tmr001 schreef:Jij vind dat er respect moet zijn voor andersdenkenden. Dat respect krijg je niet door de de discussie een kant op te modereren maar door gewoon inhoudelijk fatsoenlijke posts te plaatsen, mét bronvermelding en argumentatie.
Dat klinkt leuk maar de ervaring leert dat dat eigenlijk weinig uitmaakt, want die harde kern WIL helemaal geen andere, meer grijze mening horen. Wat je ook zegt, welke bronnen je er ook bij haalt, het wordt altijd doodgemept met waar het steeds weer op neer komt: dat die verzachtende omstandigheden geen zak uitmaken want er kan om geen enkele reden respect opgebracht worden voor mensen die niet / deels vaccineren. Ofwel: alles wat je inbrengt om wat grijs te laten zien doet niet ter zake: het is sowieso fout want mensen moeten gewoon niet zo achterlijk doen maar die spuiten halen en klaar. Zo is er geen enkele ruimte voor een andere kijk op de zaken: een andere kijk is bij voorbaat al fout.
tmr001 schreef:Zoals Askja heel goed aangeeft - standpunten zijn niet altijd gelijkwaardig. Ik kan heel veel respect hebben voor iemand als persoon zonder het eens te zijn met het standpunt. Het oneens zijn met wordt nu gezien als een gebrek aan respect.
Mwoah, hoeveel respect wordt er getoond voor iemand als persoon, als begrip tonen voor een andere keuze al oplevert dat je de meest bizarre dingen naar je hoofd geslingerd krijgt. Van antivaxx gekkie, en aluhoedje naar moordenaar heb ik de meest bizarre reacties voorbij zien komen als iemand het gore lef had om wat grijs aan te willen brengen. Volgens mij beperkt zich dat niet tot "oneens zijn met" maar wordt er dan overduidelijk gespeeld op de persoon...en logischerwijze passen mensen ervoor om op deze toon aan een discussie mee te doen.
tmr001 schreef:Jij vind ook dat "zulke mensen" maar geen topics moeten plaatsen.
Weer een mooi voorbeeld van een soort opmerking waarvoor er een schone taak voor een gespreksleider zou kunnen liggen. Die zou dan kunnen vragen om een quote van een uitspraak van mij waar je bovenstaande conclusie op baseert. Als dan blijkt dat ik dit nooit gezegd heb, zou ik graag willen dat deze opmerking verwijderd wordt zodat niet de rest van de goegemeente er ook in mee gaat dat ik dat wel gezegd zal hebben, en de discussie daar naartoe verplaatst.
Dit soort opmerkingen zorgen dus voor heel veel stroperigheid en irritatie en geen zin om met bepaalde mensen over bepaalde onderwerpen in discussie te gaan want het is gewoon kansloos onbegonnen werk als er allerlei onzin verkondigd wordt waar niemand even op de rem trapt en bijstuurt.