Mag je kritisch zijn op Bokt?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 17:51

tmr001 schreef:
Hier gaan we al - point proven - volgens sommigen is slof geen geaccepteerd hulp, voor anderen wel. @Ayasha - inderdaad, bijvoorbeeld een slof die alleen inwerkt als het paard (te) sterk wordt of z'n hals erop zet. @Elisa2 - jij wil al niks aannemen van iemand die soms met een slof rijdt, jouw goed recht maar er zijn wel degelijk gewoon goede en kundige ruiters die een slof soms als hulpmiddel gebruiken. En dit is dus een goed voorbeeld - Hier mag je dus gaan agree-en to disagree-en. Iedereen zijn eigen ziens- en werkwijze, maar je mag wel andermans trainingsmethodiek respecteren, ook al is het niet hoe jij het zou doen. Je kan hier wellicht iets van meepikken (of niet). Jouw zienswijze is niet de waarheid en soms kan een slof, mits correct gebruikt, toch echt heel nuttig zijn. (Ik rij ik er zelf overigens niet mee omdat ik mezelf niet kundig genoeg vind).

Maar hier maak je een denkfout imo, jij gaat er vanuit dat ik niks aan wil nemen van iemand die met slof rijdt en andersmans trainingsmethodiek niet respecteer.
Dat klopt niet, van mij hoor je geen commetaar in topics op slofgebruik oid..
Ik geef alleen graag rijtechnische tips door mijn achtergrond als prof ruiter en instructeur hoe het op te lossen is zonder hulpteugel want een te sterk paard oid is zo makkelijk te corrigeren als je maar weet "hoe". En die kennis heb ik, en deel ik graag met anderen omdat ik ook weet wat slechte rijderij (met of zonder hulpteugel) met een paard kan doen en ik er teveel heb moeten corrigeren.
Overigens geef ik ook alleen tips als daar om gevraagd wordt, ik dring niets op.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 18:02

janouk schreef:
De sfeer is niet overal op bokt zo negatief hoor.

Op het bokt stuk voor de menners is de sfeer heel positief en geven mensen elkaar tips en tricks.
Komt natuurlijk ook wel dat veel menners elkaar ook op de wedstrijden geregeld in het wild tegen komen.

Dat is ook de tendens op menwedstrijden: veel meer een grote familie. Concurrenten, die elkaar helpen. Spullen uitlenen. Juichen langs de kant als je concurrent een mooi parcours aflegt. Helpen met inspannen. Samen parcours lopen, elkaar helpen met slimme tips. Maar ook je direct durven aanspreken op zaken als het paarden welzijn in geding is.
Mennen is veel meer een teamsport, waar mensen elkaar iets gunnen.

Dat vind ik op dressuurwedstrijden onder het zadel toch wel eens anders :(

Ik vraag me toch af of dat niet ook aan jezelf ligt. Ik heb op dressuur wedstrijden ook altijd een fijne bende. Ik weet nog steeds niet wie gisteren enthousiast juichte voor mijn 2e plek. _O-
De mensen die ik dan hoor klagen over de negativiteit bij ons zijn ook de mensen waar ik me wat van weg houdt omdat ze twee stenen kunnen doen vechten. Ik sluit ze niet buiten, wens hen even zeer succes enz. Maar ik hoef er niet perse een uur mee aan tafel te zitten. Dat doe ik liever mer die positieve nuchtere bende.

karijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 20:18

Popstra schreef:
Is het niet zo dat ook in real life je kritiek krijgt op alles wat je doet!? Is het niet in je face dan wel achter je rug.

Jawel maar wat niet weet wat niet deert. Op social media word je ermee geconfronteerd voordat je iemand kan blokkeren, negeren of als foei aanvinken. Damage done zeg maar.

Apple

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-09-19 21:12

SVRL schreef:
Ik open geen ITP meer. Niet omdat ik daar zelf al een negatieve ervaring mee heb, maar wel om hetgeen ik lees bij anderen.

Ook mijn eigen topic ga ik laten doodlopen. Gewoon omdat daar ook gezeik in is. Ik ben niet te beroerd om advies te vragen aan paardenmensen die ik in het echte leven ken en als ik een probleem heb, google ik naar tips, of ik zoek begeleiding aan huis. Paard gaat volgend jaar ook in training, gewoon om rij technisch de puntjes op de I te zetten. Mijn manier van de dingen aan te pakken, is echter mega fout volgens iemand in mijn topic en volgens die persoon ben ik gewoon mijn paard aan het verpesten. Zo iemand kan je er niet van overtuigen dat je een paard op verschillende manieren kan opvoeden en zo iemand verpest gewoon de sfeer.

