Boktbullying

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Kabayo

Re: Boktbullying

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:20

Ohgut ohgut
Wat een gezellig topic word dit :')

Neej

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:36

danzzz schreef:
Ik had het eerder al over conclusies trekken die je niet KAN trekken uit een post. Dit is ook zo een machtig voorbeeld. Je vermoedt precies wat, en waarom en hoe kom je daarbij?

JIJ bent nog niet zo ver dat je los kan laten en hebt daarom moeite met begrijpen wat ik schrijf. Nessie begrijpt me wel, die heeft geleerd los te laten. Ook jij gaat dat ergens een keer leren, misschien zet dit je vanavond wel zo aan het denken, je weet het niet.

Iedere jan boereneikel begrijpt dat dankbaar zijn metaforisch bedoeld is, iedereen behalve mensen die nog niet los kunnen laten.

Nou en daar hebben we 'm, het geschreven woord en de diverse interpretaties die daar uit voortkomen. Was absoluut voor mij niet de insteek van mijn post, maar wel een grappig gevolg.

Ik pakte jouw post blijkbaar anders op dan hoe jij 'm schreef, jij pakt mijn post vervolgens (dat gevoel heb ik althans, dat maak ik weer op uit je reactie dus het blijft subjectief) ook anders op dan hoe ik 'm schreef. En dat heeft met referentie te maken. Helemaal eens met je "what doesn't kill you makes you stronger" hoor, maar dankbaar is voor mij, binnen mijn referentiekader, toch echt een begrip wat je pesters niet kunt toeschrijven. Nogmaals, in mijn optiek :)

Daarbij heb je ook nog eens gelijk ;) Ik was al de 3e die reageerde :+

Laurora

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:44

Ik vind de term bullying wat veel topics betreft net een tikkie te ver gaan, maar ik moet heel eerlijk zeggen dat afhankelijk van welke omgeving op het forum ik zelf vrij weinig durf te plaatsen.
Het is onwijs moeilijk om nuance aan te brengen in tekst, iedereen leest het nèt wat anders. Een vergissing is snel gemaakt, en ik ben als 13 jarige wel eens volledig afgemaakt op bokt door een slecht geformuleerde reactie, daar heb ik echt weken last van gehad. Het ergste was dat het allemaal volwassenen waren, dat komt dan extra hard aan.
Als ik een discussietopic zie waarbij het onderwerp duidelijk gevoelig ligt zal ik minder snel reageren, of, áls ik al reageer, mijn reactie eerst tien keer overlezen zodat ik 100% zeker weet dat het bedoelde goed overkomt, en dat ik niemand daarmee op zijn tenen trap (hetzij als degene die 'afbrand', hetzij als de 'afgebrandde')
Omdat ik vanwege mijn lage zelfbeeld wonderbaarlijk genoeg in élke groep het pispaaltje ben, ben ik extra bang om iemand anders hetzelfde aan te doen, óf weer iets "doms" te zeggen waarmee anderen me uit kunnen lachen. Het gebeurd me dan ook niet minder vaak dan dagelijks dat ik op bokt een reactie schrijf maar die toch weer weghaal en maar niet reageer omdat ik het idee heb dat ik toch niet helemaal de juiste woorden kan vinden om het zo goed mogelijk over te brengen.

Ik zie het eigenlijk best vaak gebeuren dat een onbewust onbekwaam persoon behoorlijk afgebrand word, hoe eens ik het soms ook ben met die reacties, het word soms wel 30x gezegd, dat is zo onnodig. Na 3x weet de TS het ook wel.
Ik kan me voorstellen dat als je al gepest word, of een verleden van pesterijen hebt, het heel snel als pesten voelt wanneer je hier door een hele groep afgebrand word.

