Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:12

Er is een opsomming gegeven van de redenen van slotjes. Die ga ik zo even onder elkaar zetten. Zou graag van jullie horen welke slotjes in jullie opzicht (dus ieder voor zich) een probleem zijn.

Yunomi

Re: Slotjes. Zijn ze echt nodig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:14

Als je het topic doorleest zijn er een aantal voorbeelden genoemd.

TurdusMerula

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:15

Slotjes zijn een onderdeel van 'te strak modereren', iets wat naar mijn mening in het algemene beleid is terug te zien. :)

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:20

In totaal zijn er 165 topics gesloten in deze periode:

-een gedeelte daarvan was bijv. oude BNB- of BBB-topics (19 stuks),
-of met een verwijzing naar de Markt of -zoekfunctie (14 stuks).
-Een groot deel werd gesloten omdat er al een topic bestond over dit onderwerp (72 topics, 43,6%), bijv. een centraal topic.
- Een kleiner gedeelte (±19 topics) werd gesloten i.v.m. specifieke regels van het subforum; bijv. omdat het topic niet aan de ITP-richtlijnen voldeed, of huiswerktopics op STW.
- Dan werd nog een deel van de slotjes geplaatst omdat de grens van 500 pagina's was bereikt en er dus een nieuw deel van een bestaand topic werd geopend (12 gevallen).

De rest van de slotjes had uiteenlopende redenen - bijv. een leeggehaalde openingspost, TS bleek een schaduwaccount te zijn, of het ging om 'slotjes voor het overzicht' (bijvoorbeeld op het subforum MZ, waar beantwoorde/afgeronde topics gesloten worden voor het overzicht).

- In een aantal (3) gevallen bleek dat de slotpost van het topic niet duidelijk (of: niet) aangaf, wat de reden van het slotje was.

-Verder werden er in deze periode 6 keer een topic gesloten, wegens het verloop van het topic (sfeer, offtopic gaan).

------

Deze redenen uit de eerdere post over de slotjes gehaald.

Welke slotjes zijn voor jullie het meest storend en welke zijn altijd te begrijpen?

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:25

Ik denk dat dit topic wel duidelijk toont dat het voornamelijk over die laatste twee categorieën gaat...?

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:27

Dat hebben we er zeker uitgehaald. Dat zijn dan ook de categorieën die de meeste aandacht zullen krijgen logischerwijs.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:29

Dan is de vraag wat we het meest strorend vinden toch niet relevant. Dat is al lang voorbij gekomen in dit topic.
Daarnaast zijn er ook al tig ideeën aangedragen hoe het anders zou kunnen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:30

Dat lijkt mij wel, maar in het kader van duidelijkheid hoor ik graag of het inderdaad zo is dat het probleem zit in:

Offtopic en Sfeer

En niet in de rest?

Dan hebben we het in ieder geval over hetzelfde.

En dan is het weer te splitsen in:

Offtopic als TS akkoord is en als TS niet akkoord is? Of is dat voor jullie geen verschil?

En dan sfeer: die topics zouden we nog eens allemaal moeten nalopen, was het terecht (zouden we met alle info nu dezelfde beslissing nemen?) of niet? Zit het in de slotpost en de moderatoropmerkingen in het topic dat het niet duidelijk is? Of is onze grens een andere grens als die van de gebruikers?

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 22:34

Mijn vraag over de nieuwstopics hierboven blijft onbeantwoord dus ik kan de vraag over de TS niet beantwoorden.

Verder mag ik hopen dat het nu toch heel duidelijk is dat het om off topic en sfeer gaat en niet over de rest.

Tieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:34

Het lijkt nu een beetje alsof de voorbije 11 pagina's overgedaan moeten worden... Ik denk dat die antwoorden allemaal al meerdere keren gegeven zijn. Het is aan jullie om conclusies te trekken, de input te verwerken...

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:40

Angela schreef:
Dat lijkt mij wel, maar in het kader van duidelijkheid hoor ik graag of het inderdaad zo is dat het probleem zit in:

Offtopic en Sfeer

En niet in de rest?

Dan hebben we het in ieder geval over hetzelfde.

En dan is het weer te splitsen in:

Offtopic als TS akkoord is en als TS niet akkoord is? Of is dat voor jullie geen verschil?

En dan sfeer: die topics zouden we nog eens allemaal moeten nalopen, was het terecht (zouden we met alle info nu dezelfde beslissing nemen?) of niet?

