Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:22

Die opmerking over tamagotchi had imo ook wel anders verwoord kunnen worden. Zeker als je in een topic zit waar je het juist over dat soort reacties hebt :')

Overigs vroeger waren het cavia’s :P :D
Laatst bijgewerkt door Sammie op 27-11-12 10:22, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Nog even over dat je moet kiezen voor een ggk hengst: denk eens verder dan het kwpn, er zijn stamboeken die niet eens goedkeuring kénnen.

Sammie

Re: Zure reacties bij 'Exterieur en Hengstenkeuze'

Hoe bedoel je dat stef? Stamboek in gedachte?

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:24

stef schreef:
Niet zozeer zuur, wel onnodig.
Vooral het: neem een tamagotchi deel.
Daarnaast: sinds wanneer is fokken een voorrecht? Dat jij dat vind, zegt niet dat het zo is.

Hoezo onnodig? Zijn we weer terug in de middeleeuwse tijd waar we niet meer kijken naar het welzijn van onze dieren maar naar ons eigen plezier?

Fokken is zeer zeker een voorrecht, ik vind dat niet iedere idioot zomaar even mag fokken, je zet namelijk een dier op de wereld en jij hebt de plicht ervoor te zorgen dat dit beestje een eerlijke kans krijgt en een goed tehuis, dat is jouw verantwoording.

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:26

Dat vínd jij, dat zegt niet dat het ook zo is. Meningen en feiten zijn twee heel verschillende dingen.

Sammie: AQHA, AMHA, ik noem er maar even twee. Je mag daar met elke hengst elke merrie dekken voor een vol papier veulen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:28

stef schreef:
Dat vínd jij, dat zegt niet dat het ook zo is. Meningen en feiten zijn twee heel verschillende dingen.

Sammie: AQHA, AMHA, ik noem er maar even twee. Je mag daar met elke hengst elke merrie dekken voor een vol papier veulen.

Feit is dat het mishandelen van je dier nog altijd tegen de wet is, en een merrie een dracht van elf maanden door te laten gaan terwijl zij zelf niet in goede gezondheid is dierenmishandeling.

Je laat een vrouw die van alles mankeetr toch ook geen baby krijgen?

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:35

Nou zeg! Dat vind ik wel erg vergaan. Als zwanger/drachtig zijn gelijk staat aan dierenmishandeling. Daar heb ik wel wat nuanceringen voor hoor.

Het gaat om pijnvrij kunnen zijn en het veulen moet gezond zijn. Zat merries die een aandoening hebben (niet zijnde erfelijk) maar wel met gemak als fokmerrie kunnen dien. (en dan in oogschouw nemend dat de merrie wat kan toevoegen)

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:37

Sammie schreef:
Nou zeg! Dat vind ik wel erg vergaan. Als zwanger/drachtig zijn gelijk staat aan dierenmishandeling. Daar heb ik wel wat nuanceringen voor hoor.

Het gaat om pijnvrij kunnen zijn en het veulen moet gezond zijn. Zat merries die een aandoening hebben (niet zijnde erfelijk) maar wel met gemak als fokmerrie kunnen dien. (en dan in oogschouw nemend dat de merrie wat kan toevoegen)

Of ik ben heel onduidelijk of jij hebt mij verkeerd begrepen maar volgens mij staat er nergens dat ik dracht/zwanger zijn als mishandelig zie, maar wel als je een dier drachtig laat worden als deze NIET in goede gezondheid is.