Janneke2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-17 22:46

En toen kwamen we in de filosofie terecht. Ik ken het als een motto van Schopenhauer: 'wat mij niet om hals brengt, maakt mij sterker'.
xyzutu2 schreef:
Je trekt het 'what doesn't kill you makes you stronger' wel heel erg ver door als je je aanvaller dankbaar moet zijn voor het feit dat hij je aangevallen heeft, want anders was je nu minder sterk...
Pesten is nooit goed te praten, maar je kunt de pester al helemaal niet de credits geven voor hoe het slachtoffer daarna zijn leven weer heeft opgepakt. Dat is echt de wereld op zijn kop. Je hebt echt geen pester nodig om in te zien dat het leven hard, koud en wreed kan zijn en daar weer van op te krabbelen. 'Gewoon' een geliefde verliezen of gebukt gaan onder een ernstige ziekte kunnen dat prima afhandelen, daar hebben mensen echt geen pester bij nodig.

Citaat:
Precies, en zo leer je hele negatieve ervaringen ombuigen naar positieve gevoelens. Om daar te komen heb je ervaring nodig, ervaring in teleurstellingen, verdrieten, onmacht uiteindelijk merk je dat je steeds beter en steviger in je vel komt te zitten, gewoonweg omdat je met die emoties om leert te gaan, het je niet meer zo raakt. Fijn, dat het jou heeft geleerd los te laten want makkelijk is dat niet. Sommige mensen doen daar hun hele leven over.

Wel kan ik mee met xyzutu2: in het extreemste geval bind je iemand aan een boom, schop je hem/ haar in elkaar en zegt ondertussen ook nog
"Jij moet mij dankbaar zijn, want ik leer je prachtige levenslessen..."

Hoe je dit soort ervaringen moet ombuigen naar positieve gevoelens...? Dat vermeld het verhaal niet.
Trouwens: de waardevolle levenslessen over 'dat geweld bestaat', 'dat pesten bestaat',
voor de praktijk van het rijmpje:
" och waren alle mensen goed en wijs
en wilden ook nog wel
d' aarde was een paradijs,
nu is zij vaak een hel" -

...voor de inhoud van deze lessen ben ik wellicht dankbaar.
Maar positieve gevoelens bij het feit dat geweld bestaat...?
Nee.
'Het is metaforisch bedoeld' verwijst denk ik naar ditzelfde, alleen vind ik het een raadselachtige uitdrukking. ("Drie stappen verder in 'een' proces" vind ik al helderder.)

En loslaten? Wat precies dan?
Ergens leringen uit trekken houdt juist in dat je het niet weggooit. (Hier lijkt 'ombuigen' mij heel erg op zijn plaats, maar gaat het niet over gevoelens.)

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 08:55

Janneke. Zo eens met jou.

Wat ik ook altijd er bijzonder vind dat een mening van een pester vaak omgebogen wordt tot feit om maar te kunnen rechtvaardigen dat dingen opnieuw en opnieuw tot in den treuren herhaald kunnen en mogen worden.

Ik durf te zetten dat ik hier op bokt (zelfs vrij recent nog) ben gepest. Zelfs met bedreigingen in PB aan toe. Te belachelijk voor woorden.

En dan krijg je na verschillende groene opmerkingen in PB van een mod een complimentje dat je zo goed om gaat met de negatieve reacties die zich maar blijven opstapelen. En dat zij "zelf allang anders hadden gereageerd".

Ja. Wat moet je dan doen?

Ik heb er in het begin wat tranen om gelaten. Inmiddels ben ik tot de conclusie gekomen dat het hun waarheid is. Niet de mijne. Dus hoef ik hun waarheid ook niet als zodanig tot mij te nemen. En nee. Daar ben ik helemaal niemand dankbaar voor behalve mijzelf!

danzzz

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:02

And counting.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 09:56

Sorry Peelie, maar "ik vind je te zwaar voor je paard" vind ik geen pesten, maar een mening verkondigen. Deze mensen zullen het meestal ook echt niet verkeerd bedoelen, ze zijn juist bezorgd om je paard. Dat jij er een andere mening over hebt, dat kan, maar is evengoed nog steeds een mening. Wat je per pb over je heen krijgt weet ik natuurlijk niet, maar de topics van je die ik me kan herinneren zag ik geen gepest in.

