Vlaams, Nederlands en bokt

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 10:43

Ibbel schreef:
Dat is wel een beetje overdreven. Bovendien - als we het dan toch over regels hebben - mogen topics 'op de persoon' ook niet, en is dit topic dan ook een algemeen topic over taal, en niet om een ander topic en degenen die daarin gereageerd hebben te bekritiseren.

Is dat zo of vind jij dat? Want ik geef namelijk mijn mening (ik vind) en jij trekt het nogal feitelijk op deze manier.

"Discriminatie kan men zien als een uiting van onverdraagzaamheid en als het in daden omzetten van vooroordelen."

Dat is iets wat ik dus toch wel proef in dit topic.

En ik kreeg het gevoel in dat topic dat het daar gaat om het afzeiken. TS vraagt iets normaals... Ik snap echt niet waarom we daar zo over moeten vallen.

Hier gaan mijn haren van overeind staan:
Citaat:
Je zit op bokt.NL, dat betekend dat het de hoofdtaal Nederlands is. Belgen op het forum vind ik prima, niks op tegen.
Maar een topic met verschillende woorden waar ik, als toch wel redelijk doorsnee Nederlander met een normale woordenschat,
nog nooit van gehoord heb leest niet makkelijk en word naar mijn idee dus sneller overgeslagen, zie het als msn en breezer taal.
Voor de meeste (nederlandse) bokkers niet duidelijk, dus door naar een ander topic. Dialecten of andere talen zoals Vlaams vind
ik prima, maar je zit op een Nederlands forum en het lijkt mij zo dat je veel nuttige reacties wilt, dus lijkt het me dat je je posts
zo duidelijk mogelijk maakt voor iedereen.

En de TS vond het in dat topic dus NIET nodig om zoveel mogelijk reacties te krijgen, maar gewoon om zichzelf te zijn door gewoon te typen zij gewoon denk dat het goed is. En als iemand dan het daardoor sneller over slaat, dan is dat zo. Maar om er op deze manier op te reageren in het topic vind ik ronduit belachelijk. De TS had er in dat geval dus meer aan gehad als het inderdaad was overgeslagen of als de Bokkers gewoon de moeite hadden genomen om even GOOGLE.NL in te tikken. (Of mag je daar dat woord ook niet gebruiken omdat het .NL is? In dat geval moet je even .COM pakken. Oh, maar.. wacht.. .BE dan?)

Belachelijk gedrag vind ik het.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:04

Persoonlijk vind ik die reactie die hierboven gequote is overkomen als "vlaams is een breezertaaltje". Dialecten of andere talen zoals Vlaams staat er ook letterlijk in. Vlaams is gewoon AN maar met een ander accent, maar het is GEEN andere taal. Alsof ik in mijn eigen taalgebied een vreemde ben, grof gezegd. Want Vlaanderen en Nederland is 1 taalgebied namelijk het Nederlands, met per streek en regio zijn eigen bijzonderheden en dialecten.

Had de TS nu woorden gebruik als sperrezjieker, visoche, lampadeir, hairink, prisjipoalst, tettemoesj, vasteloavend en nog van dat fraais, dan had ik me een kriek gelachen en perfect begrepen dat jullie er niks van zouden bakken. Dat zijn woorden uit mijn streekdialect, het Aalsters of "Oilsjters" zoals iemand hier al eerder aanhaalde. Ik begrijp het redelijk, spreek het amper maar vind het wel een prachtig dialect dat ook zeer actief in stand gehouden wordt.
Maar dat dialect, dat is nog steeds evengoed "Vlaams" of "Nederlands", alleen met een persoonlijk tintje.

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:07

Mear schreef:
Ik vind dit eigenlijk gewoon discriminatie hoe sommigen reageren. Dat mag ook niet volgens de regels op Bokt.

Dat jij dit opvat als discriminatie zegt misschien wel meer over jou dan over de mensen die naar de betekenis van het woord vragen... Er is nergens gezegd dat ze maar niet meer hier moet komen, misschien vat jij het zo op maar zo is het zeker niet bedoeld.

Ibbel schreef:
Dat is wel een beetje overdreven. Bovendien - als we het dan toch over regels hebben - mogen topics 'op de persoon' ook niet, en is dit topic dan ook een algemeen topic over taal, en niet om een ander topic en degenen die daarin gereageerd hebben te bekritiseren.

Voor mijn gevoel is dit topic absoluut niet algemeen en wel op de man af.

