Motie tegen beslissingvrijheid inperkende bemoeizucht.

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

Lara_Silver

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:19

arno8 schreef:
Of er een verbod moet komen op het wijzen op een cap weet ik niet, maar het onderwerp is wel interessant. Is het die mensen die er zo over drammen echt om het welzijn van hun medemens te doen? Zelf geloof ik van niet, het is vooral een soort primitieve instelling: iemand wijkt af van wat jij denkt dat de norm zou moeten zijn en dus begin je hysterisch te gillen, in de verwachting respect van de groep te krijgen. Zie ook het natte apen verhaal:

http://www.paardnatuurlijk.nl/index_js. ... kuilen.htm

En het zou sommige mensen sieren als ze HC niet persoonlijk aanvallen maar net als hij met inhoudelijke argumenten komen en kalm blijven. Heb een reactie getemd. Het is echt niet zo dat hij witheet van woede achter de computer op z''n toetsenbord zit te rammen, waarschijnlijk wil hij gewoon de hersentjes op bokt prikkelen met interessante stellingen en daar is niets mis mee.

Interessante link, toont ook precies aan wat hier op bokt gebeurd, zelfs inclusief het gillen en krijsen! := Overigens is het iets bokt (en vooral vrouw) eigen, als de onderbouwde argumenten op zijn dat word men persoonlijk, omdat men niets nuttigs meer te zeggen heeft.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:40

arno8 schreef:
Of er een verbod moet komen op het wijzen op een cap weet ik niet, maar het onderwerp is wel interessant. Is het die mensen die er zo over drammen echt om het welzijn van hun medemens te doen? Zelf geloof ik van niet, het is vooral een soort primitieve instelling: iemand wijkt af van wat jij denkt dat de norm zou moeten zijn en dus begin je hysterisch te gillen, in de verwachting respect van de groep te krijgen. Zie ook het natte apen verhaal:

En het zou sommige mensen sieren als ze HC niet persoonlijk aanvallen maar net als hij met inhoudelijke argumenten komen en kalm blijven. Heb een reactie getemd. Het is echt niet zo dat hij witheet van woede achter de computer op z''n toetsenbord zit te rammen, waarschijnlijk wil hij gewoon de hersentjes op bokt prikkelen met interessante stellingen en daar is niets mis mee.

Een verbod op het schrijven dat het dragen van een cap wenselijk is, zou inhouden dat de vrijheid van meningsuiting in geding komt. Daar hoef ik niet over na tedenken, dat vind ik onwenselijk.

Ik vind termen als hersentjes prikkelen nogal denigrerend overkomen, de posts van HC doorgaans ook. Ik twijfel niet aan zijn kennis, maar het komt er imo vaak zo beroerd uit. Dat kan ik best hebben, ben niet vies van het beestje bij de naam noemen, maar dan moet er niet gemutst worden als die bal een keer gekaatst wordt.
Laatst bijgewerkt door Abiola op 30-07-12 23:23, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Re: Motie tegen beslissingvrijheid inperkende bemoeizucht.

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:49

Abiola, interesse vraag: moet alles maar kunnen onder het mom: vrijheid van meningsuiting ?
Als ik jou vraag geen commentaar op iets te hebben, omdat dat mijn eigen beslissing is, en jij doet dat toch, dan heb jij je recht van meningsuiting, maar je respecteerd mijn verzoek vervolgens dus niet.
Kwestie van: jammer dan?

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:56

Nou ik heb zoiets van een paar keer kun je zoiets zeggen in een topic, maar oeverloos herhalen is niet nodig, ook bij andere onderwerpen.

Vaak zie je van die topics waar ze een hele waslijst hebben van waar ze geen commentaar op wensen, dan neem ik zo iemand bij voorbaat al niet serieus.

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 22:59

Volgens de regels van het forum, en die van de wet mag ik commentaar leveren op iets waar jij geen commentaar op wilt hebben. Of het aardig is, daar kun je over twisten. Wilders zegt ook bijzonder onaardige dingen, maar mag dat blijkbaar ook. Vrijheid vanmeningsuiting is nogal een groot ding, gelukkig!
Ik wil dit niet een miljoen keer moeten herhalen met het risico op een mod ingreep overigens :D

Ps, niet dat ik achter de vuilbekkerij van Geert sta, denk dat vooral niet!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:00

Ellen: maar waarom zou je iets zeggen als iemand verzoekt het niet te doen?
Weegt het hebben van een eigen mening dan zwaarder dan het respecteren van een verzoek? (for the record, ik probeer "de andere kant" te begrijpen.)
Laatst bijgewerkt door LadyMadonna op 30-07-12 23:01, in het totaal 1 keer bewerkt

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:01

Abiola, zie mijn reactie aan Ellen (scheelt me weer een keer typen ;) )

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:07

stef schreef:
Weegt het hebben van een eigen mening dan zwaarder dan het respecteren van een verzoek? (for the record, ik probeer "de andere kant" te begrijpen.)

