Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Moderators: Polly, Muiz, NadjaNadja, Telpeva, Essie73, ynskek, Ladybird

Toevoegen aan eigen berichten

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-02-12 20:36

Nicole288 schreef:
Het idee van Troi over de invulling van de charter ga ik meenemen naar het overlegtopic achter de schermen.

Verder vind ik het best begrijpelijk dat er mensen zijn die niet blij zijn met de uitkomst van het eerdere overleg, maar ik vind het wel jammer dat er dan laatdunkend over het boktteam gereageerd moet worden, wij bieden als forum een plaats om discussie te voeren, dat we het posten van alle verschillende meningen willen toestaan, zegt niets over de opvatting van bokt of mods over het onderwerp zelf.

Bedankt voor je antwoord, ik ben ook blij om te lezen dat er begrip is dat we niet blij zijn. Wat ik echter niet begrijp waarom boktteam denkt dat er laatdunkend over het team wordt gereageerd. Hier is juist discussie, en ik hoop transparant, daar gaat het ook een beetje om. Het probleem is dat het punt wordt gemist over diagnose stellen door een reader in plaats van door een dierenarts. Ik begrijp best dat je niet in alle topics kan lopen modden, maar het gaat hier om iets dat is vastgelegd in de wet uitoefening diergeneeskunde, een diagnose stellen. Ik wil het team dan ook vragen hier stelling in te nemen.

Best grappig trouwens, ik volg een beetje de orde der geneesswetsers zij hebben echt een glazen bol!
http://4.bp.blogspot.com/-CC8T4i9110w/T ... Bkl%2B.jpg

Anoniem

Re: Waar ligt de grens van wat medisch genoemd mag worden?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 00:51

Mooi nieuw logo voor bokt :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:11

Arabesk schreef:
Asyaa schreef:
Waarom maken we eigenlijk niet massaal SA's aan om ons dan voor te doen als readers / healers?
Het spekt de bankrekening want er zijn toch genoeg stumperts die het geloven, het bokt team houd ons niet tegen (wel even opletten dat je SA niet wordt ontdekt) en zo verschillend handelen we niet van de 'echte' readers.

Je hoeft niet eens een SA te maken, ik heb een keer gratis readings aangeboden. Bokt zou mij toch moeten kennen in mijn anti-reading opinie, maar de aanvragen strooooomden binnen _O-

Jaaaa jottem samen doen?? Doowee, Cheatam and Howe, vooral uw parasynplatische oplossingen en dito adviezen.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 01:20

russel schreef:
Mooi nieuw logo voor bokt :D

Ja toen ik het zag moest ik ook erg lachen, maar er staat wel een copyright teken bij, dan komt de auteurswet om de hoek kijken he ! Prachtig gemaakt trouwens. Leuk om die orde der geneesswetsers een beetje te volgen, geeft me toch wel wat inzichten waar ik nooit aan gedacht zou hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 10:14

Ik ga dat eens lezen....Geweldig!! _O- _O- _O-

shadowflower

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-02-12 13:38

k heb een paar dagen terug undercover in NL. gemailt betreft -degene die niet genoemt mag worden-
Kreeg een nette reactie terug dat ze het gaan bespreken in het team.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 19:33

Nicole heeft gevraagd of ik wilde reageren op deze vraag:

Citaat:
Wat is trouwens het officiële bokt-standpunt met betrekking tot illegale praktijken zoals het diagnostiseren bij dieren door onbevoegden? Want dat is mij helaas nog niet duidelijk geworden uit de teamreacties tot nu toe.

Het medische forum op Bokt is bedoeld voor het bespreken van medische problemen. In veel berichten worden suggesties gegeven voor wat er aan de hand zou kunnen zijn. Soms door mensen met (para)veterinaire kennis, soms gezond verstand, of boekenwijsheid - en soms suggesties uit alternatieve hoek. De charter op MD is nog verouderd (er wordt ook nog gesproken over EA bijvoorbeeld) en moet nog worden aangepast. Er zal een duidelijke melding inkomen dat een topic op Bokt nooit een dierenarts kan vervangen en dat je nooit uit mag gaan van een diagnose die je hier op het forum gekregen hebt.

