat ze geen empathie hebben, maar zelf daar ook geen blijk van geven.

Eh... ik geloof niet dat we op 1 level zitten maar blijkbaar is dit voor jou heel belangrijk. Sterkte meid.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:32

MarlindeRooz schreef:
Dat ik me zelf niet gediscrimineerd voel door zwarte piet maakt nog niet dat anderen dat wel zo ervaren. Waarom dan Zwarte Piet blijven promoten?

Ik denk dat wanneer je dit topic niet had aangemaakt, de helft niet door had gehad dat die smiley er stond. Ik had het nog niet gezien iig, dit topic zet m echter wel flink in de spotlight....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:34

MarcoBorsato schreef:
Eh... ik geloof niet dat we op 1 level zitten maar blijkbaar is dit voor jou heel belangrijk. Sterkte meid.

Nee ik geloof idd niet dat we op hetzelfde level zitten, god dank. Ik loop niet voor mijn posts en uitspraken weg iig. Sterkte idd
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 13-11-21 21:34, in het totaal 1 keer bewerkt

Giolli
Zeg maar Ber!

Even los van de zwarte pieten smiley wil ik jullie toch vragen om elkaar niet persoonlijk aan te vallen. FZ is een prima plek om dit soort dingen met elkaar te bespreken, het is een veel besproken onderwerp in het dagelijks leven dus ik snap dat TS zich dit afvraagt, maar dat moet net als op de rest van het forum op een normale en constructieve manier. Er zijn zó veel meningen en verschillende ervaringen, een beetje naar elkaar luisteren en je bericht even checken voor je op verzenden drukt kan geen kwaad. Als we het met elkaar belangrijk genoeg vinden om een smiley te veranderen/verwijderen omdat we niemand willen kwetsen, dan mogen we ook letten op de manier waarop we met elkaar communiceren.
De discussie betreft vaccineren is hier al helemaal niet op zijn plaats, daarvoor mag ik jullie doorverwijzen naar [CV] Corona Vragen, waar je altijd vrij bent om een nieuw onderwerp te starten.

Zoals NadjaNadja eerder in het topic al aangaf is de smiley inderdaad onlangs veranderd naar een bruine Piet zonder zwartepiet-kenmerken. Ik laat een verdere reactie even over aan het beheer, maar dan weten jullie in elk geval dat jullie niet tegen een muur aan het praten zijn en wij hier ook aanwezig zijn. :D

BaileyMix

Het is toch ook gewoon een terecht punt dat TS hier maakt? Ik ben blij dat ze het topic heeft aangemaakt en hoop dat de mods er daadwerkelijk naar gaan kijken. Dit past niet in een fatsoenlijke omgeving.

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:36

Mindim schreef:
MarcoBorsato schreef:

Nee ik geloof idd niet dat we op hetzelfde level zitten, god dank. Ik loop niet voor mijn posts en uitspraken weg iig. Sterkte idd

Hoe loop ik weg? Ik vraag me iets af, niet omdat ik er per se een waardeoordeel aan hang maar gewoon om een beetje te prikken en je gaat er met gestrekt been in.

Wat laat jij je nu kennen zeg :')

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:37

MarcoBorsato schreef:
[

Nou niet ineens zo onschuldig doen. Ergens in deze discussie over smileys en pieten gingen jouw hersenen richting zwarte piet (pro groep) met vaccinatie (specifiek geen vaccinatie). Vast niet onbewust en ineens zo "ach vroeg ik me af"

Waarop Mindim nieteens heftig persoonlijk wordt, maar je hier gewoon op aanspreekt. Daarna word je zelf persoonlijk :+

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:38

Elin_ schreef:
MarcoBorsato schreef:
[

Nou niet ineens zo onschuldig doen. Ergens in deze discussie over smileys en pieten gingen jouw hersenen richting zwarte piet (pro groep) met vaccinatie (specifiek geen vaccinatie). Vast niet onbewust en ineens zo "ach vroeg ik me af"

Waarop Mindim nieteens heftig persoonlijk wordt, maar je hier gewoon op aanspreekt. Daarna word je zelf persoonlijk :+

Ik wil dat best uitleggen. Ik neem deze discussie niet zo serieus en ik wilde een beetje rellen.

Dat. Is. Gelukt.

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:39

Sticker voor jou vanavond. Slaap je goed van :D

Miran

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:40

Zwarte Piet staat voor mij juist voor de afschaffing van de slavernij, het vrij laten van de slaven die er zelf voor kozen Sint Nikolaas (als zijnde goedheiligman) te blijven helpen.
Bij ons is dat een project geweest op de basisschool, in groep 6 ofzo, de achtergrond van Sinterklaas. Ik ben er altijd vanuit gegaan dat dat standaard leerstof was, maar nu de laatste jaren merk ik pas dat het niet zo is.

