Account verwijderen

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:50

Blue_Monday: Ja, maar ik denk dat je met HK, LZP en MWS wel de meest gevoelige heb (of vergeet ik er nu?).
Je zou die bijvoorbeeld bij gebruikers neer kunnen leggen (zelf kunnen verwijderen of wijzigen) en andere fora, waar het veel minder voorkomt nog steeds bij de mods. Dus dat het daar wel mogelijk is, maar echt alleen voor de gevoelige posts/topics.

Ik weet het ook niet exact hoor. Ook geen idee wat er mogelijk is. Maar ik probeer het voor mezelf even helder te krijgen.

Sabine: duidelijk. Kan ik me ook in vinden :j
Dan voorkom je inderdaad de gaten. Alleen voor de HK zou ik dat dan wel een optie vinden (ook wanneer je geen TS bent), want die topics zijn zo lang en de TS is er niet altijd meer. Terwijl daar wel persoonlijke info te vinden is. Dat zou voor mij de uitzondering kunnen zijn :j

Frummels: maar hoeveel persoonlijke informatie staat er in een informatief topic? En dan heb ik het echt over persoonlijk, persoonsgegevens, gevoelige gegevens, enz. Ik vermoed niet veel. En als dat nog via mods aan te passen is, dan is dat toch geen probleem?
Want aan de andere kant staat daar bijvoorbeeld ook genoeg over het medische verleden van paarden, die ik bij een aankoop van een paard wel zou willen weten. Voor de verkoper misschien niet altijd even leuk, maar voor een koper wel heel fijn. En met de mogelijkheid zelf te verwijderen, zul je die info ook moeten missen.

Kayleigh_ schreef:
Als je mensen alleen de wijzig-optie geeft, krijg je dus wijzigingen waarin de user 'blablabla' tikt. Ik denk dat dat een stuk meer vervuiling is dan gaten in topics.

Daar heb je ook zeker een punt. Wel kinderachtig als iemand niet even de moeite neemt om het daadwerkelijk aan te passen en zich te beperken tot verwijderen van de echt gevoelige informatie of een andere tekst er voor in de plaats zet om wel een logisch verhaal te houden. Maar goed, die mensen heb je inderdaad :j

Anoniem

Re: Account verwijderen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:54

Kijk naar andere fora, daar gebeurt het regelmatig dat mensen een volledig topic veranderen met posts als 'blabla', 'aangepast wegens privacy gevoelige redenen' etc., juist ook omdat verwijderen niet (meer) mogelijk is na x aantal minuten. Ik denk dat de mogelijkheid tot volledig verwijderen dan een stuk schoner is.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:55

Amanda schreef:
Frummels: maar hoeveel persoonlijke informatie staat er in een informatief topic? En dan heb ik het echt over persoonlijk, persoonsgegevens, gevoelige gegevens, enz. Ik vermoed niet veel. En als dat nog via mods aan te passen is, dan is dat toch geen probleem?
Want aan de andere kant staat daar bijvoorbeeld ook genoeg over het medische verleden van paarden, die ik bij een aankoop van een paard wel zou willen weten. Voor de verkoper misschien niet altijd even leuk, maar voor een koper wel heel fijn. En met de mogelijkheid zelf te verwijderen, zul je die info ook moeten missen.

Ik vind dat totaal losstaan van het feit dat je niet zelf kunt bepalen van Bokt te verdwijnen en dat je bij het aanmaken van een account niet wordt geïnformeerd over deze onmogelijkheid. Het is hier geen wetenschappelijke encyclopedie, maar een (deels) informatief forum. Het schiet gewoon allemaal compleet zijn doel voorbij. Als iemand hier zijn account om wat voor reden dan ook verwijderd wil hebben, dan moet dat kunnen. Als het beheer dat niet wil, dan dienen ze iedereen hiervoor te waarschuwen bij het aanmaken van een account!

