Volwassenen die kinderen onderuithalen op Bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:40

Ik vind dat op bokt sws wel heel vaak respectloos naar elkaar gedaan word. Maar ja dat is met al die mensen die denken dat ze alles beter weten en als ze hun zin niet krijgen dat ze echt respectloos worden. want ik kreeg in begin regelmatige respectloze pb en daar kunne ze niks aan doen maar zelfs daar moet iets aan gedaan worden

Anoniem

Re: Volwassenen die kinderen onderuithalen op Bokt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:45

Volgens mij kun je gebruikers op de 'foei' lijst zetten en dan kunnen ze je geen pb's meer sturen.
Maar als je lastig wordt gevallen via de pb, kun je dit altijd aangeven bij een MOD toch?

Om nog terug te komen over het feit dat sommige jongeren ook brutaal reageren of voor de 100ste keer een topic aan maken hoe duur een [***] is, kun je ze daar op een volwassen manier toch op wijzen?
Topics laten zien, verwijzen naar de regels, uitleggen dat dit niet mag. Neem aan dat ze dat wel kunnen aannemen :)

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:53

Ik haal dat alleen aan omdat, hoe leuk en goed die ideeën ook zijn, het modteam zelf vrij weinig doet zelfs áls er getemt wordt. Dus wij kunnen wel gaan temmen en met opties komen als dat het in de OP wordt geplaatst, maar dan is het maar de vraag of de mods daar iets aan doen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:57

Misschien heb je er over heen gelezen :) Maar ik had ergens gevraagd of ze misschien moeten kijken naar meer nieuwe leden voor het team, aangezien er nu 48 moderators zijn op te veel gebruikers.
Daarbij komt ook, dat elke moderator ook nog een leven buiten bokt om heeft natuurlijk.

Elk beetje helpt, in de OP melding voorkomt misschien het: "Ik heb niet alles gelezen, maar...." en "Ik heb alleen de OP gelezen en ik wil even zeggen dat..."

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 12:59

Nee, dat had ik gelezen. Ik bedoel dat, waar wij het wellicht nodig achten, het modteam het niet nodig acht om in te grijpen.

Persoonlijk vind ik dat het niet alleen kinderen, maar ook volwassenen betreft.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:01

[***] schreef:
Volgens mij kun je gebruikers op de 'foei' lijst zetten en dan kunnen ze je geen pb's meer sturen.
Maar als je lastig wordt gevallen via de pb, kun je dit altijd aangeven bij een MOD toch?

Om nog terug te komen over het feit dat sommige jongeren ook brutaal reageren of voor de 100ste keer een topic aan maken hoe duur een shetlander is, kun je ze daar op een volwassen manier toch op wijzen?
Topics laten zien, verwijzen naar de regels, uitleggen dat dit niet mag. Neem aan dat ze dat wel kunnen aannemen :)

ik heb dat vaak gedaaan maar kreeg het bericht dat ze er niks kunnen doen

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:01

Misschien is dit topic wel een eye-opener voor de mods :)
En je hebt gelijk, het betreft niet alleen kinderen, maar elke gebruiker die gebruikt maakt van bokt ;)

@alltimapanda: Dat is wel vreemd, het lastig vallen via PB lijkt mij ook niet in orde. Ik ga eens de regels uitpluizen wat daarover gezegd wordt.

Pandameisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:05

[***] schreef:
Misschien is dit topic wel een eye-opener voor de mods :)
En je hebt gelijk, het betreft niet alleen kinderen, maar elke gebruiker die gebruikt maakt van bokt ;)

@alltimapanda: Dat is wel vreemd, het lastig vallen via PB lijkt mij ook niet in orde. Ik ga eens de regels uitpluizen wat daarover gezegd wordt.

en als ik ze op de foei lijst zet kreeg ik de pb nog binen,,

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:06

Klopt, even gekeken op de wiki. Kan niets vinden over de regels van PB's (zo snel) maar wel hoe je het moet instellen dat je geen pb's meer krijgt van je foei. (als je op de wiki even invult 'foei', zie je hoe dat werkt)

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:07

Maartje.....ga eens lezen joh......
Deze dingen zijn allemaal al besproken.
Persoonlijk vind ik dat je erg blijft hangen in jouw eigen mening, jammer dat je niet open staat voor andere meningen. Ook jij kan het net als ik en ieder ander het ook best wel eens anders kunnen zien dan hoe het werkelijk is he?
Dat gezeur over het mod team mag nu wel klaar zijn. Een team bestaat uit verschillende mensen die allemaal anders zijn. Je bent 18, dat zou je moeten kunnen begrijpen.