Shadow0 schreef:
Ibbel: dit is niet bedoeld als op de man spelen, maar het is wel rechtstreekse kritiek op de manier van reageren inderdaad. Maar als je elkaar niet kan aanspreken op manier van reageren, is het wel heel lastig om erover te communiceren. (Want dan blijft het altijd maar in het abstracte hangen, dat schiet niet op.)Het topic gaat naast taal ook wel degelijk over of de opmerkingen in het oorspronkelijke topic nou wel of niet kunnen (en handig of gepast zijn.) Voor pure taalverschillen zou ik persoonlijk eerder een topic op LZP of HK verwachten.

Waarom mag jij wel mensen aanspreken op hun manier van reageren als jou dat niet aanstaat en mogen anderen geen users aanspreken als hen iets opvalt? Wat heb jij dan dat jíj dat wel mag? Jij hebt moeite met de manier waarop TS in dat topic word aangesproken, wij hadden in de eerste plaats geen moeite met de manier waarop zij haar post had opgesteld we gaven alleen aan dat dat woord niet veel gebruikt word in het NL en in de eerste instantie vroeg ik zelfs alleen maar naar de betekenis...

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:11

Varekaj schreef:
Persoonlijk vind ik die reactie die hierboven gequote is overkomen als "vlaams is een breezertaaltje". Dialecten of andere talen zoals Vlaams staat er ook letterlijk in. Vlaams is gewoon AN maar met een ander accent, maar het is GEEN andere taal. Alsof ik in mijn eigen taalgebied een vreemde ben, grof gezegd. Want Vlaanderen en Nederland is 1 taalgebied namelijk het Nederlands, met per streek en regio zijn eigen bijzonderheden en dialecten.

Had de TS nu woorden gebruik als sperrezjieker, visoche, lampadeir, hairink, prisjipoalst, tettemoesj, vasteloavend en nog van dat fraais, dan had ik me een kriek gelachen en perfect begrepen dat jullie er niks van zouden bakken. Dat zijn woorden uit mijn streekdialect, het Aalsters of "Oilsjters" zoals iemand hier al eerder aanhaalde. Ik begrijp het redelijk, spreek het amper maar vind het wel een prachtig dialect dat ook zeer actief in stand gehouden wordt.
Maar dat dialect, dat is nog steeds evengoed "Vlaams" of "Nederlands", alleen met een persoonlijk tintje.

En dan nog zou ik het fatsoelijker vinden dat men dan op normale toon vraagt wat men bedoeld.

Maar effe wat anders. Het Vlaams is dus gewoon AN.

Maar het Fries niet. Dat is een aparte taal waar ik niks van begrijp. Het is wel een inlandse taal. Mag dat dan wel op bokt.nl
Of ook niet?...

(van mij persoonlijk wel maar effe voor de discussie)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:16

Kan alleen maar leerzaam zijn als het toegelaten is op bokt :)) Ik zou het alvast erg leuk vinden en met plezier zitten puzzelen "WAT willen ze nou in hemelsnaam duidelijk maken?" :))

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:17

Polly schreef:
Mear schreef:
Ik vind dit eigenlijk gewoon discriminatie hoe sommigen reageren. Dat mag ook niet volgens de regels op Bokt.

Dat jij dit opvat als discriminatie zegt misschien wel meer over jou dan over de mensen die naar de betekenis van het woord vragen... Er is nergens gezegd dat ze maar niet meer hier moet komen, misschien vat jij het zo op maar zo is het zeker niet bedoeld.

Als eerste haal je twee dingen door elkaar. Want dit topic gaat niet over naar het woord vragen. Ik doel op sommige opmerkingen die hier gemaakt worden. In DIT topic.
En is discriminatie dan alleen discriminatie als er iemand zegt dat ze hier niet meer mogen komen? Dit maak ik op uit dat jij dit aanhaalt terwijl ik dit niet heb geschreven.

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:21

Natasja, als een vlaming gped tekeer gaat is ook.niet alles te volgen, maar desbetreffend topic is daar prima rekening mee gehouden.door.de ts.
Fries wordt (niet door iedereen) als tal gezien, lijkt me niet de bedoeling fries te schrijven op bokt.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:24

Polly schreef:
Waarom mag jij wel mensen aanspreken op hun manier van reageren als jou dat niet aanstaat en mogen anderen geen users aanspreken als hen iets opvalt?

Of je het mag of niet is niet aan mij. Wat mij betreft mag je het wel, als in 'ik verbied het niemand.' Ik vind het alleen niet nodig, niet op de manier waarop het hier gebeurd is. Mijn eerste reactie in dit topic was ook vooral om aan te geven dat ik vind dat het heel veel makkelijker en vriendelijker opgelost had kunnen worden.