Wat ik hierboven ook al zei: de kleine moeite om een nieuw informatief topic te openen vind ik niet in verhouding staan tot iemands privacy. En dan bedoel ik niet privé informatie, maar de mogelijkheid om je eigen berichten te beheren en het al dan niet verwijderen van je eigen account.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:57

Ik vind inderdaad ook dat iedereen zijn eigen redenen mag hebben om te vertrekken/verdwijnen van een forum. Net zoals iedereen ook zonder opgaaf van reden zijn facebook- of instagramaccount kan opheffen.

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:58

maar hoe zit het wettelijk?

want de privacy wet gaat toch ver tegenwoordig.(eerlijk,het zou me niet verbazen als het wettelijk gewoon vastgelegd is dat bv gebruikers zelf kunnen beslissen als hun account en/of berichten verwijderd worden)

als het wettelijk gezien bv niet toegestaan is om mensen tegen te houden hun berichten te verwijderen,maakt het niet uit hoe jan,piet of klaas erover denken.

het omgekeerde idem.

als forumregels,die je goedkeurt bij registratie,gelden,dan maakt het ook niet uit wat iemand ervan vind,als je ermee instemt bij registratie,dan zit je er ook vast aan.

ik denk dat dat,in het belang van bokt,belangrijker is om uit te zoeken dan nu de mening van half bokt te krijgen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 14:59

Maar Frummels heeft net aangetoond dat er nergens staat dat je account nooit of te nimmer meer verwijderd kan worden, dus dat is alvast geen voorwaarde waar je mee akkoord kan gaan (of niet).

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:02

Je hebt zeker een goed punt Kayleigh, wat betreft de wijzigingen.
Ik ga denk ik teveel uit van het ideale gedrag van de bokker :D
Had me dat nog niet echt gerealiseerd. Maar in de praktijk zul je dat inderdaad krijgen. Jammer, maar dan is verwijderen wel een betere optie. Alleen dan het hoe, wat, waar. Maar daar gaat Bart in ieder geval mee aan de gang.

Frummels schreef:
Ik vind dat totaal losstaan van het feit dat je niet zelf kunt bepalen van Bokt te verdwijnen en dat je bij het aanmaken van een account niet wordt geïnformeerd over deze onmogelijkheid. Het is hier geen wetenschappelijke encyclopedie, maar een (deels) informatief forum. Het schiet gewoon allemaal compleet zijn doel voorbij. Als iemand hier zijn account om wat voor reden dan ook verwijderd wil hebben, dan moet dat kunnen. Als het beheer dat niet wil, dan dienen ze iedereen hiervoor te waarschuwen bij het aanmaken van een account!

Is dat niet zo? Ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk niet weet. Ik heb me lang geleden aangemeld en kan me dat niet meer herinneren. Daar zou ik even wat over uit moeten zoeken. Zeker ook wel interessant. Zag daar hierboven ook al een post over staan. Als ik daar binnenkort tijd voor heb, zal ik ik kijken of ik daar wat over kan vinden in de Help of de Regels of het scherm dat je bij registratie krijgt. Nu even geen tijd voor om dat uitgebreid op te zoeken.

Frummels schreef:
Wat ik hierboven ook al zei: de kleine moeite om een nieuw informatief topic te openen vind ik niet in verhouding staan tot iemands privacy. En dan bedoel ik niet privé informatie, maar de mogelijkheid om je eigen berichten te beheren en het al dan niet verwijderen van je eigen account.

Maar dan draai ik het om. Wat zou jij van je informatieve topics willen verwijderen? Wat voor soort informatie en waarom? Kun je daar een voorbeeld van geven?
Want ik zou het echt een gemis vinden als bepaalde topics zouden verdwijnen. Zowel voor de informatie bij medische zaken of voeradvies bijvoorbeeld, als voor info die je kan helpen aan de achtergrond info van het paard wat je mogelijk wilt kopen.

