Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 08:58

linnie050 schreef:
Oh goed topic.

Zie mijn onderschrift.

Ik twijfel altijd....
Is het mijn zusje of me zusje?
Een zusje is geen bezit toch?
Ze is niet van mij.
Niemand heeft mij verbeterd in het topic of via de pb iets.
Nu mooie gelegenheid om het te vragen.

Ondanks dat mensen hierboven zeggen lager IQ jammer dan.
Heb gewoon mijn diploma.
Genoeg Nederlands gehad maar net als met de dt of alleen een d.
Ik ben dat gewoon kwijt.
Net als waar zet je een komma in een zin.....Vind ik ook moeilijk.

Me gebruik je als wederkerend werkwoord, bijvoorbeeld: ik ga me wassen of ik pieker me suf.
Mijn of m'n gebruik je als bezittelijk voornaamwoord, bijvoorbeeld: ik droog me af met mijn handdoek.

Nies_

Re: Het gebruik van me ipv m'n of mijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:01

Irriteren of ergeren heb ik dus echt nooit op school geleerd :+ Weet ook zeker dat ik dat vaak onbewust fout doe.

Als mensen een k in plaats van een c gebruiken heb ik altijd gelijk het idee dat ik met een 45+'er te maken heb :))

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:02

Nies_ schreef:
Als mensen een k in plaats van een c gebruiken heb ik altijd gelijk het idee dat ik met een 45+'er te maken heb :))

Inderdaad! Volgens mij is een k in sommige woorden ook correct, maar ik vind het vaak toch ouderwets overkomen.

chanicha

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:10

Nies_ daar heb je gelijk in. Ik ben 50+ en schrijf nog steeds cadeau en dergelijke, ik kan niet wennen aan kado. Volgens mij is de Nederlandse spelling al best vaak gewijzigd in al die jaren, kan het niet meer bijbenen :(:)

Nies_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:12

Cadeau schrijf ik ook. Dacht ook dat kado weer afgeschaft is? Of zeg ik nu iets doms? :) Vind het een beetje kinderlijk en gemakzuchtig staan in ieder geval.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:39

Nies_ schreef:
Irriteren of ergeren heb ik dus echt nooit op school geleerd :+ Weet ook zeker dat ik dat vaak onbewust fout doe

Oke komt ie: een mens ergert zich aan een rotte banaan
De rotte banaan irriteert de mens.

Als je het dus over jezelf hebt en iets irriteert jou, dan erger jij je er dus aan.

Piet irriteert Henk, henk ergert zich daar aan.

#weerwatgeleerd

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 09:47

dream_lot schreef:
Ik erger mij trouwens ook enorm aan mensen die "dan ik & als mij" door elkaar halen. Die "irriteren & ergeren" niet goed gebruiken & uiteraard "hun & zij" is ook zeer irritant.

Als mij?? :=

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:01

Shirley schreef:
dream_lot schreef:
Ik erger mij trouwens ook enorm aan mensen die "dan ik & als mij" door elkaar halen. Die "irriteren & ergeren" niet goed gebruiken & uiteraard "hun & zij" is ook zeer irritant.

Als mij?? :=

Ja bizar hoeveel mensen zeggen "piet is groter als mij"

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 10:07

Zo omschrijf je het niet...
Zoals jij het stelt, lijkt het alsof je zelf één en ander door elkaar haalt ;)

Piet zou namelijk ook even groot als IK zijn.
Als mij bestaat niet.

Snollygoster

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:09

linnie050 schreef:
Ondanks dat mensen hierboven zeggen lager IQ jammer dan.
Heb gewoon mijn diploma.
Genoeg Nederlands gehad maar net als met de dt of alleen een d.
Ik ben dat gewoon kwijt.
Net als waar zet je een komma in een zin.....Vind ik ook moeilijk.

Ik zeg niet dat mensen een laag IQ hebben, maar het gaat gewoon automatisch door mijn hoofd, ofwel denk ik dat ik met een 12-jarige te maken heb. Vooroordelen, tja, die kan je niet altijd controleren :')

Achja, beter dan toen ik 12 was, toen was het de trend 0m zO tE sgriijvEnnn _O-

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 11:21

Ik vond dat ook met van die hoogblonde tieners die dan expres met een marrokaans accent gingen praten omdat dat stoer was :')
Ik hoop dat die trend overgewaaid is inmiddels want mijn onderbewustzijn kan dat echt niet serieus nemen.

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 18:47

IQ heeft niks met kennis te maken. Kennis moet je opdoen. IQ is meer het inzicht. Dus ook mensen met een hoog IQ kunnen schrijffouten maken!