Kijk op zulke concrete vragen wil ik nog wel een keer antwoorden, dankje :)

Er werd ook een topic over de uitschakeling van Adelinde aangehaald, omdat dit topic een offtopic? discussie had over het wel of niet meereizen van een reserve geloof ik. Omdat dit een topic van de Nieuwsredactie is, is akkoord van de TS natuurlijk relatief. Ik denk dat het bij dit soort topics belangrijk is kritisch te kijken of de vervloeiing van een discussie van het ene naar het andere logisch en interessant is. Een meereizende reserve was op dat moment hot topic, ook buiten bokt. Ik denk dat van dit topic ook een afsplitsing gemaakt had kunnen worden voor de discussie. Maar eigenlijk vind ik dat niet eens nodig, want als er met Parcival niks aan de hand was geweest had niemand wakker gelegen van de niet meereizende reserve. Voor mij een logisch verloop van het topic dus, als het maar een vriendelijke discussie blijft.

Verder vind ik TS akkoord of niet wel degelijk een verschil. Wel afhankelijk van waar het topic staat. Op het forumdeel informatief vindt ik het persoonlijk storend als het hoofdonderwerp uit het oog verdwenen raakt. Een topic over caps moet daarover blijven gaan en niet ineens over bijvoorbeeld welke schoenen momenteel in de mode zijn. Voor niet informatieve topics vind ik het anders, zoals LZP topics. Dan vind ik het belangrijk wat TS vind, wil zij strak bij het onderwerp blijven dan offtopic reacties verwijderen en een mod opmerking plaatsen. Vind TS de offtopic reacties (die meestal wel verwant zijn aan het hoofdonderwerp) geen probleem, dan denk ik ook dat het geen probleem moet zijn. Meestal onstaan deze afgeleide offtopic berichten ook bij onderwerpen die nog bezig zijn. Waar je niet dagelijks een ontwikkeling over hebt, als er enkel daarop wordt gewacht bloed het topic steeds dood na een update tot de volgende die misschien wel weken al dan niet maanden laat wachten in sommige gevallen.

Edit: ik vraag me nog steeds af waarom jullie geen enquête opstellen om de mening over het slotjes/mod beleid bij de gebruikers te onderzoeken.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:42

Ja, maar ik hoor het graag als dat niet zo is. Wij gingen er als team ook vanuit dat onze slotjes duidelijk zijn, en dat waren ze dus niet. Ik wil dus graag de conclusie hier trekken dat het inderdaad over sfeer en offtopic gaat. Dat is niet omdat ik het topic niet lees, maar omdat ik graag duidelijk wil communiceren. Helaas hoort daarbij dat je soms duidelijke zaken toch gaat herhalen.

Bij nieuws zijn we nu met het team aan het kijken hoe we dat kunnen doen en een balans kunnen vinden tussen het visitekaartje van Bokt (eerste wat gebruikers zien), nieuws nieuws laten, maar ook discussie toe staan. Omdat de TS op nieuws het team is denk ik dat het handig is om dat los te gaan zien van de andere topics. Eerst het een, dan het ander, vooral omdat we dus niet weten of we wellicht iets op nieuws moeten gaan veranderen in het algemeen.

We zijn de input aan het verwerken, maar beleid gooien we niet in een paar dagen om. Daar denken we graag over na zodat het ook echt iets is waar we weer een langere tijd mee verder kunnen.

Hoop nu eigenlijk juist de afgelopen pagina's samen te vatten (duidelijk voor jullie en voor ons) zodat we daarmee verder kunnen.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:47

@Yunomi Bedankt voor je uitgebreide reactie :j

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 22:50

Maar het probleem ligt dus duidelijk bij de topics op de nieuwssites, daar is dit topic voor geopend. Ik zie niet in hoe een beetje off topic gaan storend kan zijn voor een "visitekaartje".
Persoonlijk denk ik dat je juist slechte reclame maakt op je voorpagina door het monddood maken van je gebruikers door middel van slotjes.

Yunomi

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:51

Angela schreef:
@Yunomi Bedankt voor je uitgebreide reactie :j

Graag gedaan :) De lamme duim van het typen overleef ik wel :+

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 22:55

Nieuws zit alleen aan meerdere teams (mods, nieuws, beheer nog sterker als elders) vast, het is nog veel meer als dat wat de mods doen op de rest van het forum. Een verandering daar (nieuws) zal in ieder geval trager gaan als op de rest van het forum.