Voorbeeldje: mijn paard heeft een stofallergie. Als ik die zou willen verkopen is het niet handig dat die info op Bokt staat, want dat drukt de prijs. De mogelijkheid tot verwijderen biedt dat ik die info kan weghalen, niemand die het weet. Toekomstige koper komt kijken, niks mis met paardlief (want verkoop in de winter en klachten in de zomer). Koper koopt paard voor een leuke prijs en een paar maanden later beginnen de problemen. Als koper zou ik hier allesbehalve blij mee zijn. En dan is Bokt ideaal. Nee, niet voor mij als verkoper. Maar wel om een zo eerlijk mogelijke (ver)koop te kunnen doen.

Edit: typo
Laatst bijgewerkt door Daihyo op 07-11-17 15:09, in het totaal 1 keer bewerkt

Zonnetje81

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:04

Maar zo worden dingen ook opgeblazen. Een keer kreupel. Geen klik met je beest hebben. Etc.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:07

Amanda schreef:
Voorbeeldje: mijn paard heeft een stofallergie. Als ik die zou willen kopen is het niet handig dat die info op Bokt staat, want dat drukt de prijs. De mogelijkheid tot verwijderen biedt dat ik die info kan weghalen, niemand die het weet. Toekomstige koper komt kijken, niks mis met paardlief (want verkoop in de winter en klachten in de zomer). Koper koopt paard voor een leuke prijs en een paar maanden later beginnen de problemen. Als koper zou ik hier allesbehalve blij mee zijn. En dan is Bokt ideaal. Nee, niet voor mij als verkoper. Maar wel om een zo eerlijk mogelijke (ver)koop te kunnen doen.

Leuk voorbeeld hoor, maar volkomen irrelevant. Voor wie het wel of niet "ideaal" is dat bepaalde informatie beschikbaar blijft op bokt ( tegen de wensen in van diegene die de info heeft gepost) doet niet ter zake.

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:11

Hoezo irrelevant?
Ik ben verkoper in dit geval (stond een typo in de tekst). Dan zou ik het liefst alles verwijderd willen hebben. Maar als koper wil je die informatie toch juist hebben?
Ondanks dat ik verkoper ben, zou ik de informatie niet willen verwijderen. Ik pleit voor zo'n eerlijke mogelijke verkoop. En ja, dat levert me minder geld op. Voor andere mensen is geld toch juist belangrijker dan een eerlijke verkoop ;)

Maar dit is nu wel precies het soort informatie die op informatieve fora staat. Die moet je toch niet willen verwijderen?
Even los van echt privé info. Maar dat zou via mods nog prima verwijderbaar kunnen zijn.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:12

Aardig voorbeeld Amanda, maar het gaat mij echt puur om mijn posts uit de puberteit waar ik op zijn zachtst gezegd mezelf op geen enkele manier meer herken in de persoon die ik nu ben.
Nare is en blijft dat een kwaadwillend iemand die posts terug kan vinden en dat wil ik niet meer hebben.

Linksom of rechtsom zou ik het dus gewoon fijn vinden om zelf te bepalen wat er wel en wat er niet online blijft staan.

Wordt nog een klusje, 70.000 posts scannen. :Y)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:12

BartVB schreef:
@Frummels; de gebruikersvoorwaarden hebben zeker liefde en aandacht nodig. Verhaal dat er nu staat is nogal, eeh, suboptimaal.

Zoals iedereen ook in dit topic kan lezen is het uiteindelijk vooral een erg lastige belangenafweging. Aan de ene kant is het prettig om terug te kunnen lezen, er is veel bruikbare informatie te vinden, het is leuk om de ontwikkeling van je paard terug te kunnen zien, fijn om iets te kunnen vinden over een zeldzame ziekte of een groot incident van jaren terug. In dat terug kunnen vinden van oudere informatie zit op het moment ook een aanzienlijk deel van het verdienmodel van Bokt; mensen komen via Google op Bokt, lezen het topic, bekijken een banner en klikken daar eventueel op. Minder (leesbare) topics betekent minder bezoekers via Google en die bezoekers via Google klikken sneller op een banner waardoor jullie weer een stuk minder banners te zien krijgen dan zij. Prettig voor Bokt, prettig voor jullie.