Dit is precies wat ik bedoel :-) Zo krijg je dus dat Bokkers hun topics laten doodbloeden en niet meer posten. Dat is jammer :\

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 06:09

Ik zie deze tendens niet alleen op foto fora. Ook bij andere topics, vooral gevoelige onderwerpen kun je je mening haast niet geven als deze afwijkt van de norm. Ook niet als je er duidelijk ik vind, het lijk mij dat oid van maakt. Dan wordt je gelijk neergesabeld. En dan niet 1 maar tig keer, want 1 reactie is dan blijkbaar niet genoeg om jouw mening af te fakkelen. Dat maakt dat ik tegenwoordig langer nadenk voor ik iets post in dergelijke topics. Of ik laat het helemaal.

Dat zie ik trouwens ook bij foto fora gebeuren. Iemand die negatieve feedback geeft en dat wordt dan verschillende malen op iets andere toon en iets andere bewoordingen herhaald. Dan denk ik, 1 keer is genoeg hoor.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:21

Zoals al eerder gezegd is, ligt het er heel vaak aan hoe de TS erop reageert.
Vaak topics gezien dat er ook opmerkingen/commentaar was op rijstijl of zadel oid en dat de TS dan zegt dat ze er naar gaat kijken of bedankt voor de tips en klaar is het commentaar.

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 08:59

Meestal vind ik het wel meevallen op bokt. Maar ik ken ook de topics waarin mensen heel vervelend worden, imo meestal omdat ze geen argumenten (meer) hebben. ;)
Ik heb wel eens een topic geopend met de vraag hoe ik een litteken van mijn paard op haar neus op een diervriendelijke manier wat kon bijwerken zodat het niet meer zo opviel. De reacties waren dat ik beter geen paard kon houden als ik haar niet kon accepteren zoals ze is, en dat mijn vraag op zich al dierenmishandeling was. Ja dan sta ik wel even raar te kijken. Het was ook wel duidelijk dat men elkaar zat op te stoken om nog harder en lomper te reageren. Ik vind dat wel vervelend, en uiteindelijk ontstip ik dan maar mijn eigen topic.
Als ik het in een ander topic zie gebeuren dan neem ik het op voor degene die wordt afgebrand, maar dan krijg ik een pb van een mod dat dat niet mag. Daar zakt mijn broek dan ook van af -O-

De andere kant is dat ik ook soms vind dat er een hoog truttigheidsgehalte heerst en mensen snel op de teentjes getrapt zijn.
Ik formuleer altijd heel zorgvuldig wat ik wil zeggen. Maar soms kan een bericht van mij wel scherp zijn.
Je mag hier op bokt gerust schrijven dat je je hond een trap geeft als hij niet luistert, en dat nog pedagogisch verantwoord vind ook, maar als een ander dan zegt verbijsterd te zijn dat mensen hun dieren zo mishandelen dan wordt je door de mods op de vingers getikt, want persoonlijk of niet aardig ofzo :roll:

Ik kan de 86 verschillende maten die gehanteerd worden niet altijd uit elkaar houden zeg maar ;)

rien10

Re: Mag je kritisch zijn op Bokt?

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:24

Ik snap je volledig Nikass. En zeker je laatste zin.

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:33

Idd die laatste zin.
Dat zie je ook terug in het principe dat er geen reclame mag gemaakt worden. Behalve voor fotografen. En voor nestjes met pups.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 09:36

En als je BB-er ben mag je het allemaal, kritisch zijn, reclame maken.... ok ok, ik chargeer, ik geef het toe. Maar soms.... kriebelen mijn handen boven mijn toetsenbord. :D

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:02

Dat is gewoon zo, er bestaat een Bokt-hiërarchie. Doe je niks aan, maar het wekt soms wel irritatie op. Bokt is wat dat betreft een soort maatschappij in het klein. Ergens is dat ook wel weer interessant - een socioloog zou er een mooi studie-object aan hebben :D

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 10:11

Eeeh, huiswerk topics moge niet Askja :D Of bedoelde je geen afstudeer opdracht?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:00

Nee nee nee nee....nee. Laten we niet gaan vingerwijzen naar de mods. Dit is onze verantwoordelijkheid, als Bokker. Het voelt natuurlijk fijner om die verantwoordelijkheid bij iemand anders te leggen, want dan moeten we zelf lekker niets aanpassen, maar nee, dit "issue" is toch echt iets wat aan de gebruikerskant ligt. Deze hete aardappel zullen we zelf moeten opeten.

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:12

Je bedoelt de opmerking van Nikass, Gini?

