Overigs vroeger waren het cavia’s

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird
stef schreef:Niet zozeer zuur, wel onnodig.
Vooral het: neem een tamagotchi deel.
Daarnaast: sinds wanneer is fokken een voorrecht? Dat jij dat vind, zegt niet dat het zo is.
stef schreef:Dat vínd jij, dat zegt niet dat het ook zo is. Meningen en feiten zijn twee heel verschillende dingen.
Sammie: AQHA, AMHA, ik noem er maar even twee. Je mag daar met elke hengst elke merrie dekken voor een vol papier veulen.
Sammie schreef:Nou zeg! Dat vind ik wel erg vergaan. Als zwanger/drachtig zijn gelijk staat aan dierenmishandeling. Daar heb ik wel wat nuanceringen voor hoor.
Het gaat om pijnvrij kunnen zijn en het veulen moet gezond zijn. Zat merries die een aandoening hebben (niet zijnde erfelijk) maar wel met gemak als fokmerrie kunnen dien. (en dan in oogschouw nemend dat de merrie wat kan toevoegen)
xx_Horsiex schreef:Of ik ben heel onduidelijk of jij hebt mij verkeerd begrepen maar volgens mij staat er nergens dat ik dracht/zwanger zijn als mishandelig zie, maar wel als je een dier drachtig laat worden als deze NIET in goede gezondheid is.
stef schreef:Niet gezond is een breed begrip. Genoeg paarden met hko die daar geen last van hebben, ook niet tijdens een dracht. Dat jij het mishandeling vínd, zegt niet dat het zo is.
Hoeveel paarden hebben er wel niet ocd? Uit gekeurde ouder dieren?
Iedereen die wil mág fokken. Willekeurige merrie met hengst van de buren mág gewoon. Dekken met dwergen mág gewoon
Nee dat zal best, maar ook genoeg hko paarden die er wel last van hebben. Bovendien is het erfelijk en dat is al gewoonweg niet wenselijk. Je zal er maar net 1 fokken uit een hkomerrie en er vervolgens een veulen uitkrijgen die je met 5 jaar kan in laten slapen. Dat is pas zuur, zowel voor de eigenaar als voor het paard, aangezien je het, naar redelijkheid, had kunnen verkomen.Citaat:Genoeg paarden met hko die daar geen last van hebben, ook niet tijdens een dracht.
NatasjavE schreef:Ik vind het zeer onnadenkend om waarschuwen voor erfelijke gebreken geneuzel te noemen. HKO, bokhoeven, overbeet , om maar een paar voorbeelden te noemen zijn erfelijk. Op z'n minst moet je zwaar rekening houden dat het veulen het ook kan krijgen.
Heb jij mijn voorbeeld van die ouwe atrose merrie niet gelezen? Bovendien zijn er nog steeds een hele hoop mensen die denken dat bijv. HKO niet erfelijk is. Uit hun vosmerrie perse geen vos willen. Uit hun schimmel perse geen schimmel willen. Of perse geen hengstveulen willen… Uit een springmerrie met slechte of middelmatige gangen een excellent dressuurpaard willen. En zolang er mensen vragen om een fokadvies voor hun ks, hko, exceemmerrie etc. etc. kun je er eigenlijk niet van uit gaan dat mensen dat hebben meegenomen in hun beslissingproces.Citaat:Als iemand de beslissing maakt om met zijn/haar merrie te fokken, mag je er toch wel vanuit gaan dat de gezondheid en de mogelijke erfelijke gebreken van de merrie meegenomen zijn in dat beslissingsproces?
Dat is het altijd, er is ook niemand die zegt dat dat niet zo is. Maar er wordt op EHK om advies gevraagd. Enfin.. dat advies kan dus van alles zijn en niet alleen maar happiedepeppie reacties.Citaat:Maar is het niet aan de eigenaar om die afweging te maken?
zoutenootjes schreef:Bij arabische volbloeds zie je in de stamboom ook wel de vermelding desert bred. Het verhaal erbij is dat indertijd niet bijgehouden werd wat de afkomst was. Als je een papier nodig had om het te bewijzen werd je niet serieus genomen door de lokale mensen.
Mijn haflo arabier had wel een papier en daar ben ik nog steeds blij mee, want ik kan nu zo opzoeken wat familie is. In die familie zaten goede gezonde paarden, die een goed gezond paard hebben voortgebracht. (Voor de liefhebber, de Araxlijn, geen Aswan) Ook is zo op te zoeken hoe de familie er uit zag (oude foto's) en is er wat te zeggen over het exterieur en de hengsten uit de familie)