Is Bokt Bokt niet meer?

Moderators: Essie73, NadjaNadja, Muiz, Telpeva, ynskek, Ladybird, Polly

Toevoegen aan eigen berichten

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:51

Frummels schreef:
Bedankt voor de toelichting Bart.
Ik mis wel nog een reactie op onderstaande. Of heb ik daar overheen gelezen?

bruintje123 schreef:
Dat je recht houd over je eigen berichten en foto's. Dus dat ik kan bepalen wat daarmee gebeurt. Zonder dat te hoeven vragen.
Dat er dan een regel komt pas bij topics die (x periode) stil zijn gevallen vind ik heel logisch.

Wordt al jaren vakkundig omheen gepraat. Ieder ander forum doet bij lange na niet zo moeilijk over het (zelf) verwijderen van oude berichten, topics of accounts, maar ondanks herhaaldelijke vragen van een hoop gebruikers wordt er nooit wat mee gedaan, sterker nog, het is niet eens bespreekbaar (zoals hier ook al door Bart zelf gezegd wordt). Blijft jammer.
Maakt wel duidelijk dat het om de centen gaat en niet om de gebruiker. Maar goed, dat is bij het gros van de websites zo natuurlijk, verschil is alleen dat een hoop qua privacy (voor zover dat kan online) veel beter in elkaar steken.
Laatst bijgewerkt door Fenrir op 03-10-17 13:53, in het totaal 1 keer bewerkt

bloempie186

Re: Is Bokt Bokt niet meer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:52

Een Like knop vind ik ook wel een idee! Denk dat mensen sneller geneigd zijn om zo'n knop te gebruiken dan om een opmerking te typen. Alles moet snel tegenwoordig.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 13:57

Klopt, bij andere forums kun je gewoon een account opheffen plus verwijderen berichten. Dat heb ik wel eens gedaan omdat ik er toch nooit meer kwam. En dan zag ik mijn berichten ook niet van nut om te laten staan.
Was geen enkel probleem.
Ik begrijp hier het probleem ook niet.
Facebook kun je ook opheffen instagram heb ik niet, maar vermoed ook van wel.
En dan gaan zeker de mensen die nog geen account hebben dat wel gebruiken ipv bokt.
Want we leren allemaal steeds meer, let op wat je doet op internet. En dan wil je dus gewoon zeggenschap.
En niet zozeer omdat je domme dingen zegt, maar er achter komt dat je heel snel prive gevonden kunt worden door een foto, een paardennaam, uitslag van concours.
Laat mensen zelf hun privé beheren.

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:01

Precies, er is ook geen probleem. Ja het enige "probleem" is dat bokt dan ineens minder topics en leden heeft en dat is minder aantrekkelijk voor adverteerders ed.
Het argument dat er gaten zouden vallen in zogenaamd belangrijke discussies slaat ook nergens op want er kraait heus geen haan naar een HK topic van 8 jaar geleden, en van de meeste informatieve topics zijn toch meerdere over 1 onderwerp. Zelfs als dat niet zo is zou dat imo niet voor de privacy van de gebruiker moeten gaan.

Bokt loopt hierop hopeloos achter vergeleken met andere sites/fora en is wat dat betreft zeer gebruikersonvriendelijk.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:04

BartVB schreef:
Wat het verwijderen van berichten betreft; dat is de afgelopen jaren al enorm veel soepeler en makkelijker geworden. Het zelf verwijderen van berichten is op Bokt (en forums in het algemeen) lastig omdat het over het algemeen gaat over topics waar je met andere mensen in zit. Als jij jouw berichten daaruit weghaalt verliezen berichten van anderen ook hun waarde. In die gevallen is het nog steeds mogelijk om te verwijderen maar over het algemeen wordt er dan geanonimiseerd. Dat is echter handwerk omdat er dan vaak ook (plaats)namen of andere kenmerken uit de tekst moeten worden verwijderd. Gebruikers zelf de mogelijkheid geven om onbeperkt te blijven wijzigen in discussies is iets dat nogal een puinhoop oplevert.
Daardoor is dit technisch gezien allemaal lastig op te lossen. Gelukkig krijgen we maar weinig verwijderverzoeken binnen en die verzoeken worden, voor zover ik weet, altijd naar tevredenheid afgehandeld met de moderators.

