Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:55

Tazzey schreef:
Dus omdat Bokt een digitale bijeenkomst is hoef je je niet meer te gedragen? Omdat er een toetsenbord en scherm tussen jou en de ander zit mag je alle fatsoensregels overboord kiepen? Rare beredenering, die volg ik niet helemaal.

Nee dat mag niet, maar het probleem is: wat zijn fatsoensregels? Ik voor mij vind dat je bepaalde zaken binnenskamers houdt en er geen andere mensen mee lastigvalt. Of, ik vond het niet netjes dat een flink aantal bokkers al wist dat KBK een aanzoek zou krijgen, terwijl ze zelf van niets wist. Die mening / dat gevoel is veroorzaakt door mijn opvoeding. Maarten kan (gelukkig voor Tineke) veel meer out of the box denken en heeft iets gedaan wat kennelijk heel goed bij hun beide past.

Dus niet mijn ding, wel hun ding.

Maar als ik aangeef dat dit niet mijn ding is, is dit toch niet tegen de fatsoensregels? Ik kleineer toch niet? Noch ben ik negatief over het feit dat ze saampjes voor elkaar kiezen.

Mallootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:55

Ik moet toegeven dat ik het gevoel van TS wel herken. Er wordt "in de huidige tijd" maar al te vaak negatief gedaan, en soms word ik daar ook een beetje triest van. Volgens mij is het omdat we net IRL altijd heel 'netjes' moeten zijn, dat er in de virtuele wereld sneller negatief of zelfs bot gedaan wordt. Hier is het veel makkelijker om anoniem eens lekker 'gemeen' te doen, vaak ten koste van een ander. Voor sommige mensen lucht dat blijkbaar op de een of de andere manier op..
Ik ben ook eerder het type dat wegklikt ipv een negatieve post te schrijven, maar er zijn ook mensen die nu eenmaal graag altijd hun mening geven. Dat bedoel ik overigens niet slecht, het is gewoon deel van je karakter om al dan niet snel een blad voor de mond te nemen.

Dat de regels online en offline anders zijn, ben ik ook wel mee akkoord. MAAR, het lijkt wel alsof sommigen er een sport van maken om online op anderen hun kap te zitten..

Esmee_RS

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:57

Niet heel het topic doorgelezen. Maar ik zou het zelf helemaal niet leuk vinden om ten huwelijk gevraagd te worden via het internet. Net zoals "gewoon" verkering vragen en het uitmaken vind ik dit meer dingen die je persoonlijk doet. Snap niet wat dit dan met misgunnen te maken heeft.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 17:57

Toch is online niet zo anders dan offline volgens mij - als je je een beetje in elkaar probeert te verplaatsen en rekening met elkaar probeert te houden, lukt het best.

Wat betreft het topic: dat lijkt me niet meteen te vergelijken met de situatie in een restaurant. Maar bv de man die zijn vriendin ten huwelijk vroeg in de bioscoop bij de nieuwe Gooise Vrouwen? Daarvan kan ik me goed voorstellen dat de mensen die dat plan vooraf te horen kregen (bv mensen in de foyer, medewerkers) ook al vooraf aanmoedigingen gaven. De man die op de kraan stond (ok, dat liep niet helemaal goed af) zal misschien ook door voorbijgangers zijn aangemoedigd. Dat zijn volgens mij de vergelijkbare situaties. (Vooraf dan.)

En in al die gevallen zou ik me niet kunnen voorstellen dat het iets toevoegt als je als toevallige voorbijganger gaat zeggen 'ik vind het niks'. Niet het moment, niet nodig. Vind je het niets dan loop je door of drink je verderop in de foyer je drankje.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:01

Shadow0 schreef:
Toch is online niet zo anders dan offline volgens mij - als je je een beetje in elkaar probeert te verplaatsen en rekening met elkaar probeert te houden, lukt het best.

Wat betreft het topic: dat lijkt me niet meteen te vergelijken met de situatie in een restaurant. Maar bv de man die zijn vriendin ten huwelijk vroeg in de bioscoop bij de nieuwe Gooise Vrouwen? Daarvan kan ik me goed voorstellen dat de mensen die dat plan vooraf te horen kregen (bv mensen in de foyer, medewerkers) ook al vooraf aanmoedigingen gaven. De man die op de kraan stond (ok, dat liep niet helemaal goed af) zal misschien ook door voorbijgangers zijn aangemoedigd. Dat zijn volgens mij de vergelijkbare situaties. (Vooraf dan.)