Of er nieuwe leden bij moeten of niet is niet aan ons.
Als dit gedoe opgelost kan worden met de teamleden die er nu zijn is het toch ook best??
Als er maar iets gedaan word door ons en/of het team wat onnodig getreiter gaat stoppen grotendeels.

Volgens mij ging het daar ook juist om.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:08

Maartje1990 schreef:
Ik haal dat alleen aan omdat, hoe leuk en goed die ideeën ook zijn, het modteam zelf vrij weinig doet zelfs áls er getemt wordt. Dus wij kunnen wel gaan temmen en met opties komen als dat het in de OP wordt geplaatst, maar dan is het maar de vraag of de mods daar iets aan doen.

Maar jij ziet niet hoeveel tems er binnen komen en ook niet wat de mods beslissen en waarom. Wellicht komen er gewoon weinig tems binnen in zo'n geval, omdat iedereen liever gewoon niet kijkt of zoals jij denkt dat het toch zinloos is. Als we massaal gaan temmen, komt er echt wel op zn minst een reactie van een mod, anders kan je zelf pben om te vragen waarom er niks gebeurd. Beetje actie vanuit de gebruikers zou fijn zijn, ipv te klagen over de mods die niks doen.
Je zegt het trouwens zelf precies goed: het is de vraag of de mods er iets aan gaan doen. Daarvoor is deze discussie nou nuttig. Als wij als gebruikers met elkaar tot constructieve oplossingen komen, kijken ze daar echt wel serieus naar. Wellicht is het niet haalbaar of de prioriteit te laag of wat voor andere reden dan ook om er niet naar te handelen, maar dat er serieus naar gekeken wordt durf ik echt wel zeker te zeggen.
Het is de toon die de muziek maakt.....

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:33

Zwerte schreef:
Maartje1990 schreef:

Maar jij ziet niet hoeveel tems er binnen komen en ook niet wat de mods beslissen en waarom. Wellicht komen er gewoon weinig tems binnen in zo'n geval, omdat iedereen liever gewoon niet kijkt of zoals jij denkt dat het toch zinloos is. Als we massaal gaan temmen, komt er echt wel op zn minst een reactie van een mod, anders kan je zelf pben om te vragen waarom er niks gebeurd. Beetje actie vanuit de gebruikers zou fijn zijn, ipv te klagen over de mods die niks doen.
Je zegt het trouwens zelf precies goed: het is de vraag of de mods er iets aan gaan doen. Daarvoor is deze discussie nou nuttig. Als wij als gebruikers met elkaar tot constructieve oplossingen komen, kijken ze daar echt wel serieus naar. Wellicht is het niet haalbaar of de prioriteit te laag of wat voor andere reden dan ook om er niet naar te handelen, maar dat er serieus naar gekeken wordt durf ik echt wel zeker te zeggen.

Helemaal mee eens. :j
Ik heb helemaal niet de indruk dat de mods willekeurig zijn in welke bokkers wel of niet worden aangesproken worden op hun gedrag. Vervelend dat jij dit anders ervaart Maartje.
Ik vind ook niet dat mods zich moeten verantwoorden tegenover de "gewone" bokkers. Het is een groot forum met relatief weinig mods, het zal dus weleens voorkomen dat niet alle problemen aan het licht komen en zoals hierboven ook wordt aangegeven: ook mods hebben een privéleven. Die kunnen moeilijk de hele dag aanwezig zijn om te patrouilleren op het forum.
Ik ben zelf ook een bokker die weleens wat vaker mag temmen en daar er zullen ongetwijfeld nog veel meer van zijn. De keren dat ik ooit een bericht of topic heb getemd is op één hand te tellen, en daarvan is denk ik een enkele keer een bericht geweest over iemand die zich niet netjes gedraagt.

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:41

Zwerte schreef:
Maartje1990 schreef:

Er wordt altijd naar een TeM gekeken, of er nu 1 TeM op een bericht staat of 100. Echter, niet in alle gevallen is het betreffende bericht daadwerkelijk tegen de regels. Als mods moeten wij ons ten alle tijden houden aan de regels op het forum; anders zouden we met meerdere maten gaan meten en zou het uitdelen van sancties bijvoorbeeld veel te veel neerkomen op de mening van een individuele mod. Daarom zal niet n.a.v. elke TeM die geplaatst wordt automatisch 'ingegrepen' worden. We moeten dat overleggen, aan de regels spiegelen, en per geval beoordelen of er inderdaad daadwerkelijk regels overtreden zijn of niet.