Citaat:
Jij hebt moeite met de manier waarop TS in dat topic word aangesproken, wij hadden in de eerste plaats geen moeite met de manier waarop zij haar post had opgesteld we gaven alleen aan dat dat woord niet veel gebruikt word in het NL en in de eerste instantie vroeg ik zelfs alleen maar naar de betekenis...

Ook aan jou de vraag: snap je wel waarom mensen het wel over vonden komen alsof jullie er moeite mee hebben? En waarom ze dat vervelend vinden?

Loiz

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:32

Ik heb meerdere malen uitleg gegeven Shadow0, en ik vond het wel klaar. Alleen gaat de hele menigte bokkers gewoon door en ziet precies
dat ene bericht natuurlijk niet. Het had zeker een stuk vriendelijker en makkelijk opgelost kunnen worden, dan had dit topic niet geopend moeten worden, dit is olie op t vuur gooien en ik vind het vrij logisch dat dit topic niet algemeen blijft, kon je vanaf t begin wel raden.

En nee, dat ik zeg dat bokt nederlandstalig is vind ik niet overkomen alsof ik moeite heb met Vlaamse bokkers. Ik zeg toch niet rot op naar je
eigen land of whatever.. Als je in een supermarkt staat en je zegt wat duits oid dan zegt diegene toch ook ik spreek nederlands? Dat kan toch wel?
Waarom dan niet op bokt. Ik vind t een beetje overdreven hoor zoals sommige dat discriminatie/verziekend vinden. En ik vind het topic nu wel duidelijk, nieuwe reacties voegen weinig meer toe.
Laatst bijgewerkt door Loiz op 05-01-13 11:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:33

Polly schreef:
Jij hebt moeite met de manier waarop TS in dat topic word aangesproken, wij hadden in de eerste plaats geen moeite met de manier waarop zij haar post had opgesteld we gaven alleen aan dat dat woord niet veel gebruikt word in het NL en in de eerste instantie vroeg ik zelfs alleen maar naar de betekenis...

En als het daar bij gebleven was, had dit topic waarschijnlijk niet bestaan en was er niemand die er problemen van zou maken. Maar wat er dan op volgt is gewoon buiten alle proportie. Als Vlaming kan je je dan niet anders dan aangesproken voelen en daarenboven flink in je kont gebeten. Ik hoop dat je dat wil begrijpen? Wij mogen niet op de man spelen, maar alle Vlamingen van een "spraakgebrek" beschuldigen, dat mag wel?

Fitzroy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:34

Kwanyin

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:37

Iedereen is vrij om de taal te spreken die hij wil voor mij op bokt. Er melden zich hier ook soms engelsen aan of fransen of duitsers, die bv op zoek zijn naar een paard in Nederland. Ik heb nog nooit iemand daar tegen horen zeggen "dit is bokt.nl, de voertaal is hier Nederlands". Daarbij begrijpt iedereen direct "ah, die komt van over de grens, die is onze taal niet machtig, ik help hem wel in zijn eigen taal."
Maar als een Vlaming in net AN iets schrijft, en er zitten woorden tussen die niet of weinig gebruikt worden in Nederland maar toch geen plaatselijk dialect, dan moet het hele topic van zo'n meisje gaan over een discussie wat je nu wel en niet zou mogen zeggen om je verstaanbaar te maken. Het lijkt wel alsof er vanuit gegaan wordt dat zo'n meisje expres woorden gebruikt die minder voorkomen. Daarnaast heeft het imo weinig zin om van iemand te verlangen die Vlaams is om uitsluitend woordenschat te gebruiken die bekend is in het grootste deel van Nederland. Want hoe kan je er vanuitgaan dat elke Vlaming weet waar de verschillen liggen? Ik heb er al heel veel geleerd sinds ik hier zit, maar ik had vroeger gerust dingen geschreven als "tok, camion, met je paard wandelen, pinkers of schotelvod", zonder dat ik mij ervan bewust was dat dit in Nederland niet of niet veel gebruikt wordt.

Het wordt wel anders als iemand geen AN schrijft maar gewoon spreektaal: bv: Kheb n paard ma k krijg die ni op ne camion oid..dan kan je ook zeggen zo spreken veel Vlamingen, maar het is geen AN en zo wordt er hier absoluut niet op school geschreven of aangeleerd. Dat vind ik als Vlaming zelfs irritant lezen.