Aan de andere kant is het ook fijn als berichten waarin je in je na??viteit onaardige dingen roept over je instructeur of waarin je meldt dat je in het weekend drugs hebt gebruikt kan verwijderen of aanpassen. Of dat je je account kan anonimiseren als je last hebt van een stalker.

Naar mijn idee hebben we op Bokt op dit moment een vrij aardige compromis tussen die twee belangen. Onze communicatie over verwijderen/anonimiseren kan zeker beter en het zou helemaal prettig zijn als je hier als gebruiker zelf meer mee kan doen. We zijn dan ook aan het kijken hoe we het voor jullie makkelijker kunnen maken om zelf te verwijderen en aanpassingen te maken. Maar dat is niet iets dat we van de ene op de andere dag voor elkaar hebben.

Natuurlijk willen we altijd kijken hoe we hier nog beter mee om kunnen gaan, maar voor dit topic is het wel belangrijk om bovenstaande belangenafweging in gedachten te houden. Technisch is het prima mogelijk om alles waarin x maanden niet is gereageerd te verwijderen en dit lost automatisch flink wat problemen met oude posts op. Die oude posts zijn er dan namelijk niet meer ;) Maar het gaat voorbij aan de andere belangen. Suggesties zijn dus zeer welkom, maar wel bijzonder prettig als dit resulteert in een situatie die voor iedereen in balans is.

HK topics kun je niet vinden via Google dus wat is dan het probleem met die na x jaar verwijderen?

Verder zou het ook prettig zijn als je gewoon gelijk zegt waar het op staat ipv er eerst omheen te blijven draaien... toen ik in het andere topic zei dat commerciële belangen waarschijnlijk een rol spelen kreeg ik dit antwoord:

BartVB schreef:
De andere gebruikers worden geconfronteerd met verwijderde of waardeloos gemaakte berichten als we rucksichloss berichten verwijderen op verzoek. Bokt heeft datzelfde belang (discussies begrijpelijk houden) en in de praktijk zoeken we ook naar een oplossing die geen dagen werk kost. Commerciele belangen zijn er niet. Of we nou 200.000 of 210.000 gebruikers hebben en 90 of 89 miljoen berichten dat maakt echt niet uit. En ook al zou dat uitmaken dan is dat een vrij waardeloze reden om niet naar de gebruikers te luisteren.

En nu wordt er ineens steeds meer (weliswaar schoorvoetend) aangegeven dat die belangen er wél zijn. Waarom wordt daar niet gewoon gelijk vanaf het begin eerlijk over gedaan? Niemand kijkt er van op dat bokt tegenwoordig geen normaal forum meer is maar een bedrijf en er moet toch brood op de plank komen, dat is logisch. Maar pretendeer niet open en eerlijk te zijn en te luisteren naar gebruikers als je niet ook daadwerkelijk eerlijk tegen ze bent. Zeg dan gewoon gelijk: we moeten winst maken, dus dat telt (zwaar) mee. Misschien niet wat mensen willen horen maar eromheen blijven lüllen werkt ook niet in je voordeel uiteindelijk. En als je bang bent om gebruikers te verliezen als je toegeeft dat die belangen zwaarder wegen dan hun privacy (want daar komt het op neer)... Tsja dan moet er misschien toch wat veranderen. Fijn als dat daadwerkelijk zou gebeuren, maar ik snap de sceptische houding van mensen met een beheer dat zich zo opstelt. Het wekt de indruk van wel praten, weinig doen...

Verder vraag ik me af of fora zoals bokt, met dit model, nog wel van deze tijd zijn. Het neemt niet voor niets af natuurlijk.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 07-11-17 15:14, in het totaal 2 keer bewerkt

moyra

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:13

Amanda, voorbeeldje: ik heb een paard en noem deze op het forum bij haar roepnaam en verkoop haar onder haar stamboek naam.
Wat is dan nu je voordeel als koper?
Wat mij betreft mag je alles gewoon verwijderen als jij als plaatser dat wilt!

