Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Spuit 11, over anonimiteit op bokt, of juist niet...

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:34

Ik snap je en ben het met je eens, maar als "kind" is zo iets echt wel lastig in te schatten :)
En tegenwoordig kan je zoveel online vinden, dan was 'vroeger' ook niet zo, dus ik begrijp best dat mensen nu dingen weg willen hebben die ze vroeger gezegd hebben :j

oji

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:43

_Dreamer schreef:
Ik snap je en ben het met je eens, maar als "kind" is zo iets echt wel lastig in te schatten :)
En tegenwoordig kan je zoveel online vinden, dan was 'vroeger' ook niet zo, dus ik begrijp best dat mensen nu dingen weg willen hebben die ze vroeger gezegd hebben :j

Dat ben ik met je eens hoor wat kinderen betreft. De huidige generatie kinderen wordt hier natuurlijk wel enorm mee grootgebracht. Waar ik vooral moeite mee heb is ouders die van alles over hun kinderen plaatsen, zonder dat die kinderen daar weet van hebben. Dat zou in mijn ogen te allen tijden gefaciliteerd moeten worden om te verwijderen.

En ja, het zijn nieuwe tijden. Mensen vinden dingen van zichzelf op internet die ze nooit bedacht hadden daar ooit nog mee geconfronteerd te worden. Neem Patricia Paay met haar privé filmpjes. Maar ook een bokker die ineens hier geconfronteerd werd met dat ze herkend werd op de ponypletter filmpjes. Voor internet had je gewoon geen idee van dat beeldmateriaal van jouzelf ooit nog viral zou kunnen gaan.

Maar persoonlijk vind ik dat wel iets anders als datgene wat je heel bewust zelf in een forum plaatst. Als je heel bewust zelf de spotlights opzoekt, jezelf bekend maakt. Ja dat valt dan voor mij in de categorie wat ik eerder al aangaf, ieder mens heeft wel spijt van bepaalde acties in zijn/haar leven. Dit kan er 1 van zijn. Maar sommige dingen kun je niet terugdraaien en moet je gewoon de consequenties van accepteren.

laraxXxemma

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:45

MarcoBorsato schreef:
maria1990 schreef:
Het zou mij niet verbazen dat het wegfilteren van TS haar berichten niet meer helpt. Mensen herkennen haar zelfs zonder foto's te hebben gezien op straat. Ik hoop voor haar dat hier een oplossing voor gaat komen zodat ze dit achter haar kan laten.

Nouuuuu buiten bokt toch niet.

Hier heb je wel een punt. Als je hier eenmaal met je gezicht herkenbaar bent ben je door de mensen die dat zien gelinkt aan het account en alle bijbehorende berichten. Dus stel nou ik weet al hoe TS eruit ziet (door een foto, filmpje, websitelink oid), stel ik ken al haar verhalen en stel ik krijg haar ooit als hulpverlener gaat het van mijn kant geen nut meer hebben als ze nog berichten gaan verwijderen. Immers "ken" ik haar al.
Nu is dit bij mij niet het geval, maar bij anderen misschien wel.

Voor nieuwe mensen gaat het helpen, dat wel. Maar van buiten bokt; ik weet niet hoeveel er dagelijks meelezen maar geen account hebben...

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 20:58

oji schreef:
Ik vind het persoonlijk heel erg kwalijk dat TS, wetende dat zij een bekende bokker is, wetende dat zij herkenbaar is als fysieke persoon, hele privé zaken over andere mensen om haar heen heeft gepost (zoals diagnoses, al dan niet door een professional of psychologie van de koude grond. Situaties op de werkvloer etc) heeft geplaatst. Die mensen zijn door haar toedoen herleidbaar en hebben door haar toedoen op internet een negatief label geplakt gekregen. Dat vind ik kwalijk. Daar vind ik mag Bokt wel iets aan doen om actief de berichten te gaan verwijderen. Voor de rest denk ik, wie zijn billen brandt moet op de blaren zitten.

Exact dit. Eind van de rit is bokt ook weer niet verantwoordelijk voor wat TS anderen digitaal aandoet en voor zover ik weet heeft bokt.nl zich daar nog nooit iets van aangetrokken. Zaken als pesten en in kwaad daglicht stellen zij op FZ al vaker aan de orde geweest en hebben nooit ergens toe geleid.