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:39

Ik vind dat Horsiexx gelijk heeft. Een merrie met HKo of KS drachtig laten worden is IMO dierenmishandeling.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:40

(Stille meelezer komt uit hoekje)
Wat mij opvalt in de discussie is dat er best vaak twee dingen door elkaar worden gegooid. Dat zijn: de gezondheid van het dier in kwestie, en de aanleg van het dier voor een bepaalde tak van sport of voor een bepaald gebruik.
Even wat over mij, ik ben een volwassen (18+) recreatie ruiter. Dus geen ponywedstrijden voor mij. Ik heb heel lang (bijna 20 jaar) een haflo arabier gehad (tot hij stierf). Was voor mij het ideale paard. Maar was 1.53 groot. Past dus niet in het plaatje van KWPN. Maar daar werd indertijd wel heel veel naar verwezen als zijnde het 'ideale' paard voor mij. Daar heb ik mij nooit wat van aangetrokken. En altijd veel plezier gehad van mijn merkwaardige kruising. Kon ik weer zo een kopen dan zou ik het direct doen. Van alle mensen die ik ken met een eigen paard, heb ik de mijne het langste gehad.
Hij was veelzijdig in allerlei opzichten. Supergezond met supervriendelijk karakter. En dat was voor mij genoeg. Ik heb niet het talent om hoog in de sport rond te komen. (Meneer sprong wel bij het losspringen over de staanders. Dus dat verhaal van NatasjavE herken ik)

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:46

Niet gezond is een breed begrip. Genoeg paarden met hko die daar geen last van hebben, ook niet tijdens een dracht. Dat jij het mishandeling vínd, zegt niet dat het zo is.
Hoeveel paarden hebben er wel niet ocd? Uit gekeurde ouder dieren?
Iedereen die wil mág fokken. Willekeurige merrie met hengst van de buren mág gewoon. Dekken met dwergen mág gewoon

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:47

xx_Horsiex schreef:
Of ik ben heel onduidelijk of jij hebt mij verkeerd begrepen maar volgens mij staat er nergens dat ik dracht/zwanger zijn als mishandelig zie, maar wel als je een dier drachtig laat worden als deze NIET in goede gezondheid is.

Dan heb ik jou iig goed begrepen. Goede gezondheid. Juist daar verwijs ik naar. Wat is niet in goede gezondheid? Een merrie met KS en HKO nee dat is niet goed. Een merrie die ooit een wond opgelopen en daardoor niet meer berijbaar is (genetisch) gezond. Een erfelijke ziekte is dat dus niet, want die kan doorgegeven worden. We weten in het geval van luckyhorse (?) helemaal niet wat de merrie precies heeft. Enkel ze is niet helemaal gezond.

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 10:59

Juist doordat mensen kruisingen maken ontstaan er stamboeken ik reed vroegen ook altijd op papier loze pony,s met veel arabier bloed later werden dat NRPS pony,s.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:00

:)) Laat het NRPS dat maar niet horen.

zoutenootjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:21

Bij arabische volbloeds zie je in de stamboom ook wel de vermelding desert bred. Het verhaal erbij is dat indertijd niet bijgehouden werd wat de afkomst was. Als je een papier nodig had om het te bewijzen werd je niet serieus genomen door de lokale mensen.
Mijn haflo arabier had wel een papier en daar ben ik nog steeds blij mee, want ik kan nu zo opzoeken wat familie is. In die familie zaten goede gezonde paarden, die een goed gezond paard hebben voortgebracht. (Voor de liefhebber, de Araxlijn, geen Aswan) Ook is zo op te zoeken hoe de familie er uit zag (oude foto's) en is er wat te zeggen over het exterieur en de hengsten uit de familie)

Electra63

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:32

stef schreef:
Niet gezond is een breed begrip. Genoeg paarden met hko die daar geen last van hebben, ook niet tijdens een dracht. Dat jij het mishandeling vínd, zegt niet dat het zo is.
Hoeveel paarden hebben er wel niet ocd? Uit gekeurde ouder dieren?
Iedereen die wil mág fokken. Willekeurige merrie met hengst van de buren mág gewoon. Dekken met dwergen mág gewoon