Inderdaad, topics waarbij ik echt weinig of niks begrijp-en dat zijn met name topics in msn-taal en zonder interpunctie-sla ik bijna altijd over. En als het echt lastig te lezen is zeg ik wel eens "hé, psst, je kan beter in AN schrijven, dan maak je meer kans dat mensen het lezen en reageren". Als tip, want dat is effectief zo. Maar verder doen ze ermee wat ze willen en komen ze er vlug genoeg achter dat geen AN ofwel zorgt voor communicatiefouten, genegeerd worden of continue vragen over wat er nu staat ipv antwoord op de vraag.

Lizzii

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:45

Pas nu , met de topics door te lezen over misverstanden tussen Nl en B, snap ik waarom mijn Nederlandse vrienden altijd zeiden "Jullie komen ook ALTIJD te vroeg" als we om 11 uur toekwamen en we in de voormiddag hadden afgesproken.
Voor belgen is de voormiddag voor 12 uur, de middag tussen 12 en 14 uur en de namiddag tussen 14 en 18 uur vanaf ongeveer 18 uur avond :) en voor nederlanders is dat dus duidelijk anders _O-

Wij gebruiken schoon in de betekenis van mooi
En wij geruiken proper en jullie schoon.
Botten zijn laarzen

Dus als wij (Belgen) zeggen :
"Jij hebt Schone botten aan" bedoelen we "wat heb je mooie laarzen" :+
En als wij zeggen :
"Jij hebt propere botten" dan heb je je laarzen net gepoetst _O-
Laatst bijgewerkt door Lizzii op 05-01-13 11:54, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:46

Loiz, jij hebt het zo aangepakt. Redelijk beledigend ja, voor mijzelf ook als Vlaamse omdat je letterlijk aanhaalt dat het op een breezertaal lijkt of "dialect of vlaams of een andere taal". Vlaams = Nederlands. Punt uit.

Had je nou ipv heel die uitleg gewoon getypt "TS, wat is een een camion?" dan was dit hele topic er niet geweest en had iedereen gemerkt dat je het niet begreep. Nou ja, dat hebben we met je andere reactie ook wel door, maar het is makkelijker om iemand aan te vallen op een paar woordjes dialect dan even kort uitleg vragen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:52

Inderdaad, topics waarbij ik echt weinig of niks begrijp-en dat zijn met name topics in msn-taal en zonder interpunctie-sla ik bijna altijd over. En als het echt lastig te lezen is zeg ik wel eens "hé, psst, je kan beter in AN schrijven, dan maak je meer kans dat mensen het lezen en reageren". Als tip, want dat is effectief zo. Maar verder doen ze ermee wat ze willen en komen ze er vlug genoeg achter dat geen AN ofwel zorgt voor communicatiefouten, genegeerd worden of continue vragen over wat er nu staat ipv antwoord op de vraag.

Juist dit is waar Bokkers vaak en terecht over vallen. Schrijf fatsoenlijk, of het nu Nederlands, Engels of Duits is. Een spellingsfout hebben we allemaal wel eens, maar dat onmogelijke MSM taaltje of de de smoes dyslectisch geeft geen pas. Als je hier al niet goed doet, wat doe je dan op school of bij je werkgever. Die zit echt niet op correspontentie te wachten die aan alle kanten rammelt.

En over het algemeen doen onze Zuiderburen het taaltechnisch beter dan wij. En als je het niet vat :D dan vraag je gewoon "wat bedoel je".,

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:55

Zullen we het dan ook eens hebben over alle afkortibgeb die er ingeslopen zijn? Imo, btw, wbt, iig, idd...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:55

De quote gaat fout, sorry oeps........... :o?

Juist dit is waar Bokkers vaak en terecht over vallen. Schrijf fatsoenlijk, of het nu Nederlands, Engels of Duits is. Een spellingsfout hebben we allemaal wel eens, maar dat onmogelijke MSM taaltje of de de smoes dyslectisch geeft geen pas. Als je hier al niet goed doet, wat doe je dan op school of bij je werkgever. Die zit echt niet op correspontentie te wachten die aan alle kanten rammelt.

En over het algemeen doen onze Zuiderburen het taaltechnisch beter dan wij. En als je het niet vat :D dan vraag je gewoon "wat bedoel je".,

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:57

En die idd vind ik zo irritant (voor mezelf). Ik gebruik die nu zo dikwijls dat het overal binnensluipt.
Mijn perfecte Vlaamsche Taal wordt dus juist slechter door bokt. :D

Mear

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 11:58

F_Orumster schreef:
Zullen we het dan ook eens hebben over alle afkortibgeb die er ingeslopen zijn? Imo, btw, wbt, iig, idd...