Maar ik begrijp dus dat ik nu een mod kan PB-en met het verzoek om bijvoorbeeld al mijn berichten met foto's vanaf 2012 tot en met 2016 te verwijderen en dat dit dan dus ook gedaan wordt?

Fenrir schreef:
Wordt al jaren vakkundig omheen gepraat. Ieder ander forum doet bij lange na niet zo moeilijk over het (zelf) verwijderen van oude berichten, topics of accounts, maar ondanks herhaaldelijke vragen van een hoop gebruikers wordt er nooit wat mee gedaan, sterker nog, het is niet eens bespreekbaar (zoals hier ook al door Bart zelf gezegd wordt). Blijft jammer.
Maakt wel duidelijk dat het om de centen gaat en niet om de gebruiker. Maar goed, dat is bij het gros van de websites zo natuurlijk, verschil is alleen dat een hoop qua privacy (voor zover dat kan online) veel beter in elkaar steken.

Er wordt inderdaad lekker omheen gekletst, want een duidelijk antwoord heb ik nog steeds niet. :')

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:08

Ik ga er van uit dat een beetje adverteerder bokt kent. En ook weet dat er veel gebruikers op 0 berichten staan. Daar zullen misschien enkele meelezers bij zitten, maar ik denk het grootste gedeelte vergeten accounts.
Dan zal een adverteerder ook wel weten dan in de oude topics vaak gast 1234 staat, dus ook niet meer actief, daar heb je dus ook niets meer aan.
Waar heb je als adverteerder wel wat aan? De actieve gebruiker. En die moet je dan ook houden en blijven trekken. En ik heb geen cijfers, Bart vast wel,
als er minder accounts bij komen, of minder topics gemaakt worden zul je moeten kijken wat er veranderd is in tegenstelling tot eerder. En zijn het leeftijden die ook uitgeven?
Want zijn er alleen wat 13 jarige bij gekomen zullen die toch eerst de ouders over moeten halen.
Of heb je toch veel oudere bokkers die zelf beslissen over de uitgaven.
Ik kijk zo graag het programma "the proffit" dat gaat over bedrijven die ooit succesvol waren en nu niet meer. En die dan hulp krijgen van een investeerder. Maar die gaat dus wel dingen aanpakken.
Soms rigoureus, soms maar kleine aanpassingen die veel doen. Maar 1 ding is zeker, niets doen werkt niet.

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:10

bruintje123 schreef:
o
En niet zozeer omdat je domme dingen zegt, maar er achter komt dat je heel snel prive gevonden kunt worden door een foto, een paardennaam, uitslag van concours.
Laat mensen zelf hun privé beheren.

En die openheid kan juist soms weer heel "handig" zijn.
Al een aantal te koop staande "perfecte" paarden aan ons voorbij laten gaan, omdat het complete verleden ervan simpel is terug te lezen op de fora's. ;)

Team: fijn dat jullie technisch bezig gaan met de afdeling markt, daar is zeker verbetering nodig.
Geef de hint mee om meer open & transparant te zijn naar de bokt forumleden hierin.
Er is niks mis mee on eventueel commercieel belang uit te leggen.

Kuggur

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:12

Zelf account opheffen, met anonimisering van de eigen berichten zou niet het probleem hoeven zijn dat boktbeheer er van maakt.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:13

Maar mensen die zo dom zijn hun paard te bespreken op bokt en niet eerlijk te zijn bij verkoop. Zullen die wel zo snugger zijn hun verleden te wissen?
Volgens mij ook niet eens. :)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:30

bruintje123 schreef:
Hoe bokt er voor mij uit zou zien.

Dat je recht houd over je eigen berichten en foto's. Dus dat ik kan bepalen wat daarmee gebeurt. Zonder dat te hoeven vragen.
Dat er dan een regel komt pas bij topics die (x periode) stil zijn gevallen vind ik heel logisch.