Ik reageer sowieso maar weinig en zeker niet op dat soort dingen. Ben niet zo'n moraalridder die iedereen de les wil lezen.
Maar vaak vind ik het een gevalletje "je vraagt er zelf om"

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:09

Nee, ik (fictief) vraag erom om mijn keuze te respecteren.
Dat hoeft dan niet? Omdat mijn keuze afwijkt van jouw (fictief) keuze?

Abiola

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:10

stef schreef:

Hypotetisch dan.

Ik open een foto topic, mijn paard is twee en een half. Ik weeg dik 100 kilo en omdat het een jonkie is die ik niet vertrouw rijd ik hem met een slof, die op de foto geen moment loshangt. Hij is wel mooi zwart :D in de OP schrijf ik dat ik geen commentaar wil op de leeftijd, de slof of mijn gewicht. Vind jij het dan wel of niet gerechtvaardigd om mij te wijzen op mijn fouten, ook al wil ik dat niet horen, en wil ik alleen maar positief commentaar? Ik ben van mening dat ik daar namelijk best wat over mag zeggen.

Ik ben van mening dat ik ten alle tijden mijn mening mag geven, en ik ben me er terdege bewust van dat ik online een stuk lomper uit de hoek kom dan aan tafel. Imo moet je op een forum er ook mee kunnen omgaan dat anderen een mening hebben die niet overeenkomt met de jouwe. Als je daar niet mee kunt leven, moet je een forum met meer gelijkgestemden opzoeken.

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-07-12 23:15

stef schreef:

Ik zou dan helemaal niet reageren dus. Ieder zijn eigen keuze en mijn mening is totaal onbelangrijk. Maar dat wil niet zeggen dat het niet zou mogen.

Karl66

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 00:24

stef schreef:

In dit geval is jouw keuze om geen commentaar ergens op te willen hebben een verbod voor mensen om hun mening te ventileren. Niemand verplicht jouw om over hun mening na te denken, laat staan om je er iets van aan te trekken. Maar die mensen hebben wel de keuze om hun mening te ventileren (binnen de welbekende grenzen) en dat wil jij dus niet respecteren, omdat hun mening afwijkt van de jouwe. Daarnaast verplicht jij ze wel om zich iets van jouw mening aan te trekken, want jij verbiedt ze om hun mening te uiten. Het lijkt mij dus wel duidelijk welke situatie het meest respectvol is en dat is accepteren dat er mensen zijn met andere meningen.

Dat natte apenverhaal is natuurlijk onzin, er zijn door feiten onderbouwde argumenten voor het gebruik van een cap en die moet je afwegen tegen de door feiten onderbouwde argumenten (die er ook zijn) om geen cap te dragen en op basis daarvan moet je een keuze maken. Stel we zouden vanaf vandaag afspreken om niet meer over het dragen van een cap te discussiëren en over tien jaar als de hele Bokt populatie vervangen is door nieuwe bokkertjes, begint een nieuwe bokker naar aanleiding van een medisch onderzoek een topic over het verplicht stellen van een cap. Als dan alle bokkers beginnen te gillen en te krijsen dat je niet over een capverplichting mag praten, dan heb je het natte apen verhaal. Dan reageren ze niet vanuit feiten tegen een capverplichting, maar vanwege een vage Boktoverlevering. Het feit dat mensen zich superieur voelen omdat ze een cap dragen of dat ze zich superieur voelen omdat zij het cap dragen ontstegen zijn, maakt het nog geen natte apenverhaal.

arno8

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 07:03

Denk dat m'n boodschap niet echt is overgekomen. Veel mensen zeggen nu: 'het mag wettelijk, dus moeten we niet moeilijk doen over mensen die over een cap blijven zeuren'. Tja, als je zo redeneert, heb je geen forum meer nodig. Slofteugel ja of nee? De wet zegt dat het mag, dus einde discussie. Is het wel goed om een paard 24 uur per dag op stal te houden? De wet zegt dat het mag, dus einde discussie. Iemand heeft zijn paard achter prikkeldraad staan! Is dat wel goed? De wet zegt dat het mag, dus discussie is niet nodig.

Bovendien zijn er op bokt tal van regels die niet in de wet staan. Het is bijvoorbeeld bij wet niet verboden om je in een gesprek te mengen en het totaal ergens anders over te gaan hebben. Dus je mag op een forum best ideeën voor regels bespreken die niet in de wet staan.