Je weet nooit zeker of een paard geen pijn heeft aan HKO, paarden laten dat vrij laat zien (vluchtdieren). De dracht heeft heel veel invloed op het lichaam van een paard. Dat is al bij een gezonde merrie, dus om bij een kreupel paard (bij sommige staat immers in de OP: paard is niet meer te berijden) of paard met een pijnlijke aandoening het lichaam nog extra te belasten, is IMO inderdaad mishandeling.
En inderdaad, iedereen mag fokken, maar is het wenselijk? Ook daar zullen de meningen over verschillen. Maar zoals jij jouw mening hier neerzet, mogen anderen dat ook. :D
Ik snap sowieso het probleem van deze discussie niet. In de aangehaalde topics door Nessah, waren de meningen over het algemeen niet zuur en vaak onderbouwd.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:39

Citaat:
Genoeg paarden met hko die daar geen last van hebben, ook niet tijdens een dracht.
Nee dat zal best, maar ook genoeg hko paarden die er wel last van hebben. Bovendien is het erfelijk en dat is al gewoonweg niet wenselijk. Je zal er maar net 1 fokken uit een hkomerrie en er vervolgens een veulen uitkrijgen die je met 5 jaar kan in laten slapen. Dat is pas zuur, zowel voor de eigenaar als voor het paard, aangezien je het, naar redelijkheid, had kunnen verkomen.

Ocd til ik zelf minder zwaar aan, er zijn een heleboel paarden die een ocd’tje hebben zonder er ooit last van te hebben. Maar daartegenover zijn er ook paarden die er zodanig vol meezaten dat een spuitje of de pin enige oplossing was.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 11:41

OCD is erfelijk, waarom daar dan mee door fokken? Ik snap ook niet dat er stamboeken zijn die hengsten met ocd wel goedkeuren....

En goede gezondheid is idd een breed begrip.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:01

Is dat een vraag voor mij? Als ik aangeef dat ik zelf niet zo zwaar til aan OCD wil dat niet zeggen dat ik daar mee aangeef dat (iemand) er dan maar mee door moet fokken.. Maar het is wel zo dat veel OCD’tjes hun levenlang ongemerkt doorgaan plus er zijn ocd’s op jonge leeftijd die op oudere leeftijd verdwenen zijn. OCD is niet echt een heel groot probleem binnen de (sport)paardenfokkerij. Dat moet het trouwens ook nooit worden, wat wel een groot probleem (gaat) word(t/en) zijn de slechte en ongelijke hoeven. Hoogtijd dat ze (kwpn o.a.) eens wat beter op gaan letten!

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:04

Nee, was een retorische vraag sorry haha.

Luckystory

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:08

NatasjavE schreef:
Ik vind het zeer onnadenkend om waarschuwen voor erfelijke gebreken geneuzel te noemen. HKO, bokhoeven, overbeet , om maar een paar voorbeelden te noemen zijn erfelijk. Op z'n minst moet je zwaar rekening houden dat het veulen het ook kan krijgen.

Maar is het niet aan de eigenaar om die afweging te maken?
Als iemand de beslissing maakt om met zijn/haar merrie te fokken, mag je er toch wel vanuit gaan dat de gezondheid en de mogelijke erfelijke gebreken van de merrie meegenomen zijn in dat beslissingsproces?
Waarom is het dan nodig dat daar telkens ongevraagd commentaar op komt? Dat zorgt toch alleen maar voor ergernis?

De reacties na de mijne illustreren het eigenlijk maar weer eens duidelijk. Ik heb niets anders vermeld dan dat mijn merrie 'niet gezond' is en dat ze kreupel loopt. En op basis daarvan krijg je dan reacties dat je maar een tamagotchi moet nemen. Er wordt meteen ook maar vlot aangenomen dat fokken met deze merrie zielig zou zijn en dat het veulen ongetwijfeld ook rot is. Vanwaar al die aannames?
Terwijl er absoluut geen enkele info gegeven werd over de aard en de erfelijkheid van haar gezondheidsproblemen.
De stelling van Sammyoo lijkt mij bij deze wel bewezen?

