Zou je niet een cap opdoen?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

LadyMadonna

Re: Zou je niet een cap opdoen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:18

Linie, spreek je ook iedereen aan met overgewicht, drinkers, rokers, mensen die zonder gordel in de auto stappen?
Leven en laten leven imo.
Wat een ander met zijn lijf en leven doet, is niet mijn pakje an.
Ik snap echt niet waarom mensen zich er uberhaubt mee willen bemoeien. Iemand die me dat uit kan leggen?

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:31

stef schreef:
Ik snap echt niet waarom mensen zich er uberhaubt mee willen bemoeien. Iemand die me dat uit kan leggen?

...en met deze herverwoording van de onderwerpopener zijn we weer +:)+ on topic.

Voor een goed begrip:
Er wordt NIET gevraagd naar het nut van een cap.
Er wordt WEL gevraagd waarom mensen zich willen bemoeien met ruiters die kiezen voor de wettelijk toegestane optie om geen cap te dragen.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 20:39

linnie050 schreef:
Paarden zijn vluchtdieren en ik denk altijd maar veiligheid voor alles.

Als paarden vluchtdieren zouden zijn resulteert veiligheid voor alles in een algeheel verbod op paardrijden.

Gelukkig is vluchten gedrag en gaat daar een risicoafweging aan vooraf waardoor je een paard tot een betrouwbaar veilig rijdier kan opleiden.

Wederom een voorbeeld van dat de (niet)basis van de bemoeizucht het niet weten dat je niet weet wat je niet weet is.

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:23

Heino schreef:
Ik zou het interessanter vinden wanneer je inhoudelijk in was gegaan op mijn mening: "de risicoanalyse van veel mensen is niet realistisch, daarom mag je sommige mensen best wijzen op de potentiële gevaren van het niet dragen van een cap"

Ik herhaal´m maar even, huertecilla... :) Misschien heb je 't over het hoofd gezien. Geeft niet, kan iedereen gebeuren :)

Linnie050

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 21:46

stef schreef:
Linie, spreek je ook iedereen aan met overgewicht, drinkers, rokers, mensen die zonder gordel in de auto stappen?

Nee dat doe ik niet en spreek ook geen mensen aan die geen cap dragen als je me stukje goed gelezen had.
Er stond het liefst had ik het gedaan bij dit meisje zonder cap en zonder zadel een buitenrit langs een 80 weg....... maar iedereen moet het zelf weten. Ik bemoei me dus niet met anderen ;)
maar kom niet klagen dat je pijn hebt of erger.
Ik ga ook met mensen naar buiten die geen cap dragen.
Vind het erger voor de nabestaande of familie en vrienden als er iets gebeurd die maken zich veel zorgen en wie krijgt daarna vaak de schuld en misschien erger is de dupe?
Jaja helaas het paard ;(

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-07-12 23:53

stef schreef:
Batlow, maar het punt is dus dat er een groep users is die van mening is dat zij mogen vinden (want, vrijheid van meningsuiting ) dat een ander een cap op z'n hoofd moet zetten.
Nu kunnen ze dat wel vinden, maar die persoon bepaald idd nog altijd zelf.
Dus... Waar hebben we het eigenlijk over?

en DAT probeer ik te zeggen! sommige kunnen denken dat het een interessante discussie is, maar ik vind het behoorlijk zinloos. We zullen er uiteindelijk niks mee bereiken want de keus blijft aan jou. En mensen zullen niet na het lezen van dit topic drastisch een cap op doen. ik deed dat vroeger ook nooit, door mijn leeftijd zag ik de risico's niet. Nu zou ik uit gemakzucht dat ding soms nog niet op doen. (warmte, vergeten uit kast te halen etc...) En sommige kunnen nu wel zeggen dat ik erg gevaarlijk bezig zijn, heeft geen zin want ik zal er zelf voor kiezen wanneer ik dat ding op zet of niet.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 15:44