Let wel: HC pleit niet voor een totaalverbod op discussie over de cap, zoals Karl66 hem op slinkse wijze in de mond probeert te leggen. Hij vraagt eigenlijk alleen om in te grijpen als mensen off-topic gaan en bijvoorbeeld in een rijtechnisch topic over een cap beginnen. Het staat iedereen vrij om een eigen topic te openen over het belang van een cap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 09:34

arno8 schreef:
Let wel: HC pleit niet voor een totaalverbod op discussie over de cap, zoals Karl66 hem op slinkse wijze in de mond probeert te leggen. Hij vraagt eigenlijk alleen om in te grijpen als mensen off-topic gaan en bijvoorbeeld in een rijtechnisch topic over een cap beginnen. Het staat iedereen vrij om een eigen topic te openen over het belang van een cap.

:)*

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:35

Ja maar dat gebeurt toch ook?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 09:39

Lara_Silver schreef:
arno8 schreef:

Interessante link, toont ook precies aan wat hier op bokt gebeurd, zelfs inclusief het gillen en krijsen! := Overigens is het iets bokt (en vooral vrouw) eigen, als de onderbouwde argumenten op zijn dat word men persoonlijk, omdat men niets nuttigs meer te zeggen heeft.

Ha wat grappig; staat dat nóg op PN?! Fransl lag in een déuk toen ik dat alweer 10 jaar terug uitlegde.
Het heeft nog wetenschappelijk onderbouwde basis ook _O-
http://wiki.answers.com/Q/Did_the_monke ... take_place

´The Experiment- Part 3
Again, a new monkey was introduced into the cage. It ran toward the ladder only to get beaten up by the others. ´
And So, although they didn't know WHY, they beat up the monkey just because " that's the way we do things around here"… ´

Bokt :)*

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 09:56

IKbenEllen schreef:
Ik zou dan helemaal niet reageren dus. Ieder zijn eigen keuze en mijn mening is totaal onbelangrijk. Maar dat wil niet zeggen dat het niet zou mogen.

Ik denk dat dat een heel krachtig signaal zou zijn: uberhaupt niet reageren. Topic gewoon met 0 reacties laten doodsterven. Geen aandacht aan besteden.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 10:04

Shadow0 schreef:
IKbenEllen schreef:

Ik denk dat dat een heel krachtig signaal zou zijn:

Inderdaad; over niets willen weten wat achter je oogkleppen gebeurt :D

Je illustreert dan niet te wíllen weten dat je niet weet wat je niet weet -:)

Hoe meer je over bit en bitgebruik weet hoe beter gefundeerd je een mening daarover kan hebben :)*
Dat is echter conflicterend met de natte apen manier.
Laatst bijgewerkt door Huertecilla op 31-07-12 10:07, in het totaal 1 keer bewerkt

IKbenEllen

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:07

Dus jij vindt het belangrijk dat overal jouw mening geventileerd wordt?

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:11

Hc, ik vraag me nog steeds af wat je wil bereiken.
Jij vind dat niemand iets mag zeggen over het zonder cap rijden hier op Bokt.
Maar jij blijft oeverloos doorzeuren hierover.
En dat je ineens het woordje dictatuur uitgevonden hebt was ook duidelijk.
Zoals al gezegd, jij mag blijkbaar wel zeggen wat je denkt maar de rest van Bokt mag dat niet, over dictatuur gesproken.....................

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 10:12

IKbenEllen schreef:

Huh :? waar komt die ´dus´ nu weer vandaan.

Lamaar.

De crux van het onderwerp is in andere woorden mooi samengevat door Arno8. De rest is ... zie natte apen.

050206051012

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:15

Huertecilla schreef:
De rest is ... zie natte apen.

Ik zie 1 natte aap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-07-12 10:16

jesito schreef:

Nee hoor, ik vind heel wat anders.
Zie de onderwerpopener en de andere verwoording ervan door Arno8.

Shadow0

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:17

Huertecilla schreef:
Je illustreert dan niet te wíllen weten dat je niet weet wat je niet weet -:)

Reageren of niet heeft niets te maken met weten of niet.

Citaat:
Dat is echter conflicterend met de natte apen manier.

De natte-apenmanier is echter een hele zinnige manier: zij handelen zo, omdat het in het algemeen een hele zinnige strategie is om te overleven: niet alle fouten steeds opnieuw maken, maar leren van je soortgenoten. Hoewel sommige naakte apen zich graag verheven voelen boven de natte apen, hebben wij de methode gewoon hooguit wat verfijnd, door dingen op schrift te stellen. Wetenschap klinkt leuk maar is voor de meeste nog altijd slechts van 'horen zeggen' - niet anders dan de apen doen. Tenslotte offeren wij ook niet elke paar jaar iemand op aan radioactiviteit om te kijken of het nog steeds dodelijk is.

IKbenEllen schreef:

_O- Is dat nog een vraag? :D :D

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-07-12 10:18

Huertecilla schreef:
jesito schreef:

Nee hoor, ik vind heel wat anders.
Zie de onderwerpopener en de andere verwoording ervan door Arno8.

Je verschuilt je nu achter 1 iemand die je naar de mond praat.