En in al die gevallen zou ik me niet kunnen voorstellen dat het iets toevoegt als je als toevallige voorbijganger gaat zeggen 'ik vind het niks'. Niet het moment, niet nodig. Vind je het niets dan loop je door of drink je verderop in de foyer je drankje.

Ik haak hier even in, ik lees straks de rest van het topic door.

Ik vind iemand ten huwelijk vragen tijdens een film, waar ik dus naar toe kom om de film te kijken en niet om te zien hoe iemand zijn vrouw te huwelijk vraagt, anders dan op bokt zoals hier eerder werd besproken. Als dat topic mij niet aan zou staan, zou ik het inderdaad wegklikken. Als iemand mijn 'kostbare vrije avond' verstoort omdat diegene zo nodig de film moet verbreken, daar zou ik minder gelukkig van worden. Dat had ook voor of na de film gekund, of tijdens een etentje achteraf. Met het desbetreffende topic val je andere mensen niet lastig, omdat ze de keuze hebben het weg te klikken. Ik kan moeilijk die mensen de bioscoop uitschoppen.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:02

die man met die kraan had een voorbijganger die gezegd had "joh doe nou maar nie, is nie slim" vast bedankt achteraf. :=
hoewel ze wel een grandioos verhaal hebben voor hun eventuele kinderen later/met kerst nu het allemaal met een sisser afgelopen is.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:03

Tazzey schreef:
@Blijheid, goed maar zou jij in een restaurant na het aanzoek naar het stel toelopen om te zeggen dat het echt totaal niet romantisch is en dat jij het niet zo zou willen?

Nee, uiteraard niet :) Zulke reacties vind ik online én offline niet kunnen.
Maar dat is totaal niet het punt wat ik wilde maken, het punt is dat je offline en online contact niet kunt vergelijken. Wat Ayasha zegt, je praat met bokkers alsof het mensen zijn die je kent. Dus je opent een 'Hoera ik heb nieuwe laarzen/mijn haar laten knippen/een paard gekocht' topic en 'bespreekt' daar alles met vreemden. Dat zou je offline niet doen, zulke dingen van de daken roepen en om reacties/medeleven/felicitaties 'vragen'.

Online en offline zijn niet te vergelijken. Een topic is geen restaurant :)
En dus zijn de fatsoensregels ook anders. Ze ontbreken niet, maar ze zijn wel anders.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:04

Shadow0 schreef:

En in die foyer kun je met je lotgenoten-passanten het erover hebben. Dat is wat lastig op een forum als Bokt. Of je moet een apart topic aanmaken en daarin aangeven wat je wel of wat je niet passend vindt.

Ayasha
Blogger

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:06

En dat mag dan weer niet van de regels eigenlijk. :)

nps

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:07

Ayasha schreef:
Ja maar je kan het positieve ook voor je houden... Je kan ook het hele forum op doeken... Dan wordt er zeker niets meer verkeerd gezegd.

Je kan ook gewoon even nadenken voor je iets post wanneer de topic starter overduidelijk gewoon heel blij met iets is wat ze graag wil delen.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:08

Ayasha schreef:
En dat mag dan weer niet van de regels eigenlijk. :)

In principe wel, er zijn namelijk twee topics geopend naar aanleiding van het aanzoek-topic. Dit hier en een topic specifiek over wat wel en niet betreffende huwelijksaanzoeken.

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:13

Ayasha schreef:
Ik blijf het gek vinden dat mensen bokt zo wanhopig met de echte wereld willen vergelijken... Ik vind het ook erg moeilijk om die vergelijkingen te volgen vaak. :)

Hier moet ik wel een beetje om lachen, aangezien je zelf nog geen drie pagina's terug de vergelijking maakt met een wildvreemde die je in de winkel vraagt naar de mening over een jurk.

Ik verbaas me er regelmatig over wat mensen nog aanvaardbaar vinden qua reacties, zowel op internet als in reallife. De fatsoensnormen worden - wat mij betreft - op Bokt heel regelmatig overschreden, waarbij stelselmatig vrijheid van meningsuiting, eerlijkheid, 'het is een discussieplatform' ed als goedmakers worden gebruikt.

Ik heb nog niet een duidelijk antwoord gelezen op de vraag waarom je nu perse met een kritische, zure of afwijzende opmerking iemands leuke moment zou moeten vergallen. Over sommige dingen hoeft toch niet gediscussieerd te worden? En als je het kansloos/zinloos/stom/achterhaald/niet jouw ding vindt, kan je op het kruisje klikken.