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:14

Amanda schreef:
Frummels schreef:

Is dat niet zo? Ik moet zeggen dat ik dat eigenlijk niet weet. Ik heb me lang geleden aangemeld en kan me dat niet meer herinneren. Daar zou ik even wat over uit moeten zoeken. Zeker ook wel interessant. Zag daar hierboven ook al een post over staan. Als ik daar binnenkort tijd voor heb, zal ik ik kijken of ik daar wat over kan vinden in de Help of de Regels of het scherm dat je bij registratie krijgt. Nu even geen tijd voor om dat uitgebreid op te zoeken.

Ik heb geprobeerd een nieuw account aan te maken, en het scherm met regels gequote op de vorige pagina. Daar staat dat niet in. :) Bart heeft in zijn reactie ook al aangegeven dat de regels en voorwaarden wat aandacht nodig hebben..

Amanda schreef:
Frummels schreef:

Maar dan draai ik het om. Wat zou jij van je informatieve topics willen verwijderen? Wat voor soort informatie en waarom? Kun je daar een voorbeeld van geven?
Want ik zou het echt een gemis vinden als bepaalde topics zouden verdwijnen. Zowel voor de informatie bij medische zaken of voeradvies bijvoorbeeld, als voor info die je kan helpen aan de achtergrond info van het paard wat je mogelijk wilt kopen.

Maar daar gaat het nou juist om. Je hoeft geen reden te hebben je account te verwijderen. Als jij dat om wat voor reden ter wereld dan ook zou willen, dan moet dat kunnen. Je hoeft immers ook geen reden te hebben om een account aan te maken, toch?

Op Facebook geef ik ook mijn mening in menig discussie. Maar als ik mijn account verwijder, dan is dat weg. Dat is omdat Facebook een medium is, en geen wetenschappelijk onderbouwd onderzoek of van ander maatschappelijk belang. Ditzelfde geldt voor Bokt. Het is een informatie- hobbyforum. Je kunt deze informatie vaak ook via andere wegen krijgen, namelijk via een boek, tijdschrift, blog etc. Ik ben dus volledig met je eens dat het handig is om deze informatie gebundeld te hebben op een forum, maar het is geen onderzoek, boek, tijdschrift of ander soortgelijk naslagwerk.

Voor zover mijn juridische kennis met betrekking tot dit onderwerp reikt, en op basis van de wet in 2012 (daarna heb ik mij niet meer verdiept in de wetgeving over dit onderwerp)

Kijk, het probleem is dat wanneer je toestemming geeft bij registratie, deze toestemming altijd kan worden ingetrokken. Dat is dwingend recht, dus dat houdt in dat je daar niet contractueel van mag afwijken. Dus ook al wordt er aangegeven dat je eeuwige toestemming geeft, dan kun je deze toestemming als gebruiker weer intrekken.

Als je op een forum post, geef je toestemming voor publicatie van de gegevens in je bericht. Deze toestemming kun je zelf op elk moment intrekken. Het is aan het forum om te bepalen of ze een eigen noodzaak hebben bij het behouden van jouw berichten. Als dat niet zo is, moeten de berichten worden verwijderd.

Als het forum een eigen noodzaak heeft om de berichten te behouden, volstaat het om een account volledig te anonimiseren. Die "eigen noodzaak" is niet toegelicht in de wet, omdat de wetgever er bij het opstellen van deze wet vanuit ging dat het wel voor zich zou spreken. In de praktijk blijkt inmiddels dat dit niet zo is. De eigen noodzaak van een forum bestaat wanneer berichten deel zijn van een discussie. Anders wordt de discussie onbegrijpelijk.

Alle berichten die geen onderdeel zijn van een discussie moeten op verzoek worden verwijderd. De privacy wetgeving is immers dwingend met uitzondering van bovenstaande.