Heino schreef:
Heino schreef:
Ik zou het interessanter vinden wanneer je inhoudelijk in was gegaan op mijn mening: "de risicoanalyse van veel mensen is niet realistisch, daarom mag je sommige mensen best wijzen op de potentiële gevaren van het niet dragen van een cap"

Ik herhaal´m maar even, huertecilla... :) Misschien heb je 't over het hoofd gezien. Geeft niet, kan iedereen gebeuren :)

Ik zie geen reden om daarop in te gaan.
Jij vindt dat jij het voor veel anderen beter weet dan die anderen voor zichzelf én
vindt dat dit jouw het recht geeft om de beslissingvrijheid van hen niet te hoeven respecteren.
Die inhoud vind ik voldoende voor zichzelf spreken.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 17:19

Mijn risico analyse is HEEL realistische. Ik weet dat ik op een levend wezen stap en dat deze, net als wij mensen, zijn goeie en slechte dagen heeft. Ik weet dat ik een bepaald risico neem om zonder cap op een paard te klimmen. Ik kan mijn pony's heel goed aan voelen en daar goed op inspelen. Heb een goede onafhankelijke zit. Ik ben mijn ook erg bewust van mijn omgeving. En ook daar kan ik goed op inspelen. Dit alles ontbreekt al bij erg veel ruiters, of in ieder geval een paar dingen. Dat maakt het voor veel ruiters dat ze denken dat een cap op hun een betere/veiligere ruiter maakt. Schijn veiligheid dus. Leren zitten, leren je paard aanvoelen, en je omgeving in de gaten houden draagt al bij aan een veel veiliger paardrijden dan nu meestal gebeurt.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:18

aikon schreef:
Mijn risico analyse is HEEL realistische.

Volgens Heino niet en met recht op vrije meninguiting heeft zij dus het recht om jou te vertellen dat jij dom bént.

aikon

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:24

Die kent mij niet en mijn pony's niet en heeft geen weet van hoe ik daar mee om ga. Zou die mij wel kennen en mijn pony's zou die er anders over gaan denken. Maar ja, van achter een schermpje is alles zo makkelijk. Ik ken genoeg mensen MET cap die niet eens zonder begeleiding zouden mogen rijden om de simpele reden dat die een potentieel gevaar zijn voor zich zelf en paard. Maar ja, ze dragen een cap en rijden veilig :o?

Saintelette

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:25

stef schreef:

Een eventuele uitleg:
Wanneer deze mensen door onverstandig gedrag een medische behandeling nodig hebben (denk aan gastric bypass) betaal je hieraan mee, sterker nog, je premie gaat ieder jaar omhoog door deze kosten..

HolyPope

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:28

Dan moeten ze een cap net zo duur gaan maken als een pakje sigaretten...?

Ninia

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:31

Ik lees steeds dezelfde vergissing. Nee, een cap maakt het paardrijden niet veiliger. Het verkleint de kans op hersenletsel als je op je hoofd valt. En hoewel Huerecilla beweert dat hij minder snel zal vallen door zijn rijvaardigheden, wat ik niet betwist, maakt hij bij een val net zoveel kans op hersenletsel als ieder ander. Te denken dat dat niet zo is, is pas schijnveiligheid.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:49

Ninia schreef:
Ik lees steeds dezelfde vergissing. Nee, een cap maakt het paardrijden niet veiliger. Het verkleint de kans op hersenletsel als je op je hoofd valt. En hoewel Huerecilla beweert dat hij minder snel zal vallen door zijn rijvaardigheden, wat ik niet betwist, maakt hij bij een val net zoveel kans op hersenletsel als ieder ander. Te denken dat dat niet zo is, is pas schijnveiligheid.

Risico = kans op een ongeval x de potentiële ernst van de gevolgen.

Paardrijden houdt altijd risico in.
De vraag is welk niveau van risico je wel/niet acceptabel vindt om te nemen.
Daar moet je eerst een goede risico-analuyse voor maken anders maak je heelmaal geen bewuste overweging.