Ik weet dat juist op nieuws het belangrijk is dat er heel goed gekeken wordt, en dat wil ik ook zeker doen (met de rest van het team). Om echter al sneller stappen te kunnen zetten wil ik het (ook) los van elkaar bekijken.

Firelight
Hoofd Nieuwsredactie

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-08-16 23:03

Het gevolg van het niet mogen bespreken van modacties is nu dat nog niemand nu begrijpt waarom het praten over de reserveruiter en andere dingen die er zijdelings mee te maken hadden nu als off topic worden aangemerkt en ook dat niet duidelijk is geworden door wie ze als off topic worden gezien.
Dat kan je willen oplossen door in het vervolg een lange slotpost neer te zetten maar dat zal weinig uitmaken aangezien het door velen niet als off topic wordt gezien en je sowieso alle gebruikers monddood maakt.

Ik hoop dan ook dat jullie vooral de energie steken in het voorkomen van slotjes en niet in uitgebreide slotteksten.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:09

Ja, ik wil graag gaan bekijken waarom die slotjes geplaatst zijn en of dat echt heel erg nodig was. En of dat dit "nodig" was ivm het huidige beleid dat wellicht niet aansluit op de wensen.

Daarbij wil ik in ieder geval verder kijken als het specifieke topic dat nu aangehaald wordt om zo ook te ontdekken waar het "mis" gaat.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-08-16 23:19

MarlindeRooz schreef:
Dat is aan jullie, om te bepalen hoe je op een handige en efficiënte manier TS laten bepalen of er een slotje op moet. Misschien TS eerst een pb sturen of een systeem waarin een mod leden zelf een slotje kan laten plaatsen.
Zo geef je leden bokt terug.

Ik heb geen idee wat er technisch mogelijk is. Maar een vinkje bij het plaatsen met "er mag door mods in gegrepen worden wanneer er oftopic wordt gegaan" moet toch te realiseren zijn. Zo geef je de leden het idee dat ze weer zelf bokt maken. In plaats van dat het "stuk gemod" wordt.

Oehh denk dat je hier juist mee moet oppassen. Jullie zien nu alleen de slotjes die wel geplaatst zijn. Maar ik denk dat we in zeker 8 van de 10 gevallen besluiten geen slotje te plaatsen wanneer dit verzoek komt.
Als gebruikers dus zelf hun topics mogen sluiten, gaan er veel (heel veel) meer slotjes komen.

harbourlight schreef:
En wie wordt er dan als TS gezien bij topics op de nieuwsforums? Daar worden slotjes geplaatst vanwege off topic gaan terwijl de meeste gebruikers het gewoon on topic vinden.
Wie bepaalt daar wat off topic is en of er een slotje op moet? De paar gebruiker die oo de temknop drukken?

Wanneer er op een VN topic meerdere tems binnen komen omdat de temmers vinden dat het topic offtopic gaat, bespreken wij dit met elkaar. Komt daaruit naar voren dat ook wij het offtopic vinden gaan proberen we het topic eerste terug ontopic te krijgen door een modopmerking te plaatsen. Vaak zelfs meerdere, om te voorkomen dat het topic op slot moet. Ergens in het begin van dit topic is dat al eerder uitgelegd.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 00:17

Een ja of nee vind ik helemaal niet zo interessant. Discussies op FZ zijn soms niet erg gemakkelijk om te voeren (genoeg ervaring mee :D ) Daarom snap ik best dat mods soms hooghartig of arrogant overkomen. Je kan het beleid niet afvallen, je kan geen individuele zaken bespreken, je moet rekening houden met gevoeligheden die bij de gebruikers leven, dus op zich heb ik daar echt geen moeite mee, maar dat betekent ook dat je ook moet accepteren dat dat ook voor de andere kant geldt. En ik zag Sammie echt niet korter door de bocht reageren dan sommige mods en daarom moet je als team heel terughoudend zijn om mensen aan te spreken op een discussie met diezelfde mods. Dus wat mij betreft hebben jullie hierbij gewoon een onzettend brevet van onvermogen afgegeven. En daarbij interesseert het me niet zoveel of jullie vrijwilligers zijn, ook van een vrijwilliger mag je verwachten dat die z'n werk goed uitvoert en modereren is een typische communicatieve functie en dan mag je verwachten dat mods een bepaalde ondergrens aan communicatieve vermogens hebben en die mis ik op dit moment echt even bij jullie.