Daarnaast wordt er dan vaak gezegd dat TS van zo'n hengstenkeuzetopic beter af zou zijn met de aankoop van een veulen bij een "echte" fokker. Maar in hoeverre ben je dan zeker van de dingen die jij nu opnoemt?
Hoeveel grote en gerespecteerde fokkers hebben al hun merries op de foto gehad? Het zullen er niet al te veel zijn. Vaak zijn de fokmerries op zo'n stal ook zelf al het resultaat van de eigen fokkerij van zo'n bedrijf. Dan is er al helemaal geen reden geweest om de merries helemaal binnenstebuiten te keren.
+ dat op de echte fokstallen de merries vaak ook zelf niet gereden worden. Mogelijke aandoeningen die pas duidelijk worden bij belasting van een paard, zijn dan veel minder makkelijk waar te nemen.
En daarnaast moet je ook maar vertrouwen op de mooie ogen van de fokker/verkoper. Als die een toffe merrie heeft staan met een bloedlijntje om van te watertanden en daar zit per ongeluk een OCD'tje in, dan gaat die dat heus niet aan de grote klok hangen hoor.
Die laten gewoon de paarden opereren op 2 jaar. En op 4 jaar vind je er niets meer van terug. En voilà hij heeft weer een perfecte fokmerrie.
Als merrie-eigenaar weet je tenminste wat je in huis hebt, zowel de voor en nadelen.

Amandavd

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:12

Luckystory ik verwees niet naar de gezondheid van jouw merrie maar gezondheid in het algemeen. Ik ken jou en je merrie niet dus daar ga ik niet over oordelen.

En regelmatig beseffen eigenaren niet wat gezondheidsproblemen in houden, en daar mag je rustig op wijzen.

fokfanaat

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:16

Een kreupel dier heeft pijn, waarom wil je die een dracht aandoen, wat het alleen maar zwaarder zal belasten.

Sammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:20

Citaat:
Als iemand de beslissing maakt om met zijn/haar merrie te fokken, mag je er toch wel vanuit gaan dat de gezondheid en de mogelijke erfelijke gebreken van de merrie meegenomen zijn in dat beslissingsproces?
Heb jij mijn voorbeeld van die ouwe atrose merrie niet gelezen? Bovendien zijn er nog steeds een hele hoop mensen die denken dat bijv. HKO niet erfelijk is. Uit hun vosmerrie perse geen vos willen. Uit hun schimmel perse geen schimmel willen. Of perse geen hengstveulen willen… Uit een springmerrie met slechte of middelmatige gangen een excellent dressuurpaard willen. En zolang er mensen vragen om een fokadvies voor hun ks, hko, exceemmerrie etc. etc. kun je er eigenlijk niet van uit gaan dat mensen dat hebben meegenomen in hun beslissingproces.

Beslissingen worden niet altijd rationeel gemaakt.

Citaat:
Maar is het niet aan de eigenaar om die afweging te maken?
Dat is het altijd, er is ook niemand die zegt dat dat niet zo is. Maar er wordt op EHK om advies gevraagd. Enfin.. dat advies kan dus van alles zijn en niet alleen maar happiedepeppie reacties. :)

geshahquille

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-12 12:22

zoutenootjes schreef:
Bij arabische volbloeds zie je in de stamboom ook wel de vermelding desert bred. Het verhaal erbij is dat indertijd niet bijgehouden werd wat de afkomst was. Als je een papier nodig had om het te bewijzen werd je niet serieus genomen door de lokale mensen.
Mijn haflo arabier had wel een papier en daar ben ik nog steeds blij mee, want ik kan nu zo opzoeken wat familie is. In die familie zaten goede gezonde paarden, die een goed gezond paard hebben voortgebracht. (Voor de liefhebber, de Araxlijn, geen Aswan) Ook is zo op te zoeken hoe de familie er uit zag (oude foto's) en is er wat te zeggen over het exterieur en de hengsten uit de familie)

Bij het AVS word je niet in het stamboek opgenomen mits je paard geen 100% arabisch volbloed bij de veulens word ook verplicht het DNA afgenomen om te kijken of de ouders echt kloppen. Ja dat is inderdaad het voordeel van een geregisteerd paard dat je de ouders terug kunt vinden want dat is altijd heel intresant.