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:03

Klopt! Het is vaak zelfs zo dat mensen met een hoger IQ de basis niet leren. Zo doe ik het gymnasium met gemak, maar kan ik de rekentafels niet opzeggen :o
Laatst bijgewerkt door Erin op 04-04-15 21:05, in het totaal 1 keer bewerkt

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:04

Erin schreef:
Klopt! Het is vaak zelfs zo dat mensen met een hoger IQ de basis niet leren. Zo doe ik het gymnasium met gemak, maar kan ik de tekentafels niet opzeggen :o

De wat voor tafels? :D

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:06

Sommige tafels vouwen ook best lastig uit ;)

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:06

vuurneon schreef:
Erin schreef:
Klopt! Het is vaak zelfs zo dat mensen met een hoger IQ de basis niet leren. Zo doe ik het gymnasium met gemak, maar kan ik de tekentafels niet opzeggen :o

De wat voor tafels? :D

Autocorrect... :')

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-15 21:22

Mijn IQ is ook een stuk hoger dan het gemiddelde. En bij bepaalde dingen word ik soms ook als dom gezien. Maar vaak met mensen met een hoog IQ ( of hoogbegaafd ) blinken in bepaalde dingen uit en dan ook ver boven het gemiddelde. Ook filteren deze mensen veel meer, wat ze niet interesseert slaan ze niet op. Vraag mij wat over geschiedenis en ik zou t bv gewoon echt niet weten. Dan krijg je te horen, * en jij hebt en hoog IQ? Dan moet je toch alles weten en blabla*. Dan weet ik al gelijk dat ze niet weten waar ze het over hebben. Veel mensen die hoog scoren op IQ testen werken ook ver beneden niveau.

Maar vraag je een persoon met een hoger IQ iets over wat hen interesseert, dan weten ze daar dingen van die sterk boven het gemiddelde uitkomen.

En dan heb je nog het inzicht zoals b.v de getallenreeksen of figuren dat ze sneller zien * inzicht* dus.

edit: en vaak leggen ze ook sneller verbanden.

Erin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 07:24

Inderdaad Cinnepin, dat herken ik zeker. Ik heb bijvoorbeeld heel veel moeite met Duits, terwijl ik normaal echt een talenmens ben. Het voelt net alsof mijn hoofd, als ik Duits probeer te leren, zich helemaal afsluit en zegt "Nee. Dit gaat er niet in.". Met als gevolg dat ik nu een 4 sta voor Duits. :(

Cinnepin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 12:29

Erin schreef:
Inderdaad Cinnepin, dat herken ik zeker. Ik heb bijvoorbeeld heel veel moeite met Duits, terwijl ik normaal echt een talenmens ben. Het voelt net alsof mijn hoofd, als ik Duits probeer te leren, zich helemaal afsluit en zegt "Nee. Dit gaat er niet in.". Met als gevolg dat ik nu een 4 sta voor Duits. :(

dat heb ik dus ook :P..en is dus niet raar bij hoge IQ mensen :P.

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-15 18:36

Cinnepin schreef:
Mijn IQ is ook een stuk hoger dan het gemiddelde. En bij bepaalde dingen word ik soms ook als dom gezien. Maar vaak met mensen met een hoog IQ ( of hoogbegaafd ) blinken in bepaalde dingen uit en dan ook ver boven het gemiddelde. Ook filteren deze mensen veel meer, wat ze niet interesseert slaan ze niet op. Vraag mij wat over geschiedenis en ik zou t bv gewoon echt niet weten. Dan krijg je te horen, * en jij hebt en hoog IQ? Dan moet je toch alles weten en blabla*. Dan weet ik al gelijk dat ze niet weten waar ze het over hebben. Veel mensen die hoog scoren op IQ testen werken ook ver beneden niveau.

Maar vraag je een persoon met een hoger IQ iets over wat hen interesseert, dan weten ze daar dingen van die sterk boven het gemiddelde uitkomen.

En dan heb je nog het inzicht zoals b.v de getallenreeksen of figuren dat ze sneller zien * inzicht* dus.

edit: en vaak leggen ze ook sneller verbanden.

:j _/-\o_

Junia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-15 22:40

dream_lot schreef:

Ik heb op de middelbare school een leraar Nederlands gehad die dat verkeerd deed. Ik ben nog met die man in discussie gegaan, maar helaas geloofde de klas hem en niet mij. Logisch, want hij had ervoor gestudeerd en ik niet. Toch weer in één klap 30 mensen erbij die dit verkeerd hebben geleerd.

future_vet

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 08:03

Junia schreef:
dream_lot schreef:

Ik heb op de middelbare school een leraar Nederlands gehad die dat verkeerd deed. Ik ben nog met die man in discussie gegaan, maar helaas geloofde de klas hem en niet mij. Logisch, want hij had ervoor gestudeerd en ik niet. Toch weer in één klap 30 mensen erbij die dit verkeerd hebben geleerd.

WoW dat is wel echt erg zeg!

CastaMickey

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-15 17:23

Junia schreef:
dream_lot schreef:

Ik zou het op internet opgezocht hebben om hem te bewijzen dat dit fout is. Of collega's erbij halen want dit is echt gestoord 8)7