Twijfel nooit te Temmen als jij denkt dat iets niet door de beugel kan, maar sta er ook voor open dat, met de daadwerkelijke regels in acht genomen, een post bij nader inzien wellicht simpelweg toch binnen de regels valt. Wil je toch verdere uitleg, dan kun je gewoon altijd een betreffende mod een PB'tje sturen voor verdere uitleg. Er wordt nooit 'simpelweg niks aan gedaan'. Er is altijd over nagedacht/over overlegd.

Wat betreft de PB's: het lastige is dat wij als mods niet op PB's kunnen en mogen modereren. Wij kunnen ze immers niet uit de eerste hand lezen, enkel als ze doorgestuurd worden naar ons maar in zo'n geval zou er veel te makkelijk iets in veranderd kunnen zijn. Daarom is het advies in zulke gevallen in principe altijd: foei-lijst en negeren. Maar dat betekent niet dat het niet slim is om het ons wel even te laten weten als er iets per PB voorvalt, zodat wij in elk geval wel op de hoogte zijn van eventuele problemen die ook op het forum tot uiting zouden kunnen komen.

Jolien87

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:44

Hanmar schreef:
Wat betreft de PB's: het lastige is dat wij als mods niet op PB's kunnen en mogen modereren. Wij kunnen ze immers niet uit de eerste hand lezen, enkel als ze doorgestuurd worden naar ons maar in zo'n geval zou er veel te makkelijk iets in veranderd kunnen zijn. Daarom is het advies in zulke gevallen in principe altijd: foei-lijst en negeren. Maar dat betekent niet dat het niet slim is om het ons wel even te laten weten als er iets per PB voorvalt, zodat wij in elk geval wel op de hoogte zijn van eventuele problemen die ook op het forum tot uiting zouden kunnen komen.

Dit kan toch heel makkelijk opgelost worden door een printscreen te maken van de pb's?

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:48

Hanmar, is er achter de schermen uberhaupt motivatie om de regels te herzien? Want ik heb sterk de indruk dat cyberpesters en trollers met de huidige regels te makkelijk weg komen. In mijn ogen kunnen ze wel aangepast worden zodat cyberpesten sneller en harder aan te pakken is. Het is sowieso een maatschappelijk probleem, niet alleen op bokt.
Ik begrijp heel goed hoe jullie werken en ben daar een groot voorstander van. Maar tegelijk vind ik dus ook dat dit nu te makkelijk kan gebeuren en dat vraagt dan om aanpassing van de regels. Maar is daar wel ruimte voor of moeten we dit probleem volledig zelf oplossen?

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 13:54

Zwerte, wat versta jij in deze context precies onder cyberpesten? Structureel dezelfde persoon die dezelfde persoon 'pest'? Of meer generaliserend: mensen die vaak negatief aanwezig zijn?

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:00

Die motivatie is er zeker wel en ik kan je zeggen dat dit zeker achter de schermen ook zeer regelmatig een onderwerp van gesprek is. Ook de oplossingen die jullie hier aandragen heb ik achter de schermen in overleg gelegd. :j

Ik snap dat het voor jullie soms voelt alsof het team al snel de hakken in 't zand zet en niet vooruit wil. Echter liggen sommige dingen helaas wat lastiger dan ze (hier) voorgesteld worden, met name als het betrekking heeft op zaken als privacy (van privecommunicatie, bijv.) maar vooral ook: we willen een lijn kunnen trekken die voor alle gebruikers geldt, op welk moment van de dag een 'vervelende' post dan ook geplaatst wordt of wat er dan ook precies gezegd wordt. Dat betekent, met de limitaties waar we mee werken, dat we niet voor elke post waar iemand aanstoot aan neemt kunnen uitrukken.

Daarbij is een belangrijk probleem dat we met Bokt enkel via geschreven communicatie werken. De 1 post iets als een 'grapje', de ander vindt het absoluut niet grappig en neemt er aanstoot aan. De andere kant van het verhaal is namelijk dat wij ook zeer regelmatig na ingrijpen vervelende reacties van gebruikers krijgen, die het niet eens zijn met een moderatoropmerking of een PB. Dan wordt Bokt verweten een 'politiestaat' te zijn, waar te truttig gemodereerd wordt 'en niets meer mag'.