Peelie

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:29

Nies. Ik heb het nieteens specifiek over die topics ;) er zijn meer momenten geweest ;)

Azmay

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:32

danzzz schreef:
And counting.

Ik hoop oprecht dat dit gewoon een experiment is :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:47

palousa_boy schreef:
Oeh ja mijn inbox... Dat varieert van liefdesverklaring tot " ik ga je leven zuur maken en zorg dat je nergens meer aan het werk komt", echt te bizar.

Of dat je over PB te horen krijgt dat je een jonge snotneus bent en nog geen verstand hebt van de wereld omdat je iemands mening niet deelt. :D Heb ik helaas ook mee mogen maken... Iets van geen argumenten maar lekker op de man spelen. :')

Overigens heb ik ook weleens meegemaakt dat een mod wel erg vaak precies mij moest hebben... na een ruzie die niet door mij was aangericht (maar waar ik wel aan meedeed) kreeg ik toen ook van haar een berichtje "dat ze dankzij mij weer geen vrije tijd had omdat ze mijn "oliebol" moest opruimen". Ik was toen 14.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 10:57

Resistance schreef:
palousa_boy schreef:
Oeh ja mijn inbox... Dat varieert van liefdesverklaring tot " ik ga je leven zuur maken en zorg dat je nergens meer aan het werk komt", echt te bizar.

Of dat je over PB te horen krijgt dat je een jonge snotneus bent en nog geen verstand hebt van de wereld omdat je iemands mening niet deelt. :D Heb ik helaas ook mee mogen maken... Iets van geen argumenten maar lekker op de man spelen. :')

Overigens heb ik ook weleens meegemaakt dat een mod wel erg vaak precies mij moest hebben... na een ruzie die niet door mij was aangericht (maar waar ik wel aan meedeed) kreeg ik toen ook van haar een berichtje "dat ze dankzij mij weer geen vrije tijd had omdat ze mijn "oliebol" moest opruimen". Ik was toen 14.

Dat bericht was vanuit mijn inbox dan linea recta naar een hoofdmod gegaan.
Over het pesten, er zitten een aantal Bokkers bij die uiterst kundig zijn in het onderhuids poedersuiker opmerkingen maken, het feitelijk niets verkeerd zeggen, maar voor de goede lezer oh zo venijnig zijn.
Die vind ik erger dan oververhitte fanclubjes van deze of gene.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:01

Anoniem schreef:
Over het pesten, er zitten een aantal Bokkers bij die uiterst kundig zijn in het onderhuids poedersuiker opmerkingen maken, het feitelijk niets verkeerd zeggen, maar voor de goede lezer oh zo venijnig zijn.

Helemaal mee eens.
Liever een flapuit waar iedereen duidelijk ziet dat die even boos is dan dat stiekeme.
En dat zie je echt vaak.

olijf

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:14

danzzz schreef:
Nessie schreef:
@Khirshanta: Dat was toen allemaal publiekelijk in een topic, ik werd echt volledig afgebrand door een aantal bokkers tegelijk. Deze opmerking raakte mij alleen zo hard (jarenlang heeft dit invloed gehad..) dat ik hem nu nog steeds heb onthouden. Liever een pb dan publiekelijk vernederd te worden. Maar inmiddels sta ik wat sterker in de schoenen dan als jonge puber waarop wat oudere pubers/volwassenen los gingen. Op dat soort dingen (echte bullying) vind ik wel dat mods gewoon moeten ingrijpen. Er kwam eerst nog een waarschuwing, stond nog steeds publiekelijk voor paal, voordat uiteindelijk het eens verwijderd werd.

En weet je hoe het komt dat je nu wat sterker in je schoenen staat? Hoe denk je?

Dat komt omdat hier iemand in een ver verleden zo een naadje opmerking tegen jou gemaakt heeft, en daar heb je mee leren dealen, je hebt gemerkt dat je er niet dood aan gaat en je hebt het verwerkt. Door dat verwerken heb je een beetje eelt gekweekt als het ware waardoor jij nu steviger in je schoenen staat.

Eigenlijk moet je die persoon dankbaar zijn.

:?
Ik ben het met je eens dat je overal een les uit kunt halen, maar ik denk ook dat mensen nog altijd sneller leren van positieve feedback/ kritiek met een opbouw erbij, dan gewoon klakkeloos neerhalen...
Mijn les hieruit zou zijn om deze mensen in geen enkel topic meer voor vol aan te zien, of ze op dat moment nu wel een goed advies of mening geven of niet.
Dus van die mensen zou ik nooit meer iets aannemen. Mensen die opbouwende kritiek/ menig/ eigen ervaring delen, zal ik dat wel doen. Dus geloof niet dat het helpt om zo te reageren.
En mijn lijstje met dit soort bokkers is vrij lang..... Niet dat ze ooit zo op mij gereageerd hebben, maar ik zie toch vaak dezelfde voorbij komen die het nodig vinden om hun mening of zegje bij iemand tot in den treure door de strot te douwen, zelf als iemand al geantwoord heeft daar wel of niet iets mee te willen doen. Dan nog 600x herhalen en 7x roepen dat ze nu uit het topic stappen, dan nog 4x herhalen enz....
Die mensen kan je toch niet meer serieus nemen? Tenminste ik lees daar voorbij en probeer iets op te steken uit de rest van de posts. Soms mis je bijna een hele goede post omdat er een paar zijn die zo graag aanwezig willen zijn :')
Laatst bijgewerkt door olijf op 06-12-17 11:31, in het totaal 4 keer bewerkt

Cayenne
Crazy Bird Lady en onze Berichtenkampioen!

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:18

Nee, daar geloof ik niet in. Bij een opmerking die echt heel scherp is of verkeerd aan komt, kun je daar best lang last van hebben.
En om dan iemand daarvoor dankbaar te zijn vind ik helemaal absurd :=

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:29

Jester_ schreef:
Maar bokkers kunnen tegenwoordig nergens meer tegen. Sommige topics zijn gewoon zo'n onzin dat ik graag een lolletje ervan maak met wat sarcastische opmerkingen. Dat doe ik in het dagelijks leven ook, een beetje de gek aansteken. Maar aangezien ik daar regelmatig groene pb's van krijg, zal niemand daar wel meer tegen kunnen :+

Dus jij suggereert dan dat de betreffende bokkers zich aanstellen? Wellicht dat je het niet zo bedoeld, maar voor de een is het wel pesten en de ander niet. Wanneer is iets pesten en wanneer niet? Dat niet zwart wit te denken. Toen ik een half jaar op school gepest was, dit bestond uit mij achtervolgen in de stad naar achter mij rug om fluisteren, merkte ik zodra ik iemand in mijn nieuwe klas hoorde fluisteren ik dit direct reflecteerde op mij. Dat ze het wel weer over mij zouden hebben. Het was nooit het geval, maar zo voelde het wel omdat ik er gewoon erg vervelende ervaringen mee had gehad. Wanneer je nooit gepest bent oid dan kan je zo'n lolletje sneller verdragen, dan dat je een vervelende geschiedenis ermee hebt. Ik vind niet dat je zomaar kan suggereren dat Bokkers er niet tegen kunnen zonder dat je hun achtergrond weet.

Telpeva
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:33

Inmiddels na een avondje zoeken (en vinden) van topics waar dit topic zoal over gaat, en bijlezen van alles ben ik erachter waarom zulke dingen mij dus compleet ontgaan. Namelijk:

- Als er foto's in het topic staan die mij niet aanspreken,
- Als een discussie ontstaat of een bepaalde vervelende wending krijgt,
- Als het een bericht is van een bepaalde user met paard die ik al heel vaak gezien heb
- Als de titel een interessant lokkertje is dat niks of weinig met de inhoud te maken heeft,
(Enzovoorts)
Dan heb ik gewoon heel rap dat kruisje bovenin de hoek gevonden, klik die pagina weg, of druk op de backspace. Voor mensen die zich erg storen aan zulk soort topics kan ik dat dus ook alleen maar aanraden: klik het weg! en ook: do not feed the trolls.