Maar verder, volledig eens.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:15

Denk dat het er niet om gaat dat ze straks patiënten tegenover zich heeft zitten die haar van hier kennen, die kans is wel heel klein, maar meer omdat er straks patiënten zijn die haar nog niet kennen en haar dan googelen en hier terecht komen. In dat geval heeft het wel zin. Geloof me sommige mensen die in therapie zitten gaan ver, heel ver in het traceren van de hulpverlener. Het is zelfs het ziektebeeld van bepaalde psychische problemen. Ze noemen het overdracht. Een patiënt heeft, een beetje kort door de bocht gezegd dan, vaak iets gemist in zn jeugd, vaak iets niet gekregen wat het kind in de relatie met de ouders had moeten krijgen zoals liefde erkenning begrip enz. Wanneer een patiënt dan tegenover een begripvolle hulpverlener zit kan dat gemis weer naar boven komen. De patiënt gaat dat wat hij gemist heeft zoeken in de hulpverlener en is er vaak ook, wat onrealistisch is, van overtuigd dat de hulpverlener alles heeft wat hij wil. Hierdoor ontstaat een soort Geromantiseerd beeld van de therapeut bij de patiënt waardoor de patiënt heel veel van die hulpverlener gaat houden en Het gevoel krijgt verliefd te zijn maar dan 1000 keer zo erg. Hierdoor krijgt hij of zij dan vaak het verlangen om een hechte relatie op te bouwen met de hulpverlener en zo’n persoon wil zo dicht mogelijk bij die hulpverlener zijn. Vandaar dat hij of zij dan gaat zoeken naar informatie over de therapeut en dan vooral privé informatie en dat begint op internet. Alles om de behoefte Aan het gemiste te bevredigen.
deze overdrachtsgevoelems maken therapie heel ingewikkeld. Het is belangrijk dat de hulpverlener zich Heel neutraal opstelt zodat de patiënt juist niet krijgt wat hij wil. Alleen dan kan echt naar de oorzaak gekeken worden, en kan deze worden opgelost. Als de hulpverlener er in meegaat krijg je onhoudbare situaties. Daarom wil je ook absoluut niet dat patiënten dit soort kwetsbare dingen over je kunnen vinden

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 21:35

Ik ken een instelling (meerdaagse dagtherapie) waar de patienten uit verveling een soort weddenschapje hadden wie het eerst ontdekte welke auto van welke therapeut was. Dat omdat erachter komen waar de therapeuten woonden te makkelijk was, want elke therapeut had wel een 'privekliniekje' in de omgebouwde garage dus adres en co waren bij 90% direct te vinden als je maar een keer googelde. Dat waren geen psycho's, maar gewoon doodnormale mensen die zich daar de hele dag stierlijk verveelden en dan maar de levens van hun therapeuten uit gingen pluizen.
De therapeuten hadden geen idee. Wil je dat iemand al je facebookpagina's doorspit en bij gaat houden om het gesprek gaande te houden of boeiender te maken voor de therapeut? Als je een Joolien tegenover je hebt dan heb je grote kans dat patienten 'toevallig' noemen dat ze zo'n prachtige lucht hebben gezien toen ze hiernaartoe fietsten, of dat ze misschien nog wel een kat willen, het liefst een naaktkat maar mensen zeggen dat die zo lastig zijn... Allemaal onschuldige pogingen om de therapeut menselijker te maken/de therapeut te pleasen (kijk eens wat een leuke patient ik ben,met mij kun je altijd over leuke dingen praten, ik ben leuker dan de anderen). En dat is niet ziekelijk, maar normaal menselijk gedrag tot en met stockholmsydroom aan toe. :)

Volgens mij zijn mensen hier ook niet vetes met Joolien aan het uitvechten, maar proberen ze haar erop te wijzen dat haar voor haar loopbaan meest gevaarlijke dingen op Bokt niet specifieke posts zijn, maar haar complete postgedrag. Dat maakt niet uit als je solliciteert voor kassiere, maar wel als je een beroep kiest waar jij een ander alle ruimte geeft, niets overdiagnostiseert en zelf behoorlijk stabiel moet zijn. Je kunt een paar posts waarin ze familieleden als psycholoog in wording diagnoses geeft verwijderen, maar dan blijft het postgedrag zelf nog steeds opvallen, en bij leidinggevenden binnen de psychiatrie waarschijnlijk negatief.

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:06

Hier ook een hulpverlener. Ik hoop altijd op bokt redelijk anoniem te zijn gebleven. Maar redelijk gezien zou een cliënt kunnen achterhalen wie ik ben. In dat geval denk ik dat ik niet echt shockerende dingen heb geplaatst.