Als ik zo zuur in het leven zou staan als sommigen op bokt, zou ik spontaan oplossen vrees ik.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:15

Mja daar zijn de regels wat vaag over, je mag nl normaal in bv een hk niet andermans topic bespreken meen ik. :)
Je mag het dan weer wel als voorbeeld gebruiken om iets te verklaren (correct me if I'm wrong)

tmr: nadenken helpt niet, je moet voordenken zou mijn vader zeggen. However: of je iets al dan niet post hangt niet af van óf je nadenkt maar hoe je er over nadenkt. Ik maak uit jouw berichten op dat jij het niet eens bent met de dingen die ik post. Dat is jouw norm en goed recht maar het hoeft niet mijn norm te zijn. :) Ofwel; het is niet omdat ik iets post dat jou niet aan staat of dat jij niet zou posten, dat ik er niet over gedacht heb. - Je zou eens moeten weten hoe vaak ik zelfs een topic weg klik ipv te posten. :') -

M_i_R had je goed gelezen zou je het niet zo grappig gevonden hebben. Ik reageer daar op iemand anders zijn/haar vergelijking.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:18

@M_i_R: Ik denk dat niemand bewust iemands moment probeert te vergallen of zuur doet om niks. Alleen wel dat sommige mensen misschien reageren zonder na te denken, en er gewoon verschil is in wat 'vergallen' precies is. Wat de ene een pittige maar prettige discussie vind, ziet de ander als een aanval. En dat is lastig, want je weet nooit precies wie je voor je hebt en hoe diegene je schrijfstijl opvat.

En ja, soms mag er zeker wat langer over reacties worden nagedacht, dat ben ik zeker met je eens, maar soms vind ik mensen ook wel lichtgeraakt. Maar goed, ik ben ook van het type dat liever heeft dat iemand me zegt dat ik een lelijke jurk aan heb, dan dat iemand zich er met een smoesje van af brengt, dus misschien trek ik me in verhouding ook gewoon weinig aan van dingen die een ander echt heel vervelend zou vinden :)
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 22-12-14 18:19, in het totaal 1 keer bewerkt

Tazzey

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-12-14 18:19

Blijheid schreef:
Tazzey schreef:
@Blijheid, goed maar zou jij in een restaurant na het aanzoek naar het stel toelopen om te zeggen dat het echt totaal niet romantisch is en dat jij het niet zo zou willen?

Nee, uiteraard niet :) Zulke reacties vind ik online én offline niet kunnen.
Maar dat is totaal niet het punt wat ik wilde maken, het punt is dat je offline en online contact niet kunt vergelijken. Wat Ayasha zegt, je praat met bokkers alsof het mensen zijn die je kent. Dus je opent een 'Hoera ik heb nieuwe laarzen/mijn haar laten knippen/een paard gekocht' topic en 'bespreekt' daar alles met vreemden. Dat zou je offline niet doen, zulke dingen van de daken roepen en om reacties/medeleven/felicitaties 'vragen'.

Online en offline zijn niet te vergelijken. Een topic is geen restaurant :)
En dus zijn de fatsoensregels ook anders. Ze ontbreken niet, maar ze zijn wel anders.

Leg mij dan uit wat het verschilt is tussen online en offline voor wat betreft fatsoensregels want dat ontgaat mij totaal.

Ik vind dat, zowel online als offline, het soms gepast is je mening voor je te houden. Het communicatiemedium maakt in dat geval weinig uit.

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:19

Oké, ik kom een beetje laat binnenvallen, maar ik vind persoonlijk ook dat sommige reacties in het genoemde topic wel heel flauw waren hoor. Dat het niet jouw manier is kan prima, maar ik snap zelf ook echt niet waarom je dat er dan persé even bij moet zetten. Komt op mij over als kritiek en dat lijkt me niet heel nodig in zo'n topic. Los van de vraag of het kan en mag (tuurlijk), waarom wil je dat zo graag daar kwijt? Als iemand nou de dupe was van de manier waarop ze het doen (ik kan me voorstellen dat je je kritiek kwijt moet bij een RT of BB-puppies topic oid), snap ik echt oprecht niet waarom zo'n (in mijn ogen) sneer er nog bij moet.

Ik ben het wat dat betreft ook volledig met M_i_R, TS en anderen eens..