Overigens heb ik niet het idee dat mijn dochter van 5 er een probleem van maakt. Wel is het hier in het dorp lastig, de mensen die mee doen als zwarte piet zijn vaak de mensen die met van alles helpen en dus erg herkenbaar,

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:40

Ach hou eens op, je wordt hier toch ook melig van!

Shae

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:41

Miran schreef:
Zwarte Piet staat voor mij juist voor de afschaffing van de slavernij, het vrij laten van de slaven die er zelf voor kozen Sint Nikolaas (als zijnde goedheiligman) te blijven helpen.

Ah, ja dus dan is het opeens niet racistisch als we blanke mensen zwart schminken, een dikke laag rode lippenstift erop kalken en een kroespruik opzetten. Okay. :D

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:42

Dan mogen de gele smiley eigenlijk ook niet ;)

Even minder flauw:

Het probleem met zulke zaken is meestal dat we gaan nadenken voor anderen. Dus mensen gaan aannemen dat andere bokkers gekwetst zijn door het poppetje.
Volgens mij er er voor dit topic nooit een klacht geweest, alleen de wens voor een kleuren piet toen der tijd en die is er gekomen. Je kan er ook nog een witte (aka gele) piet tegenaan gooien, dan heb je meteen alle keuze.

En betreft of het kwetsend is voor onze huidige bokt community:

Gooi er een polletje tegen aan...
Voel jij je persoonlijk gekwetst door de zwarte piet?
Ja of nee...
En dan wel eerlijk alleen voor je zelf in vullen, niet denken namens anderen en als je je ook gekwetst voelt zeker je stem laten horen.

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:44

DuoPenotti schreef:
Echt ik snap dat niet.

Misschien redeneer en voel je teveel vanuit jezelf en sta je te weinig open voor de diverse problemen die zwarte mensen hebben met zwarte piet.

PowerPoef

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:44

Tradities veranderen en wie heeft er nou écht last van dat die emoji weg gaat. Ik kan me nog goed herinneren dat een donker klasgenootje van mij vroeger werd nageroepen met "hé kijk, zwarte piet". Die zag dat echt niet als compliment en het kwetste haar ook.

Daarnaast is die regenboog smiley toch prima? Snap niet dat mensen zich op hun teentjes getrapt zouden voelen als dat de enigste pieten smiley is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:45

MarcoBorsato schreef:
Hoe loop ik weg? Ik vraag me iets af, niet omdat ik er per se een waardeoordeel aan hang maar gewoon om een beetje te prikken en je gaat er met gestrekt been in.

Trollen bedoel je... want meer is het niet.

Gestrekt been, nee, ik vind het enkel onbeschoft om daar een vergelijking in te maken en dat zeg ik dan, daar was het je toch ook om te doen, om daar een 'gestrekt been' op te krijgen? Als jij daarvan zegt dat ik me zo laat kennen, dan heb je de uitdrukking niet helemaal begrepen :o
Fijne avond verder :wave:

Urbanus

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:46

Mindim schreef:
MarcoBorsato schreef:

Trollen bedoel je... want meer is het niet.

Gestrekt been, nee, ik vind het enkel onbeschoft om daar een vergelijking in te maken en dat zeg ik dan, daar was het je toch ook om te doen, om daar een 'gestrekt been' op te krijgen? Als jij daarvan zegt dat ik me zo laat kennen, dan heb je de uitdrukking niet helemaal begrepen :o
Fijne avond verder :wave:

Ja, ik vind het grappig dat je hapt. Jij ook fijne avond!

Giolli
Zeg maar Ber!

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:48

Moderatoropmerking:
Nogmaals het dringende verzoek om deze discussie algemeen te houden.

c_alsemgeest

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:48

Gaat mij er ook niet om of hij weg gaat of niet...
Maar vooral dat mensen voor andere mensen gaan denken en dan ook alles over 1 kam scheren.

Boras schreef:
DuoPenotti schreef:
Echt ik snap dat niet.

Misschien redeneer en voel je teveel vanuit jezelf en sta je te weinig open voor de diverse problemen die zwarte mensen hebben met zwarte piet.

Niet zo generaliseren...
Er zijn ook genoeg gekleurde Nederlanders die helemaal geen probleem hebben met de traditie.
Heb 3 vrienden uit de antillen en kaapverdië en die hebben er geen enkel probleem mee.

Er zijn ook mensen die het wel hebben, en daar moet je ook gehoord aan geven mits die hier ook op bokt zitten.

Zo niet, waarom zou je het dan aanpassen?

Elin_

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-11-21 21:51

Daarom snap ik het probleem niet met alle kleuren pieten. Zowel op bokt als in het echt. Geen link met vroeger maar gewoon op kleurtjes