Een zeer kleine minderheid van de bevolking zit op bokt, dus ik denk dat dat niet het probleem is. Ik zou het wel een probleem vinden als mijn naam via Google naar bokt zou leiden; vrijwel alle cliënten googelen me.

Zelf ben ik wel van mening dat iedereen een tweede kans verdient. En eerlijk gezegd is er haast niemand die als 'onbeschreven blad' de hulpverlening in gaat. Je voelt je om een reden aangetrokken tot het vak. Dus uitspraken over of TS geschikt is voor het vak vind ik absoluut niet opgaan, dat hangt af van andere factoren dan zelf psychische problemen te hebben gehad.

Wat ik wel belangrijk vind is dat je als hulpverlener enkel dingen over jezelf onthult in functie van de cliënt, en niet omdat je zelf iets wil delen/gezien wilt worden. Deze digitale wereld en het persoonlijk vindbaar zijn, zijn nog relatief nieuw en de GGZ moet nog een goede modus vinden hierin. Maar het lijkt mij niet wenselijk en zelfs schadelijk voor de behandelrelatie als een cliënt al deze dingen over je kan lezen. TS, ik zou dit account dus zeker verwijderen en anoniem opnieuw beginnen.
Laatst bijgewerkt door VogeltjeM op 02-02-19 22:12, in het totaal 1 keer bewerkt

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:09

Ik ben professioneel bezig in de hondewereld en had een account op het hondeforum.Maar na daar even lid te zijn geweest,besefte ik dat dit niet een forum was waar ik als prof aan verbonden wilde zijn .Dit ging vooral om hoe mensen daar met elkaar omgaan en met elkaar communiceren. Maar daar kon ik eerst zelf mijn berichten verwijderen en dan mijn account.Dat vond ik wel heel netjes.

Het zou mooi zijn als het hier ook kon of dat zo wie zo berichten ouder als pakweg 5 jaar gewist werden.Er zijn hier idd mensen die als kind zich aanmelden en volwassen worden, waar altijd hun berichten van zijn blijven bestaan. Mijn dochter had hier ook een account aangemaakt als kind zijnde met de naam van haar paard,ze was al gauw door klasgenoten gespot.Gelukkig hebben we er over gesproken en heeft ze verder niet meer gepost.Wij zijn over het algemeen best voorzichtig met wat we op internet zetten zeker als je een beetje succes vol bent is de afgunst niet ver weg.
.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:12

_Dreamer schreef:
upendo schreef:
Potdorie zeg. Wat een hetze lijkt het zo tegen Joolien.

Kom op, de bottom line is: ik wil al mijn berichten die mijn persoon zouden kunnen schaden verwijderd hebben.

Dát is de hoofdzaak. Volgens de AVG moet dat kunnen, of nee, je hebt er zelfs recht op!!!! En Bokt heeft daar schijt aan. Want in quotes staat informatie die eraf moet maar "wat dus niet kan".. Hoé dan?
Mag hopen dat die nieuwe ICT'er daar wel iets mee kan.

Totdat iemand hier echt een ding van gaat maken, dan hangt Bokt...

Inderdaad. Iedereen kan een melding maken bij de Autoriteit Persoonsgegevens.

LENTI

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:18

Tango1979 schreef:
Ik weet niet wat sommige hier denken dat de AVG in houdt? Even kort door de bocht houdt de AVG in dat een bedrijf jouw persoonsgegevens (NAW, emailadres etc) en jouw dossiergegevens moet verwijderen als jij daarom vraagt (en alleen als ze niet gebonden zijn aan een bewaarplicht zoals banken, verzekeraars etc etc) Volgens mij staat er nergens in de AVG dat een forum alle opmerkingen die jij op een openbaar forum mikt, moet verwijderen als jij daarom vraagt.

Ik vind dat bokt mee moet werken aan verwijderen, als je zo dom bent geweest om NAW gegevens van jezelf of anderen te plaatsen. Verder vind ik het dus niet de verantwoordelijkheid van bokt en ook niet hun verantwoordelijkheid om het te faciliteren.

Eerlijk gezegd vind ik het je eigen verantwoordelijkheid om na te denken voordat je iets op Internet kwakt.

Wat ik heb begrepen verzamelt bokt ook je IP adres van je computer(s) waar je regelmatig mee inlogt, je emailadres, je bankgegevens (als je iets koopt of overmaakt). Hiermee kunnen ze schaduwaccounts ook opsporen. Bokt wil die gegevens niet verwijderen als je dat vraagt (ook al hebben ze die gegevens helemaal nergens voor nodig en zijn ze wel verplicht die te verwijderen) omdat je dan eigenlijk met een compleet nieuw account kunt beginnen (met dus hetzelfde IP adres). Theoretisch gezien.