In enkele bijzondere gevallen moeten berichten toch worden verwijderd, ondanks ze deel uit maken van een discussie. Bijvoorbeeld wanneer er gevoelige medische gegevens in het bericht staan. Het privacybelang weegt dan meestal zwaarder.
Als het aanpassen van het bericht volstaat, hoeft het bericht niet verwijderd te worden.

Edit: als er andere (juridisch onderlegde) bokkers zijn die hier meer over weten of andere interpretaties van deze wet hebben, ben ik daar heel benieuwd naar. Dit rechtsgebied valt namelijk niet helemaal binnen mijn specialisatie. :j

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:19

upendo schreef:
Aardig voorbeeld Amanda, maar het gaat mij echt puur om mijn posts uit de puberteit waar ik op zijn zachtst gezegd mezelf op geen enkele manier meer herken in de persoon die ik nu ben.
Nare is en blijft dat een kwaadwillend iemand die posts terug kan vinden en dat wil ik niet meer hebben.

Linksom of rechtsom zou ik het dus gewoon fijn vinden om zelf te bepalen wat er wel en wat er niet online blijft staan.

Sterkte :))

Dat je die posts verwijderd wilt zien, snap ik. Maar staan die over het hele forum verspreid? Heb je daar een idee van? Of was je als puber en 1 bepaalde hoek te vinden van Bokt?

Moyra: die uitzonderingen heb je altijd :j
Maar heb jij nergens de stamboeknaam van je paard genoemd? Bijvoorbeeld in een paspoortje bij een ITP topic?

Frummels: ik heb het gezien inderdaad. Dus daar staat het niet in. Dat zou een mooie 1e stap zijn en volgens mij ook niet zo ingewikkeld te realiseren. Sowieso zou die hele tekst eens goed bekeken moeten worden denk ik. Geen idee of dat in de loop der jaren wel eens is aangepast.

Ik denk dat wij trouwens een beetje langs elkaar heen praten. Jij hebt het over je hele account, ik alleen over berichten. Dat schept wat verwarring :j
Wat betreft je account verwijderen, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. En als daarmee eigen topics verwijderd worden, kan ik me ook nog wel in vinden. Maar wat met de berichten in topics waarvan je niet de TS bent? Is dat op FB ook echt allemaal weg? Geen idee hoor, nooit geprobeerd :D

Nu vind ik FB een gevaarlijk vergelijk. FB doet veel meer in het achterhalen van je gegevens achter de schermen, wat Bokt niet doet. Waardoor FB imo veel meer inbreuk op je privacy maakt dan Bokt, want daar ben je als plaatser zelf verantwoordelijk voor. Bokt achterhaalt verder geen gegevens om ze vervolgens ergens anders toe te passen.

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:21

Van die berichten staat 77% in de huiskamer dus als die oude topics eruit ga doe ik hier al een mentaal vreugdedansje. :P

Freya6

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:22

Ik vind het ook zeer frappant en niet van deze tijd dat je jezelf inclusief wat je hebt geschreven niet kunt verwijderen van Bokt. Snap wel dat als iedereen zich aan en afmeldt de topics gatenkaas worden, maar eenmalig afmelden voorgoed zou echt moeten kunnen vind ik.

Cynn
Fotograaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:22

upendo schreef:

Exact hetzelfde wat jij hebt, heb ik ook en wil ik ook maar al te graag weg hebben. Al moet ik ze zelf selecteren idd.. Wil t gewoon niet meer online :n

tengeltje11

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:25

maar als verwijderen van account toegestaan zou worden,hoe wordt dan gecontroleerd dat daar geen misbruik van gemaakt wordt?

heel eenvoudig,ik plaats vandaag een bericht,heb daar spijt van,verwijder mijn account,bericht weg dus en registreer me morgen opnieuw met een nieuwe naam,voila,nieuwe start en mijn bericht is weg.
(of mensen die vandaag verdwijnen en volgende maand terug zijn,.....)

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:26

Amanda schreef:
[Frummels: ik heb het gezien inderdaad. Dus daar staat het niet in. Dat zou een mooie 1e stap zijn en volgens mij ook niet zo ingewikkeld te realiseren. Sowieso zou die hele tekst eens goed bekeken moeten worden denk ik. Geen idee of dat in de loop der jaren wel eens is aangepast.