Wij moeten daar continue proberen een balans in te vinden; waar grijpen we in, waar kijken we iets aan om te zien of een probleem zich eventueel tussen de gebruikers al oplost? Grijpen we te snel in, dan wordt dat over het algemeen totaal niet gewaardeerd. En wellicht daarom komt er af en toe op een Tem inderdaad de reactie; dank voor je Tem, maar we kijken het nog even aan. Dat is een lastige balans om te vinden, en als jullie aangeven toch liever te zien dat er vaker ingegrepen wordt, dan wordt dat zeker meegenomen. :j

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 14:17

Hanmar: Dat snap ik heel goed, alleen ik (persoonlijk) mis heel erg dat er 1 lijn getrokken wordt. En dat vind ik juist zo jammer. Al snap ik ook wel dat het niet zo zwart wis.

quartel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 15:55

Fijn om te horen dat onze voorstellen op tafel liggen :j

Ik wil even reageren op dat verzoek om de pb`s.......
Als ik een aanvals pb krijg van iemand die het niet met me eens is doe ik 2 dingen.
Ik deel mijn ongezouten mening in een antwoord en ben daarna gewoon klaar met die persoon.
Ofwel......je wilt aandacht.....hier heb je het en verder negeer ik je omdat ik je de moeite niet meer waard vind.
Over het algemeen is het daarna wel klaar en kan ik het voorval vergeten.
Kan dus zomaar zijn dat ik dan de volgende keer gewoon weer vriendelijk ben omdat ik het los laat en vergeet.
Krijg ik meer post van die persoon gaat het gewoon ongeopend het raam uit :D
Dus heb ik er ook geen last meer van.

er zijn vele wegen die naar rome leiden :j
Eerder zag ik dat ook als probleem maar dat hoeft het dus helemaal niet te zijn.

@Hanmar..................Je geeft wel een prima uitleg van waar jullie tegen aan lopen zo.
Al geloof ik ook wel dat je het bij sommige mensen ook gewoon nooit goed kan doen.
Lijkt me erg vervelend.
Dus....je kan zo een pb ook komen overleggen........dat wist ik nog niet :D

Hanmar

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 16:01

quartel schreef:
Fijn om te horen dat onze voorstellen op tafel liggen :j

Ik wil even reageren op dat verzoek om de pb`s.......
Als ik een aanvals pb krijg van iemand die het niet met me eens is doe ik 2 dingen.
Ik deel mijn ongezouten mening in een antwoord en ben daarna gewoon klaar met die persoon.
Ofwel......je wilt aandacht.....hier heb je het en verder negeer ik je omdat ik je de moeite niet meer waard vind.
Over het algemeen is het daarna wel klaar en kan ik het voorval vergeten.
Kan dus zomaar zijn dat ik dan de volgende keer gewoon weer vriendelijk ben omdat ik het los laat en vergeet.
Krijg ik meer post van die persoon gaat het gewoon ongeopend het raam uit :D
Dus heb ik er ook geen last meer van.

er zijn vele wegen die naar rome leiden :j
Eerder zag ik dat ook als probleem maar dat hoeft het dus helemaal niet te zijn.

@Hanmar..................Je geeft wel een prima uitleg van waar jullie tegen aan lopen zo.
Al geloof ik ook wel dat je het bij sommige mensen ook gewoon nooit goed kan doen.
Lijkt me erg vervelend.
Dus....je kan zo een pb ook komen overleggen........dat wist ik nog niet :D

Je bedoelt: bij ons 'aangeven' dat je per PB lastiggevallen wordt? Dat kan dus inderdaad, echter zul je vaak het advies krijgen wat je zelf al praktiseert: foei'en en/of negeren. :+

Er zijn overigens een paar situaties waarin ik zou zeggen; dat moet je echt even laten weten.
Dat is echt heel erg heftige dingen, zoals bedreigingen, en daarnaast 'lastiggevallen worden' op seksueel gebied/met een seksuele connotatie. Zeker met in 't achterhoofd dat Bokt ook openstaat voor jongere gebruikers (zie ook dit topic ;) ) en het feit dat de meisjes/vrouwen flink in de meerderheid zijn, zijn we daar erg fel op.

hannah41

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 17:47

Morganlefay schreef:
Zo viel toch even van mijn stoel. In een HK topic, best wel heftig, kwam een jonge bokker langs met een hele zinnige vraag. Heeft van diversen een goed antwoord gegeven. Alleen was er een niet helemaal blij met de woordkeuze in een antwoord.
Waarop terecht werd aangehaald dat sommige woorden voor een 12 jarige toch echt te moeilijk zijn.
en je soms Jip en Janneke moet gebruiken.