Een beter tot betrouwbaar rijdier opgeleid paard geeft minder kans op een ongeval.
Verschillende manieren van rijden hebben verschilende risico-hoogtes.
Meer ruitervaardigheid geeft minder kans op een stuiter.
Goede valtechniek vermindert de ernst van de potentiële gevolgen.
Veiligheidskleding heeft een toegevoegde waarde doch niet zonder prijs dus het is zaak dat je overweegt of het in het specifieke geval de nadelen waard is.

Dan even op het stukje waar jij meent persoonlijk over te moeten worden omdat je daar overheen gelezen hebt; wanneer de risico-resultante dit aangeeft rij ík met moto-x lichaamsbeschermer, beenbeschermers en fullface helm.
Ik zou op de meeste ´sport´paarden van de Bokt(st)ers ook met die set niet stappen omdat dit een in de basis al te hoog risico is naar míjn norm voor wel/niet acceptabel.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 18:50

Saintelette schreef:
Een eventuele uitleg:
Wanneer deze mensen door onverstandig gedrag een medische behandeling nodig hebben (denk aan gastric bypass) betaal je hieraan mee, sterker nog, je premie gaat ieder jaar omhoog door deze kosten..

Dan heeft de rest van de samenleving het recht om een verbod op paardrijden te eisen.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:10

Precies! Als we zo gaan redeneren moet het paardrijden verboden worden!

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:45

aikon schreef:
Ik ken genoeg mensen MET cap die niet eens zonder begeleiding zouden mogen rijden om de simpele reden dat die een potentieel gevaar zijn voor zich zelf en paard. Maar ja, ze dragen een cap en rijden veilig :o?

En als ze vallen boldert het paard als een ongeleid projectiel van 500 kilo door het verkeer naar huis.
Tja, moeten automobilisten maar een cap opzetten >;)

Maaikee43

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 19:49

Ik geef geen commetaar op andere die geen cap dragen, hun keus.. je kunt het wel 500 keer zeggen maar 9 van de 10 keer doen ze der niks mee.
Zelf rijd ik wel altijd met cap.

Huertecilla

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 20:24

Maaikee43 schreef:
Ik geef geen commetaar op andere die geen cap dragen, hun keus.. je kunt het wel 500 keer zeggen maar 9 van de 10 keer doen ze der niks mee.
Zelf rijd ik wel altijd met cap.

Ik rij zelf soms met complete moto- bescherming en full-face helm... ik kan het wel 500 keer zeggen maar 10 van de 10 keer doen de cappers er niks mee.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:21

Haha!

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:22

Saintelette schreef:
stef schreef:

Een eventuele uitleg:

Heb ik al op geantwoord. Dat geld voor alles. Ik betaal ook voor een ander zijn ww, zeur ik ook niet over, zo werkt het nu eenmaal en als je dat niet zint moet je emigreren.

Asciugamano

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:26

Neuh... Roken moet gewoon verboden worden, net als onveilige seks, alcohol, ongezond eten enz enz

LadyMadonna

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 22:37

En werkloos worden moet ook verboden worden

RoodZonnetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:08

Huertecilla schreef:
aikon schreef:
Mijn risico analyse is HEEL realistische.

Volgens Heino niet en met recht op vrije meninguiting heeft zij dus het recht om jou te vertellen dat jij dom bént.

Hou eens even op met dit soort beschuldigingen en zwartmakerij zeg! Ik zeg dat VEEL mensen,vooral jongeren, geen goede risicoanalyse kunnen maken. En daar laat ik het verder bij, ik wil alleen op een respectvolle manier discussiëren.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-07-12 23:29

sflj schreef:
Neuh... Roken moet gewoon verboden worden, net als onveilige seks, alcohol, ongezond eten enz enz

>;) er is ook nog iets zoals vrijheid en eigen keuzes. Je kan niet alles voor iedereen voorschotelen. :list: