enzino schreef:Ach, dit hele topic staat stijf van de hypocrisie. Bijna iedereen die een ander beticht van een bepaalde vorm van "niet netjes" discussiëren doet het zelf ook.
Bij bijna elk enigszins gevoelig onderwerp zie je dezelfde tactieken tegenkomen, waar dezelfde groep van 5 tot 10 mensen vreselijk actief die ene persoon met een afwijkende mening aanvalt vanuit verschillende hoeken. Een maak een schofferende opmerking, de volgende trekt het door naar het onredelijke, een ander wil van die persoon peer-reviewed journals zien als bewijs, en een volgende bemoeit er zich mee met "en wat heb je daar op te zeggen?" om het vuurtje nog eens op te stoken. Die ene persoon moet nu meerdere mensen beantwoorden, nogmaals uitleggen wat hij/zij bedoelde, bronnen zoeken en ga zo maar door. En bij elke reactie komen dezelfde mensen weer met nieuwe vragen. Het is gewoon een spelletje van "dogpiling" om een afwijkende mening weg te krijgen. Allemaal binnen de regeltjes, maar geenszins een nette manier van discussiëren. En dit is daarom ook heel moeilijk om op te moderen, want individueel blijven ze allemaal netjes binnen de regels en nergens is er een regel dat je niet iemand verkeerd mag interpreteren, de uitleg naast je neer mag leggen, en vervolgens zonder toe te geven dat je fout zat door mag gaan.
Het specifieke geval hierboven hoeft van mij trouwens niet verder hier besproken te worden. In het topic waar we die discussie hadden heb ik aangetoond dat Karl mij vals beschuldigd had door middel van quotes en toen was hij er opeens "klaar mee". Een excuus had is sowieso niet verwacht, maar ik ben blij dat uiteindelijk duidelijk is geworden wie heeft lopen liegen.
Uiteindelijk komen dit soort FZ topic er altijd op neer dat er ergens een bepaalde discussie loopt, een paar mensen vinden dat ze hun gelijk in die discussie moeten krijgen en willen dat de bokt-regels aangepast worden om dat te bewerkstelligen. Helaas zien ze vaak alleen niet in dat ze zelf ook op hun vingers getikt zullen worden vanwege diezelfde regels, want in andere topics gaan ze zelf ook over de scheef.
Wat mij betreft hoeft het modereren dus ook helemaal niet aangepast te worden. Niemand verplicht je in bepaalde topics te reageren en als het je ergert dan klik je het venster dicht (Pien heeft hier en daar netjes aangegeven dat sommige opmerkingen haar irriteren en dat ze daarom een stap terug neemt en niet zal reageren: dat is een nette manier om dat op te lossen en jezelf niet gek te laten maken). Als het echt uit de hand begint te lopen zijn er al voldoende middelen om het weer recht te trekken.
De afwijkende mening weg willen krijgen is inderdaad waar regelmatig op aangestuurd wordt, niet alleen op dit forum maar ook op andere media zoals tv. Best bijzonder, vooral als dat door groepen gebeurt die voor inclusie zeggen te zijn.