Dat je bij actieve onderwerpen topics weg kunt klikken. Zodat deze niet meer in je lijstje staan.
Net zoals je ook bij eigen berichten deze wel of niet zichtbaar in de lijst kunt hebben.
Op die manier sneeuwt het voor je persoonlijk niet onder met topics die je niet boeien.

Zoals andere ook al melden, niet alles naar centraal, daar reageert amper iemand op je als buitenstander.
Ik heb eens een vraag gesteld over een deken, kreeg diverse antwoorden in korte tijd. Mod sloot dat topic. Zelfde vraag gesteld in het centrale topic en 1 persoon nam de moeite

Denk nog even verder, vaak komen de leukste iedereen gewoon door er met elkaar over en weer over te hebben.

Hier ben ik het helemaal mee eens. Bokt loopt zo ver achter wat betreft dat privacybeleid dat het bijna lachwekkend is. Het roept vooral het gevoel bij mij op dat Bokt er niet is voor de gebruiker maar voor de commercie. En dat gevoel wordt versterkt door het toestaan van professionele verkoop via de Markt. Imo had het daar nooit voor bedoeld mogen zijn. Dit gevoel is in ieder geval een van de redenen waarom adblocker lekker aan blijft op Bokt voor mij.
En aan de ene kant is het natuurlijk fijn om zoveel openheid van zaken te hebben waardoor je idd bijvoorbeeld een miskoop kan voorkomen maar het weegt voor mij echt niet op tegen de privacywinst.
Het allerergste eraan vind ik nog dat hier gedaan wordt alsof verwijderverzoeken makkelijk gehonoreerd worden en er nooooooit problemen mee zijn, iedereen tevreden etc. terwijl je wel degelijk een 'goede reden' nodig hebt en het lang niet altijd gehonoreerd wordt. Ik heb zelf nog nooit een verwijderverzoek hoeven doen maar door de bokt-grapevine verneem je wel eens het een en ander (en hier in het topic wordt het zelfs ook aangegeven) waaruit blijkt dat zo'n verzoek zo makkelijk nog niet is. En wederom roept die 'oneerlijkheid' en het duidelijk om de brij heen draaien daarover weer een beetje onderbuikgevoelens op. Zuivere koffie zal het wel niet zijn.

Het enige waar ik twijfel over heb is de vaak voorgestelde like-knop. Ik vrees er eigenlijk voor dat dat juist een nog grotere vermindering van het aantal reacties gaat opleveren, omdat je dan die like-optie hebt en dat is binnen 1 seconde gepiept, ipv moeite doen een reactie te geven. Aan de andere kant zul je in verhouding misschien wel meer likes krijgen en dus weten dat mensen het wel leuk vinden/volgen, maar hoeveel is dat dan waard in vergelijking met daadwerkelijke reacties. Dan heb ik liever dat oneliners op ITP fora gewoon toegestaan worden. Waarom dat nu niet zo is gaat mij ook te boven.

Dani

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:43

Hebben jullie ideeën voor een oplossing tussen de huidige aanpak met het verwijderen van berichten en 'zelf alles onbeperkt kunnen weghalen?' Een tussenweg, een aanpak die het voor jullie prettiger zou maken zonder dat we ineens duizenden berichten kwijtraken? Dan ga ik dat in elk geval achter de schermen bespreken. :j Dat betekent niet dat er gegarandeerd iets gaat veranderen, of dat we op ons standpunt terugkomen, maar ik wil jullie bezwaren wel serieus oppakken en bekijken of er mogelijkheden zijn om jullie hierin tegemoet te komen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:51

Dani schreef:
Hebben jullie ideeën voor een oplossing tussen de huidige aanpak met het verwijderen van berichten en 'zelf alles onbeperkt kunnen weghalen?' Een tussenweg, een aanpak die het voor jullie prettiger zou maken zonder dat we ineens duizenden berichten kwijtraken? Dan ga ik dat in elk geval achter de schermen bespreken. :j Dat betekent niet dat er gegarandeerd iets gaat veranderen, of dat we op ons standpunt terugkomen, maar ik wil jullie bezwaren wel serieus oppakken en bekijken of er mogelijkheden zijn om jullie hierin tegemoet te komen.

Misschien dat je 'tot op zekere hoogte' zelf je berichten kunt aanpassen/anonimiseren ipv dat een mod dat allemaal moet gaan doen?

Ik begrijp namelijk best dat het voor het beloop van een discussie in een topic onhandig is als er hele berichten worden verwijderd. Bij foto's zie ik dat probleem minder trouwens. Maar misschien dat je er als gebruiker voor kunt kiezen een oud bericht te anonimiseren, dus persoonlijke gegevens (naam, naam paard etc.) kunt verwijderen en de plaatser van het bericht als Anoniem kan worden weergegeven?
Ik ben helemaal niet thuis in dit soort dingen, dus ik weet niet of het überhaupt kan wat ik zeg. Maar dit zou voor mij wel een goede optie zijn in plaats van alles te verwijderen. Want ik begrijp dat dat niet handig is :)

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:52

Dani schreef:

Ik zal er later nog even verder op in gaan maar op aanvraag berichten verwijderen zonder geklaag van mods over de hoeveelheid werk, zonder het moeten hebben van een "goede reden" (die vervolgens door het team bepaalt wordt terwijl het bij de gebruiker zou moeten liggen) en geen preken meer via pb over wat je als gebruiker wel/niet op bokt moet zetten zou al een hoop schelen.
Verder blijf ik erbij dat het standaard verwijderen van HK topics ouder dan x jaar me een prima idee lijkt. In zulke topics is er ook geen sprake van zogenaamd belangrijke discussies. Wettelijk gezien moeten zulke berichten op aanvraag dan ook gewoon zonder mitsen en maren verwijderd worden.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 14:57

Maar als je kijkt naar de bokkers die anoniem zijn gemaakt door het team is in een paar tellen uit te vinden wat hun gebruikersnaam was. Dat heeft weinig zin dus. Die optie is er naar mijn idee een van schijn veiligheid.

een tussenweg moet ik nog over denken. Ik zie het probleem niet als er veel berichten verdwijnen in niet lopende topics.
Het is toch veel boeiender dat gebruikers een vraag opnieuw stellen.
Niet bot afgehakt worden met, daar is al 100 keer om gevraagd gebruik de zoekfunctie maar.
Nee nieuwe persoon, nieuwe vraag, nieuwe inzichten.
Kringetjes draai je toch wel wat na een paar jaar heb je alle soorten vragen wel eens gelezen.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:00

Ik bedoelde niet de bokker an sich anoniem maken, maar alleen het geplaatste bericht niet meer koppelen aan het account zeg maar. WEet alleen niet of zoiets überhaupt bestaat of kan. :)

Memories

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:01

Fenrir schreef:
op aanvraag berichten verwijderen zonder geklaag van mods over de hoeveelheid werk, zonder het moeten hebben van een "goede reden" (die vervolgens door het team bepaalt wordt terwijl het bij de gebruiker zou moeten liggen) en geen preken meer via pb over wat je als gebruiker wel/niet op bokt moet zetten zou al een hoop schelen.

Wettelijk gezien moeten zulke berichten op aanvraag dan ook gewoon zonder mitsen en maren verwijderd worden.

Dit dus. Vrij simpele stap maar als deze gezet wordt zijn we wat mij betreft al een heel stuk verder.
Standaard oude HK's verwijderen heb ik op zich ook geen moeite mee, eventueel met verwijderingswaarschuwing van tevoren per pb/mail naar de deelnemers erbij.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:03

Frummels schreef:
Ik bedoelde niet de bokker an sich anoniem maken, maar alleen het geplaatste bericht niet meer koppelen aan het account zeg maar. WEet alleen niet of zoiets überhaupt bestaat of kan. :)

Nee begrijp dat je het bericht bedoelde :)
Maar nu is ook erg gemakkelijk te achterhalen bij welke naam het hoorde.
Bij dat bericht moet dan toch ook iets staan van anoniem1234.

Of je zou echt alle berichten onder datzelfde anoniem moeten zetten. van jou van mij, van bokker x.
Dan word het misschien zo gemixt dat het niet meer te achterhalen is.