Het is prettig om te horen dat jullie iets willen doen met deze discussie. Maar als ik jullie reacties tot nu toe lees, dan krijg ik toch het gevoel dat jullie een bepaald sjabloon in jullie hoofd hebben hoe Bokt zou moeten zijn en de informatie die jullie krijgen door dat sjabloon proberen te proppen. Maar het probleem is als je dat doet, dan is de vorm die er uiteindelijk uitkomt hetzelfde als die er nu is. Misschien met wat andere naampjes of oppervlakkig gezien een iets andere structuur. Maar de werkelijke vorm verandert niet, want dat past niet binnen jullie sjabloon.

Het probleem is namelijk dat er een gigantisch gat zit tussen hoe jullie Bokt ervaren en hoe de gebruikers die ervaren. Jullie gaan een staatje maken om te kijken hoe de slotjes verdeeld zijn en zie je wel jullie hebben gelijk, want het gaat maar om zes slotjes en eigenlijk is het dus een storm in een glas water. Terwijl mijn inschatting toch echt beter was, 72 slotjes (bijna de helft!!!) op dubbeltopics is niet erg, want dat was niet de klacht. Sorry om jullie teleur te stellen, maar dat was nou net wel de klacht, jullie zeggen niet te willen sturen op de inhoud, maar dat doen jullie dus keihard, jullie vertellen mensen waar ze wel en niet mogen posten, want er is al een topic, dus ga maar met klaas en pietje discussiëren, of je dat nou wilt of niet. Jullie willen veel te veel invloed hebben op een manier die niet nodig is om Bokt op een goede manier te modereren.

Het gaat niet om die zes slotjes, het gaat ook niet om die 72 slotjes, het gaat om het verschil tussen wat jullie zeggen en wat jullie doen. Jullie zeggen dat jullie er voor Bokt en de gebruikers zijn en dat er zo weinig mogelijk regels zijn, die als een kapstok gelden om op de situatie gericht te kunnen modereren. Maar in de praktijk zijn jullie allemaal kleine eendjes die achter de grote moeder-eend aanzwemmen, die vol zit met allemaal ongeschreven en soms keihard verouderde regels, gewoon omdat jullie door de groepsdruk achter de schermen te bang zijn om buiten dat vaargeultje te komen. En als jullie eerlijk naar jullie functioneren achter de schermen gaan kijken en iets dieper onder de oppervlakte kijkt, dan kunnen jullie mij geen ongelijk geven, dat maak je mij echt niet wijs.

Het is hartstikke leuk dat jullie achter de schermen druk bezig zijn met de info uit dit topic, maar zolang jullie het onderliggende probleem niet aanpakken en die kleine eendjes blijven die niet buiten de lijntjes durven te kleuren, verandert er in de praktijk gewoon niks.

En als jullie niet willen veranderen, even goede vrienden hoor. Je mag er van mij voor kiezen om te zeggen wij zijn de baas op Bokt, wij bepalen wat er gebeurt, just deal with it en dan vind ik het ook prima. Maar wees er dan gewoon eerlijk over, want dan heb je de kans dat je de meeste kritiek in één keer kwijt bent. Want in tegenstelling tot nu zeg je dan hetzelfde als wat je doet en dat is best wel prettig en goed in een communicatieve functie als moderator.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 00:39

Karl66 schreef:
Maar in de praktijk zijn jullie allemaal kleine eendjes die achter de grote moeder-eend aanzwemmen, die vol zit met allemaal ongeschreven en soms keihard verouderde regels, gewoon omdat jullie door de groepsdruk achter de schermen te bang zijn om buiten dat vaargeultje te komen. En als jullie eerlijk naar jullie functioneren achter de schermen gaan kijken en iets dieper onder de oppervlakte kijkt, dan kunnen jullie mij geen ongelijk geven, dat maak je mij echt niet wijs.

Je slaat wel de spijker op de kop. Ik kan geen uitspraken doen over groen, maar op andere fronten is er wel een reden waarom er binnen zeer korte tijd 7 (!) NR-leden zijn vertrokken of weggwerkt. Ergens begrijp ik wel dat je dan als groen ook liever niet je vingers brandt.