Wil je gewoon even Nederlands typen alsjeblieft :D

F_Orumster

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:07

Misschien moeten we ook maar verbieden om met de telefoons berichten te plaatsen :D

yeye

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:11

Wat ik dan wel erg netjes vind, is dat de ts van het betreffende topic wel haar best doet om aan te passen.
Even een voorbeeld daarvan:
In haar zelf geopende topic schrijft ze: als ik mijn paard uit de camion haal ...
In het topic waarin ze achteraf reageerde werd het: ...ook op de vrachtwagen of als ze op verplaatsing is.

Ikzelf wist ook niet dat 'op wandeling' hier niet gebruikt werd en helemaal in het begin was een camion voor mij ook gewoon vrachtwagen. Er zijn daarbij heel veel woorden die ik niet begrijp van Nederland maar die zoek ik gewoon op of vraag ik netjes. Tegenwoordig is het zelfs zo dat ik het niet meer durf vragen gewoon omdat ik geen 'ruzie' wil uitlokken..
Waar is dan het plezier om een topic te openen of zelfs te reageren als je voordurende moet opletten dat je wel de juiste woorden gebruikt? Ik ben van actieve bokker naar bijna stille meelezer gegaan.

Het zou toch fijn zijn als iedereen (zowel Belgen als Nederlanders) even de moeite zouden nemen om eventuele misverstanden te voorkomen door vragen te stellen of even op te zoeken? :)

Eunomia

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:16

verootjoo schreef:
xPure schreef:
Ik kom ook maar even binnenvallen. :) Dit is een echte officiële Boktregel en staat dan ook onder het kopje 'Regels' rechtsondering, hierdoor begrijp ik beide partijen.

De voertaal op Bokt is Standaardnederlands. Varianten als dialect, MSNtaal of ‘br33zer’ zijn lastig leesbaar en mogen niet worden gebruikt. Spelfouten en het ontbreken van hoofdletters en leestekens maken je tekst onleesbaar: verdeel lange lappen tekst onder in alinea's en gebruik witregels om je tekst duidelijker te maken. Gebruik de 'voorbeeld' functie en kijk je tekst nog even na op spelfouten voordat je het op het forum zet. Als je van jezelf weet dat je moeite hebt met spelling kan je altijd de spellingscontrole van een tekstbewerkingsprogramma gebruiken. Ook overdreven opmaak vermindert de leesbaarheid en is daarom niet toegestaan. Teksten in vet, cursief of kleurtjes en titels met ALLEEN HOOFDLETTERS of versieringen worden aangepast.

Ik snap dus eerlijk gezegd niet dat hier al een discussie over gaande is.

Ik ook niet. Mijn standaard van nederlandse woorden is of ze in de dikke vandale staan. Camion staat gewoon in de dikke vandale, is dus een nederlands woord, mag dus gebruikt worden. Als je de nederlandse taal niet zo machtig bent dat je alle woorden kent, zoek je de betekenis gewoon even op op http://www.vandale.nl.

Ik heb later ook nog een reactie geplaatstwaar in staat dat het mij niet uitmaakt dat er in sommige OP's Vlaamse woorden staan, als we ons allemaal een klein beetje aanpassen kan iedereen elkaar begrijpen :).

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:19

yeye schreef:
Waar is dan het plezier om een topic te openen of zelfs te reageren als je voordurende moet opletten dat je wel de juiste woorden gebruikt? Ik ben van actieve bokker naar bijna stille meelezer gegaan.

En dat vind ik heel jammer! Ik hoop dat je van dit topic in elk geval meekrijgt dat er een boel mensen taalverschillen geen probleem vinden :) (Maar negatieve reacties worden daarmee niet voorkomen, dat besef ik.)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:21

F_Orumster schreef:
Misschien moeten we ook maar verbieden om met de telefoons berichten te plaatsen :D

Dat niet, maar ze kunnen wel gewoon elk woord tikken in plaats van allerlei onmogelijke afkortingen gebruiken. Of gewoon met je lapje op je lap.

NatasjavE

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-13 12:27

Varekaj schreef:
Kan alleen maar leerzaam zijn als het toegelaten is op bokt :)) Ik zou het alvast erg leuk vinden en met plezier zitten puzzelen "WAT willen ze nou in hemelsnaam duidelijk maken?" :))

Lijkt mij ook.

In het Gelderse HKT zijn een paar vriezen,...ik ben dus al op cursus :D