Ik denk dat wij trouwens een beetje langs elkaar heen praten. Jij hebt het over je hele account, ik alleen over berichten. Dat schept wat verwarring :j
Wat betreft je account verwijderen, daar kan ik me wel iets bij voorstellen. En als daarmee eigen topics verwijderd worden, kan ik me ook nog wel in vinden. Maar wat met de berichten in topics waarvan je niet de TS bent? Is dat op FB ook echt allemaal weg? Geen idee hoor, nooit geprobeerd :D

Nu vind ik FB een gevaarlijk vergelijk. FB doet veel meer in het achterhalen van je gegevens achter de schermen, wat Bokt niet doet. Waardoor FB imo veel meer inbreuk op je privacy maakt dan Bokt, want daar ben je als plaatser zelf verantwoordelijk voor. Bokt achterhaalt verder geen gegevens om ze vervolgens ergens anders toe te passen.

Neuh, die tekst aanpassen kan geen kwaad denk ik :))

Het is inderdaad verwarrend dat wij het over andere dingen hebben! Alleen berichten verwijderen heb ik mijn vingers nog niet aan gebrand, het ging mij puur en alleen om het verwijderen van je gehele account en bijbehorende posts :j

Als je op Facebook je account verwijdert, verdwijnt alles wat je ooit hebt geplaatst, dus je profiel en ook al jouw reacties op alle posts. Heb dat al eens eerder gedaan in een ver verleden, haha.

FB is op zich een gevaarlijk vergelijk, maar voor wat betreft het "doel" van beide mediums en de mogelijkheid tot het verwijderen van je eigen account kon ik even niets beters bedenken. Dus even losstaand van het verzamelen van privacygevoelige informatie.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:28

tengeltje11 schreef:
maar als verwijderen van account toegestaan zou worden,hoe wordt dan gecontroleerd dat daar geen misbruik van gemaakt wordt?

heel eenvoudig,ik plaats vandaag een bericht,heb daar spijt van,verwijder mijn account,bericht weg dus en registreer me morgen opnieuw met een nieuwe naam,voila,nieuwe start en mijn bericht is weg.

Je kunt daar nu al makkelijk mee omspringen door een simpel Hotmail adres te maken en daar een nieuw account mee te maken. Daar kun je je als forum heel moeilijk tegen beschermen tegenwoordig :j

Maar hypothetisch gezien zou je kunnen invoeren dat een zelfde e-mailadres pas na een x aantal maanden weer aan een nieuw account kan worden gekoppeld. Ik roep maar even iets.

Als het mogelijk wordt om bepaalde berichten te laten verwijderen - en ik lees in dit topic dat mods daar nu al soepeler mee om moeten zouden gaan, zie reactie van Bart - dan hoef je je account niet te verwijderen maar kun je gewoon vragen of het bericht kan worden verwijderd, toch? :)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:30

upendo schreef:
Van die berichten staat 77% in de huiskamer dus als die oude topics eruit ga doe ik hier al een mentaal vreugdedansje. :P

Dat maakt het al een stuk overzichtelijker dan _O-
En van die 23% die er overblijven, hoeven niet alle berichten weg denk ik? :D

tengeltje11 schreef:

Ja, dat is dus ook een reden waarom het nu nog niet kan. Dat moet je niet willen :n

Freya6 schreef:
Ik vind het ook zeer frappant en niet van deze tijd dat je jezelf inclusief wat je hebt geschreven niet kunt verwijderen van Bokt. Snap wel dat als iedereen zich aan en afmeldt de topics gatenkaas worden, maar eenmalig afmelden voorgoed zou echt moeten kunnen vind ik.

Maar hoe controleer je dat het eenmalig is? Hoe voorkom je wat tengeltje11 eigenlijk zegt, het misbruik daarvan?