ElineS

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 00:52

Ik kan het niet beter verwoorden dan Karl66. Mijn post voegt dus niet veel toe :') Maar ik wilde wel even zeggen dat ik het wat dat betreft op alle fronten met hem en ook met Sammie haar eerdere posts eens ben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 01:16

Ik heb net de eerste vijf pagina's gelezen en ben de draad compleet kwijt dus don't shoot me als iemand anders het al heeft voorgesteld:
Stel, een topic over babycavia's warmhouden krijgt een reactie van iemand die kittens warm heeft gehouden en vervolgens blijven 1 of 2 bokkers babyfoto's van hun hondjes spammen. Stel, er zijn al twee mod-waarschuwingen gegeven maar deze mensen negeren de mod-opmerkingen en blijven wegzwalken van het onderwerp, kun je dan niet gewoon deze wangebruikers een dag de toegang tot het topic ontzeggen in plaats van het hele topic te sluiten?

Als dat technisch mogelijk is dan kan het topic namelijk gewoon on topic verdergaan zonder dat iedereen onder het foute postgedrag van die wangebruikers moet lijden.
In feite is het persoonlijk waarschuwen van die wangebruiker al een mooie voorfase daarvan; zo'n waarschuwing kreeg ik laatst ook in verband met eindeloos mijn mening herhalen, alleen had ik in dat topic maar 3 posts geplaatst, de eerste als een reactie op een foto van de ts, vervolgens postte de ts nog een foto en daar reageerde ik ook op, toen trok de ts een nieuwe conclusie over hetzelfde onderwerp en dat was mijn laatste post. Dat heb ik teruggepb't aan de moderator en toen bleek er inderdaad verkeerd gemodderd te zijn. Keurig afgehandeld, geen enkele klachten over. +:)+
Maar stel dat ik wel fout had gepost en ik zou dat na die pb nog steeds hebben gedaan, dan zou ik het terecht vinden als mij bijvoorbeeld 1 of 2 dagen de toegang tot het topic werd ontzegd. Het voordeel daarvan is ook dat tegen de tijd dat het topic weer toegankelijk is voor de wangebruiker, het topic vaak zoveel verder is dat die oorspronkelijke offtopic-tak al uit het zicht verdwenen is, dus dan is de kans op opnieuw daarmee verder gaan ook niet zo groot.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 01:31

Karl66 schreef:
Maar in de praktijk zijn jullie allemaal kleine eendjes die achter de grote moeder-eend aanzwemmen, die vol zit met allemaal ongeschreven en soms keihard verouderde regels, gewoon omdat jullie door de groepsdruk achter de schermen te bang zijn om buiten dat vaargeultje te komen. En als jullie eerlijk naar jullie functioneren achter de schermen gaan kijken en iets dieper onder de oppervlakte kijkt, dan kunnen jullie mij geen ongelijk geven, dat maak je mij echt niet wijs.

Hier zitten 2 kanten aan. Aan de ene kant heeft moedereend al jaren ervaring, waardoor ze haar pulletjes met recht een kant op mag sturen. Door die ervaring kan zij voorspellen wat er gebeurd als haar pulletjes wel de andere kant op gaan zwemmen.
Echter geef ik je gelijk dat moedereend ook een keer moet kijken hoe de meerkoetjes om zich heen het aanpakken en hoe zwanen dit ervaren.
(Volg je me nog :D)

Met dit laatste zijn wij nu heel hard bezig, maar kunnen dit niet zonder jullie hulp.
I.p.v. ons telkens te wijzen op wat we fout doen, zou het zo fijn zijn om hier te discussiëren over hoe we dit met zijn alle kunnen veranderen.
Kom eens met concrete ideeën!
Wij hebben dan ook de mogelijkheid om te zeggen of een idee wel of niet zal werken (en toelichten) waarop we misschien op een ander idee uit komen (weer met zijn alle).
Het blijft nu zo een welles/nietes en hullie/gullie gevoel.
Zo blijven we maar in een cirkeltje rond draaien.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-08-16 01:41

Volgens mij heb ik toch al wat ideeën gespuid, alleen passen die niet zo goed in het sjabloon. Maar hopelijk betekent dat ook dat ze dwingen om op een andere manier te gaan modden.

En wat die ervaring betreft, dat zorgt juist ook voor die tunnelvisie, omdat heel vaak het nooit op een andere manier geprobeerd is. En dan bedoel ik niet in theorie, maar in de praktijk. Want in de praktijk blijkt elke keer dat de eendjes netjes in de rij blijven zwemmen waar ze voor de theoretische verandering ook al zaten...