Edit: overigens zou ik ook nooit zeggen dat het leuk staat als dat niet zo is. Afhankelijk van hoe goed ik die persoon ken, zeg ik niets, de waarheid of geef ik een ander compliment ;)
Laatst bijgewerkt door imd op 22-12-14 18:20, in het totaal 1 keer bewerkt

salamaleque

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:19

maralyn schreef:
Soms is zwijgen, het meest volwaardige antwoord op sommige vragen.

En dit geld ook voor topics of andere dingen waarvan ik zelf denk: Hmmmm okey?

In plaats van negatief te reageren, kun je het ook weg klikken.
Sommige mensen moeten en zullen hun mening zo hard door drammen.

Precies. Waarom moet je altijd overal wat van vinden, op internet en in real life? Tenzij iemand specifiek om mijn mening vraagt, geef ik niet ongevraagd mijn mening ... En wordt daar toch om gevraagd dan probeer ik dat zo vriendelijk mogelijk te doen.

Equilibria

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:20

Ik geef toe dat het voor mij ook niet de manier zou zijn om ten huwelijk gevraagd te worden maar mij leek het ook ongepast dit te vermelden in het topic. Ik heb hem gewoon succes gewenst en hen beide uiteindelijk gefeliciteerd.

Ik ben het verder eens met Mallootje al moet ik wel zeggen dat ik ook een uitgesproken mening kan hebben, wat over het algemeen vaak niet vervelend bedoeld is maar wel in het verkeerde keelgat kan schieten bij mensen.
Laatst bijgewerkt door Equilibria op 22-12-14 18:23, in het totaal 1 keer bewerkt

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:21

Equilibria schreef:
Ik geef toe dat het voor mij ook niet de manier zou zijn om ten huwelijk gevraagd te worden maar mij leek het ook ongepast dit te vermelden in het topic. Ik heb hem gewoon succes gewenst en hen beide uiteindelijk gefeliciteerd.

Dat dus. Niet mijn manier, en de huwelijksdag zelf zal waarschijnlijk ook niet op mijn manier plaats vinden. Maar ik vind het oprecht leuk voor ze én passend, dus waarom dan mijn kritiek daar neer zetten?

M_i_R

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:22

@ Ayasha: Ik heb prima gelezen en jij haalt in je reactie een nieuwe kwestie aan: namelijk wat iemand zou doen als de wildvreemde je mening zou vragen over de jurk die ze aanheeft. Dus idd reageer je op de voorganger door zelf een nieuwe situatie te schetsen ;) niet erg maar zo zie je maar weer dat een vergelijking tussen de werkelijkheid en de virtuele werkelijkheid zo gemaakt is. Lijkt me overigens ook niet meer dan logisch aangezien ze veel raakvlakken hebben en ook vaak in elkaar doorlopen.

Waarom dat die fatsoensnormen op internet ineens anders lijken te werken is mij dan echter nog steeds een raadsel.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:24

M_i_R schreef:
Ik heb prima gelezen en jij haalt in je reactie een nieuwe kwestie aan: namelijk wat iemand zou doen als de wildvreemde je mening zou vragen over de jurk die ze aanheeft. Dus idd reageer je op de voorganger door zelf een nieuwe situatie te schetsen ;) niet erg maar zo zie je maar weer dat een vergelijking tussen de werkelijkheid en de virtuele werkelijkheid zo gemaakt is. Lijkt me overigens ook niet meer dan logisch aangezien ze veel raakvlakken hebben en ook vaak in elkaar doorlopen.

Waarom dat die fatsoensnormen op internet ineens anders lijken te werken is mij dan echter nog steeds een raadsel.

Ik draai haar vergelijking om naar hoe ik het zou ervaren in die vergelijking (jeetje dit is moeilijk uit te leggen.)
Ik vind het geen goede vergelijking maar ik wil er wel in proberen mee te gaan omdat ik begrijp dat zij het wel een goede vergelijking vind. Dus ik probeer de vergelijking te gebruiken om mijn standpunt te verduidelijken omdat ik vrees dat "ik vind deze vergelijking onzin" dat niet gaat doen. :+
Ik zelf zou die vergelijking in eerste instantie nooit gemaakt hebben omdat ik dus inderdaad vind dat dat moeilijk tot niet te vergelijken is om de redenen die ik al uitgelegd heb. Maar als een ander die vergelijking maakt wil ik daar wel mee proberen te "werken" (als je het zo mag noemen.)