CharmingS

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:50

Moet zeggen dat ik nog nooit echt een pest topic voorbij heb zien komen op bokt. Wel topics waar iemand flinke kritiek krijgt, maar dat vind ik nog geen pesten.

Maar bokt is eigenlijk een beetje een virtuele manege, en op bijna iedere manege lopen pestkoppen rond.. Dus het zal hier ook wel gebeuren, maar heb het nog nooit in een topic gezien..

Vind wel dat mensen niet veel kunnen hebben en zich heel snel aangevallen voelen en meteen de verdediging in schieten..

Lees het bericht eerst eens een paar keer en probeer niet altijd het slechte er in te zien, voor je reageert. Want vaak worden berichten maar half gelezen en word er direct gereageerd.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 11:55

Telpeva schreef:
Inmiddels na een avondje zoeken (en vinden) van topics waar dit topic zoal over gaat, en bijlezen van alles ben ik erachter waarom zulke dingen mij dus compleet ontgaan. Namelijk:

- Als er foto's in het topic staan die mij niet aanspreken,
- Als een discussie ontstaat of een bepaalde vervelende wending krijgt,
- Als het een bericht is van een bepaalde user met paard die ik al heel vaak gezien heb
- Als de titel een interessant lokkertje is dat niks of weinig met de inhoud te maken heeft,
(Enzovoorts)
Dan heb ik gewoon heel rap dat kruisje bovenin de hoek gevonden, klik die pagina weg, of druk op de backspace. Voor mensen die zich erg storen aan zulk soort topics kan ik dat dus ook alleen maar aanraden: klik het weg! en ook: do not feed the trolls.

Helemaal eens..

En ik vind pesten nog steeds een groot woord..

Een kind dat op school zit en gepest wordt kan niet weg. Door social media begint het op de volgende school gewoon weer..

Het is maar Bokt.. als je er echt zoveel last van hebt, blijf weg van dit forum! Laat je account verwijderen etc..

Ik wil het niet goed praten maar pesten? Imo is deze term te zwaar voor wat hier gebeurt en ervaar je het wel zo, Dag Bokt! Tot nooit weer ziens! :evaw:

Evi84

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-12-17 12:09

Dus de zwakkeren moeten / worden geadviseerd op te rotten en de pestkoppen mogen blijven?

Shaggy09

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:10

Dit
Ik heb zo een lijstje voor je, want er zitten een paar tussen die expres op een enorm cynische manier een opmerking maken. Maar wanneer je het bij wijze van meld zullen ze je uitlachen 'want dit is toch helemaal niet gemeen?' -O-

bruintje123 schreef:
Anoniem schreef:

Helemaal mee eens.
Liever een flapuit waar iedereen duidelijk ziet dat die even boos is dan dat stiekeme.
En dat zie je echt vaak.

Veronica2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:10

CharmingS schreef:
Moet zeggen dat ik nog nooit echt een pest topic voorbij heb zien komen op bokt.

Niks persoonlijks hoor, want anderen in dit topic hebben een vergelijkbare opmerking gemaakt, of gezegd dat ze geen pesten zien op bokt.