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 22:55

Toch moeten zij voldoen aan de avg wetgeving
Als er een berzoek komt met de vraag inzicht te krijgen waar ts op de site staan moeten ze dat aantonen.
Daarnaast kan ts naar aanleiding daarvan een verzoek indienen wat ze verwijderd wil hebben.
Dit os vanaf mei 2018 een feit.
Er is een autoriteit die daar toezicht op dient te houden. Google maar op wetgeving avg.
Voorwaarde is wel dat de info naar ts kan leiden

Anoniemk2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:23

Willl65 schreef:
Toch moeten zij voldoen aan de avg wetgeving
Als er een berzoek komt met de vraag inzicht te krijgen waar ts op de site staan moeten ze dat aantonen.
Daarnaast kan ts naar aanleiding daarvan een verzoek indienen wat ze verwijderd wil hebben.
Dit os vanaf mei 2018 een feit.
Er is een autoriteit die daar toezicht op dient te houden. Google maar op wetgeving avg.
Voorwaarde is wel dat de info naar ts kan leiden

Dat wordt een dagje berichten verwijderen voor het beheer. Het beste zou zijn dat TS een nieuwe frisse start maakt onder een anonieme gebruikersnaam en dat ze dan anoniem blijft in haar profiel en via de PB.

zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-02-19 23:43

Daar zijn ze inderdaad wel een dagje zoet mee. En wat dat betreft snap ik het beheer, want er zit enorm veel werk in dit soort verzoeken, terwijl het beheer/bokt er eigenlijk niets voor terug krijgt. Dat vind ik nog een lastig iets.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 00:42

zorro schreef:
Daar zijn ze inderdaad wel een dagje zoet mee. En wat dat betreft snap ik het beheer, want er zit enorm veel werk in dit soort verzoeken, terwijl het beheer/bokt er eigenlijk niets voor terug krijgt. Dat vind ik nog een lastig iets.

Ze krijgen ervoor terug: de inkomsten uit advertenties. Dit is het werk dat ze daarvoor moeten doen, anders zouden ze de hele dag op hun luie reet kunnen zitten

Boras

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 01:41

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 09:53

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:04

Maar het Avg gaat over gegevens,niet over de inhoud van je posten.Nu moet je op bokt een account hebben om berichten na te kunnen trekken of HK post te kunnen lezen.

Maar ik heb idd Jolien haar naam eens op google ingetikt en dan komt er veel naar boven,ook posten van Bokt maar die stonden bij mij niet op 1.
Dus ik denk Joolien dat als je een andere account naam neemt dat je moeilijker te traceren bent op bokt.Ik vraag me af of mensen zo ver zullen gaan dat ze een account aanmaken om zo alles te kunnen lezen.

Mij hebben ze zo wie zo gezegd regelmatig je eigen naam te googlen,dat doe ik dus ook en dan komt er vrij weinig boven.

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:07

Jolien reageert hier weinig
Iedereen heeft haar posts nog eens bekeken , lijkt me enorm aandacht vragen. Ook gezien de strekking van haar berichten.
Als ze het echt anders had gewild dan had ze haar profiel alvast geleegd enz
Lijkt me aandachttrekkerij dit

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:09

tokedri schreef:
Iedereen heeft haar posts nog eens bekeken , lijkt me enorm aandacht vragen. Ook gezien de strekking van haar berichten.

Haar profiel is al leeg.

Ik blijf erbij, wat sneu dat iedereen persoonlijk blijft aanvallen. :n

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:10

Willl65

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:11

tokedri schreef:

Jij bent ook niet de aardigste persoon he?

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:11

upendo schreef:
tokedri schreef:

Haar profiel is al leeg.

Ik blijf erbij, wat sneu dat iedereen persoonlijk blijft aanvallen. :n

Ja nu pas
Maar zo veel te vinden op internet
Bizar gewoon

tokedri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:13

Willl65 schreef:
tokedri schreef:

Jij bent ook niet de aardigste persoon he?

Zeg ik dat dan?
Duidelijk is denk ik een beter woord :)

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:14

tokedri schreef:
Ja nu pas
Maar zo veel te vinden op internet
Bizar gewoon

Joh, als je niks nuttigs te zeggen hebt, zeg dan niks. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-02-19 10:16

Ik heb mijn eigen naam ook wel is gegoogled, en zowel Facebook als instagram komen niet naar voren, maar Bokt wel :)