Nayomie

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:25

Shadow0 schreef:
Nayomie schreef:
Dus als ik sommigen mag geloven, moeten we dus op een roze wolk leven, waar de bloemetjes alle kleuren hebben, zon altijd schijnt en de bijtjes in de rondte vliegen? Weet niet wat er dan van over zal blijven. :D

Nou ja, je kunt het in het belachelijke trekken, maar uiteindelijk is vriendelijkheid veel leuker om mee te maken dan niet-vriendelijkheid. En iedereen krijgt al genoeg te maken met moeilijkheden... die dingen gebeuren al. Daar hoef je dus op zich niet zelf aan bij te dragen. Waarom zou je je niet voornemen dat een beetje leuker te maken? Het is ook nog eens bijna kerst. {:)

Wegens gebrek aan zon in de buitenlucht wil ik best wat zon op het forum hoor :j

Ja maar met je mening over iets geven maak je de lucht niet vuil. Een mening is geen feit en meningen zijn er om gegeven te worden.
Ik citeer even mijn tekst uit het aanzoek topic.
Citaat:
Het zou totaal niet mijn keuze zijn geweest voor aanzoek, maar ieder stel is anders, nietwaar? En orgineel is het zeker.
Ik ben zeer benieuwd naar Tineke's antwoord. :D

Ja, ik geef mijn mening, maar verpest ik de sfeer ermee? Nee, ik vind van niet.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:26

Ayasha schreef:
Sababber schreef:
Ik ben het met Bart eens.

Als je op kraam visite gaat zeg je toch ook niet "goh, wat een lelijke baby zeg!" Dan feliciteer je de ouders toch ook gewoon omdat zij in hun ogen het mooiste kindje van de wereld hebben gekregen..

Moet je mening altijd verteld worden dan? Als ik aan het lezen ben op bokt komt er regelmatig zo'n azijnpisser voorbij en dan vraag ik me echt af "who cares about that oliebol?" Wat voegt het toe aan het topic op dat moment? als bokkers zich dat van te voren af zouden vragen zou dat veel gezeik schelen..

Ik ga niet op kraamvisite. :+ ik kan niet liegen. :+

En: 'wat leuk' 'wat lief' en 'dat is fijn' zijn ook leningen. Open je dus een topic om alleen te delen zou er een automatisch sluiten optie moeten zijn. Dat mensen niet kunnen reageren. Anders vraag je gewoon om een mening.

Hier nog een. Het lukt me gewoon echt niet. En als het me wel lukt om de woorden 'wat een mooie/leuke baby' uit mn strot te krijgen dan zegt mn gezichtsuitdrukking heel erg duidelijk dat ik het compleet tegenovergestelde vind. En dat vind ik ook weer zo banketstaaf voor die ouders, niet zozeer dat kind; die heeft het toch nog niet door.
Maar om de gevoelens van de kersverse ouders te sparen ga ik pertinent niet op kraamvisite.

Ayasha
Blogger

Re: Niet positief of blij kunnen zijn voor een ander...

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:27

En dan kom je bij je tante die je heel graag hebt, die net meter geworden is en die heel enthousiast foto's onder je neus duwt en ik wil haar echt niet kwetsen maar ik kan gewoon echt niet goed genoeg faken om enthousiast te lijken. _O-

imd

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-12-14 18:28

Nayomie schreef:
Shadow0 schreef:
Nou ja, je kunt het in het belachelijke trekken, maar uiteindelijk is vriendelijkheid veel leuker om mee te maken dan niet-vriendelijkheid. En iedereen krijgt al genoeg te maken met moeilijkheden... die dingen gebeuren al. Daar hoef je dus op zich niet zelf aan bij te dragen. Waarom zou je je niet voornemen dat een beetje leuker te maken? Het is ook nog eens bijna kerst. {:)

Wegens gebrek aan zon in de buitenlucht wil ik best wat zon op het forum hoor :j

Ja maar met je mening over iets geven maak je de lucht niet vuil. Een mening is geen feit en meningen zijn er om gegeven te worden.
Ik citeer even mijn tekst uit het aanzoek topic.
Citaat:
Het zou totaal niet mijn keuze zijn geweest voor aanzoek, maar ieder stel is anders, nietwaar? En orgineel is het zeker.
Ik ben zeer benieuwd naar Tineke's antwoord. :D

Ja, ik geef mijn mening, maar verpest ik de sfeer ermee? Nee, ik vind van niet.

Ik snap je punt en jouw specifieke reactie verpest de sfeer opzich niet. Wel vraag ik me af waarom je dat er bij wilt hebben? Wat was er mis geweest met alleen "origineel, gefeliciteerd, ik ben benieuwd".