We zullen niet overgaan tot het verbieden van 'diagnosticeren' op Bokt zelf. Een van de redenen hiervoor, is dat op het MD forum vaak al door heel veel mensen aangeraden wordt om een DA op te zoeken. Niet zelf dokteren, eerst de DA erbij. En daarna kan er meegedacht worden door andere Bokkers die misschien ervaringsdeskundige zijn, of een hoop kennis hebben over een bepaald onderwerp. Wij leggen de verantwoordelijkheid bij de gebruikers zelf. Nicole gaf dat op de vorige bladzijde al aan: het is aan de lezers om alle gegeven adviezen op waarde te schatten en zelf een afweging te maken.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:02

Eline schreef:
Het medische forum op Bokt is bedoeld voor het bespreken van medische problemen. In veel berichten worden suggesties gegeven voor wat er aan de hand zou kunnen zijn. Soms door mensen met (para)veterinaire kennis, soms gezond verstand, of boekenwijsheid - en soms suggesties uit alternatieve hoek. De charter op MD is nog verouderd (er wordt ook nog gesproken over EA bijvoorbeeld) en moet nog worden aangepast. Er zal een duidelijke melding inkomen dat een topic op Bokt nooit een dierenarts kan vervangen en dat je nooit uit mag gaan van een diagnose die je hier op het forum gekregen hebt.

Dat snijdt al iets meer hout, hoe zit het met dat centrale topic healing en reading en die openingspost? Daar gaat het helemaal niet om het bepreken van medische problemen, daar wordt een boek aangeraden, daar gaat het duidelijk om fantasie. In die openingspost wordt eigenlijk het signaal afgegeven dat reading en healing erkend is en een dierenarts vervangt. Dat Centrale topic daar zou in het bijzonder een wat meer kritischer openingspost behoren te staan en niet enkel een boek.
Dat mag toch geen Centraal Medisch topic zijn.

Eline

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:09

Die openingspost is ontstaan omdat het een split is uit een ander topic (voor zover ik kan zien) en dat levert inderdaad een flink onduidelijke opening is. Ik ga dat topic nog even bespreken met de mods van medisch.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-02-12 20:11

Eline schreef:
Die openingspost is ontstaan omdat het een split is uit een ander topic (voor zover ik kan zien) en dat levert inderdaad een flink onduidelijke opening is. Ik ga dat topic nog even bespreken met de mods van medisch.

Bedankt, uiteindelijk komt de hele discussie met name uit dat centrale topic voort. Daar was een grens bereikt.

randalinpony

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 11:32

Bedankt Eline voor je verheldering.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-02-12 23:49

Ee leuk om te kijken waar het precies om gaat

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 01:17

Haha prachtig!!! Met plezier naar gekeken :-)

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-02-12 23:48

Een idee voor de openings post van het centrale topic healing en reading [MD] [Centraal] Reading en Healing

Nu staat er
Citaat:
Healing is doormiddel van communicatie van het paard
healende gedachten sturen. Dat gaat vooral puur om de
energie of geest van een paard te herstellen.
Zoek eens op de naam margrit coates, of lees één van haar boeken, dan kom je er
veel meer over te weten.
plus een hulk met toegevoegde linken???

Ik stel voor om die openingspost te herschrijven ( zou ook bij het charter medisch misschien gedeeltelijk kunnen?)