Even tussen door hoor, was dat die vraag over eugenetica? Dan was ik de desbetreffende twaalfjarige. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 18:32

hannah41 schreef:
Morganlefay schreef:
Zo viel toch even van mijn stoel. In een HK topic, best wel heftig, kwam een jonge bokker langs met een hele zinnige vraag. Heeft van diversen een goed antwoord gegeven. Alleen was er een niet helemaal blij met de woordkeuze in een antwoord.
Waarop terecht werd aangehaald dat sommige woorden voor een 12 jarige toch echt te moeilijk zijn.
en je soms Jip en Janneke moet gebruiken.

Even tussen door hoor, was dat die vraag over eugenetica? Dan was ik de desbetreffende twaalfjarige. :')

Yes
Er werden snuggere vragen gesteld
die van jou was meer dan gemiddeld
Nadenken over zaken is alleen maar goed en vragen staat vrij.
Normaal vragen levert normaal antwoord op, actie reactie ;)

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:30

Maartje: ik denk dat jij het over je eigen topic hebt, dat over de NB-ers die de grond ingetrapt zouden worden volgens jou. Volgens mij is er in dat topic best respectvol gereageerd en ook het topic waar jij op doelde was echt niet respectloos.

Jammer dat jij dat hier aanhaalt om het hele bokt team over één kam te scheren. Je kan zeggen over bokt en de vrijwilligers wat je wilt maar dit is nog steeds een van de grootste fora in Nederland en dat is denk ik niet voor niets. Ondanks alle negativiteit van sommigen blijven mensen hier heel frequent komen. Sommigen vinden het fijn om overal tegenaan te schoppen maar blijkbaar is het feit dat ze bokt zo vreselijk vinden toch niet genoeg reden om hier te vertrekken.

Sommige kinderen worden hier wel degelijk onder de voet gelopen door volwassenen die daar blijkbaar lol in hebben en kinderen zijn een stuk kwetsbaarder dan de gemiddelde volwassene.

Hier is een discussie/gesprek ontstaan hoe we daar gezamenlijk iets aan kunnen doen om die kinderen te beschermen tegen dat soort mensen.

Ik heb goede tips voorbij zien komen. Ik tem echt nooit maar ik ga dat voortaan voor kinderen die aangevallen worden wel doen.

En: domme vragen bestaan niet, domme antwoorden wel.

Iris82

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 22:39

Dat is fijn om te horen Percy, ik ben natuurlijk nog niet zo heel erg lang mod en ik hou me daarom wel een beetje op de achtergrond, maar al met al kan ik al wel zeggen: er mag zeker meer getemd worden! Op spam of dubbele topics wordt best veel getemd, maar op een negatieve sfeer / onruststokers in een topic zou echt meer getemd mogen worden. Naar de hoeveelheid klachten die er hier over zijn, zou je verwachten dat er ook veel meer tems zouden zijn, maar dat is dus niet het geval.

Percy

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-14 23:04

Volgens mij is er geen enkele reden om je meer op de achtergrond te houden als kersverse mod. Je bent er niet voor niets voor gevraagd en dat kan alleen als je een aardige staat van dienst hebt op bokt :)

Ik had er geen idee van dat er zo weinig tems zouden zijn over het verloop van sommige topics. Moet ook eerlijk bekennen dat ik tegenwoordig nogal selectief ben wat betreft lezen en reageren. Heb nu meer tijd voor bokt vanwege wat kwaaltjes maar er is een lange periode geweest dat ik door werk, kinderen, man, paarden en vrienden nooit meer op bokt kwam. Gewoonweg geen tijd.

Ik weet nog dat er een jeugd gedeelte kwam en waarom. Jammere is dat zoveel volwassenen daar zo negatief reageren. Het lijkt wel een sport van sommige mensen.

Ik vind ook niet dat kinderen die in een ander deel van bokt reageren meteen afgeschoten moeten worden of als volwassene behandeld omdat ze het "durven" in het volwassen deel te plaatsen. Sorry, maar hoe gefrustreerd ben je dan.

Inderdaad voor mij reden om de temknop te gaan gebruiken. Mijn eigen dochter is de dupe geweest en dat verdiende ze niet maar zoveel andere kinderen verdienen het ook niet.

Waar ik zelf helaas een kleine ervaring mee heb is dat mensen die het kind in het echt kennen en daar blijkbaar jaloers op zijn dat ook op bokt gaan uitvechten door hatelijk te zijn.

Zeggen ze niet in Nederland dat een betere wereld bij jezelf begint? Misschien kunnen we eens naar dit topic verwijzen nadat iemand blijkbaar die betere wereld niet hoeft?