[Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:17

Mijn foto's staan met logo op bokt. Simpel voor naambekendheid. Maar mijn logo staat ook helemaal links in de foto en is dus voor uitgelicht te gebruiken. Maar een foto bijsnijden os iets heel anders dan iets wegwerken...

Mjetterd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:18

Sees schreef:
Anoniem schreef:
Maar op een huis tuin en keuken kiekje, word ook weer minder geklikt dus dan gaat het leuke van uitgelicht er ook een beetje vanaf

Ik denk dat dit wel meevalt MITS de foto van goede kwaliteit is? En om in Uitgelicht te komen, moeten foto's sowieso voldoen aan een bepaalde kwaliteitsnorm.

Ik denk dat het ook wel mee valt. Telefoon foto's zijn gewoon niet van goede kwaliteit om op de voorpagina te posten.
Maar tegenwoordig hebben veel mensen een goede digitale camera, en ook veel mensen hebben een spiegelreflex waarmee ze gewoon foto's maken zonder zichzelf een fotograaf te noemen.

Ik zie in ieder geval genoeg foto's van leuke kwaliteit voorbij komen die gewoon vallen onder huistuinenkeuken kiekjes.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:19

Amandavd, dan ondervang je alleen niet dat mensen alsnog foto's kunnen plaatsen die niet afkomstig zijn van eigen hand. Maar goed, dat is dan niet de verantwoording van Bokt.

:') nou inderdaad.

EDIT: Marjoow, zou jij er een probleem mee hebben als jouw logo wegvalt vanwege het uitsnijden?
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-07-14 11:20, in het totaal 1 keer bewerkt

xSogno

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:20

Jannepauli schreef:
Het logo is niet compleet verwijderd; op de foto's in het topic zelf staan de logo's.
Alleen op de 'teaser' ( Uitgelicht) is het verdwenen - dat had net zo goed kunnen gebeuren door het maken van een uitsnede. Ik mag toch aannemen dat een ieder die geïnteresseerd is om de originele foto's te bekijken n.a.v. het plaatje op de VP, naar het topic doorlinkt en daar desgewenst alle info over de betreffende fotograaf kan terugvinden.
Nog één laatste keer: stel je hebt een tijdschrift waar bij de inhoudsopgave vermeld wordt waar je een bepaald artikel kunt lezen ( pagina-verwijzing). De redacteur van dat tijdschrift kan besluiten daar een plaatje bij te zetten om e.e.a. extra te laten opvallen. Daar hoeft geen onderschrift bij ( naamsvermelding fotograaf). Het mag ook aangepast worden aan de door het tijdschrift gekozen lay-out. Als op de pagina waar het artikel over gaat, die foto maar in z'n geheel en onbewerkt en met naamsvermelding is afgedrukt. Of in het colofon van het blad duidelijk vermeld is wie welke foto gemaakt heeft. Dit is vergelijkbaar met de VP ( inhoudsopgave) van Bokt.

Een ander punt: als een Bokker een fotoshoot die door een ander gemaakt is plaatst, dan moet hij/zij daar toestemming van de fotograaf voor hebben. Het is niet de verantwoordelijkheid van Bokt om daar mee bezig te zijn, je bent zelf verantwoordelijk voor wat je publiceert.

En wat is deze opsomming van een advocaat in auteursrecht dan volgend jou? Onzin?

Citeren mag in aankondigingen, beoordelingen, polemieken, persoverzichten en wetenschappelijke of soortgelijke stukken en mits:
Ø het citaat al openbaar was (dus geen ongepubliceerde foto’s);
Ø het citaat relevant is voor de context, daaraan ondergeschikt is en geen afbreuk doet aan de belangen van de rechthebbende, of de exploitatie belemmert (dus geen versiering/opleuken);
Ø er niet met het citaat geknoeid wordt; en:
Ø voor zover mogelijk de bron wordt vermeld.

http://nederlandsmedianieuws.nl/Columni ... itaat.html

Er mag niet geknoeid worden met een citaat, dus geen logo's wegshoppen. Bokt zou er ook een jurist naar laten kijken en sindsdien worden de logo's niet meer weggeshopt. Dat vertelt mij wel dat logo's wegshoppen niet mag. Dat heeft Amanda super snel opgepakt en volgens mij is het sindsdien ook niet meer gebeurt.