Openingspost met aanvullingen:
Citaat:
We hebben gemerkt dat de onderwerpen Reading & Healing de nodige vragen en de discussie oproepen en daarom bieden we jullie de mogelijkheid om in dit topic jullie vragen te stellen en ervaringen met Reading & Healing te delen.
Zodat we dit onderwerp centraal kunnen houden.
Healing is doormiddel van communicatie van het paard
healende gedachten sturen. Dat gaat vooral puur om de
energie of geest van een paard te herstellen.
Zoek eens op de naam margrit coates, of lees één van haar boeken, dan kom je er
veel meer over te weten.

De aanvulling:

Belangrijk is om je te realiseren dat het standpunt van de wet en universiteit van Utrecht leidend zijn.
Dat is te lezen op deze link http://www.uu.nl/faculty/veterinarymedi ... ijzen.aspx

De wet op uitoefening diergeneeskunde verbiedt een diagnose te stellen anders dan door een erkend dierenarts.
http://wetten.overheid.nl/BWBR0004730/g ... 19-02-2012

Wil je nog meer weten maar dan van de andere kant is het ook mogelijk om deze website te bezoeken en daar readingen aan te vragen, goedkoop zijn ze echter niet
http://de-orde-der-geneesswetsers.blogspot.com/ maar zij maken gebruik van eeuwenoude kennis. Zij bieden no cure no pay en beschrijven verschillende cases.

Ik heb contact gekregen met deze orde der geneesswetsers , zij zijn best bereid om volgens de geldende regels van Bokt af en toe een topic te starten las ik http://de-orde-der-geneesswetsers.blogs ... en-en.html

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-02-12 00:51

En zo kan het nuttige met het aangename verenigd worden :j. Dank voor alle info Esther, ik hoop echt dat je advies opgevolgd wordt.

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:08

Ik doe een dubbelpost vanuit het andere topic, niet echt dubbelpost natuurlijk, maar wel mooi om te kijken hoe er wordt opgelicht!
Ik heb ook jeuk aan mijn aura.

Rambam uitzending van 20 februari van VARA, via uitzending gemist, oeps jeuk aan de aura!
http://www.uitzendinggemist.nl/afleveringen/1241027

Ik ga deze dubbelposten naar het topic forumzaken waar de grens ligt.

slimmerik

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-02-12 00:50

Ge-wel-dig _O-

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 01:34

Om dit hele belangrijke topic niet dood te laten bloeden een prachtige uitleg van Tim Minchin over wetenschap en geloof in ..... http://www.stormmovie.net/ klik op de video!!

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 18:29

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:06

Bandida schreef:
En iets over de belgische kant van het alternatieve circuit.. onderdeel psychotherapie
http://www.deredactie.be/permalink/1.1228236

Te erg voor woorden, de slachtoffers zijn allemaal mensen die er intrappen, het is dus niet zo dat Bokt zich hier zomaar mee kan afmaken door te beweren dat iedereen zijn gezonde verstand gebruikt. Dat is wel heel duidelijk aan deze uitzending, daarbij zijn de prijzen die deze oplichters vragen buiten proportioneel.

Ruga

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:13

EstherHegt schreef:
het is dus niet zo dat Bokt zich hier zomaar mee kan afmaken door te beweren dat iedereen zijn gezonde verstand gebruikt.

Nee inderdaad. Ik heb nog steeds het gevoel dat ze hier bij Bokt niet juist inschatten wat de schaal hiervan is in de paardenwereld, en wat de mogelijke schade inhoudt..

Ik blijf er bij.. nultolerantie voor 'alternatief' onder het onderdeel medisch aub.
Zoals Tim Minchin correct zegt in jouw filmpje: Er is een naam voor alternatieve geneeskunde die ook echt werkt, dat is geneeskunde.