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:35

Ik zie geen quote of @Nikass in mijn bericht staan, dus nope, het is niet alleen naar Nikass gericht. :)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 11:43

Ok, duidelijk

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:24

Gini schreef:
Nee nee nee nee....nee. Laten we niet gaan vingerwijzen naar de mods. Dit is onze verantwoordelijkheid, als Bokker. Het voelt natuurlijk fijner om die verantwoordelijkheid bij iemand anders te leggen, want dan moeten we zelf lekker niets aanpassen, maar nee, dit "issue" is toch echt iets wat aan de gebruikerskant ligt. Deze hete aardappel zullen we zelf moeten opeten.

Uiteraard is het in de eerste plaats aan de gebruikers om om een correcte manier kritisch te zijn, zonder drammen en zonder kwetsend te worden.
Maar wanneer het niet loopt zoals het zou moeten, dan komen de mods in beeld.
Het is zeker niet ok als forumgebuikers zelf gaan 'modereren' en beslissen wiens mening wel of niet waardevol is.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 12:33

Sclimpre schreef:
Het is zeker niet ok als forumgebuikers zelf gaan 'modereren' en beslissen wiens mening wel of niet waardevol is.

Wat nu dus wel gebeurt. De toon wordt gezet door een handvol gebruikers - en ze zijn niet groen.

SusanH
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:03

Bovenstaande ervaring deel ik ook.

luxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:07

Daar ben ik het ook wel mee eens, wat shadow zegt

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:22

Shadow0 schreef:
Sclimpre schreef:

Wat nu dus wel gebeurt. De toon wordt gezet door een handvol gebruikers - en ze zijn niet groen.
Doen we dat niet allemaal in meer of mindere mate? Ik bedoel, we nemen allemaal v.d. een wat meer/sneller iets aan dan bij een ander, daar ontkom je niet aan. Of iets dan ook nog eens wel/niet waardevol is, is toch een persoonlijke mening?

Sclimpre

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:26

Het wordt wel anders als iemand afgesnauwd wordt door verschillende gebruikers.
Uiteraard heeft iedereen het recht om het ergens niet mee eens te zijn, maar categoriek zeggen dat iemand moet zwijgen en dat zijn mening waardeloos is vind ik niet kunnen.

Askja

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:43

De vraag is wat beter werkt: voortijdig, en daardoor misschien wel te vaak/vroeg ingrijpen, of toezien hoe een discussie verloopt en pas ingrijpen als e.e.a. echt uit de hand loopt?
Daarin wordt m.i. niet door alle mods in alle situaties eenzelfde lijn gevolgd - wat ook logisch is want goed en consequent modereren is best moeilijk en tijdrovend.
Maar als een topic geclaimd of zelfs gekaapt wordt door een groep gelijkgestemde Bokkers en er wordt daarop niet of nauwelijks gemodereerd, dan begrijp ik het wel als sommige Bokkers dat zelf gaan doen door te wijzen op de (on)geschreven Boktregels. Heb ik eerlijk gezegd zelf ook weleens gedaan.

Dat de toon wordt gezet door een handvol Bokkers herken ik ook wel een beetje, dat is die eerder genoemde Bokthiërarchie, maar ik denk dat daar niet op te modereren valt.
Tenzij het ontaardt in pesten en andere (vaak minder populaire) Bokkers belachelijk maken of in een hoek drukken. Dat gebeurt ook, en soms erg verdekt, tussen de regels door. Met steken onder water waarbij iemand niet bij naam genoemd wordt maar iedereen die een beetje bekend is op Bokt direct weet wie er bedoeld wordt. Dat is echt niet OK.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:47

Sclimpre schreef:
Uiteraard heeft iedereen het recht om het ergens niet mee eens te zijn, maar categoriek zeggen dat iemand moet zwijgen en dat zijn mening waardeloos is vind ik niet kunnen.

Klopt en als dit gebeurt zet ik eerst een opmerking in een topic dat IK dat echt niet OK vind (is dus iets anders dan schrijven dat het niet OK is). En als het dan weer gebeurt en vaak nog een beetje grover, dan ga ik over tot voor mijn doen een zeer zeldzame handeling→ nl dan tem ik.
Ik tem vrijwel nooit omdat ik dat voor mezelf een heel zwaar wegend middel vind (ik het eens ben met Gini dat Bokt iets van de gebruikers is en dat wij het met elkaar moeten oplossen), en mijn ervaring is, die enkele keer dat ik tem het bericht dan ook meestal word aangepast.

Ailill

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-10-19 13:48

Sclimpre schreef:
Oh, dan las ik het verkeerd. Je bedoelt dus meerdere mensen die een specifiek persoon, meermaals, het zwijgen proberen op te leggen?