Frummels schreef:
Neuh, die tekst aanpassen kan geen kwaad denk ik :))

Het is inderdaad verwarrend dat wij het over andere dingen hebben! Alleen berichten verwijderen heb ik mijn vingers nog niet aan gebrand, het ging mij puur en alleen om het verwijderen van je gehele account en bijbehorende posts :j

Als je op Facebook je account verwijdert, verdwijnt alles wat je ooit hebt geplaatst, dus je profiel en ook al jouw reacties op alle posts. Heb dat al eens eerder gedaan in een ver verleden, haha.

FB is op zich een gevaarlijk vergelijk, maar voor wat betreft het "doel" van beide mediums en de mogelijkheid tot het verwijderen van je eigen account kon ik even niets beters bedenken. Dus even losstaand van het verzamelen van privacygevoelige informatie.

Helder :j
Duidelijk verhaal zo. Dan begrijpen we elkaar :D
En ik snap je punt. Deels ben ik het met je eens. Maar ik zie er nog steeds wel wat bezwaren tegen. Alleen even geen beeld erbij hoe die getackeld kunnen worden zodat je én de gebruiker niet te kort komt, maar het forum als forum ook niet (de gaten die vallen dus, wat soms een probleem is en soms weer niet).

upendo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:33

Nee klopt. :) Ik had toendertijd wel een brein dus heb wel kinda positieve dingen bijgedragen denk ik? :Y)

Ik snap de moeilijkheid met volledig verwijderen van accounts, maar ik denk dat daar wel een mouw aan te passen valt: account wordt geanonimiseerd en alle posts verwijderd?

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:33

Amanda: Klopt, het is een discussie die al jaren speelt en er is heel veel juridische informatie over te vinden. :j Het probleem is dat het forum zich kan beroepen op de "noodzaak" op grond van de vrijheid van meningsuiting wat een grondrecht is, en de gebruiker op privacy, wat ook een grondrecht is. Er moet dus per situatie worden afgewogen welk belang zwaarder weegt en dat kost heel veel tijd. Daarom begrijp ik ergens wel dat Bokt hier niet direct een antwoord op heeft, aan de andere kant vind ik het onzin dat er bij elk minuscuul bericht in een discussie wordt geroepen dat het een bijdrage levert aan de discussie. Dat is gewoon niet altijd zo :)

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-11-17 15:49

Frummels schreef:
Daarom begrijp ik ergens wel dat Bokt hier niet direct een antwoord op heeft, aan de andere kant vind ik het onzin dat er bij elk minuscuul bericht in een discussie wordt geroepen dat het een bijdrage levert aan de discussie. Dat is gewoon niet altijd zo :)

Dat klopt. :) Lang niet elk bericht is belangrijk qua informatieve waarde, daar heb je gelijk in.

Ons beleid hierin loopt duidelijk wat achter op de huidige ideeën en wensen over online privacy. Daarin is veel veranderd de afgelopen jaren, en Bokt heeft daarin misschien niet voldoende mee bewogen. Tijd om dat kritisch te bekijken. Maar er zijn vele manieren om nieuw beleid vorm te geven, en daarin willen we een zorgvuldige en werkbare keuze maken. Het moet voor jullie praktisch te gebruiken zijn en aan de wensen voldoen; er moet niet te makkelijk misbruik van gemaakt kunnen worden; andere gebruikers moeten er niet onnodig door benadeeld worden; het moet voor ons als team overzichtelijk blijven; het moet technisch te realiseren zijn; en we moeten rekening houden met de commerciële belangen (die niet zozeer relevant zijn bij specifieke berichten/individuen, maar wel als het gaat over het verwijderen van álle oudere topics waarmee in één klap tienduizenden berichten verdwijnen).

Een hoop denkwerk dus. :j

Ik zag meerdere nuttige suggesties voorbij komen, zoals de mogelijkheid beperken tot specifieke subfora of een experiment op kleinere schaal om de effecten te beoordelen. Dat soort ideeën horen we graag! Die gaan we achter de schermen meenemen in onze discussie hierover.