Pesten komt op bokt zeker voor. Tegenwoordig zie je geen topics meer die speciaal bedoeld zijn om iemand te pesten, die tijd is wel geweest. Maar er wordt wel degelijk gepest. Op zich niet zo raar omdat pesten bij het sociale leven hoort, je ziet het op school, bij verenigingen en clubs, in families, op internet en dus ook op bokt. Het gaat dan voornamelijk om akelige opmerkingen en heel veel dooddoeners die gemaakt worden met als doel dat iemand zich minde prettig gaat voelen. Een voorbeeld is dus ook de dooddoener dat men er maar tegen moet kunnen die we in dit topic voorbij hebben zien komen. Het is een beetje raar om te stellen dat iedereen maar tegen nare bedoelde opmerkingen moet kunnen, niet iedereen is zo koelbloedig. Bovendien is het vreemd om mensen te willen afharden of lessen te willen leren, dat is niet een taak die hoort bij een forumgebruiker. Eerste iemand de stuipen op het lijft jagen met een vervelende opmerking en dan daarna verwachten dat ze er iets van geleerd hebben -O- . Een andere dooddoener is het advies om maar op het rode kruisje te drukken, echt waardeloze input is dat. Dus ja, pesten komt voor en dat zal ook zo blijven zolang de pester niet erop aangesproken wordt. Maar pesters hebben altijd hun smoesje klaar, want ook in dit topic wordt het maar gauw betiteld als kritiek en dan het liefst recht voor z'n raap.

Palmera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:12

Evi84 schreef:
Dus de zwakkeren moeten / worden geadviseerd op te rotten en de pestkoppen mogen blijven?

Het is geen pesten. Dus ook geen pestkoppen. Daarnaast: als juj vind dat iemand ernstig over de schreef gaat kun je temmen. Als die persoon te vaak over de schreef gaat rot hij/zij wel op dankzij een ban.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:16

Maar pipo dat is toch geen pesten?
Pesten is keer op keer dezelfde persoon eruit pikken om bewust te pakken.

Dat de ene persoon een stevige opmerking sneller als rot ervaart als de ander is helemaal waar.
Maar dan is het van die ander nog niet rot en pestend bedoeld.

Ik weet ook van mezelf dat ik een sterke mening heb en die zo uit.
Toch is deze niet kwetsend bedoeld. En als mensen dat wel zo voelen vind ik dat oprecht rot.
Toch lukt het niet om mijn mening anders te brengen (en de tip gebruik meer smileys word dan vaak weer verkeerd opgevat), het is ook gewoon wie ik ben. net als wie de ander is die het wel snel rot ervaart.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:18

Evi84 schreef:

Nee maar als het als pesten ervaren wordt en het beïnvloed je leven, dan blijf je toch niet op een forum hangen?

Ik heb gezocht op de defintie van pesten, dit is 1 van de vele definities die min of meer op hetzelfde neerkomen:
bron: http://www.orthopedagogiek.com/pesten.htm
Citaat:
Definitie van pesten
Pesten is het systematisch uitoefenen van psychische- en/of fysieke mishandeling door een kind of een groep kinderen van 1 kind dat niet in staat is zichzelf te verdedigen.
*Systematisch.
*Ongelijk verdeelde macht.
*Psychische en fysieke schade.
*Niet weerbaar.

Definitie van plagen
*Er sprake van een incident.
*Bijna of geheel gelijke macht.
*Geen blijvende schade.
*Wel voldoende weerbaar.

Het zondebok verschijnsel
Een kind in een geïsoleerde positie wordt bedreigd door de rest van de groep.

Als ik er psychische of fysieke schade van oploop dan zou ik toch gek zijn te blijven hangen, dank je de koekkoek.

En meldt het dan inderdaad vaak genoeg bij de MOD's..
PB's ongelezen weggooien..
Laatst bijgewerkt door IMJ op 06-12-17 12:19, in het totaal 1 keer bewerkt

quera

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-12-17 12:19

Sorry maar in het betreffende topic vind ik niet dat er gepest wordt.
Er mag tegenwoordig alleen maar Oeh en Ah gezegd worden. En is de ts van het topic het er niet mee eens of is hij/zij tegen z’n zere ziel getrapt dan verwijderen ze de foto’s.

Iemand mag best kritiek geven. En als je daar inderdaad niet tegen kan dan kan je beter van een discussieforum weg gaan ja.
Want ik zie daar geen pesten in.

Diegene die pesten krijgen vanzelf een bericht van een mod met een ow of ban.