Onduidelijk geschreven.

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:03

Dani schreef:

Mij lijkt het in verreweg de meeste gevallen voldoende om de gebruikersnaam te veranderen in gast of anoniem. Die enkele keer dat er een naam tussenuit moet kun je dan alsnog een mod om hulp vragen.

En dan inderdaad alles qua naam op een hoop.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:06

Maar kan het bokt team me uitleggen wat er mis is aan oude berichten kwijt te raken?
Ook al zouden het er duizend zijn.
Stel ik vraag 2015 weg te willen, wat is daar erg aan? Niemand die mijn berichten mist.
De meeste gaan juichen }:)

Anoniem maken zie ik echt niet zitten, overigens heeft iedereen dan een soort van sa.
Zijn echte naam en zijn verwijderde berichten naam.

Frummels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:06

bruintje123 schreef:
[Nee begrijp dat je het bericht bedoelde :)
Maar nu is ook erg gemakkelijk te achterhalen bij welke naam het hoorde.
Bij dat bericht moet dan toch ook iets staan van anoniem1234.

Of je zou echt alle berichten onder datzelfde anoniem moeten zetten. van jou van mij, van bokker x.
Dan word het misschien zo gemixt dat het niet meer te achterhalen is.

Onduidelijk geschreven.

Dit bedoelde ik inderdaad. Allemaal onder hetzelfde :j Al heb ik liever gewoon dat ik bepaalde dingen hard kan deleten..

Schemerdier

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:28

Ik denk dat een like knop de het uk gedeelte wel een boost kan geven! Ik kijk graag naar de topics, maar een reactie komt er eigenlijk zo goed als nooit van. Misschien kunnen likes/hartjes/paardjes mensen ook weer motiveren om meer te plaatsen?

Peetstap

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:36

bruintje123 schreef:
Maar kan het bokt team me uitleggen wat er mis is aan oude berichten kwijt te raken?
Stel ik vraag 2015 weg te willen, wat is daar erg aan? Niemand die mijn berichten mist.

.
bokt als naslagwerk ? / een paard gerichte zoekmachine ?

voorbeeld:
Zocht maandag j.l. op googgie: paard echinaforce

Kwam direct op bokt , waarvan er reactie's tussen waren van 2004 die voor mij heel bruikbaar waren.

Toppie hoor, zo'n database met informatie. +:)+

Fenrir

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:41

Peetstap schreef:
bruintje123 schreef:

.
bokt als naslagwerk ? / een paard gerichte zoekmachine ?

voorbeeld:
Zocht maandag j.l. op googgie: paard echinaforce

Kwam direct op bokt , waarvan er reactie's tussen waren van 2004 die voor mij heel bruikbaar waren.

Toppie hoor, zo'n database met informatie. +:)+

Leuk met informatieve topics inderdaad, maar dat aantal is te verwaarlozen en simpel te ondervangen door bijv. alleen op andere forumdelen standaard na een x aantal jaar topics te verwijderen.

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 15:55

Ik plaats ook niks meer over m'n paarden op bokt.
Wel in topic over oude paarden en Dravers, maar ik open geen topics meer.
Waarom?
Mijn paarden zijn "te gewoon". Ik heb en 23 jaar oud NF x Connemara x Welsh (gokken we :+) en een Draver. De enige reacties die ik over m'n Draver kreeg was dat ze het knap vonden dat ie kon galopperen :').

En verder niet echt, want ik heb geen speciale kleurtjes of speciale paarden.

Verder vind ik mijn problemen niet echt iets om online te zetten. Je weet nooit hoe het later tegen je gebruikt kan worden..

Koia

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-10-17 16:01

de reden dat je je account niet weg kan halen (en dat bokt daar ook moeilijk over doet als je vraagt om je account te verwijderen) is simpel; het haalt de 'actieve gebruikers'/'geregistreerde gebruikers' omlaag en dat willen ze niet. Bokt moet 'de grootste' blijven. Het is allemaal een wassen neus, schijn. Niemand wil lid worden van een doodbloedend forum.