Zwerte
Lid Bezwaarcommissie

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:35

Ik heb nog niet eerder gepost maar heb dit topic vaker voorbij zien komen en wil nu toch echt even reageren.
De reactie van het boktteam vind ik heel logisch, iig wat betreft het scheiden van regulier en alternatief. Maar ik begrijp echt totaal niks van het standpunt over healen! Zoals al vaak is gezegd, is dit gewoon in strijd met de wet (WUD) en valt voor mij zeker in hetzelfde rijtje als illegaal downloaden. Diagnoses stellen en je daarbij voordoen als expert/professional o.i.d is gewoon wettelijk verboden en ethisch zeer onverantwoord. Reading is veel vager, alhoewel daarin gestelde diagnoses wat mij betreft ook meteen verwijderd moeten worden en evt een ow/ban uitdelen. Waarom geen duidelijk standpunt innemen? Alleen een melding maken in de regels dat je altijd een da moet raadplegen vind ik in dit geval erg weinig en wat laf. Hoeveel mensen lezen dat nou helemaal? Als er strenger opgetreden wordt tegen zulke praktijken krijgen deze mensen iig een signaal dat ze fout bezig zijn. Nu wordt het gewoon toegestaan en zijn ze dus blijkbaar goed bezig?
Ervaringen uitwisselen is heel iets anders dan diagnoses stellen en beweren dat je zeker weet dat het paard ziekte x heeft. Iedereen die zoiets beweert is fout bezig!

Echt, ik vind het zoooo onbegrijpelijk dat hier niks tegen gedaan wordt... Misschien ga ik me dan maar eens nuttig maken in medische topics en steeds duidelijk maken dat dit illegale praktijken zijn....

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-12 20:37

Bandida schreef:
Nee inderdaad. Ik heb nog steeds het gevoel dat ze hier bij Bokt niet juist inschatten wat de schaal hiervan is in de paardenwereld, en wat de mogelijke schade inhoudt..

Ik blijf er bij.. nultolerantie voor 'alternatief' onder het onderdeel medisch aub.
Zoals Tim Minchin correct zegt in jouw filmpje: Er is een naam voor alternatieve geneeskunde die ook echt werkt, dat is geneeskunde.

De schaal van dat probleem is best groot, kijk maar onder willekeurige topics onder medisch, er worden o.a. vergiftigingen vastgesteld door biosensors of hoe die dingen ook heten, er worden therapeuten aangeraden die nergens geregistreerd staan en dan het hele gezin behandelen inclusief de kinderen en de veestapel.
In jouw filmpje zo'n helderziende die via internet kanker behandeld zonder de patiënt gezien te hebben, iemand die met belletjes een burn-out behandelt, ADHD en het haalt allemaal niets uit, behalve dan dat de beurs leeg is.

Wat ik ook erg jammer vind is dat het handvest medisch nog niet is aangepast, ook de openingspost van dat centrale reading topic nog niet.
De nultolerantie over deze oplichterij mag wat mij betreft ook echt wel. Het is gewoon gouden handel en hoort onder commercieel, maar hoort eigenlijk helemaal niet, nergens niet.

oomens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 01:06

Zwerte schreef:
Zoals al vaak is gezegd, is dit gewoon in strijd met de wet (WUD) en valt voor mij zeker in hetzelfde rijtje als illegaal downloaden.
Zwerte schreef:
Alleen een melding maken in de regels dat je altijd een da moet raadplegen vind ik in dit geval erg weinig en wat laf.

Dat is net zoiets als topics over illegaal downloaden gewoon toestaan, maar dan wel in de regels vermelden dat Bokkers altijd ook een legale (web)winkel moeten raadplegen. Ik ben benieuwd hoelang Bokt daarmee zou wegkomen met de huidige verscherpte copyrightwetgeving.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-12 13:00

Nav de posts van Zwerte en oomens zou je in de richting gaan denken dat het zo gedaan wordt omdat er geen sancties op zijn en er ook geen reputatieschade op de loer ligt omdat dit toch al een website is die niet serieus wordt genomen. Bij die gedachte wordt er door het beheer wel overheen gestapt dat er een enorm slachtoffer potentieel is en ook nog eentje met een groot aandeel mensen die niet de verantwoordelijkheid kan nemen voor zijn/haar eigen daden.