Ik vind het ook erg jammer dat uitgelicht weg is, maar ik vind het wel belangrijk dat er eens goed naar gekeken wordt wat juridisch juist en niet juist is.

Het niet wegwerken van logo's zou voor mij persoonlijk, denk ook als fotograaf voldoende geweest. Alleen als hier echt iets gebeurt wat niet mag, is voor een grote site als bokt wachten tot iemand wel een keer een rechtszaak aanspant en wint en dan kan het heel veel geld gaan kosten, dat zou zonde zijn.
Laatst bijgewerkt door xSogno op 03-07-14 11:25, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:20

Sees schreef:
Nini_roosje, ik denk dat dat wel meevalt? Tegenwoordig hebben steeds meer mensen een kwalitatief goede camera dus ook sneller mooie foto's :j. Als de foto's aan een bepaalde kwaliteit voldoen, komen ze in aanmerking voor uitgelicht dus een bepaalde basiskwaliteit is dan gegarandeerd. En is het heel erg als er 3 foto's per dag ipv 5 op uitgelicht staan? Of dat de foto's 1 x in de 3 dagen wisselen ipv iedere dag?

Dat heb ik niet bedacht! Dat schreef Amanda in het vorige topic.

Ik kijk namelijk nooit foto topic's, alleen uitgelicht :+

Sees

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:23

Nini, ja dat er minder keus is geloof ik ook wel hoor. Ik vraag me alleen af of dat erg is? Sommige mensen zitten niet dagelijks op Bokt en zien dus niet iedere dag uitgelicht. Je kunt dus ook gewoon iets minder wisselen, scheelt Amanda ook werk. Sowieso scheelt het al werk als er geen logo's op staan ivm bijsnijden denk ik?

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:24

Sees schreef:
Amandavd, dan ondervang je alleen niet dat mensen alsnog foto's kunnen plaatsen die niet afkomstig zijn van eigen hand. Maar goed, dat is dan niet de verantwoording van Bokt.

:') nou inderdaad.

EDIT: Marjoow, zou jij er een probleem mee hebben als jouw logo wegvalt vanwege het uitsnijden?

Mee daar zou ik in dit geval geen probleem mee hebben. Waarom niet? Simpelweg omdat het topic vaker wordt bekeken en mensen misschien b wel doorgaan naar mijn website of Facebook pagina. Dat levert mij naambekendheid en wellicht likes op mijn pagina.

Wel zou ik er een probleem mee hebben als iemand zomaar iets wegwerkt in mijn foto. Hiervoor kunnen ze gewoon toestemming vragen lijkt mij.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:25

Amandavd schreef:
Nou, ik stel voor dat mensen alleen nog topics mogen openen met foto's die ze zelf gemaakt hebben. Dan is het hele gezeik met logo's etc klaar, want dan weet je toch dat de foto's gemaakt zijn door TS.

Amandavd, dat zou feitelijk betekenen dat je dus nooit foto's kunt plaatsen van jezelf te paard - die foto's worden immers altijd door een ander gemaakt.

_Michelleee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:27

Vind dit enorm jammer. Uitgelicht is één van de eerste dingen waar ik naar kijk! :( zo zonde!!!!

Ik hoop dat er toch een oplossing komt!

Hipar

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:27

Jammer.....ik vind Uitgelicht juist zo leuk! Ik snap dat het ingewikkeld ligt, maar jamner blijft het wel.......

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:30

Shadow0 schreef:
Amandavd schreef:
Nou, ik stel voor dat mensen alleen nog topics mogen openen met foto's die ze zelf gemaakt hebben. Dan is het hele gezeik met logo's etc klaar, want dan weet je toch dat de foto's gemaakt zijn door TS.

Amandavd, dat zou feitelijk betekenen dat je dus nooit foto's kunt plaatsen van jezelf te paard - die foto's worden immers altijd door een ander gemaakt.

Jawel toch, de discussie gaat over het bewerken/wegwerken logo's van/op foto's in de tumbnail (of hoe noem je dat ding?!). Foto's gemaakt door familie/vrienden/kennissen e.d. hebben geen logo en kunnen dus 'zo' in uitgelicht :P

VogeltjeM

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:32

Ik zou zelf als fotograaf denk ik blij zijn als mijn foto in uitgelicht stond, maar ik heb de argumenten van 'de fotografe' in het andere topic gelezen, en ik snap haar standpunt helemaal. Oók het stukje van bokt die de foto's commercieel gebruikt en er dus geld mee verdient. Als hobbyfotograaf (of semi-professioneel) is het misschien leuk en vleiend om in uitgelicht te staan, leuke reclame, etc. Maar als professional wil je gewoon betaald worden voor je diensten. Dus als een ander geld verdient met jouw diensten, wil je daar een vergoeding voor terugzien, of minstens een naamvermelding op de plaats waar het gebruikt wordt, na jouw toestemming, want misschien vind je de foto niet representatief genoeg en wordt je reputatie erdoor geschaad. Ik snap dat heel goed. Los van hoe het juridisch precies zit, want daar heb ik geen kaas van gegeten.

Ik vind het dus ook gewoon sneu voor 'de fotografe' dat zij hier als de boeman wordt gezien, dat vind ik onrechtvaardig. Zij heeft gewoon een ander perspectief dan jullie, maar onderbouwt haar standpunten heel netjes. Heb daar dan respect voor. Het is nou eenmaal een verschil of iemand hobbymatig foto's maakt of écht professioneel om daar zijn boterham mee te verdienen. Verplaats je eens in een ander.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:35

__Lauraa schreef:
Wat ontzettend jammer! Ik vind het eerlijk gezegd wat overdreven hoe er gereageerd wordt.
In mijn ogen is het juist extra reclame als je foto in uitgelicht geplaatst wordt.

Misschien is het een idee dat de maker van een topic bij het aanmaken van het topic kan aanvinken of het topic in aanmerking mag komen voor uitgelicht of andersom? Dan wordt er toestemming gegeven maar is het niet zo ingewikkeld om het na te gaan vragen bij iedere fotograaf. De maker van het topic moet dit dan zelf navragen, dat scheelt jullie een hoop werk.

Hopelijk komt er een goede oplossing waar iedereen tevreden mee is.

Dit quote ik omdat ik het hier heel erg mee eens ben en wellicht dat hier ook een oplossing zit voor de nabije toekomst.

Ook ik vind het jammer dat deze commotie speelt waarop actie is ondernomen. Nog steeds ben ik trots dat mijn foto's van een tijdje geleden, het oortjes topic in de Haute Vienne, is uitgekozen voor uitgelicht.
Als amateur fotograaf en absoluut niet verwacht was dit een zeer welkome verrassing. Hopelijk is Uitgelicht spoedig weer terug op een manier dat iedereen zich hier in kan vinden. Zoals VogeltjeM schrijft kan ik die argumentatie van de profs wel volgen, want zij verdienen hun kost ermee.

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:36

Marjoow schreef:
Mee daar zou ik in dit geval geen probleem mee hebben. Waarom niet? Simpelweg omdat het topic vaker wordt bekeken en mensen misschien b wel doorgaan naar mijn website of Facebook pagina. Dat levert mij naambekendheid en wellicht likes op mijn pagina.

Wel zou ik er een probleem mee hebben als iemand zomaar iets wegwerkt in mijn foto. Hiervoor kunnen ze gewoon toestemming vragen lijkt mij.

Maar dat laatste snap ik ook heel goed :j. Als het niet anders kan, zou Bokt imo er gewoon voor moeten kiezen die foto's niet te gebruiken .

Als de discussie dan ook gewoon daarbij gebleven was:

TS: ik vind het niet leuk dat jullie mijn logo hebben weggewerkt.
Bokt: sorry, niet bij stil gestaan, volgende keer vragen we om een foto zonder logo of gebruiken we de foto gewoon niet.

Klaar... :D.

Kentaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:37

En ze lopen geld mis omdat de foto zonder logo in uitgelicht staat en er veel meer mensen naar het topic linken en dús wel de naam van de fotograaf zien?!?

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:38

VogeltjeM schreef:
Ik zou zelf als fotograaf denk ik blij zijn als mijn foto in uitgelicht stond, maar ik heb de argumenten van 'de fotografe' in het andere topic gelezen, en ik snap haar standpunt helemaal. Oók het stukje van bokt die de foto's commercieel gebruikt en er dus geld mee verdient. Als hobbyfotograaf (of semi-professioneel) is het misschien leuk en vleiend om in uitgelicht te staan, leuke reclame, etc. Maar als professional wil je gewoon betaald worden voor je diensten. Dus als een ander geld verdient met jouw diensten, wil je daar een vergoeding voor terugzien, of minstens een naamvermelding op de plaats waar het gebruikt wordt, na jouw toestemming, want misschien vind je de foto niet representatief genoeg en wordt je reputatie erdoor geschaad. Ik snap dat heel goed. Los van hoe het juridisch precies zit, want daar heb ik geen kaas van gegeten.

Ik vind het dus ook gewoon sneu voor 'de fotografe' dat zij hier als de boeman wordt gezien, dat vind ik onrechtvaardig. Zij heeft gewoon een ander perspectief dan jullie, maar onderbouwt haar standpunten heel netjes. Heb daar dan respect voor. Het is nou eenmaal een verschil of iemand hobbymatig foto's maakt of écht professioneel om daar zijn boterham mee te verdienen. Verplaats je eens in een ander.

Waarom zou een professional er wel geld mee mogen verdienen maar een hobbyist niet? Erg krom dit als je het mij vraagt... Ze krijgen al extra klandizie door al die topics, daar zouden ze Bokt dan ook wel commissie of advertentieruimte voor mogen betalen.

EDIT, in het vorige topic werd Amanda en iedereen die het met haar eens was als boeman gezien, what's the difference? De TS heeft het, vind ik, wel een beetje over zichzelf afgeroepen, ze had toch gewoon een PB-tje kunnen sturen? Dan was dit niet zo geëscaleerd en hadden wij gewoon nog kunnen genieten van Uitgelicht :o.
Laatst bijgewerkt door Sees op 03-07-14 11:42, in het totaal 2 keer bewerkt

Pantykous

Re: [Dienstmededeling] Tijdelijk geen Uitgelicht

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:41

Ik snap de fotografe wel Vogeltje, maar dat is toch een wisselwerking? Die fotografe verdient ook aan bokt, en daar krijgt bokt niks voor in principe.

AmberB_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:45

In eerste instantie hoort topicstarter toch toestemming te vragen aan de fotograaf of zij de foto's mag gebruiken/publiceren op het internet? Als de fotograaf hier toestemming voor geeft dan is er toch niet echt een probleem? De foto's in uitgelicht zijn eigenlijk een zichtbare link naar de foto's die met toestemming geplaatst mochten worden.

Als TS al geen toestemming had om ze te plaatsten dan ligt die fout toch bij TS en niet bij bokt? Bokt kan niet zien of horen wat de fotograaf en TS hebben afgesproken.

Google gebruikt mijn foto's ook in zoekresultaten zonder mijn naam erbij te vermelden. Pas als ik op de foto klink, kom je (als het goed is) bij mij (of mijn naam) uit. Of dat nou een goede of slechte foto is.

Het is en blijft een lastige discussie en of ik weet niet of er wel een oplossing zal zijn waar iedereen blij van wordt.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:46

Shadow0 schreef:
Amandavd schreef:

Nee dat klopt, :D Maar dan kunnen we niet meer zeuren over logo's, auteursrecht, etc.

idsie

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:49

BartVB schreef:
De laatste dagen is er commotie ontstaan over de foto's op Uitgelicht. Er is een foto in uitgelicht geplaatst waaruit een logo is verwijderd, de maker van de foto gaf aan daar niet gelukkig mee te zijn. Hier kunnen we ons goed iets bij voorstellen, het beleid op dat gebied is aangepast en excuses zijn aangeboden.

Naar aanleiding van de vragen en opmerkingen in het topic is geprobeerd om nieuwe, heldere regels af te spreken over het gebruik van foto's, en ruime mogelijkheden te bieden aan iedereen die meent dat er iets niet klopt om dit in overleg met het team zo snel mogelijk op te lossen. In het topic bleek echter dat een deel van de gebruikers van mening is dat de huidige opzet van Uitgelicht een inbreuk maakt op de auteursrechten en in het geheel niet is toegestaan. Er komen verschillende interpretaties van wetsartikelen voorbij waarbij o.a. wordt geëist dat we voor iedere foto expliciet toestemming vragen aan de oorspronkelijke fotograaf, dat we bij iedere foto de naam van de fotograaf vermelden, dat we foto's niet bijsnijden, etc.

Wij zijn echter van mening dat Uitgelicht slechts een verwijzing is naar de oorspronkelijke foto-topics, vergelijkbaar met 'Recente berichten' op de hoofdpagina of 'Nieuw en Populair' op Marktplaats.nl. Ook zijn we van mening dat we voldoen aan de vereisten voor het citaatrecht. Helaas is het niet gelukt om een oplossing te vinden die een goed midden vindt tussen de haalbaarheid voor de makers van Uitgelicht en de wensen van de fotografen en daarom stoppen wij op dit moment met het plaatsen van foto's in Uitgelicht. We gaan naar een oplossing zoeken om mogelijk op een andere manier invulling te geven aan Uitgelicht. Wanneer we een werkbare oplossing hebben, brengen we jullie op de hoogte.

Dank in elk geval voor alle geweldige foto's die er voorbij zijn gekomen!

Ik denk dat jullie prima een uitsnede kunnen hebben voor het passen van de foto, het verwijst enkel door! dus dat zou voor mij als fotograaf geen probleem zijn. zolang de logo's maar gewoon blijven staan waar ze stonden ook al staat dat niet zo mooi!

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:55

Amandavd schreef:

Echt, ik mocht willen dat deze discussie de issue van mijn leven was als ik er zo'n drama om kon maken. Dan was mijn leven namelijk een stuk makkelijker!

haha dat schreef ik ook al,hoe je leven wel niet kan draaien om een logootje zeg,en een 24-uurs bekendheidje op bokt...wauw...ik ben echt dik jaoers!!

Marjo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 11:57

Bokt verdient aan onze foto? Euhh Hoe vergezocht is dat wel niet?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:01

kimmie261 schreef:
Amandavd schreef:

Echt, ik mocht willen dat deze discussie de issue van mijn leven was als ik er zo'n drama om kon maken. Dan was mijn leven namelijk een stuk makkelijker!

haha dat schreef ik ook al,hoe je leven wel niet kan draaien om een logootje zeg,en een 24-uurs bekendheidje op bokt...wauw...ik ben echt dik jaoers!!

Me 2 Kimmie, ben het 100 procent met je eens!

S_en_Z

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:01

Nja ik heb er niet veel mee te winnen of te verliezen maar kan me voorstellen dat t voor fotografen die er hun dagelijks brood mee verdienen vervelend is als niet representatieve fotos/niet mooie uitsnedes in uitgelicht komen.

wbt. Naamsvermelding, zou ik zelf netjes vinden. Geen hele lap tekst. Maar net als bij nieuwstopics gewoon fotograaf: ..

Das vaak al te vinden in de topics en er is vast een klein lettertype beschikbaar die niet vreselijk opvalt.

Of ik persoonlijk er wakker van lig dat er n foto van mij uitgesneden wordt. Nee. Tuurlijk vind ik t wel leuk als er een foto in uitgelicht komt. Als logo er afgeshopt zou ik niet waarderen.

Maar ik lig er ook niet wakker van als uitgelicht doodbloed. Al is het natuurlijk wel jammer voor alle bokkers.

Hoop daarom ook dat er een goede oplossing voor gevonden wordt. :)
Laatst bijgewerkt door S_en_Z op 03-07-14 12:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-14 12:02

Marjoow schreef:
Bokt verdient aan onze foto? Euhh Hoe vergezocht is dat wel niet?

Niet ver gezocht. Bokt verdient aan de reclames.
Mooi foto's --> meer leden --> meer klikken op reclame --> meer inkomsten.

Echter werkt het ook de andere kant op.

Meer leden --> meer bekeken foto's --> meer naamsbekendheid --> meer inkomsten voor de fotograaf